Sygn. akt: KIO 807/17
Sygn. akt: KIO 815/17
WYROK
z dnia 17 maja 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Anna Chudzik
Przemysław Dzierzędzki
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2017 r. w Warszawie odwołań wniesionych do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu 24 kwietnia 2017 r. przez wykonawcę: Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie
(sygn. akt KIO 807/17);
B. w dniu 24 kwietnia 2017 r. przez wykonawcę W. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z siedzibą w Warszawie (sygn. akt KIO
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Polską Agencję Żeglugi Powietrznej z
siedzibą w Warszawie
przy udziale:
1) wykonawcy – W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W.
S. z siedzibą w Warszawie (w spawie o sygn. akt KIO 807/17);
orzeka:
1. Oddala oba odwołania;
1. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie
oraz wykonawcę W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bracia S.
W. S. z siedzibą w Warszawie i:
1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr
(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołujących
się tytułem wpisów od odwołań, w tym:
A) kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę: Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania;
B) kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez wykonawcę W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bracia S.
W. S. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania;
2) zasądza od Odwołujących się kwotę 7 200 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
dwieście złotych zero groszy) na rzecz Zamawiającego: Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej z siedzibą w Warszawie stanowiącą uzasadnione koszty strony, w
tym:
A) zasądza od wykonawcy Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz Zamawiającego: Polskiej
Agencji Żeglugi Powietrznej z siedzibą w Warszawie stanowiącą uzasadnione koszty
strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
B) zasądza od wykonawcy W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Bracia S. W. S. z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) na rzecz Zamawiającego: Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej z siedzibą w Warszawie stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.)
na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………..
……………………..
……………………..
Sygn. akt: KIO 807/17, KIO 815/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej z siedzibą w Warszawie prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) (zwanej dalej również
„ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Dostawę, montaż i uruchomienie
czterech radarów MSSR Mode S wraz z wybudowaniem ośrodków radiolokacyjnych”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 września 2016 r. pod numerem 2016/S 187-335301.
Odwołania o sygn. akt: KIO 807/17
Wykonawca Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie (zwany dalej również:
„Odwołującym Qumak”) w dniu 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej) złożył odwołania wobec odrzucenia jego oferty z postępowania jako
niezgodnej z SIWZ na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na niezłożenie
dokumentów zawierających schematy blokowe. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, ewentualnie art. 26 ust.
3 ustawy Pzp, ewentualnie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z powyższym, Odwołujący
wniósł o: uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności
oceny ofert, wyboru oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenia: B. D.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D.,
Dekpol S. A., GISS Sp. z o.o., ELDIS Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w
Pruszczu Gdańskim (zwanych dalej również: „Konsorcjum B&W”) oraz odrzucenia oferty
Odwołującego Qumak, wezwania Odwołującego Qumak do złożenia wymaganych przez
Zamawiającego dokumentów, zawierających schematy blokowe, ewentualnie wezwanie
Odwołującego Qumak do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie
schematu blokowego proponowanego rozwiązania, dokonania ponownej oceny ofert i
wyboru oferty Odwołującego Qumak jako oferty najkorzystniejszej, zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego Qumak kosztów postępowania w tym kosztów
reprezentacji według przedstawionych na rozprawie rachunków.
Odwołujący Qumak uzasadniając swoje stanowisko, wskazał m. in. na następujące
okoliczności:
Odwołujący Qumak zauważył, iż Zamawiający odrzucił jego ofertę w niniejszym
postępowaniu a w uzasadnieniu tej decyzji wskazał, że wykonawca nie przedstawił w swojej
ofercie wymaganych schematów blokowych. Zamawiający dodał, że brak ten stanowi
niezgodność oferty z treścią SIWZ i w konsekwencji oferta podlega odrzuceniu. Zamawiający
powołał się przy tym na rozdział XIV pkt 2.3 ppkt 2.3.1. SIWZ, w którym określił, że w ofercie
należy przedstawić schemat blokowy całego toru przesyłowego wiązki oferowanego radaru,
z wyszczególnieniem tłumienności poszczególnych elementów składowych (w dB) oraz
tłumienie całego toru. Według Odwołującego Qumak analogiczne wymaganie zostało
również określone w opisach podkryterium zawartych w ppkt 2.3.2 oraz 2.3.3. Przywołane
przez Zamawiającego zapisy SIWZ związane są z kryterium oceny ofert, zgodnie z którym
oceniania była cena (60%), okres gwarancji (20%) oraz parametry oferowanego radaru
MSSR (20%). Zgodnie z rozdziałem XIV pkt 2.3. SIWZ, wartość punktowa kryterium nr 3 -
„parametry oferowanego radaru MSSR” jest sumą 5 kryteriów. Jednocześnie w rozdziale XIV
pkt 6 SIWZ Zamawiający wpisał, że w przypadku nie podania przez Wykonawcę w ofercie
ceny oferty lub któregokolwiek z podkryteriów „Parametry oferowanego radaru MSSR”, W
ocenie Odwołującego Qumak należało przeprowadzić analizę tego, czy brakujące schematy
blokowe w istocie stanowiły treść oferty, czy też były to jedynie dodatkowe oświadczenia, nie
składające się na treść tej oferty. W ocenie Odwołującego Qumak, schematy blokowe nie
stanowiły treści oferty i to bez względu na to, czy miejsce na ich zamieszczenia znajdowało
się w formularzu ofertowym, czy też odrębnie (jako osobny dokument). W ocenie
Odwołującego Qumak nie można bowiem wywodzić, tylko na tej podstawie, że dane
oświadczenia winny znaleźć się w formularzu ofertowym, że stanowią one część oferty.
Przeciwnie – w ocenie Odwołującego Qumak - część informacji, które mocą zwyczaju, bądź
na mocy postanowień SIWZ, wpisywana jest do formularza ofertowego, stanowi jedynie
dodatkowe oświadczenia, nie będące częścią oferty. Taka intencja ustawodawcy i
rozróżnienie dokumentów składanych na potwierdzenie spełniania przez oferowany przez
wykonawcę produkt/ usługę wymagań Zamawiającego, od treści oferty wynika wprost z
ustawy Pzp. W szczególności – w ocenie Odwołującego Qumak - świadczy o tym
porównanie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp (dotyczącego
dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez Zamawiającego) i art. 87 ust. 1 ustawy Pzp (który
dotyczy treści oferty, a nie ww. dokumentów). Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp,
Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.
Niedopuszczalne jest dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w treści oferty. Inaczej jest w kwestii
dodatkowych dokumentów i oświadczeń, których złożenie jest wymagane na mocy SIWZ.
Ustawodawca przewidział w tym wypadku dwie alternatywne procedury związane z
wątpliwościami Zamawiającego co do spełniania przez towary/ usługi wykonawcy wymogów
Zamawiającego.
Jeżeli
dokumenty
złożone
przez
oferenta
budzą
wątpliwości
Zamawiającego, wzywa on do złożenia wyjaśnień co do tych oświadczeń lub dokumentów
(art. 26 ust. 4 ustawy Pzp.). Natomiast gdy Zamawiający posiada pewność, że złożone
dokumenty zawierają błędy, lub też w sytuacji, gdy oferent zaniechał złożenia wymaganych
dokumentów, Zamawiający wzywa go do uzupełnienia tych oświadczeń lub dokumentów
(art. 26 ust. 3 ustawy Pzp). Z racji tego, że schemat blokowy – w ocenie Odwołującego
Qumak - nie stanowi części oferty, tj. nie konstytuuje zobowiązania ofertowego (w
rozumieniu art. 66 Kc.), podlega on uzupełnieniu, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Ewentualnie jednak, z ostrożności procesowej, Odwołujący Qumak wskazał, że nawet gdyby
uznać, że schematy blokowe stanowią treść oferty, to Zamawiający i tak powinien wezwać
go do złożenia wyjaśnień w zakresie proponowanego rozwiązania technicznego. Zdaniem
Odwołującego Qumak schemat blokowy nie konstytuował treści zobowiązania
Odwołującego, lecz był jedynie elementem pozwalającym zweryfikować prawidłowość
przyjętego przez wykonawcę Qumak rozwiązania. O tym, że załączenie schematów
blokowych nie stanowiło treści oferty, w ocenie Odwołującego Qumak świadczy także sama
treść SIWZ. W rozdziale XIV pkt 6 SIWZ Zamawiający wpisał, że w przypadku nie podania
przez Wykonawcę w ofercie ceny oferty lub któregokolwiek z podkryteriów „Parametry
oferowanego radaru MSSR”, Zamawiający odrzuci ofertę Wykonawcy na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy. Zdaniem Odwołującego Qumak wpisał on w ofercie wszystkie
podkryteria wymaganych przez Zamawiającego parametrów, a więc w szczególności
wartość tłumienia toru przesyłowego dla poszczególnych wiązek. Jedyne, czego Odwołujący
Qumak zaniechał to załączenia schematów blokowych, nie miały jednak one – zdaniem
Odwołującego - znaczenia same w sobie. Odwołujący Qumak podkreślił, że schematy
blokowe nie stanowiły treści zobowiązania wykonawcy ani nie wpływały na zakres tego
zobowiązania. Elementem zobowiązania było jedynie wskazanie parametrów oferowanego
rozwiązania oraz jego ceny. Celem załączenia schematów blokowych była wyłącznie
możliwość zweryfikowania przez Zamawiającego, czy oferowane przez wykonawców
rozwiązania faktycznie posiadają deklarowane przez nich cechy. Nie miało to jednak
ż
adnego znaczenia dla możliwości oceny ofert, czy przyznania punktów. Niezgodność treści
oferty z treścią SIWZ należało oceniać w kategorii ustawowej definicji oferty określonej w art.
