Sygn. akt: KIO 2058/18
WYROK
z dnia 30
października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25
października 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 października 2018 r. przez
wykonawcę: Terlan Sp. z o.o. 61-324 Poznań, ul. Przemyska 5
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Aquanet S.A. 61-492 Poznań,
ul. Dolna Wilda 126, w i
mieniu którego postępowanie prowadzi Gmina Murowana Goslina
095 Murowana Goślina, ul. Dolna Wilda 126
przy udziale wykonawcy: ETP S.A. 40-301 Katowice, ul. Siemianowicka 5a,
zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności oceny ofert
i w
yboru oferty najkorzystniejszej, w tym czynności poprawienia omyłek w ofercie
wykonawcy ETP S.A. 40-301 Katowice, ul. Siemianowicka 5a w trybie art. 87 ust. 2 pkt
2 i pkt
3 ustawy Pzp; powtórzenie czynności oceny ofert i odrzucenie oferty wykonawcy
ETP S.A. 40-301 Katowice, ul. Siemianowicka 5a na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp;
kosztami postępowania w wysokości 23 878 zł. 00 gr (słownie: dwadzieścia trzy tysiące
osiemset siedemdziesiąt osiem złotych zero groszy) obciąża zamawiającego: Aquanet
S.A. 61-
492 Poznań, ul. Dolna Wilda 126, w imieniu którego postępowanie prowadzi
Gmina Murowana Goslina 62-095 Murow
ana Goślina, ul. Dolna Wilda 126, i:
1) z
alicza w poczet kosztów postępowania kwotę 20 000 zł. 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych i zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: Terlan Sp.
z o.o. 61-
324 Poznań, ul. Przemyska 5 tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego: Aquanet S.A. 61-492 Poznań, ul. Dolna Wilda 126, w
imieniu którego postępowanie prowadzi Gmina Murowana Goslina 62-095
Murowana Goślina, ul. Dolna Wilda 126 na rzecz wykonawcy: Terlan Sp. z o.o.
324 Poznań, ul. Przemyska 5 kwotę w wysokości 23 878 zł. 00 gr (słownie:
dwadzieścia trzy tysiące osiemset siedemdziesiąt osiem złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania, poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika i kosztów dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Prze
wodniczący:
……………………………….
Sygn. akt: KIO 2058/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Aquanet S.A. 61-492 Poznań, ul. Dolna Wilda 126, w imieniu
którego postępowanie prowadzi Gmina Murowana Goślina 62-095 Murowana Goślina, ul.
Dolna Wilda 126 wszcz
ął, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na: Budowę sieci wodociągowej w Rakowni, nr zamówienia
ZP.271.20.2018, zwane dalej:
„Postępowanie” lub „Zamówienie”.
W
artość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych, wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2018 r., poz. 1986)
– dalej „ustawa Pzp”.
W dniu 14 sierpnia 2018
r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie
do Dz. U. UE pod numerem 2018/S 155-354670.
Terlan Sp. z o.o. 61-
324 Poznań, ul. Przemyska 5 (zwany dalej „odwołującym”),
działając na podstawie art 180 ust. 1 ustawy Pzp, wniósł odwołanie wobec czynności i
zaniechań zamawiającego, polegających na ocenie ofert i wyborze jako najkorzystniejszej
oferty ETP S.A. 40-301 Katowice, ul. Siemianowicka 5a
(dalej „ETP”), nieuprawnionym
poprawieniu w ofercie ETP omyłek opisanych w treści odwołania, zaniechaniu odrzucenia
oferty ETP jako sprzecznej z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej
„SIWZ”) w zakresie opisanym w treści odwołania, ewentualnie zaniechaniu poprawienia
omyłek w ofercie ETP a dotyczących pozycji wskazanych w treści odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: art. 87
ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i oceny ofert;
unieważnienia czynności poprawienia omyłek w ofercie ETP określonych w treści
niniejszego odwołania;
3) dokonania ponownej oceny ofert i odrzucenia oferty ETP jako sprzecznej z SIWZ;
ewentualnie
poprawienia omyłek rachunkowych w ofercie ETP, a dotyczących pozycji wskazanych
w treści niniejszego odwołania;
a także zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania, w tym
kosztów reprezentacji według przedstawionych na rozprawie rachunków.
Podnosząc powyższe odwołujący wskazywał, że w Postępowaniu na „Budowę sieci
wodociągowej w Rakowni” zamawiający wskazał w SIWZ, że przedmiot zamówienia będzie
rozliczany kosztorysowo. Zgodnie z pkt 9 ust. 4 ppkt a) SIWZ
„wykonawca składa wraz z
ofertą kosztorys ofertowy wykonany metodą uproszczoną w oparciu o projekt budowlany,
projekty wykonawcze,
specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w
celu wykazania spełnienia przez oferowane roboty wymagań określonych przez
z
amawiającego”. Nie ulega zatem wątpliwości, że kosztorys stanowił treść oferty ETP.
Jednocześnie w pkt 16 ust. 6 SIWZ zamawiający określił, że wykonawca nie ma prawa bez
zgody z
amawiającego dokonywania zmian w przekazanym kosztorysie ślepym (np.
dopisywania pozycji, zmiany ilości robót, zmiany opisów itp.). Jeżeli w wyniku dokonanej
przez siebie analizy i obliczenia ilości robót uzna je za niewłaściwe, to zmiany ilości robót
Wykonawca może dochodzić w ramach procedury pytań, zgodnie z art. 38 ust 1 ustawy Pzp.
Załącznikami do SIWZ był między innymi przedmiar robót dla sieci wodociągowej oraz
przedmiar ro
bót dla przyłączy wodociągowych. W przedmiarach tych Zamawiający
szczegółowo wpisał zakres robót. Dla każdej pozycji wpisał on konkretny numer KNR, opis
robót, jednostkę oraz ilość. Wykonawcy zobowiązani byli wypełnić kosztorys w ten sposób,
że do podanych przez Zamawiającego danych, tj. numeru KNR, opisu robót, jednostki i ilości,
wpisać cenę jednostkową swoich prac. W ten sposób, poprzez przemnożenie ceny
jednostkowej wpisanej przez wykon
awcę oraz ilości danych robót określonej przez
z
amawiającego, uzyskiwało się cenę całkowitą za dany rodzaj prac, która stanowiła część
ceny całkowitej oferty. ETP złożył ofertę niezgodną z przygotowanymi przez zamawiającego
przedmiarami a n
iezgodność ta dotyczy, zdaniem odwołującego, wielu aspektów kosztorysu
ETP.
Zamawiający, pismem z dnia 25 września 2018 r. poprawił w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp pewne pozycje w ofercie ETP. ETP pismem z dnia 25
września 2018 r. wyraził
zgodę na poprawienie tych omyłek. Niniejsze odwołanie kwestionuje 3 rodzaje czynności
z
amawiającego. W pierwszej kolejności, nieuprawnione poprawienie omyłek w ofercie ETP w
trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp, które to omyłki skutkować winny odrzuceniem oferty
ETP. W drugiej
kolejności, brak odrzucenia oferty ETP, na skutek sprzeczności treści oferty
ETP z SIWZ
, które nie zostały poprawione przez zamawiającego, a skutkować winny
odrzuceniem oferty. W trzeciej kolejności, brak dokonania poprawy omyłek rachunkowych
w ofercie E
TP, które miałyby wpływ na cenę oferty tego wykonawcy oraz zmianę rankingu
wykonawców.
W zakresie w jakim wskazał na sprzeczność treści oferty z treścią SIWZ wskazał,
że kosztorys przygotowany przez ETP jest niezgodny z przedmiarem przygotowanym przez
zam
awiającego, a niezgodność ta pojawia się na kilku polach. Część z tych niezgodności
została przez zamawiającego poprawiona niezgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp,
a część z nich pozostała w ofercie.
