Sygn. akt: KIO 675/17
POSTANOWIENIE
z dnia 11 kwietnia 2017 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Prowadzisz
po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2017 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
5 kwietnia 2017 roku przez wykonawcę A. Z. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą PHPU Z. A. Z. z siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Budry z siedzibą Budry
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy A. Z. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą PHPU Z. A. Z. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącą uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący:
Sygn. akt: KIO 675/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Budry − prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Dostawa sprzętu TIK oraz
pozostałego wyposażenia do szkół podstawowych i gimnazjum w ramach projektu „Szkolna
rewolucja w Gminie Budry”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 32052 w dniu 24 lutego 2017 roku.
Do prowadzonego przez Zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego i postępowania odwoławczego stosuje się przepis ustawy Prawo zamówień
publicznych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r.
o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw,
opublikowanej w dniu 13 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej pod
pozycją 1020, która weszła w życie w dniu 28 lipca 2016 roku (dalej: „ustawa”).
W dniu 5 kwietnia 2017 r. wykonawca A. Z. prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą PHPU Z. A. Z. z siedzibą we Wrocławiu wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego odrzucenia jego oferty i unieważnienia postępowania.
Zgodnie z pismem z dnia 6 kwietnia 2017 roku, przesłanym w tym samym dniu
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, Zamawiający wskazał, że szacunkowa wartość
zamówienia wynosi 296 544,04 zł, 71 030,21 euro. Kopię odwołania Zamawiający przesłał
wykonawcom uczestniczącym w postepowaniu w dniu 6 kwietnia 2017 roku w formie
elektronicznej (e-mailem i faksem) oraz listowanie.
Zamawiający pismem przesłanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
11 kwietnia 2017 roku oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał, że przeanalizował argumentację
zawartą w odwołaniu i uznał, że zasługuje ono na uwzględnienie po przeanalizowaniu
najnowszego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej. Wskazał również Zamawiający,
konsekwencją uznania, że oferta Odwołującego nie powinna zostać odrzucona jest
konieczność unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz czynność oceny
ofert, a co za tym idzie dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, co może nastąpić
po umorzeniu postępowania odwoławczego przez Izbę. Zamawiający wskazał również,
ż
e przekazał wykonawcom kopie odwołania w dniu 6 kwietnia 2017 roku, a do dnia
11 kwietnia 2017 roku nie wpłynęła do Zamawiającego informacja co do wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego czy to po stronie
Zamawiającego czy też Odwołującego. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym oraz orzeczeniu o kosztach.
Izba wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu oraz braku zgłoszenia do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpień
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego na dzień wydawania
postanowienia, Izba uznała, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego
zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy. Zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 zdanie drugie ustawy
w przypadku umorzenia postępowania przez Izbę na skutek uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje,
powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Izba umarzając postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego
w całości zarzutów odwołania nie dokonuje oceny czynności, które ewentualnie w piśmie
zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu odwołania wskazywał Zamawiający tj. Izba nie
ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje bądź jakich zapowiada wykonanie Zamawiający
w związku z uwzględnieniem zarzutów odwołania. Sposób wykonania czynności zgodnie
z art. 186 ust. 2 zdanie drugie ustawy może podlegać ocenie w odrębnym postępowaniu
odwoławczym.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1 Prawa zamówień
publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).
Przewodniczący: