KIO 2387/17 WYROK dnia 30 listopada 2017 r.

Stan prawny na dzień: 02.01.2018

Sygn. akt  KIO 2387/17 

WYROK 

z dnia 30 listopada 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Jolanta Markowska 

         Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  28  listopada  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  listopada  2017  r.  przez 

wykonawcę:  I.  Sp.  z  o.o.,  (...)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Sąd 

Apelacyjny w Poznaniu, (...), 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  I.(2) 

Spółka  z  o.  o.,  (...),  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt:   KIO 2387/17 po stronie zamawiającego, 

B.  wykonawcy  M.  O.  I.,  (...)

,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt:   KIO 2387/17 po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  I.  Sp.  z  o.o. 

oraz 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  czynności  wyboru 

oferty najkorzystniejszej,

kosztami  postępowania  obciąża 

zamawiającego: 

Sąd  Apelacyjny  w  Poznaniu, 

(...), i: 

2.1  zalicza 

w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę 

I. Sp. z o.o., (...) 

tytułem wpisu od odwołania,  


2.2  zasądza  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset   

złotych  zero  groszy)  od  zamawiającego:  Sąd  Apelacyjny  w  Poznaniu,  

(...)  na  rzecz  wykonawcy  I.  Sp.  z  o.o.,  (...) 

stanowiącą  koszty  poniesione  z 

tytułu wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.  

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2387/17 

U z a s a d n i e n i e 

Sąd  Apelacyjny  w  Poznaniu  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

„Zakup  komputerów  i  monitorów  dla 

sądów  apelacji  poznańskiej”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym UE pod poz. 2017/S 145-99058 w dniu 1 sierpnia 2017 r. 

Wykonawca  I.  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  W.  wniósł  odwołanie  w  zakresie  Części  1 

zamówienia.  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 

stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.), 

zwanej dalej „Pzp”: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  poprzez  odrzucenie  oferty  Odwołującego,  pomimo  że  treść 

oferty odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, 

2)  art.  7  ust.  1  Pzp  w  związku  z  art.  38  ust.  4  Pzp,  poprzez  dokonanie,  w  sposób 

godzący  w  zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców, zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia po upływie 

terminu składania ofert, 

3)  art.  30a  ust.  3  i  4  Pzp,  poprzez  niezaakceptowanie  oznakowania  równoważnego  w 

przypadku  gdy  wykonawca  z  przyczyn  od  niego  niezależnych  nie  może  uzyskać 

określonego przez zamawiającego oznakowania, 

4)  art. 26 ust. 3 i 4 Pzp, poprzez  zaniechanie wezwania do udzielania wyjaśnień przez 

Zamawiającego,  pomimo  że  uzupełnione  przez  Odwołującego  dokumenty  budzą 

wskazane przez Zamawiającego wątpliwości. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

powtórzenia czynności oceny oferty Odwołującego, 

powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania przed 

Krajową Izbą Odwoławczą. 

Pismem  z  dnia  03  listopada  2017  r.  Zamawiający  zawiadomił  wykonawców,  w  tym 

Odwołującego o wyborze oferty najkorzystniejszej oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego.  

Odwołujący  wyjaśnił,  że  posiada  interes  w  rozumieniu  art.  179  ust.  1  Pzp,  który 

wyraża  się  w  tym,  że  w  przypadku  prawidłowego  stosowania  przepisów  ustawy  Pzp  przez 

Zamawiającego  jego  oferta  winna  zostać  wybrana  jako  oferta  najkorzystniejsza.  Na  skutek 

zan

iechania czynności wynikającej z ustawy Odwołujący doznał szkody i został pozbawiony 

możliwości  uzyskania  przedmiotowego  zamówienia.  Odwołujący  wskazał  również,  że  jego 


interes  wyraża  się  w  tym,  aby  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

przeprow

adzone zostało zgodnie z przepisami prawa. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  przedstawił  następujące  okoliczności  na 

potwierdzenie zarzutów zawartych w odwołaniu. 

1.  Nieprawidłowe uznanie, że nazwa „(...)" nie jest modelem komputera, tylko nazwą 

rodziny  kom

puterów  lub  serii  oraz  sformułowanie  po  terminie  składania  ofert 

nowego wymagania  SIWZ,  iż  pod  nazwą danego modelu może występować  tylko 

jedna konfiguracja. 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  załącznikiem  nr  2  do  SIWZ  „Opis  przedmiotu 

zamówienia" w ofercie należało wpisać: model, symbol oraz nazwę producenta urządzenia. 

Odpowiednio  do  powyższych  wymagań,  Odwołujący  w  ofercie  wpisał  nazwę  modelu 

komputera,  symbol  oraz  nazwę producenta komputera, który  został  zaoferowany,  tj.  nazwa 

producenta: 

„A. SA w restrukturyzacji" model: „(…)" symbol „(…)".  

N

a  wezwanie  Zamawiającego  Odwołujący  złożył  wszystkie  dokumenty  na 

potwierdzenie,  iż  oferowane  urządzenie  spełnia  warunki  postawione  w  SIWZ,  w  tym 

szczegółową  specyfikację  techniczną  oferowanego  produktu.  Zaoferowany  komputer 

oznaczony  jest  nazwą  „(...)"  i  pod  taką  nazwą  handlową  dostępny  jest  w  obrocie 

gospodarczym.  Oznaczenie 

(…)  stanowi  tzw.  „part  number",  za pomocą którego  producent 

identyfikuje  podzespoły  zastosowane  w  danym  modelu.  Odwołujący  wskazał,  że 

Zamawiający  nie  stawiał  w  SIWZ  wymagania  dotyczącego  podania  w  ofercie  takiego 

oznaczenia,  co  więcej  dokonał  wyboru  oferty  firmy  M.  O.  I.  z  K.  (droższej  o  ponad  250 

000,00  zł),  w  której  wskazano  model  „(…)"  który  również  posiada  „part  number"  (…),  a 

którego  nie  wskazano  w  ofercie.  Dodatkowo  pod  nazwą  „(…)"  występuje  przynajmniej 

kilkadziesiąt  różnych  konfiguracji  (14  różnych  procesorów,  14  różnych  dysków  twardych,  3 

karty graficzne itp.). T

ym samym Zamawiający dokonując oceny ofert dysponował dokładnie 

taki

mi  samymi  informacjami  jak  w  przypadku  oferty  Odwołującego.  Powyższe  zmusza  do 

konkluzji,  iż  tylko  względem  oferty  Odwołującego  Zamawiający  postanowił  sformułować  po 

terminie  składania  ofert  nowe  wymagania  SIWZ  mające  na  celu  odrzucenie  jego  oferty. 

