KIO 47/17 Sygn. akt: KIO 47/17 WYROK dnia 19 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO   47/17 

WYROK 

z dnia 19 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie:  

Przewodniczący:    Renata Tubisz 

                                 Barbara Bettman 

                                 Paweł Trojan    
Protokolant:   

Agata Dziuban  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  17  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 
wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  05  stycznia  2017  r.  przez 

odwołującego:  TORPOL  S.A.  ul.  Mogileńska  10G;  61-052  Poznań    w  postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  ul. 
Targowa 74; 03-734 Warszawa   
 
z udziałem przystępujących: 
 

1.  Budimex S.A. ul. Stawki 40; 01-040 Warszawa po stronie odwołującego 

2.  PORR  Polska  Construction  S.A.  ul.  Hołubcowa  123;  02-854  Warszawa    po  stronie 

zamawiającego 

orzeka 

1.  oddala odwołanie 
2. kosztami postępowania obciąża TORPOL S.A. ul. Mogileńska 10G; 61-052 Poznań  i: 
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr (słownie: 
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez TORPOL S.A. ul. Mogileńska 10G; 
61-052 Poznań tytułem wpisu od odwołania, 
2.2.    zasądza  od

TORPOL  S.A.  ul.  Mogileńska  10G;  61-052  Poznań  kwotę  3.600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz

Skarb Państwa – PKP Polskie 

Linie  Kolejowe  S.A.  ul.  Targowa  74;  03-734  Warszawa    stanowiącą  koszty  postępowania 
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego 


 
 
Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz.831, 996, 1020, 1250, 1265, 
1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za 
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 
 
                                                                
 

Przewodniczący:      …………… 

 
                                                                                                        …………… 
 
 
                                                                                                        ……………


Uzasadnienie  

Odwołanie  

Odwołujący działając na podstawie art. 179 ust. 1 w  zw. z art. 180 ust.1 ustawy  z dnia 29 
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm. 
- dalej: „p.z.p.”), wniósł odwołanie. 
 
Odwołanie  wniesiono  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 
pod nazwą: Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce - 
Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III 
- LCS Terespol”. 
 
Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu 
28.12.2016  roku  po  poz.:  2016/S  250-461478  o  numerze  referencyjnym:  6060/ICZ 
6/27996/10625/16/P.  
 
Odwołanie  wniesiono  wobec  czynności  podjętych  przez  Zamawiającego  podnosząc 
naruszeniu przepisów p.z.p. i przepisów kodeksu cywilnego, tj. poprzez określenie kryteriów 
oceny  ofert  w  sposób  uniemożliwiający  sprawdzenie  informacji  przedstawionych  przez 
wykonawców, opisanie kryterium w sposób nieprzejrzysty i niejednoznaczny, pozostawiając 
zamawiającemu  i  wykonawcom  dowolną  interpretację  w  jego  zastosowaniu,  opisaniu 
kryteriów sprzeczne do treści art. 91 ust. 3 p.z.p., co wpływa na naruszenie zasady uczciwej 
konkurencji i równego traktowania wykonawców, ukształtowania warunków umowy w sposób 
sprzeczny  z  właściwością  wzajemnego  stosunku  zobowiązaniowego,  powodującą  rażącą 
nierównowagę  stron  oraz  naruszające  zasady  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie 
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz, a te 
naruszenia  mają  bezpośredni  wpływ  zarówno  na  treść  oferty  jak  i  należyte  wykonanie 
zamówienia. 
 
Zaskarżonej czynności Zamawiającego zarzuca: 
1.naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 91 ust 1 i 2c, ust. 2d, ust. 3 p.z.p., art. 36 ust. 
1  pkt.  13)  p.z.p.,  art.  2  pkt.  5)  p.z.p.  poprzez  określenie  kryterium  oceny  oferty  w  punkcie 
IV.3) p.pkt. 2 ogłoszenia o zamówieniu oraz punkcie 20.7 p.pkt. 3) IDW (SIWZ) dostępność 
linii kolejowej (czas zamknięć torowych) w sposób uniemożliwiający sprawdzenie informacji 
przedstawionych  przez  wykonawców,  co  prowadzi  do  sytuacji  w  której  wykonawcy  będą 


mogli  zaniżać  wymagany  czas  zamknięć  torowych  w  godzinach,  oceniany  w  ramach 
kryterium  „Dostępność  linii  kolejowej  (czas  zamknięć  torowych)”,  przy  jednoczesnym 
podnoszeniu ceny w ramach kryterium „cena całkowita brutto”, aby ich oferty były uznane za 
najkorzystniejsze,  co  prowadzi  do  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 
traktowania  wykonawców,  a  w  konsekwencji  do  złożenia  w  przedmiotowym  postępowaniu 
ofert niekorzystnych dla Zamawiającego (konieczność wydatkowania środków publicznych w 
nieuzasadnionej  przedmiotem  zamówienia,  wyższej  wysokości)  i  które  będą  z  uwagi  na 
zaniżony czas zamknięć torowych nierealne i/lub niewykonalne, jak i poprzez opisanie tego 
kryterium  w  sposób  nieprzejrzysty  i  niejednoznaczny,  pozostawiając  zamawiającemu  i 
wykonawcom dowolną interpretację w jego zastosowaniu; 
2. 

naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 91 ust. 1 i 2c, ust. 2d, ust. 3 p.z.p., art. 

36  ust.  1  pkt.  13)  p.z.p.,  art.  2  pkt.  5)  p.z.p.  poprzez  określenie  kryterium  oceny  oferty  w 
punkcie  IV.3)  p.pkt.  2  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  punkcie  20.7.4  IDW  doświadczenie 
personelu  wykonawcy  w  sposób  nieuwzględniający  specyfiki  i  uwarunkowania  przedmiotu 
zamówienia  co  wyraziło  się  w  wyżej  punktowanym  doświadczeniu  kierownika  robót 
sterowania  ruchem  kolejowym  (waga  9%)  i  niżej  punktowanym  doświadczeniu  kierownika 
budowy  lub  kierownika  robót  (waga  6%),  przez  co  tak  skonstruowane  kryterium  stało  się 
niepowiązane  z  przedmiotem  zamówienia,  a  ponadto  kryterium  to  odnosi  się  do 
doświadczenia  wykonawcy  co  jest  sprzeczne  z  art.  91  ust.  3  p.z.p.  i  co  wpływa  na 
naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 
3. 

naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 144 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 36 ust. 1 

pkt. 16 p.z.p. oraz art. 14 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 139 ust. 1 p.z.p. w zw. z art. 647 i 651 k.c. 
oraz art. 483 ust.1 k.c. w zw. z art. 484 k.c w zw. z art. 3531 k.c. w zw. z art. 139 ust. 1 k.c. 
poprzez określenie kryterium oceny oferty w punkcie IV.3) p.pkt. 2 ogłoszenia o zamówieniu 
oraz punkcie 20.7 p.pkt. 3) IDW (SIWZ) dostępność linii kolejowej (czas zamknięć torowych) 
które  powinno  skutkować  po  stronie  Zamawiającego  obowiązkiem  wykreowania  w  §  5 
projektu aktu umowy (Tom II SIWZ pn. WARUNKI UMOWY) nowej okoliczności pozwalającej 
dokonać  istotnej  zmiany  treści  umowy  w  stosunku  do  treści  oferty,  na  podstawie  której 
dokonano  wyboru  wykonawcy  oraz  sanować  kary  umowne  przewidziane  w  subklauzuli  8.7 
lit.  j)  (Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY),  co  w  konsekwencji  prowadzi  także  do 
naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 
4. 

naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 353.ze Zn.1 k.c., art. 647 i nast. k.c. zw. 

z art. 14 ust. 1 i art. 139 §1 p.z.p., art. 7 ust. 2), art. 7 ust. 2, art. 23 ust. 1, 26 ust. 1 pkt. 3 
ustawy o ochronie danych osobowych poprzez skonstruowanie  w treści § 6 ust. 8 projektu 
aktu  umowy  (Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY)  możliwości  żądania  od  wykonawcy 
umów na podstawie których zatrudnione są osoby biorące udział w realizacji zamówienia, co 


w  konsekwencji  prowadzi  także  do  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 
traktowania wykonawców, 
5. 

naruszenie przepisów art. 483 ust.1 k.c. w zw. z art. 484 k.c w zw. z art. 353 ze Zn.1 

k.c. w zw. z art. 471 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 p.z.p., 
poprzez  skonstruowanie  treści  umowy  w  zakresie  kary  umownej  w  subklauzuli  8.7  litera  j) 
oraz  litera  r)  (Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY),  w  sposób  sprzeczny  z  właściwością 
wzajemnego  stosunku  zobowiązaniowego,  powodując  tym  samym  rażącą  nierównowagę 
stron,  ustalając  karę  umowną  z  naruszeniem  jej  istoty,  w  szczególności  umożliwiającym 
nałożenie  kary  umownej  w  ujęciu  procentowym  liczonym  od  Zaakceptowanej  Kwoty 
Kontraktowej,  która  uwzględnia  ryczałtowe  wysokości  określone  przez  Zamawiającego  za 
komunikację zastępczą, które muszą być ujęte w ofercie wykonawcy, a nie stanowią realnej 
wartości umowy i zysku wykonawcy, co w konsekwencji prowadzi także do naruszenia zasad 
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 
6. 

naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 29 ust. 1 i 2 p.z.p., art. 5 w zw. z art. 

353.ze  Zn.1  oraz  art.  647  k.c.  w  zw.  z  art.  14  ust.  1  i  art.  139  ust.  1  p.z.p.  w  zw.  z  §5 
Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  z  dnia  2  września  2004  roku  w  sprawie 
szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych 
wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  programu  funkcjonalno  użytkowego  (dalej 
„Rozporządzenie”)  poprzez  wprowadzenie  do  subklauzuli  14.3  w  zw.  z  subklauzulą  14.4 
(Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY),  zobowiązania  dostarczenia  „rozbicia  cen 
jednostkowych  wskazanych  na  poszczególne  roboty  oraz  szczegółowe  kalkulacje 
poszczególnych cen jednostkowych z ZPRS” w terminie 21 dni od zawarcia umowy, które to 
zobowiązanie  jest  niemożliwe  do  zrealizowania  w  tym  terminie,  a  to  z  uwagi  na  fakt,  że 
opracowanie i dostarczenie takich dokumentów możliwe stanie się po zatwierdzeniu Projektu 
Wykonawczego,  co  w  konsekwencji  prowadzi  także  do  naruszenia  zasad  uczciwej 
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 
w kontekście powyższych zarzutów, Odwołujący wnosi o: 
1. 

