KIO 938/17 WYROK dnia 22 maja2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 938/17 

WYROK 

z dnia 22 maja2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Edyta Paziewska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  W.  w  dniu  18  maja  2017  r.  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 maja 2017r. przez wykonawcę

 P.O.S. Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością    z  siedzibą  w  P.,  (...)w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  zamawiającego 

Gminę  Miasto  Świnoujście  w  Świnoujściu,  ul.  Wojska  Polskiego 

przy udziale wykonawcy 

G.S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W., 

(...)zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 938/17 po stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

odrzucenia oferty P.O.S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., (...) 

i  dokonanie  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  udziałem  oferty  P.O.S.  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., (...), 

2. kosztami postępowania obciąża 

Gminę Miasto Świnoujście w Świnoujściu, ul. Wojska 

Polskiego 1/5i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę

  10  000zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez

wykonawcę  P.O.S. 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością  z siedzibą w P., (...)tytułem wpisu od 

odwołania,  

2.2. zasądza od Gminy Miasto Świnoujście w Świnoujściu, ul. Wojska Polskiego 1/5 na rzecz 

P.O.S. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P., (...)kwotę 

13 600zł 00 gr 

(słownie : trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu i zastępstwa prawnego. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych(t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 

1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Szczecinie. 

Przewodniczący:      …………… 


Sygn. Akt KIO 938/17 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

wykonanie zadania pn.: Przebudowa boiska przy ulicy Białoruskiej w dzielnicy Warszów oraz 

zagospodarowanie terenów sportowych -11 etap zostało wszczęte ogłoszeniem 

zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 56067-2017 z dnia 31 marca 2017r. 

W  dniu  2  maja  2017  r.  zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty  wykonawcy  P.O.S. 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością    z  siedzibą  w  P.,  (...)  –  dalej  odwołującego.  W 

podstawie faktycznej odrzucenia wskazał, że Nawierzchnia poliuretanowa powinna posiadać 

jednolitą  barwę  zarówno  w  każdej  warstwie  jak  i  na  całej  powierzchni.  Nawierzchnia  winna 

być o jednorodnej strukturze złożonej z mieszaniny granulatu EPDM i spoiwa PU tzw. Pełny 

poliuretan  o  minimalnej  grubości  13  mm.  Nawierzchnia  odwołującego  zawiera  w  swoim 

składzie w dwóch dolnych warstwach granulat SBR, który jest w kolorze czarnym. Natomiast 

wierzchnia wylewka PUR jest w kolorze czerwonobrązowym. W związku z tym proponowana 

nawierzchnia nie posiada jednolitej czerwonej barwy, zawiera czarny, obniżający właściwości 

użytkowe  nawierzchni  granulat  SBR  nie  EPDM,  przez  co  jest  niezgodna  z  wymaganiami 

siwz.  Dalej  zamawiający  przywołał  postanowienia  załącznika  nr  4-1  do  siwz,  a  także 

wskazał,  że  w  przypadku  wątpliwości,  że  niejednolity  kolor  nawierzchni  nie  ma  żadnego 

znaczenia  z  punktu  widzenia  celów  zamawiającego,  to  odwołujący  mógł  wnieść  odwołanie 

wobec treści ogłoszenia i postanowień siwz. 

W  dniu  8  maja  2017r.  na  tę  czynność  zamawiającego  odwołujący  wniósł  odwołanie. 

Odwołanie 

zostało 

wniesione 

przez 

pełnomocnika 

działającego 

na 

podstawie 

pełnomocnictwa  z  7  kwietnia  2016  r  udzielonego  przez  prezesa  zarządu  ujawnionego  w 

załączonym  odpisie  z  KRS  i  umocowanego  do  samodzielnej  reprezentacji.  Kopia  została 

przekazana zamawiającemu emailem z 8 maja 2017 r. 

Odwołujący zamawiającemu zarzucił naruszenie: 

art.  89  ust  1  pkt  2  ustawy  przez  jego  niewłaściwe  zastosowanie,  polegające  na 

odrzuceniu  oferty  zamawiającego,  jako  rzekomo  nieodpowiadającej  treści  siwz  z  powodu 

błędnego  uznania,  iż  zaoferowana  przez  odwołującego  nawierzchnia,  składająca  się  w 

wierzchniej  warstwie  z  granulatu  EPDM  w  kolorze  czerwonym  oraz  głębszej  (niewidocznej) 

warstwie  wewnętrznej  z  granulatu  SBR  nie  spełniała  wymogów  stawianych  przez 

zamawiającego w siwz, w świetle okoliczności, iż zamawiający nie sprecyzował, jak również 

nie wykluczył zastosowania granulatu SBR w dolnych warstwach nawierzchni; 

art.  82  ust.  3  ustawyprzez  uznanie,  iż  treść  oferty  odwołującego  nie  odpowiadała 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (siwz),  skoro  odwołujący  się  przedstawili 

ofertę w zakresie wykonania zewnętrznej warstwy nawierzchni z granulatu EPDM, zgodnie z 


wymogami  zamawiającego,  natomiast  w  treści  siwz  nie  zostało  sprecyzowany  wymóg 

wykonania  wszystkich  warstw  nawierzchni  z  granulatu  EPDM,  a  tym  samym  zamawiający 

dopuścił dowolność w zakresie zaoferowania przez potencjalnych wykonawców nawierzchni, 

która w dolnej (wewnętrznej) warstwie mogła zawierać inny rodzaj granulaty, aniżeli granulat 

EPDM, 

art.  29  ust.  1  ustawyprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny, gdyż opis przedmiotu zamówienia, w zakresie nawierzchni, nie precyzował 

konieczności  wykonania  wszystkich  warstw  nawierzchni  z  mieszaniny  granulatu  EPDM  i 

spoiwa  PU,  co  było  przyczyną  odrzucenia  oferty  wykonawcy;  zamawiający  dopiero  w 

czynności odrzucenia oferty odwołującego sprecyzował  wprost, że domaga się nawierzchni 

w systemie FULL-PUR (pełny poliuretan) o minimalnej grubości 13mm; taki opis nawierzchni 

natomiast nie wynika z przygotowanej przez zamawiającego dokumentacji przetargowej; 

art.  7  ust.  1  ustawyprzez  jego  niewłaściwe  zastosowanie,  polegające  na 

bezzasadnym  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z  powodu  zaoferowania  przez  niego 

nawierzchni,  która  w  dolnej  warstwie  (niewidocznej  dla  użytkownika)  posiadała  granulat  o 

innej  barwie  i  innym  rodzaju  (SBR  zamiast  EPDM)  mimo  okoliczności,  iż  zastosowanie 

granulatu o tej samej barwie  i innym typie  w  żadnej mierze nie  wpływa na funkcjonalność i 

parametry  użytkowe  nawierzchni  -  co  powoduje  zachwianie  zasady  równego  traktowania 

wykonawców  i  zachowania  uczciwej  konkurencji,  gdyż  zamawiający  w  sposób 

nieuzasadniony  preferował  nawierzchnię  wykonaną  w  całości  z  granulatu  EPDM,  aniżeli 

systemu składającego się z różnych warstw granulatu. 

Odwołujący wniósł o: nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty 

odwołującego, nakazanie zamawiającemu dokonania czynności badania i oceny ofert oraz 

wyboru oferty najbardziej korzystnej, z uwzględnieniem oferty odwołującego. 

Ponadto, odwołujący wniósł o przyznanie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa 

w  postępowaniu  odwoławczym  zgodnie  z  fakturą  VAT,  która  zostanie  przedłożona  na 

rozprawie. 

Odwołujący  wskazał,  że  jego  interes  prawny  wynika  z  faktu,  iż  złożył  on  ofertę  spełniającą 

wymogi  stawiane  przez  zamawiającego  w  siwz,  która  to  oferta  została  bezpodstawnie 

odrzucona.  W  przypadku  potwierdzenia  zarzutu  niezasadnego  odrzucenia  oferty  przez 

zamawiającego,  ten  będzie  zobowiązany  do  zbadania  ofert,  z  uwzględnieniem  oferty 

złożonej  przez  odwołującego,  który  miałby  możliwość  uzyskania  zamówienia  objętego 

przedmiotem postępowania. 

Czynnością  z  dnia  2  maja  2017  roku  zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego  wskazując 

na niezgodność z treścią siwz oferty, w zakresie zaoferowanej nawierzchni z poliuretanu. 

Nawierzchnia z tworzywa sztucznego (poliuretanu) została opisana przez zamawiającego, w 

punkcie  ST.  15  STiWOR  (str.  89  z  94),  jako  nawierzchnia  sportowa  bezspoinowa, 


poliuretanowa  minimalna  grubość  13  mmt  nieprzepuszczalna  dla  wody,  do  użytkowania  w 

butach  z  kolcami,  wykonana  bezpośrednio  na  placu  budowy  na  podbudowie  betonowej. W 

każdej  warstwie  posiada  jednolitą  barwę  oraz,  jednolitą  barwę  na  całej  powierzchni.  Kolor 

czerwony. 

Grubość całkowita - min. 13 mm, 

Wytrzymałość na rozciąganie: - min 0,5 MPa, 

Wydłużenie podczas zerwania - min. 40 %, 

Odkształcenie pionowe - 0,6 -1,8 mm, 

Zdolność amortyzowania siły - 35 - 50 %. 

Punkt  3.  Sposób  montażu  wskazywał,  iż  nawierzchnia  składa  się  z  warstw  elastycznej 

(nośnej)  użytkowej.  Warstwa  nośna  to  mieszanina  granulatu  gumowego  (brak 

sprecyzowania, czy mowa o granulacie EPDM, czy SBR - przyp. odwołującego) i lepiszcza 

poliuretanowego.  Tak  wykonaną  warstwę  należy  pokryć  warstwą  użytkową,  która  stanowi 

system  poliuretanowy  zmieszany  z  granulatem  EPDM.  Czynność  tą  wykonuje  się  przez 

natrysk  mechaniczny  (przy  użyciu  specjalnej  natryskarki).  Po  całkowitym  związaniu 

mieszaniny są malowane linie farbami poliuretanowymi metodą natrysku. 

