Sygn. akt: KIO 2350/17
WYROK
z dnia 22 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 7 listopada 2017 r. przez
wykonawcę M. P. sp. z o.o., ul. (…) w postępowaniu prowadzonym przez Zespół Opieki
Zdrowotnej, ul.
(…).
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu Zespołowi Opieki Zdrowotnej, ul.
(…) unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego M. P. sp. z o.o., ul.(…),
nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i oceny oferty Odwołującego,
2. kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Zespół Opieki Zdrowotnej, ul. (…)
i:
2.1. zalicza w p
oczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M. P. sp.
z o.o., ul.
(…) tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Zamawiającego Zespołu Opieki Zdrowotnej, ul. (…) na rzecz
wykonawcy M. P. sp. z o.o., ul.
(…) kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do S
ądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący:……………………..
Sygn. akt: akt: KIO 2350/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Zespół Opieki Zdrowotnej, ul. (…) wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na „Dostawę systemu próżniowego do pobierania krwi.”, znak
sprawy: ZOZ.DZP.271.10.VIII.2017.
Przedmiotowe zamówienie zostało ogłoszone w dniu 6 września 2017r. w Biuletynie
Z
amówień Publicznych pod numerem 580341 – N -2017.
W dniu 2 listopada 2017r.
Odwołujący: M. P. sp. z o.o., ul. (…) powziął wiadomość o
odrzuceniu oferty.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 7
listopada 2017r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby zarzucając mu naruszenie art.
89 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2017 r., poz. 1579), zwanej dalej
ustawą w zw. art. 7 ust. 1 i 82 ust. 3 ustawy Pzp.
Maj
ąc na względzie powyższe, wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
uwzględnienia odwołania i obciążenia Zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
ponownego przeprowadzenia badania i oceny ofert.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający w uzasadnieniu prawnym odrzucenia oferty,
powołał się na art 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp, zaś w uzasadnieniu faktycznym podał:
Zamawiający w poz. 4 i 5 wymagał probówek do pobierania krwi do analizy
koagulologicznej zawierającej 3,8% lub 3,2% r-r cytrynianu sodu o objętości pobierania krwi
dla poz. nr 4: 1-1,8 mi, dla poz. nr 5: 2-
2,7 ml. Wykonawca dostarczył próbki o nominalnej
objętości pobierania krwi 2 ml i 3 ml (zaznaczone na probówce graficznie i liczbowo),
zgodnie z odpowiedziami Zamawiającego z dnia 12.10.2017r. oraz objętości pobierania krwi
1,8 mi i 2,7mf zaznaczone liczbowo. Brak na probówce zaznaczenia graficznego objętości
pobierania krwi. Zamawiający zaznacza, iż w odpowiedziach z dnia 12.10.2017r. dopuścił
nominalną objętość pobierania 2ml i 3 ml, jednakże nie zrezygnował z wymogu zaznaczenia
liczbowego i graficznego objętości pobierania krwi (co Wykonawca potwierdził w
odpowiedziach na wyjaśnienia z dnia 30.10.2017r.)
Ponadto Zamawiający w poz. 7 wymagał probówki do badania OB metodą
logarytmiczną o pojemności pobierania krwi 1,5 - 6 mi z objętością pobierania zaznaczoną
na etykiecie probówki lub bezpośrednio na probówce liczbowo i graficznie, kompatybilne z
zaoferowanym statywem op. 100 szt. Wykonawca dostarczył probówkę z dwoma
znacznikami graficznymi oraz znacznikiem liczbowym umieszczonym na etykiecie (trzecie
oznakowanie tej samej objętości), co może wprowadzić użytkownika w błąd co do konkretnej
pobieranej objętości krwi.
Odwołujący nie podzielił powyższej argumentacji Zamawiającego i podanych przez
niego powod
ów odrzucenia oferty, uzasadniając swoje stanowisko następująco:
Jeżeli chodzi o zarzut Zamawiającego dotyczący „braku na próbce zaznaczenia
graficznego objętości pobieranej krwi” Odwołujący stwierdził, że jest on nieprawdziwy i
bezpodstawny oraz nie znaj
duje uzasadnienia w wymogach określonych w SIWZ.