66 Kc., rozumianej jako niezgodność oświadczenia woli wykonawcy z oczekiwaniami
zamawiającego wyłącznie w merytorycznym zakresie przedmiotu zamówienia (tak: KIO w
wyroku z dnia 12 kwietnia 2011 r., sygn. akt KIO 695/11). Oferta, według Odwołującego
Qumak zgodnie z art. 66 § 1 Kc. (stosowanego w niniejszej sprawie na podst. art. 14 ustawy
Pzp) stanowi oświadczenie woli zawarcia umowy określające istotne postanowienia tej
umowy. Do istotnych postanowień umowy należy przedmiot umowy, cena umowy oraz
strony umowy. Przedmiot umowy w zakresie tłumienia toru przesyłowego określają
parametry tego tłumienia, które zostały wskazane przez Odwołującego w ofercie. Schemat
blokowy – w ocenie Odwołującego Qumak nie wpływa w żaden sposób na treść oferty,
umożliwia bowiem Zamawiającemu wyłącznie zweryfikowanie, czy wyliczenia parametrów
dokonane przez wykonawców są prawidłowe. Jeżeli Zamawiający powziął wątpliwości, czy
wyliczenia dokonane przez wykonawcę Qumak są prawidłowe, winien był wezwać
Odwołującego do złożenia schematów blokowych tych rozwiązań. Zatem schematy te miały
wyłącznie pozwolić Zamawiającemu zweryfikować, czy obliczenia parametrów zostały
dokonane przez wykonawców w sposób prawidłowy. 4.21. Nieprecyzyjne zapisy SIWZ
wykonały przekonanie Odwołującego Qumak, że schematy te stanowią część
szczegółowego opisu technicznego radaru MSSR z modemem S oraz pozostałych
elementów oferowanego Systemu Radarów (w języku polskim lub angielskim). Skoro zaś
stanowią część tego opisu, a więc część oświadczeń i dokumentów składanych na wezwanie
Zamawiającego, celem potwierdzenia, że oferta odpowiada wymaganiom Zamawiającego
(rozdział VII SIWZ), to mogą być one uzupełniane. W ocenie Odwołującego Qumak
rozumowanie takie potwierdza także zachowanie Zamawiającego. Zgodnie bowiem z
rozdziałem XI pkt 8 SIWZ, dokumenty sporządzone w języku obcym, wykonawca powinien
przedłożyć wraz z tłumaczeniem na język polski. Jedynie w odniesieniu do szczegółowego
opisu technicznego radaru MSSR (rozdział VII pkt 2.1. SIWZ), Zamawiający dopuścił
składanie dokumentów także w języku angielskim. Schematy blokowe w ofercie wykonawcy
Konsorcjum B&W zostały wykonane w języku angielskim i przedłożone bez żadnego
tłumaczenia. Skoro Zamawiający zaakceptował złożenie tych dokumentów wyłącznie w
języku angielskim, oznacza to, że uznał, że stanowią one część szczegółowego opisu
technicznego. W innym bowiem wypadku, w oparciu o zasadę równego traktowania
wykonawców powinien on odrzucić także ofertę Konsorcjum B&W, jako niezgodną z treścią
SIWZ, nie było bowiem możliwe składanie oferty w języku innym niż język polski.
Odwołania o sygn. akt: KIO 815/17
Wykonawca W. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z
siedzibą w Warszawie (zwany dalej również: „Odwołującym S.”) w dniu 24 kwietnia 2017 r.
(data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) złożył odwołania wobec zaniechania
odrzucenia oferty Konsorcjum B&W na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, jako
niezgodnej z SIWZ, zaniechania wykluczenia Konsorcjum B&W na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 16 i 17 ustawy Pzp, z uwagi iż Konsorcjum B&W podało nieprawdziwe dane stanowiące
kryterium oceny ofert, zatem w sposób zamierzony wprowadziło Zamawiającego w błąd co
do złożonej oferty, co skutkowało – w ocenie Odwołującego S. – zawyżeniem oceny tej
oferty o co najmniej 2 punkty, a w konsekwencji błędnym ustaleniem kolejności ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, art. 24 ust.
1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp, art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z
powyższym, Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenie oferty Konsorcjum B&W,
ewentualnie wykluczenie Konsorcjum B&W z postępowania i uznanie na podstawie art. 24
ust. 4 ustawy Pzp oferty tego Konsorcjum za odrzuconą, ponowne dokonanie czynności
badania i oceny ofert oraz wybranie najkorzystniejszej oferty, bez udziału Konsorcjum B&W,
wobec odrzucenia oferty tego Konsorcjum bądź wykluczenia go z postępowania, a także
zasadzenie kosztów postępowania odwoławczego w wysokości 18.600 zł od Zamawiającego
na rzecz Odwołującego S..
Odwołujący S. uzasadniając swoje stanowisko, wskazał m. in. na następujące
okoliczności:
Ad 1. Zaniechanie obligatoryjnego odrzucenia oferty Konsorcjum pomimo faktu, że
oferowane dostawy nie spełniają wymagań SIWZ - naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp
●
Zaoferowane przez Konsorcjum B&W urządzenia - radary MSSR (monopulse secondary
surveillance radars), czyli monoimpulsowe radary wtórnego dozorowania, nie odpowiadają –
w ocenie Odwołującego S. - wymaganiom Zamawiającego określonym w SIWZ w zakresie
prawdopodobieństwa wykrycia SSR, czyli prawdopodobieństwa wykrycia statków
powietrznych. W jego ocenie Zamawiający jasno określił (załącznik nr 1 do OPZ - MSSR
Mode-S Specyfikacja, paragraf 3.3.1.2 Wykrycie pozycji; wymaganie SSR_3.3.1.2_2), że w
miejscu posadowienia radaru, z parametrami użytymi podczas odbioru systemu radarowego,
prawdopodobieństwo wykrycia SSR musi wynosić co najmniej 99%. Z dokumentów
złożonych przez Konsorcjum B&W, jednoznacznie wynika, że dla zaoferowanego przez
Konsorcjum radaru prawdopodobieństwo wykrycia SSR wynosi 98%. Zamawiający mając na
uwadze względy bezpieczeństwa lotów statków powietrznych, określił dla przedmiotowego
radaru minimalny procentowy wskaźnik prawdopodobieństwa wykrycia statków powietrznych
na poziomie wynoszącym co najmniej 99%. Zamawiający określił tym samym maksymalny
procentowy wskaźnik błędu przy wykrywaniu (detekcji) statków powietrznych na poziomie
maksymalnym 1%. W ocenie Odwołującego S. powyższe oznacza, że na 100 lecących
samolotów radar musi wykryć co najmniej 99, a wolno mu „zgubić" najwyżej 1 samolot.
Systemy radarowe oferowane przez czołowych światowych producentów, spełniają ten
wymóg. Są to jednak urządzenia wyższej klasy. Natomiast w systemie zaoferowanym przez
Konsorcjum B&W prawdopodobieństwo wykrycia statków powietrznych wynosi tylko 98%.
Oznacza to, że próg błędu wykrycia tych statków wynosi 2%, czyli jest dwukrotnie wyższy niż
wymagany w SIWZ. Na 100 przelatujących samolotów radar zaoferowany przez Konsorcjum
może „zgubić" aż 2 samoloty. Dwukrotne przekroczenie maksymalnego współczynnika błędu
przy detekcji statków powietrznych obniża bezpieczeństwo lotów. Nie ma zatem żadnych
wątpliwości, że radary czeskiego producenta ELDIS Pardubice s.r.o. nie odpowiadają
wymaganiom Zamawiającego określonym w SIWZ. W takim zaś przypadku zastosowanie
znajduje przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, według którego Zamawiający obligatoryjnie
odrzuca ofertę.
●
Szczególnym naruszeniem przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp – w
ocenie Odwołującego S. - było także zaniechanie obligatoryjnego odrzucenia oferty
Konsorcjum B&W pomimo jego niewywiązania się z obowiązku dostarczenia
Zamawiającemu dokumentacji technicznej w formie zgodnej z wymaganiami SIWZ. W piśmie
z dnia 27 lutego 2017 roku, Zamawiający wezwał Konsorcjum do złożenia karty
charakterystyki anteny radaru na okoliczność potwierdzenia, że oferowany przez Konsorcjum
radar MSSR spełnia wymagania określone przez Zamawiającego w SIWZ. W ocenie
Odwołującego S. dokumenty przedstawione przez Konsorcjum B&W na powyższe wezwanie
nie zawierały jednak karty charakterystyki linii koncentrycznych LMR-400 łączących
elektronikę radaru z anteną. W związku z tym brakiem Zamawiający, w piśmie z dnia 31
marca 2017 roku wezwał Konsorcjum do przedstawienia tej karty. Dokumenty załączone do
pisma Konsorcjum z dnia 7 kwietnia 2017 roku, w tym wspomniana wyżej karta
charakterystyki linii koncentrycznych LMR-400, opatrzone zostały jednie nieczytelną parafką.
Oznacza to, że nie spełniają one wymogów dotyczących formy składanych dokumentów
określonych w pkt XI ust. 13-15 SIWZ. Stanowi on bowiem, że wszystkie dokumenty i
załączniki, w tym kserokopie, należy opatrzyć podpisami i pieczęciami oraz poświadczyć za
zgodność z oryginałem. Zamawiający uznaje, że „podpisem jest własnoręcznie złożony znak,
z którego można odczytać imię i nazwisko podpisującego, a jeżeli ten znak jest nieczytelny
lub nie zawiera pełnego imienia i nazwiska, to znak musi być uzupełniony napisem (np. w
formie pieczęci), z którego można odczytać imię i nazwisko podpisującego." Powołanego
wyżej kryterium SIWZ nie spełniają załączone przez Konsorcjum kserokopie opatrzone
jedynie nieczytelną parafą. Oznacza to, że Konsorcjum nie przedstawiło dokumentu
wymaganego przez SIWZ nawet na wezwanie Zamawiającego. Oferta Konsorcjum
podlegała zatem obligatoryjnemu odrzuceniu jako niespełniająca warunków SIWZ.