W ramach zarzutów nr 1 nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji kryteriów 

oceny ofert w punkcie 20.7 p.pkt. 3) IDW (SIWZ) dostępność linii kolejowej (czas zamknięć 
torowych)  poprzez  określenie  minimalnej  wartości  (ilości)  godzin  zamknięć  torowych  jaką 
mogą wskazać wykonawcy w ofercie; 
2. 

W ramach zarzutów nr 2 nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji kryteriów 

oceny  ofert  w  punkcie  20.7.4  IDW  doświadczenie  personelu  wykonawcy  w  sposób 
uwzględniający  specyfikę  i  uwarunkowania  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  w  sposób 
nieodnoszący się do doświadczenia wykonawców (kierowników) 
Alternatywnie  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  kryteriów  oceny  ofert  w 
punkcie  IV.3)  p.pkt.  2  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  punkcie  20.7.4  IDW  doświadczenie 


personelu  wykonawcy  poprzez  wprowadzenie  oceny  dysponowania  większą  ilością 
Kierowników budowy lub kierowników robót w branży torowej zamiast Kierownika budowy na 
każdej  inwestycji,  przyznając  mu  tym  samym  większą  wagę  niż  kierownikowi  robót 
sterowania ruchem kolejowym; 
3. 

W  ramach  zarzutów  nr  3  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  §  5 

projektu  aktu  umowy  (Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY)  poprzez  wprowadzenie 
przesłanek pozwalających dokonać istotnej zmiany treści umowy w stosunku do treści oferty, 
na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy oraz sanować kary umowne przewidziane 
w subklauzuli 8.7 lit. j) (Tom II SIWZ pn. WARUNKI UMOWY) w przypadku w którym dojdzie 
do  niezawinionego  przez  wykonawcę  przekroczenia  zadeklarowanej  w  ofercie  sumy 
zamknięć torowych; 
4. 

W ramach zarzutów nr 4 nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji § 6 ust. 8 

projektu aktu umowy (Tom II SIWZ pn. WARUNKI UMOWY) poprzez wykreślenie możliwości 

żą

dania od wykonawcy umów na podstawie których zatrudnione są osoby biorące udział w 

realizacji zamówienia; 
5. 

W ramach zarzutów nr 5 nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji zapisów 

dotyczących  kary  umownej  w  subklauzuli  8.7  litera  j)  oraz  litera  r)  (Tom  II  SIWZ  pn. 
WARUNKI  UMOWY)  poprzez  możliwość  nałożenia  jej  w  wartości  procentowej  liczonej  od 
wartości robót ujętych w ofercie; 
6. 

W  ramach  zarzutów  nr  5  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji 

subklauzuli 14.3 w zw. z subklauzulą 14.4 (Tom II SIWZ pn. WARUNKI UMOWY) zgodnie z 
którymi  zmianami,  wykonawca  będzie  zobowiązany  do  dostarczenia  „rozbicia  cen 
jednostkowych  wskazanych  na  poszczególne  roboty  oraz  szczegółowe  kalkulacje 
poszczególnych  cen  jednostkowych  z  ZPRS”  w  terminie  21  dni  od  zatwierdzenia  Projektu 
Wykonawczego. 
nadto Odwołujący wnosi o: 
1. 

merytoryczne rozpoznanie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania; 

uwzględnienie odwołania; 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  Postępowania  na 

okoliczności wskazane w odwołaniu; 
4. 

zasądzenie  kosztów  postępowania  wywołanego  wniesieniem  niniejszego  odwołania 

od Zamawiającego na rzecz Odwołującego. 
 
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28.12.2016 roku.  
Odwołanie  zostało złożone w dniu 5.01.2017 roku, czyli  w terminie przewidzianym art. 182 
ust. 2 pkt. 1 p.z.p.  


Kopia  odwołania  została  przekazana  Zamawiającemu  w  dniu  04.01.2017  roku  z 
zachowaniem terminu, o którym mowa w art. 180 ust. 5 p.z.p. 
Odwołujący  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania,  ze  względu  na  fakt,  że  jest  ono 
uzasadnione  merytorycznie,  a  jego  uwzględnienie  przez  Izbę  pociągnie  za  sobą  skutek 
zobowiązania Zamawiającego do naprawy czynności dokonanej wbrew  przepisom p.z.p., a 
tym  samym  da  Odwołującemu  możliwość  złożenia  konkurencyjnej  i  niepodlegającej 
odrzuceniu oferty, a w konsekwencji uzyskanie niniejszego zamówienia. Przywołując wyrok 
KIO  z  dnia  1  kwietnia  2014  roku  w  sprawie  o  sygnaturze  akt.  527/14  wskazuję,  że  „środki 
ochrony  prawnej  określone  w  dziale  VI  ZamPublU  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 
konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 
zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 
zamawiającego przepisów ustawy. Na etapie postępowania o udzielenie zamówienia przed 
otwarciem ofert, np. w przypadku odwołań czy skarg dotyczących postanowień ogłoszenia i 
siwz przyjąć należy, iż każdy  wykonawca deklarujący zainteresowanie uzyskaniem danego 
zamówienia  posiada  jednocześnie  interes  w  jego  uzyskaniu.  (...)  Na  etapie  specyfikacji 
istotnych  warunków  zamówienia  nie  ma  możliwości  określenia  i  udowodnienia  konkretnej 
szkody, którą wykonawca w trakcie dalszego biegu postępowania o udzielenie zamówienia 
może  ponieść.  Wystarczające  jest  tu  wskazanie  na  naruszenie  obowiązujących  przepisów 
prowadzące  do  powstania  hipotetycznej  szkody  w  postaci  utrudniania  dostępu,  do 
zamówienia  lub  spowodowania  konieczności  ubiegania  się  o  udzielenie  zamówienia 
niezgodnie z prawem wobec naruszenia przez Zamawiającego wskazanych wyżej przepisów 
p.z.p.,  interes  Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  może  doznać  uszczerbku  i  utrudnia 
Odwołującemu dostęp do zamówienia, a kolejno jego należytą realizację. 
 
Odwołujący w uzasadnieniu przedstawił następującą argumentację.  
 
W  dniu  28.12.2016  roku  w  Suplemencie  do  Dziennika  Urzędowego  Unii  Europejskiej 
opublikowane  zostało  Ogłoszenie  o  zamówieniu  do  postępowania  prowadzonego  w  trybie 
przetargu nieograniczonego pod nazwą: Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na 
linii kolejowej E20 Siedlce - Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku 
Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol”, ogłoszenie o zamówieniu numer: 2016/S 250- 
461478  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  28.12.2016  roku, 
numer referencyjny: 6060/ICZ 6/27996/10625/16/P. 
Przeprowadzona przez Odwołującego analiza treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz SIWZ, w 
szczególności  w  kontekście  Tomu  I  (INSTRUKCJE  DLA  WYKONAWCÓW)  oraz  Tomu  ll 
(WARUNKI  UMOWY)  wraz  z  wyartykułowanymi  w  petitum  pisma  zarzutami  i  wnioskami 


Odwołującego  prowadzi  do  wniosku,  że  Zamawiający  naruszył  obowiązujące  przepisy 
ustawy p.z.p., rozporządzeń wykonawczych i k.c. 
 
Zarzuty z punktu 1 - stan faktyczny i uzasadnienie 
Zamawiający  w  punkcie  IV.3)  ogłoszenia  o  zamówieniu  określił  następujące  kryteria  oceny 
ofert: 
„Kryteria oceny ofert: 
A) Całkowita cena, brutto - waga: 60 % 
b) 

Doświadczenie personelu - waga 15 % 

c) 

Termin realizacji-waga 10% 

d) 

Dostępność linii kolejowej - waga 15 %” 

oraz  punkcie  20.7.3  IDW  Zamawiający  szczegółowo  określił  kryterium  oceny  ofert 
dostępność linii kolejowej (czas zamknięć torowych). Kryterium to odnosi się do dostępności 
linii  kolejowej,  czyli  czasu  zamknięć  torowych  w  godzinach,  których  wykonawca  będzie 
potrzebował do należytego wykonania zamówienia. Zamawiający określił maksymalną ilość 
zamknięć torowych, która może zostać udzielona wykonawcy, tym samym określając górną 
granicę okoliczności, które zdefiniowano jako jedno z kryteriów oceny ofert. Zamawiający nie 
wskazał  jednak  minimalnej  ilości  zamknięć  torowych,  co  w  ocenie  Odwołującego  jest 
niezbędne do prawidłowej oceny ofert w postępowaniu. 
Opis  kryteriów  i  znaczenia  każdego  z  nich  przy  ocenianiu  jest,  obok  sformułowania 
przedmiotu  zamówienia,  jednym  z  najistotniejszych  elementów  SIWZ.  Na  podstawie  tych 
kryteriów  zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę.  Zamawiający  jest  zobowiązany  do 
ukształtowania  kryteriów  oceny  ofert  w  taki  sposób,  aby  uwzględniały  specyfikę  i 
uwarunkowania  konkretnego  przedmiotu  zamówienia  ergo  muszą  być  z  nim  powiązane. 
Kryteria te muszą być również mierzalne tzn. realne i nie mogą powodować sytuacji w której 
w  postępowaniu  dojdzie  do  złożenia  ofert  nieporównywalnych  i/lub  ofert  niemożliwych  do 
wykonania. Zgodnie z linią orzeczniczą Krajowej Izby Odwoławczej cyt. „Kryteria oceny ofert 
powinna  cechować:  zgodność  z  zasadami  przejrzystości,  niedyskryminacji,  równego 
traktowania  oraz  gwarancja,  że  oferty  są  oceniane  w  warunkach  efektywnej  konkurencji. 
Opis  stosowania  kryteriów  oceny  ofert  powinien  być  jednoznaczny,  czytelny  i 
niepozostawiajacy  swobody  interpretacji."  (patrz  wyrok  KIO  z  dnia  23.04.2015  roku  w 
sprawie  712/15).  Zamawiający  tak  określonym  kryterium  oceny  oferty  doprowadził  do 
sytuacji, w której kryterium to może zostać wykorzystane przez wykonawców jako narzędzie 
do  nieuprawnionego  zaniżenia  czasu  zamknięć  torowych,  przy  jednoczesnym, 
nieuzasadnionym  przedmiotem  zamówienia,  podwyższaniu  ceny  będącej  kolejnym,  a  w 
zasadzie  głównym  kryterium  oceny  ofert.  Wobec  takiego  działania  wykonawcy,  dojdzie  do 
wyboru oferty niekorzystnej dla Zamawiającego (a contrario art. 91 ust. 1 p.z.p. i art. 2 pkt. 5) 


p.z.p.).  Odwołujący  wskazuje,  że  analogiczna  sytuacja  miała  miejsce  w  ramach 
postępowania  pn.  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  dla  zadania  pn. 
„Rewitalizacja  linii  kolejowej  nr  207  odcinek  granica  województwa  -  Malbork’’  w  ramach 
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020. Jak 
widać z załączonego zestawienia złożonych ofert, w tym konkretnym przypadku wykonawca, 
który  rażąco  w  stosunku  do  innych  zaniżył  ilość  zamknięć  torowych  (patrz  3600  godzin), 
mógł zaoferować wyższą cenę całkowitą brutto (patrz 261 184 762,79 zł), co spowodowało, 

