Sygn. akt: KIO 67/17
WYROK
z dnia 24 stycznia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Izabela Kuciak
Protokolant: Sylwia Jankowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 stycznia 2017 r. przez
wykonawcę: Siemens Sp. z o.o., ul. Żupnicza 11, 03-821 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74,
03-734 Warszawa
orzeka:
1. oddala odwołanie w całości;
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Siemens Sp. z o.o., ul. Żupnicza 11, 03-
821 Warszawa i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Siemens Sp. z o.o., ul. Żupnicza 11, 03-821 Warszawa, tytułem wpisu od
odwołania;
2.2. zasądza od wykonawcy: Siemens Sp. z o.o., ul. Żupnicza 11, 03-821 Warszawa
na rzecz zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-
734 Warszawa kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt: KIO 67/17
Uzasadnienie
Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „zabudowa systemu
ERTS/ETCS poziom 2 na linii E30 odcinek Podłęże – Rzeszów”. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 28 grudnia 2016 r.
pod numerem 2016/S 250-461479.
W przedmiotowym postępowaniu Odwołujący wniósł odwołanie wobec postanowień
SIWZ, zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów prawa:
1) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niewskazanie w
sposób umożliwiający sporządzenie oferty danych dotyczących istniejącej
infrastruktury
kolejowej
obecnie
eksploatowanej
przez
Zamawiającego,
nieudostępnienie dokumentacji niezbędnej do sporządzenia oferty, jak również
nieudostępnienie dokumentacji, na którą powołuje się Zamawiający w SIWZ, co
narusza uczciwą konkurencję i faworyzuje wykonawców, którzy wykonywali zadania
zabudowy istniejącej infrastruktury na odcinku objętym zamówieniem;
2) art. 7, art. 29 ust 1 oraz art. 43 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez wskazanie zbyt
krótkiego terminu składania ofert, szczególnie, jeżeli uwzględni się fakt, że
zamawiający nie opisał rodzaju/stanu infrastruktury w poszczególnych lokalizacjach;
3) art. 58 § 1 i 2 k.c., art. 5 k.c. w związku z art. 14 ustawy Pzp w związku z art. 38 ust.
1 ustawy Pzp oraz art. 43 ust. 2 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie celowo ewidentnie
zbyt krótkiego terminu składania ofert, zupełnie nieuzasadnionego przedmiotem
zamówienia oraz okolicznością, że opis przedmiotu zamówienia nie zawiera
podstawowych informacji będących podstawą do opracowania ofert, co z kolei w
istocie zmierza do ograniczenia wykonawcom prawa do zadawania pytań do SIWZ,
co stanowi nadużycie prawa przez Zamawiającego, a także obejście przepisów
prawa dotyczących obowiązku udzielania przez Zamawiającego odpowiedzi na
pytania wykonawców, postawionych w terminie określonym przez ustawę Pzp;
4) art. 22 ust. 1a ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie warunków
udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania umowy,
powodujący również nieuzasadnione ograniczenie konkurencji;
5) art. 91 ust. 2 pkt. 5 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez określenie kryteriów
oceny ofert, które nie mają wpływu na jakość wykonania zamówienia, niczym
nieuzasadnione
preferowanie
wykonawców
spełniających
zakwestionowane
kryterium oceny ofert.
Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonanie zmiany SIWZ w sposób szczegółowo wskazany w uzasadnieniu
odwołania.
Zarzut nr 1 - naruszenie art. 29 ust 1 i 2 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
W uzasadnieniu swojego stanowiska w zakresie przedmiotowego zarzutu Odwołujący
wskazał, że w SIWZ Tom III Program funkcjonalno-użytkowy, w pkt 2.2 ppkt 2
Charakterystyczne parametry określające wielkość obiektu wraz z Tabelami zawarte są
dane o istniejących obiektach. Zdaniem Odwołującego, podane przez Zamawiającego dane
w pkt 2, w tym w Tabelach nie są wyczerpujące ani jednoznaczne i nie pozwalają na
rzetelne sporządzenie oferty.
Odwołujący podał, że przedmiotem zamówienia jest zabudowa systemów
ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże - Rzeszów. By w sposób prawidłowy
przygotować ofertę wykonawcy, jak podkreślił Odwołujący, muszą mieć pełną wiedzę o
zastałej, istniejącej infrastrukturze kolejowej. Różne rozwiązania, na co zwrócił uwagę
Odwołujący, wymagają odmiennych koncepcji realizacji zamówienia, a co za tym idzie innej
kalkulacji kosztowej oferty.
Zdaniem Odwołującego, do złożenia oferty niezbędne jest, aby Zamawiający podał
oczywiste informacje dla zarządcy infrastruktury, tj. jakie urządzenia obecnie (zgodnie ze
stanem istniejącym) eksploatuje, tzn. jakie urządzenia eksploatuje zgodnie z aktualnym,
ważnym
ś
wiadectwem
bezpieczeństwa
wydanym
zarządcy
infrastruktury,
tj.
Zamawiającemu przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zgodnie z ustawą o
transporcie kolejowym.
Odwołujący podniósł, że Tabela podana w PFU pkt 2.2 ppkt 2 nie pozwala
zidentyfikować profesjonalnym podmiotom, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, jakie
systemy są eksploatowane przez Zamawiającego na przedmiotowej linii. Odwołujący
podkreślił, że jego wiedza może być mu pomocną, jednak w przygotowaniu oferty nie może
opierać się na domysłach.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający zobowiązany jest uzupełnić Tabelę o
informacje, które jednoznacznie wskażą, jaki typ systemu Zamawiający eksploatuje, czyli
inaczej mówiąc systemy sterowania ruchem kolejowym o konfiguracjach sprzętowo-
softwarowych, jak na przedmiotowej linii, zgodne, z jakimi typami systemów, dla których
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał właściwe świadectwa do eksploatacji typu.
Odwołujący podniósł, że jak powszechnie wiadomo, zarządcy infrastruktury kolejowej
zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym mogą (w zakresie urządzeń warstwy
podstawowej) eksploatować tylko i wyłącznie systemy (o konfiguracjach sprzętowo -
softwarowych), które posiadają świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu, w myśl
zasady jeden typ systemu jedno świadectwo (np. system stacyjny typu X - jedno świadectwo
dla systemu stacyjnego X).
Wobec powyższego Odwołujący wniósł o uzupełnienie przez Zamawiającego ww.