Wykonanie  warstwy  użytkowej:  Warstwę  tą  stanowi  system  poliuretanowy  2-składnikowy, 

który  jest  zmieszany  z  granulatem  EPDM  o  granulacji  0,5-1,5  mm  w  stosunku  wagowym 

60%  x  40%.  Czynność  tą  wykonuje  się  w  mikserze  przeznaczonym  dla  tworzyw. 

Odpowiednio  przygotowany  produkt  rozprowadza  się  na  warstwie  nośnej  przez  natrysk 

mechaniczny.  Całkowita  grubość  systemu  wynosi  min.  13  mm.  tym  miejscu  odwołujący 

podkreślił,  iż  opis  wykonania  wskazuje  jednoznacznie  na  nawierzchnię  typu  natrysk  a  więc 

odmienna od ostatecznie zaoferowanej. 

Jako dowód odwołujący powołał siwz - str. 89 (w aktach postępowania przetargowego) 

Z  kolei,  zamawiający  w  projekcie  wykonawczym  (punkt  2  -  bieżnia  lekkoatletyczna  oraz 

zakola)  wskazywał  na:  Nawierzchnia  sportowa  bezspoinowa,  poliuretanowa  minimalna 

grubość 13 mm, nieprzepuszczalna dla wody, do użytkowania w butach z kolcami, wykonana 

bezpośrednio na placu budowy na podbudowie betonowej. W każdej warstwie nawierzchnia 

posiada jednolitą barwę oraz jednolitą barwę na całej powierzchni. 

Jako  dowód  odwołujący  powołał  projekt  wykonawczy  -  str.  8  (w  aktach  postępowania 

przetargowego) 

Załącznik  4.1.  do  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (Opis  przedmiotu 

zamówienia)  w  punkcie  2)  „Bieżnia  lekkoatletyczna”  opisywał  nawierzchnię,  jako  bieżnia 

lekkoatletyczna,  okrężna  dł.  400  m,  4  -  torowa  z  odcinkiem  bieżni  prostej  dł.  100  m,  6  — 

torowej o nawierzchni poliuretanowo- gumowej nieprzepuszczalnej dla wody, bezspoinowej, 

wykonanej  bezpośrednio  na  placu  budowy  na  podbudowie  betonowej.  Nawierzchnia 

poliuretanowa  jednowarstwowa  z  mieszaniny  granulatu  EPDM  i  spoiwa  PU  (tzw.  pełny 


poliuretan)  o  minimalnej  grubości  13  mm.  Nawierzchnia  o  jednorodnej  strukturze  i  barwie 

(kolor  czerwony)  w  całej  grubości  warstwy  oraz  na  całej  powierzchni  -  do  użytkowania  w 

butach  z  kolcami.  Odwodnienie  bieżni  zgodnie  z  branżowym  projektem.  Dodatkowo  należy 

wykonać  izolację  przeciwwilgociową  podbudowy  bieżni  z  folii  poliuretanowej  gr.  0,4  mm 

łączonej na zakład. dowód: Załącznik 4.1. dosiwz (w aktach postępowania przetargowego). 

Z treści powyższych opisów nawierzchni można wywnioskować, iż zamawiający domaga się 

wykonania warstwy użytkowej nawierzchni z granulatu EPDM. Nie precyzuje natomiast, czy 

warstwa  nośna  —  znajdująca  się  „pod  spodem”  (poniżej)  warstwy  użytkowej  ma  zostać 

wykonana z granulatu EPDM; opisana została jedynie, jako mieszanina granulatu gumowego 

- a takowym jest, między innymi, granulat EPDM i granulat SBR. Ponadto, zamawiający nie 

sprecyzował, czy nawierzchnia ta ma być jednolita w jednej, jedynej warstwie, czy też miała 

być  jednolita  w  danej  warstwie,  która  wchodzi  w  skład  całego  systemu  nawierzchni  z 

tworzywa  sztucznego.  Nie  istnieje  bowiem  nawierzchnia  typu  FULL-PUR  złożona  tylko  z 

jednej  warstwy  granulatu  i  lepiszcza  poliuretanowego.  Każdy  system  nawierzchni 

poliuretanowej  w  systemie  FULL-PUR  składa  się  z  kilku  warstw,  złożonych  z  granulatu 

(EPDM  lub  SBR)  oraz  kleju  poliuretanowego.  Różna  jest  natomiast  metoda  nakładania 

nawierzchni, gdyż nawierzchnie tego typu mogą być nakładane ręcznie - w takim przypadku 

po  utwardzeniu  każdej  warstwy,  pracownik  nakłada  kolejną  warstwę  kleju  i  zasypuje  ją 

odpowiednim  granulatem,  lub  też  każda  (kolejna)  warstwa  nawierzchni  układana  jest  przy 

pomocy specjalistycznej maszyny. 

Odwołujący,  w  zakresie  nawierzchni  poliuretanowej  zaproponował  rozwiązanie,  w  postaci 

nawierzchni  Polytan  PUR  -  wodoodpornego  systemu  na  bazie  poliuretanu,  odpornego  na 

kolce,  o  zwartej  strukturze,  spełniającego  wymogi  IAAF  oraz  normy  DIN  18035/86  i  EN 

14877, Certyfikowana przez IAAF, 

Struktura systemu przedstawia się w sposób następujący: 

Podkład - Polytan 1010:2-składnikowy PUR, zawierający rozpuszczalnik 

1  -  warstwa  -  Polytan  2400+Polytan  4000/1;  2-składanikowy  PUR,  samopoziomujący,  bez 

rozpuszczalnika, zasypany granulkami gumowymi SBR z produkcji pierwotnej, 1-4 mm, 

2  -  warstwa  -  Polytan  2400+  Polytan  4000/1:  2-składanikowy  PUR,  samopoziomujący,  bez 

rozpuszczalnika, zasypany granulkami gumowymi SBR z produkcji pierwotnej, 1-4 mm, 

3  -  warstwa  -  Polytan  2400+Polytan  4000/1:  2-składanikowy  PUR,  samopoziomujący,  bez 

rozpuszczalnika, zasypany granulkami gumy EPDM, 1-3,5 mm. 

Malowanie linii - 2-składnikowy PUR, zawierający rozpuszczalnik. 

Zaoferowany przez P.O.S. Sp. z o.o. posiadał następujące dane techniczne: 

Grubość systemu - 14,4 mm, 

Redukcja siły/pochłanianie wstrząsów - 35 %, 

Odkształcenie pionowe - 1,6 mm, 


Wytrzymałość na rozciąganie - 0,72 MPa, 

Wydłużenie - 74 %, 

Tarcie-64. 

Odwołujący jako dowód powołał ofertę P.O.S. (w aktach postępowania przetargowego). 

Odwołujący, w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zadał  w trybie art. 

38 ust. 1 ustawy pytanie do siwz o następującej treści: W związku z tym, że opis nawierzchni 

jaka  ma  być  zamontowana  na  bieżni  jest  niejednoznaczny,  proszę  o  potwierdzenie  jakiego 

typu  nawierzchnię  poliuretanową  należy  wycenić:  FULL  PUR  czy  Natrysk  ?  Zamawiający 

udzielił  zdawkowej  odpowiedzi,  iż  „Opis  dotyczący  wykonania  nawierzchni  poliuretanowej 

jest jednoznacznie określony w dokumentacjiprzetargowej”. 

Zdaniem  odwołującego  należało  w  pierwszej  kolejności  uzgodnić  czy  zamawiający  chce 

zainstalować i nawierzchnię  typu  natrysk  zgodnie  (zgodnie  z  opisem  montażu  w  STWiOR) 

czy  pełny  system  (FULL  PUR)zgodnie  z  projektem  budowlanym  i  opisem  przedmiotu 

zamówienia.  Odpowiedź  zamawiającego  w  żaden  sposób  nie  rozstrzygnęła  dylematy 

jakanawierzchnia ma być położona  

Zamawiający, odrzucając ofertę odwołującego, jako podstawę odrzucenia przywołał przepis 

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy uzasadniając odrzucenie oferty, iż zamawiający w postępowaniu 

przetargowym WIM.27U .18.2017 opisując swoje wymagania odnoszące się do nawierzchni 

poliuretanowej  bieżni  i  boisk  wielofunkcyjnych  zlokalizowanych  na  zakolach  istniejącego 

boiska  do  gry  w  pitkę  nożną.  Nawierzchnia  poliuretanowa  zgodnie  z  wymogami 

zamawiającego powinna posiadać jednolitą barwę zarówno w każdej warstwie jak i na całej 

powierzchni.  We  wspomnianym  piśmie,  zamawiający  po  raz  pierwszy  sprecyzował,  że 

domaga się jednolitej barwy nawierzchni we wszystkich warstwach poliuretanu (wewnętrznej 

oraz zewnętrznej - użytkowej). 

Dalej,  zamawiający  wskazał,  że  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  nawierzchnia 

poliuretanowa winna być o jednorodnej strukturze złożonej z mieszaniny granulatu EPDEM i 

spoiwa  PU  tzw.  pełny  poliuretan  o  minimalnej  strukturze  13  mm.  Odwołujący  zaznaczył,  iż 

stanowisko to stoi w sprzeczności z treścią siwz, gdzie wskazano jedynie na jednolitą barwę i 

nie jednolitą strukturę dla każdej warstwy 

Jak  wskazał  zamawiający,  nawierzchnia  oferowana  przez  odwołującego  zawiera  w  swoim 

składzie w dwóch dolnych warstwach granulat SBR, który jest w kolorze czarnym. Natomiast, 

wierzchnia  wylewka  PUR  jest  w  kolorze  czerwono  -  brązowym.  W  związku  z  tym 

nawierzchnia  nie  posiada  jednolitej  czerwonej  barwy,  zawiera  czarny,  twardy,  obniżający 

właściwości  użytkowe  nawierzchni  granulat  SBR  a  nie  EPDM,  przez  co  jest  niezgodna  z 

wymaganiami  siwz.  W  żadnym  miejscy  oferty  nie  wynika,  granulat  SBR  jest  w  kolorze 

czarnym. Odwołujący zamierzał wykorzystać w dolnych warstwach granulat gumowy SBR w 

kolorze czerwonym malowanym w masie na wskroś. 


Jako dowód odwołujący powołał pismo zamawiającego z dn. 2 maja 2017 r. - zawiadomienie 

o odrzuceniu oferty odwołującego (w aktach postępowania przetargowego). 

Odwołujący w swej ofercie nigdy nie zaoferował granulatu SBR w kolorze czarnym. Granulat 

SBR  Virgin,  będący  elementem  głębszych  warstw  nawierzchni  jest  granulatem  tzw. 

barwionym  w  masie,  a  zatem  już  na  etapie  jego  wytworzenia;  granulat  ten  nie  jest  zatem 

granulatem  w  kolorze  czarnym,  następnie  barwionym  farbą  poliuretanową.  Granulat  ten 

może  zostać  wyprodukowany  w  dowolnym  kolorze,  natomiast  w  przypadku  zaoferowanej 

zamawiającemu  nawierzchni,  granulat  SBR  w  głębszych  warstwach  nosi  barwę  czerwoną, 

tak jak górna (użytkowa) warstwa, wykonana z granulatu EPDM. 

Odwołujący  wskazał,  iż  zaoferowana  przez  niego  nawierzchnia  przeszła  liczne  badania  w 

kierunku  uzyskania  certyfikatów  IAAR  W  toku  badań  potwierdzone  zostało,  iż  wersje 

sportowej  nawierzchni  syntetycznej  Polytan  PUR  zawierające  w  składzie  zarówno  granulki 

SBR  jak  i  EPDM  w  dolnych  warstwach,  zostały  przebadane  zgodnie  z  normami 

eksploatacyjnymi  IAAF  i  spełniły  wymogi  IAAF  w  czasie  testów.  Zamawiający  nie 

zakwestionował  przełożonych  przez  odwołującego  wyników  badań,  jak  również  nie  zażądał 

dodatkowych dokumentów, potwierdzających zgodność nawierzchni z wymogami IAAF. 

Jako dowód odwołujący powołał odpis pisma Labosport z dn. 25.02.2014 r. 

Odwołujący  podniósł,  iż  zamawiający  w  sposób  bezzasadny  odrzucił  jego  ofertę,  jako 

niezgodną  z  siwz.  Podkreślił,  iż  zamawiający  nie  sprecyzował  w  sposób  jednoznaczny, 

niebudzący  wątpliwości,  iż  wyklucza  rozwiązania  równoważne,  takie  jak  zaproponowane 

przez  odwołującego.  Nie  polega  na  prawdzie,  iż  zaoferowana  przez  odwołującego 

nawierzchnia  jest  systemem  o  zaniżonej  wartości  użytkowej,  skoro  spełniała  wszystkie 

parametry  użytkowe  postawione  przez  zamawiającego.  Odwołujący  nie  zgodził  się  ze 

stwierdzeniem,  iż  barwa  niewidocznej  warstwy  nawierzchni,  znajdującej  się  pod  wierzchnią 

warstwą  użytkową,  wykonana  z  nieco  odmiennegogranulatuSBRma  jakiekolwiek  znaczenie 

dla  celu,  funkcji  i  parametrów  nawierzchni.Takie  zachowanie  zamawiającego,  w  ocenie 

odwołującego,  w  sposób  oczywisty  stanowi  naruszenie  zasady  równego  traktowania 

wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji. Tym bardziej, że kolor granulatu SBR jest 

czerwony. 

W  ocenie  odwołującego  nie  można  mówić  o  niezgodności  zaoferowanego  świadczenia  z 

wymogami  postawionymi  przez  zamawiającego  w  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia.  Zwrócił  uwagę,  iż  zamawiający  nie  sprecyzował  w  sposób  jednoznaczny,  czy 

wymaga wykonania z granulatu EPDM tylko jednej - wierzchniej, użytkowej warstwy - czy też 

głębsze,  niewidoczne  warstwy  nawierzchni,  mogą  zostać  wykonane,  przy  użyciu  granulatu 

innego  typu,  np.  SBR.  W  tym  zakresie  powołał  stanowisko  wyrażone  przez  Krajową  Izbę 

Odwoławczą  w  wyroku  z  dnia  11  grudnia  2014  roku  (KIO  2493/14),  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dn. 05.08.2014 r., KIO 1465/14, wyrok KIO z dn. 07.05.2013 r., KIO 903/13). 


Na  marginesie  odwołujący  wskazał,  iż  zamawiający  w  świetle  uzyskania  wątpliwości  co  do 

tego,  jaki  granulat  zaoferował  odwołujący  się,  mógł  i  powinien  wezwać  odwołującego  do 

udzielenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy.  Zamawiający  zaniechawszy  tej 

procedury,  praktycznie  pozbawił  odwołującego  się  możliwości  wyjaśnienia,  dlaczego 

przedłożył  zaoferował  taką  właśnie  nawierzchnię  -  złożoną  z  granulatów  EPDM  i  SBR  oraz 

na uzyskałby bardzo szczegółowe wyjaśnienia, dlaczego ma w tym przypadku do czynienia z 

produktami/rozwiązaniami  równoważnymi.  Nie  ma  dla  odwołującego  wątpliwości,  iż 

umożliwienie  złożenia  wyjaśnień  w  tym  zakresie  posłużyłoby  bardziej  wszechstronnemu  i 

obiektywnemu  rozważaniu  oferty.  O  ile  orzecznictwo  w  tym  zakresie  jest  rozbieżne,  to 

przewagę  uzyskuje  pogląd  o  konieczności  uzyskania  wyjaśnień  przed  podjęciem  przez 

zamawiającego  decyzji.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyr.  z  15.02.2013  r.  (KIO  214/13, 

Legalis)  jednoznacznie  stwierdziła,  że  zamawiający,  u  którego  zrodziły  się  jakiekolwiek 

wątpliwości,  co  do  treści  oferty,  jest  wprost  zobowiązany  (ze  względu  na  regułę  należytej 

staranności), a nie tylko uprawniony, do żądania wyjaśnień od wykonawcy. 

Konsekwencją  powyższych  naruszeń  była  obraza  przepisu  art.  82  ust.  3  ustawy 

spowodowana  błędnym  uznaniem,  że  treść  oferty  odwołującego  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Nie ulega wątpliwości, iż przepis ten wyraża w 

sobie normę o charakterze bezwzględnie obowiązującym (iuscogentis). W treści powyższego 

przepisu istotne znaczenia ma element jej hipotezy w postaci zwrotu "musi odpowiadać", co 

należy  odczytywać,  że  pomiędzy  treścią  oferty  i  treścią  siwz  istnieć  powinna  tożsamość 

merytoryczna  -  funkcjonalna  odnosząca  się  do  istotnych  składników  przyszłego 

zobowiązania,  a  więc  nie  tożsamość formalna (słowna,  pojęciowa).  Przekładając  powyższą 

normę  prawną  na  grunt  praktyczny  odwołujący  wskazał,  iż  zgodnie  z  ujętym  w  jej  treści 

nakazem,  skierowanym,  co  istotne,  zarówno  do  podmiotu  zamawiającego,  jak  również  do 

wykonawców,  zakres  i  sposób  realizacji  świadczenia  musi  być  zgodny  z  zakresem  i 

sposobem  dookreślonym  przez  zamawiającego  w  treści  siwz  -  przy  czym,  nieusuwalnym 

brakiem  oferty  skutkującym  jej  odrzuceniem  jest  sprzeczność  oferty  z  siwz,  co  do  jej 

istotnych elementów. Jak wskazuje judykatura (por. wyr. SO w Gorzowie Wlkp. z 9,11.2005 

r.,  VII  Ga  44/05,  niepubl.),  Zob,  także  wyr.  KIO  z  25.3.2013  r.,  KIO  578/13:  Podstawą 

odrzucenia oferty, na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pr. Zam. Publ., jest niezgodność 

jej  treści  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  a  contrario  za  sprzeczne  z 

ustawą  należy  uznać  odrzucenie  oferty  z  powodu  niespełnienia  ustalonych  przez 

zamawiającego wymogów dotyczących jej formy. [...]W -ocenie Izby tylko te elementy oferty, 

które  mają  decydujące  znaczenie,  czy  to  w  możliwości  uznania  takiej  oferty  za 

najkorzystniejszą,  czy  też  możliwości  zawarcia  umowy,  wyłączają  możliwość  rozszerzenia 

sankcji  wynikających  z  omawianego  przepisu  na  elementy  obiektywnie  nieistotne". 

Odwołujący powołał wyrok KIO z 12.1.2010 r., KIO/UZP 1641/09; wyrok KIO z 21.2.2013 r., 


KIO  269/13,  wyrok  KIO  z  8.10.2008  r.,  KIO/UZP  1401/09),  wyrok  KIO  z  dn.  25.01.2017  r.. 

KIO 103/17). 

Nawet,  gdyby  przyjąć,  iż  niezgodność  oferty  odwołującego  była  w  jakimś  -  nieznacznym  - 

zakresie  niezgodne  z  treścią  siwz,  to  nie  mogła  ona  stanowić  podstawy  dla  jej  odrzucenia. 