ż

e biorąc pod uwagę tylko kryterium ceny znajdował się na 3 pozycji, a biorąc pod uwagę 

kryterium  związane  z  czasem  zamknięć  torowych,  jego  oferta  może  zostać  uznana  za 
najkorzystniejszą. Zatem Zamawiający będzie musiał w efekcie wydatkować środki publiczne 
w wysokości rażąco nie odpowiadającej przedmiotowi zamówienia. 
Zamawiający  nie  opisał  kryterium  w  sposób  przejrzysty  i  jednoznaczny,  a  to  dlatego  że 
brakuje  informacji  w  jaki  sposób  będzie  on  badał  czy  w  zaoferowanej  przez  wykonawcę 
liczbie godzin zamknięć torowych można wykonać zamówienie z zakresie i jakości opisanym 
w  SIWZ  (w  PFU),  uwzględniając  dostępne  technologie  wykonania  prac.  Kryterium  to  jest 
opisane  w  sposób  ogólny,  nieobiektywny,  dający  możliwość  uznaniowej  i  dowolnej  oceny 
oferty  odwołującego.  Kryteria  oceny  ofert  powinny  być  tak  skonstruowane,  żeby 
maksymalnie  ograniczyć  subiektywne  odczucie  i  preferencje  oceniającego.  Należy  zwrócić 

uwagęże jedynie wskazanie ram od minimum do maksimum sprawi, że każdy wykonawca 

będzie równo traktowany w klasyfikacji, a opis taki pozostanie czytelny i nie pozostawi jego 

swobodnej interpretacji. 

Postawiony w odwołaniu zarzut nabiera dodatkowej mocy kiedy połączy się go z możliwością 
składania  roszczeń  o  zmianę  Zaakceptowanej  Ceny  Kontraktowej  i  Czasu  na  Ukończenie. 
Wykonawca mający wiedzę niewynikającą z treści opisu przedmiotu zamówienia w zakresie 
np.  obiektów  inżynieryjnych,  planów  schematycznych  poszczególnych  posterunków,  może 
podczas kalkulacji kryteriów oceny oferty przewidzieć z góry, że zaoferowany czas zamknięć 
ulegnie  zmianie  i  w  sposób  nieuprawniony  go  zaniżyć,  licząc  że  ulegnie  on  zmianie  po 
złożeniu Zamawiającemu roszczenia w trybie przewidzianym w umowie. 
Należy  wskazać,  że  Zamawiający  w  ramach  pozostałych  kryteriów  oceny  ofert  takich  jak 
termin  realizacji,  wskazał  minimalną  wartość,  poniżej  której  oferta  zostanie  uznana  za 
odrzuconą  (patrz  punkt  20.7.2.5.  TOM  I  IDW  SIWZ).  Zamawiający  w  tym  przypadku 
prawidłowo  przewidział,  że  wykonawcy  mogą  zaniżać  tą  wartość  celem  uzyskania 
zamówienia w sposób naruszający uczciwą konkurencję. Analogicznie Zamawiający określił 
w  przypadku kryterium  okres  rękojmi  za  wady  /  okres gwarancji  (patrz  TOM  I  IDW SIWZ). 
Niezrozumiałym  jest  zatem  zaniechanie  wskazania  minimalnej  (a  zarazem  na  granicy 
realności  do  wykonania)  ilości  zamknięć  torowych.  Zamawiający,  jako  właściciel 
infrastruktury  oraz  organizator  transportu  kolejowego  w  kraju,  ma  największą  wiedzę  w 


zakresie  ilości  niezbędnych  zamknięć  torowych,  zatem  nie  powinien  mieć  problemu  z  jej 
wskazaniem w treści IDW. 
Zarzuty z punktu 2 - stan faktyczny i uzasadnienie 
Zamawiający  w  punkcie  IV.3)  ogłoszenia  o  zamówieniu  określił  następujące  kryteria  oceny 
ofert: 
„Kryteria oceny ofert: 
A) Całkowita cena brutto - waga: 60 % 
b) 

Doświadczenie personelu - waga 15% 

c) 

Termin realizacji - waga 10% 

d) 

Dostępność linii kolejowej- waga 15%” 

oraz w punkcie 20.7.4 IDW doświadczenie personelu wykonawcy: 
„Kryterium 

doświadczenie 

będzie 

rozpatrywane 

na 

podstawie 

doświadczenia 

poszczególnych  członków  personelu  Wykonawcy;  wg  zasad  opisanych  poniżej.  Na  wagę 
kryterium składają się wagi przypisane do poszczególnych członków personelu, wskazane w 
pkt a) - b) poniżej. 
a) 

Kierownik budowy - waga 6 % 

W  ciągu  ostatnich  10  (dziesięciu)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  nabył  12 
miesięczne  doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Budowy  lub  Kierownika  robót  (w 
rozumieniu  ustawy  Prawo  budowlane),  na  każdej  inwestycji  w  zakresie  Budowy  lub 
Przebudowy  infrastruktury  kolejowej  obejmującej  co  najmniej  jeden  szlak  i  jedną  stację 
kolejową. Jeżeli oferent wykaże się doświadczeniem Kierownika budowy w co najmniej: 

realizacji dwóch [2j inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 3 pkt 

realizacji trzech [3j inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 6 pkt 

b) 

Kierownik robót sterowania ruchem kolejowym - waga 9 % 

W  ciągu  ostatnich  10  (dziesięciu)  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  nabył 
doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Budowy  lub  Kierownika  robót  (w  rozumieniu 
ustawy Prawo budowlane) w branży sterowanie ruchem kolejowym przez okres co najmniej 
8 miesięcy (na każdej inwestycji) w zakresie Budowy łub Przebudowy infrastruktury kolejowej 
obejmującej  sterowanie  ruchem  kolejowym  na  co  najmniej  jednej  [1]  stacji  kolejowej 
obejmującej przynajmniej 4 tory główne oraz liczącej co najmniej 10 zwrotnic. 
Jeżeli oferent wykaże się doświadczeniem Kierownika budowy w co najmniej: 

realizacji jednej [1] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 3 pkt 

realizacji dwóch [2] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 6 pkt 

realizacji trzech [3] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 9 pkt. ” 

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 91 ust. 3 p.z.p. kryteria oceny ofert 
mogą odnosić się jedynie do przedmiotu zamówienia, a więc nie mogą dotyczyć właściwości 
wykonawcy,  w  szczególności  jego  wiarygodności  technicznej  lub  zawodowej  (patrz  art.  22 


ust.  1  b  p.z.p.).  Oznacza  to,  że  stosowanie  kryteriów,  takich  jak  np.  doświadczenie 
konkretnego  kierownika  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówień  publicznych,  stanowić 
będzie  naruszenie  przepisów  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych,  co  może  w 
konsekwencji  prowadzić  do  nieważności  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  (patrz 
art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p.) . Powyższe nie wyklucza ustalenia kryterium związanego z ilością 
personelu wykonawcy - ergo punktowanie ilości  posiadanych kierowników budowy  w danej 
branży. 
W  drugiej  kolejności,  jak  wskazałem  w  uzasadnieniu  zarzutu  1,  Zamawiający  jest 
zobowiązany  do  ukształtowania  kryteriów  oceny  ofert  w  taki  sposób,  aby  uwzględniały 
specyfikę  i  uwarunkowania  konkretnego  przedmiotu  zamówienia  ergo  muszą  być  z  nim 
powiązane.  Kryteria  oceny  ofert  powinny  być  obiektywne  i  uzasadnione  opisanym  w  SIWZ 
przedmiotem zamówienia . Analizując jednak opis przedmiotu zamówienia np. punkt 2 IDW 
(SIWZ),  przedmiotowe  postępowanie  dotyczy  wykonania  robót  budowlanych  w 
następujących branżach: 
a) 

wymiany nawierzchni i podtorza wraz z budową odwodnienia; 

b) 

prace budowlane na obiektach inżynieryjnych oraz przebudowa obiektów do obsługi 

podróżnych na 3 stacjach; 
c) 

likwidacja oraz modernizacja przejazdów kolejowych, przejść naziemnych; 

d) 

budowa obiektów kubaturowych tj\: nastawni, budynków strażnicy przejazdowej oraz 

budynku RBC i LCS; 
e) 

demontaż i zabudowa nowych komputerowych urządzeń srk; 

f) 

modernizacja sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h wraz z zasilaniem. 

Dalsza  analiza  RCO,  PFU  oraz  powyższego  opisu  przedmiotu  zamówienia  pozwala  na 
jednooczne  stwierdzenie,  że  demontaż  i  zabudowa  nowych  komputerowych  urządzeń  srk 
(sterowania  ruchem  kolejowym),  a  więc  zakres  robót  odpowiadający  doświadczeniu 
kierownika  robót  srk  stanowi  jedynie  marginalną  część,  całości  przedmiotu  zamówienia. 
Sterowanie  ruchem  kolejowym  wykonywane  jest  w  Polsce  przez  zaledwie  3  firmy,  które 
specjalizują  się  jedynie  w  tych  robotach  (patrz  Bombardier,  Thales  czy  KZA  Lublin). 
Natomiast  główny  zakres  prac  -  roboty  torowe  i  sieciowe  wykonywane  są  przez  szeroką 
rzeszę  wykonawców  i  to  właśnie  doświadczenie  kierownika  budowy  /  kierownika  robót  w 
branży  torowej  czy  sieciowej  powinno  być  oceniane  wyżej  -  jako  kryterium  najbardziej 
powiązane z przedmiotem zamówienia. 
Finalnie  należy  wskazać,  że  kryteria  oceny  ofert  muszą  być  opisane  w  sposób 
niedyskryminujący  poszczególnych  wykonawców,  a  contrario  nie  faworyzujący  innych. 
Zgodnie  z  orzeczeniem  Sądu  Najwyższego  cyt.  „Warunek  niedyskryminacji  spełniają  tylko 
takie kryteria oceny wyboru oferty, które są istotne z punktu widzenia rzeczywistych potrzeb 
zamawiającego.  Jeśli  zatem  dochodzi  do  sytuacji,  w  której  sformułowane  kryteria  mają 


charakter  skuteczny,  a  zatem  ich  celem  jest  w  istocie  stworzenie  korzystniejszej  pozycji 
konkurencyjnej  dla  poszczególnych  podmiotów,  to  należy  uznać,  że  tego  rodzaju  praktyka 
narusza  art.  16  ustawy”.  Jak  widać  na  gruncie  tego  postępowania  dochodzi  do  jawnego 
faworyzowania wykonawców posiadających dostęp do kierowników robót sterowania ruchem 
kolejowym ergo powyżej wskazanych trzech wykonawców. 
 