Zamawi

ający  nie  może  twierdzić,  iż  Odwołujący  nie  wskazał  jakie  konkretnie  urządzenie 

oferuje,  ponieważ  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ  Odwołujący  wpisał  w  ofercie  wszystkie 

wymagane  informacje.  Wskazać  dodatkowo  należy,  iż  w  przypadku  gdy  uzupełnione 

dokumenty budzą wskazane przez Zamawiającego wątpliwości, Zamawiający z godnie z art. 

26 ust. 3 i 4 Pzp zobowiązany był do wezwania Odwołującego do wyjaśnień. 

2.  Nieuwzględnienie  prawidłowo  złożonego  „zrzutu  ekranu"  ze  strony  internetowej 

http://www.eu-energystar.org

  pomimo, 

że  w  SIWZ  dopuszczono  taką  formę 

dokumentu na potwierdzenie zgodności z Energy Star 6.1. 


Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  pkt.  6.3.2  SIWZ,  Zamawiający  wymagał,  aby 

zaoferowany  komputer  był  zgody  z  normą  Energy  Star  6.1.  Na  potwierdzenie  powyższego 

należało  złożyć  „Certyfikat  lub  wydruk  lub  „zrzut  ekranu"  ze  strony  internetowej 

http://www.eu-energystar.org

  lub 

http://www.energystar.gov

potwierdzający,  że  oferowane 

urządzenie spełnia normę Energy Star lub równoważną oraz potwierdzający typowe zużycie 

energii  TEC  (TEC  -  Typical  Electricity  Consumption  (kWh/week)  -  maksymalnie  2,10 

kWh/tydzień".  

W  dniu 

9  października  2017  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia 

powyższego  dokumentu.  W  odpowiedzi  Odwołujący  złożył  w  wyznaczonym  terminie  „zrzut 

ekranu"  ze  strony 

http://www.eu-energystar.org

na  stronie  nr  6  którego  znajduje  się 

zaoferowany model.  

Jak  wynika  z  informacji  o  odrzuceniu  oferty, 

Zamawiający  nie  miał  problemów  z 

odnalezieniem  zaoferowanego  modelu  w  uzupełnionym  dokumencie,  gdyż  zamieścił 

fragment  właściwego  certyfikatu  dla  zaoferowanego  modelu.  Niemniej  jednak  w  przypadku 

wątpliwości,  Zamawiający  zgodnie z  przepisami ustawy  Pzp zobowiązany  był  do  wezwania 

Odwołującego do wyjaśnień.  

uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego można wnioskować, iż Zamawiający 

nie  pos

iada  wiedzy  na  temat  certyfikacji  Energy  Star  umożliwiającej  mu  ocenę  oferty 

Odwołującego bez wezwania go do dodatkowych wyjaśnień.  

Odwołujący wyjaśnił, że norma Energy Star 6.1 dla komputerów wymaga podawania 

wartości  typowego  zużycia  energii  w  ujęciu  rocznym,  a  nie  tygodniowym  (TEC/year)  i 

metodologia jego obliczania jest opracowana dla właśnie takiego ujęcia tej wartości. Typowe 

zużycie  energii  w  ujęciu  tygodniowym  jest  wymagane  w  przypadku  urządzeń  do 

przetwarzania  obrazu  i  zostało  przez  Zamawiającego  użyte  w  tym  wypadku  niezgodnie  z 

wytycznymi programu Energy Star.  

Złożony  przez  Odwołującego  dokument  potwierdza,  iż  zaoferowany  komputer  w 

przeliczeniu  na  zużycie  tygodniowe  ma  typowe  zużycie  energii  na  poziomie  1,67  kWh  w 

ujęciu tygodniowym (1 rok = 52 tygodnie i jeden dzień) co mieści się w wymaganiach SIWZ 

(2,10 kWh 

na tydzień).  

Zgodnie  z  wymaganiami  programu  Energy  Star, 

jeśli  model  produktu  jest 

wprowadzany do obrotu w wielu konfiguracjach, producent może przedłożyć sprawozdanie i 

zakwalifikować  ten  produkt  pod  pojedynczym  numerem  identyfikacyjnym  modelu,  który 

odpowiada  konfiguracji  o  najwyższej  mocy  dostępnej  w  tej  rodzinie,  zamiast  przedkładać 

sprawozdanie  dla  wszystkich  poszczególnych  modeli  w  rodzinie.  Natomiast  jeśli  produkt 

mógłby  być  skonfigurowany  tak,  aby  spełniał  kryteria  definicji  wszystkich  trzech  kategorii 

Energy  Star,  należy  przedstawić  dane  dla  konfiguracji  o  najwyższej  mocy  spośród 


wszystkich  kategorii.  Zgodnie  z  powyższym  na  stronie  internetowej  Energy  Star  mogą 

znajdować się różne konfiguracje danego modelu pod tą samą nazwą. 

3.  Niezaakceptowanie  raportu  potwierdzającego  kompatybilność  z  systemem 

Microsoft  Windows  10  pochodzącego  z  nowego  systemu  certyfikacji  firmy 

Microsoft. 

Zamawiający w SIWZ wymagał „Dokumentu poświadczającego poprawną współpracę 

oferowanego  modelu  urządzenia  z  systemem  operacyjnym  Windows  10  (dopuszcza  się 

wydruk 

lub  „zrzut  ekranu"  ze  strony  internetowej  Microsoft  Compatible  Product  List 

https://svsdev.microsoft.com/enus/hardware/lpl/

)".  

Odwołujący wskazał, że od dnia 16 lipca 2017 r. wskazana przez Zamawiającego w 

SIWZ strona internetowa nie jest już aktualizowana. Od tej daty dostępny jest nowy program 

zgodności sprzętu z systemem Microsoft Windows. Produkty zgłoszone w nowym systemie 

nie są publikowane w starym katalogu, a jednocześnie nowy katalog nie posiada publicznego 

dostępu.  Certyfikaty  zgodności  zgodnie  z  zasadami  nowego  systemu  udostępniane  są 

wyłącznie poprzez podanie przez producenta właściwego linka do strony firmy Microsoft.  

Odwołujący  na  wezwanie Zamawiającego  z  dnia  9 października 2017  r. uzupełnił  w 

terminie  wskazanym  w  wezwaniu 

wydruk  poświadczający  poprawną  współpracę 

oferowanego modelu urządzenia z systemem operacyjnym Windows 10 z nowego systemu 

firmy  Microsoft  (dostępny  dla  zaoferowanego  modelu  komputera  na  stronie  Microsoft  pod 

adresem: 

https://developer.microsoft.com/dashboard/hardware/driver/DownloadCertificationReport/30 

Odwołujący wskazał, iż wymagane oznakowanie, tj. wpis na listę nie jest już możliwy, 

w  związku  z  powyższym  Zamawiający,  zgodnie  z  art.  30a  ust.  3  i  4  Pzp,  powinien 

zaakceptować  złożony  dokument,  a  w  przypadku  wątpliwości  co  do  jego  pochodzenia 

wezwać  Odwołującego  do  wyjaśnień  na  podstawie  przywołanych  wcześniej  przepisów 

ustawy  Pzp.  Zamawiający  odnosi  się  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  do 

przestarzałej  i  nieaktualizowanej  wersji  katalogu  produktów  zgodnych  z  systemami 

operacyjnymi  Microsoft,  zatem 

nie  dysponuje  on  wiedzą  pozwalającą  na  ocenę  oferty 

Odwołującego bez dodatkowych wyjaśnień z jego strony. 

4.  Przyjęcie  wbrew  oświadczeniu  Odwołującego  oraz  producenta  oferowanego 

sprzętu, iż producentem zaoferowanej płyty  głównej jest firma  A.(2), a model płyty 

głównej to (…) oraz sformułowanie po terminie składania ofert nowego wymagania 

SIWZ  dotyczącego  konieczności  zamieszczania  na  ogólnodostępnych  stronach 

internetowych  informacji  o  parametrach  zamontowanej  w  komputerze  płyty 

głównej. 


Zamawiający  w  SIWZ  wymagał  „Szczegółowej  specyfikacji technicznej  oferowanego 

sprzętu wraz z podaniem numerów katalogowych poszczególnych modułów/podzespołów, z 

którego  będą  wynikały  wszystkie  parametry  oferowanego  urządzenia  wskazane  w  Opisie 

przedmiotu  zamówienia  lub  oświadczenie  producenta  lub  oświadczenie  autoryzowanego 

przedstawiciela producenta".  

Odwołujący  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  9  października  2017  r.  przedłożył 

oświadczenie producenta zawierające specyfikację techniczną oferowanego sprzętu wraz  z 

podaniem  numerów  katalogowych  poszczególnych  modułów/podzespołów,  z  którego  będą 

wynikały  wszystkie  parametry  oferowanego  urządzenia  wskazane  w  Opisie  przedmiotu 

zamówienia.  

Zamawiający  w  sposób  bezpodstawny  przyjął,  niezgodnie  z  oświadczeniem 

producenta,  iż  Odwołujący  zaoferował  płytę  główną  firmy  A.(2).  Zamawiający  w  SIWZ  nie 

wymagał  jednak,  aby  informacje  o  płycie  głównej  opublikowane  były  na  ogólnodostępnych 

stronach  internetowych.  Ponadto, 

na  podstawie  informacji  dotyczących  innej  niż 

zaoferowana płyty  głównej  Zamawiający  doszedł  do  wniosku,  iż  zaoferowany  komputer  nie 

spełnia wymagań SIWZ. Zamawiający po raz kolejny nie skorzystał z instytucji wezwania do 

wyjaśnień  zgodnie  z  art.  26  ust.  3  lub  4  i  po  raz  kolejny  nie  dysponował  wystarczającą 

wiedzą  do  oceny  oferty  Odwołującego  bowiem,  zgodnie  z  umową  o  współpracy  zawartą 

pomiędzy  firmą  A.  a  firmą  A.(2),  firma  A.  uprawniona  jest  do  sprzedaży  płyt  głównych  z 

własnym  logo  i  własnym  oznaczeniem.  Płyta  główna  oferowana  w  przedmiotowym 

komputerze spełnia wymagania SIWZ, poprawnie współpracuje z oferowanym dyskiem SSD 

oraz pamięcią RAM oraz jest oznaczona (…). 

5.  Przyjęcie  wbrew  oświadczeniu  Odwołującego,  iż  certyfikat  EPEAT  odnosi  się 

wyłącznie do komputerów z roku 2011 r. na podstawie daty rejestracji. 

Zamawiający  w SIWZ wymagał „Certyfikatu EPEAT na poziomie  GOLD. Wymagany 

wpis  dotyczący  oferowanego  komputera  w  internetowym  katalogu 

http://www.epeat.net

dopuszcza się wydruk ze strony internetowej”.  

Odwołujący  na  wezwanie Zamawiającego  z  dnia  9 października 2017  r. uzupełnił  w 

terminie  wskazanym  w  wezwaniu  stosowny 

wydruk  ze  strony  internetowej  przedstawiający 

wpis dotyczący oferowanego komputera w internetowym katalogu potwierdzający posiadanie 

certyfikatu EPEAT na poziomie GOLD.  

Zamawiający  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  wskazał,  iż  certyfikat 

EPEAT na oferowany komputer wydany został 18 marca 2011 r., a zatem nie jest możliwe, 

by dotyczył komputera oferowanego w przedmiotowym postępowaniu.  

Odwołujący podniósł, że data 18 marca 2011 r. jest datą rejestracji modeli (...), a nie 

dat

ą  wydania  certyfikatu.  Podobnie,  jak  w  przypadku  deklaracji  CE,  za  utrzymanie 

odpowiedniego  standardu  EPEAT  odpowiada  sam  wytwórca  produktu.  Zgodnie  z 


wymaganiami  EPEAT,  firma  Action  S.A.  (producent) 

zatrudnia  dwóch  pracowników,  którzy 

posiadają  stosowne  autoryzacje  pozwalające  na  bieżącą  weryfikację  spełnienia  przez 

kolejne  konfiguracje  danego  modelu  komputera,  wymogów  wynikających  z  programu 

EPEAT.  Do  bazy  EPEAT  wpisywan

y  jest  model  danego  komputera,  natomiast  spełnienie 

wymagań EPEAT przez poszczególne jego konfiguracje zapewniane jest poprzez cykliczne 

audyty zgłoszonych modeli komputerów. Zatem to producent odpowiada za potwierdzenie i 

utrzymanie  zgodności  ze  standardami  w  odniesieniu  do  poszczególnych  konfiguracji 

komputera,  natomiast  do  bazy  wpisywany  jest  jedynie  model  danego  komputera.  W  tym 

wypadku  Zamawiający  również  zaniechał  wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnień. 