Rodzaj  granulatu,  umieszczonego  w  dolnej  warstwie  nawierzchni,  nie  ma  znaczenia  dla 

parametrów 

użytkowych 

oraz 

trwałości 

nawierzchni, 

co 

odwołujący 

wykazał 

niezakwestionowanymi  przez  zamawiającego  dokumentami,  tym  bardziej,  że  SBR  jest 

zaoferowany z produkcji pierwotnej kolorze czerwonym Nie ulega wątpliwości, iż wykonawca 

nie  jest  uprawniony,  aby  ustalać  za  zamawiającego,  jakie  parametry  mają  mieć  charakter 

istotny, podlegający ocenie, celem otrzymania produktu zaspakajającego oczekiwania w jak 

najszerszym  zakresie.  To  zamawiający  jest  gospodarzem  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  którego  przeprowadzenie  ma  doprowadzić  do  zaspokojenia  jego  potrzeb,  pod 

warunkiem,  te  nie  uchybia  to  zasadom  równego  traktowania  wykonawców  oraz  uczciwej 

konkurencji  Zasady  te  doznają  uszczerbku  jeśli,  wskutek  postanowień  zamawiającego 

możliwość,  racjonalnie  skalkulowanej  oferty  praktycznie  upada  (por.  wyrok  KIO  z  dn. 

04.06.2013 r., KIO 1189/13). 

Zamawiający  przedwcześnie  odrzucając  ofertę  odwołującego,  nie  dał  odwołującemu 

możliwości wykazania, iż ma do czynienia z produktem równoważnym, którego właściwości i 

parametry 

odpowiadały 

parametrom 

postawionym 

przez 

zamawiającego. 

Celem 

umieszczenie  przez  ustawodawcę  dyspozycji  art.  30  ust.  4  ustawy,  dzięki  któremu  jest 

umożliwienie  ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne  tym  wykonawcom,  którzy  mogą 

zaoferować rozwiązania równoważne, spełniające wymagania określone w opisie przedmiotu 

zamówienia  z  zastosowaniem  norm,  aprobat,  specyfikacji  technicznych  i  systemów 

odniesienia. 

Odwołujący  wykazał  za  pomocą  wyników  badań  niezależnego  laboratorium,  posiadającego 

wymagany  przez  zamawiającego  Certyfikat  IAAF,  iż  zaoferowana  nawierzchnia  spełnia 

wszystkie  wymogi  zamawiającego.  Rodzaj  granulatu  oraz  jego  kolor  w  dolnych  warstwach 

nie  stanowiły  kryterium  wyboru  nawierzchni,  zatem  obowiązkiem  zamawiającego  było 

dopuszczenie  rozwiązania  równoważnego,  które  mogło  zawierać  inne  rozwiązanie,  niż 

granulat EPDM. Wykładania art. 29 ust. 3 ustawy nie pozostawia wątpliwości, że po stronie 

zamawiającego w przypadku, gdy sporządza opis przedmiotu zamówienia przez  wskazanie 

znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  że  obowiązany  jest  poza  wskazaniem 

określenia  "lub  równoważne"  również  podać  wyznaczniki  dopuszczonej  równoważności, 

które  będą  stanowiły  wytyczne  przy  dokonywaniu  oceny  ofert,  zamawiającypowinien  zatem 

wskazać opis równoważność w sposób jasny, zrozumiały i precyzyjny tj. opis tego co będzie 

uważał za ofertę równoważną. 


Tak  jak  odwołujący  wskazał  powyżej,  granulat  SBR  Virgin  może  zostać  wyprodukowany  w 

dowolnym  kolorze  i  w  przypadku  zaoferowanej  nawierzchni  jest  on  w  kolorze  czerwonym, 

jednolitej  barwie,  takiej  jak  nawierzchnia  użytkowa,  wykonana  z  granulatu  EPDEM. 

zamawiający nie sprecyzował również, czy nawierzchnia ma być jednolita w jednej, jedynej 

warstwie,  czy  też  miała  być  jednolita  w  danej  warstwie.  Nie  istnieje  bowiem  nawierzchnia 

typu  FULL-PUR  złożona  z  jednej  warstwy  granulatu  i  lepiszcza  poliuretanowego; 

zamawiający  zatem  -  nie  precyzując  tej  kwestii  -  powinien  dopuścić  nawierzchnię 

zaoferowaną przez P.O.S.. 

Tym  samym  pomimo,  że  w  ustawie  z  2004  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  nie 

wyartykułowano  wprost  przepisu  nakazującego  zamawiającemu  opisanie  sposobu 

potwierdzania  równoważności  oferowanych  rozwiązań,  to  jednak  wobec  obowiązku 

jednoznacznego  i  wyczerpującego  opisania  przedmiotu  zamówienia  oraz  dopuszczenia 

rozwiązań równoważnych (art. 29 ust. 1 i 3 ustawy, art. 30 ust. 4 ustawy), opisania sposobu 

przygotowania  ofert,  a  także  sposobu  ich  oceny  (art.  36  ust  1  pkt  10  i  13  ustawy),  należy 

przyjąć, że zamawiający by mógł ocenić, czy oferowane rozwiązania równoważne, spełniają 

wymóg  równoważności,  zgodnie  z  art.  30  ust.  5  ustawy,  musi  je  odnieść  do  co  najmniej 

minimalnych wymagań opisanych w siwz. 

Odwołujący  stoi  na  stanowisku,  iż  wykazał  równoważność  nawierzchni  w  zakresie 

parametrów  będących  przedmiotem  oceny  oferty  (parametrów  technicznych,  takich  jak: 

Grubość  całkowita,  Wytrzymałość  na  rozciąganie,  Wydłużenie  podczas  zerwania, 

Odkształcenie  pionowe,  Zdolność  amortyzowania  siły),  zatem  to,  czy  głębsza  warstwa 

nawierzchni  jest  wykonana  z  czarnego  lub  czerwonego  granulatu  nie  ma  najmniejszego 

znaczenia dla parametrów użytkowych nawierzchni. 

Zamawiającyw  ocenie  odwołującego  naruszył  dyspozycję  art  7  ust.  1ustawy  i  naczelną 

zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców preferując 

w  sposób  nieuzasadniony  nawierzchnię  wykonaną  w  całości  z  granulatu  EPDM,  w  świetle 

braku  obiektywnych  przesłanek  dla  uznania,  iż  odwołujący  zaoferował  produkt  gorszy,  o 

niższej  jakości.  Nie  ulega  wątpliwości,  iż  wykonawca  nie  jest  uprawniony,  aby  ustalać  za 

zamawiającego,  jakie  parametry  mają  mieć  charakter  istotny,  podlegający  ocenie,  celem 

otrzymania  produktu  zaspakajającego  oczekiwania  w  jak  najszerszym  zakresie.  To 

zamawiający  jest  gospodarzem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  którego 

przeprowadzenie  ma  doprowadzić  do  zaspokojenia  jego  potrzeb,  pod  warunkiem,  be  nie 

uchybia to zasadom równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji. Zasady te 

doznają  uszczerbku  jeśli,  wskutek  postanowień  zamawiającego  możliwość,  racjonalnie 

skalkulowanej oferty praktycznie upada (por. wyrok KIO z dn. 04.06.2013 r., KIO 1189/13). 

W  ocenie  odwołującego,  motywy  rozstrzygnięcia  odnośnie  odrzucenia  oferty  odwołującego 

pozwalają na wysunięcie wniosku, iż zamawiający niejako "na siłę" wyszukiwał argumentów 


w  celu  odrzucenia  oferty.  Co  więcej,  zamawiający  zdaje  sobie  sprawę  z  tego,  iż  w  sposób 

nieuzasadniony  preferuje  nawierzchnię  z  granulatu  EPDM,  czemu  dał  wyraz  w 

sformułowaniu:  w  przypadku  wątpliwości  lub  zarzutu  ze  strony  wykonawcy,  że  niejednolity 

kolor nawierzchni nie ma żadnego znaczenia z punktu widzenia celów zamawiającego mógł 

on wnieść odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówienia i postanowień siwz w terminach 

zgodnych  z  ustawą,  czego  nie  uczynił  (pisownia  oryginalna).  W  tym  miejscu  odwołujący 

podkreślił,  iż  skorzystał  ze  swojego  prawa  i  zadał  zamawiającemu  pytanie  co  do  rodzaju 

nawierzchni.  Instytucja  zadania  pytania  jest  równoważna  do  odwołania  w  sprawie  treści 

ogłoszenia. Niestety zamawiający nie udzielił wystarczająco precyzyjnej odpowiedzi. 

Zasada równego traktowania wykonawców oznacza jednakowe traktowanie wykonawców na 

każdym  etapie  postępowania  bez  stosowania  przywilejów  i  środków  dyskryminujących 

wykonawców ze względu na ich właściwości. Jej przestrzeganie polega na stosowaniu jednej 

miary  do  wszystkich  wykonawców  znajdujących  się  w  tej  samej  lub  podobnej  sytuacji. 

Wskazywane  warunki  lub  kryteria  uczestnictwa  w  postępowaniu  nie  powinny  więc 

preferować  jedynie  niektórych  podmiotów.  Odwołujący  powołał  poglądy  doktryny  -  P. 

Granecki,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz.  Wyd.  4,  Warszawa  2014,  wyd.  CH 

Beck i orzecznictwa 

wyrok z dnia 5 czerwca 2014 r. (KIO 938/14), wyrok z dnia 28 maja 2014 r. (KIO 970/14). 

Zaskarżone  stanowisko  zamawiającego  w  tej  mierze  z  całą  pewnością  nie  jest  zgodne  z 

przytoczonymi  wyżej  przepisami  Prawa  zamówień  publicznych  i  nie  może  zasługiwać  na 

akceptację.  Opisane  uzasadnienie  odrzucenia  oferty  powoduje,  iż  naruszana  jest  naczelna 

zasada  bezstronności  zamawiającego  w  zakresie  faworyzowania  wykonawców,  zaś  taki 

sposób  prowadzenia  postępowania  narusza  w  sposób  oczywisty  zasadę  równego 

traktowania wykonawców 

W  dniu  10  maja  2017r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wniesieniu  odwołania 

przekazując jego kopię. 

W  dniu  12  maja  2017r.  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

swój  udział  wykonawca  G.S.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  W. 

wskazując,  że  jako  wykonawca  wybrany  ma  interes  w  rozstrzygnięciu  na  korzyść 

zamawiającego,  gdyż  uwzględnienie  odwołania  uniemożliwi  jego  wybór,  bo  oferta 

odwołującego 

jest 

korzystniejsza 

oferta 

przystępującego 

zostałaby 

wówczas 

sklasyfikowana  na  drugim  miejscu.  Zgłoszenie  zostało  podpisane  przez  pełnomocnika 

działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  10  maja  2017r.  udzielonego  przez 

prokurenta  samoistnego  ujawnionego  w  KRS,  którego  odpis  dołączono.  Kopia  zgłoszenia 

została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 11 maja 2017r.  


Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

 Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  siwz  wraz  z  załącznikami  w  tym 

dokumentacji  projektowej  i  specyfikacji  technicznych,  wyjaśnienia  treści  siwz,  ofertę 

odwołującego, pismo Labosportzałączone do odwołania.  

Na podstawie tych dokumentów Izba ustaliła: 

W rozdziale XV pkt. 11 zamawiający przewidział, że nazwy własne zawarte w dokumentacji 

przetargowej  są  przykładowe.  Zamawiający  dopuścił  zastosowanie  materiałów  i  produktów 

równoważnych zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia (zał. nr 1 do umowy).  

Zamawiający  określił  trzy  kryteria  oceny  ofert  tj.  cena  o  wadze  60  punktów,  Parametry 

techniczne o wadze 20 punktów i gwarancja o wadze 20 pkt.  

W  kryterium  parametry  techniczne  maksymalne  20  pkt  można  było  uzyskać  za  minimalną 

wytrzymałość  na  rozciąganie  MPa  0,7  i  powyżej  oraz  za  minimalne  wydłużenie  względne 

przy zerwaniu 60%, a w kryterium gwarancja maksymalne 20 punktów można było otrzymać 

za okres 96 miesięcy i więcej.  

W załączniku nr 4 do siwzw §18 pkt. 8 zamawiający postanowił, że integralną część umowy 

stanowią: 

1)  Załączniki do umowy: 

a)  Załącznik nr 1 – opis przedmiotu zamówienia,  

b)  Załącznik nr 2 – wykaz wycenionych elementów 

c)  Załącznik nr 3 – karta gwarancyjna 

2)  Specyfikacja istotnych warunków zamówienia,  

3)  Dokumentacja projektowa 

4)  Oferta wykonawcy.  

Rozstrzygającą ewentualne rozbieżności w treści ww. dokumentów jest treść umowy, a w 

następnej kolejności treść grup dokumentów wymienionych w pkt. 8 w kolejności, w jakiej 

zostały wymienione. 

Izba ustaliła, że z § 18 wynika hierarchia dokumentów na potrzeby usuwania rozbieżności na 

etapie realizacji umowy pomiędzy dokumentami. Izba oceniła, że ta hierarchia dokumentów 

nie  może  służyć  usuwaniu  rozbieżności  pomiędzy  dokumentami  na  etapie  badania  i  oceny 

ofert,  gdyż  zamawiający  nie  ustalił  takiej  hierarchii  na  etapie  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  nadto  zastosowanie  tego  postanowienia  wzoru  umowy  na  etapie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  mogłoby  w  skrajnym  wypadku 

prowadzić  do  niedozwolonej  zmiany  treści  oferty.  Według  tego  postanowienia  umownego 

treść oferty  w razie rozbieżności z innymi dokumentacji stojącymi wyżej w hierarchii byłaby 

rozstrzygana  przez  zastąpienie  jej  niezgodnych  z  załącznikami  do  umowy,  siwz, 

dokumentacją  projektową,  postanowieniami  tych  dokumentów,  podczas  gdy  ustawodawca 


zakazuje  takich  zmian  w  myśl  art.  87  ust.  1  ustawy  i  stwarza  mechanizm  z  art.  89  ust.  1 

ustawy do rozstrzygania takich problemów na etapie postępowania o udzielenie zamówienia. 

Nadto  w  ocenie  Izby  niedopuszczalne  jest  usuwanie  za  pomocą  tego  postanowienia 

umownego  po  upływie  terminu  składania  ofert  wewnętrznych  sprzeczności  treści  siwz, 

których zamawiający nie usunął przed upływem terminu składania ofert, gdyż w ocenie Izby 

prowadziłoby to do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i przejrzystości postępowania.  

W  załączniku  nr  4_1  Opis  przedmiotu  zamówienia  w  części  II  pkt  2  zamawiający  opisał 

bieżnię lekkoatletyczną 

Bieżnia lekkoatletyczna, okrężna dł. 400 m, 4 – torowa z odcinkiem bieżni prostej dł. 100 m, 

6  –  torowej  o  nawierzchni  poliuretanowo-gumowej  nieprzepuszczalnej  dla  wody, 

bezspoinowej,  wykonanej  bezpośrednio  na  placu  budowy  na  podbudowie  betonowej. 

Nawierzchnia  poliuretanowa  jednowarstwowa    z  mieszaniny  granulatu  EPDM  i  spoiwa  PU 

(tzw. pełny poliuretan) o minimalnej grubości 13 mm. Nawierzchnia o jednorodnej strukturze i 

barwie  (kolor  czerwony)  w  całej  grubości  warstwy  oraz  na  całej  powierzchni  -    do 

użytkowania  w  butach  z  kolcami.  Odwodnienie  bieżni  zgodnie  z  branżowym  projektem. 

Dodatkowo  należy  wykonać  izolację  przeciwwilgociową  podbudowy  bieżni  z  folii 

poliuretanowej gr. 0,4 mm łączonej na zakład. 

W tym załączniku w pkt. II. Zamawiający wskazał, że wszelkie gotowe produkty (z podaniem 

nazwy,  symbolu  i  producenta)  wskazane  w  celu  jak  najdokładniejszego  określenia  ich 

charakterystyki.  Oznacza  to,  że  zamawiający  dopuścił  zastosowanie  rozwiązań 

równoważnych,  nie  odbiegających  od  zaproponowanych  zastosowania  w  dokumentacji 

projektowej  stanowią  jedynie  przykłady  materiałów,  elementów  i  urządzeń,  jakie  mogą  być 

użyte przez wykonawców w ramach robót. Znaki firmowe producentów oraz nazwy i symbole 

poszczególnych produktów zostały w dokumentacji podane jedynie w zakresie: 

- gabarytów (wielkość, rodzaj oraz liczba elementów składowych) z tolerancją± 5 % 

-  parametrów  technicznych  (wytrzymałość,  trwałość,  dane  techniczne,  dane,  hydrauliczne, 

charakterystyki liniowe) – minimalnych określonych w specyfikacji technicznej.  

-  parametrów  bezpieczeństwa  użytkowania  –  minimalnych  określonych  odrębnymi 

przepisami. 

W  projekcie  budowlanym  w  pkt.  2  str.  61  zamawiający  opisał  bieżnię  lekkoatletyczną  – 

nawierzchnia z poliuretanu 

Nawierzchnia  sportowa  bezspoinowa,  poliuretanowo-gumowa,  minimalna  grubość  13mm, 

nieprzepuszczalna  dla  wody,  do  użytkowania  w  butach  z  kolcami,  wykonywana 

bezpośrednio na placu budowy na podbudowie betonowej. W każdej warstwie nawierzchnia 

posiada jednolitą barwę na całej powierzchni 

- Grubość całkowita - min. 13 mm, 

- Wytrzymałość na rozciąganie: - min. 0,5 MPa 


- Wydłużenie podczas zerwania – min. 40% 

- Odkształcenie pionowe – 0,6 - 1,8 mm 

- Zdolność amortyzowania siły - 35 - 50 % . 

Warstwy podbudowy pod powierzchnię poliuretanową: 

-  powierzchnia  poliuretanowa,  wykonać  na  zagruntowanej,  zatartej  na  gładko  powierzchni 

betonowej. Nawierzchnia nie może posiadać w swoim składzie komponentów z recyclingu.  

Izba ustaliła, że projekt budowlany nie wskazywał rodzaju granulatu.  

W  Specyfikacji  Technicznej  pkt  15  Nawierzchnie  –  Poliuretanowa  zamawiający  zawarł 

następujące postanowienia: 

1. Część ogólna 

1.1. Przedmiot ST 

Przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  nawierzchni  poliuretanowej  związane  z  realizacją 

inwestycji: przebudowa boiska przyul. Białoruskiej w dzielnicy Warszów w Świnoujściu oraz 

budowa  budynku  szatniowego  dla  obsługi  projektowanego  boiska  wrazz  infrastrukturą 

techniczną. 

1.2. Zakres stosowania SST 

Szczegółowa  specyfikacja  techniczna  jest  stosowana  jako  dokument  przetargowy  i 

kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robótwymienionych w pkt.1.1. 

2. Materiały 

Nawierzchnia  sportowa  bezspoinowa,  poliuretanowa  minimalna  grubość  13  mm, 

nieprzepuszczalna dla wody, do użytkowania w butachz kolcami, wykonywana bezpośrednio 

na  placu  budowy  na  podbudowie  betonowej.  W  każdej  warstwie  nawierzchnia  posiada 

jednolitąbarwę oraz jednolitą barwę na całej powierzchni. Kolor czerwony. 

- Grubość całkowita - min. 13 mm, 

- Wytrzymałość na rozciąganie: - min. 0,5 MPa 

- Wydłużenie podczas zerwania – min. 40% 

- Odkształcenie pionowe – 0,6 - 1,8 mm 

- Zdolność amortyzowania siły - 35 - 50 % . 

3. Sposób montażu 

Nawierzchnia  składa  się  z  warstw  elastycznej  (nośnej)  użytkowej.  Warstwa  nośna  to 

mieszanina  granulatu  gumowego  i  lepiszczapoliuretanowego.  Układana  jest  mechanicznie, 

bezspoinowo, przy pomocy rozkładarki mas poliuretanowych. Tak wykonaną warstwęnależy 

pokryć  warstwą  użytkową,  którą  stanowi  system  poliuretanowy  zmieszany  z  granulatem 

EPDM.  Czynność  tą  wykonuje  siępoprzez  natrysk  mechaniczny  (przy  użyciu  specjalnej 

natryskarki). Po całkowitym związaniu mieszaniny są malowane linie farbamipoliuretanowymi 

metodą natrysku. 