●
W ocenie Odwołującego S. wymogom SIWZ nie odpowiadają także zaoferowane
urządzenia teletransmisyjne, tzn. routery. Zamawiający trafnie zauważył, że oferta
Konsorcjum B$W, załącznik 4 "Zestawienie ilościowe sprzętu teletransmisyjnego" zawiera
router wyposażony jedynie w licencję SEC i słusznie również podkreślił, że aby oferowany
przez Konsorcjum router mógł spełnić wymagania Zamawiającego musi być wyposażony w
dodatkowe licencje "DATA" i "SEC+HSEC", których brakuje w ofercie Wykonawcy.
Wspomniany załącznik, złożony przez Wykonawcę, jednoznacznie określał nie tylko model
dostarczanego routera, ale również licencje, w które router ten jest wyposażony. Konsorcjum
B$W w zestawieniu tym, jako jedyne informacje na temat routera, umieściło zapis: "Router
CISCO 3925 Security Bundle w/SEC license PAK". W ocenie Odwołującego S. jest to
jednoznaczne określenie, że dostarczony router zawiera tylko licencję "SEC" (w/SEC
oznacza z angielskiego "with SEC", czyli "z SEC"). Ponadto dokładnie takie oznaczenie
routera używane jest przez wszystkich dostawców urządzeń teletransmisyjnych, jako jasne
określenie routera z podstawową licencją na prędkość szyfrowania "SEC". Licencje
rozszerzające możliwości routera "SEC+HSEC" oraz „DATA” są oznaczana oddzielnymi
pozycjami, jako oddzielne elementy zamówienia, których brakuje w ofercie Konsorcjum
B&W. Powyższe oznacza, że zaoferowane routery nie spełniają wymagań Zamawiającego
określonych w SIWZ.
●
Wymaganiom SIWZ nie odpowiada także zaoferowana przez Konsorcjum B&W
wyciągarka linowa o maksymalnym udźwigu 200 kg, gdyż według SIWZ Zamawiający
wymagał dostarczenia wyciągarki o minimalnym udźwigu 300 kg. Na wezwanie
Zamawiającego z dnia 31 marca 2017 roku lider Konsorcjum B&W wyjaśnił, że zaoferowana
przez Konsorcjum wyciągarka ma minimalny udźwig 200 kg, co jest – w ocenie
Odwołującego S. - oczywistą nieprawdą, gdyż przeczy temu treść dokumentu ZG025A pkt
4.6, z którego wynika, że 200 kg to maksymalny udźwig tej wyciągarki. W dokumencie tym
producent powołał tę wielkość dwukrotnie, tzn. w tekście na górze strony nr 35 (numerator)
informując: „maximum weight until 200 kg" oraz w tabeli umieszczonej poniżej w wierszu 5
od góry informując: „Rated carrying capacity (kg) - 200". Nie sposób tych sformułowań
zrozumieć opacznie. Zaoferowana wyciągarka zatem w ocenie Odwołującego S. nie spełnia
wymogów SIWZ.
●
Ponadto oferta Konsorcjum B&W – w ocenie Odwołującego S. - nie odpowiada SIWZ także
z tego względu, że obszerne jej fragmenty sporządzone zostały w języku angielskim,
pomimo że Zamawiający dopuścił możliwość składania dokumentów w języku angielskim
jedynie w odniesieniu do dokumentacji technicznej radaru składanej na wezwanie
Zamawiającego.
Ad 2. Zaniechanie obligatoryjnego wykluczenia Konsorcjum pomimo wprowadzenia
Zamawiającego w błąd - naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 16 ew. pkt 17 ustawy Pzp
W ocenie Odwołującego S. zamieszczone w ofercie Konsorcjum B&W parametry radaru
MSSR są nieprawdziwe. Dotyczy to aż czterech z pięciu podkryteriów. Wynika to z
dokumentacji technicznej złożonej przez Konsorcjum B&W w dniu 9 marca 2017 roku na
wezwanie Zamawiającego z dnia 27 lutego 2017 roku. Dane zawarte w tej dokumentacji – w
ocenie Odwołującego S. - są sprzeczne z danymi zadeklarowanymi przez Konsorcjum B&W
w ofercie. Szczegółowe różnice zostały przedstawione przez Odwołującego S. w tabeli.
Zdaniem Odwołującego S. wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy deklarowaniu w
ofercie nieprawdziwych wartości było zamierzonym działaniem Konsorcjum B&W, które
powinno skutkować obligatoryjnym wykluczeniem Konsorcjum z postępowania w trybie art.
24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp, gdyż świadomie podane przez Konsorcjum B&W nieprawdziwe
dane stanowiły istotne kryterium oceny złożonej oferty, a nie mogły zostać, jak się później
okazało, potwierdzone złożeniem wymaganych dokumentów, gdyż Konsorcjum nie posiadało
dokumentów potwierdzających zadeklarowane w ofercie dane. Nawet gdyby uznać, że
wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy deklarowaniu w ofercie nieprawdziwych wartości
nie było działaniem zamierzonym, lecz skutkiem lekkomyślności lub niedbalstwa,
ewentualnie gdyby uznać, że zamierzone wprowadzenie w błąd przy przedstawieniu
informacji stricte ofertowych nie mieści się w dyspozycji art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp, to
wydaje się, że Zamawiający i tak powinien wykluczyć Konsorcjum B&W z postępowania na
mocy art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, czego nie uczynił.
Ad. 3 Błędna ocena oferty - naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
Zdaniem Odwołującego S. Zamawiający dokonał błędnej punktacji ofert. Zignorował fakt, że
z dokumentacji złożonej przez Konsorcjum B&W na wezwanie Zamawiającego z dnia 27
lutego 2017 roku, jasno wynikało jego zdaniem, iż dane zawarte w formularzu ofertowym są
nieprawdziwe. Powyższe przedstawił Odwołujący S. w sporządzonej przez siebie tabeli, w
zakresie kryterium "Parametry oferowanego radaru MSSR" Zamawiający w stosunku do
oferty Konsorcjum przyjął nieprawdziwe dane do poszczególnych kryteriów. Powyższe błędy
– w ocenie Odwołującego S. - wpłynęły na zawyżenie punktacji przyznanej ofercie
Konsorcjum B&W. Dotyczy to w szczególności aż 8 punktów niesłusznie przyznanych tej
ofercie w ramach kryterium określającego wartość minimalnego zasięgu radaru. W ocenie
Odwołującego S. w różnych dokumentach złożonych przez Konsorcjum B&W minimalny
zasięg czeskiego radaru określony został różnie, tzn. w niektórych dokumentach jako
przedział od 0,20 do 0,29 NM - co powinno skutkować przyznaniem za to kryterium 6
punktów, natomiast w innych dokumentach jako wielkość 0,50 NM - co powinno skutkować
przyznaniem za to kryterium 0 punktów, Odwołujący S. wskazał w prawej kolumnie poniższej
tabeli dokumenty, z których wynikały poszczególne minimalne zasięgi tego samego radaru.
W jego ocenie żaden dokument techniczny nie potwierdza, że minimalny zasięg tego radaru
mieści się w przedziale od 0,10 do 0,19 NM, a właśnie taką niepotwierdzoną wielkość przyjął
Zamawiający oceniając ofertę Konsorcjum B&W i przyznając mu nieuprawnione 8 punktów.
Co do SIWZ - 2.3.4. Wartość minimalnego zasięgu radaru - 8 pkt Zgodnie z wymaganiami
SSR 3.3.1.1 1 minimalna wartość zasięgu radaru nie może być gorsza niż 0.5NM. Z
powyższego wynika – w ocenie Odwołującego S. - że w ramach omawianego kryterium
oferta Konsorcjum B&W powinna otrzymać 0 punktów. W ocenie Odwołującego S. w
doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się dość zgodnie, że w przypadku rozbieżności w danych
zawartych w różnych dokumentach Zamawiający powinien przyjąć wartość najmniej
korzystną dla oferenta. Nawet gdyby błędnie uznać, że dopuszczalne jest złamanie tej
zasady, to Zamawiający powinien przyznać Konsorcjum B&W 6 punktów, ale z pewnością
nie 8 punktów. Jest to okoliczność niezwykle istotna dla Odwołującego S., bowiem oferta
Konsorcjum B&W wygrała z ofertą Odwołującego S. różnicą tylko pół punktu (dokładnie 0,52
punktu), gdyż Konsorcjum B&W uzyskało 99,01 punktów, zaś Odwołujący S. 98,49 punktów.
W ocenie Odwołującego S. w całej dokumentacji radaru w jednym miejscu znajduje się
informacja, że minimalny zasięg radaru wynosi poniżej 0,2 NM (dokument ZG017A, rozdział
5.2, str. 39, wiersz 2). Nie oznacza to jednak minimalnego zasięgu poniżej 0,19 NM, tak aby
można było przyznać za to kryterium aż 8 punktów, zwłaszcza, że powołany dokument jest
odnośnie tego kryterium wewnętrznie sprzeczny, gdyż w trzech innych miejscach wskazuje
się minimalny zasięg radaru jako przedział od 0,2 do 0,29 NM (za co przysługiwałoby 6
punktów), w innym miejscu wskazuje się przedział od 0,5 NM (za co przysługiwałoby 0
punktów, jeżeli uznać - na korzyść Konsorcjum B&W, że chodzi tu o zasięg wynoszący
dokładnie 0,5 NM albo odrzucenie oferty jako niezgodnej z wymaganiami SIWZ, jeżeli
przyjąć, że minimalny zasięg radaru wynosi powyżej 0,5 NM, a tak należałoby prawidłowo
odczytać zawartą w dokumentacji producenta wartość „od 0,5 NM"). Odwołujący S.
zauważył
ż
e minimalny zasięg radary w przedziale od 0,5 NM potwierdzony jest także w
dokumencie ZG117A, str.73, Test Nr 11.14. W powyższym kontekście według treści SIWZ
Zamawiający nie dopuścił możliwości dostawy radaru o minimalnym zasięgu powyżej 0,5 mili
morskiej (NM), tzn. radaru „ślepego" na tak znaczną odległość od miejsca jego
posadowienia, co w kontekście bezpieczeństwa lotów jest – w ocenie Odwołującego S.
oczywiste. Potwierdzenie informacji, że minimalny zasięg oferowanego radaru jest większy
niż 0,5 NM lub co najwyżej równy 0,5 NM znajduje się także na oficjalnej stronie internetowej
producenta tego radaru oraz w jego karcie katalogowej dostępnej na tej stronie. Ze
znajdujących się tam informacji wynika, że zasięg radaru mieści się w przedziale od 0,5 NM
do 256 NM. W świetle powołanej dokumentacji technicznej sporządzonej przez producenta
radaru – w ocenie Odwołującego S. - trudno dać wiarę, że Zamawiający uznał, że minimalny
zasięg, radaru znajduje się w przedziale od 0,10 do 0,19 NM i przyznał za to kryterium aż 8
punktów. Uczynił to na podstawie dwuzdaniowego wyjaśnienia lidera Konsorcjum B&W
zawartego w piśmie z dnia 7 kwietnia 2017 roku, w którym oświadczono informacje
nieprawdziwie, „iż konkretna wartość minimalnego zasięgu oferowanego radaru to 0,18 NM.
Przy czym informacja ta jest zgodna z wartością parametru wskazanego w szczegółowym
opisie technicznym radaru MSSR." Zdaniem Odwołującego S. lider świadomie potwierdził
nieprawdę w celu nieuczciwego wygrania przetargu. Gdyby Zamawiający ocenił ofertę
Konsorcjum B&W z uwzględnieniem prawidłowych danych zawartych w dokumentacji
producenta, a nie oparł się: na nieprawdziwych danych zawartych w formularzu ofertowym, a
także na niewiarygodnych wyjaśnieniach lidera zawartych w piśmie z dnia 7 kwietnia 2017
roku o rzekomym splocie omyłek pisarskich, edytorskich i tłumaczeniowych zawartych w tych
dokumentach, to oferta Odwołującego S. otrzymałaby większą liczbę punktów niż oferta
Konsorcjum B&W. Poświadczenie nieprawdy przez lidera Konsorcjum B&W dotyczy nie tylko
danych podlegających punktacji. W powyższym piśmie podane zostały także nieprawdziwe
dane dotyczące minimalnego udźwigu wyciągarki linowej. Ponadto oferta Konsorcjum B&W
nie spełnia podstawowych wymogów Zamawiającego w zakresie formy składanych
dokumentów. Odwołujący S. dodał jednocześnie, że stosowne załączniki nie powinny zostać
uznane nie tylko z tego z tego względu, że nie zostały czytelnie podpisane, opatrzone
pieczęcią i potwierdzone za zgodność z oryginałem, lecz także z tego względu, że nie
zostały oznaczone datami lub choćby kolejnymi numerami, a jeden z nich, tzn. karta złącza
obrotowego ZG020AD, została załączona w dwóch jednakowo oznaczanych, a w zasadzie
nieoznaczonych dokumentach, sprzecznych ze sobą co do merytorycznej treści wpływającej
na punktową ocenę oferty. Nie wiadomo – w ocenie Odwołującego S. - który z załączonych
dokumentów jest prawdziwy, a który fałszywy.
Ad. 4 Naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców -
naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
W ocenie Odwołującego S. zaoferowany przez Konsorcjum B&W router Cisco 3925
nie spełniał dwóch wymagań określonych w załączniku nr 3 do Programu Technicznego, tzn.
pkt. 1.5.5 oraz pkt 1.5.24. Zamawiający zauważył brak spełnienia tych wymagań SIWZ, lecz
zamiast odrzucić ofertę jako nie spełniającą wymagań SIWZ, pismem z dnia 31 marca 2017
roku poinformował Konsorcjum B&W o tych brakach i w zakamuflowany sposób
podpowiedział i umożliwił zmianę konfiguracji zaoferowanego routera, tak aby spełniał on
wymagania SIWZ. W ocenie Odwołującego S. Zamawiający zasugerował Konsorcjum B&W,
aby wbrew złożonym dokumentom oświadczyli, że dostarczą router wyposażony w
dodatkowe licencje "DATA" i "SEC+HSEC", których brakowało w ofercie Konsorcjum B&W.
W efekcie tej sugestii Konsorcjum B&W podmieniło dokumenty routera, doprowadzając tym
samym do zmiany zaoferowanego wcześniej urządzenia.
Mając powyższe na względzie czynność odrzucenia oferty Odwołującego Qumak
oraz wyboru oferty Konsorcjum B&W z dnia 13 kwietnia 2017 r. stały się przedmiotem
wniesionych odwołań, odwołania wniesionego w dniu 24 kwietnia 2017 r. przez wykonawcę
Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie oraz wykonawcę W. S.a prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z siedzibą w Warszawie.
Zamawiający pismami z dnia 12 maja 2017 r. złożył odpowiedzi na odwołania,
wnosząc o ich oddalenie w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu,
ofertę wykonawców: Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie oraz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: B. D. prowadzącej działalność gospodarczą
pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D., Dekpol S. A., GISS Sp. z o.o., ELDIS
Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Pruszczu Gdańskim jak również
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Izba rozpoznała łącznie oba odwołania w związku z treścią zarządzenia Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wydanego w tym przedmiocie. Izba nie znalazła podstaw do
odrzucenia żadnego z rozpoznawanych odwołań w związku z tym, iż nie została wypełniona
ż
adna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne ich rozpoznanie
wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła także, iż Odwołujący spełniają przesłanki wniesienia odwołania
określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Decyzja Zamawiającego o wyborze oferty
najkorzystniejszej Konsorcjum B&W oraz odrzuceniu oferty Odwołującego Qumak pozbawia
go oraz Odwołującego S. możliwości ubiegania się o zamówienie a potwierdzenie się
zarzutów odwołań dotyczących oferty Odwołującego Qumak oraz Konsorcjum B&W dałoby
wykonawcom możliwość uzyskania zamówienia.
Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce odpowiednio w dniu 25 kwietnia 2017 r.
Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego w
dniu 27 kwietnia 2017 r. zgłosili przystąpienie następujący wykonawcy:
- Wykonawca W. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z
siedzibą w Warszawie zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego (KIO 807/17),
- wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: B. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D., Dekpol S. A.,
GISS Sp. z o.o., ELDIS Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Pruszczu
Gdańskim zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego (KIO 807/17, KIO 815/17)
Na podstawie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp Izba potwierdziła skuteczność
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawcy W.
S.a prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z siedzibą w
Warszawie (zwanego dalej również: „Przystępującym S.”).
Ponadto na podstawie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp Izba nie potwierdziła
skuteczności przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: B. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D., Dekpol S. A.,
GISS Sp. z o.o., ELDIS Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Pruszczu
Gdańskim, z uwagi na niewykazanie umocowania do działania w imieniu wykonawców
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest: Dostawa, montaż i uruchomienie czterech radarów
MSSR Mode S wraz z wybudowaniem ośrodków radiolokacyjnych.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (zwana dalej również: „SIWZ”)
zawierała m. in. następujące postanowienia:
- Rozdział VI „Wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz niepodlegania wykluczeniu
z udziału w postępowaniu”
●
Pkt 3.4 – Zamawiający w niniejszym postępowaniu przewiduje możliwość, o której mowa w
art. 24 aa ust. 1 ustawy Pzp, t.j. Zamawiający w niniejszym postępowaniu najpierw dokona
oceny ofert, a następnie zbada czy Wykonawca, którego oferta została oceniona jako
najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Jeżeli ww. Wykonawca uchyla się od zawarcia umowy lub nie wnosi wymaganego
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, Zamawiający zbada czy nie podlega
wykluczeniu oraz czy spełnia warunki udziału w postępowaniu Wykonawca, który złożył
ofertę najwyżej ocenioną spośród pozostałych ofert.
- Rozdział XIV „Opis kryteriów oceny ofert oraz sposób oceny ofert”:
●
pkt 2.3. - Wartość punktowa kryterium nr 3 – „Parametry oferowanego radaru MSSR” (P)
jest sumą następujących podkryteriów:
●
pkt 2.3.1. - Tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∑-2 pkt
Wartość tłumienia w dB całego toru przesyłowego (który będzie zastosowany w budowanych
radarach) liczona od wejścia złącza obrotowego radaru (od strony anteny) do wyjścia z
przełącznika kanałów dla wiązki ∑. Należy przyjąć długość linii przesyłowej pomiędzy
przełącznikiem kanałów a złączem obrotowym 40 m. W ofercie należy przedstawić schemat
blokowy całego toru przesyłowego wiązki ∑ oferowanego radaru, z wyszczególnieniem
tłumienności poszczególnych elementów składowych (w dB) oraz tłumienie całego toru
przesyłowego (t.j. suma tłumienności wszystkich elementów składowych toru - T∑ob. (w dB))
●
pkt 2.3.2. - Tłumienie toru przesyłowego dla wiązki Ώ - 2pkt
Wartość tłumienia w db całego toru przesyłowego (który będzie zastosowany w budowanych
radarach) liczona od wejścia złącza obrotowego radaru (od strony anteny) do wyjścia z
przełącznika kanałów dla wiązki Ώ. Należy przyjąć długość linii przesyłowej pomiędzy
przełącznikiem kanałów a złączem obrotowym 40m.
W ofercie należy przedstawić schemat blokowy całego toru przesyłowego wiązki Ώ
oferowanego radaru, z wyszczególnieniem tłumienności poszczególnych elementów
składowych (w dB) oraz tłumienie całego toru przesyłowego (t.j. suma tłumienności
wszystkich elementów składowych toru - T Ώ ob. (w dB)).
●
pkt 2.3.3. - Tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∆ – 2 pkt
Wartość tłumienia w dB całego toru przesyłowego (który będzie zastosowany w budowanych
radarach) liczona od wejścia złącza obrotowego radaru (od strony anteny ) do wyjścia z
przełącznika kanałów dla wiązki ∆. Należy przyjąć długość linii przesyłowej pomiędzy
przełącznikiem kanałów a złączem obrotowym 40m.
W ofercie należy przedstawić schemat blokowy całego toru przesyłowego wiązki ∆
oferowanego radaru, z wyszczególnieniem tłumienności poszczególnych elementów
składowych (w dB) oraz tłumienie całego toru przesyłowego (t.j. suma tłumienności
wszystkich elementów składowych toru - T ∆ ob. (w dB)).
●
pkt 6 – W przypadku niepodania przez Wykonawcę w ofercie ceny oferty lub
któregokolwiek z podkryteriów „Parametry oferowanego radaru MSSR”, Zamawiający odrzuci
ofertę Wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
- Rozdział XI „Opis sposobu przygotowania ofert”:
●
Pkt 6 – Oferta wraz z załącznikami musi być sformułowana poprawnie, w języku polskim, w
sposób czytelny, logiczny, na arkuszach A-4, pisemnie przy użyciu nośnika pisma nie
ulegającego usunięciu bez pozostawienia śladów,
●
Pkt 8 – Dokumenty sporządzone w języku obcym Wykonawca musi złożyć wraz z
tłumaczeniem na język polski (z wyjątkami wyraźnie wskazanymi w niniejszej SIWZ).
Podczas oceny ofert Zamawiający będzie się opierał na tekście przetłumaczonym na język
polski.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 11, 15, 18-
- Specyfikacja funkcjonalno-techniczna – Załącznik nr 1 do Programu Technicznego
●
3.3.1.2 Wykrycie pozycji
SSR_3.3.1.2_1. Europejski standard dozoru zaleca, aby prawdopodobieństwo wykrycia dla
[M] kontroli ruchu lotniczego radaru wtórnego SSR było większe niż 97%, a walidacja kodu
rzędu 98% i 96% dla odpowiednio modu 3/A i C. Powyższe wartości muszą być
spełnione przez stację Modu S dla całego obszaru pokrycia.
●
SSR_3.3.1.2_2. W miejscu posadowienia radaru, z parametrami użytymi podczas odbioru
[M] systemu radarowego, prawdopodobieństwo wykrycia SSR musi być co najmniej 99% dla
grupy statków powietrznych, które:
(a) są w radaru Obszarze Pomiarów gdzie Obszar Pomiarów definiuje się jako obszar
pomiędzy FL100 do FL500 do 100NM, powyżej FL200 pomiędzy 100NM do 135NM, powyżej
FL300 pomiędzy"!35NM do 170NM;
(b) nie są w stożku martwym (kąt elewacji poniżej 40);
(c) nie są w bliskim sąsiedztwie (odległość bezpośrednia > 2 NM, azymut > 2 * nominalna
3dB szerokość wiązki interrogacji).
●
SSR_3.3.1.2_3. W miejscu posadowienia radaru, z parametrami użytymi podczas odbioru
[M] systemu radarowego, prawdopodobieństwo wykrycia w Modzie S musi być co najmniej
99% dla zestawu statków powietrznych, które:
(a) są w radaru Obszarze Pomiarów (jak w wymaganiu powyżej);
(b) nie są w stożku martwym;
(c) nie są w bliskim sąsiedztwie każdy względem siebie (odległość bezpośrednia > 5.3 NM,
azymut > 2 * nominalna 3dB szerokość wiązki interrogacji).
●
SSR_3.3.1.2_4. W miejscu posadowienia radaru, prawdopodobieństwo wykrycia musi
[M] zostać określone dla stacji, która nie pracuje w klastrze oraz bez wykorzystania
ż
adnych zewnętrznych danych od sąsiadujących sensorów.
●
3.3.1.4 Przetwarzanie fałszywych i wielokrotnych wykryć statków powietrznych
SSR_3.3.1.4_1. Stosunek fałszywych raportów o wykryciu jest to ilość fałszywych
[M] raportów o wykryciu w odniesieniu do ilości raportów o wykryciu. Całkowity stosunek
fałszywych raportów o wykryciu musi być mniejszy niż 0.1%.
SSR_3.3.1.4_2. Całkowity stosunek wielokrotnych raportów o wykryciu w modach S/SSR,
[M] mierzony przez ponad godzinę musi być mniejszy niż średnio jeden
wykryty statek powietrzny na skan.
●
SSR_3.3.1.4_3. Proces przetwarzania wielokrotnych raportów o wykryciu musi rozróżniać
[M] fałszywe i rzeczywiste nieunikalnie zaadresowane w Modzie S statki powietrzne. Drugi
raport musi być oflagowany w kategorii ASTERIX 1048/030 Warning Error/Conditions bit 16
"Duplicated or Ulegał Modę S Aircraft Address".
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja funkcjonalno-techniczna, str. 24-25 z 90/
- Specyfikacja funkcjonalno-techniczna – Załącznik nr 2 do Programu Technicznego
●
1.5. Urządzenia sieciowe - Router
Urządzenie musi być wyposażone w minimum 2 interfejsy Gigabit Ethernet
10/100/1000 oraz 2 interfejsy typu GigabitEthernet, przeznaczone do pracy z modułami
optycznymi.
Urządzenie musi posiadać min. 6 wolnych slotów na interfejsy sieciowe i
moduły usługowe, umożliwiających instalację co najmniej:
a.
48 interfesów Gigabit Ethernet z obsługą połączeń L2/L3,
b.
4 interfejsów ADSL2/VDSL2,
c.
8 interfejsów PRI,
d.
24 interfejsów FXS/FXO,
e.
24 interfejsów BRI (…)
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja funkcjonalno-techniczna, Załącznik nr 2 do
Programu Technicznego, str. 17-18/
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że w niniejszym postępowaniu oferty złożyli m. in.
następujący wykonawcy:
1. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenia zamówienia: B. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D., Dekpol S.
A., GISS Sp. z o.o., ELDIS Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w
Pruszczu Gdańskim – kryterium - cena: 60,00 pkt; kryterium -oferowany okres
gwarancji: 20,00 pkt; podkryterium tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∑ - 1,67
pkt; podkryterium tłumienie toru przesyłowego dla wiązki Ώ - 1,67 pkt; podkryterium
tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∆ - 1,67 pkt; podkryterium wartość
minimalnego zasięgu radaru – 8 pkt; podkryetrium wartość stożka martwego systemu
radarowego dla pochylenia anteny 0° mierzonego od pionu (90°): 6 pkt, kryterium
parametry oferowanego radaru MSSR: 19,01 pkt, razem: 99,01 pkt;
2. Wykonawca W. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W.S. z
siedzibą w Warszawie – kryterium - cena: 58,64 pkt; kryterium -oferowany okres
gwarancji: 20,00 pkt; podkryterium tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∑ - 2,00
pkt; podkryterium tłumienie toru przesyłowego dla wiązki Ώ - 2,00 pkt; podkryterium
tłumienie toru przesyłowego dla wiązki ∆ – 2,00 pkt; podkryterium wartość
minimalnego zasięgu radaru – 8 pkt; podkryetrium wartość stożka martwego systemu
radarowego dla pochylenia anteny 0° mierzonego od pionu (90°): 5,85 pkt, kryterium
parametry oferowanego radaru MSSR: 19,85 pkt, razem: 98,49 pkt;
3. Wykonawca Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie – oferta odrzucona na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 13
kwietnia 2017 r./.
Pismem z dnia 27 lutego 2017 r. Zamawiający wezwał Konsorcjum B&W na
podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu, spełniania przez oferowane dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego oraz braku podstaw do wykluczenia.
/dokumentacja postępowania: Wezwanie Zamawiającego z dnia 27 lutego 2017 r./.
W dniu 9 marca 2017 r. wykonawca Konsorcjum B&W dokonał uzupełnienia
stosownych dokumentów na wezwanie Zamawiającego.
/dokumentacja postępowania: Uzupełnienie dokumentacji wykonawcy Konsorcjum B&W z
dnia 9 marca 2017 r./.
W dniu 31 marca 2017 r. Zamawiający – na podstawie art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp -
wezwał Konsorcjum B&W do złożenia, uzupełnienia oświadczeń i dokumentów oraz
udzielenia wyjaśnień.
/dokumentacja postępowania: Wezwanie Zamawiającego z dnia 31 marca 2017 r./.
W dniu 7 kwietnia 2017 r. wykonawca Konsorcjum B&W udzielił Zamawiającemu
stosownych wyjaśnień oraz uzupełnił stosowne dokumenty.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź wykonawcy Konsorcjum B&W z dnia 7 kwietnia
2017 r./.
Zamawiający w dniu 13 kwietnia 2017 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: B. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B. D., Dekpol S. A.,
GISS Sp. z o.o., ELDIS Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Pruszczu
Gdańskim. Zamawiający jednocześnie dokonał czynności odrzucenia oferty wykonawcy
Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie. Zamawiający dokonując czynności odrzucenia oferty
Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie wskazał na następujące okoliczności. Zamawiający w
opisie podkryterium „Tłumienie toru przesyłowego dla wiązki∑ " w Rozdziale XIV pkt 2.3.
ppkt 2.3.1. specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) określił, że „W ofercie należy
przedstawić schemat blokowy całego toru przesyłowego wiązki I oferowanego radaru, z
wyszczególnieniem tłumienności poszczególnych elementów składowych (w dB) oraz
tłumienie całego toru przesyłowego (tj. suma tłumienności wszystkich elementów składowych
toru - T∑
ob
(w dB))." Analogiczne wymaganie zostało również określone w opisach
podkryterium „Tłumienie toru przesyłowego dla wiązki Ώ " - ppkt 2.3.2., oraz „Tłumienie toru
przesyłowego dla wiązki ∆ " - ppkt 2.3.3. Wykonawca w ofercie nie przedstawił wymaganych
schematów blokowych. Tym samym jego oferta jest niezgodna z treścią SIWZ i jako taka
podlega odrzuceniu.