Zamawiający  co prawda  wezwał  Odwołującego do  wyjaśnień  treści  złożonych dokumentów 

ale  treść  wezwania  nie  odnosiła  się  w  ogóle  do  wątpliwości  Zamawiającego  wskazanych 

powyżej. 

Wykonawca  "K."  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  W.  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Odwołującego. 

Wykonawca I.(2) 

Spółka z o. o. z siedzibą w B. oraz wykonawca M. O. I., z siedzibą w 

K. 

zgłosili swoje przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  27  listopada  2017  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie. 

Wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Wyjaśnił,  że  obowiązkiem  Odwołującego  było  wskazanie 

produktu, który w sposób rzetelny i niebudzący wątpliwości potwierdzi spełnianie oczekiwań 

Zamawiającego zawartych w SIWZ. Odwołujący tego obowiązku nie dopełnił, ponieważ  nie 

wskazał  precyzyjnie  modelu  komputera,  lecz  serię  (rodzinę)  produktów,  a  tym  samym 

uniemożliwił Zamawiającemu weryfikację komputera pod kątem spełnienia wymagań SIWZ. 

Zamawiający  podniósł,  że  Odwołujący  nie  zwracał  się  z  pytaniami  do  SIWZ  w  zakresie 

dot

yczącym  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Jednocześnie  nie  jest  prawdą,  że  Zamawiający 

wymagał  podania  „part  number”  wbrew  wymaganiom  SIWZ.  Zamawiający  wskazał,  że 

elementem  wspólnym  komputera  jest  płyta  główna,  która  identyfikuje  konkretny  model. 

Pozostałe podzespoły w komputerze mogą być zmienne i Zamawiający tego nie kwestionuje. 

Zamawiający  podniósł,  że  na  certyfikacie  wystawionym  dla  komputera  (...)  (…)  widnieje 

informacja, 

że  ten  model  reprezentuje  konfigurację  o  najwyższej  mocy  z  rodziny  lub  serii 

komputerów (…). Z powyższego wynika, że model (...) (…) występuje w wielu konfiguracjach 

różniących się procesorami, dyskami twardymi, kartami graficznymi itp. Analogiczna sytuacja 

ma  miejsce  w  przypadku  certyfikatu  dla  modelu  (...)(...),  (...)(...),  (...)(...)

. Wynika  z  nich,  że 

każdy model może występować w wielu różnych konfiguracjach, a certyfikat jest wystawiony 

dla konfiguracji charakteryzującej się najwyższą mocą. Złożony przez Odwołującego wydruk 


ze strony Energy Star wskazuje, że spośród 4 modeli komputerów z rodziny (...), tylko jeden 

spełnia  wymóg  zużycia  energii  poniżej  2,1  kWh/tydzień.  Z  treści  oferty  Odwołującego  nie 

wynika,  że  ten  model  został  zaoferowany.  W  odniesieniu  do  zarzutu  dotyczącego 

potwierdzenia kompatybilności komputera z systemem Microsoft Windows 10. Zamawiający 

sprawdził  wymaganą  bazę  Microsoft  i  stwierdził,  że  widnieje  w  niej  cała  lista  raportów 

kompatybilności  oferowanego  przez  Odwołującego  komputera  (począwszy  od  2009  r.).  W 

ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  celowo  nie  zamieścił  raportu  kompatybilności  z 

wymaganej  przez 

Zamawiającego  strony,  ponieważ  raporty  te  są  nieważne  i  nie  spełniają 

zasad certyfikacji Microsoft. 

Zamawiający podkreślił, że pod nazwą (...) występują różne płyty 

główne,  różne  chipsety  i  różne  wersje  BIOS-ów,  różne  rodziny  procesorów.  Z  uzyskanych 

przez Zamawiającego informacji wynika, że oferowany komputer jest produkowany od 8 lat, 

zatem  nie  jest  możliwe,  aby  certyfikat  był  aktualny,  w  szczególności  wobec  faktu,  że 

komputer posiada wiele wyprodukowanych w ostatnich kilkunastu miesiącach podzespołów. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  płyty  głównej,  Zamawiający  stwierdził  

w  oparciu  o  wyjaśnienia  producenta  –  firmy  A.  S.A.,  że  kwestia  ta  nie  była  decydującą  

dla 

odrzucenia oferty Odwołującego. Zamawiający przyznał jednocześnie, że wyjaśnienia te 

potwierdzają  spełnienie  wymaganych  parametrów  płyty  głównej.  Zamawiający  wyjaśnił 

również, że przeanalizował i zweryfikował złożony przez Odwołującego certyfikat EPEAT na 

poziomie GOLD. 

Przyznał, że Certyfikat nie odnosi się wyłącznie do komputerów z 2011 r., 

natomiast  nie  jest  możliwe,  zdaniem  Zamawiającego,  że  zarejestrowany  w  2011  r.  model 

komputera 

mógł  spełniać  wymagania  stawiane  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  dla 

komputera  z  2017  r.  Zamawiający  stwierdził,  że  ma  obowiązek  należytego  i  starannego 

badania  ofert,  które  nie  dyskryminuje  któregokolwiek  z  wykonawców.  Natomiast 

o

bowiązkiem  Odwołującego  jest  dostarczenie  dokumentów,  które  w  sposób  jednoznaczny 

pozwolą  Zamawiającemu  na  weryfikację  zaoferowanego  komputera  pod  względem 

zgodności  z  SIWZ.  Odwołujący  przedstawił  jednak  ofertę  wskazującą  na  wiele  możliwych 

konfiguracji,  co  uniemożliwiło  Zamawiającemu  precyzyjne  dokonanie  oceny  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia,  z  uwagi  na  brak  jednoznacznego  określenia  oferowanego  sprzętu 

przez Odwołującego. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

i uczestnik

ów postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  


Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  się  wykonawca  wykazał  spełnienie  przesłanek 

określonych w art. 179 ust. 1 Pzp, legitymujących wykonawcę do wniesienia odwołania.  