Tabeli w następujący sposób: a) dla każdego systemu sterowania ruchem kolejowym podać
numer właściwego świadectwa typu wydanego przez Prezesa Urzędu Transportu
Kolejowego, b) przekazać kopię ww. świadectwa c) wraz z dokumentami takimi jak
Dokumentacja Techniczno Ruchowa (DTR) i/lub Wytyczne utrzymania, eksploatacji i odbioru
(WTO lub WTWiO) w wersjach, dla których obowiązuje świadectwo typu o podanym
numerze. Jednocześnie Odwołujący żądał, aby Zamawiający zmodyfikował Tabelę z PFU
poprzez dodanie niezbędnych informacji w sposób zgodny z podanym przez Odwołującego
wzorem.
Odwołujący podkreślił, że dokumenty wymienione w załączonych wzorach tabeli, tj.
obowiązujące świadectwo typu systemu, obowiązująca wersja dokumentacji DTR, zgodna z
ww. świadectwem, obwiązująca dokumentacja utrzymaniowa (WTO, WTUiO) w postaci kopii
powinny znajdować się w bieżącym archiwum Zamawiającego, tj. zarządcy infrastruktury, w
tym również ze względu na fakt, iż ww. dokumentacja stanowi istotną część procedury
wydania przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego świadectwa bezpieczeństwa dla
Zamawiającego.
Podsumowując, Odwołujący podał, że nie widzi żadnych przeszkód, aby
Zamawiający przekazał oferentom pełne informacje, które jest zobligowany posiadać oraz,
które są niezbędne i konieczne do określenia, z jakimi systemami pozostającymi w
eksploatacji
u
Zamawiającego
należy
powiązać
oferowane
przez
oferentów
nowoprojektowane systemy ERTMS/ETCS poziom 2
W przypadku, gdyby Zamawiający uznał, że z jakiś istotnych powodów nie przekaże
kopii ww. dokumentów w terminie niezwłocznym, Odwołujący wskazał, że oczekuje, aby
Zamawiający zgodnie ze stanem faktycznym, wynikającym z eksploatacji, podał przynajmniej
numer świadectwa typu obowiązującego dla eksploatowanego systemu, numer oraz pełną
nazwę dokumentacji DTR oraz WTO lub WTWiO, tj. jak podano w nagłówku
zaproponowanego rozszerzenia Tabeli opisującej stan istniejący.
Jednocześnie w przypadku, gdy będzie możliwe niezwłoczne przekazanie ww.
dokumentacji przez Zamawiającego oraz ze względu na fakt, iż ww. dokumentacja jest
konieczna oraz niezbędna do przygotowania oferty, Odwołujący wniósł, aby Zamawiający
zobowiązał się do przekazania oferentom kompletu ww. dokumentacji w nieprzekraczalnym
terminie oraz jednocześnie wydłużył z oczywistych względów termin składania ofert o ten
czas oraz o dodatkowe 8 tygodni niezbędne na tłumaczenia, analizy techniczne ww.
dokumentów, jak również na przygotowanie pytań wnikających z powyższego. Ponieważ w
tym terminie Zamawiający z przyczyn formalnych nie będzie prawnie zobligowany do
odpowiedzi na ww. pytania Odwołujący wniósł, aby Zamawiający został zobowiązany do
udzielenia odpowiedzi na pytania w zakresie stanowiącym przedmiot niniejszego
postępowania, a dotyczące istniejącej infrastruktury wymienionej w Tabeli.
Dopiero informacja dotycząca ww. danych stworzy Odwołującemu, jak podał,
możliwość przygotowania rzetelnej oferty, w tym określenia warunków technicznych,
niezbędnych do podłączenia urządzeń do systemu ERTMS/ ETCS poziom 2, a w
konsekwencji te informacje dadzą podstawę do rzetelnej kalkulacji ceny ofertowej.
Dodatkowo Odwołujący wskazał, że w analogicznym stanie faktycznym, również w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego, tj. w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na zaprojektowanie i wykonanie LCS Skierniewice oraz
ERTMS/ETCS poziom 2/GSMR na odcinku Warszawa Zachodnia - Koluszki w km 3,900 -
104,918 linii nr 1 i Koluszki - Łodź Widzew w km 26,400 - 7,200 linii nr 17 w ramach
projektów: Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łodź, etap II, Lot A - odcinek Warszawa
Zachodnia - Miedniewice (Skierniewice) (POliS 7.1-24.1) i Modernizacja linii kolejowej
Warszawa - Łodź, etap II, Lot C - pozostałe roboty (POliŚ 7.1-24.3), KIO wyrokiem z dnia 9
listopada 2012 r., sygn. akt: KIO 2350/12 nakazała Zamawiającemu uzupełnienie danych
dotyczących infrastruktury, które są niezbędne do sporządzenia oferty.
Ponadto Odwołujący podniósł również, że brak podstawowych informacji dotyczących
istniejącej infrastruktury kolejowej stawia w zdecydowanie lepszej pozycji konkurencyjnej
podmioty, które zrealizowały uprzednio zadania zabudowy infrastruktury kolejowej na
przedmiotowym odcinku. Zdaniem Odwołującego, podmioty te mają pełną wiedzę na temat
infrastruktury i są w stanie w sposób rzetelny przygotować ofertę, dotyczącą zamówienia
objętego niniejszym postępowaniem. Taka przewaga konkurencyjna, jak podał Odwołujący,
nie jest niczym uzasadniona. Odwołujący podkreślił, że Zamawiający zgodnie z art. 7 ustawy
Pzp ma obowiązek prowadzić postępowanie zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji i
zapewnić wszystkim wykonawcom równy dostęp do informacji niezbędnych do sporządzenia
oferty. Zdaniem Odwołującego, Zamawiający, jako profesjonalista, z pewnością dysponuje
przedmiotowymi danymi.
Zarzut nr 2 - naruszenie art. 29 ust 1 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
Odwołujący wskazał, że Zamawiający w treści SIWZ, mimo wymogu wykonania
interfejsów w celu zapewnienia współpracy między istniejącymi urządzeniami i systemami
oraz urządzeniami i systemami, które mają być wykonane w ramach niniejszego
postępowania, tj. urządzenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2, w ogóle nie przedstawił
danych technicznych, dotyczących istniejących urządzeń/systemów, interfejsów w
urządzeniach w istniejącej infrastrukturze kolejowej.
Odwołujący wyjaśnił, że interfejsy mają łączyć urządzenia i systemy różnych
dostawców/wykonawców. Bez szczegółowych informacji technicznych nie jest możliwe,
zdaniem Odwołującego, opracowanie należytej koncepcji realizacji zamówienia, jak i
rzetelne sporządzenie oferty.
Odwołujący podał, że wykonawca w istocie będzie musiał nawiązać współpracę z
dostawcami już eksploatowanych systemów w celu zapewnienia ich współpracy z
urządzeniami, które ma wykonać w ramach niniejszego zamówienia. Całe zatem ryzyko
współpracy z dostawcą istniejącej infrastruktury, w tym także odmowy takiej współpracy, jak
zauważył Odwołujący, obciąża wykonawcę.