/dokumentacja postępowania: Wybór najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: B. D. prowadząca działalność gospodarczą pod
nazwą B&W Usługi Ogólnobudowlane B,. D., Dekpol S. A., GISS Sp. z o.o., ELDIS
Pardubice s.r.o. z siedzibą dla lidera konsorcjum w Pruszczu Gdańskim oraz odrzucenie
oferty wykonawcy Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2017 r. /.
Od niniejszej czynności Zamawiającego w dniu 24 kwietnia 2017 r. następujący
wykonawcy wnieśli odwołania:
- Qumak S. A. z siedzibą w Warszawie;
- W. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S. z siedzibą w
Warszawie.
/dokumentacja postępowania: Odwołania wykonawców: 1) Qumak S. A. z siedzibą w
Warszawie oraz 2) W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bracia S. W. S.
z siedzibą w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2017 r. /.
Pismami z dnia 12 maja 2017 r. Zamawiający odpowiedział na odwołania, wnosząc o
ich oddalenie.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź na odwołania Zamawiającego z dnia 12 maja
2017 r. /.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Odwołanie o sygn. akt: KIO 807/17
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest niezasadne i nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Izby - oceniając zarzut bezpodstawnego wykluczenia Odwołującego z ww.
postępowania – należało wziąć pod uwagę następujące okoliczności:
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego Qumak na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp z uwagi, iż Odwołujący Qumak w ofercie nie przedstawił wymaganych
schematów blokowych. Bezspornym jest, że wykonawca nie złożył wymaganych przez
Zamawiającego schematów blokowych.
Istota sporu - zainicjonowana niniejszym odwołaniem - sprowadza się do ustalenia
jaki charakter miały składane przez wykonawcę schematy blokowe — czy był to element
treści oferty, czy też dokumenty te mogły być uzupełnione i nie składały się na integralną
część oferty.
W ocenie Izby Zamawiający zasadnie dokonał czynności odrzucenia oferty
Odwołującego Qumak, gdyż zgodnie z postanowieniami SIWZ wykonawca zobowiązany był
do załączenia schematów blokowych całego toru przesyłowego dla poszczególnych wiązek,
czego wykonawca nie załączył. W ocenie Izby owe schematy blokowe miały charakter
merytoryczny (stanowiły treść oferty) i zgodzić należało się z Zamawiającym, że wymagane
schematy blokowe nie można było uznać jako dokumenty przedmiotowe. Na podstawie
złożonych schematów blokowych Zamawiający dokonywał weryfikacji prawidłowości
dokonywanych wyliczeń – t.j. złożonych oświadczeń.
Zgodzić należało się z Zamawiającym, że dokumenty te zatem nie miały charakteru
dokumentów przedmiotowych, uzupełnialnych. Powyższe było podstawą przyznawania
wykonawcom punktacji w ramach kryteriów oceny ofert. Zgodzić należało się z
Zamawiającym i Przystępującym, że w takiej sytuacji, gdyby przyjąć stanowisko
Odwołującego Qumak i wezwać wykonawcę do uzupełnienia niniejszych schematów
blokowych działanie takie mogłoby stanowić manipulację przyznawaną wykonawcom – w
ramach postawionego kryterium oceny ofert - punktacją. Słusznie zauważył Zamawiający i
Przystępujący, że podstawą dokonywania weryfikacji był złożony schemat blokowy. Schemat
blokowy był podstawowym dokumentem, z którego wynikało oświadczenie wykonawcy,
będące podstawą przyznawanej punktacji, a nie odwrotnie, jak chce tego Odwołujący
Qumak. Zgodzić należało się z Zamawiającym i Przystępującym, że uzupełnienie tych
schematów prowadziłoby nieuprawnionej zmiany treści oferty wykonawcy oraz
niedopuszczalnych – pomiędzy Zamawiającym a wykonawcą negocjacji treści złożonej
oferty, wbrew postanowieniom art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, co w konsekwencji mogłoby
doprowadzić do manipulacji wynikami tego postępowania (analogicznie wyrok KIO z dnia 30
czerwca 2016 r., sygn.. akt KIO 1095/16).
Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający na podstawie schematów blokowych mógł
zweryfikować złożone oferty i podane przez wykonawcę dane. Jak słusznie wskazał
Przystępujący wartość tłumienia wynikała ze schematów, zatem pierwszym - i
najistotniejszym dla Zamawiającego - był dokument w postaci złożonych schematów
blokowych, a nie – jak wskazuje Odwołujący Qumak – złożone oświadczenie. Wobec
powyższego – jak słusznie zauważył Zamawiający - nie można zgodzić się z twierdzeniem
Odwołującego Qumak, iż schematy blokowe nie miały znaczenia same w sobie. Otóż – jak
wskazano powyżej - miały one służyć do weryfikacji danych podanych liczbowo w zakresie
tłumienia całego toru przesyłowego. Dane te wzajemnie się uzupełniały i pozwalały
Zamawiającemu na stosowną weryfikację.
Zatem brak schematów blokowych uniemożliwił badanie oferty w zakresie tych
kryteriów. Wobec powyższego w ocenie Izby Zamawiający zgodnie z przepisami ustawy Pzp
dokonał odrzucenia oferty Odwołującego Qumak na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
Odwołanie o sygn. akt: KIO 815/17
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron przedstawione podczas rozprawy, Izba uznała, iż odwołanie jest
niezasadne i nie zasługuje na uwzględnienie.
Krajowa Izba Odwoławcza wydając niniejsze orzeczenie wzięła pod uwagę
następujące okoliczności faktyczne i prawne.
W pierwszej kolejności Izba odniosła się do zarzutów dotyczących zaniechania
odrzucenia oferty Konsorcjum B&W na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
a) i b) Zaoferowane przez Konsorcjum B&W radary MSSR miały w ocenie Odwołującego S.
nie odpowiadać treści SIWZ w zakresie prawdopodobieństwa wykrycia SSR, czyli
prawdopodobieństwa wykrycia statków powietrznych. Zarzut ten – w ocenie Izby – podlega
oddaleniu. Izba zgodziła się z Zamawiającym, iż w Specyfikacji funkcjonalno-technicznej
(Załącznik nr 1 do Programu Technicznego) w wymaganiu zawartym w SSR_3.3.1.2_2
podana została wartość 99%, a w ofercie Konsorcjum B&W, załącznik nr 3 MSSR1 Radar
System Description, strona 49 paragraf pierwszy, wskazano wartość — przynajmniej 98%.
Zgodzić należało się z Zamawiającym, że Odwołujący S. błędnie odniósł ten parametr do
punktu SSR_3.3.1.2_2, gdyż przy prawidłowej interpretacji wymagań i zapisów oferty w
zakresie obszaru pokrycia należało go odnieść do wymagania SSR_3.3.1.2_1. Wymaganie
SSR_3.3.1.2_1
wskazywało
na
konieczność
zapewnienia
co
najmniej
prawdopodobieństwa wykrycia w całym obszarze pokrycia radaru. W związku z powyższym
zaoferowane urządzenie przewyższało o 1% wymaganie stawiane w tym zakresie przez
Zamawiającego.
Dodatkowo Zamawiający wskazał, iż wymaganie SSR_3.3.1.2_2, na które błędniej
powołuje się Odwołujący S. dotyczyło przestrzeni idealnej z punktu widzenia radaru,
ograniczonej zasięgowo i wysokościowo: „W miejscu posadowienia radaru, z parametrami
użytymi podczas odbioru systemu radarowego, prawdopodobieństwo wykrycia SSR musi
być co najmniej 99% dla grupy statków powietrznych, które: (a) są w radaru Obszarze
Pomiarów gdzie Obszar Pomiarów definiuje się. jako obszar pomiędzy FL100 do FL500 do
100NM, powyżejFL200 pomiędzy 100NM do 135NM, powyżej FL300pomiędzy 135NM do
170NM; (b) nie są w stożku martwym (kąt elewacji poniży 40); (c) nie są w bliskim
sąsiedztwie (odległość bezpośrednia > 2 NM, azymut > 2 * nominalna 3dB szerokość wiązki
interrogacji).". Przytoczone wymaganie dotyczyło idealnych stref pomiarowych które będą
wykorzystywane podczas odbiorów technicznych na etapie realizacji umowy. Wartość
„przynajmniej 98%" wskazana w dokumentacji Konsorcjum B&W, załącznik nr 3 MSSR1
Radar System Description, strona 49, nie obejmowało wskazanych w punkcie
SSR_3.3.1.2_2 ograniczeń i dotyczyło znacznie szerszego obszaru wykrycia (radar obejmuje
w danym momencie większe pole wykrycia) bez ograniczeń wysokościowych i do końca
zasięgu instrumentalnego, co oprócz wskazanego powyżej idealnego obszaru (wymaganie
SSR_3.3.1.2_2) obejmowało również obszar o znacznie gorszych warunkach wykrycia.