Izba stwierdziła skuteczność przystąpień zgłoszonych przez wykonawcę I.(2) Spółka 

z  o.  o. 

z  siedzibą  w  B.  oraz  przez  wykonawcę  M.  O.  I.,  z  siedzibą  w  K.  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego. Przystąpienia spełniają warunki określone w art. 

185 ust. 2 i 3 Pzp.  

Izba uznała, że przystąpienie zgłoszone przez wykonawcę „K." Sp. z o.o.,z siedzibą w 

W. 

do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego nie spełnia wymogów art. 185 

ust. 3 Pzp. 

Wykonawca nie wykazał, że posiada interes w popieraniu Odwołującego, który w 

przypadku  uwzględnienia  odwołania  uzyskałby  możliwość  wyboru  jego  oferty  jako 

najkorzystniejszej.  Oferta  wykonawcy  K.  Sp.  z  o.o. 

została  odrzucona,  a  wykonawca  nie 

w

niósł  samodzielnego  odwołania  wobec  czynności  odrzucenia  jego  oferty.  Jego  oferta,  w 

przypadku  przywrócenia  do  postępowania,  znalazłaby  się  na  dalszej  pozycji  niż  oferta 

Odwołującego. 

Stosownie  do  art.  192  ust.  7 

Pzp,  Izba  rozpoznała  odwołanie  w  zakresie  zarzutów 

zawartych 

w odwołaniu. 

Z

a zasadny Izba uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 89 ust. 

1 pkt 2 Pzp, 

poprzez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo tego, że treść złożonej przez 

Odwołującego oferty odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp, 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 

pkt  3  Pzp, 

tj.  jeżeli  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  nie  może  zostać  poprawiona 

jako  omyłka  niepowodująca  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Niezgodność  treści  oferty  

z  treścią  SIWZ  ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  zaoferowany  przedmiot  dostawy  bądź  usługi,  

a  także  sposób  wykonania  robót  budowlanych  nie  odpowiada  przedmiotowi  zamówienia 

opisanemu  w  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  co  do  zakresu,  ilości,  jakości, 

warunków  realizacji  i  innych  elementów  istotnych  przedmiotu  zamówienia  określonych 

jednoznacznie  w  SIWZ. 

Wskazać  należy,  że  specyfikacja  istotnych  warunków  zamówienia 

jest  podstawowym  dokumentem  w  post

ępowaniu  o  zamówienie  publiczne,  na  podstawie 

którego wykonawcy przygotowują i składają oferty. Dokument SIWZ powinien określać jasno 

i  jednoznacznie 

sposób  i  kryteria  oceny  merytorycznej  treści  oferty.  Jest  to  dokument 

wiążący  obie  strony  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  tj.  zamawiającego  i 

wykonawców,  dlatego  też  powinien  on  być  precyzyjny  i  czytelny,  a  jego  postanowienia  nie 


mogą powodować wątpliwości i problemów z ich rozumieniem, a tym samym z możliwością 

prawidłowego  wypełnienia wymagań  określonych przez  zamawiającego.  Należy  przyjąć,  że 

z

amawiający,  dokonując  czynności  badania  i  oceny  ofert,  powinien  w  pierwszej  kolejności 

kierować  się  literalnym  brzmieniem  SIWZ  oraz  zasadą  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców.  Wszelkie  wątpliwości  wynikłe  na  tle  interpretacji  treści  SIWZ 

powinny być uwzględnione na korzyść wykonawców. 

Podkreślić  także  należy,  że  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  powinna 

podlegać  ocenie  z  uwzględnieniem  pojęcia  oferty,  które  definiuje  przepis  art.  66  k.c.,  czyli 

jako  niezgodność  treści  oświadczenia  woli  wykonawcy  z  oczekiwaniami  zamawiającego 

zawartymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w odniesieniu do merytorycznego 

aspektu 

przedmiotu  zamówienia.  Treść  oferty  stanowi  zobowiązanie  wykonawcy  do 

zrealizowania  przedmiotu  zamówienia  na  rzecz  zamawiającego  na  warunkach  określonych  

w  SIWZ

,  jeśli  oferta  złożona  przez  wykonawcę  zostanie  uznana  za  najkorzystniejszą 

i zostanie z nim zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego.  

Zgodnie  z  załącznikiem  nr  2  do  SIWZ  „Opis  przedmiotu  zamówienia"  w  ofercie 

należało  wpisać:  model,  symbol  oraz  nazwę  producenta  urządzenia.  W  treści  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  Zamawiający  nie  zdefiniował  pojęcia  „model”  ani  pojęcia 

„symbol”. Pojęcia te nie są również zdefiniowane w informatycznym języku branżowym. Nie 

ma  te

ż  definicji  legalnej  tych  pojęć.  Wykonawcy  musieli  zatem  zinterpretować  te  pojęcia 

zgodnie  z  własną  praktyką  stosowaną  w  obrocie.  Z  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia nie  wynika, że Zamawiający  wymagał  podania w  ofercie  oznaczenia  tzw.  „part 

numer” oferowanego komputera. 

Stosownie do wymagania SIWZ w zakresie podania modelu oferowanego komputera, 

Odwołujący  w  ofercie,  zarówno  w  formularzu  ofertowym,  jak  i  w  załączniku  nr  2  Opis 

przedmiotu  zamówienia,  wpisał  określenie  -  „(...)”  jako  nazwę  modelu  oferowanego 

komputera (Część 1 zamówienia – komputer typ 1).  

Po wstępnym badaniu oferty, na wezwanie Zamawiającego dokonane w trybie art. 26 

ust.  1  Pzp, 

Odwołujący  złożył  wymagane  dokumenty  na  potwierdzenie,  iż  oferowane 

urządzenie spełnia warunki postawione w SIWZ, w tym szczegółową specyfikację techniczną 

oferowanego  produktu.  Z

arówno  Odwołujący,  jak  i  producent  oświadczyli,  że  zaoferowany 

komputer oznaczony jest nazwą „(...)" i pod taką nazwą jest dostępny na rynku. Określenie 

powyższe  identyfikuje  model  komputera,  który  może  występować  na  rynku  w  różnych 

konfiguracjach. 

Jak  wyjaśnił  Odwołujący  oznaczenie  „(...)”  stanowi  tzw.  „part  number",  za 

pomocą którego producent identyfikuje podzespoły zastosowane w danym modelu.  

Treść  oferty  Odwołującego  precyzuje  jednoznacznie  parametry  techniczne 

zaoferowanego  urządzenia  (formularz  ofertowy,  str.  4  oferty,  część  I,  komputer  typ  1).  Na 


wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  9  października  2017r.  do  złożenia  dokumentów, 

wymaganych  w  specyfikacji,  Odwołujący  złożył  wymagane  w  SIWZ  dokumenty  wraz  z 

pismem z dnia 16 

października 2017 r. Na str. 29 - w załączniku do ww. pisma, znajduje się 

oświadczenie  producenta  zaoferowanego  komputera,  firmy  A.  S.A.,  potwierdzające 

za

oferowaną przez Odwołującego konfigurację.  

ocenie Izby, w powyższych okolicznościach Zamawiający bezpodstawnie uznał, że 

przedmiotem oferty jes

t bliżej nieokreślony komputer, przyjmując, że Odwołujący nie wskazał 

w  ofercie 

modelu  komputera,  który  wobec  powyższego  nie  może  być  zidentyfikowany.  

W  konsekwencji  Zamawiający  powziął  niesłusznie  dalsze  wątpliwości,  co  do  faktu 

potwierd

zenia  przez  Odwołującego  w  ofercie  spełnienia  pozostałych  wymagań  SIWZ 

(zakwestionowanych przez Zamawiającego w decyzji o odrzuceniu oferty). 

Izba  zw

ażyła,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  łącznie  trzech  wykonawców 

zaoferowało  ten  sam  model  komputera,  co  Odwołujący,  posługując  się  identyczną  nazwą 

modelu. 

Zamawiający  odrzucił  jednak  trzy  powyższe oferty jako niezgodne  z  treścią SIWZ. 

W  ocenie  Izby, 

Zamawiający  dokonał  odrzucenia  oferty  Odwołującego  opierając 

uzasadnienie  faktyczne  jedynie  na  przypuszcze

niach,  nie  przedstawiając  jednocześnie  w 

tym  zakresie 

żadnych  dowodów.  Podkreślić  należy,  że  odrzucenie  oferty  na  podstawie  art. 

89 ust. 1 pkt 2 Pzp wymaga jednoznacznego stwierdzenia i wykazania 

przez Zamawiającego 

niezgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ.  Decyzja  ta  nie  może  być  oparta  jedynie  na 

podejrzeniach  i  przypuszczeniach  Zamawiającego.  W  przypadku  jakichkolwiek  wątpliwości 

Zamawiający miał obowiązek wezwać wykonawcę do wyjaśnienia treści złożonej oferty. 

W  ocenie  Izby, 

Odwołujący  przedłożył  na  wezwanie  Zamawiającego  prawidłowy 

dokument w formie 

„zrzutu ekranu" ze strony internetowej 

http://www.eu-energystar.org

który 

został dopuszczony przez Zamawiającego w SIWZ jako dokument potwierdzający zgodność 

oferowanego komputera z Energy Star 6.1, stosownie do pkt. 6.3.2 SIWZ. Na potwierdzenie 

zgod

ności z normą Energy Star 6.1. na wezwanie Zamawiającego należało złożyć „Certyfikat 

lub  wydruk  lub  „zrzut  ekranu"  ze  strony  internetowej 

http://www.eu-energystar.org

  lub 

http://www.energystar.gov

potwierdzający,  że  oferowane  urządzenie  spełnia  normę  Energy 

Star  lub  równoważną  oraz  potwierdzający  typowe  zużycie  energii  TEC  (TEC  -  Typical 

Electricity Consumption (kWh/week) - maksymalnie 2,10 

kWh/tydzień".  

Złożony przez Odwołującego dokument potwierdza spełnienie powyższych wymagań. 

Odwołujący  na  str.  9-18,  w  załączniku do  pisma z  dnia 16  października 2017  r.,  przedłożył 

Zamawiającemu  zrzut  ekranu  ze  strony  internetowej  wskazanej  przez  Zamawiającego,  

w którym to dokumencie Odwołujący zaznaczył odpowiednio kolorem model oferowany  – 5 

linia  od  dołu,  str.  11.  Podane  w  tym  wierszu  parametry  komputera  odpowiadają  w  pełni 

param

etrom oferowanego urządzenia podanym w ofercie. W ostatniej kolumnie podana jest 


data  certyfikacji  urządzenia  –  23  marzec  2017  r.  W  5  kolumnie  znajduje  się  wartość, 

dotycząca  zużycia  energii  w  kWh/rok.  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  nie  przedstawił 

dowo

du na fakt, że numer podany przy nazwie modelu to jest oznaczenie modelu,  a nie tzw. 

„part numer”, tj. numer produktu wykorzystywany na potrzeby wewnętrzne producenta. 

W świetle powyższego należało uznać, że załączony przez Odwołującego dokument 

potwierdza, 

że  zaoferowany  komputer  w  przeliczeniu  na  zużycie  tygodniowe  ma  typowe 

zużycie energii  na  poziomie 1,67  kWh (1 rok  = 52  tygodnie i  jeden  dzień),  co  mieści  się  w 

wymaganiach  SIWZ  (2,10  kWh 

na  tydzień).  Jak  wyjaśnił  Odwołujący,  a Zamawiający  temu 

nie  zapr

zeczył,  norma  Energy  Star  6.1  dla  komputerów  wymaga  podawania  wartości 

typowego zużycia energii w ujęciu rocznym, a nie w tygodniowym (TEC/year) i metodologia 

jego obliczania jest opracowana dla takiego ujęcia tej wartości. Zatem, podanie tej wartości 

w uj

ęciu rocznym nie stanowi niezgodności treści oferty z wymaganiami SIWZ. 

Odwołujący  wyjaśnił  dodatkowo,  że  zgodnie z  wymaganiami programu Energy  Star, 

jeśli  model  produktu  jest  wprowadzany  do  obrotu  w  wielu  konfiguracjach,  producent  może 

przedłożyć  sprawozdanie  i  zakwalifikować  ten  produkt  pod  pojedynczym  numerem 

identyfikacyjnym  modelu,  który  odpowiada  konfiguracji  o  najwyższej  mocy  dostępnej  w  tej 

rodzinie,  zamiast  przedkładać  sprawozdanie  dla  wszystkich  poszczególnych  modeli. 