Odwołujący zwrócił uwagę, że wbrew temu, co twierdzi Zamawiający w piśmie
„Zawiadomienie o odrzuceniu oferty”, nie wymagał on w tabeli 1 załącznika 2 do SIWZ
podania „zaznaczenia graficznego objętości pobierania krwi”.
Podniósł, że Zamawiający wymagał na probówce lub na jej etykiecie „zaznaczenia
liczbowego i graficznego
objętości pobierania” a nie jak określił to w zawiadomieniu o
odrzuceniu oferty z dnia 02.11.2017r „objętości pobierania krwi”. Stwierdzenie to jest próbą
zmiany postawionego w SIWZ wymogu.
Zdaniem Odwołującego sformułowanie zawarte w SIWZ jest oczywiste i zrozumiałe,
bowiem nie można zaznaczyć na probówce objętości pobierania samej krwi, co wynika z
faktu, że (poza probówkami pustymi bez dodatków) krew dodawana jest zawsze do
odczynnika/dodatku znajdującego się już w środku probówki. Tym samym znacznik objętości
pobierania
wskazuje nie objętości pobierania krwi, ale objętość pobierania mieszaniny krwi
wraz z dodatkiem, który znajdował się w probówce.
Z tego powodu
– według Odwołującego - przedstawienie na probówce lub jej
etykiecie znacznika pobierania samej krwi jest niemożliwe.
Zauważył przy tym, że na zaoferowanych przez wykonawcę w pozycjach 4 i 5 tabeli 1
załącznika nr 2 probówkach znajduje się znacznik pobierania, którego zamawiający wymaga
w SIWZ i
ma postać małego czerwonego prostokąta na krawędzi etykiety probówki.
Wyjaśnił, że jest to ten sam znacznik, który pokazuje nominalną objętość pobierania,
są to bowiem znaczniki tożsame, bowiem każdy znacznik graficzny naniesiony na probówce
lub jej etykiecie jest zarazem znacznikiem objętości napełniania i objętości pobierania, co
wynika wprost z ich definicji.
Zaznaczył również, że różne są tylko objętości wskazywane przez podaną wartość
liczbową i znacznik/znaczniki graficzne, bowiem wartość liczbowa podaje wartość pobieranej
krwi,
a znacznik/znaczniki graficzne jej objętość razem z dodatkiem, który się w probówce
znajdował.
Przekonywał, że Zamawiający mógł się o tym bardzo łatwo przekonać na podstawie
dostarczonych zgodnie z wymogiem SIWZ próbek. Wystarczyło dodać do nich podaną na
nich objętość pobierania krwi, aby stwierdzić czy poziom krwi wraz z zawartym w probówce
odczynnikiem osiągnie wskaźnik.
Na d
owód powyższej okoliczności przedstawił zdjęcia tak wykonanej próby - zał. nr 4
i z
djęcia napełnienia probówek z poz. 4 i 5 objętościami.
Ponadto Odwołujący wnosił o przeprowadzenie dowodu ze złożonych wraz z ofertą
próbek, poprzez ich okazanie Izbie oraz organoleptyczne zbadanie w celu wykazania, iż
zawarte na nich oznaczenia są zgodne z treścią SIWZ, zaś czynność odrzucenia oferty
Odwołującego bezprawna.
Jednocześnie Odwołujący stanął na stanowisku, że jest bezpodstawne i narusza
przepisy art. 89 ust. 1 pkt. 2 w zw. 82 ust 3 ustawy Pzp odrzucenie jego oferty przez
Zamawiającego pod zarzutem braku na zaoferowanych przez Odwołującego probówkach
znaczników, których Zamawiający w SIWZ nie wymagał.
Odnośnie poz. 7 Odwołujący wskazał, że dostarczył probówkę z dwoma znacznikami
graficznymi oraz znacznikiem liczbowym umieszczonym na etykiecie (trzecie oznakowanie
tej samej objętości), co – według Odwołującego - może wprowadzać użytkownika w błąd co
do konkretnej pobieranej objętości krwi.