Odwołujący wyjaśnił, że Zamawiający w ogóle nie zapewnia przekazania przez
dostawcę żadnych informacji, dokumentów technicznych od dotychczasowych dostawców
urządzeń i systemów już eksploatowanych przez Zamawiającego. Bez takich danych,
zdaniem Odwołującego, wykonawca nie jest w stanie wycenić kosztów integracji urządzeń,
które w zależności od przyjętych założeń mogą być znacząco różne. To spowoduje z kolei, w
ocenie Odwołującego, że oferty wykonawców będą nieporównywalne, co godzi również w
zasadę uczciwej konkurencji.
Dodatkowo Odwołujący wskazał, że brak specyfikacji technicznej urządzeń i
systemów istniejących i eksploatowanych przez Zamawiającego stawia w zdecydowanie
lepszej pozycji konkurencyjnej podmioty, które zrealizowały uprzednio zadania zabudowy
infrastruktury kolejowej na przedmiotowym odcinku i będą chciały brać udział w niniejszym
postępowaniu. Podmioty te mają, zdaniem Odwołującego, pełną wiedzę na temat
infrastruktury i są w stanie w sposób rzetelny przygotować ofertę, dotyczącą zamówienia
objętego niniejszym postępowaniem. Taka przewaga konkurencyjna, jak podkreślił
Odwołujący, nie jest niczym uzasadniona. Odwołujący wskazał, że Zamawiający zgodnie z
art. 7 ustawy Pzp ma obowiązek prowadzić postępowanie zgodnie z zasadą uczciwej
konkurencji i zapewnić wszystkim wykonawcom równy dostęp do informacji niezbędnych do
sporządzenia oferty. Zamawiający, jako profesjonalista, z pewnością dysponuje, w ocenie
Odwołującego, przedmiotowymi danymi, a zatem powinien je udostępnić, a jeżeli z
niewiadomych przyczyn nie może tego uczynić to powinien wyłączyć roboty dotyczące
interfejsów do odrębnego postępowania.
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o:
1) udostępnienie szczegółowej dokumentacji technicznej urządzeń i systemów
istniejących, by wykonawcy byli w stanie przygotować ofertę, uwzględniającą
zapewnienie współpracy pomiędzy warstwą istniejącą oraz mającą powstać;
2) udostępnienie
szczegółowych
informacji
dotyczących
zapewnienia
przez
Zamawiającego infrastruktury działającego, certyfikowanego systemu ERTMS/GSM-
R, bez którego nie jest możliwe zrealizowanie niniejszego projektu. Postępowanie
dwustopniowe na wykonawcę systemu GSM-R prowadzone jest, jak podał
Odwołujący, przez Zamawiającego już od ponad roku. Odwołujący wskazał, że do
chwili obecnej nie doszło nawet do złożenia wniosków dla etapu pierwszego,
kwalifikującego potencjalnych wykonawców
ewentualnie
3) wyodrębnienie prac związanych z wykonaniem interfejsów do innego postępowania,
jeżeli nie jest możliwe udostępnienie żądanych rzez Odwołującego danych.
Zarzut nr 3 - naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, art. 29 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 43 ust. 1
i 2 ustawy Pzp, art. 58 § 1 i 2 k.c., art. 5 k.c. w związku z art. 14 ustawy Pzp w związku z art.
38 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 43 ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący zarzut ten oparł na twierdzeniu, że Zamawiający wyznaczył zbyt krótki
termin składania ofert.
Odwołujący podniósł, że biorąc pod uwagę złożoność i skalę niniejszego zamówienia,
termin złożenia oferty, w ocenie Odwołującego, powinien być wyznaczony na dzień 30 marca
2017 r., o co wniósł.
Izba zrezygnowała ze szczegółowego przytaczania argumentacji zaprezentowanej
przez Odwołującego w tym przedmiocie mając na uwadze fakt, że Odwołujący cofnął ten
zarzut w toku posiedzenia.
Zarzut nr 4 - art. 22 ust. 1a ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
Odwołujący stoi na stanowisku, że Zamawiający określił warunki udziału w
postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i uniemożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania umowy, powodujący również
nieuzasadnione ograniczenie konkurencji.
A.
Odnośnie Kierownika Budowy Odwołujący podał, że winien on legitymować się
uprawnieniami budowlanymi bez ograniczeń do kierowania robotami budowlanymi w
specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych.
Odwołujący wniósł o zmianę powyższego w następujący sposób: Uprawnienia
(kwalifikacje zawodowe): uprawnienia budowlane bez ograniczeń do kierowania robotami
budowlanymi w specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie sterowania ruchem
kolejowym.
Dalej Odwołujący podał, że Kierownik Budowy powinien wykazać się co najmniej 5-
letnim doświadczeniem zawodowym na stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót
(w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) na robotach związanych z budową lub przebudową
infrastruktury kolejowej, oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym (stacyjnych, blokad
liniowych, urządzeń przejazdowych, urządzeń zdalnego sterowania - LCS) lub systemów
bkjp (bezpiecznej kontroli jazdy pociągu) oraz w ciągu ostatnich 10 (dziesięciu) lat przed
upływem terminu składania ofert nabył co najmniej dwadzieścia cztery [24] miesiące
doświadczenie na stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót (w rozumieniu
ustawy Prawo budowlane) w realizacji dwóch [2] inwestycji w zakresie infrastruktury
kolejowej o wartości przekraczającej 50 000 000,00 min PLN brutto dla każdej inwestycji.
Odwołujący wniósł o zmianę w tym przedmiocie w następujący sposób:
Doświadczenie: co najmniej np. 3 (trzy) lata doświadczenia, na stanowisku Kierownika
Budowy lub Kierownika robót lub Inspektora Nadzoru (w rozumieniu ustawy Prawo
budowlane) w zakresie sterowania ruchem kolejowym na robotach związanych z budową lub
przebudową (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) infrastruktury kolejowej w zakresie
sterowania ruchem kolejowym lub co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego, na
stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót (w rozumieniu ustawy Prawo
budowlane) na robotach związanych z budową lub przebudową infrastruktury kolejowej, w
tym urządzeń sterowania ruchem kolejowym (np. stacyjnych blokad liniowych, urządzeń
przejazdowych, urządzeń zdalnego sterowania - LCS) lub systemów bkjp (bezpiecznej
kontroli jazdy pociągu) w ciągu ostatnich 10 (dziesięciu) lat przed upływem terminu składania
ofert nabył co najmniej dwadzieścia cztery miesiące [24] doświadczenia na stanowisku
Kierownika Budowy lub Kierownika robót (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) w
realizacji przynajmniej jednej inwestycji w zakresie infrastruktury kolejowej o wartości
przekraczającej 50 000 000,00 min PLN brutto.
