KIO 998/17 KIO 1011/17 WYROK dnia 09 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 998/17 

       KIO 1011/17 

WYROK 

z dnia 09 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aneta Mlącka 

Protokolant:             Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 czerwca 2017 r.

 w Warszawie odwołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A.  w dniu 19 maja 2017 r. przez wykonawcę

 Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z 

o.o., (ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa), 

B.  w  dniu  22  maja  2017  r.  przez  wykonawcę 

Stanimex  Sp.  z  o.o.,  (ul.  Kombatantów  3, 

05-091 Ząbki) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

Zamawiającego  -  Komenda  Główna  Straż

Granicznej, (ul. Podchorążych 38, 00-463 Warszawa) 

przy udziale: 

A.  wykonawcy 

Pentacomp  Systemy  Informatyczne  S.A.,  (Aleje  Jerozolimskie  179 

(lokal  +5),  02-222  Warszawa)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego o sygn. akt:  KIO 998/17 oraz KIO 1011/17 po stronie zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.,  (ul.  Jutrzenki  116,  02-

230  Warszawa)  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn. 

akt: KIO 1011/17 po stronie zamawiającego. 

orzeka: 

oddala obydwa odwołania  

2.  kosztami  postępowania  obciąża

  Odwołujących:  Enigma  Systemy  Ochrony 

Informacji Sp. z o.o., (ul. Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa) i Stanimex Sp. z o.o., 

(ul. Kombatantów 3, 05-091 Ząbki) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania

  odwoławczego  kwotę  30000  zł  00  gr 

(słownie:  trzydzieści  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołujących:    Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.,  (ul. 


Jutrzenki 116, 02-230 Warszawa) i Stanimex Sp. z o.o., (ul. Kombatantów 3, 

05-091 Ząbki) tytułem wpisów od odwołań

zasądza od Odwołującego 

Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o., (ul. 

Jutrzenki  116,  02-230 Warszawa)  na  rzecz  Zamawiającego  Komenda Główna 

Straży Granicznej (ul. Podchorążych 38, 00-463 Warszawa) kwotę 3 600 zł 00 

gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika, 

zasądza  od  Odwołującego 

Stanimex  Sp.  z  o.o.,  (ul.  Kombatantów  3,  05-091 

Ząbki)  (ul.  Jutrzenki  116,  02-230  Warszawa)  na  rzecz  Zamawiającego 

Komenda  Główna  Straży  Granicznej  (ul.  Podchorążych  38,  00-463 

Warszawa) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w

 Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………………..   


UZASADNIENIE 

Sygn. akt: KIO 998/17 

Zamawiający  -  Komenda  Główna  Straży  Granicznej  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  którego  przedmiotem  jest 

„Infrastruktura  i  procedury  azylowe  zakup  sprzętu  do  identyfikacji  cudzoziemców”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dn.09.02.2017r. 

Odwołujący  Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie,  w  którym 

zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. z siedzibą w Warszawie, dalej: „Pentacomp”, 

mimo iż jest ona niezgodna z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ); 

art. 7 ust. 1 i 3 Pzp poprzez niezapewnienie  zachowania  zasady uczciwej konkurencji oraz 

równego  traktowania  wykonawców  (w  związku  z  naruszeniem  wyżej  wymienionych 

przepisów  ustawy)  oraz  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie  z 

przepisami ustawy.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia 

czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; dokonania powtórnej czynności badania i oceny 

ofert; odrzucenia oferty Wykonawcy Pentacomp jako niezgodnej z treścią SIWZ; dokonania 

wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wskazał,  że  Wykonawca  Pentacomp  zaoferował  Zamawiającemu  rozwiązanie, 

które -  w  aspekcie  merytorycznym  -  jest  niezgodne  z  wymaganiami  dotyczącymi  wymogów 

określonych  w  pkt  II  1.4  Opisu  Przedmiotu  zamówienia  (OPZ),  a  popełnionych  błędów  nie 

można  w  żaden  sposób  konwalidować  na  podstawie  art.  87  ust.  2  Pzp,  jak  również  nie 

podlegają  one  wyjaśnieniu  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp,  w  związku  z  czym,  Zamawiający 

zamiast  dokonywać  wyboru  oferty  tego  wykonawcy  jako  najkorzystniejszej,  powinien  ją 

odrzucić jako niespełniającą wymagań SIWZ. 

W  pkt  III.4  OPZ  Zamawiający  sformułował  wymagania  w  zakresie  drukarek,  które  będą 

dostarczone  przez  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  w  niniejszym 

postępowaniu:  „Drukarka  musi  być  przygotowana  do  wydruku  kart  daktyloskopijnych  z 

jakością  odwzorowania  odbitek  linii  papilarnych  wystarczającą  do  prowadzenia 

daktyloskopijnych  badań  identyfikacyjnych.  Oferowane  urządzenia  do  drukowania  muszą 

posiadać  certyfikat  FBI  (dostarczony  wraz  z  oferowanym  urządzeniem)  stwierdzający 

zgodność  ze  specyfikacją  FBI  jakości  drukowanych  obrazów  odbitek  palców  i  dłoni  dla 

potrzeb  AFIS  (compliance  with  the  FBI’s  Integrated  Automated  Fingerprint  Identification 

System (LAFIS) Image Quality Specifications (IQS)”. 

Odwołujący wskazał, że lista certyfikowanych przez FBI urządzeń znajduje się pod adresem: 


https://www.fbibiospecs.ciis.gov/certifications

.  Tylko  urządzenia  wskazane  na  ww.  liście  i 

dodatkowo  odpowiednio  ukompletowane  posiadają  wymagany  przez  Zamawiającego 

certyfikat.  W  przypadku  oferowanej  przez  Wykonawcę  Pentacomp  drukarki  Lexmark 

MS810dn,  FBI  wskazało  wprawdzie,  iż  drukarka  ta  posiada  stosowny  certyfikat,  jednak 

wyłącznie  w  wersji  z  dodatkowym  oprogramowaniem.  Na  stronie  internetowej  FBI  zostało 

wskazanych  6  różnych  programów,  które  współpracując  z  drukarką  Lexmark  MS810dn 

warunkują możliwość osiągnięcia funkcjonalności opisanych przez Zamawiającego i wydania 

certyfikatu, o którym mowa w SIWZ.  

Odwołujący  podkreślił,  że  oprogramowanie  wraz  z  którym  certyfikowane  są  drukarki 

wymienione na liście FBI, jest kluczowe z punktu widzenia przedmiotu zamówienia, bowiem 

tylko  ono  umożliwia  wykonanie  wydruku  kart  z  wymagana  jakością  odwzorowania  odbitek 

linii  papilarnych,  co  z  kolei,  umożliwia  prowadzenie  dalszych  daktyloskopijnych  badań 

identyfikacyjnych  (bez  dostarczenia  do  przedmiotowego  urządzenia  oprogramowania 

wskazanego  przez  FBI  wydruk  nie  zostanie  przyjęty  do  systemu).  Brak  uwzględnienia 

oprogramowania wskazanego przez FBI spowoduje, że na podstawie wykonanego wydruku 

nie  będzie  można  przeprowadzić  jednoznacznej  identyfikacji  cudzoziemca  z  uwagi  na 

niewystarczająca jakość wydruku. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  treści  oferty  Wykonawcy  Pentacomp  nie  wynika,  że  w  ofercie 

zostało uwzględnione oprogramowanie, które jest osobnym produktem i które jest konieczne 

do  otrzymania  certyfikatu  opisanego  w  pkt  111.4  OPZ.  Wykonawca  Pentacomp  wskazał 

jedynie, że przedmiotem jego oferty jest konkretna drukarka producenta Lexmark, jednak w 

zakresie oprogramowania do stanowiska do elektronicznego daktyloskopowania wykonawca 

ten  wskazał,  że  zaoferował  Zamawiającemu  wyłącznie  oprogramowanie  Penta  FES  2.0 

Pentacomp,  które  nie  znajduje  się  na  liście  FBI  z  żadną  drukarką.  Pentacomp  nie  podał  w 

treści  swojej  oferty  jakichkolwiek  informacji  w  zakresie  oprogramowania,  które  by  czyniło 

oferowaną  drukarkę  urządzeniem  wpisanym  na  listę  FBI  w  związku  z  czym,  nie  sposób 

uznać, że wchodzi ono w zakres zobowiązania ofertowego tego wykonawcy. 

Zdaniem  Odwołującego,  skoro  Zamawiający  wymagał  dokładnego  określenia  oferowanego 

urządzenia  „Drukarki”,  jak  również  precyzyjnego  opisania  oprogramowania  dedykowanego 

do stanowiska do elektronicznego daktyloskopowania, to nie można przyjąć za prawidłowe, 

iż  dokonanie  badania  w  zakresie  dotyczącym  właściwości  oferowanego  urządzenia  będzie 

przeniesione na etap dostawy.  

W  ocenie  Odwołującego,  biorąc  pod  uwagę  fakt,  że  treść  oferty  Pentacomp  jest 

niedookreślona, to zaszły wszelkie przesłanki do zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.  

Nadto  Odwołujący  wskazał,  że  wyszczególnienie  oprogramowania  do  drukarki  było  w  tym 


stanie  faktycznym  konieczne  i  możliwe,  bowiem  w  wierszu  5  tabeli  formularza  ofertowego 

Zamawiający  przewidział  miejsce  na  wpisanie  oprogramowania  dedykowanego  do 

stanowiska  do  elektronicznego  daktyloskopowania.  Zdaniem  Odwołującego,  brak  było 

przeszkód,  aby  oprogramowanie  zostało  również  odpowiednio  określone  w  pozycji  6  tabeli 

formularza  ofertowego,  która  dotyczy  drukarki  -  tylko  bowiem  z  określonym  przez  FBI 

oprogramowaniem  przedmiotowa  drukarka  spełnia  wymogi  nałożone  w  pkt  III.4  OPZ. 

Odpowiednie  oprogramowanie  (w  różnych  konfiguracjach)  nie  jest  standardowym 

wyposażeniem  drukarki Lexmark  MS810dn  w  związku  z  czym,  precyzyjne  określenie  przez 

wykonawcę, iż zostało ono uwzględnione w ofercie było tym bardziej konieczne. 

Odwołujący  wskazał  także,  że  oświadczenie  złożone  w  formularzu  ofertowym  i  dotyczące 

przedmiotu  oferty  nie  powinno  również  podlegać  wyjaśnieniom  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp, 

bowiem  prowadziłoby  to  do  niedopuszczalnych  negocjacji  treści  oferty  Pentacomp. 

Wyjaśnieniu  podlega  wyłącznie  istniejąca  treść  oferty  wykonawcy,  a  art.  87  ust.  1  Pzp  nie 

dotyczy możliwości uzupełnienia oferty o nowe oświadczenie  woli. Brak doprecyzowania, iż 

drukarka  Lexmark  MS810dn  została  zaoferowana  z  odpowiednim  oprogramowaniem  nie 

może  być  również  poprawiony  w  trybie  art.  87  ust.  2  pkt  3  Pzp,  bowiem  taka  czynność 

prowadziłaby  do  doprecyzowania  istotnej  treści  oferty  Pentacomp  i  uzupełnienia  jej  o 

oświadczenie  dotyczące  zakresu  zobowiązania  wykonawcy.  Urządzenie  Lexmark  MS810 

występuje  na  stronie  FBI  w  kilku  różnych  konfiguracjach  i  nie  jest  wiadome,  która  z  nich 

zaoferował  Pentacomp.  Odwołujący  podkreślił,  że  sama  drukarka  Lexmark  MS810dn  bez 

ww. oprogramowania nie posiada certyfikatu wydawanego przez FBI.  

KIO 1011/17 

Odwołujący Stanimex sp. z o.o. zarzucił Zamawiającemu naruszenie art.89 ust. 1 pkt.2 Pzp, 

poprzez  jego  niezastosowanie  w  odniesieniu  do  oferty  wykonawcy  Pentacomp  Systemy 

Informatyczne  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  jej  nie  odrzucenie,  pomimo  zaistnienia 

przesłanek odrzucenia z uwagi na niezgodność tej oferty ze specyfikacją istotnych warunków 

zamówienia;  art.89  ust. 1  pkt.2  Pzp,  poprzez  jego  niezastosowanie  w  odniesieniu  do  oferty 

wykonawcy Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz jej 

nie odrzucenie, pomimo zaistnienia przesłanek odrzucenia z uwagi na niezgodność tej oferty 

ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia; art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z art. 10a Pzp i w 

zw.  z  rozporządzeniem  wykonawczym  Komisji  (UE)  2016/7  z  dn.05  stycznia  2016r. 

(Dz.Urz.UE  nr  L3  z  6.1.2016),  poprzez  zaniechanie  wezwania:  a.  wykonawcy  Pentacomp 

Systemy Informatyczne S.A. z siedzibą  w Warszawie, oraz b. wykonawcy Enigma Systemy 

Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie - każdego z nich z osobna do złożenia 


uzupełnienia  lub  poprawienia  złożonych  przez  każdego  z  tych  wykonawców  z  osobna 

Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  („JEDZ")  pomimo,  że  każdy  z  ww. 

Wykonawców  nie  wypełnił  ww.  JEDZ  w  zakresie  istotnych  dla  postępowania  oświadczeń  z 

Cz. VI dokumentu JEDZ pn. Oświadczenie końcowe.  

Odwołujący  ewentualnie,  razie  nieuwzględnienia  zarzutu  określonego  w  pkt.  1.  zarzucił 

Zamawiającemu  naruszenie:  art.  24  ust.  1  pkt.12  Pzp,  poprzez  niewykluczanie  wykonawcy 

Pentacomp  oraz  w  konsekwencji  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt.5  Pzp,  poprzez  jego 

niezastosowanie  w  odniesieniu  do  oferty  Pentacomp,  jako  złożonej  przez  wykonawcę 

podlegającego wykluczeniu z udziału w postępowaniu, ewentualnie niezastosowania art. 26 

ust.3  Pzp,  poprzez  brak  wezwania  wykonawcy  do  złożenia  dokumentów  potwierdzających 

spełnienia  warunków  udziału  oraz  brak  podstaw  do  wykluczenia;  ewentualnie  w  razie 

nieuwzględnienia  zarzutu  określonego  w  pkt.  1.  naruszenie:  art.  24  ust.  1  pkt.12  Pzp, 

poprzez  niewykluczanie  wykonawcy  Enigma  oraz  w  konsekwencji  naruszenie  art.89  ust.  1 

pkt.5 Pzp, poprzez jego niezastosowanie w odniesieniu do oferty Pentacomp, jako złożonej 

przez  wykonawcę  podlegającego  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu,  ewentualnie 

niezastosowania  art.  26  ust.3  Pzp,  poprzez  brak  wezwania  wykonawcy  do  złożenia 

dokumentów  potwierdzających  spełnienia  warunków  udziału  oraz  brak  podstaw  do 

wykluczenia. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia 

czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty;  dokonanie  ponownej  oceny  ofert  wykonawców; 

odrzucenie  oferty  Pentacomp  jako  niezgodnej  z  SIWZ;  odrzucenie  oferty  Enigma  jako 

niezgodnej  z  SIWZ;  dokonanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w 

Postępowaniu,  wykluczenie  Wykonawcy  Pentacomp  oraz  odrzucenie  jego  oferty, 

ewentualnie  wezwanie  do  uzupełnienia  dokumentu  jednolitego  dokumentu  zamówienia  lub 

dokumentów  i  oświadczeń  potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu; 

wykluczenie  Wykonawcy  Enigma  oraz  odrzucenie  jego  oferty,  ewentualnie  wezwanie  do 

uzupełnienia  dokumentu  jednolitego  dokumentu  zamówienia  lub  dokumentów  i  oświadczeń 

potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu.  

W  ocenie  Odwołującego,  oferta  Wykonawcy  Pentacomp  nie  spełnia  wymagań 

Zamawiającego  określonych  w  Załączniku  nr  1  do  SIWZ:  Opis  Przedmiotu  Zamówienia 

(OPZ) tj. w pkt.lll.l. 

Zamawiający  oczekiwał,  że  Wykonawca  dostarczy  mu  w  ramach  stanowiska  do 

elektronicznego  daktyloskopowania  Komputer  PC  stanowiący  „Moduł  do  sterowania  pracą 


całego  stanowiska  rejestracji  danych  identyfikacyjnych"  przystosowany  do  pracy  w  ramach 

sieci Straży Granicznej jako stanowisko dostępowe do systemu.  

Odwołujący  podniósł,  że  Wykonawca  Pentacomp  zaoferował  jedynie  jednostkę  centralną 

czyli  komputer,  który  nie  spełnia  ww.  wymagań  dla  „Komputera  PC"  wg.  SIWZ,  gdyż  nie 

zawiera  w  szczególności  monitora  z  matrycą  (wymagana  była  Matryca:  min.  19", 

min.1440x900)  oraz  nie  zawiera  czytnika  kart  mikroprocesorowych,  w  szczególności  zaś 

czytnika spełniającego ww. wymagania SIWZ.  

Wykonawca  Pentacomp  wpisał  w  pkt.  1  w  Tabeli  w  treści  oferty  jedynie  PC2  Aer  A550B, 

Also Polska (tj. jednostkę centralną).  

Odwołujący  zwrócił  także  uwagę,  że  Wykonawca  Pentacomp  w  piśmie  z  04.04.2017r., 

wskazał  model  i  producenta  oferowanego  monitora  (w  poz.  6  w  tabeli  wpisano  „Monitor 

PHILIPS  243V5QSAB"),  przy  czym  dalej  nie  określono  w  przedstawionej  kalkulacji 

wymaganego  czytnika  kart  mikroprocesorowych  oraz  nie  wskazano  na  nazwy  jego 

producenta i modelu. 

W  ocenie  Odwołującego,  wybór  oferty Wykonawcy  Pentacomp  narusza  art.  89  ust.  1  pkt.2 

Pzp.  Oferta  tego  Wykonawcy  jest  sprzeczna  z  SIWZ  i  nie  mogła  zostać  zmieniona  czy 

uzupełniona po jej złożeniu do Zamawiającego. 

Zdaniem  Odwołującego,  oferta Wykonawcy  Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  sp.  z  o.o. 

nie  spełnia  wymagań  Zamawiającego  określonych  w  Załączniku  nr  1  do  SIWZ  Opis 

Przedmiotu  Zamówienia,  tj.  w  pkt.lll.l.  Wykonawca  ten  zaoferował  jedynie  jednostkę 

centralną komputera, który nie spełnia ww. wymagań dla Komputera PC wg. SIWZ, gdyż nie 

zawiera  w  szczególności  monitora  z  matrycą  (wymagana  była  Matryca:  min.  19",  min. 

1440x900) oraz nie zawiera czytnika kart mikroprocesorowych, w szczególności zaś czytnika 

spełniającego ww. wymagania SIWZ. 

Odwołujący  wskazał,  że  Wykonawca  Enigma  wpisał  w  ofercie  jedynie:  Komputer  PC 

stacjonarny/Def  Vostro  3250SFF,  Dell,  (tj.  jednostkę  centralną),  pomimo,  że  w  tym  miejscu 

formularza oferty Zamawiający wskazał że oferowany Komputer klasy PC stanowiący moduł 

do  sterowania  pracą  całego  stanowiska  rejestracji  identyfikacyjnej  winien  „Spełniać 

wymagania określone w pkt. IIl.1 OPZ". 

Odwołujący wskazał, na wydruk ze strony 

http://www.dell.com/pl/firmiinstytucji/p/vostro-3200-

series-smalPdesktop/pd

  i  na  okoliczność  niespełnienia  przez  produkt  zaoferowany  przez 

Wykonawcę Enigma z warunkami pkt.lll.1 OPZ SIWZ. 


W ocenie Odwołującego, wybór oferty Wykonawcy Enigma narusza art. 89 ust.1 pkt.2 Pzp. 

Oferta  tego  Wykonawcy  jest  sprzeczna  z  SIWZ  i  nie  mogła  zostać  zmieniona  czy 

uzupełniona  po  jej  złożeniu  do  Zamawiającego,  co  wynika  z  art.  87  ust.1  Pzp.  W 

zaoferowanym  przez  Wykonawcę  Enigma  produkcie  „Komputer  PC"  nie  zostały  spełnione 

wymagania  Zamawiającego  wyrażone  w  SIWZ  w  sposób  jednoznaczny  i  niebudzący 

wątpliwości, co stanowi podstawę do odrzucenie oferty Enigma. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający,  który  zaniechał  żądania  od  ww.  Wykonawców 

wezwania do uzupełnienia JEDZ naruszył obowiązek nałożony na niego na podstawie art. 26 

ust.3 Pzp. Jak dalej argumentował Odwołujący: oświadczenia końcowe zawarte w tej części 

formularza  mają  istotne  znaczenie  dla  oceny  wykonawcy.  Stanowią  one  niejako 

podsumowanie  całej  treści,  formularza  i  złożonych  w  nim  oświadczeń.  Dodatkowo  złożenie 

tych  szczegółowych,  końcowych  oświadczeń  ma  znaczenie  z  punktu  widzenia 

odpowiedzialności  podmiotów  je  składających  za  treść  szczegółowych  oświadczeń 

zawartych  w  formularzu.  Jednocześnie  też  oświadczenia  końcowe  zwracają  uwagę  na 

konieczność korzystania przez zamawiającego z bezpłatnych, ogólnodostępnych baz danych 

oraz  dotyczą  wyrażenia  zgody  przez  wykonawcę  na  możliwość  korzystania  przez 

zamawiającego z informacji zawartych w formularzu. 

Izba ustaliła, że brak jest podstaw do odrzucenia odwołań. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia,  stanowiska  i 

dowody Stron oraz uczestnika postępowania złożone w trakcie rozprawy, Izba ustaliła 

i zważyła, co następuje.  

Odwołania nie zasługują na uwzględnienie.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymują  się  uprawnieniem  do  wniesienia  odwołania, 

zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Sygn. akt: KIO 998/17 

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  żądał  określenia  oferowanej  drukarki.  W  zakresie  tego 

wymogu,  Zamawiający  oczekiwał  podania  typu,  modelu  i  producenta  oferowanego  sprzętu. 

Odwołujący  nie  wykazał,  aby  Zamawiający  oczekiwał  podania  większej  ilości  informacji, 

dotyczących zaoferowanej drukarki.  


Wykonawca  Pentacomp  określił,  że  oferuje  drukarkę  firmy  Lexmark  MS810dn.  W  treści 

formularza  ofertowego  tego  wykonawcy  znalazło  się  oświadczenie  o  potwierdzeniu 

spełnienia wymagań określonych w punkcie III.4 OPZ. W punkcie III.4 OPZ znalazły się dane 

techniczne  dla  wymaganej  drukarki,  a  także  informacja,  że  „Drukarka  musi  być 

przygotowana  do  wydruku  kart  daktyloskopijnych  z  jakością  odwzorowania  odbitek  linii 

papilarnych  wystarczającą  do  prowadzenia  daktyloskopijnych  badań  identyfikacyjnych. 

Oferowane  urządzenia  do  drukowania  muszą  posiadać  certyfikat  FBI  (dostarczony  wraz  z 

oferowanym urządzeniem) stwierdzający zgodność ze specyfikacją FBI jakości drukowanych 

obrazów  odbitek  palców  i  dłoni  dla  potrzeb  AFIS  (compliance  with  the  FBI’s  Integrated 

Automated Fingerprint Identification System (LAFIS) Image Quality Specifications (IQS)”.  

Izba ustaliła także, że z treści SIWZ oraz formularza ofertowego nie wynika, aby wykonawcy 

zobowiązani  byli  do  wskazania  oprogramowania  drukarki.  Tym  samym  uznać  należy,  że 

Zamawiający  nie  postawił  wykonawcom  wymogu  określenia  tego  oprogramowania  w  treści 

złożonych ofert.  

Zaoferowana  drukarka  –  co  jest  bezsporne  -  znajduje  się  na  liście  FBI  i  może  posiadać 

wymagany certyfikat, jednakże z określonym oprogramowaniem.  

Certyfikat,  zgodnie  z  wymaganiami  SIWZ,  miał  zostać  dostarczony  na  etapie  realizacji 

zamówienia. 

W  ocenie  Izby,  zarzut  niezgodności  oferty  Wykonawcy  Pentacomp  z  treścią  SIWZ  jest 

bezzasadny.  Brak  jest  podstaw  do  stwierdzenia,  że  zaoferowana  drukarka  nie  spełniła 

wymagań  SIWZ.  Zamawiający  nie  postawił  bowiem  wymagania,  aby  wykonawcy  podali 

nazwę  oprogramowania  drukarki  w  treści  ofert.  Wykonawca,  nie  podając  nazwy 

oprogramowania  drukarki  nie  naruszył  tym  samym  postanowień  SIWZ.  Skoro  tak,  to  nie 

można  stwierdzić,  aby  treść  zobowiązania  ofertowego  Wykonawcy  Pentacomp  była 

niezgodna  z  jakimikolwiek  postanowieniami  SIWZ.  Z  faktu,  że  Wykonawca  Pentacomp  nie 

podał  w  treści  formularza  ofertowego  nazwy  oprogramowania  oferowanej  drukarki,  nie 

można jednoznacznie  wywodzić,  że  zaoferuje on oprogramowanie nie objęte wymaganiami 

FBI.  Co  więcej,  Wykonawca  Pentacomp  podpisał  formularz,  w  którym  w  punkcie  6 

jednoznacznie  znajduje  się  oświadczenie,  że  drukarka  spełnia  wymagania  określone  w 

punkcie  III.4  OPZ.  W  punkcie  tym  zawarte  jest  jednoznaczne  wymaganie  dostarczenia 

certyfikatu  FBI.  Certyfikat  ten  natomiast  –  jak  twierdzi  Odwołujący  –  zostanie  wydany  z 

odpowiednim oprogramowaniem drukarki. Skoro zatem Wykonawca Pentacomp zobowiązał 

się dostarczyć drukarkę spełniającą wymagania określone w punkcie III 4 OPZ, a więc objętą 

certyfikatem FBI, to Wykonawca Pentacomp zobowiązał się  w treści swojego oświadczenia 

ofertowego  do  dostarczenia  odpowiedniego  oprogramowania  tej  drukarki.  Fakt,  że  to 

oprogramowanie nie zostało wyszczególnione w treści formularza ofertowego, pozostaje bez 

znaczenia.  Zamawiający  nie  postawił  bowiem  wymagania,  aby  wykonawcy  wskazali 


oprogramowanie  drukarki.  Nadto,  brak  podania  nazwy  takiego  oprogramowania,  w  żaden 

sposób,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy,  nie  oznacza,  że  nie  zaoferowano  wymaganej 

przez Zamawiającego drukarki, spełniającej wymagania SIWZ. 

Odwołujący  podnosił,  że  oprogramowanie  należało  uwzględnić  w  punkcie  5  formularza 

ofertowego.  Jednakże  w  punkcie  tym  Zamawiający  wymagał  podania  oprogramowania 

dedykowanego do stanowiska do elektrycznego daktyloskopowania. Brak jest w tym puncie 

wymagania podania oprogramowania drukarki.   

W  świetle  powyższego,  Izba  uznała,  że  brak  jest  podstaw  do  stwierdzenia  niezgodności 

treści  oferty  Wykonawcy  Pentacomp  z  treścią  SIWZ.  Nie  można  zatem  uznać,  że 

Zamawiający  naruszył  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  W 

konsekwencji należy także stwierdzić, że Zamawiający nie naruszył artykułu 7 ust. 1 i 3 Pzp, 

co  oznacza,  że  bezzasadny  jest  zarzut  niezapewnienia  zachowania  zasady  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz udzielenia zamówienia wykonawcy 

wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.  

KIO 1011/17 

W  ocenie  Izby  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  są  całkowicie  nieuzasadnione.  Oferta 

Wykonawcy  Enigma  oraz  Wykonawcy  Pentacomp  jest  zgodna  z  treścią  Specyfikacji 

Istotnych  Warunków  Zamówienia.  Brak  jest  podstaw  do  wykluczenia  ww.  Wykonawców  z 

postępowania  oraz  wzywanie  do  uzupełnienia  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu 

Zamówienia (JEDZ). 