Natomiast  jeśli  produkt  mógłby  być  skonfigurowany  tak,  aby  spełniał  kryteria  definicji 

wszystkich  trzech  kategorii  Energy  Star,  należy  przedstawić  dane  dla  konfiguracji  

o  najwyższej  mocy  spośród  wszystkich  kategorii.  Zgodnie  z  powyższym  na  stronie 

internetowej  Energy  Star  mogą  znajdować  się  różne  konfiguracje  danego  modelu  pod  tą 

samą nazwą. 

Zamawiający  nie  miał  także  jakichkolwiek  podstaw,  aby  nie  zaakceptować  raportu 

potwierdzającego kompatybilność  oferowanego urządzenia  z  systemem Microsoft Windows 

pochodzącego  z  nowego  systemu  certyfikacji  firmy  Microsoft,  jako  „Dokumentu 

poświadczającego  poprawną  współpracę  oferowanego  modelu  urządzenia  z  systemem 

operacyjnym Windows  10  (dopuszcza  się  wydruk  lub  „zrzut  ekranu"  ze strony  internetowej 

Microsoft Compatible Product List 

https://svsdev.microsoft.com/enus/hardware/lpl/)

".  

Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, oferowany komputer miał być kompatybilny 

z  Windows  10.  Na  potwierdzenie  tego  wymagania  należało  przedstawić  certyfikat  ze 

wskazanej  przez  Zamawiającego  strony  internetowej.  Odwołujący  wyjaśnił  w  sposób 

niebudzący  wątpliwości,  że  w  toku  prowadzonego  postępowania  zmienił  się  sposób 

pozyskiwania  tych  informacji  od  firmy  Microsoft. 

Obecnie  można  uzyskać  wydruk  na 

indywidualne zapotrzebowanie w zakresie urządzenia, które zostało sprawdzone. Informację 

taką  pozyskuje  się  z  linku,  otrzymanego  od  Microsoft.  Taki  wydruk  Odwołujący  przedłożył 

Zamawiającemu  na  str.  28  -  w  załączeniu  do  pisma  z  16  października  2017  r.  Na 

okoliczność,  że wprowadzono zmiany  w  sposobie pozyskiwania tych informacji  Odwołujący 


przedłożył  wydruk  ze  strony  internetowej  Microsoft,  potwierdzający  te  zmiany,  w 

szczególności  fakt,  że  raport,  dotyczący  kompatybilności  pobiera  się  przez  link  do 

odpowiedniej  strony. 

Biorąc pod uwagę, że Zamawiający, na potwierdzenie spełnienia tego 

wymagania, dopuścił zarówno zrzut z ekranu, jak też wydruk, w związku z brakiem obecnie 

innej  możliwości  uzyskania  takiego  potwierdzenia  Zamawiający  ma  obowiązek,  zgodnie  z 

art. 30a ust. 3 i 4 Pzp, 

przyjąć ten dokument jako potwierdzający spełnienie ww. wymagań, 

bowiem od 16 lipca 2017 r. 

wskazana przez Zamawiającego w SIWZ strona internetowa nie 

jest  już  aktualizowana,  a  w  jej  miejsce  dostępny  jest  nowy  program  zgodności  sprzętu  z 

systemem  Microsoft  Windows. 

Jak  wyjaśnił  Odwołujący,  produkty  zgłoszone  w  nowym 

systemie  nie  są  publikowane  w  starym  katalogu,  a  jednocześnie  nowy  katalog  nie  posiada 

publicznego dostępu. Certyfikaty zgodności według tego systemu udostępniane są wyłącznie 

poprzez  wydruk  z 

właściwego  linku  do  strony  Microsoft.  Taki  wydruk  poświadczający 

poprawn

ą  współpracę oferowanego modelu urządzenia z systemem operacyjnym Windows 

10 z nowego systemu firmy Microsoft 

Odwołujący przedłożył Zamawiającemu.  

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie i na rozprawie nie podtrzymał argumentacji 

co 

do niezgodności treści oferty z SIWZ w zakresie płyty głównej zaoferowanego komputera. 

Zamawiający  przyjął  oświadczenie  Odwołującego  oraz  producenta  oferowanego  sprzętu  

dnia  16  października  2017  r.,  że  zaoferowana  płyta  główna  pochodzi  od  firmy  A.  S.A., 

uprawnionej 

do sprzedaży ww. płyt głównych z własnym logo i własnym oznaczeniem. Płyta 

główna  (...)  zaoferowana  przez  Odwołującego  spełnia  wszystkie  wymagania  SIWZ, 

p

rawidłowo współpracuje z oferowanym dyskiem SSD oraz pamięcią RAMco jednoznacznie 

zostało potwierdzone przez ww. producenta. Zaoferowana przez Odwołującego płyta główna 

została wskazana również,  jako wyposażenie komputera,  w  raporcie  z badań,  wykonanych 

przez  laboratorium  notyfikowane,  złożonym  Zamawiającemu  (w  zakresie  wymagań  na 

głośność) wraz z pismem z dnia 16 października 2017 r. 

Odwołujący  przedstawił  Zamawiającemu  wymagany  certyfikat  EPEAT  na  poziomie 

GOLD 

(str.  31  do  34  załącznik  do  pisma  z  dnia  16  października  2017  r.)  –  potwierdzenie 

wpisu 

dotyczącego oferowanego komputera w internetowym katalogu 

http://www.epeat.net

 

formie wydruku ze wskazanej strony internetowej. Jest to dokument potwierdzaj

ący ważność 

(„aktywność”) wpisu dla komputera (...). Fakt, że Certyfikat EPEAT na oferowany komputer 

zawiera  datę  rejestracji  -  18  marca  2011  r.  nie  oznacza,  że  dotyczy  on  komputera 

wyprodukowanego  przed  tą  datą.  Dowód  na  taką  okoliczność  nie  został  złożony.  Ani 

Zamawiający,  ani  też  Przystępujący  po  stronie  Zamawiającego  nie  wykazali  faktu,  że 

przedłożony przez Odwołującego certyfikat jest nieważny bądź nieaktualny lub zawiera błędy 

lub 

nieprawidłowości.  Odwołujący  wyjaśnił  natomiast,  że  wskazana  data  oznacza  datę 

pierwszego  zgłoszenia  produktu  o  konkretnej  nazwie  handlowej.  Certyfikacja  EPEAT  dla 


danego  produktu  jest  nadal  ważny,  obejmuje  wszelkie  konfiguracje  urządzenia,  jeśli  tylko 

produkt  ten  jest  oferowany  w  sprzedaży  pod  daną  nazwą  handlową.  Odwołujący  złożył 

informację  ze  strony  internetowej  epeat.net  (str.  9)  wraz  z  tłumaczeniem  –  wyciąg  z 

dokumentu  systemu  rejestracji  produktu  EPEAT, 

wskazując  na  informacje,  podane  w  pkt 

4.2.1  (drugie  tiret  i  ostatnie),  potwierdzające  charakter  informacji  przedłożonych 

Zamawiającemu w powyższym zakresie. 