Odwołujący wskazał, iż przedmiotem zamówienia nie są obiekty budowlane, a
system sterowania ruchem kolejowym. Stąd też, w ocenie Odwołującego, wymóg
zakreślony przez Zamawiającego jest nieadekwatny do przedmiotu zamówienia,
nieproporcjonalny i nadmiarowy.
Odwołujący zauważył, że wymóg ten sugeruje, iż Kierownik Budowy ma mieć
doświadczenie zarówno w inżynierii kolejowej (tj. obiekty budowlane, np. wiadukty, tory), jak
i w automatyce kolejowej. Zdaniem Odwołującego, jest to nadmiarowe żądanie, niezgodne z
przedmiotem zamówienia, który polega na wykonaniu systemu sterowania ruchem
kolejowym, a nie na budowie obiektów budowlanych.
B.
Odnośnie Kierownika Robót w zakresie urządzeń przytorowych ETCS Odwołujący
podał, że Zamawiający wymaga, aby legitymował się uprawnieniami budowlanymi bez
ograniczeń do kierowania robotami budowlanymi, których zakres obejmuje urządzenia
sterowania ruchem kolejowym i następującym doświadczeniem: co najmniej trzy [3] lata
doświadczenia, na stanowisku Kierownika Budowy lub Kierownika robót lub Inspektora
Nadzoru (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) w zakresie sterowania ruchem kolejowym
na robotach związanych z Budową lub Przebudową infrastruktury kolejowej w zakresie
sterowania ruchem kolejowym i w zakresie zabudowy systemu ETCS
Odwołujący wniósł o modyfikację uprawnień ww. Kierownika w następujący sposób:
Uprawnienia (kwalifikacje zawodowe): uprawnienia budowlane bez ograniczeń do kierowania
robotami budowlanymi, których zakres obejmuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Odwołujący wniósł także o dokonanie zmiany w zakresie doświadczenia w
następujący sposób: najmniej trzy [3] lata doświadczenia, na stanowisku Kierownika Budowy
lub Kierownika robót lub Inspektora Nadzoru (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) w
zakresie sterowania ruchem kolejowym na robotach związanych z Budową lub Przebudową
infrastruktury kolejowej w zakresie sterowania ruchem kolejowym.
Odwołujący podniósł, że wymóg ten jest nadmiarowy, ponieważ Kierownik robót w
istocie odpowiada jedynie za zgodność z przepisami prawa budowlanego i branżowego, np.
położenie obiektów budowlanych w terenie, kolizje, bezpieczeństwo pracy osób, a
doświadczenie w zakresie zabudowy systemu ETCS w ogóle nie ma wpływu na zakres
obowiązków Kierownika robót. Zapis „w zakresie ETCS” zawęża, zdaniem Odwołującego,
ten zbiór do pracowników BT lub Thales.
Odwołujący zauważył, że opis w IDW w zasadzie eliminuje osoby inne niż te, które
zdobyły doświadczenie w projektach w Polsce i obecnie realizują projekty dla Konsorcjum
Thales oraz Bombardier, jak również dla ww. firm oddzielnie.
C.
Odnośnie projektanta w zakresie urządzeń przytorowych ETCS Odwołujący podał, że
Zamawiający wymaga, aby legitymował się on uprawnieniami budowlanymi do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie bez ograniczeń do projektowania,
których zakres obejmuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i doświadczeniem: co
najmniej 3 (trzy) lata doświadczenia na stanowisku projektanta związanym z projektowaniem
w zakresie urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym, w tym, co najmniej 1
(jeden) zrealizowany projekt związany z projektowaniem w zakresie urządzeń sterowania
ruchem kolejowym (stacyjnych, blokad liniowych, urządzeń przejazdowych, zdalnego
sterowania - LCS) lub systemów bkjp (bezpiecznej kontroli jazdy pociągu).
Odwołujący wniósł o następującą modyfikację w tym przedmiocie: doświadczenie w
opracowaniu, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania wniosków co
najmniej 2 (dwóch) dokumentacji projektowych w zakresie budowy (w rozumieniu ustawy
Prawo budowlane) urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym (np. projekty
stacyjne urządzeń srk ssp, urządzeń liniowych) na szlakach, położonych na
zelektryfikowanej linii kolejowej lub co najmniej 3 (trzy) lata doświadczenia na stanowisku
projektanta związanym z projektowaniem w zakresie urządzeń zabezpieczenia i sterowania
ruchem kolejowym, w tym, co najmniej 1 (jeden) zrealizowany projekt związany z
projektowaniem w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (np. stacyjnych i/lub
blokad liniowych i/lub urządzeń przejazdowych i/lub zdalnego sterowania - LCS) lub
systemów bkjp (bezpiecznej kontroli jazdy pociągu).
Odwołujący podniósł, że opis w IDW w zasadzie eliminuje osoby inne niż te, które
zdobyły doświadczenie w projektach w Polsce i obecnie realizują projekty dla Konsorcjum
Thales oraz Bombardier, jak również dla ww. firm oddzielnie.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający stawia nadmiarowe wymogi w zakresie
doświadczenia projektanta w realizacji projektu, obejmującego łącznie urządzenia stacyjne,
blokady liniowe, urządzenia przejazdowe, urządzenia zdalnego sterowania. W ocenie
Odwołującego, projektant, który ma bogate doświadczenie w projektowaniu urządzeń
sterowania ruchem, które były różne w różnych projektach i nie występowały łącznie (np.
brakowało tylko jednego urządzenia, np. urządzenia przejazdowego) w jednym projekcie ma
na tyle rzetelne doświadczenie, by uznać go za osobę zdolną do realizacji niniejszego
zamówienia.
Zarzut nr 5 - art. 91 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
Odwołujący podał, że Zamawiający w treści SIWZ, w Tomie I IDW, pkt 20, ppkt 20.7
lit. c) wskazał, iż jedynym z kryteriów oceny ofert jest doświadczenie personelu wykonawcy
o wadze 20% . W pkt 20, ppkt 2.7. odnośnik nr 3) (str. 21-22), Zamawiający wskazał, że:
„Doświadczenie personelu Wykonawcy
Kryterium doświadczenie będzie rozpatrywane na podstawie doświadczenia poszczególnych
członków personelu Wykonawcy, wg zasad opisanych poniżej.
Na wagę kryterium składają się wagi przypisane do poszczególnych członków personelu,
wskazane w pkt a)- b) poniżej.
a) Kierownik Robót w zakresie urządzeń przytorowych ETCS - waga 10%
- w ciągu
ostatnich 10 (dziesięciu) lat przed upływem terminu składania ofert nabył co najmniej 10
miesięczne doświadczenie (na każdej inwestycji) na stanowisku Kierownika Budowy lub
Kierownika robót lub Inspektora Nadzoru (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) w
zakresie sterowania ruchem kolejowym i w zakresie zabudowy systemu ETCS na
robotach związanych z Budową lub Przebudową infrastruktury kolejowej w zakresie
sterowania ruchem kolejowym i w zakresie zabudowy systemu ETCS.
Jeżeli oferent wykaże się doświadczeniem co najmniej:
- w realizacji dwóch [2] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 3 pkt
- w realizacji trzech [3] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 6 pkt
- w realizacji czterech [4] inwestycji wskazanych w powyższym warunku -10 pkt.
b) Projektant w zakresie urządzeń przytorowych ETCS - waga 10%
- w ciągu ostatnich 10 (dziesięciu) lat przed upływem terminu składania ofert zrealizował
projekt związany z projektowaniem w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym
(stacyjnych, blokad liniowych, urządzeń przejazdowych, zdalnego sterowania - LCS) lub
systemów bkjp (bezpiecznej kontroli jazdy pociągu).
Jeżeli oferent wykaże się doświadczeniem co najmniej:
w realizacji dwóch [2] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 3 pkt
w realizacji trzech [3] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 6 pkt
w realizacji czterech [4] inwestycji wskazanych w powyższym warunku - 10 pkt.
Doświadczenie personelu podlegającego punktacji zgodnie z punktem 3 powyżej należy
umieścić w Wykazie personelu na potrzeby kryterium oceny ofert zgodnie z pkt. 20.7. ppkt 3
IDW, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do IDW. (...)”
Dalej Odwołujący podniósł, że zgodnie z art. 91 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp kryteriami
oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do
przedmiotu zamówienia, w szczególności: organizacja, kwalifikacje zawodowe i
doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący
wpływ na jakość wykonania zamówienia.
Odwołujący podał, że w doktrynie wskazuje się, iż: „(...) nowością jest wprowadzenie
możliwości oceniania w ramach kryterium oceny ofert organizacji, kwalifikacji zawodowych i
doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć one
znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia. Należy jednak podkreślić, że
zastosowanie tego kryterium służy ocenie zespołu wyznaczonego do realizacji zamówienia a
nie wykonawcy, jak ma to miejsce na etapie kwalifikacji podmiotowej. Jako przykład
zamówienia uzasadniającego zastosowanie tego rodzaju kryteriów wymienia się
zamówienia, w których jakość świadczenia będzie zależała od tego, kto będzie wykonywał
usługi będące przedmiotem zamówienia publicznego. (...)”
W ocenie Odwołującego, powyżej zakreślone kryterium nie ma w ogóle wpływu na
jakość wykonania zamówienia i w istocie stanowi ocenę wykonawcy i jego doświadczenia w
realizacji zamówień dotyczących systemów sterowania ruchem kolejowym i w zakresie
zabudowy systemu ETCS. Ocena zaś jako kryterium oceny ofert cech/właściwości
wykonawcy jest, zdaniem Odwołującego, niedopuszczalna na gruncie ustawy Pzp.
Odwołujący podał również, że opracowanie, zabudowa systemu ECTS, w jego
głównej, wewnątrz budynkowej części oraz komputerowych systemów srk (jego głównej,
wewnątrz budynkowej części) wiążą się przede wszystkim z zabudową urządzeń
komputerowych. Natomiast, ten zakres przedmiotu zamówienia nie wymaga żadnych
uprawnień budowlanych.
Mając na uwadze powyższe, Odwołujący skonstatował, że w ocenie Odwołującego,
dysponowanie ww. osobami określonym w ogóle nie przełoży się na jakość realizacji
zamówienia, a zatem w świetle art. 91 ust. pkt 5 ustawy Pzp takie kryterium oceny ofert nie
powinno być zakreślone.
Powyższe zapisy, w ocenie Odwołującego, ograniczają jedynie konkurencję,
ponieważ faworyzują podmioty, które dotychczas brały udział w realizacji zamówień ETCS w
Polsce, czyli w istocie do Bombardier Transortation Polska (ZWUS) Sp z o.o., Thales Polska
Sp z.o.o., którzy jako konsorcjanci realizują projekt E65 Warszawa - Gdynia.
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o zmianę SIWZ i wykreślenie z kryteriów
oceny ofert kryterium określonego w lit. c) - doświadczenie personelu wykonawcy.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Zarzut nr 1
W SIWZ w Tomie III Program funkcjonalno-użytkowy w pkt 2 ppkt 2.2 Zamawiający
podał charakterystyczne parametry określające wielkość obiektu. Opis uwzględnia stan
istniejący i zawiera w szczególności podstawowe dane o istniejących urządzeniach SRK na
liniach objętych projektem.
Pismem z dnia 20 stycznia 2017 r. Zamawiający poinformował wykonawców o
zmianie treści SIWZ, w szczególności w przedmiotowym zakresie. Zamawiający w Tabeli
opisującej rzeczone parametry dodał kolumnę 7. „Nr świadectwa”, w której znajdują się
informacje na temat świadectwa, DTR, WTWiO (podano numer).
Zarzut nr 2
W pkt 4.8 PHU (Tom III SIWZ) Zamawiający opisał wymagania funkcjonalne w
zakresie interfejsów.
Izba nie dopuściła dowodu z wyciągu raportu rocznego 2014 r. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Informacji o zamiarze przeprowadzenia dialogu
technicznego z dnia 1 kwietnia 2014 r. na okoliczność, że interfejs istnieje, gdyż po pierwsze
okoliczność ta nie jest sporna, po drugie, Odwołujący nie objął przedmiotem zarzutu
okoliczności, iż dane dotyczące rzeczonego interfejsu nie zostały udostępnione, a zatem
pozostaje ona poza oceną Izby (art. 192 ust. 7 ustawy Pzp). Zauważyć należy, że w treści
odwołania Odwołujący mówi o urządzeniach i systemach istniejących, a nie o istniejącym
interfejsie.
Zarzut nr 3
Odwołujący cofnął przedmiotowy zarzut na posiedzeniu, zatem Izba odstąpiła od
dokonywania ustaleń niezbędnych do jego rozstrzygnięcia.
Zarzut 4
Stan faktyczny pomiędzy stronami w tym zakresie pozostaje niesporny.
Mając zaś na uwadze okoliczność, że Odwołujący w treści odwołania przytoczył
wiernie kwestionowane postanowienia SIWZ czynienie ustaleń przez Izbę w tym przedmiocie
jest zbędne, ograniczałoby się w istocie do powtórzenia treści zawartych już w odwołaniu.