Odwołujący zauważa, że zamawiający w przedmiarze robót podał konkretne numery
KNR wraz z opisem robót. Zarówno opis jak i podany przez niego numer są bardzo istotne
dla sprecyzowania zakresu prac. KNR czyli numer Katalog Nakładów Rzeczowych jest
bowiem pewną uniwersalną bazą, używaną do kosztorysowania, gdzie każda pozycja (do
której przyporządkowany jest określony numer) oznacza inny rodzaj prac. Czasem pozornie
nieistotna zmiana, tj. zmiana jednego numeru, przekłada się na istotne konsekwencje. Pod
każdym kodem kryje się bowiem inna pozycja. Tymczasem ETP w kilkunastu pozycjach
swojego kosztorysu wpisało, jako podstawę wyceny, numer KNR 2-01 0211-07, z opisem
pozycji roboty ziemne w gruncie kategorii I-III
wykonywane koparkami przedsiębiernymi
o pojemności łyżki 0,60 m
z transportem urobku samochodami samo
wyładowczymi
na odległość do 1 km,
lecz z ziemi uprzednio zmagazynowanej w hałdach (załadunek ziemi
z ręcznych robót ziemnych). Tymczasem zamawiający w przedmiarze dla tych pozycji
wskazał kod KNR 2-01 0211/07.5. Powyższy błąd pojawia się w pozycjach nr 4, 112, 147,
190, 231, 289, 338, 409, 450, 544, 579, 614, 656, 701, 741 dla kosztorysu na sieć
wodociągową oraz pozycjach nr 4, 61, 83, 118, 140, 176, 201, 240, 263, 302, 321, 354, 375,
411, 432, 468, 515, 568, 670, 689, 721, 778, 800, 838, 857, 889, 908, 943, 993 dla
kosztorysu na przyłącza. Zmiana w przypisanym numerze KNR jest w tym wypadku zmianą
istotną. Przy numerze KNR z końcówką .5 przypisany jest bowiem inny nakład na robociznę i
na spycharkę gąsienicową. Zaoferowanie przez ETP innego typu KNR, przekładającego się
na realizację usługi innym sprzętem, jest oferowaniem przedmiotu sprzecznego z wymogami
SIWZ
. Mając na uwadze jak wyżej, oferta ETP powinna zostać na tej podstawie odrzucona.
Kolejnym typem błędu, który występuje w ofercie ETP jest błędny opis robót, przy
zachowaniu wprowadzonej przez z
amawiającego numeracji KNR. W pierwszej kolejności
wskazuje na pozycję nr 15 oraz 349 dla sieci wodociągowej, gdzie w przedmiarze robót
wskazano z
asypywanie wykopów fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów,
wykopów obiektowych gruntem kategorii I-II o grubości warstwy w stanie luźnym 35 cm
z zagęszczeniem mechanicznym ubijakami z zakupem materiału, natomiast w swojej ofercie
ETP wpisał: zasypywanie wykopów fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów,
wykopów obiektowych spycharkami z zagęszczeniem mechanicznym ubijakami (grubość
warstwy w stanie l
uźnym 35cm) - kat gruntu I-II. Opis ten sugeruje, że ETP nie uwzględniło
w swojej kalkulacji zakupu materiału dla tej pozycji. Ponownie, jest to więc świadczenie
niezgodne z SIWZ.
Błąd taki występuje także w pozycji nr 226 dla sieci wodociągowej, gdzie
w przedmiarze z
amawiający wpisał: ręczne rozścielenie z transportem taczkami na terenie
płaskim ziemi urodzajnej (5 cm), natomiast w swojej ofercie ETP wskazał: rozścielenie ziemi
urodzajnej ręczne z transportem taczkami na terenie płaskim. Powyższe pokazuje,
że zamawiający wymagał, by wykonawca zadeklarował, jaką warstwę ziemi urodzajnej
nawiezie, natomiast ETP takiej deklaracji w swojej ofercie nie zawarł. Nie wiadomo więc, czy
wykonawca ten zakłada nawiezienie wymaganych 5 cm, czy może wyłącznie 1 cm ziemi.
Braku takiego doprecyzowania wykonawca nie może na obecnym etapie uzupełnić. Błędy te
pojawiają się także w kosztorysie dla przyłączy. W pozycjach nr 42, 99, 551 oraz 702
z
amawiający w przedmiarze wskazał: wodomierz skrzydełkowy główny (domowy) o średnicy
nominalnej 20mm wraz z obustronnymi redukcjami DN2S/20mm. Z kolei ETP w opisie tych
pozycji zaoferował: wodomierz skrzydełkowy główny (domowy) o średnicy nominalnej 20mm.
Nie wskazał więc, czy zaoferowany przez niego wodomierz obejmuje obustronne redukcje,
czy też nie. Jest to istotny element oferty, którego po złożeniu oferty ETP nie może już
poprawić.
W dalszej treści odwołania wskazuje, że ETP w swojej ofercie wskazał też opisy
zupełnie nie przystające do przedmiotu zamówienia, w zakresie kosztorysu dla przyłączy
wodociągowych. Różnice te występują w pozycjach:
Nr 4 którą zamawiający opisał: roboty ziemne w gruncie kategorii I - III wykonywane
koparka
mi przedsiębiernymi o pojemności łyżki 0,60 m
z transportem urobku
samochodami samowyładowczymi na odległość do 1 km, lecz z ziemi uprzednio
zmagazynowanej w hałdach (załadunek ziemi z ręcznych robót ziemnych), ETP wskazał
w opisie: wykopy liniowe w grunc
ie suchym kategorii IIMV szerokości 0,8-2,5 m,
głębokości 1,5 m o ścianach pionowych, z ręcznym wydobyciem urobku (oznacza to
całkowicie inny zakres prac);
Nr 61 w której zamawiający opisał: Roboty ziemne w gruncie kategorii I-III wykonywane
koparkami prze
dsiębiernymi o pojemności łyżki 0,60 m
z transportem urobku
samochodami samowyładowczymi na odległość do 1 km, lecz z ziemi uprzednio
zmagazynowanej w hałdach (załadunek ziemi z ręcznych robót ziemnych), ETP wpisał:
Nakłady uzupełniające do tablic za każdy dalszy rozpoczęty 1 km odległości transportu
ponad 1 km samochodami samowyładowczymi gruntu kat I-IV po drogach o nawierzchni
utwardzonej (oznacza to całkowicie inny zakres prac);
Nr 62 opis zamawiającego: Nakłady uzupełniające do tablic za każdy dalszy rozpoczęty
1 km odległości transportu ponad 1 km samochodami samowyładowczymi gruntu kat I-IV
po drogach o nawierzchni utwardzonej (dopłata 9x) a opis ETP: Dodatek za każdy
rozpoczęty 1 km transportu ziemi samochodami samowyładowczymi gruntu kat I-IV po
drogach o nawierzchni utwardzonej (brak wyliczenia 9
– krotności stawki);
Nr 74 w której zamawiający wpisał: zasuwa wodociągowa do przyłącza domowego
z żywicy POM z króćcami do zgrzewania DN 1, zaś ETP: zasuwy żeliwne wodociągowe
kołnierzowe o średnicy 40 mm (oznacza to całkowicie inny zakres prac);
Nr 153 którą zamawiający opisał: Przeciąganie rurociągów przewodowych w rurach
ochronnych, a w opisie ETP jest: Montaż rurociągów z rur polietylenowych PE, PEHD o
średnicy zewnętrznej 63 mm – rura ochronna (oznacza to całkowicie inny zakres prac);
Nr 312
opis zamawiającego: Zasuwa wodociągowa do przyłącza domowego z żywicy
POM z króćcami do zgrzewania DN1, opis ETP: Przyłącza wodociągowe z rur
ciśnieniowych PE o średnicy zewnętrznej 32 mm (oznacza to całkowicie inny zakres
prac);
Nr 329 z
godnie z opisem zamawiającego: Analogia – studnia wodomierzowa np. Kajma
II wyposażona w podejście wodomierzowe, opis ETP: Studzienki obserwacyjne SO -1
(oznacza to całkowicie inny zakres prac);
Nr 330
którą zamawiający opisał: Montaż rurociągów z rur polietylenowych PE, PEHD
o średnicy zewnętrznej 63 mm – rura ochronna, ETP: Analogia – studnia wodomierzowa
np. Kajma II wyposażona w podejście wodomierzowe (oznacza to całkowicie inny zakres
prac).
W dalszej treści odwołania odwołujący wskazuje, że odrębnego omówienia wymagają
te pozycje kosztorysu, w których błąd polega na nie ujęciu odpowiedniej krotności danych
prac. W ocenie o
dwołującego także ten błąd powinien skutkować odrzuceniem oferty ETP,
albowiem polega on na zmianie o
pisu poszczególnych pozycji. W przedmiarze robót
zamawiający wskazał bowiem, jako pozycję do wyceny roboty ziemne w gruncie kategorii I-III
w
ykonywane koparkami przedsiębiernymi o pojemności łyżki 0,60 m
z transportem urobku
samochodami sa
mowyładowczymi na odległość do 1 km, lecz z ziemi uprzednio
zmagazynowanej w hałdach (załadunek ziemi z ręcznych robót ziemnych). Oznacza to, że
załadunek ziemi na pojazd oraz transport tej ziemi na odcinek 1 km był obliczony łącznie jako
jedna pozycja. Sam transport na o
dcinek dłuższy niż 1 km stanowił jednak inną pozycję.