Wykonanie warstwy użytkowej: 


Warstwę tą stanowi system poliuretanowy 2-składnikowy, który jest zmieszany z granulatem 

EPDM o granulacji 0,5-1,5 mm w stosunkuwagowym 60% x 40%. Czynność tą wykonuje się 

w  mikserze  przeznaczonym  dla  tworzyw.  Odpowiednio  przygotowany  produktrozprowadza 

się  na  warstwie  nośnej  poprzez  natrysk  mechaniczny.  Całkowita  grubość  systemu  wynosi 

min. 13 mm. 

Sposób użytkowania i konserwacji nawierzchni: 

Nawierzchnie  syntetyczne  poliuretanowe  są  nawierzchniami  sportowymi  i  do  tego  celu 

powinny  służyć.  Powinny  być  użytkowane  wobuwiu  sportowym.  Nie  należy  dopuszczać  do 

nadmiernego 

zabrudzenia 

nawierzchni 

piaskiem, 

który 

powoduje 

nadmierne 

zużycienawierzchni.  Unikać  zabrudzeń  olejem,  emulsją  asfaltową  oraz  innymi  środkami 

chemicznymi powodującymi odbarwienie nawierzchni. 

Nie  dopuszczać  do  jazdy  na  rolkach,  rowerach,  motorach.  Przejazd  samochodami  (policja, 

straż, pogotowie ratunkowe i inne służbykomunalne) powinny być kontrolowany – również ze 

względu na nośność podbudowy. 

8.3 Odbiór robót 

Ogólne zasady odbioru robót podano w ST 00. 

Nawierzchnia  powinna  mieć  jednakową  grubość.  Powinna  posiadać  jednorodną  fakturę 

zewnętrzną  oraz  jednolity  kolor.  Warstwaużytkowa  powinna  być  związana  na  trwale  z 

warstwą  elastyczną.  Nie  należy  zwiększać  grubości  warstwy  górnej.  Całość  musi 

byćprzepuszczalna  dla  wody.  To  jest  naturalna  cecha  nawierzchni.  Powstałe  łączenia 

(wynikające  z  technologii  instalacji)  powinny  byćliniami  prostymi,  bez  uskoków 

utrudniających  późniejsze  użytkowanie.  Spadki  poprzeczne  i  podłużne  oraz  grubości 

nawierzchni powinnyodpowiadać wartościom określonym w przepisach (w przypadku boisk, 

kortów). 

Uwagi na temat tolerancji nierówności nawierzchni poliuretanowych: 

1.  Nie  istnieje  Polska  Norma,  która  opisuje  metody  pomiarów  tego  parametru  oraz  nie  ma 

opracowanej tabeli wartości dopuszczalnych. 

2.  Systemy  zewnętrznych  nawierzchni  sportowych  są  opisane  w  normie  DIN  18035  Part  6 

(Sports  grounds;  synteticssurfaces),  04.1978wraz  z  późniejszymi  zmianami.  Większość 

producentów systemów opiera się na tej normie. 

3.  Na  podstawie  wyników  badań  zgodnie  z  w/w  normą  opracowana  jest  Aprobata 

Techniczna ITB, która jest podstawą do stosowania wbudownictwie na terenie Polski. 

4.  Aprobata  techniczna  ITB  nie  ujmuje  tego  zagadnienia,  odnosi  się  do  technologii 

opracowanej przez producenta zestawu wyrobów dowykonania nawierzchni. 

5. W normie DIN 18035/6 tolerancje nierówności nawierzchni sztucznej są opisane w tabeli 

nr. 4, wiersz 17. Według tej pozycji wielkościte odpowiadać powinny wartościom zawartym w 

normie DIN 18202 (Tolerances for building) 05/1986, tabela nr. 3, wiersz 7. 


6.  Wspomniana  wyżej  tabela  podaje  graniczne  wartości  odchyłek  mierzonych  w  mm 

pomiędzy dwoma mierzonymi punktami. 

11.Wymagane dokumenty : 

- Certyfikat lub deklaracja zgodności z normą PN-EN 1477:2014-02 lub aprobata techniczna, 

lub rekomendacja techniczna ITB 

- Atest PZH lub równoważny, 

- Certyfikat IAAF dla producenta nawierzchni 

-  Autoryzacja  producenta  trawy  syntetycznej,  wystawiona  dla  wykonawcy  na  realizowaną 

inwestycję wraz z potwierdzeniemgwarancji udzielonej przez producenta na tę nawierzchnię. 

- Karta techniczna oferowanej nawierzchni potwierdzona przez jej producenta. 

Izba ustaliła, że w specyfikacji technicznej brak jest zakazu użycia granulatów pochodzących 

z  recyclingu,  zaś  granulat  EPDM  został  wyraźnie  wskazany  tylko  do  warstwy  użytkowej,  a 

nie do warstw nośnych.  

Na podstawie załącznika nr 4_1 do siwz, projektu budowalnego oraz specyfikacji technicznej 

Izba  ustaliła,  że  dokumenty  te  są  wewnętrznie  sprzeczne,  gdyż  w  załączniku  nr  4_1  jest 

wyraźnie  mowa  o  nawierzchni  poliuretanowej  jednowarstwowej  z  mieszaniny  granulatu 

EPDM  i  spoiwa  PU,  zaś  w  projekcie  budowlanym  nie  wskazuje  się  rodzaju  granulatu,  jest 

mowa o nawierzchni poliuretanowo – gumowej, która w każdej warstwie (w  więc  więcej niż 

jednej  –  przyp.  własny  Izby)  posiada  jednolitą  barwę,  zaś  w  specyfikacji  technicznej  mowa 

jest  o  warstwie  nośnej  i  warstwie  użytkowej  (zatem  dwie  warstwy)  i  o  konieczności 

stosowania EPDM tylko do warstwy użytkowej.  

Zakaz  stosowania  komponentów  z  recyclingu  zawiera  wyłącznie  projekt  budowlany, 

natomiast zamawiający tego zakazu w żaden sposób na etapie badania ofert nie weryfikuje, 

gdyż  wskazane  w  pkt.  11  specyfikacji  technicznej  nr  15  dokumenty  przedmiotowe  nie 

dotyczą  tej  kwestii.  Izba  nadto  zapoznając  się  z  ofertami  pozostałych  wykonawców 

stwierdziła, że żaden z nich nie składał oświadczenia, że oferowana przez nich nawierzchnia 

nie zawiera komponentów z recyclingu.  

W wyjaśnieniach treści siwz zamawiający na wniosek nr 1 o treści „W związku z tym, że opis 

nawierzchni  jaka  ma  być  zamontowana  na  bieżni  jest  niejednoznaczny,  proszę  o 

potwierdzenie  jakiego  typu  nawierzchnię  poliuretanową  należy  wycenić  FULL  PUR  czy 

Natrysk?,  zamawiający  odpowiedział,  że  opis  dotyczący  wykonania  nawierzchni 

poliuretanowej jest jednoznacznie określony w dokumentacji przetargowej.  

Z informacji z otwarcia ofert wynika, że odwołujący zaoferował drugą w kolejności cenę oraz 

podał  96  miesięczny  okres  gwarancji  i  parametry  techniczne:  minimalna  wytrzymałość  na 


rozciąganie  0,72  MPa  oraz  minimalne  wydłużenie  względne  przy  zerwaniu  71  %,  co 

pozwalało mu uzyskać maksymalną ilość punktów łącznie we wszystkich kryteriach.  

Izba  ustaliła,  że  treść  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  jest  sprzeczna  i  nie 

pozwala  na  ustalenie,  czy  zamawiający  rzeczywiście  wymagał  jednej  warstwy  z 

zastosowaniem  granulatu  EPDM,  czy  też  kilku  warstw  z  których  jedynie  warstwa  użytkowa 

miała zawierać granulat EPDM.  

W  ocenie  Izby  zamawiający  dopuścił  rozwiązania  równoważne  i  wskazał  kryteria 

równoważności w pkt. II załącznika nr 4_1 wskazując, że będzie badał : 

1)  gabaryty z tolerancją +/_ 5%,  

2)  parametry  techniczne  (które  określił  w  projekcie  budowlanym  i  specyfikacji 

technicznej czyli  

- Grubość całkowita - min. 13 mm, 

- Wytrzymałość na rozciąganie: - min. 0,5 MPa 

- Wydłużenie podczas zerwania – min. 40% 

- Odkształcenie pionowe – 0,6 - 1,8 mm 

- Zdolność amortyzowania siły - 35 - 50 %) oraz  

parametry bezpieczeństwa użytkowania określonej odrębnymi przepisami.  

Zamawiający  nie  kwestionował  zaoferowanych  przez  odwołującego gabarytów,  parametrów 

technicznych  w  zakresie  przez  siebie  określonym,  ani  parametrów  bezpieczeństwa.  W 

informacji  o  odrzuceniu  oferty  kwestionował  kolor  granulatu  SBR  –  czarny  oraz  jego 

twardość i cechy obniżające właściwości użytkowe nawierzchni bliżej nie sprecyzowane.  