Zarzuty z punktu 3 - stan faktyczny i uzasadnienie 
 
Zgodnie  z  art.  36  ust.  1  pkt.  16)  p.z.p.  w  treści  SIWZ  wpisuje  się  istotne  dla  stron 
postanowienia,  które  zostaną  wprowadzone  do  treści  zawieranej  umowy  w  sprawie 
zamówienia  publicznego,  ogólne  warunki  umowy  albo  wzór  umowy,  jeżeli  zamawiający 
wymaga  od  wykonawcy,  aby  zawarł  z  nim  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na 
takich  warunkach.  Zamawiający  wypełniając  ten  obowiązek  załączył  do  SIWZ  TOM  II  - 
WARUNKI UMOWY (WU). 
W  §5  aktu  umowy  stanowiącego  część  WU  przewidziano  możliwość  dokonania  zmiany 
postanowień  zawartej  umowy  w  stosunku  do  treści  oferty,  na  podstawie  której  dokonano 
wyboru  wykonawcy  -  w  zakresie  Zaakceptowanej  Kwoty  Kontraktowej  i  Czasu  na 
Ukończenie,  bez  możliwości  zmiany  sumy  czasu  zamknięć  torowych  -  nie  wypełniając  tym 
samym dyspozycji art. 144 ust. 1 p.z.p. 
Czas  na  Ukończenie,  Zaakceptowana  Kwota  Kontraktowa  oraz  dostępność  linii  kolejowej 
(czas zamknięć torowych) stanowią istotne postanowienia umowy, a to z uwagi na fakt że są 
kryteriami oceny oferty punkcie III.1.4) ogłoszenia o zamówieniu oraz punkcie 20.7 IDW. 
Takie  zaniechanie  wpisania  możliwości  zmiany  umowy  powoduje,  że  pozostaje  wątpliwość 
czy  możliwa  będzie  zmiana  czasu  zamknięć  torowych,  w  przypadku  gdy  wystąpią 
okoliczności  przeszkadzające  prawidłowemu  wykonaniu  robót  (patrz  art.  651  k.c.)  i 
związanego z tym dłuższego niż przewidziano w ofercie wyłączenia torów z ruchu. W ocenie 
Odwołującego  zasadnym  wydaje  się,  aby  w  treści  umowy  zostały  wpisane  dodatkowe 
przesłanki zmiany ilości czasu zamknięć torowych, tak aby umożliwić tym samym dokonanie 
takiej zmiany w przypadku w którym będzie ona niezbędna. 
W  zakresie  zapisów  subklauzuli  8.7  litera  j)  brakuje  natomiast  zapisów  sanujących  karę 
umowną  w  przypadku  konieczności  wydłużenia  czasu  zamknięć  torowych  powstałych  z 
przyczyn niezawinionych przez wykonawcę. Takie postanowienie umowne jest sprzeczne z 
ugruntowaną  w  doktrynie  i  orzecznictwie  zasadą,  że  przesłanką  dochodzenia  zapłaty  kary 
umownej jest wina dłużnika w postaci co najmniej niedbalstwa, vide wyrok SN CSK 139/07. 
Zgodnie z brzmieniem art. 483 § 1 i art. 484 § 1 k.c. kara umowna należy się wierzycielowi 
tylko  wtedy,  gdy  niewykonanie  lub  nienależyte  wykonanie  zobowiązania  jest  następstwem 
okoliczności,  za  które  dłużnik  ponosi  odpowiedzialność  zgodnie  z  treścią  art.  471  k.c.  W 


cytowanym wyżej wyroku wyjaśniono, że zastrzeżona między stronami kara umowna należy 
się  jedynie  w  razie  zwłoki  dłużnika  (art.  476  k.c).  Skoro  zgodnie  z  Wyrokiem  Sądu 
Apelacyjnego w Białymstoku - I Wydział Cywilny z dnia 21 października 2015 r. I ACa 647/15 
„Zwłoka jest opóźnieniem kwalifikowanym dłużnika, czyli wynikłym wskutek okoliczności, za 
które dłużnik ponosi odpowiedzialność", a treść art. 483§1 k.c. stanowi o odpowiedzialności 
za  nienależyte  wykonanie  zobowiązania,  to  zdaniem  Odwołującego  umowa  powinna 
zawierać  postanowienia  sanujące  możliwość  nałożenia  kary  umownej  określonej  w 
subklauzuli  8.7  litera  j)  w  przypadku  konieczności  wydłużenia  sumy  zamknięć  torowych  z 
wyłączeniem winy wykonawcy. Zatem skonstruowana kara umowna w treści subklauzuli 8.7 
j) jest niezgodna z przyjętą przez sądy wykładnią i doktryną, wobec czego wymaga zmiany 
jak w petitum odwołania. 
 
Zarzuty z punktu 4 - stan faktyczny i uzasadnienie 
 
Zamawiający  w  §  6  ust.  8  projektu  aktu  umowy  (Tom  II  SIWZ  pn.  WARUNKI  UMOWY) 
wpisał;  że  w  przypadku  zmiany  Zaakceptowanej  Kwoty  Kontraktowej,  gdy  zmianie  ulegnie 
wysokość  wynagrodzenia  minimalnego,  będzie  on  uprawniony  do  żądania  przedstawienia 
przez  Wykonawcę  -  zgodnie  z  wyborem  Zamawiającego  -  umów  na  podstawie  których  są 
zatrudnione przez Wykonawcę osoby z wynagrodzeniem minimalnym. 
Takie postanowienie stoi w sprzeczności z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych 
oraz  przepisami  kodeksu  cywilnego.  Należy  wskazać,  że  umowy  o  pracę  czy  umowy 
zlecenia o których mowa  w §6 ust. 8 projektu aktu umowy  zawierają dane osobowe, które 
zostaną następnie przez Zamawiającego przetwarzane (patrz art. 7 ust. 2 ustawy o ochronie 
danych  osobowych).  Aby  dane  osobowe  mogły  być  przetwarzane,  koniecznym  jest  np. 
uzyskanie zgody do przetwarzania danych osobowych od osoby, której dane dotyczą (patrz 
art. 23 ust.1pkt. 1) ustawy o ochronie danych osobowych). W tak opisanym przypadku jako 
podstawę  do  przetworzenia  (udostępnienia)  danych  osobowych  należałoby  uznać  zgodę 
osoby, której dane dotyczą, a ta zgoda była by wyrażona dla realizacji celu innego podmiotu, 
który  nie  jest  administratorem  danych,  a  taka  konstrukcja  nie  znajduje  uzasadnienia  w 

ś

wietle zasad przetwarzania danych osobowych. Ponadto, aby zgoda mogła być uznana za 

podstawę  prawną  przetwarzania  danych  osobowych,  musi  być  wyrażona  w  sposób 
dobrowolny - co jest nierealne do spełnienia w przypadku zależności służbowej pracodawca 
-  pracownik  oraz  w  kontekście  zapisu  §6  ust.  8  projektu  aktu  umowy.  Zgoda  taka  byłaby 
uzyskana  w  wyniku  przymusu,  zapisanego  w  umowie  z  zamawiającym  (sic!).  Finalnie 
wskazuję,  że  zgodnie  z  zasadą  adekwatności  określoną  w  art.  26  ust.  1  pkt.  3  ustawy  o 
ochronie  danych  osobowych,  administrator  danych  powinien  przetwarzać  tylko,  takiego 
rodzaju dane i tylko w takiej treści, które są niezbędne ze względu na cel zbierania danych, a 


więc w przypadku określonym §6 projektu aktu umowy wystarczającym jest żądanie imiennej 
listy osób, zgłoszenia osób do ZUS czy listy obecności tych osób na budowie. 

Żą

danie  przekazania  umów  o  pracę  czy  umów  zlecenia  wykracza  również  daleko  poza 

zakres  granice  swobody  umów  określone  w  kodeksie  cywilnym,  a  w  szczególności  nie 
stanowi przedmiotu umowy o roboty budowlane. 
 
Zamawiający w subklauzuli 8.7 litera j) oraz litera r) (Tom II SIWZ pn. WARUNKI UMOWY) 
określił kary umowne: 
,j) za przekroczenie zadeklarowanej w ofercie sumy czasu zamknięć torowych - w wysokości 
0,002 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej za każdą rozpoczętą godzinę przekroczenia; 
r)  z  tytułu  odstąpienia  od  umowy  z  przyczyn  leżących  po  stronie  Wykonawcy,  w  tym  z 
przyczyn wskazanych w SubKLAUZULi 15.2 Warunków Szczególnych - w wysokości 30 % 
Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej;” 
Zgodnie z subklauzulą 4.1 punkt 15 Kwotę wskazaną w Rozbiciu Ceny Ofertowej na pokrycie 
kosztów  komunikacji  zastępczej Wykonawca  ma  ująć  w  ofercie,  a  wiec  koszty  komunikacji 
zastępczej  będą  zgodnie  z  subklauzulą  1.1.4.1  stanowią  Zaakceptowaną  Kwotę 
Kontraktową. Wobec takiej wykładni, kara umowna określona w subklauzuli 8.7 litera j) oraz 
litera  r)  będzie  liczona  od  kwoty,  która  nie  stanowi  realnej  wartości  umowy  oraz 
ewentualnego  zarobku  wykonawcy,  a  tym  samym  będzie  ona  rażąco  wygórowana  w 
stosunku  do  ewentualnej  szkody  jaką  może  ponieść  Zamawiający.  Przedmiotowa  kara 
umowna  jest  związana  z  terminami  pośrednimi,  zatem  niedochowanie  tych  terminów,  nie 
powoduje  uszczerbku  w  dobrach  materialnych  i  niematerialnych  Zamawiającego. 
Uszczerbek  taki  powstałby,  gdyby  terminy  zamknięć  były  odpowiednio  skorelowane  w 
etapami,  co  w  konsekwencji  powodowałoby  nieterminowe  wykonanie  całości  robót 
budowlanych.  Takie  sformułowanie  kary  umownej  stoi  w  sprzeczności  z  jej  istotą,  wobec 
czego koniecznym staje się wprowadzenie zmian jak w petitum odwołania 
Oceniając  również  wyżej  wymienione  kary  umowne  przez  pryzmat  art.  353.  Ze  Zn.1  k.c. 
należy wskazać, że stoją one w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego, bowiem 
zapisy umowne nie zawierają żadnych kar umownych w stosunku do Zamawiającego. Zapisy 
umowne nie zawierają również żadnych procedur ochronnych przed nakładanymi karami, a 
przeciwnie  pozwalają  Zamawiającemu  dowolnie  kompensować  każdą  z  kar  z 
wynagrodzeniem  wykonawcy.  Wobec  tak  skonstruowanych  zapisów  nie  można  stanąć 
obojętnie i należy im się stanowczo sprzeciwić. Umowa bez zapisów sanujących możliwość 
nałożenia  kar  umownych  staje  się  narzędziem  zbrodni,  a  wykonawcy  ofiarami  tego  czynu, 
którego  społeczna  szkodliwość  będzie  bardzo  wysoka,  gdyż  prowadzić  będzie  do  ich 
dyskwalifikacji z rynku. 
 


Zarzuty z punktu 6 - stan faktyczny i uzasadnienie 
 
Tom  II  WU,  subklauzulą  14.4  [Wykaz  płatności],  w  związku  z  definicją  wynikającą  z 
subklauzuli 1.1.4.14 „Zasadniczy Przedmiar Robót Stałych (ZPRS)” nakłada na wykonawcę 

ś

wiadczenie  niemożliwe,  w  postaci  przedstawienia  do  zatwierdzenia  Zamawiającemu  i 

Inżynierowi  w  terminie  21  dni  od  daty  zawarcia  umowy  „rozbicia  cen  jednostkowych 
wskazanych  na  poszczególne  roboty  oraz  szczegółowe  kalkulacje  poszczególnych  cen 
jednostkowych  z  ZPRS”  (również  pochodzących  z  rozbicia  cen  zagregowanych  lub 
ryczałtowych).  Odwołujący  wskazuje  dodatkowo,  że  zgodnie  z  WU  takie  rozbicie  powinno 
zawierać  wiele  szczegółów  takich  jak:  cyt.  „a)  nakłady  robocizny,  tj.  ilość  r-g,  b)  nakłady 
(ilości np. m3, m2, mb., kg, szt itd.) poszczególnych materiałów, c) nakłady pracy sprzętu i 
transportu, tj. ilość m-g poszczególnych jednostek sprzętowych i transportowych. Wiedzę tą 
wykonawca  będzie  miał  dopiero  po  opracowaniu  projektów  wykonawczych  (i  przedmiarów 
robót). 
 

Ż

eby  spełnić  świadczenie  określone  subklauzula  14.4  [Wykaz  płatności]  wykonawca  musi 

opracować projekt wykonawczy. Zgodnie z definicją projektu wykonawczego (vide § 5 ust. 1 
Rozporządzenia) służy on również opracowaniu przedmiaru robót, a ten dopiero będzie mógł 
wskazać na rozbicie poszczególnych nakładów na robociznę, materiały i sprzęt. Jak wynika z 
subklauzuli 8.13 [Etapy] - etap 1, 2 i 3, wykonawca ma 18 miesięcy na złożenie wniosku o 
pozwolenie  na  budowę,  a  skoro  projekt  wykonawczy  stanowi  uszczegółowienie  projektu 
budowlanego będącego składową takiego wniosku, to zostanie on sporządzony w okresie 18 
miesięcy od dnia zawarcia umowy. Zgodnie z wstępnymi założeniami przygotowanie projektu 
budowlanego i projektu wykonawczego może nastąpić w latach 2018 - 2019 (sic!). Zatem nie 
jest możliwe spełnienie obowiązku nałożonego treścią subklauzuli 14.4 [Wykaz płatności] tj. 
przedstawienia  w  terminie  21  dni  od  dnia  zawarcia  umowy  „rozbicia  cen  jednostkowych 
wskazanych  na  poszczególne  roboty  oraz  szczegółowe  kalkulacje  poszczególnych  cen 
jednostkowych z ZPRS”. 
 
W  takim  stanie  rzeczy  odwołujący  wnosi  jak  w  petitum  i  uzasadnieniu  odwołania,  nadto 

żą

dając  uwzględnienia  odwołania  i  zasądzenia  kosztów  postępowania  wywołanego 

wniesieniem niniejszego odwołania od Zamawiającego na rzecz Odwołującego. 
 
W  dniu  rozprawy  to  jest  w  dniu  17  stycznia  2017  roku    zamawiający  złożył  odpowiedź  na 
odwołanie wnosząc o oddalenie odwołania w całości oraz obciążenie kosztami postępowania 
odwoławczego odwołującego, w tym o zasądzenie kosztów zastępstwa przed Krajowa Izbą 
Odwoławczą. 


 
Do  postępowania  odwoławczego  zarówno  po  stronie  odwołującego  jak  i  zamawiającego 
przystąpili wykonawcy to jest pismami z dnia 9 stycznia 2016 roku Budimex S.A. z siedzibą 
w  Poznaniu  po  stronie  odwołującego  a  po  stronie  zamawiającego  PORR  Polska 
Construction S.A. z siedzibą w Warszawie.  
 
 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje 

Izba ustaliła  

Przedmiotowe odwołanie wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu  5 stycznia 
2017 roku w związku z ogłoszeniem o zamówieniu opublikowanym w dniu 28.12.2016 roku w 
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod poz.: 2016/S 250-461478. 
 
Powyższe  okoliczności  wskazują  na  rozpoznanie  odwołania  w  stanie  prawnym  ustawy  pzp 
obowiązującej od dnia 28 lipca 2016 roku.  

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego    prowadzone  jest  przez  PKP  Polskie 
Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie    w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pod 
nazwą:  Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii  kolejowej  E20  Siedlce  - 
Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap III 
- LCS Terespol”. 
Z powyższego wynika, że zamówienie będzie realizowane w systemie zaprojektuj i wybuduj.  
 
Odwołujący  składając  odwołanie  zaskarżył  postanowienia  ogłoszenia  o  zamówieniu    i 
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).  
 
Odwołujący  jako  motto  przewodnie  odwołania  użył  następującej  argumentacji  cytat: 
„Odwołanie  wniesiono  wobec  czynności  podjętych  przez  Zamawiającego  podnosząc 
naruszenie przepisów p.z.p. i przepisów kodeksu cywilnego, tj. poprzez określenie kryteriów 
oceny  ofert  w  sposób  uniemożliwiający  sprawdzenie  informacji  przedstawionych  przez 
wykonawców, opisanie kryterium w sposób nieprzejrzysty i niejednoznaczny, pozostawiając 
zamawiającemu  i  wykonawcom  dowolną  interpretację  w  jego  zastosowaniu,  opisaniu 
kryteriów sprzeczne do treści art. 91 ust. 3 pzp, co wpływa na naruszenie zasady uczciwej 
konkurencji i równego traktowania wykonawców, ukształtowania warunków umowy w sposób 
sprzeczny  z  właściwością  wzajemnego  stosunku  zobowiązaniowego,  powodującą  rażącą 


nierównowagę  stron  oraz  naruszające  zasady  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie 
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz, a te 
naruszenia  mają  bezpośredni  wpływ  zarówno  na  treść  oferty  jak  i  należyte  wykonanie 
zamówienia”. 
 
Z powyższego cytatu między innymi wynika, że naruszono zasadniczy przepis ustawy co do 
kryteriów  oceny  ofert to jest  art.91  ust.3  pzp  wskazujący,  że kryteria  oceny  ofert  nie mogą 
dotyczyć właściwości wykonawcy.  
 
W  tym  miejscu  należy  zaznaczyć,  że  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestników 
odwołujący  cofnął  pięć  zarzutów  z  sześciu  podniesionych  w  odwołaniu  na  stronie  2  i  3 
odwołania.  Powodem  cofnięcia  jak  oświadczył  odwołujący  była  zmiana  Nr  2  postanowień 
SIWZ z dnia 17 stycznia 2017 r (w dniu rozprawy), która satysfakcjonowała odwołującego. 
Do akt sprawy dołączono dowód Zmiana treści SIWZ Zmiana nr 2 przekazany na rozprawie 
przez pełnomocnika radcę prawnego zamawiającego.  
 
Wobec  pozostawienia  do  rozpoznania  wyłącznie  pierwszego  zarzutu  Izba  w  szczególności 
przeprowadzając  na  rozprawie  postępowanie  dowodowe  z  dokumentacji  jak  i  wysłuchując 
argumentacji  stron  i  uczestnika  po  stronie  zamawiającego  (uczestnik  po  stronie 
odwołującego  nie  stawił  się  prawidłowo  zawiadomiony  o  terminie)  wzięła  pod  uwagę 
adekwatne  do  tego  zarzutu  wskazane  już  powyżej  naruszenia  obowiązujących  przepisów  
ustawy pzp jak poniżej Cytat  „określenie kryteriów oceny ofert w sposób uniemożliwiający 
sprawdzenie  informacji  przedstawionych  przez  wykonawców,  opisanie  kryterium  w  sposób 
nieprzejrzysty  i  niejednoznaczny,  pozostawiając  zamawiającemu  i  wykonawcom  dowolną 
interpretację  w  jego  zastosowaniu,  opisaniu  kryteriów  sprzeczne  do  treści  art.  91  ust.  3 
p.z.p.,  co  wpływa  na  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 
wykonawców,  ukształtowania  warunków  umowy  w  sposób  sprzeczny  z  właściwością 
wzajemnego stosunku zobowiązaniowego, powodującą rażącą nierównowagę stron” 
Przy czym podniesienie tych zarzutów obligowało odwołującego do ich udowodnienia. 
 
Przechodząc do treści podniesionego zarzutu i pozostawionego do rozpoznania Izbie należy 
zaznaczyć,  że  na  posiedzeniu  odwołujący  wniósł  opozycję  przeciw  dopuszczeniu  do 
postępowania  wykonawcy  po  stronie  zamawiającego.  Odwołujący  stwierdził,  że    co  do 
zasady wykonawcy nie mają interesu przystępowania po stronie zamawiającego w sprawie o 
naruszenie przepisów ustawy pzp w formułowaniu postanowień SIWZ. Z kolei przystępujący 
oświadczył,  że  jego  przystąpienie  jest  konieczne,  ponieważ  zmiana  postanowień  SIWZ  w 
zakresie  kryteriów  wpłynie  na  efektywność  jego  oferty  a  co  przekłada  się  na  możliwość 


uzyskania  zamówienia.  Izba  nie  uwzględniła  wniosku  opozycji  zgłoszonej  przez 
odwołującego    i  dopuściła  przystępującego  po  stronie  zamawiającego  do  toczącego  się 
postępowania odwoławczego.  
 
Odwołujący sformułował następujący zarzut: 
 
1.naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 91 ust 1 i 2c, ust. 2d, ust. 3 p.z.p., art. 36 ust. 
1  pkt.  13)  p.z.p.,  art.  2  pkt.  5)  p.z.p.  poprzez  określenie  kryterium  oceny  oferty  w  punkcie 
IV.3) p.pkt. 2 ogłoszenia o zamówieniu oraz punkcie 20.7 p.pkt. 3) IDW (SIWZ) dostępność 
linii kolejowej (czas zamknięć torowych) w sposób uniemożliwiający sprawdzenie informacji 
przedstawionych  przez  wykonawców,  co  prowadzi  do  sytuacji  w  której  wykonawcy  będą 
mogli  zaniżać  wymagany  czas  zamknięć  torowych  w  godzinach,  oceniany  w  ramach 
kryterium  „Dostępność  linii  kolejowej  (czas  zamknięć  torowych)”,  przy  jednoczesnym 
podnoszeniu ceny w ramach kryterium „cena całkowita brutto”, aby ich oferty były uznane za 
najkorzystniejsze,  co  prowadzi  do  naruszenia  zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 
traktowania  wykonawców,  a  w  konsekwencji  do  złożenia  w  przedmiotowym  postępowaniu 
ofert niekorzystnych dla Zamawiającego (konieczność wydatkowania środków publicznych w 
nieuzasadnionej  przedmiotem  zamówienia,  wyższej  wysokości)  i  które  będą  z  uwagi  na 
zaniżony czas zamknięć torowych nierealne i/lub niewykonalne, jak i poprzez opisanie tego 
kryterium  w  sposób  nieprzejrzysty  i  niejednoznaczny,  pozostawiając  zamawiającemu  i 
wykonawcom dowolną interpretację w jego zastosowaniu; 
 
Izba dokonując systematyki przedstawionego zarzutu oraz uwzględniając postanowienia SIWZ 
stwierdza jak poniżej.  
 

Po  pierwsze  odwołujący  wskazał  jako  naruszenie  przepisów  ustawy  pzp    sporządzony  opis 

kryterium  oceny  ofert    pkt  20.7.3.  SIWZ  str.  23  z  52  w  zakresie  „Dostępność  linii  kolejowej 
(czas  zamknięć torowych)”. Przy czym jest to jedno z kryteriów oceny ofert, które to kryteria 
zamawiający sformułował w pkt 20.7. SIWZ str. 20 z 52 następująco: 20.7. W celu oceny ofert 
Zamawiający  przyjmuje  następujące  kryteria:  a)  całkowita  cena  brutto  –  waga  60  %;  b) 
doświadczenie  personelu  –  waga  15%;  c)  termin  realizacji  –  waga  10%;  dostępność  linii 
kolejowej (czas zamknięć torowych) – waga 15%. Przez dostępność linii kolejowej rozumie się 
czas  zamknięć  torowych  w  trakcie  realizacji  przedmiotowego  zadania  do  realizacji  pracy 
przewozowej.  Ocenie  będzie  podlegać  czas  wymaganych  przez  Wykonawcę  zamknięć 
torowych  w  godzinach,  zarówno  do  realizacji  zabudowy  systemu,  prób  oraz  odbiorów. 
Zamawiający dopuszcza maksymalną sumę Czasu zamknięć torowych dla torów szlakowych 
w  wysokości  51  744  godzin.  W  przypadku  wskazania  przez  Wykonawcę  w  ofercie  wartości 


wyższej  niż  51 744  godzin,  oferta  Wykonawcy  zostanie  odrzucona.  Zarzut  odwołującego 
sprowadza  się  do  braku  wskazania  dolnej  liczby  godzin  zamknięć  torowych  poniżej  których 
oferta  zostanie  również  odrzucona.  Właśnie  w  związku  z  brakiem  ustalenia  dolnej  granicy 
czasowej  zamknięć  torowych  wyrażonej  w  godzinach,    poniżej  której  wykonawca  nie  może 
zejść  pod  rygorem  odrzucenia  jego  oferty,  odwołujący  wywiódł  zarzut  wskazujący  na 
naruszenie wskazanych w odwołaniu przepisów SIWZ. 

Po  drugie  odwołujący  w  ramach  podniesionego  zarzutu  żąda  nakazania  zamawiającemu 

dokonania  modyfikacji  kryteriów  oceny  ofert  w  punkcie  20.7.3  SIWZ  dostępność  linii 
kolejowej  (czas  zamknięć  torowych)  przez  określenie  minimalnej  wartości  (ilości)  godzin 
zamknięć torowych jaką mogą wskazać wykonawcy w ofercie; W tym miejscu Izba zauważa, 

ż

e odwołujący nie wskazał optymalnej według niego liczby godzin odpowiedniej do zakresu i 

rozmiaru  prac  objętych  przedmiotowym  zamówieniem.  Odwołujący  również  nie  odniósł  się 
do  maksymalnej  liczby  godzin  zamknięć  torowych,  którą  to  ilość  zamawiający  nie  tylko 
określił ale również zastrzegł, że odrzuci ofertę, w której wykonawca zaproponuje wyższą niż 
maksymalna ilość godzin zamknięć torowych. Stąd wniosek, że odwołujący co do zasady i 
co do wysokości akceptuje ustaloną maksymalną liczbę godzin adresowaną do wykonawców 
i oczekuje również ustalenia minimalnego czasu zamknięć torowych.  
 

Po trzecie odwołujący wycofał na posiedzeniu zarzuty (pięć zarzutów) pozostawiając jeden 

odnoszący  się  do  czasu  zamknięć  torowych  powołując  się  na  zmianę  SIWZ  nr  2 
wprowadzoną  przez  zamawiającego  w    dniu  17  stycznia  2017  roku  (dowód  w  sprawie)  z 
powodu zmian, które go na tyle satysfakcjonują, że cofa zarzuty. Natomiast odwołujący nie 
cofnął  zarzutu  nr  1  to  jest  czasu  zamknięć  torowych  pomimo,  że    w  tym  zakresie 
zamawiający również wprowadził zamiany następujące.  Utrzymał zasadę odrzucenia oferty 
w przypadku przekroczenia maksymalnej ilości godzin zamknięć torowych zmieniając liczbę 
51 744 godzin na 54 096 godzin. Dodał postanowienie ”Oferty, które nie zawierają deklaracji w 
zakresie  wskazania  sumy  godzin  zamknięć  torowych,  zawierają  0  godzin  lub  przekraczają 
wartość maksymalnego dopuszczalnego czasu zamknięć torowych dla szlaków: (…) zostaną 
odrzucone”.  W  tym  stanie  rzeczy  Izba  zauważa,  że  dokonana  korekta  w  zakresie  kryterium 
oceny  ofert  pn.  czas  zamknięć  torowych    przewiduje  również  dolną  granicę  zamknięć 
torowych. W przypadku zamknięć torowych na poziomie „0” (zero) godzin oferta również tak 
jak  w  przypadku  przekroczenia  dopuszczalnego  (maksymalnego)  czasu  zamknięć  na 
poszczególnych  szlakach  torowych  (suma  54 096  godzin)  oferty  zostaną  odrzucone. 
Odwołujący  nie  odniósł  się  na  rozprawie  do  tej  zmiany  jak  również  nie  cofnął  zarzutów  z 
powodu  zmiany  SIWZ  jak  to  uczynił  do  pozostałych  pięciu  zarzutów  w  związku  ze  zmianą 
SIWZ z dnia 17 stycznia 2017 roku. Pomimo to odwołujący również na rozprawie nie udzielił 


odpowiedzi  na  zadane  pytanie  na  jakim  poziomie  satysfakcjonowałaby  jego  dolna  granica 
zajęć  szlaków  torowych  stwierdzając,  że  jest  to  w  kompetencji  zamawiającego.  Tak  więc  z 
formalnego punktu widzenia zamawiający również wypełnił żądanie odwołującego co do dolnej 
granicy czasu zamknięć drogowych, których nie należy przekroczyć pod rygorem odrzucenia 
oferty. Niemniej z merytorycznego punktu widzenia zagadnienia „minimalnego czasu zamknięć 
szlaków  torowych”  z  pewnością    poziom  „zero”  godzin  nie  wchodzi  w  rachubę  jako  liczba 
godzin zamknięć torowych satysfakcjonująca odwołującego.   

Po 

czwarte 

zarzuty  odwołującego  oprócz  tego,  że  mają  bardzo  doniosły 

charakter,(„naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania  wykonawców, 
a  w  konsekwencji  do  złożenia  w  przedmiotowym  postępowaniu  ofert  niekorzystnych  dla 
Zamawiającego  (konieczność  wydatkowania  środków  publicznych  w  nieuzasadnionej 
przedmiotem  zamówienia,  wyższej  wysokości)  i  które  będą  z  uwagi  na  zaniżony  czas 
zamknięć  torowych  nierealne  i/lub  niewykonalne,  jak  i  poprzez  opisanie  tego  kryterium  w 
sposób  nieprzejrzysty  i  niejednoznaczny,  pozostawiając  zamawiającemu  i  wykonawcom 
dowolną  interpretację  w  jego  zastosowaniu”)  to  przede  wszystkim  wskazują  na  naruszenie 
konkretnych przepisów. Tymi przepisami są: art. 7 ust. 1 p.z.p., art. 91 ust 1 i 2c, ust. 2d, ust. 
3 p.z.p., art. 36 ust. 1 pkt. 13) p.z.p., art. 2 pkt. 5) p.z.p. Czyli kolejno przepisy wskazujące na 
zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami 
proporcjonalności i przejrzystości. Co do tych ogólnych reguł to należy wskazać, że kryterium 
oceny  ofert  w  każdej  z  ustalonych  wag  w  tym  również  czasu  zamknięć  torowych  jest 
dostępna  do  dyspozycji  każdego  z  potencjalnych  wykonawców.  W  związku  z  tym  nie 
narusza zachowania uczciwej konkurencji jak i równego traktowania wykonawców, ponieważ 
każdy  z  nich  ma  równe  prawo  z  ustalonej  wagi  skorzystać  określając  minimalny  czas 
zamknięć  torowych  według  indywidualnych  możliwości  czy  to  finansowych  czy  to 
rzeczowych.  Z  kolei  co  do  zasady  proporcjonalności  i  przejrzystości  to  ustalona  waga  jest 
jednoznaczna  w  swej  treści  co  nie  narusza  przejrzystości  postępowania  oraz  jest 
proporcjonalna  do  przedmiotu  zamówienia,  ponieważ  minimalizacja  czasu  zamknięć 
torowych w czasie remontu jest jak najbardziej oczekiwana przez użytkowników. Z kolei co 
do art. 36 ust. 1 pkt. 13) p.z.p., art. 2 pkt. 5) p.z.p. są  to przepisy ustanawiające chociażby 
definicje pojęć ustawowych jak najkorzystniejsza oferta, która przedstawia najkorzystniejszy 
bilans ceny, kosztu lub innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia (art.2 
pkt 5) czy też wymaganych elementów specyfikacji takich jak opis kryteriów wraz z podaniem 
wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert (art.36 ust.1 pkt 13). W związku z tym, że przepisy 
te  odnoszą  się  do  definicji  „najkorzystniejszej  oferty”  czy  „wymaganych  elementów  SIWZ” 
oraz  z  uwagi  na  wskazane  okoliczności  zarzutu  to  jest  „brak  minimalnej  liczby  godzin 
zamknięć  torowych”  w  kryterium  „czas  zamknięć  torowych”  nie  są  te  przepisy  mające 


znaczenie  przy  rozstrzygnięciu  zarzutu.  W  związku  z  tym  pozostają  przepisy  art.91  pzp 
odnoszące się wprost do kryterium oceny ofert spośród których, odwołujący przywołuje ust.1; 
ust.  2c,  ust.  2d,  ust.  3.  Wykazanie  przez  odwołującego  naruszenia  tych  przepisów  może 
mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia odwołania, ponieważ regulują one zasady formułowania 
kryteriów  oceny  ofert  a  co  jest  przedmiotem  odwołania.    Izba  odniesie  się  do  zarzutu 
naruszenia wskazanych przepisów art.91 pzp w części uzasadnienia poniżej to jest w części 
odnoszącej się do oceny zarzutów (Izba zważyła) dokonując oceny argumentacji formalnej i 
prawnej odwołania.  
 
Na podstawie powyżej dokonanych ustaleń Izba oceniła zarzuty jak poniżej. 
 

Izba zważyła  

 
Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia jako potencjalny wykonawca, który może 
złożyć ofertę w przedmiotowym postępowaniu  
a  w  konsekwencji    uzyskać  zamówienie.  W  związku  z  podnoszonymi  w  odwołaniu 
naruszeniami  przepisów  pzp,  które  w  ocenie  odwołującego  uniemożliwiają  uzyskanie 
zamówienia,  Izba  uznaje  prawo  odwołującego  do  wniesienia  odwołania  i  merytorycznego 
rozpoznania zarzutów w myśl art.179 ust.1 pzp.  
 
Jak już powyżej w ustaleniach Izby wskazano okoliczność ogłoszenia o zamówieniu w dniu 
28.12.2016 roku skutkuje zastosowaniem treści art.91 pzp obowiązującym od dnia 28 lipca 
2016 roku.  
 
Zarzut,  który  Izba  rozpoznaje  odnosi  się  do  punktu  20.7.3  SIWZ,  w  którym  zamawiający 
szczegółowo  określił  kryterium  oceny  ofert  pn.  dostępność  linii  kolejowej  (czas  zamknięć 
torowych).  Kryterium  to  odnosi  się  do  dostępności  linii  kolejowej,  czyli  czasu  zamknięć 
torowych  w  ilości  godzin,  w  których  wykonawca  będzie  potrzebował  zamknięć  torów  do 
należytego  wykonania  zamówienia.  Jak  już  powyżej  Izba  ustaliła  zamawiający  określił 
maksymalną  ilość  godzin  zamknięć  torowych,  która  może  zostać  uwzględniona  w  ofercie 
wykonawcy i co do której odwołujący nie wnosi zastrzeżeń.  
Odwołujący  wnosi  zastrzeżenia  co  do  nie  wskazania  minimalnej  ilości  godzin  zamknięć 
torowych, co w jego ocenie niezbędne jest do prawidłowej oceny ofert w postępowaniu. 
 
Izba  podziela  rozważania  odwołującego  co  do  tego,  że  opis  kryteriów  wyboru  oferty 
najkorzystniejszej  obok  sformułowania  przedmiotu  zamówienia  jest  jednym  z 


najistotniejszych  elementów  SIWZ  na  podstawie  których  zamawiający  wybiera 
najkorzystniejszą ofertę.  
Izba  również  podziela  pogląd  za  odwołującym,  że    zamawiający  jest  zobowiązany  do 
ukształtowania  kryteriów  oceny  ofert  w  taki  sposób,  aby  uwzględniały  specyfikę  i 
uwarunkowania  konkretnego  przedmiotu  zamówienia  oraz  muszą  być  z  nim  powiązane. 
Kryteria te muszą być również mierzalne tzn. realne i nie mogą powodować sytuacji w której 
w  postępowaniu  dojdzie  do  złożenia  ofert  nieporównywalnych  i/lub  ofert  niemożliwych  do 
wykonania.  
 
Niemniej  to  odwołujący  powinien  w  myśl  reguły  art.6  k.c.  (Ciężar  udowodnienia  faktu 
spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne.)  udowodnić  podnoszone 
zarzuty. Bowiem nie wystarczy podnieść zarzuty ale trzeba je także udowodnić w myśl reguły 
art.14 ust.1 w zw. z przywołanym art.6 k.c.    
 
Izba  odnosząc  się  do  argumentacji  podniesionej  w  odwołaniu  cytat    „Zamawiający  tak 
określonym  kryterium  oceny  oferty  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  kryterium  to  może 
zostać  wykorzystane  przez  wykonawców  jako  narzędzie  do  nieuprawnionego  zaniżenia 
czasu zamknięć torowych, przy jednoczesnym, nieuzasadnionym przedmiotem zamówienia, 
podwyższaniu ceny będącej kolejnym, a w zasadzie głównym kryterium oceny ofert. Wobec 
takiego działania wykonawcy, dojdzie do wyboru oferty niekorzystnej dla Zamawiającego (a 
contrario art. 91 ust. 1 p.z.p. i art. 2 pkt. 5) p.z.p.)”, stwierdza jak poniżej.  Odwołujący sam 
stwierdza, że tak ustanowione kryterium oceny ofert może się przyczynić a nie, że przyczyni 
się do nieuprawnionego zaniżenia czasu zamknięć torowych.  
 
Na  dowód  prezentowanego  przypuszczenia  odwołujący  przywołuje  jako  analogiczną 
sytuację w ramach postępowania pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla 
zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork’’ w 
ramach  Regionalnego  Programu  Operacyjnego  Województwa  Pomorskiego  na  lata  2014  - 
2020.  Cytat  ”Jak  widać  z  załączonego  zestawienia  złożonych  ofert,  w  tym  konkretnym 
przypadku wykonawca, który rażąco w stosunku do innych zaniżył ilość zamknięć torowych 
(patrz 3600 godzin), mógł zaoferować wyższą cenę całkowitą brutto (patrz 261 184 762,79 
zł), co spowodowało, że biorąc pod uwagę tylko kryterium ceny znajdował się na 3 pozycji, a 
biorąc pod uwagę kryterium związane z czasem zamknięć torowych, jego oferta może zostać 
uznana  za  najkorzystniejszą.  Zatem  Zamawiający  będzie  musiał  w  efekcie  wydatkować 

ś

rodki publiczne w wysokości rażąco nie odpowiadającej przedmiotowi zamówienia”. 


Do  przywołanego  przykładu  przez  odwołującego  odniósł  się  na  rozprawie  zarówno 
zamawiający jak i przystępujący po jego stronie stwierdzając, że postępowanie jest jeszcze 
nie rozstrzygnięte.  
 
 
 
Izba odnosząc się do argumentacji odwołującego stwierdza co następuje.  

Po pierwsze przywołany przykład postępowania Malbork nie tyle co nie został zrealizowany i 

nie mogły stąd potwierdzić się obawy co do nierealnie krótkiego czasu zamknięć ale nawet 
nie został rozstrzygnięty co do wyboru najkorzystniejszej oferty.  

Po  drugie  zarzut  rzekomo  sztucznego  zawyżenia  ceny  w  związku  ze  skróceniem  czasu 

zamknięć  torowych  jest  nielogiczny,  ponieważ  skrócenie  czasu  zamknięć  z  pewnością 
generuje  dodatkowe  nakłady  a  związku  z  tym  koszty  i  w  konsekwencji  podwyższa 
wynagrodzenie.  

Po  trzecie  stwierdzenie,  że  podmiot  publiczny  wydatkować  będzie  środki  publiczne  w 

wysokości rażąco nie odpowiadającej przedmiotowi zamówienia ma charakter oskarżycielski 
ale  nie  poparty  dowodami.  Natomiast  pełnomocnik  zamawiającego  wskazywał  na  koszty 
związane z transportem zastępczym, który wzrasta z czasem jego trwania wprost do czasu 
zamknięć torowych. Poza tym zamawiający kształtuje i odpowiada za politykę prowadzenia 
robót  i  kosztów  z  tym  związanych.  Powinien  brać  pod  uwagę  wpływ  czasu  wykonywania 
robót    na  koszt  nie  tylko  bezpośrednio  wynikający  z  prowadzenia  robót  ale  również  koszt 
utraconych  przychodów  w  związku  z  nie  świadczeniem  usług  przewozu  czy  to 
pasażerskiego,  czy  to  towarowego.  Stąd  kryterium  oceny  ofert  czasu  zamknięć  torowych 
przy  wyborze  najkorzystniejszej  oferty.  Izba  rozpoznając  zasadność  zarzutu  wzięła  pod 
uwagę okoliczność zmiany Nr 2 SIWZ w dniu 17 stycznia 2017 roku w SubKlauzuli 8.7. lit.j) 
kar  za  przekroczenie  zadeklarowanego  w  ofercie  czasu  zamknięć  torowych.    Zamawiający 
przewidział  odrębnie  dla  poszczególnego  szlaku  wysokość  kar  od  10.000,00  zł.  za  każdą 
rozpoczętą  godzinę  przekroczenia  przez  20.000,00zł.  do  50.000,00zł.  w  zależności  od 
zadeklarowanego w ofercie czasu zamknięć torowych szlaku nie niższego niż 80% do 60% 
maksymalnego  dopuszczalnego  czasu  zamknięć  torowych  dla  danego  szlaku.  Z 
postanowień przywołanej SubKlauzuli wynika, że wysokość kary (10.000,00zł.; 20.000,00zł.; 
50.000,00zł.)  za każdą  godzinę  przekroczenia  zadeklarowanego  w  ofercie  czasu  zamknięć 
torowych  wzrasta  im  wyższe  jest  procentowe  odstępstwo  w  ofercie  od  maksymalnego 
dopuszczalnego czasu zamknięć torowego szlaku (20%;40%).   