Zarzut nr 5
Stan faktyczny pomiędzy stronami w tym zakresie pozostaje niesporny.
Mając zaś na uwadze okoliczność, że Odwołujący w treści odwołania przytoczył
wiernie kwestionowane postanowienia SIWZ czynienie ustaleń przez Izbę w tym przedmiocie
jest zbędne, ograniczałoby się w istocie do powtórzenia treści zawartych już w odwołaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut 1
Odwołujący prezentując swoje stanowisko podczas rozprawy obstawał przy żądaniu
przekazania przez Zamawiającego kopii dokumentacji wskazanej w SIWZ. Jednocześnie na
pytanie Przewodniczącej, czy zostało spełnione jego żądanie, aby w sytuacji, gdy
Zamawiający nie przekaże dokumentów wymienionych (na 5 stronie odwołania), podał
numer świadectwa typu obowiązującego dla eksploatowanego systemu, numer oraz pełną
nazwę dokumentacji DTR, WTO, WTWiO poprzez dokonanie modyfikacji SIWZ, Odwołujący
udzielił odpowiedzi twierdzącej. Biorąc powyższe pod uwagę Izba uznała, że zarzut
naruszenia przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp jest nieuzasadniony.
Zauważyć należy, że Odwołujący zarzucając Zamawiającemu niewyczerpujące i
niejednoznaczne opisanie danych niezbędnych do sporządzenia oferty w istocie w treści
odwołania potwierdził, że jeśli Zamawiający przekazałby Odwołującemu kopie dokumentów
w postaci świadectwa typu obowiązującego dla eksploatowanego systemu, DTR, WTO,
WTWiO lub też opisał te dokumenty poprzez wskazanie ich numerów, to zadośćuczyniłby
oczekiwaniom Odwołującego.
Powyższe oznacza, że Odwołujący przedmiotowy zarzut wiązał z brakiem kopii
rzeczonych dokumentów, a przynajmniej z brakiem informacji na ich temat. Skoro jednak
Zamawiający dokonując modyfikacji SIWZ przekazał Odwołującemu żądane informacje, to
zdaniem Izby, nieuzasadnione pozostaje twierdzenie Odwołującego o niewyczerpującym i
niejednoznacznym opisaniu stanu faktycznego. Raz jeszcze bowiem należy podkreślić, że
sam Odwołujący tego niedostatecznego opisu upatrywał w szczególności w braku podania
przez Zamawiającego numeru świadectwa typu obowiązującego dla eksploatowanego
systemu, numeru oraz pełnej nazwy dokumentacji DTR, WTO, WTWiO.
W ocenie Izby, nawet gdyby Zamawiający nie dokonał rzeczonej modyfikacji SIWZ
zarzut również nie zasługiwałby na uwzględnienie. Odwołujący bowiem nie udźwignął
ciążącego na nim obowiązku dowodowego, który wiąże się z wykazaniem twierdzeń
formułowanych przez Odwołującego.
Odwołujący poza tezami, że do złożenia oferty są niezbędne określone informacje i,
ż
e obecny opis jest niewystarczający, bowiem nie pozwala na zidentyfikowania, jakie
systemy są obecnie eksploatowane, w żaden sposób nie wykazał swoich twierdzeń.
Zdaniem Izby, niezbędne byłoby wykazanie, że określone informacje są konieczne dla
sporządzenia oferty, a te zawarte w SIWZ są niewystarczające.
Twierdzenia Odwołującego, że określona wiedza, która powinna być zawarta w SIWZ
jest niezbędna do sporządzenia oferty w istocie nie poddają się ocenie w świetle przepisu
art. 29 ust. 1 ustawy Pzp. Stanowią one bowiem jedynie pewną konstatację uczynioną przez
Odwołującego.
W zakres tego zarzutu, co należy dostrzec, zupełnie nie wpisuje się żądanie
Odwołującego, aby zobowiązać Zamawiającego do udzielenia odpowiedzi na pytania w
zakresie stanowiącym przedmiot niniejszego zamówienia. Żądanie to pozostaje również
niezrozumiałe biorąc pod uwagę, że przedmiotem odwołania, a w konsekwencji i oceny Izby
mogą być czynności i zaniechania zamawiającego, a takowych w tym kontekście Odwołujący
nie sformułował.
Okoliczność, że jak twierdzi Odwołujący, w analogicznym stanie faktycznym (choć
tego nie wykazał) Izba nakazała Zamawiającemu uzupełnienie danych dotyczących
infrastruktury, pozostaje bez wpływu na ocenę przedmiotowego zarzutu. Przypomnieć należy
Odwołującemu, że Izba nie jest związana orzeczeniami Izby zapadłymi w innych sprawach, a
ciężar udowodnienia okoliczności, na które się wykonawca powołuje spoczywa na
wykonawcy w danym postępowaniu odwoławczym (art. 190 ust. 1 ustawy Pzp).
Izba nie dostrzegła również podstaw do uwzględnienia zarzutu naruszenia art. 29 ust.
2 ustawy Pzp. Skoro Zamawiający udostępnił Odwołującemu żądane informacje, to z
oczywistych względów nieuzasadnione pozostają twierdzenia Odwołującego, że inni
wykonawcy mają większą wiedzę na temat istniejącej infrastruktury. Wiedza ta oczywiście
może wynikać z faktu realizacji zamówienia, ale powyższe nie świadczy o opisaniu
przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, tym
bardziej, że jak wskazano, Odwołujący otrzymał informacje, o które się ubiegał.
Powyższe, w ocenie Izby, stanowi jednocześnie o nietrafności zarzutu naruszenia
przepisu art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Zarzut nr 2
Odwołujący stoi na stanowisku, że Zamawiający pomimo wymogu wykonania
interfejsów w celu zapewnienia współpracy między istniejącymi urządzeniami i systemami a
projektowanymi
nie
przedstawił
danych
technicznych
dotyczących
istniejących
urządzeń/systemów.
Izba uznała, iż zarzut naruszenia przepisu art. 29 ust. 1 ustawy Pzp w powołanym
kontekście również nie zasługuje na uwzględnienie. W istocie zachowują w tym przedmiocie
aktualność rozważania Izby uczynione na kanwie zarzutu nr 1.
Po pierwsze, należy zwrócić uwagę Odwołującemu, że Zamawiający opisał przedmiot
zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego, biorąc pod uwagę, że
zamówienie ma być realizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj” (art. 31 ust. 2 ustawy
Pzp). Odwołujący w tym zakresie nie zgłaszał żadnych uwag. Co więcej, jak wynika z
przebiegu rozprawy, nawet nie dostrzegł, że znajdują się tam informacje na temat spornych
interfejsów (wymagania funkcjonalne). Stoi natomiast na stanowisku, że opis ten jest
niewystarczający, bowiem konieczne są również dane techniczne dotyczące już istniejących
urządzeń. Jednakowoż okoliczności tej w żaden sposób Odwołujący nie wykazał, choć to
jego obciąża dowód w tym przedmiocie (art. 190 ust. 1 ustawy Pzp).