Wartość przynajmniej 98% przy tak zdefiniowanym obszarze wykrycia (tzn. bez ograniczeń
wysokościowych i do końca zasięgu instrumentalnego) stanowiło wysoką wartość
prawdopodobieństwa wykrycia, zgodną i przewyższającą wymagania Zamawiającego. Izba
zgodziła się z Zamawiającym, że co do interpretacji parametru prawdopodobieństwa
wykrycia statków powietrznych zawartej w odwołaniu parametr ten jest wartością
statystyczną, co oznacza, że przy poprawnej pracy transpondera na pokładzie samolotu, ten
właśnie samolot zostanie wykryty z prawdopodobieństwem 98%-99%, a nie za każdym
obrotem anteny radaru ten sam samolot będzie gubiony przez radar.
c) Co do zarzutu dotyczącego zaniechania obligatoryjnego odrzucenia oferty Konsorcjum
B&W na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na brak podpisu w ocenie Izby
zarzut ten również podlega oddaleniu. Na uzupełnionych dokumentach widnieje pieczęć i
podpis, następne dokumenty, które zostały załączone zostały podpisane, jak na pierwszej
stronie, wraz z pieczęcią.
Zgodzić należało się z Zamawiającym, iż dla zachowania formy pisemnej wystarcza
złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie, zaś podpis jest charakterystycznym dla
danej osoby znakiem graficznym wywodzącym się z jego imienia i nazwiska, niebędący
koniecznie pełnym imieniem i nazwiskiem oraz znakiem czytelnym, pozwalającym na
ustalenie tożsamości osoby, która go złożyła (analogicznie wyrok KIO z dnia 5 października
2009 r., KIO/UZP 1196/09). Nie ulega również wątpliwości, iż w orzecznictwie przyjmuje się,
ż
e parafa jest znakiem ręcznym składającym się z inicjałów; „Parafę odróżnia od podpisu
przede wszystkim funkcja. Parafa stanowi bowiem sposób sygnowania dokumentu, mający
ś
wiadczyć o tym, że jest on przygotowany do płożenia podpisu. Nawet wówczas, gdy
parafujący zamiast inicjałów zamieści na dokumencie swój pełny podpis, jego znak zachowa
jedynie znaczenie przygotowania dokumentu do złocenia na nim podpisu. O merytorycznym
znaczeniu znaku bowiem przesądzi w takim wypadku treść dokumentu" (postanowienie
Sądu Najwyższego z dnia 17 sierpnia 2009 roku, sygn. akt II CKN 894/00). Wobec
powyższego należało zgodzić się z Zamawiającym, iż skoro jednak na gruncie Kodeksu
cywilnego podpis nie musi spełniać żadnych szczególnych kryteriów dotyczących jego treści
lub wyglądu, a decydujące znaczenie ma to, czy identyfikuje on osobę, od której pochodzi co
ma miejsce w niniejszym stanie faktycznym, to brak jest podstaw do uznania, że podpis
zawierający inicjały, ale ujęte w określony, powtarzalny i charakterystyczny dla danej osoby
znak graficzny stanowi parafę, a nie podpis. W takim przypadku należy wskazany znak
traktować jako podpis, w szczególności, że jest w pełni identyfikowalne od jakiej osoby
pochodzi. Ponadto jest złożony na dokumencie nie przygotowywanym do złożenia (czyli
sygnowanym do złożenia podpisu), ale już złożonym Zamawiającemu oświadczeniem.
Wobec tego należy uznać, że przedmiotowy dokument złożony przez Konsorcjum B&W
spełnia wszelkie wymogi w zakresie prawidłowości złożenia. Dodatkowo należy zauważyć,
ż
e Odwołujący S. – zgodnie z przepisami ustawy Pzp - nie może wychodzić poza zarzuty
zawarte w odwołaniu, zatem pozostałe zarzuty zgłoszone na rozprawie nie mogły być
przedmiotem rozstrzygnięcia. Powyższe niejednokrotnie potwierdzone zostało w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów okręgowych. Wobec powyższego
zarzut ten nie można uznać za zasadny, w tak zaistniałym stanie faktycznym.
d) Zarzut dotyczący licencji w ocenie składu orzekającego również podlega oddaleniu.
Odwołujący postawił zarzut, iż wymogom SIWZ nie odpowiadają zaoferowane przez
Konsorcjum B&W urządzenia transmisyjne, tzn. routery. Jak zauważył Zamawiający w
ż
adnym z dokumentów SIWZ Zamawiający nie wskazywał na konieczność posiadania
oznaczonych w odwołaniu licencji. Zamawiający dochowując należytej staranności by
uniknąć ewentualnych wątpliwości, podjął decyzję by uzyskać od wykonawcy stosowne
wyjaśnienia. W związku z tym, pismem z dnia 31 marca 2017 roku Zamawiający zwrócił się
do Konsorcjum B&W z prośbą o przedstawienie wyjaśnień dotyczących niniejszej kwestii. W
odpowiedzi na wezwanie wykonawca wyjaśnił, że przedmiotowe routery zawierają licencję
DATA, a także SEC+HSEC. Na potwierdzenie Konsorcjum B&W uwzględniło ww. licencje w
uzupełnionym na wezwanie Zamawiającego wykazie sprzętu teletransmisyjnego (załącznik
nr 3 do Pisma Konsorcjum B&W z dnia 7 kwietnia 2017 roku). Wyjaśnienia te okazały się
wystarczające – wobec postanowień SIWZ dla wykazania dostarczenia routerów z
właściwymi licencjami.
e) Odnosząc się do zarzutu dotyczącego wyciągarki linowej, w tym przypadku również Izba
zgodziła się z Zamawiającym. Odwołujący postawił zarzut, iż oferowana przez Konsorcjum
B&W wyciągarka linowa nie spełnia wymagań Zamawiającego, gdyż zamiast wymaganego
udźwigu 300 kg wykonawca przedstawił w dokumentacji technicznej wyciągarkę o udźwigu
200 kg. Podczas badania oferty Zamawiający zauważył niespójność pomiędzy
zadeklarowaną zgodnością z wymaganiem programu technicznego nr 2.12 („Dostarczenie i
zainstalowanie wciągarki jednofazowej (udźwig 300kg) w wieży
m
podeście napędu anteny"),
potwierdzoną w matrycy zgodności jako „zgodny" oraz zapisami dokument ZG025A m.in.
pkt. 4.6. Zachowując należytą staranność Zamawiający poprosił o wyjaśnienie tej
niespójności. W odpowiedzi Konsorcjum B&W poinformowało, iż wartość udźwigu wciągarki
przedstawiona w dokumencie 4.6 (200 kg) stanowi jedynie minimalną wartość niezbędną do
prawidłowej obsługi radaru (w rozumieniu Zamawiającego waga poszczególnych elementów
wciąganych za jej pomocą nie przekracza 200 kg).
Konsorcjum B&W w swojej odpowiedzi jednocześnie potwierdziło dostawę wciągarki
o udźwigu równym 300 kg. Jednocześnie Zamawiający zauważył, że przedstawił w pkt VII
SIWZ zestawienie oświadczeń i dokumentów jakich będzie się domagał na potwierdzenie, że
oferowana dostawa odpowiada wymaganiom określonym przez Zamawiającego. Wymagania
te zostały zawarte m.in. w dokumencie pn. „PROGRAM TECHNICZNY. Budowa i
uruchomienie czterech Ośrodków Radiolokacyjnych MSSR Modę S zgodnie z Decyzjami
Wojewodów o zezwoleniu na realizację, inwestycji w zakresie
lotniska ubytku publicznego".
Potwierdzeniem spełnienia wymagań było przedłożenie oświadczenia w postaci Matrycy
zgodności zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 10 do SIWZ. Dalej w punktach
VII.2 i VII.3 SIWZ wskazano na dodatkowe dokumenty jakie powinien przedłożyć
wykonawca, które powinny uzupełniać oświadczenie zawarte w Matrycy zgodności.
Jednakże dokumenty te dotyczą, w punkcie 2 — radaru MSSR, a w punkcie 3 - urządzeń
teletransmisyjnych. W zakres tych urządzeń nie wchodzi wyciągarka linowa, która jako nie
stanowiąca części radaru lub urządzeń teletransmisyjnych nie wchodzi w zakres urządzeń
wymagających złożenia dodatkowych dokumentów poza Matrycą zgodności. W
konsekwencji powyższego Zamawiający uznał, iż Konsorcjum B&W spełniło wymaganie
warunku zawartego w SIWZ. Po pierwsze, potwierdzono spełnienie wymaganie w matrycy
zgodności. Po drugie, wątpliwości zostały wyjaśnione przez wykonawcę w złożonym w dniu
7 kwietnia 2017 roku piśmie, w którym potwierdzono, że planowana do dostawy wyciągarka
linowa będzie posiadała udźwig 300 kg, mimo niespójności zawartej w dokumencie którego
nie wymagano w postępowaniu. Z uwagi, iż Konsorcjum B&W przedłożyło Zamawiającemu
wiele dokumentów, które nie były konieczne w świetle postanowień SIWZ, dlatego też w
piśmie z dnia 31 marca 2017 roku Zamawiający wielokrotnie dopytywał o wyjaśnienie celu
złożenia określonego dokumentu. Jednym z tych dokumentów, który nie był konieczny w
ś
wietle postanowień SIWZ był właśnie opis wyciągarki linowej. Wobec powyższego zarzut
ten również należało oddalić.
f) Co do zarzutu niewłaściwego użycia języka angielskiego w ocenie Izby zarzut ten nie
został doprecyzowany przez Odwołującego S., gdyż – jak słusznie zauważył Zamawiający –
nie jest wiadomym, które fragmenty miałyby być w sposób nieuprawniony przedstawione w
języku angielskim. Niejednokrotnie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów
okręgowych wskazywano, iż zarzut stanowią okoliczności prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. Na zarzut składają się również okoliczności faktyczne wskazujące na naruszenie
konkretnego przepisu ustawy Pzp (bądź jego części). Koniecznym zatem jest przy stawianiu
zarzutów powołanie się na okoliczności prawne, ale również istotne i rozstrzygające
znaczenie mają okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności
Zamawiającego. Ponadto – co również niejednokrotnie podkreślano w orzecznictwie KIO i
sądów okręgowych Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w
odwołaniu, zatem Krajowa Izba Odwoławcza związana jest wyłącznie zarzutami odwołania,
nie mogąc wychodzić poza jego zakres. Izba nie może również domniemywać przedmiotu i
zakresu zaskarżenia, który to zakres powinien być w sposób precyzyjny zakreślony przez
stronę wnoszącą środek ochrony prawnej w postaci odwołania (i tak np. postanowienie KIO z
dnia 30 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 1054/16). Mając powyższe na uwadze, skoro
okoliczności faktyczne - stanowiące integralną część zarzutu – nie zostały przez
Odwołującego S. doprecyzowane w odwołaniu – i nie mogły w świetle przepisu art. 192 ust.