Powyższy zarzut – zdaniem Odwołującego - jest bezpodstawny i niezgodny ze
stanem faktycznym, bowiem probówka dostarczona przez niego jako próbka wyrobu z
pozycji 7 tabeli 1 załącznika nr 2:
nie zawiera znacznika liczbowego, ale liczbowo podaną objętość pobierania, tak jak
żądał tego Zamawiający zgodnie z jej definicją podaną w Normie PN-EN 14820:2009,
na probówce znajduje się zaznaczenie objętości pobierania, tak jak żądał tego
Zamawiający tyle, że w postaci dwóch linii maksymalnego i minimalnego napełnienia.
Tak więc wbrew temu co twierdzi Zamawiający, Wykonawca nie podał trzech
oznakowań tej samej objętości.
Argumentował, że zawarta na probówce wartość liczbowa i zaznaczenie graficzne
objętości pobierania w postaci biegnących wokół probówki linii podają i wskazują różne
objętości:
• Wartość liczbowa - jak wyjaśniono powyżej jest informacją o nominalnej wartości
pobieranej krwi i jest wartością informacyjną, której żądał Zamawiający. Nie odpowiada ona
żadnemu ze znaczników bowiem podaje ona wartość nominalną pobieranej krwi
• Oznakowanie graficzne w postaci linii wskazują wartości objętości odpowiadające
liniom maksymalnego i minimalnego napełnienia w postaci zdefiniowanej Normie PN-EN
Zdaniem Odwołującego wartość liczbowa i oznakowanie graficzne na probówce
podają i wskazują różne objętości, odpowiadające informacji, które niosą.
W ocenie Odwołującego - ten sposób oznakowania, wbrew temu co twierdzi
Zamawiający nie tylko, że nie może wprowadzać użytkownika w błąd, ale ułatwia mu prace,
bowiem wskazuje jednoznacznie pom
iędzy jakimi liniami powinna się znaleźć mieszanina
krwi i dodatków, aby uznać, że została ona pobrana w prawidłowej ilości zgodnej z normą.
O
dwołujący podniósł, że oznaczenia te są zgodne z Normą PN-EN 14820:2009 i
Zamawiający nie wykluczył ich podania w taki sposób w SIWZ, a więc jest z nim zgodny i nie
mogą więc być podstawą odrzucenia oferty Wykonawcy.
Odwołujący dodatkowo wyjaśnił, że krew do probówki pobierana jest samoczynnie
przez probówkę poprzez jej do niej zassanie przez wytworzone w niej podciśnienie. Ilość
krwi jaka jest pobierana do probówki, zależy od tego jakie ciśnienie zostało w niej
wytworzone przez wytwórcę. Użytkownik nie ma wpływu na ilość pobranej do probówki krwi,
a znajdujące się na niej oznaczenia graficzne i liczbowe mają dla niego jedynie charakter
informacyjny i służą odpowiednio:
- znacznik/znaczniki pobierania -
ocenie przez pobierającego, czy została pobrana do
probówki właściwa objętość krwi odpowiednia do ilości znajdującego się w niej odczynnika.
wartość liczbowa pobieranej objętości krwi - dobrania do pobrania krwi probówki o
właściwej objętości do ilości i rodzaju przewidzianych do wykonania na pobranej krwi badań.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o przeprowadzenie dowodu ze złożonej
wraz z ofertą próbki poprzez jej okazanie Izbie oraz organoleptyczne zbadanie w celu
wykazania istnienia na zaoferowanych przez niego probówkach w poz. 7 oznaczeń
wymaganych przez Zamawiającego.
Jednocześnie Odwołujący wskazał, że ten sam rodzaj oznakowania znajduje się na
zaoferowanej przez
firmę B. D. P. Sp. z o.o. probówkach z pozycji 4 i 5 tabeli 1 załącznika 2
do SIWZ.
Zwrócił uwagę, że takie same oznakowanie graficzne na tamtych probówkach
Zamawiający uznał za właściwe i zgodne z SIWZ, co potwierdził zarzut naruszenia przez
Zamawiającego naczelnej zasady udzielania zamówień jaką jest zasada uczciwej
konkurencji i równego traktowania wyrażona w art. 7 Ustawy Pzp.