Twierdzenia Odwołującego, że określone dane techniczne są niezbędne pozostają
gołosłowne. Izba jedynie z faktu, iż ma nastąpić integracja pomiędzy urządzeniami i
systemami istniejącymi a projektowanymi nie może wyprowadzić wniosku, przy braku
wskazania, o jakie urządzenia i systemy chodzi, że niezbędne dla sporządzenia oferty są
określone dane techniczne. To Odwołujący powinien wykazać niezbędność powzięcia
informacji na temat danych technicznych i wyraźnie je skonkretyzować, zarówno co do
urządzeń i systemów, jak i co do rodzaju danych technicznych.
Nie sposób wyobrazić sobie, że można zadośćuczynić żądaniu Odwołującego, który
domaga się „udostępnienia szczegółowej dokumentacji technicznej urządzeń i systemów
istniejących”. W dyspozycji Zamawiającego pozostaje z pewnością tysiące urządzeń i wiele
systemów i nie jest rolą Zamawiającego, ani tym bardziej Izby, wydedukowanie, o jakie
urządzenia, systemy i dane Odwołującemu chodzi i czy one aby będą dla Odwołującego
wystarczające dla sporządzenia oferty, tym bardziej, że przedmiotem zamówienia nie jest
tylko zabudowa określonych urządzeń, ale zaprojektowanie całego systemu.
Podobnie należy ocenić żądanie Odwołującego, aby udostępnić szczegółowe
informacje dotyczące ERTMS/GSM-R, skoro nie wskazano, o jakie informacje chodzi i nie
wykazano, że są one niezbędne do sporządzenia oferty. Co więcej, budzi zdziwienie
przedmiotowe żądanie w sytuacji, w której według twierdzeń Odwołującego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na zrealizowanie systemu GSM-R nie zostało nawet
ukończone.
Odwołujący nie podał żadnych przyczyn, dla których wyodrębnienie prac związanych
z wykonaniem interfejsów do innego postępowania byłoby konieczne. Nawet, gdyby przyjąć,
ż
e żądanie to opiera na braku określonych danych technicznych niezbędnych do wykonania
interfejsów, to wobec niepotwierdzenia się przedmiotowego zarzutu, żądanie to należy uznać
za całkowicie nieuzasadnione.
Wobec niewykazania, że określone informacje na temat określonych systemów i
urządzeń (choć nawet ich nie skonkretyzowano) nie zostały podane przez Zamawiającego,
choć są niezbędne do sporządzenia oferty, twierdzenia Odwołującego o konieczności
współpracy z innymi wykonawcami pozbawione są uzasadnienia. Z tych też przyczyn Izba
odmówiła przeprowadzenia dowodu z pism kierowanych przez Odwołującego do Thales
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Bomabardier Transportation (ZWUS) Polska Sp.
z o.o. z siedzibą w Katowicach i odpowiedzi udzielonej przez Thales Sp. z o.o. Skoro
bowiem Odwołujący nie wykazał, że przekazanie określonych informacji jest konieczne w
celu sporządzenia oferty, to przeprowadzenie dowodu na okoliczność wystąpienia z takim
żą
daniem do innych wykonawców byłoby bezprzedmiotowe.
Izba nie dostrzegła podstaw do uwzględnienia zarzutu naruszenia przepisu art. 7 ust.
1 ustawy Pzp zgłoszonego w kontekście stawiana w zdecydowanie lepszej sytuacji
dotychczasowych wykonawców zamówień u Zamawiającego. Wiedza wynikająca z faktu
realizacji zamówienia, a zatem pewna przewaga wykonawców dotychczas realizujących
zamówienie, nie świadczy o naruszeniu przez Zamawiającego zasady równego traktowania
wykonawców, jest to bowiem zjawisko, na które Zamawiający nie ma wpływu. Nadto, brak
wykazania, że określone informacje są niezbędne dla sporządzenia oferty czyni
przedmiotowy zarzut chybionym.
Zarzut nr 3
Cofnięcie przedmiotowego zarzutu przez Odwołującego powoduje, że spór w tym
zakresie pomiędzy stronami nie istnieje, a zatem brak substratu do rozstrzygnięcia
przedmiotowej kwestii przez Izbę.
Zarzut nr 4
A.
Odwołujący wniósł o modyfikację uprawnień Kierownika Budowy i Zamawiający temu
zadośćuczynił. Stąd też zarzut należy uznać za bezprzedmiotowy.
Jeśli idzie o doświadczenie Kierownika Budowy to Odwołujący domagając się
obniżenia tego doświadczenia z 5 do 3 lat w istocie nie podał, z jakich względów zmiana ta
jest uzasadniona, a zatem zarzut w tym zakresie nie może być uwzględniony.
Odwołujący kwestionuje również rodzaj tego doświadczenia wskazując, że
przedmiotem zamówienia jest system sterowania ruchem kolejowym a nie obiekty
budowlane. Odwołujący jednakowoż pomija, że Kierownik Budowy stanowi kluczowy
personel wykonawcy i jest on odpowiedzialny za całość realizacji zadania, a zwłaszcza za
zabudowę urządzeń systemu ETCS, zgodnie z wymaganiami zawartymi różnych regulacjach
prawnych i dokumentach. Nadto, nie sposób na tym etapie postępowania, a przynajmniej
Odwołujący tej okoliczności nie wykazał, wykluczyć, że przy realizacji zadania w systemie
„zaprojektuj i wybuduj” nie wystąpi konieczność pewnej ingerencji w obiekty budowlane.
B.
Jeśli idzie o Kierownika Robót, to zarzut Odwołującego dotyczący uprawnień
budowlanych jest bezprzedmiotowy, bowiem wymóg Zamawiającego jest identyczny z tym
postulowanym przez Odwołującego.
Natomiast w zakresie spornego doświadczenia wskazać należy, że Odwołujący
kwestionuje doświadczenie w zakresie zabudowy systemu ETCS. Zamawiający dokonując
zmiany w tym przedmiocie pozostawił ten wymóg, ujął go tylko jako odrębny człon
doświadczenia.
Odwołujący wskazał, że doświadczenie w zakresie zabudowy ETCS nie ma wpływu
na zakres obowiązków Kierownika Robót. W istocie, jeśli Odwołujący chciał przez to
powiedzieć, że poza zakresem działalności Kierownika Robót pozostaje rzeczona zabudowa,
to tego nie wykazał. Jeśli natomiast twierdzi, że kwestionowane doświadczenie nie przekłada
się na sposób i umiejętność realizacji zadań w ramach tego postępowania, to również i w
tym przypadku nie podjął nawet próby uprawdopodobnienia tej okoliczności.
Nie ma również żadnych podstaw, żeby przyjąć, iż tak postawione wymogi w zakresie
doświadczenia powodują, że spełniają je wyłącznie pracownicy dwóch, wskazanych przez
Odwołującego wykonawców. Twierdzenia te pozostają gołosłowne.
C.
Odwołujący kwestionując doświadczenie Projektanta wskazał, że nie ma potrzeby,
aby projektant legitymował się doświadczeniem w projektowaniu w ramach jednego projektu
wszystkich urządzeń sterowania ruchem kolejowym, podanych przez Zamawiającego. W
ocenie Odwołującego, wystarczające byłoby legitymowanie się przez Projektanta
doświadczeniem w projektowaniu rzeczonych urządzeń, ale w ramach różnych projektów.
Odwołujący jednakowoż nie wykazał, że doświadczenie to byłoby wystarczające oraz, że
doświadczenie postulowane w istocie odpowiada temu wymaganemu, czyli że
doświadczenia te są porównywalne.
Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że doświadczenie życiowe wskazuje,
iż umiejętność projektowania, w ramach jednego zadania, wielu aspektów stanowi zadanie
bardziej skomplikowane i złożone niż wykonanie projektu, który zawiera tylko jeden element.
W konsekwencji, zdaniem Izby, doświadczenia te nie są tożsame.
Poza tym, w ocenie Izby, Zamawiający trafnie wskazał, że Projektant powinien
posiadać doświadczenie w zakresie projektowania wszystkich urządzeń srk (stacyjnych,
liniowych, urządzeń przejazdowych i urządzeń zdalnego sterowania), ponieważ system
ETCS współpracuje ze wszystkim ww. urządzeniami.
Twierdzenia Odwołującego, iż kwestionowany opis eliminuje inne osoby niż te, które
zdobyły doświadczenie w Polsce i które realizują projekty dla Thales I Bombardier nie podaje
się ocenie, jako gołosłowne.
Reasumując stwierdzić należy, że Odwołujący formułując zarzut naruszenia przepisu
art. 22 ust. 1a ustawy Pzp w istocie nie wykazał, że kwestionowane warunki udziału w
postępowaniu są nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia i uniemożliwiają ocenę
zdolności wykonawcy do należytego wykonania umowy. Odwołujący częstokroć
poprzestawał tylko na pewnych oczekiwaniach nie podając żadnych okoliczności
faktycznych, które by je uzasadniały. Natomiast, jeśli już jakaś argumentacja faktyczna
została podana, to była ona na tyle uboga w swej treści, że trudno było ją uznać za
wystarczającą i uzasadniającą twierdzenia Odwołującego. Oczywiście Izba poddała ją
ocenie, o czym była mowa wyżej, ale nie okazała się ona trafna.
Jeśli idzie zaś o zarzut naruszenia przepisu art. 7 ust. 1 ustawy Pzp sformułowany na
kanwie kwestionowanych warunków udziału w postępowaniu, to nie poddawał się on ocenie,
jako całkowicie gołosłowny.
Na marginesie należy zauważyć, że Odwołujący na rozprawie starał się rozszerzyć
zarzuty, co oczywiście, ze względu na ograniczenia wynikające z przepisu art. 192 ust. 7
ustawy Pzp, nie mogło przynieść zamierzonego skutku. Niemniej jednak warto zwrócić
Odwołującemu uwagę, że brak uprawnień budowlanych wydanych na gruncie polskich
przepisów nie eliminuje jeszcze określonych osób z udziału w postępowaniu. Już chociażby
uważna lektura SIWZ wskazuje rozwiązanie w tym przedmiocie (SIWZ Tom I IDW, str. 8).
Zarzut nr 5
W ocenie Odwołującego, kryterium oceny ofert związane z doświadczeniem
wykonawcy na ma wpływu na jakość wykonania zamówienia. Odwołujący okoliczności tej
jednakże nie wykazał.
Natomiast, w ocenie Izby, Kierownik Robót i Projektant stanowią kluczowy personel
wykonawcy, mając istotne znaczenie i jego praca może warunkować powodzenie w realizacji
tego zamówienia. Wykonanie dobrego projektu, jak wskazuje doświadczenie życiowe, nie
jest prostym zdaniem i częstokroć nastręcza kłopotów, wpływa jednocześnie na przebieg
prac wykonywanych na jego podstawie. Zaś, praca Kierownika Robót wydaje się nie do
przecenienia, mając na uwadze jakość wykonania zamówienia.
Okoliczność, że jak podał Odwołujący, opracowanie i zabudowa systemu ECTS
wiąże się przede wszystkim z zabudową urządzeń komputerowych jest w ocenie Izby
nieprzekonująca, skoro przedmiot zamówienia stanowią roboty budowlane. Nadto, gdyby
przyjąć powyższe, należałoby uznać, że wymaganie uprawnień budowlanych przez
Zamawiającego było całkowicie nieuzasadnione, a tego nawet Odwołujący nie podnosił. Z
tych względów zarzut naruszenia przepisu art. 91 ust. 2 pkt 5 ustawy Pzp należy uznać za
chybiony.
Odwołujący w żaden sposób nie uprawdopodobnił, że sporne postanowienia służą
jedynie ograniczeniu konkurencji. Zaś, twierdzenia, że tylko pracownicy Bombardier i Thales
je spełniają pozostają gołosłowne.
Reasumując stwierdzić należy, że Zamawiający dokonując opisu przedmiotu
zamówienia nie ma obowiązku opisywania przedmiotu zamówienia w sposób najbardziej
dogodny dla ewentualnych wykonawców. Prawie nigdy nie jest możliwe opisanie przedmiotu
zamówienia tak, aby odpowiadał wszystkim zainteresowanym wykonawcom. Warunkiem
prawidłowego przeprowadzenia postępowania jest w takim przypadku wyeliminowanie
sytuacji, w których dokonuje się opisu przedmiotu zamówienia w sposób uniemożliwiający
udział w postępowaniu bez uzasadnienia w obiektywnych potrzebach i interesach
zamawiającego oraz w sytuacji, w której dochodzi do zamierzonego przez zamawiającego
uprzywilejowania określonej grupy wykonawców. Takich praktyk, Izba jednakże w tym
postępowaniu nie dostrzegła.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zm.), zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od odwołania w
wysokości 20.000,00 zł oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego w kwocie
3.600,00 zł.
Przewodniczący: ………………………