7 ustawy Pzp być doprecyzowane na rozprawie – Izba uznała, że zarzut ten podlega
oddaleniu.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania wykluczenia Konsorcjum B&W pomimo
wprowadzenia Zamawiającego w błąd na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp
w ocenie Izby również zarzut ten należało uznać za niezasadny. Przede wszystkim w
przedmiocie niespójności w pozycjach „Kotary joint 3-channel-E beam", Zamawiający na
etapie oceny oferty Konsorcjum B&W zauważył jedynie nieścisłość parametru tłumienia
złącza obrotowego (Rotary joint) pomiędzy ofertą (0.8dB - jak wynika z tabel (pozycja „1")
umieszczonych na stronach 7, 8, 9 oferty), a przekazaną kartą charakterystyki (Insertion
Loss. max 1.0 dB załącznik 3e — karta charakterystyki złącza obrotowego strona nr 2).
Zamawiający zauważył, iż taki zapis nie wykluczał, że wartość podana w ofercie jest
poprawna, gdyż 0.8 dB jest mniejsze od 1 dB (należy zwrócić uwagę, iż w opisie producenta
użyto słowa „max", czyli wartość maksymalna). Niemniej jednak zachowując należytą
staranność celem wyjaśnienia tej nieścisłości Zamawiający poprosił o uzupełnienie karty
charakterystyki złącza obrotowego. W odpowiedzi Konsorcjum B&W potwierdziło wartość
0.8dB jako wynik pomiarów jednocześnie wyjaśniając, iż wartość maximum 1 dB jest
wynikiem jedynie założeń/wyliczeń projektowych, a po wytworzeniu elementu pomierzona
wartość wynosi 0.8 dB, co zostało uzupełnione w załączniku nr 2 (rotary joint). Natomiast w
kwestii wskazanej jako niespójność w pozycjach „Coax switch" Zamawiający wyjaśnił, iż
wymagał określenia tłumienia torów odbiorczych wyłącznie do przełącznika kanałów, a
moduł EPS switching unit oprócz „przełącznika kanałów - coaxial switch/RF Switch"
obejmuje dalsze elementy toru RF mające swoje tłumienie, co jasno wynika ze schematu
przedstawionego w pkt. 10.1.1.1 dokumentu ZG017A (coaxial swich = RF switch). Wskazana
przez Konsorcjum B&W wartość 0.2 dB jest wartością jak najbardziej realną (nie zaniżoną)
dla tego typu elementu toru falowodowego, nawet większą od wartości podanej w swojej
ofercie dla tego typu elementu przez Odwołującego S., wynoszącej 0.05 dB. W kwestii
wskazanej jako niespójność w pozycji „Wartość minimalnego zasięgu radaru" Zamawiający
zauważył, że wartość 0,5 NM (NM - mila morska) jest wartością pochodzącą z wymagań
europejskich („European Modę S Station Specification" paragraf 4.2.2 Radar Coverage)
stosowaną od wielu lat w określaniu wymagań dla tego typu urządzeń. W związku ze
znacznym rozwojem technicznym (systemów przetwarzania danych — komputerów)
parametr ten jest obniżany przez producentów radarów, stąd też Zamawiający użył tego
parametru jako kryterium w przedmiotowym przetargu. Odwołujący S. słusznie wskazał, że w
niektórych miejscach dokumentacji Konsorcjum B&W znajdują się różne wartości
minimalnego zasięgu od wartości „mniej niż 0.2 NM" (less than 0.2 NM) do 0.5 NM (standard
europejski), co jak wskazano powyżej jest europejską wartością standardową. Zamawiający
w Specyfikacji funkcjonalno-technicznej, w swoim wymaganiu SSR_3.3.1.1__1
domagał się minimalnego zasięgu wynoszącego co najwyżej 0.5NM. W Matrycy zgodności
Konsorcjum B&W potwierdziło to wymaganie, wskazując jednocześnie odpowiednie miejsce
w dokumentacji technicznej załącznik 3 MSSR 1 „Radar System Description" dokument
ZG017A sekcja 5.2 „Main Parameters". W pierwszym podrozdziale tej sekcji określono
wartość minimalnego zasięgu na „mniej niż 0.2 NA4". Powyższy zapis nie wykluczał, iż
wartość 0.10-0.19 NM podana w ofercie jest poprawna, gdyż jest mniejsza od wartości 0.2
NM. Zamawiający zachowując należytą staranność celem wyjaśnienia wszystkich
okoliczności poprosił o podanie konkretnej wartości minimalnego zasięgu. W odpowiedzi w
piśmie z dnia 7 kwietnia 2017 roku Konsorcjum B&W poinformowało, iż dokładna wartość
tego parametru to 0.18 NM, co jest zgodne z informacją odnośnie tego parametru zawartą w
ofercie. Odwołujący S. w swym odwołaniu odniósł się do różnych fragmentów oferty
Konsorcjum B&W w których występuje wartość inna niż 0,18 NM, jednak wskazane
fragmenty nie dotyczą bezpośrednio minimalnego zasięgu, który był kryterium a innych
parametrów. Jedyne bezpośrednie potwierdzenie parametru minimalnego zasięgu radaru
znajdowało się w dokumencie ZG017A rozdział 5.2.1 strona 39 drugi wiersz tabeli „Minimum
detection rangę of less than 0.2 NM" („Minimalny zasięg mniejszy od 0.2 NM"). Złożone
wyjaśnienia wskazują, iż nie można zarzucić Konsorcjum B&W zamierzonego działania lub
rażącego niedbalstwa, tudzież lekkomyślności lub niedbalstwa, w wyniku których
Zamawiający zostałby wprowadzony w błąd przy prezentowaniu spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Zgodzić należało się, że nie mamy bowiem w tym przypadku do
czynienia z jakimkolwiek wprowadzeniem w błąd. Przekazane informacje nie można było – w
ś
wietle przedstawionego materiału dowodowego – uznać za nieprawdziwe. Ponadto po
uzyskaniu wyjaśnień, które uszczegółowiały wcześniej podane dane, Zamawiający uzyskiwał
potwierdzenie spełnienia warunków postawionych w SIWZ. Żadna z nowo uzyskanych
informacji nie stała w sprzeczności z odpowiednią informacją wskazaną w ofercie.
Jednocześnie zaistniałe niejasności dawały podstawę do skorzystania z przysługujących
przepisów w celu uzyskania wyjaśnień. Ostatecznie uzyskane dane nie odbiegały od
rzeczywistości, a zatem nie można było stwierdzić, iż Zamawiający został wprowadzony w
błąd. Wobec powyższego Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17
ustawy Pzp nie potwierdził się w przedstawionym Izbie stanie faktycznym.
Dodatkowo – wobec postawionych przez Odwołującego S. zarzutów należy w sposób
ogólny odnieść się do przedstawionej argumentacji i uzasadnienia. Należy pamiętać, że nie
można – tak jak to czyni Odwołujący S. – w sposób wybiórczy czytać treść złożonej oferty. W
ocenie Izby Odwołujący S. w sposób kazuistyczny dokonał analizy oferty wykonawcy B&W –
dokonując tłumaczenia niektórych z dokumentów na język polski – wywodząc z tego daleko
idące skutki w postaci konieczności wykluczenia wykonawcy z postępowania. Należy
pamiętać, że na treść złożonej oferty składa się całokształt oświadczeń i dokumentów, nie
można również pomijać złożonych przez wykonawcę wyjaśnień. należy odczytywać z
całokształtu, biorąc pod uwagę również złożone w tej materii wyjaśnienia. Wobec
powyższego wnioski, które wyciąga dla siebie Odwołujący S. są zbyt daleko idące, a w
niniejszym stanie faktycznym nie doszło do zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa, czy też lekkomyślności lub niedbalstwa, zatem nie można zarzucić
Zamawiającemu naruszenia przepisów art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17ustawy Pzp.
Odnosząc się jeszcze do zarzutu Odwołującego S. – błędnej oceny ofert, t.j.
naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, w tym przypadku Izba również zgodziła się z
Zamawiającym. Analogicznie jak co do poprzednich zarzutów, Izba uznała że zarzut
naruszenia art. 91 ustawy Pzp nie potwierdził się w zebranym przez Izbę materiale
dowodowym. W konsekwencji w ocenie Izby nie potwierdził się również zarzut naruszenia
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający wobec istniejących wątpliwości mógł wystąpić do
wykonawcy o wyjaśnienia, czy też uzupełnienie dokumentów, co też w tym stanie rzeczy
uczynił.
Wobec powyższego, mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono
jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, oba odwołania
podlegają oddaleniu.
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w
punkcie 1 sentencji orzekła w formie wyroku, oddalając odwołania. W punkcie 2 sentencji
Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do jego
wyniku, zaś zgodnie z § 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (dz. U. Nr 41, poz. 238 z
późn. zm.), Izba zasądziła od Odwołujących na rzecz Zamawiającego koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 7.200 zł.
Przewodniczący:
……………………
…………………….
…………………......