W treści formularza ofertowego wykonawcy byli zobowiązani wskazać „typ/model/producenta 

oferowanego  sprzętu",  tj.  komputera  klasy  PC  stanowiącego  moduł  do  sterowania  pracą 

całego  stanowiska  rejestracji  danych  identyfikacyjnych.  Wykonawca  Enigma  określił 

komputer, jaki został zaoferowany - „komputer PC stacjonarny / Dell Vostro 3250SFF, Dell". 

Określił  zatem  wymagania  oczekiwane  przez  Zamawiającego.  Wykonawca  Pentacomp 

wskazał natomiast, że oferuje urządzenie: PC2Aer A550B, Also Polska.  

W  treści  dokumentacji  przetargowej  brak  było  wymogu,  aby  wykonawca  ubiegający  się  o 

udzielnie  zamówienia  był  obowiązany  wskazać  typ/model/producenta  w  odniesieniu  do 

każdego  elementu  czy  podzespołu  składającego  się  na  całe  stanowisko  rejestracji  danych. 

Jak  trafnie  wskazał  Przystępujący  Enigma,  Zamawiający  nie  sformułował  wymogu 

nakazującego  wykonawcom  podania  typu/modelu/producenta  monitora  (matrycy),  czy 

typu/modelu/producenta czytnika kart mikroprocesorowych. Wymóg wskazania i dokładnego 

oznaczenia  urządzenia  dotyczył  wyłącznie  sprzętu  w  postaci  komputera  klasy  PC  (a  nie 


poszczególnych  elementów  wchodzących  w  skład  stanowiska)  i  został  on  spełniony  w 

ofertach Wykonawców Enigma i Pentacomp. 

W  ocenie  Izby,  brak  wyszczególnienia  dodatkowych  informacji  w  treści  formularza  nie 

powinien  skutkować  zastosowaniem  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  Zamawiający  nie  określił 

jasnego  i    jednoznacznego  wymogu,  aby    wykonawcy  wskazali  typ,  model,  producenta  w 

odniesieniu do wszystkich elementów wchodzących w skład stanowiska, zatem Wykonawcy 

nie  mogą  ponosić  negatywnych  konsekwencji  braku  określenia  takich  danych  i  co  za  tym 

idzie,  odrzucenie  ofert  Wykonawców  Enigma  i  Pentacomp  byłoby  bezpodstawne.  Izba 

podziela  stanowisko  wyrażone  w  wyroku  KIO  z  dnia  13  kwietnia  2016  r.  KIO  460/16  

„Niezgodność oferty z treścią SIWZ występuje w sytuacji, gdy treść zobowiązania ofertowego 

pozostaje  merytorycznie  niezgodna  z  wyartykułowanymi  przez  zamawiającego  w  SIWZ 

wymaganiami".  

Zamawiający  w  treści  formularza  ofertowego  przewidział  złożenie  przez  wykonawców 

oświadczenia co do zaoferowanej matrycy. Informacje na temat matrycy miały znaleźć się w 

pkt  2  pod  tabelą.  Skoro  Zamawiający  w  treści  formularza  ofertowego  przewidział  podanie 

informacji na temat matrycy  w punkcie 2, to nieuzasadnione jest twierdzenie, że informacje 

te powinny zostać dodatkowo podane w pkt 1 formularza ofertowego.   

Należy zauważyć, że obydwaj Wykonawcy dookreślili, jaką matrycę oferują poprzez podanie 

jej  wielkości.  Określenie  przedmiotowego  parametru,  stanowiło  kryterium  oceny  oferty,  za 

które można było uzyskać dodatkowe punkty.  

Odwołujący  nie  udowodnił,  że  zaoferowane  przez  Wykonawców  urządzenie  nie  posiada 

czytnika  kart  mikroprocesorowych.  Nie  było  wymagania,  aby  wszystkie  urządzenia 

pochodziły  od  tego  samego  producenta.  Wykonawca  Enigma  wskazał  także  w  treści 

wyjaśnień dotyczących ceny nazwę producenta czytnika kart mikroprocesorowych.

Odwołujący 

przedstawił 

wydruk 

ze 

strony 

internetowej 

http://www.dell.com/pl/firmiinstytucji/p/vostro-3200-series-smalPdesktop/pd

.  Wskazał,  że  na 

stronie urządzenia znajdują się wyszczególnione części tego urządzenia. Podkreślił, że brak 

jest  wyszczególnienia  matrycy  i  czytnika  kart  mikroprocesorowych.  Powyższe  zdaniem 

Odwołującego  oznacza, że  brak  jest możliwości  dołączenia  tych  elementów  do  urządzenia. 

W  trakcie  rozprawy  Odwołujący  wyjaśnił  na  pytanie  Izby,  że  istnieje  jednak  możliwość 

dołączenia  tych  elementów,  jednak  będą  to  urządzenia  innego  producenta.  A  skoro  tak, 

powinny zostać wyodrębnione.  


W  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  udowodnił,  że  oferta  Wykonawcy  Enigma  oraz  Wykonawcy 

Pentacomp są niezgodne z treścią SIWZ.  