Odwołujący wnosił o przeprowadzenie dowodu z próbek złożonych przez Wykonawcę
B. D. poprzez ich okazanie Izbie i organoleptyczne zbad
anie w celu wykazania, iż zawierają
takie same oznaczenia jak probówki Odwołującego i Zamawiający uznał, iż odpowiadają
treści SIWZ.
Konkludując, Odwołujący stwierdził, że treść oferty firmy M. P. Sp. z o.o. jest w pełni
zgodna z treścią SIWZ w świetle obowiązujących przepisów prawa i zapisów SIWZ i nie
powinna zostać odrzucona przez Zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy
Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym SIWZ, oferty Odwołującego, odwołania i
załączników, wezwania do złożenia wyjaśnień z dnia 25 października 2017r, odpowiedzi
Odwołującego na to wezwanie z dnia 30 października 2017r., zawiadomienia o odrzuceniu
oferty Odwołującego z dnia 2 listopada 2017r., odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z
dnia 13 listopada 2017r. wraz z załącznikami, pisma Odwołującego z dni 20 listopada 2017r.
wraz załącznikami, jak również na podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień Izba
postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeni
u postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.7 ust.1 i art.89 ust.1 pkt.2 ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do odrzucenia oferty Odwołującego z powodu sprzeczności treści oferty z treścią
SIWZ.
W pierwszej kolejności w zakresie rozstrzyganej sprawy Izba ustaliła, że
Zamawiający w pkt 7.4. rozdziału III dokonał opisu przedmiotu zamówienia postanawiając,
że w celu spełnienia wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia Zamawiający wymaga
dostarczenia próbki każdego elementu systemu. Zamawiający zwróci próbki Wykonawcą,
których oferty nie zostały wybrane na ich pisemny wniosek.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Zamawiający opracował załącznik nr 2 do SIWZ –
formularz cenowy, który zawierał w rozpoznawanym zakresie następujący asortyment, który
miał zostać zaoferowany przez wykonawców:
l.p.4:
Probówki do pobierania krwi do analizy koagulologicznej, zawierające 3,8% lub
3,2% r-
r cytrynianu sodu, o pojemności pobierania krwi 1-1,8 ml (objętość pobierania
zaznaczona na etykiecie probówki lub bezpośrednio na probówce liczbowo i graficznie ), o
średnicy 11-13 mm i wysokości probówki bez korka 65-75 mm. op. 100 szt.
l.p.5:
Probówki do pobierania krwi do analizy koagulologicznej, zawierające 3,8% lub
3,2% r-
r cytrynianu sodu, o pojemności pobierania krwi 2-2,7 ml (objętość pobierania
zaznaczona na etykiecie probówki lub bezpośrednio na probówce liczbowo i graficznie ), o
średnicy 11-13 mm i wysokości probówki bez korka 65-75 mm. op. 100 szt.
l.p.7:
Probówki do badania OB metodą logarytmiczną o pojemności pobierania krwi
6 ml (objętość pobierania zaznaczona na etykiecie probówki lub bezpośrednio na
probówce liczbowo i graficznie ),kompatybilne z zaoferowanym statywem. Op. 100 szt.
Nadto Izba ustaliła, że Zamawiający w odpowiedzi na pytanie wykonawcy nr 2 z dnia
12 września 2017r. o następującej treści: „Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o
wyrażenie zgody na zaoferowanie w pozycjach 4 i 5 odpowiednio probówek o nominalnej
objętości pobrania 2 i 3 ml? Są to probówki o takiej samej objętości pobrania jak u innych
producentów 1,8 i 2,7 ml, ale podana jest objętość całej próbki – razem z cytrynianem – a nie
tylko pobieranej krwi. Oferowane przez nas probówki są najwyższej jakości, posiadają
specjalną dwuścienną budowę, dzięki czemu ich termin ważności w momencie produkcji
wynosi 12 miesięcy” udzielił następującej odpowiedzi: „Tak, Zamawiający dopuszcza obok
rozwiązania opisanego w SIWZ”.