Wobec  braku  wykazania  przeciwnych 

okoliczności  przez  Zamawiającego,  należało 

uznać, że stosownie do wymagania SIWZ w odniesieniu do przedłożenia certyfikatu EPEAT 

na  poziomie  GOLD 

–  należało  uznać,  że  wymagany  dokument  został  przez  Odwołującego 

złożony. Nie ma jakichkolwiek podstaw (dowodów) by uznać, jak twierdził Zamawiający, że 

data  rejestracji  wskazana  w  tym  dokumencie 

równa się dacie produkcji modelu komputera, 

którego  certyfikat  dotyczy.  Jak  wyjaśnił  Odwołujący,  podobnie,  jak  w  przypadku  deklaracji 

CE,  za  utrzymanie  odpowiedniego  standardu  EPEAT  odpowiada  wytwórca  produktu.  Do 

bazy  EPEAT  wpisywany  jest  model  danego  komputera,  natomiast  spełnienie  wymagań 

EPEAT  przez  poszczególne  jego  konfiguracje  zapewniane  jest  poprzez  cykliczne  audyty 

zgłoszonych modeli komputerów.  

Odwołujący dodatkowo złożył oświadczenie firmy A. S.A. z dnia 24 listopada 2017 r., 

potwierdzające  spełnienie  wszystkich  wymagań  specyfikacji  w  niniejszym  postępowaniu,  w 

szczególności  w  zakresie  kwestionowanym  przez  Zamawiającego,  w  odniesieniu  do 

zaoferowanego przez Odwołującego komputera. 

Reasumując powyższe należało stwierdzić, że fakt, iż komputery (...) mogą się różnić 

podzespołami, w tym np. obudową, płytą główną, itp. nie dowodzi niezgodności treści oferty 

Odwołującego  z  treścią  SIWZ,  gdyż  w  ofercie  Odwołujący  potwierdził  (sprecyzował) 

wymagane  przez  Zamawiającego  parametry  oferowanego  sprzętu.  Wszelkie  wątpliwości 

powinny  podlegać  wyjaśnieniu  w  toku  czynności  badania  oferty  przez  Zamawiającego. 

Nawet  jeśli  określone  informacje  są  dostępne  na  stronach  internetowych  wykonawca  musi 

mieć  możliwość  przedstawienia  wyjaśnienia  wątpliwości  Zamawiającego.  Zamawiający 

powoływał  się  na  pojęcie  „rodziny”  oraz  „serii”  komputerów  nie  przedstawiając  dowodu  na 

p

otwierdzenie,  że  nazwa  (...)  stanowi  oznaczenie  rodziny  bądź  serii.  Zamawiający 

przedstawi

ł  certyfikaty  potwierdzające  zgodność  z  Windows  10  czterech  modeli  (...),  które 

różnią się rodzajem płyty głównej i wersją Biosu, co w ocenie Izby nie dowodzi, niezgodności 

oferowanego komputera z Windows 10. W odniesieniu natomiast do certyfikatu EPEAT Gold, 

Zamawiający  wskazywał  jedynie  na  prawdopodobieństwo,  że  certyfikat  ten  nie  dotyczy 

komputera  zaoferowanego 

przez  Odwołującego  w  tym  postępowaniu.  Twierdząc,  że 

ko

mputer  powinien  być  certyfikowany  na  datę  produkcji  podzespołów  tego  komputera, 

Zamawiający nie przedstawił stosownych dowodów w tym zakresie. 


Złożone  na  rozprawie  przez  Przystępującego  certyfikaty  EPEAT  różnych 

producentów  z  2017  r.  nie  stanowią  dowodu  na  okoliczność,  w  jakim  trybie  dane  do 

certyfikatu  muszą  być  uaktualniane.  Sam  Przystępujący  przyznał  na  rozprawie,  że  przy 

zmianie  modelu  producenci  za  każdym  razem  uzyskują  nowe  certyfikaty,  potwierdzające 

spełnienie  norm  w  powyższym  zakresie,  modele  urządzeń,  których  dotyczą  złożone  przez 

Przystępującego  certyfikaty,  nie  występowały  wcześniej  na  rynku  pod  tymi  nazwami.  Nie 

można zatem przyjąć, że w przypadku rejestracji danego modelu, który jest nadal oferowany 

z innymi podzespołami, wygenerowany z systemu certyfikat EPEAT nie jest ważny.  

Wobec  powyższego,  w  ocenie  Izby,  Zamawiający  nie  wykazał  przesłanek  do 

zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oceniając ofertę Odwołującego. W świetle postanowień 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  zarówno  treść  oferty,  jak  i  dokumenty 

przedłożone przez Odwołującego w trybie art. 26 ust. 1 Pzp spełniają wymagania określone 

przez  Zamawiającego.  Izba  uznała  zatem,  że  odrzucenie  ww.  oferty  nie  znajduje 

uzasadnienia  w  ustalonym  stanie  faktycznym.  Izba  nie  nakazywała  Zamawiającemu 

wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  26  ust.  4  Pzp,  przyjmując,  że  kwestie 

mogące  ewentualnie  budzić  wątpliwości  Zamawiającego  zostały  wyjaśnione  w  toku 

postępowania odwoławczego.  Jednocześnie Izba nie stwierdziła naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp 

w  związku  z  art.  38  ust.  4  Pzp,  poprzez  dokonanie  zmiany  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia po upływie terminu składania ofert. 

Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, 

jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp 

oraz § 3 pkt 1, 2 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze 

zm.

), stosownie do wyniku postępowania.  

Przewodniczący:      ……………...………