Zgodnie z przedmiarem z
amawiającego, prace te zostały opisane jako nakłady uzupełniające
do tablic za każdy dalszy rozpoczęty 1 km odległości transportu ponad 1 km samochodami
samowyładowczymi gruntu kat I – IV po drogach o nawierzchni utwardzonej (odwóz na
miejsce wskazane przez zamawiającego w odległości do 10 km) (dopłata 9x). Opis taki
znalazł się w pozycjach nr 5, 8, 64, 67, 113, 116, 148, 151, 191, 194, 232, 235, 290, 293,
702, 705, 742, 745 kosztorysu dla sieci wodociągowej oraz pozycjach nr 5, 8, 27, 30, 62, 65,
725, 742, 745, 779, 782, 801, 804, 839, 858, 890, 909, 944, 961, 994, 1011 kosztorysu dla
przyłączy. Pomimo wyraźnego wskazania, że przy kosztorysowaniu należy wskazać koszt
jednostkowy pomnożony przez 9 (tj. za transport na odległość 9 km), ETP zaniechało tej
operacji
i wskazało wyłącznie opłatę za 1 km. Tymczasem instrukcja zamawiającego
w zakresie wpisania ceny była jednoznaczna. Zamawiający przy każdej z ww. pozycji
w
skazał bowiem dopisek „dopłata 9x". Tymczasem ETP w opisie tych pozycji nie zawarł
dopisku dopłata 9x co sugeruje, że wyliczył on cenę za transport wyłącznie na odległość
km. Świadczy o tym także fakt, że przyjął on cenę zdecydowanie niższą od ceny przyjętej
przez pozostałych wykonawców dla tej pozycji, a suma całkowita nie stanowi wyniku
mnożenia stawki jednostkowej przez 9. Także na tej podstawie, świadczenie oferowane
przez ETP jest niezgodne z SIWZ
, a zatem jego oferta podlega odrzuceniu. Zamawiający
w sposób wyraźny w pkt 16 ust. 6 SIWZ wskazał, że wykonawca nie ma prawa dokonywać
zmian w przekazanym kosztorysie ślepym. Zamawiający jest tym wskazaniem związany.
W dalszej części odwołujący podnosił, że jak wskazuje M. Jaworska [w:] Prawo
zamówień publicznych. Komentarz (red. Marzena Jaworska, Dorota Grześkowiak-Stojek,
Julia Jamicka, Agnieszka Matusiak) „O niezgodności treści oferty z treścią SIWZ, której
wystąpienie skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie komentowanego przepisu, można
mówić w m.in. w następujących przypadkach; 1) wykonawca zaoferował inny przedmiot
zamówienia, nieodpowiadający wymaganiom określonym w SIWZ; 2) zakres lub sposób
świadczenia wykonawcy wynikający z treści złożonej oferty nie odpowiada wymaganiom
SIWZ; 6) wykonawca nie złożył kosztorysu ofertowego lub złożył z błędami, w sytuacji, gdy
kosztorys ten stanowi treść oferty”. Oferta ETP zawiera wszystkie ww. rodzaje błędów.
Ponadto powoływał uchwałę z dnia 18 września 2014 r. (KIO/KD 79/14, Legalis), w której KIO
wskazała, w jakich okolicznościach niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, stanowi
przesłankę odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Podnosił również,
że jako ofertę należy rozumieć nie sam formularz ofertowy, lecz też wszystkie jego załączniki,
w tym w szczególności kosztorysy ofertowe. Treść oferty należy rozumieć jako treść
zobowiązania wykonawcy do zgodnego z żądaniami zamawiającego wykonania zamówienia.
Na tak rozumianą treść oferty składa się nie tylko sam formularz ofertowy (czy ściślej:
wyrażone w nim oświadczenie woli wykonawcy), ale również wszystkie dookreślające
i precyzujące zobowiązanie wykonawcy, a składane wraz z formularzem ofertowym
dokumenty (np. plany, rysunki, projekty, kosztorysy (...) itp.) (tak: wyrok KIO z dnia 8 czerwca
2009 r. KIO/UZP 663/09, Legalis).
Wskaz
ywał przy tym, że błędy zawarte w ofercie ETP nie są usterkami podlegającymi
poprawieniu lub wyjaśnieniom. Rozbieżności między treścią oferty, a treścią SIWZ nie
podlegają wyjaśnieniom, bowiem nie ma żadnych niejasności, dotyczących treści oferty.
Wykonawca w swoim kosztorysie w sposób jednoznaczny i klarowny określił zakres swojego
zobowiązania. Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 08 czerwca 2011 r.
(sygn, akt KIO 1093/11), i
nstytucja wyjaśnień określona w przepisie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
nie może zmieniać złożonego przez wykonawcę oświadczenia woli, lecz służy pomocą przy
wykładni jego treści, jeżeli jest ona niejasna dla zamawiającego.
Tymczasem dnia 25
września 2018 r. zamawiający wysłał do ETP pismo, w którym
poinformował go o poprawieniu omyłek w jego ofercie w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy
Pzp. W szczególności Zamawiający poprawił następujące omyłki:
1) W k
osztorysie sieci wodociągowej
a) Pozycja 15 d.1.1.1. KNNR 1 0214-04, opis ETP:
zasypywanie wykopów
fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów, wykopów obiektowych
spycharkami z zagęszczeniem mechanicznym ubijakami (grubość warstwy w stanie
luźnym 35cm) - kat. gruntu I-II, opis po dokonanej zmianie przez zamawiającego:
zasypywanie w
ykopów fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów, wykopów
obiektowych gruntem kategorii I-
II o grubości warstwy w stanie luźnym 35cm z
zagęszczeniem mechanicznym ubijakami z zakupem materiału;
b) Pozycja 226 d.5.2. KNR 2-21 0218-
02, opis ETP: rozścielenie ziemi urodzajnej
ręczne z transportem taczkami na terenie płaskim, opis po dokonanej zmianie przez
zamawiającego: ręczne rozścielenie z transportem taczkami na terenie płaskim
ziemi urodzajnej (5cm);
c) Pozycja 349 d.8.1,1. KNNR 1 0214-04, opis ETP: zasy
pywanie wykopów
fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów, wykopów obiektowych
spycharkami z zagęszczeniem mechanicznym ubijakami (grubość warstwy w stanie
luźnym 35cm) - kat. gruntu I-II, opis po dokonanej zmianie przez zamawiającego:
zasypywanie wykop
ów fundamentowych podłużnych, punktowych, rowów, wykopów
obiektowych gruntem kategorii I-
II o grubości warstwy w stanie luźnym 35cm
z zagęszczeniem mechanicznym ubijakami z zakupem materiału;
2) W kosztorys
ie dla przyłączy wodociągowych
a) Pozycja 4 d. 1.1.1 KNR 2-01 0211-07, opis ETP: Wykopy liniowe w gruncie suchym
kategorii III-
IV szerokości 0,8-2,5m, głębokości 1,5m o ścianach pionowych,
z ręcznym wydobyciem urobku, opis po dokonanej zmianie przez zamawiającego:
Roboty ziemne w gruncie kategorii I-III wyk
onywane koparkami przedsiębiernymi o
pojemności łyżki 0,60 m
z transportem urobku samochodami samowyładowczymi na
odległość do 1 km, lecz z ziemi uprzednio zmagazynowanej w hałdach (załadunek
ziemi z ręcznych robót ziemnych);
b) Pozycja 61 d.2.1.1, KNR 2-01 0211-
07, opis ETP: Nakłady uzupełniające do tablic za
każdy dalszy rozpoczęty l km odległości transportu ponad l km samochodami
samowyładowczymi gruntu kat. I-IV po drogach o nawierzchni utwardzonej, opis po
dokonanej zmianie przez zamawiającego: Roboty ziemne w gruncie kategorii I-III
wykonywane koparkami przedsiębiernymi o pojemności łyżki 0,60 m
z transportem
urobku samochodami samowyładowczymi na odległość do l km, lecz z ziemi
uprzednio zmagazynowanej w hałdach (załadunek ziemi z ręcznych robót ziemnych);
c) Pozycja 62 d.2.1.1. KNR 1 0208-
02, opis ETP: Dodatek za każdy rozpoczęty 1 km
transportu ziemi samochodami samowyładowczymi gruntu kat. I-IV po drogach o
nawierzchni utwardzonej, opis po dokonanej zmianie przez zamawiającego: Nakłady
uzupełniające do tablic za każdy dalszy rozpoczęty 1 km odległości transportu ponad
1 km samochodami samowyładowczymi gruntu kat, I-IV po drogach o nawierzchni
utwardzonej;
d) Pozycja 74 d. 1.2.1 KNKRB 4-II 0103-
01, opis ETP: Zasuwy żeliwne wodociągowe
kołnierzowe o średnicy 40 mm, opis po dokonanej zmianie przez zamawiającego:
Zasuwa wodociągowa do przyłącza domowego z żywicy POM z króćcami do
zgrzewania;
e) Pozycja 99 d.2.2.2. KNR INSTAL 0110-02, opis ETP:
Wodomierz skrzydełkowy
główny (domowy) o średnicy nominalnej 20 mm, opis po dokonanej zmianie przez
zamawiającego: Wodomierz skrzydełkowy główny (domowy) o średnicy nominalnej
20mm wraz z obustronnymi redukcjami DN25/ 20mm;
f) Pozycja
153 d.3.2.2 wycena własna, opis ETP: Montaż rurociągów z rur
polietylenowych PE, PEHD o średnicy zewnętrznej 63mm - rura ochronna, opis po
dokonanej zmianie przez zamawiającego: Przeciąganie rurociągów przewodowych w
rurach ochronnych;
g) Pozycja 312 d.6.1.2 KNKRB 4-II 0103-01, opis ETP:
Przyłącza wodociągowe z rur
ciśnieniowych PE o średnicy zewnętrznej 32 mm, opis po dokonanej zmianie przez
zamawiającego: Zasuwa wodociągowa do przyłącza domowego z żywicy POM z
króćcami do zgrzewania DN 1;
h) Pozycja 329 d.6.2.2 KNNR 10 1205-01, opis ETP: Studzienki obserwacyjne SO-1,
opis po dokonanej zmianie przez za
mawiającego: Analogia - Studnia wodomierzowa
np.
Kajma II wyposażona w podejścia wodomierzowe;
i) Pozycja 330 d.6.2.2 KNR-W 2-18 0109-01, opis ETP: Analogia - Studnia
wodomierzowa np.
Kajma II wyposażona w podejścia wodomierzowe, opis po
dokonanej zmianie prz
ez zamawiającego: Montaż rurociągów z rur polietylenowych
PE, PEHD o średnicy zewnętrznej 63mm - rura ochronna;
j) Pozycja 551 d. 10.2.2 KNRINSTAL 0110-02, opis ETP:
Wodomierz skrzydełkowy
główny (domowy) o średnicy nominalnej 20 mm, opis po dokonanej zmianie przez
zamawiającego: Wodomierz skrzydełkowy główny (domowy) o średnicy nominalnej
20mm wraz z obustronnymi redukcjami DN25/ 20mm;
k) Pozycja 702 d. 13.2.2 KNR INSTAL 0110-
02, opis ETP: Wodomierz skrzydełkowy
główny (domowy) o średnicy nominalnej 20 mm, opis po dokonanej zmianie przez
zamawiającego: Wodomierz skrzydełkowy główny (domowy) o średnicy nominalnej
20mm wraz z obustronnymi redukcjami DN25/ 20 mm.
Odwołujący wskazał, że dokonane przez zamawiającego poprawki były
nieuzasadnione, n
ie zaszły bowiem przesłanki opisane w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Błędy, polegające na nieprawidłowych opisach wyżej opisanych pozycji dyskwalifikują ofertę
ETP. Przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp pozwala na poprawienie innych omyłek
w ofertach, jeśli tylko w konsekwencji dokonania tej czynności nie zmieni się zasadniczo
treść zobowiązania wykonawcy, poprawki natomiast dotyczą zasadniczej zmiany treści
zobowiązania ETP. Nie można bowiem mówić, że nie jest istotne skalkulowanie wykonania
danej usługi wraz z materiałem lub bez wliczenia w cenę usługi tego materiału. Tak samo w
kwestii wodomierza, to czy jest on wyposażony w obustronne redukcje, czy też nie, jest jego
istotną cechą. Tym bardziej nie można twierdzić, że nie jest istotną całkowita zmiana
przedmiotu świadczenia wykonawcy, np. „poprawka oferty” z wykonania studni
wodomierzowej na montaż rurociągów. Są to dwie absolutnie różne prace, a zatem
przesłanka „nieistotności”, która warunkuje możliwość dokonania poprawki, w tym wypadku
nie występuje. Skoro zatem postanowienia poprawione przez zamawiającego były sprzeczne
z SIWZ i nie
mogły podlegać poprawieniu, to zamawiający powinien unieważnić swoją
czynność dokonania poprawek tych omyłek i odrzucić ofertę ETP ze względu na sprzeczność
oferty (w zakresie ww. pozycji)
z treścią SIWZ.
Ponadto odwołujący zwrócił uwagę, że w kosztorysie ofertowym przystępującego
istnieje szereg o
myłek nie poprawionych przez zamawiającego. Z licznych niezgodności
oferty ETP z SIWZ
, niepoprawione zostały pozycje nr 4, 112, 147, 190, 231, 289, 338, 409,
450, 544, 579, 614, 656, 701, 741 dla kosztorysu na sieć wodociągową oraz pozycjach nr 4,
721, 778, 800, 838, 857, 889, 908, 943, 993 dla kosztorysu na
przyłącza. Błędy w tych
pozycjach polega
ją na zmianie w przypisanym numerze KNR i przekładają się na zmianę
przedmiotu świadczenia. Niepoprawiona została też pozycja nr 42 kosztorysu dla przyłączy
wodociągowych w zakresie braku określenia, czy wodomierz dysponuje obustronnymi
redukcjami DN25/
20mm. Nie poprawiono także pozycji nr 5, 8, 64, 67, 113,116,148, 151,
580, 583,615, 618, 657, 660, 702, 705, 742, 745 kosztorysu dla sieci
wodociągowej oraz
pozycjach nr 5, 8, 27, 30, 62, 65, 84, 87, 119,122, 141,144,177, 180, 202, 205, 241, 244,
944, 961, 994,1011 kosztorysu dla przyłączy. Pozycje te odnoszą się do zaoferowania stawki
za 1
km, zamiast jej dziewięciokrotności, tj. stawki za 9 km. Wszystkie wskazane wyżej
pozycje zawierają sprzeczności w treści oferty (w opisach ww. pozycji kosztorysu) wobec
treści SIWZ (odpowiedników tychże pozycji w kosztorysie stanowiącym załącznik.
Odwołujący stoi na stanowisku, że pozycje nr 5, 8, 64, 67, 113, 116, 148, 151, 191, 194, 232,
618, 657, 660, 702, 705, 742, 745 kosztorysu dla sieci wodociągowej oraz w pozycjach nr 5,
994,1011 kosztorysu dla
przyłączy stanowią o niezgodności oferty ETP z treścią SIWZ.
W konsekwencji, z uwagi na brak wskazania kwoty za 9
km, oferta ETP powinna zostać
odrzucona.
Nawet jednak, gdyby przyjąć, że działanie takie nie stanowi niezgodności z SIWZ,
to z
amawiający powinien był poprawić tę omyłkę w ofercie ETP (we wszystkich ww.
pozycjac
h) i przemnożyć wskazaną przez niego cenę jednostkową razy 9. Brak podjęcia
takiego działania prowadzić będzie do braku równego traktowania wykonawców i porównania
ofert o innym przedmiocie
zamówienia. Podanie ceny za 1 km, zamiast 9 km spowodowało,
że oferta ETP jest znacząco niższa niż oferty pozostałych wykonawców. Z uwagi na fakt,
że transport był istotnym elementem zamówienia, przeliczenie transportu wyłącznie dla 1 km,
a nie jak wymagał tego zamawiający – 9 km, spowodowała różnice w cenie oferty ETP
na poziomie 304.182,72 zł. Gdyby więc ETP wypełnił kosztorys ofertowy zgodnie
ze wskazówkami zamawiającego, jego oferta byłaby o 304.182,72 zł wyższa. To z kolei
spowodowałoby, że pierwsze miejsce w rankingu ofert przypadłoby nie ETP, lecz
o
dwołującemu.
Zamawiający, w dniu 9 października 2018 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając ich do przystąpienia
do postępowania odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego przystąpił, w dniu 12 października 2018 r.
wykonawca: ETP S.A. 40-301 Katowice, ul. Siemianowicka 5a
(dalej „przystępujący”),
zgłaszając swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający na posiedzeniu w dniu 22 października 2018 r., złożył odpowiedź
na odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości.
W treści złożonego pisma procesowego podnosił, że brak jest po stronie
odwołującego legitymacji procesowej i z tego powodu jego odwołanie podlega oddaleniu,
niezależnie od zasadności podnoszonych w odwołaniu zarzutów. Wskazywał, że nawet
w przypadku gdyby przystępujący wypełnił swój kosztorys ofertowy zgodnie ze wskazówkami
zamawiającego, to jego oferta byłaby wyższa o 304 182,72 zł., a wartość jego oferty
wynosiłaby 6 454 452,04 zł. Tymczasem odwołujący zaoferował realizację zamówienia
za k
wotę 6 605 574,32 zł. Biorąc pod uwagę fakt, iż jedynym kryterium w postępowaniu była
cena za realizację zamówienia należy zauważyć, że pomimo dokonanych poprawek oferta
przystępującego pozostaje najkorzystniejszą, złożoną w tym postępowaniu.
Odnosząc się z kolei do poszczególnych zarzutów odwołującego, podnoszonych
w treści odwołania wskazywał co następuje:
Odnośnie błędnego numeru KNR, wskazanego przez przystępującego w kilkunastu
pozycjach kosztorysu stoi na
stanowisku, że wpisanie zamiast numeru podanego przez
zamawiającego tj. KNR 2-01 0211/07 numeru KNR 2-01 0211/07.05 nie świadczy
o niezgodności treści oferty przystępującego z treścią SIWZ. Inne oznaczenia są
jedynie wynikiem zastosowania konkretnego programu kosztorysowego, a w tym
zakresie zamawiający wymogów nie postawił. Wskazuje, że każdy z programów
zawiera taki sam zestaw KNR, natomiast występują różnice w ich opisach, lecz nie ma
to wpływu na wyliczenie nakładów, bowiem te w poszczególnych pozycjach są takie
same.
Odnosząc się do wpisania w kosztorysie ofertowym błędnego opisu robót, przy
zachowaniu wprowadzonej przez zamawiającego numeracji KNR, w zakresie w jakim
przystępujący nie dopisał w danych pozycjach wyrażenia „wraz z zakupem materiałów”
s
twierdza, że w pozycjach tych przystępujący wliczył zakup materiału, stosując nakłady
na robociznę i sprzęt. Natomiast co do pozycji, w których zastosował obustronne
redukcje DN 25/ 20 mm wyjaśnia, że redukcje te zostały wliczone do podanych pozycji
jako m
ateriał.
Argumentował również, że różnice w nazewnictwie wynikają z zastosowania różnych
programów do sporządzania kosztorysu. Ponadto zamawiający błędy w opisach pozycji
poprawił na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, na co przystępujący wyraził
zg
odę. Z treści tego przepisu wynika, że dopuszczalne jest poprawienie wszelkiego
rodzaju błędów, omyłek, nieścisłości i niedoskonałości w treści oferty, o ile tylko nie
spowodują one zniekształcenia woli wykonawcy w istotnym zakresie. Skoro zatem
dokonane p
oprawy omyłek nie powodują zmiany ceny oferty, zmiany sposobu
wykonania zamówienia czy istotnej zmiany materiałów niezbędnych do wykonania
przedmiotu zamówienia, nie istnieją podstawy do odrzucenia oferty przystępującego
jako niezgodnej
z treścią SIWZ w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odnosząc się do zarzutu braku wyliczenia przez przystępującego krotności prac
w niektórych pozycjach kosztorysu stwierdzał, że jego zdaniem zarzut ten również nie
zasługuje na uwzględnienie. W jego ocenie z opisu pozycji jasno wynika, że oferta
obejmuje odwóz na odległość 10 km a nie, jak twierdzi odwołujący, na odległość 1 km.
W
ynika to z opisu zawartego w niektórych pozycjach kosztorysu ofertowego, inne
natomiast pozycje, w których takiego zastrzeżenia nie zawarto należy traktować
analogicznie, gdyż zgodnie ze Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót
ST-
01 Roboty ziemne, należało uwzględnić w ofercie koszty transportu, lokalizację
składowisk, odległość od tych miejsc i odpowiednio uwzględnić te parametry w ofercie.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
na
podstawie
zebra
nego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szcz
ególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ,
ofert
ami wykonawców złożonymi w postępowaniu, treścią korespondencji
prowadzonej pomiędzy zamawiającym a przystępującym, zapoznaniu się z
odwołaniem, po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron złożonych ustnie
do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że odwołujący, wnosząc przedmiotowe odwołanie
w dostateczny sposób wykazał interes w złożeniu środka ochrony prawnej - odwołania,
w rozumieniu przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący złożył ofertę w niniejszym
postępowaniu. W jego ocenie oferta oceniona jako najkorzystniejsza, złożona przez
wykonawcę ETP winna zostać odrzucona, jako niezgodna z treścią SIWZ. W takiej sytuacji
oferta odwołującego byłaby ofertą najkorzystniejszą w tym postępowaniu i miałby on szansę
uzyskania przedmiotowego zam
ówienia.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy w kopii
potwierdzonej za zgodność z oryginałem oraz przekazanej na nośniku elektronicznym (w tym
kosztorysy inwestorskie)
, w szczególności z treści ogłoszenia o zamówieniu, treści SIWZ,
treści ofert złożonych w postępowaniu przez wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia, korespondencji prowadzonej pomiędzy zamawiającym a przystępującym
w postępowaniu oraz pisma procesowego złożonego przez odwołującego na posiedzeniu.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, iż postępowanie jest prowadzone w trybie
przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, iż przedmiotem postępowania, zgodnie z opisem zawartym w Rozdziale
III SIWZ jest
budowa sieci wodociągowej w Rakowni. Zgodnie z Rozdziałem IX SIWZ –
wykaz oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału
w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, pkt 4) wykonawca zobowiązany był złożyć,
wraz z ofertą, kosztorys ofertowy wykonany metodą uproszczoną w oparciu o projekt
budowlany, projek
ty wykonawcze, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót
budowlanych w celu wykazania spełnienia przez oferowane roboty wymagań określonych
przez zamawiającego. Ponadto w Rozdziale XVI zamawiający opisał sposób obliczenia ceny.
Zgodnie z pkt 4) cen
a musi zawierać: zapłatę za przedmiot zamówienia wraz z podatkiem od
towarów i usług VAT oraz inne koszty związane z jego realizacją, tj. koszty wykonania robót
bezpośrednio wynikające z przedmiaru robót oraz koszty pośrednie m.in. koszty wszystkich
robót przygotowawczych, demontażowych, porządkowych, oznakowania i zagospodarowania
placu budowy, utrzymania i likwidacji zaplecza budowy, transportu materiałów i ich
składowania, zorganizowania i prowadzenia niezbędnych badań i odbiorów; pkt 5) Podstawą
oblicze
nia ceny za roboty budowlane ma być przekazany Wykonawcy przedmiar robót wraz z
projektem budowlanym, projektami wykonawczymi, specyfikacjami technicznymi wykonania i
odbioru robót oraz wszelkimi wydanymi decyzjami i uzgodnieniami; pkt 6) Wykonawca nie ma
prawa bez zgody Zamawiającego dokonywania zmian w przekazanym kosztorysie ślepym
(np. dopisywania pozycji, zmiany ilości robót, zmiany opisów itp.). Jeżeli w wyniku dokonanej
przez siebie analizy i obliczenia ilości robót uzna je za niewłaściwe, to zmiany ilości robót
Wykonawca może dochodzić w ramach procedury pytań, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy.
Zasady wyjaśnienia treści siwz zostały określone w pkt 11 niniejszej siwz; pkt 7) W
przypadku stwierdzenia braku danych w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji
technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, Wykonawca powinien zwrócić się do
Zamawiającego o wyjaśnienie. Natomiast w pkt 8) przesądził, że formą przyjętego
wynagrodzenia za wykonanie robót budowlanych jest wynagrodzenie kosztorysowe.
Powyższe postanowienia znalazły się także w załączniku nr 1 do SIWZ – Opis przedmiotu
zamówienia, uszczegółowione i doprecyzowane w pkt V. Przygotowanie ceny oferty.