Przede wszystkim Odwołujący sam przyznał, że istnieje możliwość dołączenia elementów w 

postaci matrycy i czytnika kart mikroprocesorowych. Nawet jeśli będą to  urządzenia innego 

producenta,  to  nie  oznacza,  że  nie  jest  możliwe  ich  dołączenie.  Z  faktu,  że  będą  to 

urządzenia  innego  producenta  nie  można  wywieść  ani  okoliczności,  że  Wykonawcy  nie 

zaoferowali tych urządzeń, ani też, że byli zobowiązani do ich osobnego wyszczególnienia w 

formularzu ofertowym. Wyszczególnienie w formularzu ofertowym poszczególnych urządzeń 

wchodzących  w skład komputera, czy też wyszczególnienie poszczególnych urządzeń, jeśli 

pochodzą od innego producenta, nie stanowiło wymagania SIWZ. Izba ponownie podkreśla, 

ż

e  niezgodność  oferty  z  treścią  SIWZ  musi  być  jednoznaczna.  Treść  zobowiązania 

ofertowego nie pozostaje merytorycznie niezgodna z wymaganiami SIWZ.  

W świetle, powyższego Izba za bezzasadny uznała zarzut naruszenia przez Zamawiającego 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych.  Nie  można  uznać,  że  oferta 

Wykonawcy Enigma oraz oferta Wykonawcy Pentacomp powinny zostać odrzucone z uwagi 

na ich niezgodność z treścią SIWZ. 

 
Odwołujący  wskazał,  że  Wykonawca  Enigma  i  Wykonawca  Pentacomp  złożyli  wadliwy 

formularz JEDZ z uwagi na fakt, że nie została wypełniona Część VI dokumentu dotycząca 

oświadczeń końcowych.  

W  oświadczeniach  końcowych  formularza  JEDZ  Wykonawcy  wskazali  m.in.  że  „Niżej 

podpisany(-a)(-i) oficjalnie wyraża(-ją) zgodę na to, aby [wskazać instytucję zamawiającą lub 

podmiot zamawiający określone w części i, sekcja A] uzyskała a)(-o) dostęp do dokumentów 

potwierdzających  informacje,  które  zostały  przedstawione  w  [wskazać  część/sekcję/punkt(-

y),  których  to  dotyczy]  niniejszego  jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia,  na 

potrzeby [określić postępowanie o udzielenie zamówienia: (skrócony opis, adres publikacyjny 

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, numer referencyjny)]". 

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w ofertach obu Wykonawców formularz, a co za 

tym  idzie  oświadczenie,  zostało  podpisane.  Określono  datę  i  miejsce  wypełnienia 

dokumentu.  Oświadczenie  stanowi  część  i  treść  tego  dokumentu.  Powyższe  oznacza,  że 

oświadczenie w tym zakresie zostało złożone. Złożenie przez wykonawcę podpisu pod całym 

dokumentem oznacza, że wykonawca złożył oświadczenie zawarte w treści tego dokumentu. 

Wykonawca  nie  dokonał  żadnego  skreślenia  w  części  VI,  co  oznacza,  że  jego 

oświadczeniem  objęta  jest  cała  treść  dokumentu.  Nadto  każdorazowo  dokument  JEDZ 

zostaje 

złożony 

na 

potrzeby 

konkretnego 

postępowania, 

wobec 

konkretnego 

Zamawiającego, którego nazwa zostaje określona w treści oferty. Oznacza to, że nawet nie 


wypełnienie pola zawierającego nazwę Zamawiającego czy nazwę postępowania w jednej z 

części dokumentu JEDZ, nie powoduje jeszcze wadliwości oświadczenia.  

Na marginesie należy wskazać, że do oferty Wykonawcy Enigma został dołączony aktualny 

odpis z rejestru przedsiębiorców KRS potwierdzający prawidłowość złożonych w formularzu 

JEDZ oświadczeń. Zatem Zamawiający również w ten sposób mógł skorzystać z informacji 

zawartych w rejestrze przedsiębiorców KRS, aby zweryfikować oświadczenia złożone przez 

Uczestnika  postępowania  w  dołączonym  do  oferty  formularzu  JEDZ.  W  takiej  sytuacji,  w 

ocenie  Izby,  postawiony  przez  Odwołującego  zarzut  pozostaje  bez  wpływu  na  wynik 

postępowania.  

W  świetle  powyższego  Izba  uznała  za  bezzasadny  zarzut  naruszenia  art.  26  ust.  3  ustawy 

Prawo zamówień publicznych.  

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania.  Na  podstawie  §  5  

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238 ze zm.) do kosztów 

postępowania  odwoławczego  Izba  zaliczyła  w  całości  uiszczony  wpis,  zgodnie  z  §  3  pkt  1 

rozporządzenia.  

Przewodniczący: 

………………………………