W ofercie  odwołującego  znajduje  się karta  techniczna  PolytanPur,  z  której  wynika,  że  1  i  2 

warstwa  to  SBR,  a  trzecia  EPDM,  grubość  14,4cm,  redukcja  siły    35%,  odkształcenie 

pionowe  1,6  mm,  wytrzymałość  na  rozciąganie  0,72  MPa,  wydłużenie  71%,  tarcie  64.  W 

ofercie  znajduje  się  także  raport  z  badań  z  którego  wynika,  że  przebadano  na  zgodność  z 

normą  EN  14877  próbki  PolytanPur  składające  się  z  powierzchni  z  EPDM  o  kolorze 

czerwonobrązowym, wierzchniej i spodniej warstwy w kolorze czerwonobrązowym, z badań 

wynika,  że  próbki  spełniają  wymogi  normy  EN14877  i  w  parametrach  wymaganych  przez 

zamawiającego tj. grubość – 13,2 mm, wytrzymałość na rozciąganie – 0,72 MPa, wydłużenie 

podczas  zerwania  –  71%, Odkształcenie  pionowe  w  temp.  10ºC  –  1,5mm,  w  temp.  23ºC  – 

1,6  i  w  temp.  40ºC  –  1,7  mm,  redukcja  siły  w  tych  temperaturach  mieści  się  pomiędzy  34-

37%  poza  redukcją  siły,  która  o  1%  w  dolnych  wartościach  jest  zaniżona,  to  w  pozostałym 

zakresie wyniki badań dla średniej wartości spełniają wymagania zamawiającego.  

Przy  czym  Izba  wzięła  pod  uwagę,  że  w  Specyfikacji  Technicznej  nr  15  zamawiający  nie 

określił w jakich temperaturach będzie oceniał wyniki dla odkształcenia pionowego i redukcji 

siły.  


Izba  stwierdziła,  że  w  ofercie  nie  znajduje  się  Certyfikat  lub  deklaracja  zgodności  z  normą 

PN-EN  1477:2014-02  lub  aprobata  techniczna,  lub  rekomendacja  techniczna  ITB,  jednak 

zamawiający  w  tym  zakresie  nie  skorzystał  z  art.  26  ust.  3  ustawy  i  nie  umożliwił 

odwołującemu złożenia brakującego dokumentu przedmiotowego.  

Z  pisma  Labosport  z  dnia  25  lutego  2014r.  wynika,  że  PolytanPur  EN  (EPDM)  jak  i 

PolytanPur (SBR) spełniają normy eksploatacyjne IAAF oraz, że obie wersje warstw dolnych 

w stosunku do wymagań zamawiającego określonych w siwz : 

- Grubość całkowita - min. 13 mm - spełniają, 

- Wytrzymałość na rozciąganie: - min. 0,5 MPa - spełniają 

- Wydłużenie podczas zerwania – min. 40% - spełniają 

-  Odkształcenie  pionowe  –  0,6  -  1,8  mm  –  obie  nie  spełniają  EPDM  dla  odkształcenia 

pionowego  w  temperaturach  23ºC,  20ºC,  30ºC,  40ºC,  50ºC,  a  SBR  w  temperaturach  23ºC, 

40ºC i 50ºC,  

- Zdolność amortyzowania siły - 35 - 50 %  - spełniają. 

Izba  dopuściła  dowód  z  okazania  przez  odwołującego  próbek  nawierzchni  oceniając  jego 

znikomą  moc  dowodową,  gdyż  z  samych  oględzin  dwóch  próbek  nie  sposób  ustalić  jaki 

rodzaj  granulatu  do  nich  zastosowano  i  czy  w  obu  zastosowany  został  SBR  raz  w  kolorze 

czarny,  raz  barwiony  w  masie.  Zatem  przeprowadzony  dowód  nie  służył  udowodnieniu 

okoliczności mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia. 

Izba  wzięła  pod  uwagę  korespondencję  email  przedstawioną  przez  zamawiającego  i 

przystępującego  i  na  jej  podstawie  ustaliła,  że  firmy:  S.,  T.M.,  U.,  C.  nie  produkują 

nawierzchni  poliuretanowych  z  zastosowaniem  granulatu  SBR  z  produkcji  pierwotnej 

barwionego na inny kolor niż czarny, gdyż produkcja taka generuje koszty zbliżone do kosztu 

granulatów  EPDM  lub  je  przewyższające,  a  granulaty  EPDM  mają  lepsze  właściwości 

użytkowe,  choć  producenci  ci  podali  właściwości,  których  zamawiający  nie  ustalił  jako 

parametrów  równoważności,  a  więc  małą  odporność  na  warunki  atmosferyczne, 

nieprzyjemny zapach, degradację gumy przez promieniowanie UV.  

Izba  ustaliła  na  podstawie  wyciągu  z  artykułu  Instytutu  Techniki  Budowlanej  „Nawierzchnie 

sportowe  z  tworzyw  sztucznych”,  że  SBR  najczęściej  pozyskiwany  jest  w  procesie 

recyclingu,  zapewnia  optymalną  elastyczność  podłoża  i  dynamikę  gry,  atrakcyjny  cenowo, 

szybciej zagęszcza się w nawierzchni, niepalny, nieodporny na oleje i smary mineralne, nie 

posiada  tak  wysokiej  trwałości  jak  EPDM,  nieznane  pochodzenie  oraz  przykry  zapach  w 

upalne dni, zaś EPDM może być po recyclingu jak i z nowej mieszanki, dobra elastyczność 

podłoża bezpieczna gra. Mieszanka z pierwotnej produkcji – lepsza elastyczność, neutralny 

zapach, bardziej odporna na procesy starzenia, pełna gama kolorów, zaś EPDM z recyclingu 

czarny  i  szary,  duża  odporność  na  warunki  atmosferyczne,  ograniczona  podaż  surowca, 

wykonany z odpadów na bazie kauczuków EPDM. Z dowodu tego w ocenie Izby wynika, że 


SBR  może  być  także  wykonany  z  pierwotnej  produkcji,  bo  autor  tego  nie  wyklucza,  nie  ma 

zastrzeżenia,  że  może  być  tylko  czarny,  zaś  EPDM  może  być  tak  z  pierwotnej  produkcji  i 

wówczas  różnokolorowy,  jak  i  z  recyclingu  –  wówczas  czarny  lub  szary.  Jak  już  ustalono 

wyżej  zamawiający  nie  weryfikował  spełniania  wymogu  z  projektu  budowlanego  –  nie 

pochodzenia z recyclingu u żadnego z wykonawców i nie żądał na tę okoliczność składania 

oświadczeń czy dokumentów.  

Z  dowodu  w  postaci  zestawienia  dwóch  fotografii  nie  można  ustalić  okoliczności  mających 

istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia, gdyż dowód ten nie dowodzi, że odwołujący produkuje 

wyłącznie nawierzchnie z granulatem SBR w kolorze czarnym.  

Z korespondencji email pomiędzy przystępującym i zamawiającym z dnia 11 maja 2017r. nie 

da  się  ustalić  okoliczności  mających  istotne  znaczenie  dla  rozstrzygnięcia,  gdyż  dowód  ten 

miał prowadzić do udowodnienia okoliczności, których zamawiający nie podniósł w informacji 

o  odrzuceniu  oferty  odwołującego,  to  jest  tego,  że  nawierzchnia  oferowana  przez 

odwołującego nie spełnia normy EN 14877:2014 w zakresie tarcia na sucho. W ocenie Izby 

okoliczność ta może być przedmiotem badania przez Izbę wyłącznie w sytuacji, gdy dotyczy 

granic  zakreślonych  zarzutami  odwołania  wywodzonego  w  oparciu  o  konkretną  czynność 

zamawiającego  lub  jego  zaniechanie.  Jak  Izba  ustaliła  wcześniej  podstawą  faktyczną 

odrzucenia  oferty  odwołującego  był  kolor  czarny  granulatu  SBR  oraz  jego  gorsze 

właściwości użytkowe, ale przez zamawiającego niesprecyzowane. Tym samym badanie na 

obecnym  etapie  powyższej  okoliczności  powodowałoby  naruszenie  art.  192  ust.  7  ustawy 

jako czynienie ustaleń i ewentualnych rozważań pod treść zarzutów odwołania.  

W  ocenie  Izby  ze  zgromadzonego  materiału  dowodowego  wynika,  że  zaoferowany  przez 

odwołującego  Polytan  PUR  spełnia  wymagania  zamawiającego  w  zakresie  grubości 

całkowitej,  wytrzymałości  na  rozciąganie,  wydłużenie  podczas  zerwania,  odkształcenie 

pionowe  i  zdolność  amortyzowania  siły,  a  niewielkie  odstępstwa  w  tych  dwóch  ostatnich 

kryteriach  od  przedziałów  określonych  przez  zamawiającego  wobec  braku  wskazania,  w 

jakiej  temperaturze  wykonawcy  mają  zaprezentować  wyniki  nie  pozwalają  na  ustalenie,  że 

oferta odwołującego nie odpowiada treści siwz. Treść siwz w zakresie ilości warstw i rodzaju 

zastosowanego  materiału,  a  także  sposobu  jego  wytworzenia  nie  pozwala  na  ustalenie 

jednoznacznej  treści  siwz,  którą  można  by  potraktować  jako  wzorzec  stanowiący  punkt 

odniesienia  do  badania  zgodności  treści  oferty.  Niewątpliwie  oferta  jest  zgodna  z  treścią 

specyfikacji  technicznej  nr  15,  a  jest  niezgodna  z  treścią  załącznika  nr  4_1.  Ze 

zgromadzonego  materiału  dowodowego  nie  wynika,  aby  warstwy  SBR  miały  kolor  czarny, 

przeciwnie  ze  zgromadzonego  materiału  dowodowego  wynika,  że  wszystkie  warstwy 

nawierzchni odwołującego mają kolor czerwonobrązowy.  

Izba ustaliła następujący stan prawny: 


Art. 7 ust. 1 ustawy - Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie 

wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. 

Art.  29  ust.1  ustawy  -  Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 

wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. 

Art. 82 ust. 3 ustawy -  Treść oferty musi odpowiadać treści specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia. 

Art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy -  Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne, o których mowa w art. 

185 ust. 2 ustawy.  

Izba  ustaliła,  że  nie  wystąpiły  przesłanki  z  art.  189  ust.  2  ustawy,  które  skutkowałyby 

koniecznością odrzucenia odwołania.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów 

ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  o  której 

mowa w art. 179 ust. 1 ustawy. 