Po czwarte odnosząc się do argumentacji odwołującego „Zamawiający nie opisał kryterium 

w sposób przejrzysty i jednoznaczny, a to dlatego że brakuje informacji w jaki sposób będzie 
on  badał  czy  w  zaoferowanej  przez  wykonawcę  liczbie  godzin  zamknięć  torowych  można 
wykonać  zamówienie  w  zakresie  i  jakości  opisanym  w  SIWZ  (w  PFU),  uwzględniając 
dostępne  technologie  wykonania  prac.”  Izba  rozpoznając    tak  sformułowany  zarzut 
stwierdza,  że  obojętnie czy  są  minimalne  czy  maksymalne  czasy  zamknięć  ustalone  przez 
zamawiającego to ostatecznie o ilości godzin zamknięć decyduje wykonawca na podstawie 
własnej  kalkulacji  w  zależności  od  posiadanego  potencjału  finansowego,  osobowego, 
sprzętowego,  technologicznego.  Słusznie  pełnomocnik  zamawiającego  na  rozprawie 
odnosząc  się  do  zarzutu  braku  możliwości  sprawdzenia  rzetelności  i  realności  limitu 
zamknięć  szlaków  torowych  przywołał  art.87  ust.1  pzp  zdanie  pierwsze  „W  toku  badania  i 
oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści 
złożonych  ofert”.  Izba  z  kolei  nadmienia,  że  każdemu  wykonawcy  służy  zarzut  względem 
innego wykonawcy sprzeczności treści oferty z treścią specyfikacji (art.89 ust.1 pkt 2 pzp.) 
oraz  zarzut  złożenia  oferty  jako  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o 
zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (art.89  ust.1  pkt  3  pzp)  w  przypadku  stwierdzenia 
nierealnego  czasu  zamknięć  torowych.  Izba,  uwzględniając    złożone  wyjaśnienia  na 
rozprawie przez zamawiającego i przystępującego po jego stronie, nie uznała za uprawnione 
zarzuty co do kryterium zamknięć torowych, iż „Kryterium to jest opisane w sposób ogólny, 
nieobiektywny, dający możliwość uznaniowej i dowolnej oceny oferty odwołującego. Kryteria 
oceny  ofert  powinny  być  tak  skonstruowane,  żeby  maksymalnie  ograniczyć  subiektywne 
odczucie  i  preferencje  oceniającego.  Należy  zwrócić  uwagę,  że  jedynie  wskazanie  ram  od 
minimum  do  maksimum  sprawi,  że  każdy  wykonawca  będzie  równo  traktowany  w 
klasyfikacji, a opis taki pozostanie czytelny i nie pozostawi jego swobodnej interpretacji.” 
Izba  dokonując  oceny  argumentacji  za  i  przeciw  ustaleniu  dolnej  granicy  ilości  godzin 
zamknięć  torowych  stwierdza,  że  przekonywująca  i  logiczna  jest  argumentacja  o 
efektywności składanych ofert gdzie to wykonawcy będą ustalać minimalny poziom zamknięć 
torowych.  Za  takim  rozwiązaniem  przemawia  również  procedura  udzielenia  zamówienia  w 
systemie  zaprojektuj  i  wybuduj.  Tak  skonstruowane  kryterium  oceny  ofert  w  zakresie 
zamknięć  torowych  daje  możliwość  wyboru  oferty  chociaż  nie  najtańszej  to  gwarantującej 
efektywne  i  możliwie  najszybsze  wykonanie  zadania  a  czym  zainteresowany  jest 
zamawiający. Wiarygodna  i  przekonywująca  jest  również  argumentacja zamawiającego,  że 
jego  wiedza  i  doświadczenie  wskazują,  że  określenie  minimalnej  ilości  godzin  zamknięć 
torowych,  skutkuje  utratą  efektywności  tego  kryterium  oceny  ofert.  Bowiem  większość 
wykonawców oferuje w takiej sytuacji wyznaczony przez zamawiającego minimalny poziom 
ilości godzin zamknięć torowych. Zamawiający ze swej strony ogranicza wykonawców tylko 


w  zakresie  maksymalnego  limitu  zamknięć  torowych  ze  skutkiem  odrzucenia  oferty. 
Natomiast  jak  wyżej  Izba  zauważyła  zamawiający  ma  narzędzia  w  formie  kar  za 
przekroczenia  limitu  godzin  zamknięć  torowych  na  etapie  realizacji  zamówienia.  Natomiast 
na  etapie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  ma  narzędzie  żądania  wyjaśnień 
dotyczących  treści  złożonych  ofert  w  trybie  art.87  ust.1  pzp.  Z  kolei    poszczególni 
wykonawcy mają prawo zarzutów  co do niezgodności treści oferty z treścią SIWZ czy też 
zarzut złożenia oferty jako czynu nieuczciwej konkurencji w trybie art.89 ust.1 pkt 2 jak i 3 
pzp.  

W  ocenie  Izby,  wbrew  twierdzeniom  odwołującego,  postawiony  w  odwołaniu  zarzut  nie 
nabiera dodatkowej mocy kiedy połączy się go z możliwością składania roszczeń o zmianę 
Zaakceptowanej  Ceny  Kontraktowej  i  Czasu  na  Ukończenie.  Odwołujący  sugeruje,  że 
Wykonawca mający wiedzę niewynikającą z treści opisu przedmiotu zamówienia w zakresie 
np.  obiektów  inżynieryjnych,  planów  schematycznych  poszczególnych  posterunków,  może 
podczas kalkulacji kryteriów oceny oferty przewidzieć z góry, że zaoferowany czas zamknięć 
ulegnie  zmianie  i  w  sposób  nieuprawniony  go  zaniżyć,  licząc  że  ulegnie  on  zmianie  po 
złożeniu zamawiającemu roszczenia w trybie przewidzianym w umowie.  
Tego  rodzaju  spostrzeżenia  odwołującego  wskazują  po  pierwsze  na  nie  udowodnione  w 
procesie  odwoławczym  twierdzenia  o  tzw.  lepiej  poinformowanych  wykonawcach, 
posiadających inną wiedzą o przedmiocie zamówienia niż pozostali  wykonawcy. W ocenie 
Izby  posiadana  wiedza  o  przedmiocie  zamówienia  zależy  od  stopnia  zaangażowania 
wykonawcy a nie od bliżej nie wskazanych przez odwołującego okoliczności dostępu czy też 
braku dostępu do informacji.  
Po  drugie  zakłada  lepszą  wiedzę  o  przedmiocie  zamówienia  niektórych  wykonawców  niż 
zamawiający, czym sobie zaprzecza odwołujący, żądając jednocześnie od zamawiającego a 
nie  od  wykonawców  określenia  minimalnego  bezpiecznego  poziomu  zamknięć  szlaków 
torowych. Niezależnie od możliwości spełnienia się w rzeczywistości przedstawionych takich 
okoliczności  są  to  tylko  nie  udowodnione  teoretyczne  rozważania  odwołującego  w  toku 
postępowania odwoławczego.  
 
Odwołujący  przedstawiając  kolejne  argumenty  przemawiające  za  obowiązkiem 
zamawiającego określenia  minimalnego  czasu zamknięć torowych przywołuje ustalenie w 
SIWZ  przez  zamawiającego  minimalnych  wielkości  w  przypadku  terminu  realizacji,  czy  też 
okresu rękojmi za wady/okres gwarancji.  
Co do zasady to słusznie odwołujący podnosi, że zamawiający jako właściciel infrastruktury 
oraz  organizator  transportu  kolejowego  w  kraju,  ma  największą  wiedzę  w  zakresie  ilości 
niezbędnych zamknięć torowych. Z tej okoliczności odwołujący wywodzi, że zamawiający nie 


powinien mieć problemu ze wskazaniem minimalnego limitu godzinowego zamknięć szlaków 
torowych.  
 
Izba  odnosząc  się  do  argumentu  odwołującego  przyznaje  jemu  rację    co  do  tego,  że 
zamawiający  z  pewnością  tak  jak  przy  wyznaczeniu  minimalnego  terminu  realizacji,  tak  i 
terminu gwarancji/rękojmi tak i zamknięć torowych posiada stosowną wiedzę, żeby określić 
minimalny poziom zamknięć torowych.  
 
Izba  rozważając  argumentację  formalną  i  prawną  stron  przyznaje  rację  stanowisku 
zamawiającego, że żaden z przepisów przywołanych w odwołaniu w tym z art.91 ust.1 i 2c; 
ust.2d; ust.3 (strona 2 odwołania) nie zobowiązuje zamawiającego do ustalenia minimalnego 
poziomu ilości godzin zamknięcia szlaków torowych dla wykonania zadania.  
 
 
Tym bardziej w sytuacji realizacji w systemie zaprojektuj i wybuduj zamawiający ma prawo 
oczekiwania  indywidualnego  podejścia  do  zagadnienia  minimalnej  ilości  godzin  zamknięć 
torowych.  Właściwe  określenie  tego  poziomu  świadczyć  może  o  doświadczeniu  i  wiedzy 
wykonawcy.  
 
 
Natomiast  podkreślana  wielokrotnie  przez  odwołującego  wiedza  zamawiającego  co  do 
możliwości  określenia  przez  niego  minimalnej  ilości  godzin  zamknięć  torowych  gwarantuje 
wiarygodne sprawdzenie informacji podanych w ofertach przez zamawiającego.   
Natomiast  brak  ograniczeń  w  ofertach  wykonawców  w  tym  zakresie,  ze  strony 
zamawiającego, gwarantuje jemu efektywność ustalonego kryterium zamknięć torowych ale 
nakłada jednocześnie obowiązek kontroli nieuprawnionych propozycji w ofertach.   
 
 
Izba  reasumując  stwierdza,  że  to  wykonawcy  składając  ofertę  w  systemie  zaprojektuj  i 
wybuduj są zobligowani  w zależności od posiadanego potencjału finansowego, osobowego, 
sprzętowego, technologicznego określić swoje możliwości wykonania zadania. I to  zarówno 
w  aspekcie  maksymalnej  i  minimalnej  ilości  zamknięć  torowych,  oferując  zamawiającemu 
wiarygodną  i  rzetelną  propozycję  w  zakresie  rzeczywistego  czasu  zamknięć  torowych  na 
wykonanie zadania. Natomiast po stronie zamawiającego i wykonawców – konkurentów  leży 
obowiązek i prawo weryfikacji złożonych ofert.  
 
 


W tym stanie rzeczy orzeczono jak w sentencji wyroku oddalając odwołanie, ponieważ Izba 
nie  stwierdziła  naruszeń  w  rozumieniu  art.192  ust.2  pzp  mogących  mieć  istotny  wpływ  na 
wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.   
 
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy i § 3 
pkt  1  i  pkt  2  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  2010r.  nr  41  poz.238)  zaliczając  uiszczony 
wpis  przez  odwołującego  w  kwocie  20.000,00  zł.  w  koszty  postępowania  odwoławczego  i 
zasądzając kwotę 3.600,00 od odwołującego na rzecz zamawiającego tytułem wynagrodzenia 
pełnomocnika.                                                                                            

Przewodniczący:      …………… 

 
                                                                                                        …………… 
 
 
                                                                                                        ……………