KIO 2596/17 POSTANOWIENIE dnia 21 grudnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 16.02.2018

Sygn. akt KIO 2596/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 21 grudnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:   Ernest Klauziński  

Protokolant:              Mateusz Zientak 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  w  dniu  21  grudnia  2017  r.  w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  przez  Międzygminny  Związek  Gospodarki  Odpadami  Komunalnymi 

„Odra-Nysa-Bóbr”  z  siedzibą  w  Krośnie  Odrzańskim  w  postępowaniu  prowadzonym  

przez 44 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Krośnie Odrzańskim,  

postanawia: 

1.  Umarza 

postępowanie odwoławcze.  

Kosztami  postępowania  obciąża  Międzygminny  Związek  Gospodarki  Odpadami 

Komunalnymi „Odra-Nysa-Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie: 

siedem 

tysięcy 

pięćset 

złotych 

zero 

groszy) 

uiszczoną  

przez  Międzygminny  Związek Gospodarki  Odpadami Komunalnymi  „Odra-Nysa-

Bóbr” z siedzibą w Krośnie Odrzańskim tytułem wpisu od odwołania. 

zasądza  od  Międzygminnego  Związku  Gospodarki  Odpadami  Komunalnymi 

„Odra-Nysa-Bóbr”  z  siedzibą  w  Krośnie  Odrzańskim  na  rzecz  44  Wojskowego 


Oddziału Gospodarczego z siedzibą w Krośnie Odrzańskim kwotę 1 150 zł 00 gr 

(słownie:  jeden  tysiąc  sto  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy),  stanowiące 

uzasadnione koszty postępowania poniesione z tytułu noclegu pełnomocników.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164)  na  niniejsze  postanowienie 

–  w  terminie  7  dni  

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze. 

Przewodniczący:   ………………………………  


Sygn. akt: KIO 2596/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  -  44  Wojskowy  Oddział  Gospodarczy  z  siedzibą  w  Krośnie  Odrzańskim  — 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  usługę  wywozu 

niesegregowanych  odpadów  komunalnych  transportem  wykonawcy  oraz  przekazanie  

ich  do  utylizacji,  z  terenu  administrowanego  przez 

44  Wojskowy  Oddział  Gospodarczy  

w Krośnie Odrzańskim (znak sprawy Nr 89/P/PN/2017). 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych   

z 5 grudnia 2017 r. pod numerem 627577-N-2017.  

Postępowanie  jest  prowadzone  zgodnie  z  przepisami  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  – 

Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).  

W  dniu  8  grudnia  2017  roku 

Międzygminny  Związek  Gospodarki  Odpadami  Komunalnymi 

„Odra-Nysa-Bóbr”  z  siedzibą  w  Krośnie  Odrzańskim  (dalej:  Odwołujący)  wniósł  odwołanie 

wobec 

określenia warunków udziału w postępowaniu i wobec opisu przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  29  ust.  1  Pzp  przez  ujęcie  

w  specyfikacji  istotnych  warun

ków  zamówienia  (dalej:  SIWZ)  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia  i  w  warunkach  udziału  w  postępowaniu  miejscowości  Szklarka  i  wskazanie  jej 

jako  miejsca 

odbioru  odpadów.  Miejscowość  leży  na  terenie  Gminy  Bytnica  będącej 

członkiem Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi "Odra-Nysa-Bóbr" 

w  Krośnie  Odrzańskim.  Na  terenie  Związku  obowiązuje  Uchwała  21/2013  

z  dnia  31  stycznia  2013  r.  w  sprawie  postanowienia  o  odbieraniu  odpadów  komunalnych  

od  właścicieli  nieruchomości,  na  których  nie  zamieszkują  mieszkańcy,  a  powstają  odpady 

komunalne. 

Zdaniem  Odwołującego  uchwałą  tą  został  całkowicie  wyeliminowany  system 

umowny  odbierania  odpadów  komunalnych,  tak  więc  wszyscy  właściciele  nieruchomości 

mają obowiązek ponoszenia opłat na rzecz Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami 

Komunalnymi  „Odra-Nysa-Bóbr”. Wykonawca wyłoniony  w  drodze  przetargu przez  Związek 

jest  zobowiązany  do  odbioru  odpadów  od  wszystkich  właścicieli  nieruchomości 

niezamieszkałych  z  terenu  gmin  członkowskich  Związku,  w  tym  z  Jednostki  Wojskowej  

w  Szklarce.  Za  tę  usługę  wykonawca  otrzymuje  ryczałtowe  wynagrodzenie  od  Związku. 

Otrzymywanie  wynagrodzenia  za  tę  samą  usługę  od  Jednostki  Wojskowej  stanowiłoby  

w  ocenie  Odwołującego  po  stronie  wykonawcy  nienależne  wzbogacenie,  a  Skarb  Państwa 

narażałoby na ponoszenie nienależnego kosztu. 


W  związku  z  powyższym  zarzutem  Odwołujący  wniósł  o

wykreślenie  z  SIWZ  z  opisu 

przedmiotu zamówienia i warunków udziału w postępowaniu części dotyczącej miejscowości 

Szklarka i Gminy Bytnica. 

Odwołujący  działa  na  podstawie  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  

(j.t. Dz.U. 2017 poz. 1875). 

Odwołujący jest samorządową jednostką organizacyjną wpisaną 

do  rejestru  związków  międzygminnych.  Zgodnie  ze  swoim  statutem  Odwołujący  nie  jest 

wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11 Pzp, nie jest również innym podmiotem w rozumieniu 

art.  179  ust. 

1  Pzp.  Odwołujący  nie  jest  wpisany  na  listę  organizacji  uprawnionych  

na  podst.  art.  179  ust.  2  Pzp  do  wnoszenia  środków  ochrony  prawnej.  Powyższe  fakty 

zostały potwierdzone przez Odwołującego w toku posiedzenia. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  2  Pzp,  tj.  z  powodu  

wniesienia go przez podmiot nieuprawniony. 

Zgodnie z dyspozycją art. 179 ust. 1 i 2 Pzp środki ochrony prawnej przysługują: 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał 

interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  

w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp,  

wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ organizacjom wpisanym na listę, o której 

mowa w art. 154 pkt 5 Pzp. 

Odwołujący  nie  jest  żadnym  z  powyższych  podmiotów,  wobec  czego  nie  przysługuje  

mu uprawnienie do wniesienia odwołania. 

Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp Izba 

orze

kła jak w sentencji. 

O  kosztach  post

ępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  Pzp 

oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  5  ust.  4  w  zw.  z  §  3  pkt  1  i  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  

od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  

ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).  

Przewodniczący:   ………………………………