Zamawiający wskazał w pkt 1, że podczas kalkulacji cen jednostkowych poszczególnych
pozycji przed
miaru robót Wykonawca winien ująć w nich: a. koszty bezpośrednie, w tym:
koszty wszelkiej robocizny do wykonania danej pozycji przedmiaru robót, obejmujące płace
bezpośrednie, płace uzupełniające, koszty ubezpieczeń społecznych i podatki od płac, koszty
ma
teriałów podstawowych i pomocniczych do wykonania danej pozycji przedmiaru robót,
obejmujące również koszty dostarczenia materiałów z miejsca ich zakupu bezpośrednio na
stanowiska robocze lub na miejsca składowania na placu budowy, koszty użycia wszelkiego
sprzętu budowlanego i środków transportu, niezbędnych do wykonania danej pozycji
przedmiaru robót, obejmujące również koszty sprowadzenia sprzętu na plac budowy, jego
montażu i demontażu po zakończeniu robót. b. koszty ogólne budowy, w tym: koszty
zatrudn
ienia przez Wykonawcę pracowników, personelu kierowniczego, technicznego i
administracyjnego budowy, obejmujące wynagrodzenie tych pracowników niezaliczane do
płac bezpośrednich, wynagrodzenia uzupełniające, koszty ubezpieczeń społecznych i podatki
od wyna
grodzeń, wynagrodzenia bezosobowe, które według Wykonawcy obciążają daną
budowę, koszty montażu i demontażu obiektów zaplecza tymczasowego oraz koszty
amortyzacji lub zużycia tych obiektów, koszty wyposażenia zaplecza tymczasowego w
urządzeniu placu budowy, obejmujące tymczasowe sieci elektryczne, energetyczne,
wodociągowe, kanalizacyjne, oświetlenie, zastępcze źródła ciepła do ogrzewania obiektów i
robót, urządzenia zabezpieczające materiały i roboty przed deszczem, słońcem i inne tego
typu urządzenia, koszty zorganizowania objazdu oraz projektu czasowej organizacji ruchu
wraz z ustawieniem oznakowania, koszty zużycia, konserwacji i remontów lekkiego sprzętu,
przedmiotów i narzędzi kwalifikowanych jako środki nietrwałe, koszty bezpieczeństwa i
higieny pracy
, obejmujące koszty wykonania niezbędnych zabezpieczeń stanowisk
roboczych i miejsc wykonywania robót (oznakowanie, ogrodzenie), koszty odzieży i obuwia
ochronnego, koszty środków higienicznych, sanitarnych i leczniczych, koszty zatrudnienia
pracowników zamiejscowych, koszty zużycia materiałów oraz energii na cele administracyjne
i nieprodukcyjne budowy, koszty podróży służbowych personelu budowy, koszty pomiarów
geodezyjnych,
wykonanie szkiców geodezyjnych nieujętych w opisach zakresów robót
objętych poszczególnymi pozycjami przedmiaru, koszty badań jakości materiałów, robót
i prób odbiorowych przewidzianych w specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót
oraz koszty dodatkowych badań i prób wykonywanych na żądanie Zamawiającego, koszty
ubezpiecze
ń majątkowych budowy, koszty inwentaryzacji powykonawczej i naniesienia
wykonanych robót na mapę, koszty uporządkowania terenu budowy po wykonaniu robót,
opłaty graniczne, cła, akcyzy i inne podatki należne za robociznę, materiały i sprzęt,
wszystkie inne,
niewymienione wyżej ogólne koszty budowy, które mogą wystąpić w związku
z wykonywaniem robót budowlanych zgodnie z warunkami umowy oraz przepisami
technicznymi i prawnymi. Zgodnie z pkt 2.
Wykonawca był również zobowiązany w kalkulacji
cen jednostkowych d
la poszczególnych pozycji ująć ogólne koszty prowadzenia działalności
gospodarczej przez Wykonawcę: a. ryzyko obciążające Wykonawcę i kalkulowany przez
Wykonawcę zysk, b. wszelkie inne koszty, opłaty i należności, związane z wykonywaniem
robót, odpowiedzialnością materialną i zobowiązaniami Wykonawcy wymienionymi
lub wynikającymi z treści dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania
i
odbioru robót, warunków umowy oraz przepisów dotyczących wykonywania robót
budowlanych. W pkt 3. zamawiaj
ący wskazał, że opisy poszczególnych pozycji przedmiaru
robót nie powinny być traktowane jako ostatecznie definiujące wymagania dla danych robót.
Nawet, jeżeli w przedmiarze robót tego nie podano, Wykonawca winien przyjmować,
że roboty ujęte w danej pozycji muszą być wykonane według: a. opisów i rysunków
składających się na dokumentację projektową, b. specyfikacji technicznych wykonania
i odbioru robót budowlanych, c. obowiązujących przepisów technicznych i wiedzy
technicznej, d. specyfikacji istotnych w
arunków zamówienia, e. projektu umowy. Zgodnie
z pkt
4. Ceny umieszczone przy poszczególnych pozycjach przedmiaru robót muszą
obejmować koszty wszystkich następujących po sobie czynności, niezbędnych dla
zapewnienia zgodności wykonania tych robót z dokumentacją projektową i wymaganiami
podanymi w szczególności w specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych, a także z wiedzą techniczną i sztuką budowlaną. Jeżeli w opisie pozycji
przedmiaru robót nie uwzględniono pewnych czynności czy robót tymczasowych związanych
z wykonaniem danej roboty budowlanej, to koszty tych czynności i robót powinny być przez
Wykonawcę uwzględnione w cenie określonej dla danej pozycji lub rozrzucone na wszystkie
pozycje poprzez ujęcie ich w kosztach ogólnych budowy. Pkt 5. Przewidywał, że Wykonawca
nie ma prawa bez zgody Zamawiającego dokonywania zmian w przekazanym przedmiarze
robót (np. dopisywania pozycji, zmiany ilości robót, zmiany opisów itp.). Jeżeli w wyniku
dokonanej przez siebie analizy i obliczenia ilości robót uzna je za niewłaściwe, to zmiany
ilości robót Wykonawca może dochodzić w ramach procedury pytań, zgodnie z art. 38 ust. 1
ustawy. Przekazany kosztorys ofertowy robót należy uzupełnić, przy każdej pozycji
kosztorysowej ceną jednostkową roboty oraz wartością roboty będącej iloczynem ilości
przedmiarowej i ceny jednostkowej. Zgodnie z pkt
6. „Kosztorys ofertowy” należy sporządzić
metodą kalkulacji uproszczonej, określając dla każdej pozycji przedmiaru cenę jednostkową.
Ceny jednostkowe Wykonawca okre
śli na podstawie kalkulacji własnej lub danych
rynkowych. Wykonawca przedstawi kalkulację kosztorysową sporządzoną metodą
uproszczoną z wyszczególnieniem: opisu roboty, ilości przedmiarowej, jednostki roboty, ceny
jednostkowej roboty oraz wartości roboty stanowiącej iloczyn ilości przedmiarowej i ceny
jednostkowej (kosztorys winien zawierać zestawienie RMS). Do kosztów ogólnych należy
doliczyć wszystkie koszty planowane do poniesienia w ramach prowadzonej inwestycji a nie
ujęte w kosztorysach. Wartość robót wg kosztorysu ofertowego jest wartością netto. Na
końcu kosztorysu należy doliczyć podatek od towarów i usług VAT; pkt 7. Zamawiający
zastrzega sobie prawo do wglądu w kalkulacje dowolnych wybranych przez siebie pozycji
cen jednostkowych; pkt 8. W przypadku stwierdzenia braku danych w dokumentacji
projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych,
Wykonawca powinien zwrócić się do Zamawiającego o wyjaśnienie.
Izba ustaliła również, że w postepowaniu zostały złożone trzy oferty przez
wykonawców: Oferta nr 1 – ETP S.A., ul. Siemianowicka 5a, 40-301 Katowice, cena brutto
6 149 907,91 zł; Oferta nr 2 – TERLAN Sp. z o.o., ul. Przemyska 5, 61-324 Poznań, cena
brutto
6 605 574,32 zł; Oferta nr 3 – WUPRINŻ S. A., ul. Straży Ludowej 35, 60-465 Poznań,
cena brutto 7 393 413,02 zł.
Zamawiający w Rozdziale 17 SIWZ – Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
w pkt 2 lit. a) przewidział jako kryteria oceny złożonych ofert cena – 100%.
Zamawiający, pismem z 25 września 2018 r. poinformował wykonawcę ETP S.A.
o poprawieniu omyłek rachunkowych w treści oferty oraz innych omyłek polegających
na niezgodności treści oferty z treścią SIWZ. Poprawienie omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp dotyczyło błędów w kosztorysie – sieć wodociągowa w pozycjach: 260, 525
i 681. Po uwzględnieniu dokonanych poprawek zamawiający dokonał zmiany w cenie
zaproponowanej przez tego wykonawcę na 6 150 269,32 zł. brutto. W zakresie, w jakim
poprawił inne omyłki zmiany zostały dokonane w kosztorysach dla sieci wodociągowej
w pozycjach: 15, 226, 349, 425
i polegały na zmianie opisów w tych pozycjach (opis
w przedmiarze robót był dla tych pozycji inny niż w kosztorysie ofertowym złożonym przez
wykonawcę) oraz w kosztorysie – przyłącza wodociągowe w pozycjach: 4, 61, 62, 74, 99,
153, 312, 329, 330, 551, 702 425 i polegały na zmianie opisów w tych pozycjach (opis
w przedmiarze robót był dla tych pozycji inny niż w kosztorysie ofertowym złożonym przez
wykonawcę).
Pismem z 25 września 2018 r. wykonawca ETP S.A. wyraził zgodę na poprawienie
w jego ofercie omyłek rachunkowych i innych omyłek, zgodnie z art. 89 ust. 7 ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż sformułowane przez odwołującego zarzuty znajdują oparcie
w ustalonym stan
ie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie zasługuje
na uwzględnienie.
Na wstępie, mając na uwadze charakter sporu między stronami, dotyczący
zagadnienia natury prawnej, Izba
pragnie sformułować kilka uwag natury ogólnej.