Izba stwierdziła również, że Odwołujący w formularzu cenowym wpisał nazwę
handlową, producenta i kod, a także w następstwie wezwania Zamawiającego w ramach
procedury odwróconej Odwołujący dostarczył próbki próbówek opisanych w pod l.p.4, 5, 7.
Po przeprowadzeniu badania powyższych próbek Zamawiający wyprowadził wniosek,
że zaoferowane próbki nie spełniają powyższych wymogów SIWZ w zakresie oznaczenia
objętości pobierania na etykiecie probówki lub bezpośrednio na probówce liczbowo i
graficznie.
Według zapatrywania Izby zebrany w sprawie materiał dowodowy, w tym
przeprowadzony na rozprawie dowód z oględzin okazanych spornych próbek nie potwierdził
tego wnioskowania z kilku powodów.
W trakcie przepro
wadzenia powyższego dowodu Zamawiający wyjaśnił, że krew
pobrana wraz z dodatkiem, jeżeli by nie przekraczała odpowiednio 2 ml (pozycja 4) oraz 2,5
ml (pozycja 5), to Zamawiający byłby w stanie skutecznie przeprowadzić badanie, a także
oświadczył, że jeśli chodzi o próbkę z pozycji nr 7 to, jeżeli krew pobrana byłaby pomiędzy
dolną kreską a górną kreską (w kolorze białym), to na tej podstawie można by dokonać
skutecznie badania. Zamawiający takiej informacji jednak nie uzyskał.
W trakcie przeprowadzenia po
wyższego dowodu Odwołujący wyjaśnił, że objętość
1,8 ml i 2,25 ml stanowi objętość samej pobieranej krwi. Natomiast objętości 2 ml i 2,5 ml są
objętościami krwi wraz z dodatkiem.
Jeśli chodzi o znaczniki, to do pozycji 4 jest to linia czerwona prostokątna, nad którą
znajduje się liczba 2, zaś, jeśli chodzi o pozycję nr 5 to oznaczenie jest linią w kolorze
czarnym, a poniżej tej linii znajduje się liczba 2,5 ml. Do wysokości tych znaczników musi
być nominalnie pobrana krew.
Jednocześnie Odwołujący oświadczył, że jeżeli chodzi pozycję nr 7, to dla
prawidłowego badania, krew musi znajdować się pomiędzy dwoma białymi liniami
oznaczonymi na próbce.
Co do wątpliwości Zamawiającego dotyczących oryginalności i trwałości oznaczeń
liczbowych 1,8 ml i 2,25 ml, to Izba
nie mogła wykluczyć próby sprawdzenia ich trwałości
przez Zamawiającego, powodującej nieznaczne zniekształcenie oznaczenia, co jednak nie
ma znaczenia w świetle braku zastrzeżenia w SIWZ obowiązku umieszczenia trwałego
oznaczenia.
Izba również nie dostrzegła w treści SIWZ postanowienia, które nakładałoby na
wykonawców obowiązek dostarczenia próbek identycznych jak przy dostawie.
W ocenie Izby powyższy dowód z oględzin próbek z l.p.4, 5, 7 wraz z powyższymi
wyjaśnieniami stron potwierdza zaznaczenie liczbowo i graficznie na probówce zaoferowanej
przez Odwołującego objętości pobierania krwi, a także okoliczność, że w ten sposób
oznaczone próbówki umożliwiają prawidłowe przeprowadzenie badania.
Inne oczekiwania Zamawiającego, co do sposobu oznaczenia etykiety mogłyby
znaleźć uzasadnienie, gdyby Zamawiający przykładowo umieścił w opisie przedmiotu
zamówienia rysunki techniczne próbówki wraz z oznaczeniami objętości pobierania krwi.
Dodatkowo, wymaga również wskazania, że Zamawiający w żaden sposób w SIWZ
nie zdefiniował pojęcia objętości pobierania, co nie może stanowić okoliczności dającej mu
możliwość dowolnej interpretacji, działającej na niekorzyść wykonawcy.
Reasumując, Zamawiający nie miał podstawy prawnej do zastosowania przepisu
art.89 ust.1 pk
t 2 ustawy Pzp i odrzucenia oferty Odwołującego z powodu sprzeczności jej
treści z treścią SIWZ.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:……………………………..