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  89  ust  1  pkt  2  ustawy  przez  jego  niewłaściwe 

zastosowanie, 

polegające 

na 

odrzuceniu 

oferty 

zamawiającego, 

jako  rzekomo 

nieodpowiadającej  treści  siwz  z  powodu  błędnego  uznania,  iż  zaoferowana  przez 

odwołującego  nawierzchnia,  składająca  się  w  wierzchniej  warstwie  z  granulatu  EPDM  w 

kolorze czerwonym oraz głębszej (niewidocznej) warstwie wewnętrznej z granulatu SBR nie 

spełniała  wymogów  stawianych  przez  zamawiającego  w  siwz,  w  świetle  okoliczności,  iż 

zamawiający  nie  sprecyzował,  jak  również  nie  wykluczył  zastosowania  granulatu  SBR  w 

dolnych warstwach nawierzchni 

Zarzut  potwierdził  się.  Z  ustalonego  stanu  faktycznego  wynika,  że  zamawiający  nie  zawarł 

jednoznacznych  postanowień  siwz,  co  do  zakazu  oferowania  nawierzchni  poliuretanowej  z 

zastosowaniem  granulatu  SBR,  ani  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  nie 

wykazał, w czym nawierzchnia zawierająca w spodnich warstwach granulat SBR jest gorsza 

od  nawierzchni  zawierających  wyłącznie  granulat  EPDM.  Nadto  zamawiający  w  żaden 

sposób  nie  wykazał  postanowień  siwz,  z  którymi  sprzeczna  byłaby  treść  oferty 

odwołującego. W  zakresie  pochodzenia  granulatu  SBR  z  recyclingu  oparł  się  wyłącznie  na 


przypuszczeniach,  co  więcej  podniesionych  dopiero  na  rozprawie,  a  nie  w  informacji  o 

odrzuceniu  oferty  odwołującego.  Przeciwnie  treść  oferty  odwołującego  potwierdza 

wymagania  minimalne  określone  przez  zamawiającego  wynikające  z  parametrów 

równoważności jak i wprost ze specyfikacji technicznej nr 15. Izba wzięła w tym zakresie pod 

uwagę  utrwalone  orzecznictwo  Izby  stanowiące  o  tym,  że  niejednoznaczne  postanowienia 

siwz, a w tym przypadku wewnętrznie sprzeczne, należy tłumaczyć na korzyść wykonawcy. 

Zamawiający nie wykazał także, iż nawierzchnia oferowana przez odwołującego będzie mieć 

warstwy  niejednolicie  barwione,  w  tym  dwie  warstwy  barwione  na  kolor  czarny.  Takie 

ustalenie jest sprzeczne z treścią oferty odwołującego, w której z raportów z badań  wynika 

wprost,  że  każda  z  warstw  ma  kolor  czerwonobrązowy.  W  ocenie  Izby  to,  że  zamawiający 

oczekiwał koloru czerwonego nie powoduje, że oferta oferująca kolor czerwonobrązowy jest 

sprzeczna w swej treści z treścią siwz, gdyż zarówno siwz jak i raport z badań nie posługują 

się  żadnym  systemem  odniesienia  co  do  rodzaju  koloru,  a  jedynie  subiektywnym  pojęciem 

„czerwony”,  „czerwonobrązowy”.  Tym  samym  nie  można  uznać,  że  kolor  czerwonobrązowy 

nie mieści się w grupie kolorów czerwonych. Gdyby zamawiający w siwz odniósł się np. do 

palety  kolorów  RAL  i  podał  konkretny  numer koloru, to  wówczas  można  byłoby  ustalić,  czy 

dany  kolor  odpowiada  kolorowi  palety  czy  też  nie,  nie  poprzestając  wyłącznie  na  wyczuciu 

koloru  osoby  ten  kolor  opisującej.  Tym  samym  nie  można  było  w  tym  zakresie  stwierdzić 

niezgodności  treści  oferty  z  treścią  siwz. W konsekwencji  Izba  ustaliła,  że  zamawiający  nie 

wykazał  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego,  że  oferta  odwołującego  jest 

sprzeczna w swojej treści z treścią siwz, a zatem nie miał podstaw do zastosowania art. 89 

ust. 1 pkt 2 ustawy i użycia sankcji, jaką jest odrzucenie oferty odwołującego.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  82  ust.  3  ustawyprzez  uznanie,  iż  treść  oferty 

odwołującego  nie  odpowiadała  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (siwz),  skoro 

odwołujący się przedstawili ofertę w zakresie wykonania zewnętrznej warstwy nawierzchni z 

granulatu EPDM, zgodnie z  wymogami zamawiającego, natomiast w treści siwz nie  zostało 

sprecyzowany  wymóg  wykonania  wszystkich  warstw  nawierzchni  z  granulatu  EPDM,  a  tym 

samym  zamawiający  dopuścił  dowolność  w  zakresie  zaoferowania  przez  potencjalnych 

wykonawców nawierzchni, która w dolnej (wewnętrznej) warstwie mogła zawierać inny rodzaj 

granulaty, aniżeli granulat EPDM 

Zarzut potwierdził się. W tym zakresie Izba w całości podtrzymuje swoje ustalenia faktyczne i 

stanowisko  wyrażone  w  rozstrzygnięciu  zarzutu  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy. 

Zamawiający  nie  wykazał,  że  treść  oferty  odwołującego  nie  odpowiada  treści  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia.  W  konsekwencji  należało  przyjąć,  że  błędne  ustalenie 


zamawiającego  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  naruszało  art.  82  ust.  2 

ustawy.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  29  ust.  1  ustawyprzez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny,  gdyż  opis  przedmiotu  zamówienia,  w  zakresie 

nawierzchni,  nie  precyzował  konieczności  wykonania  wszystkich  warstw  nawierzchni  z 

mieszaniny granulatu EPDM i spoiwa PU, co było przyczyną odrzucenia oferty wykonawcy. 

Zamawiający  dopiero  w  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego  sprecyzował  wprost,  że 

domaga  się  nawierzchni  w  systemie  FULL-PUR  (pełny  poliuretan)  o  minimalnej  grubości 

13mm;  taki  opis  nawierzchni  natomiast  nie  wynika  z  przygotowanej  przez  zamawiającego 

dokumentacji przetargowej.  

Zarzut  potwierdził  się.  W  ocenie  Izby  zamawiający  opisał  przedmiot  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny i  wyczerpujący. Dokonany opis jest wewnętrznie sprzeczny, gdyż z części 

dokumentów wynika jednowarstwowa nawierzchnia z użyciem EPDM, a z części co najmniej 

dwuwarstwowa  z  zastosowaniem  EPDM  tylko  w  warstwie  użytkowej.  Nadto  zamawiający 

opisał wymagania dla produktów równoważnych, natomiast nie zastosował ich przy badaniu 

oferty odwołującego do własnych  wytycznych określonych  w siwz, co  więcej ustalił w treści 

oferty odwołującego treści, których tam nie było, jak kolor czarny warstw SBR. W ocenie Izby 

zarzutu  nie  można  uznać  obecnie  za  spóźniony,  gdyż  odwołujący  zabiegał  o  usunięcie 

sprzeczności  formułując  wnioski  do  siwz,  a  zamawiający  mimo  tego,  sprzeczności  nie 

usunął,  co  więcej  dokonał  oceny  oferty  odwołującego  nie  uwzględniając  własnych 

postanowień  siwz  w  zakresie  dopuszczenia  oferty  równoważnej,  za  taką  jedynie  uznając 

ofertę  opartą  o  różne  rodzaje  EPDM  (co  nie  wynika  z  treści  siwz  i  informacji  o  odrzuceniu 

oferty odwołującego, a zostało podane dopiero na rozprawie). Na tej podstawie można było 

uznać,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  był  niezgodny  z  ustawą.  W  konsekwencji  Izba 

dopatrzyła się naruszenia przez zamawiającego art. 29 ust. 1 ustawy.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  7  ust.  1  ustawyprzez  jego  niewłaściwe 

zastosowanie,  polegające  na  bezzasadnym  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z  powodu 

zaoferowania  przez  niego  nawierzchni,  która  w  dolnej  warstwie  (niewidocznej  dla 

użytkownika) posiadała granulat o innej barwie i innym rodzaju (SBR zamiast EPDM) mimo 

okoliczności, iż zastosowanie granulatu o tej samej barwie i innym typie w żadnej mierze nie 

wpływa  na  funkcjonalność  i  parametry  użytkowe  nawierzchni  -  co  powoduje  zachwianie 

zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  zachowania  uczciwej  konkurencji,  gdyż 

zamawiający  w  sposób  nieuzasadniony  preferował  nawierzchnię  wykonaną  w  całości  z 

granulatu EPDM, aniżeli systemu składającego się z różnych warstw granulatu. 


Zarzut  potwierdził  się.  W ocenie  Izby  odrzucenie  oferty, która  zamawiający  nie  wykazał,  że 

nie  odpowiada  treści  siwz  i  niepoddanie  jej  ocenie  stanowi  nierówne  traktowanie 

wykonawców i pozostaje w sprzeczności z art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym Izba uznała, że 

zamawiający  dopuścił  się  naruszenia  art.  7  ust.  1  ustawy  przez  niezgodne  z  ustawą 

odrzucenie oferty odwołującego.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1, 2 i 3 pkt. 

1  ustawy,  nakazując  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty 

odwołującego i dokonanie czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty odwołującego. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do 

wyniku spraw oraz  zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 2 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.  Z  2017r.  poz.  47)  zaliczając  na  poczet  niniejszego 

postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego oraz 

nakazując zamawiającemu dokonanie zwrotu na rzecz odwołującego kosztów związanych z 

wniesionym  wpisem  oraz  kosztami  zastępstwa  prawnego,  zgodnie  ze  złożonymi  fakturami 

VAT,  z  ograniczeniem  w  zakresie  zastępstwa  prawnego  do  kwoty  maksymalnej 

dopuszczonej przez rozporządzenie. 

Przewodniczący:      ……………