Zamawiający, prowadząc postępowanie o udzielnie zmówienia publicznego, ma
obowiązek równego traktowania wszystkich wykonawców biorących udział w postępowaniu,
prowadzenia go z poszanowaniem zasad zamówień publicznych oraz w zgodzie
z obowiązkami nałożonymi przez ustawę. Ustawa Pzp zobowiązuje między innymi w art. 89
ust. 1 pkt 2 do odrzucenia oferty, o ile jej treść nie odpowiada treści SIWZ. Odrzucenie oferty,
biorąc pod uwagę dodatkowo zastrzeżenie jakie uczynił ustawodawca, nie może nastąpić z
powodów formalnych, błahych, nie wpływających na treść złożonej oferty oraz nie może
nastąpić, gdy zamawiający ma możliwość poprawienia błędów jakie zawiera oferta. Wskazać
należy, że o zgodności treści oferty z treścią SIWZ przesądza ich porównanie. Niezgodność
treści oferty z treścią SIWZ należy zatem oceniać z uwzględnieniem pojęcia oferty
zdefiniowanego w art. 66 Kodeksu cywilnego
(dalej „KC”), czyli niezgodności oświadczenia
woli wykonawcy z oczekiwaniami z
amawiającego w odniesieniu do merytorycznego zakresu
przedmi
otu zamówienia - w danym postępowaniu. Należy mieć przy tym na uwadze,
że niezgodność treści oferty z treścią SIWZ zachodzi, gdy zawartość merytoryczna złożonej
w danym postępowaniu oferty nie odpowiada pod względem przedmiotu zamówienia albo
sposobu wykonania zamówienia ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SIWZ
wymaganiom lub też, gdy dany wykonawca nie złożył oferty bowiem nie złożył oświadczenia
o treści, która stanowiłaby odpowiedź na określone przez zamawiającego w SIWZ
wymagania. Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp stanowi
obligatoryjną przesłankę odrzucenia
oferty z postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp.
Ustawodawca przewidział bowiem, że zamawiający poprawia w ofercie stwierdzone
przez niego niezg
odności z treścią SIWZ, jeśli nie prowadzą one do istotnych zmian w treści
złożonej przez wykonawcę oferty. Oczywiste jest zatem, że w przypadku zastosowania
przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3
każdorazowo następuje zmiana treści oferty. Natomiast granicą
dopusz
czalności takiej zmiany jest to, aby nie miała ona istotnego charakteru. Przy czym o
istotności zmiany treści oferty każdorazowo decydują okoliczności konkretnej sprawy: na ile
zmiana oddaje pierwotny sens i znaczenie treści oferty, a na ile stanowi wytworzenie
całkowicie nowego oświadczenia, odmiennego od złożonego przez wykonawcę w stopniu
nakazującym uznać, że wykonawca nie złożyłby takiego oświadczenia, gdyż nie
odzwierciedla ono jego intencji wyrażonych w poddawanej poprawie ofercie. O istotności
takie
j może zatem decydować skala zmiany wielkości ceny, skala zmiany zakresu
przedmiotu świadczenia lub obie te sytuacje występujące jednocześnie. Dla oceny istotnego
charakteru wprowadzanych zmian kluczowe znaczenie ma bowiem ich zakres w stosunku do
całości treści oferty i przedmiotu zamówienia. Na powyższe uwarunkowania zwrócił uwagę
Sąd Okręgowy w Krakowie w uzasadnieniu wyroku z 23 kwietnia 2009 r. (sygn. akt XII Ga
102/09). W ocenie Sądu ocena, czy poprawienie innej omyłki przez zamawiającego
powoduje (lu
b nie) istotną zmianę w treści oferty musi być dokonywana na tle konkretnego
stanu faktycznego. To co w ramach danego zamówienia może prowadzić do istotnej zmiany
w treści oferty nie musi rodzić takiego efektu przy ocenie ofert innego podobnego
zamówienia. Nadto należy zaznaczyć, że poprawienie przez zamawiającego innej omyłki w
trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp nie może powodować istotnych zmian w treści całej
oferty, a nie jej fragmentu. Innymi słowy kwantyfikator "istotnych zmian" należy w ocenie
s
ądu odnosić do całości treści oferty i konsekwencję tych zmian należy oceniać, biorąc pod
uwagę przedmiot zamówienia i całość oferty.
Przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie precyzuje jaka jest bezpieczna granica
dokonywania zmian
w treści złożonej przez wykonawcę oferty. Ograniczeniem w tym
zakresie będzie jednak przepis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, zakazujący prowadzenie
jakichkolwiek negocjacji z wykonawcą na temat złożonej przez niego oferty. Nie oznacza
to braku możliwości uprzedniego zastosowania instytucji wezwania wykonawcy do
wyjaśnienia treści złożonej oferty. Skorzystanie przez zamawiającego z art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp może być konieczne nie tylko dla oceny, czy doszło w ogóle do pomyłki, lecz również dla
ustalenia w jaki sposób należałoby ją poprawić. W ocenie Izby należy tu odróżnić
dopuszczalne skorzystanie z treści udzielonych przez wykonawcę wyjaśnień od
niedopuszczalnej ingerencji wykonawcy. Skoro dopuszczalne jest wyjaśnienie treści złożonej
oferty, dysponowanie przez zamawiającego wszystkimi niezbędnymi danymi do dokonania
poprawienia
omyłek bez ingerencji wykonawcy, należy oceniać z uwzględnieniem informacji
uzyskanych w wyniku wyjaśnień. Należy podkreślić, że z uwagi na "nieoczywisty" charakter
"innych omyłek", o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, wezwanie do wyjaśnień
może służyć zarówno ustaleniu, czy i gdzie zostały one popełnione, a także czy i w jaki
sposób mogą zostać poprawione.
Przenosząc powyższe na realia rozpoznawanej sprawy Izba zwraca uwagę,
że zamawiający w Rozdziale XVI SIWZ w sposób szczegółowy opisał sposób obliczenia
ceny. Między innymi wskazał, że podstawą obliczenia ceny za roboty budowlane ma być
przekazany wykonawcy przedmiar robót wraz z projektem budowlanym, projektami
wykonawczymi, specyfikacjami t
echnicznymi wykonania i odbioru robót oraz wszelkimi
wydanymi decyzjami i uzgodnieniami oraz, że wykonawca nie ma prawa bez zgody
zamawiającego dokonywania zmian w przekazanym kosztorysie ślepym (np. dopisywania
pozycji, zmiany ilości robót, zmiany opisów itp.). Jeżeli w wyniku dokonanej przez siebie
analizy i obliczenia ilości robót uzna je za niewłaściwe, to zmiany ilości robót wykonawca
może dochodzić w ramach procedury pytań, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy Pzp. Wraz z
ofertą wykonawca był zobowiązany przedstawić kalkulację kosztorysową, sporządzoną
metodą uproszczoną z wyszczególnieniem: opisu roboty, ilości przedmiarowej, jednostki
roboty, ceny jednostkowej roboty oraz wartości roboty stanowiącej iloczyn ilości
przedmiarowej i ceny jednostkowej (koszto
rys winien zawierać zestawienie RMS). Tak
szczegółowa instrukcja sporządzenia kosztorysu ofertowego związana była z zastosowaniem
w tym postępowaniu kosztorysowej ceny za wykonanie robót. W tym przypadku
szczególnego znaczenia nabiera prawidłowa kalkulacja, sporządzona przez wykonawców w
kosztorysie ofertowym, albowiem ceny jednostkowe podane w tych kosztorysach służą do
ustalenia ostatecznego wynagrodzenia, które zostanie wypłacone wykonawcy robót
budowalnych, na podstawie wskazanych w kosztorysie cen jednostkowych i w oparciu o
faktyczne ilości wykonanych prac.
Zamawiający, weryfikując ofertę przystępującego, stwierdził niezgodności treści oferty
z treścią SIWZ w zakresie, w jakim wykonawca sporządził kosztorys ofertowy inaczej niż
wynikało to z przedmiaru robót, załączonego przez zamawiającego do SIWZ. Wykonawca,
w toku postępowania, nie zgłaszał zamawiającemu wątpliwości w tym zakresie i nie zwracał
się z prośbą o zmianę zapisów. Należy zauważyć, że zamawiający w przedmiarach robót
określił zarówno podstawę wyceny, czyli konkretny numer Katalogu Nakładów Rzeczowych
(dalej „KNR”) oraz opisał roboty, odnosząc się do wskazanego przez siebie numeru KNR.
Tymczasem przystępujący w niektórych pozycjach dokonał zmiany podanego przez
zamawiającego numeru KNR, w innych natomiast przy zachowaniu wskazanego numeru
zmienił opisy robót.
W ocenie Izby w niniejszym postępowaniu, należy zwrócić uwagę na znaczenie, jakie
przypisał zamawiający przedmiarom robót dla sposobu wyliczenia ceny ofertowej. Przedmiar
robót stanowi opracowanie wchodzące w skład dokumentacji projektowej, zawiera
zestawienie przewidywanych do wykonania robót w kolejności technologicznej ich wykonania
wraz z ich opisem (lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis), z wyliczeniem
i zestawieniem
rodzaju i ilości robót oraz wskazaniem podstaw do ustalania cen
jednostkowych robót lub jednostek nakładów rzeczowych (nr katalogu, tablicy i kolumny) –
tak:
"Prawo zamówień publicznych, wybrane zagadnienia", Grupa Wydawnicza M., Wrocław,
2004, str. 32.
Izba przychyla się do stanowiska prezentowanego przez zamawiającego, że
Katalogi Nakładów Rzeczowych nie mają jako takie statusu powszechnie obowiązujących i
obligujących normatywów służących wyliczeniu wartości robót budowlanych, o ile zachowano
w ofercie
prawidłowy opis wykonanych robót, z drugiej strony prawidłowo wskazany numer
KNR również może stanowić odniesienie do zakresu prac koniecznych do wykonania i
korekty w tych pozycjach. Jednakże nie można tego odnieść do niniejszej sprawy z dwóch
powodów. Przede wszystkim Izba wzięła pod uwagę zapisy SIWZ, uniemożliwiające w
rezultacie dokonywania jakichkolwiek zmian w treści przedmiaru robót. Zapisy te były równe
dla
wszystkich
wykonawców
ubiegających
się
o
udzielenie
zamówienia
i żaden z nich nie zwracał się do zamawiającego, próbując te zapisy kwestionować, czy też
podejmować próby zmiany treści przekazanych przedmiarów. Zatem przekazanie
wykonawcom przedmiarów zawierających odniesienie do symbolu, kodu (numeru) KNR,
stanowiących załącznik do SIWZ i przyjęcie oraz zaakceptowanie ich przez wykonawców, nie
stwarza podstaw, by na etapie postępowania odwoławczego można było je skutecznie
kwestionować. Znamienne jest w tym zakresie jedno z orzeczeń Sądu Okręgowego
w Warszawie - wyrok z dnia 10 lipca 2008 r. sy
gn. akt V Ca 1109/08, w którym Sąd
stwierdził, że nie jest rolą wykonawcy ocena, czy wymagania SIWZ są zbędne, czy też
niezbędne dla zamawiającego. Wykonawca przystępujący do postępowania zobowiązany
jest złożyć ofertę zgodną z SIWZ. Wątpliwości wykonawcy mogą być wyjaśnione w drodze
zapytań kierowanych do zamawiającego, jak też czynność ta może zostać podważona
w postępowaniu (w wyroku - oprotestowana) przed upływem terminu składania ofert. Drugą
kwestią, na którą Izba zwróciła uwagę jest niekonsekwencja w podejściu zamawiającego, do
oceny
możliwości poprawienia omyłek w ofercie przystępującego w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp
. Z jednej strony bowiem dopuszcza możliwość poprawienia omyłek w zakresie, w
jakim wykonawca błędnie opisał daną pozycję, przypisując znaczenie wskazanemu w sposób
właściwy numerowi KNR, z drugiej za nieistotną uznaje zmianę numeru KNR, przy
zachowaniu właściwego opisu w danej pozycji. Z takim działaniem zamawiającego nie
sposób się zgodzić, albowiem dokonywanie poprawek w treści oferty w tym trybie nie może
prowadzić do dowolności (tu uznania z jednej strony, że poprawne jest wskazanie opisu
pozycji, w innych przyjmowanie za właściwe numeru KNR i na tej podstawie dokonywanie
korekty opisu pozycji).
W ocenie Izby nieuprawnionym jest
również twierdzenie, że w zakresie pozycji,
w których przystępujący zmienił opis prac do wykonania, nie uczynił tego w sposób celowy,
lecz było to przez niego niezamierzone. W tym zakresie należy zgodzić się z odwołującym,
że zakres dokonanych przez zamawiającego zmian w opisach poszczególnych pozycji,
prowadzi w tym przypadku do wytworzenia odmiennego przedmiotu zamówienia lub do
zmiany sposobu jego realizacji. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na dopisanie przez
zamawiającego w niektórych pozycjach „wraz z zakupem materiału” (pomimo, że nie sposób
przesądzić, na podstawie innych zapisów w treści oferty, że przystępujący uwzględnił zakup
materiału w danej pozycji kosztorysu), czy też zaoferowanie przez przystępującego
wodomierza, nie wskazując w opisie czy obejmuje on „obustronne redukcje DN25/20 mm”, w
innej pozycji natomiast brak opisania czy wykonawca przewiduje nawiezienie ziemi zgodnie
z wymaganiami zamawiającego na 5 cm, jak określa to pozycja przedmiaru robót. Tym
samym nie jest możliwe poprawienie oferty przystępującego w zakresie, w jakim zmienia się
treść zobowiązania w ofercie tego wykonawcy (tu kosztorysie ofertowym).
Odrębną kwestią, świadczącą w ocenie odwołującego, o niezgodności treści oferty
przystępującego z treścią SIWZ jest brak wyliczenia 9- krotności prac w szeregu pozycji
(zgodnie ze stanowiskiem zawartym w odwołaniu i piśmie procesowym odwołującego błąd
ten dotyczył 36 pozycji w kosztorysie dla sieci wodociągowej i 58 pozycji dla przyłączy),
czego zamawiający nie poprawił. W tym zakresie Izba również wzięła pod uwagę opis jaki
zamawiający zawarł w przedmiarach robót w kwestionowanych pozycjach, dopisując pod
poszczególną pozycją „dopłata 9x”, co oznaczało transport na odległość 9 km,
a
przystępujący opisując tę pozycję takiego dopisku nie uwzględnił. Zamawiający wywodził
z kolei, że w Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót (ST-01 Roboty ziemne),
wskazano, że wykonawca w kosztorysie winien uwzględnić koszty transportu, lokalizację
składowisk, odległość od tych miejsc i odpowiednio uwzględnić te parametry w ofercie,
a zatem kalkulacja przystępującego przewiduje wywóz ziemi na wskazaną odległość.
Podkreślał również, że skoro w niektórych pozycjach przystępujący zawarł ponadto dopisek,
że oferta obejmuje odwóz na odległość 10 km, to również świadczy to o prawidłowej
kalkulacji ceny. W tym zakresie Izba podzieliła stanowisko odwołującego, że z opisu
poszczególnych pozycji nie wynika, że przystępujący skalkulował wywóz na odległość
większą niż 1 km. Należy też zwrócić uwagę na rozbieżności jakie występują pomiędzy ceną
jednostkową w tych pozycjach w kosztorysie ofertowym przystępującego a dwóch innych
ofertach (z analizy dokonanej przez Izbę wynika, że ceny jednostkowe w ofercie
przystępującego były kilkukrotnie niższe niż w pozostałych ofertach, natomiast były zbliżone
do
cen jednostkowych wynikających z kosztorysu inwestorskiego). Zamawiający rozbieżności
tych nie potrafił wyjaśnić, nie zwracał się również do wykonawcy o wyjaśnienie
poszczególnych cen jednostkowych uznając, że skoro nie ma podstaw do twierdzenia, że
cena całkowita za wykonanie przedmiotu zamówienia zaproponowana przez przystępującego
jest rażąco niska, nie ma również podstaw do kwestionowania sposobu kalkulacji
poszczególnych cen jednostkowych. Izba uznała również za wiarygodne wyliczenia i dowody
odwołującego, przedstawione na rozprawie prezentujące, na podstawie jednej z pozycji dla
której nie została wyliczona 9- krotność, że za cenę jednostkową wskazaną w tej pozycji nie
jest możliwe jej wykonanie (pozycja dotyczy wywozu na odległość 9 km a nie na odległość
1 km)
. Izba dostrzegła wprawdzie, na co zwracał uwagę przystępujący, że odwołujący w
treści odwołania nie stawiał zarzutu, że cena w tych pozycjach kosztorysu w ofercie
przystępującego jest rażąco niska, zauważa jednak, że odwołujący nie kwestionował
realności ceny jednostkowej za wywóz na odległość 1 km, ale uważał, że cenę tę należy
przemnożyć przez 9. Z tych powodów zarzut ten należało rozpoznać. Tym samym
potwierdziło się, w ocenie Izby, że przystępujący nie skalkulował w szeregu wymienionych
wyżej pozycji, konieczności transportu na odległość 9 km, czego zamawiający nie dostrzegł.
Jak wynika z kalkulacji odwołującego (pismo procesowe złożone na posiedzeniu w dniu 23
października 2018 r.) w przypadku, gdyby przystępujący w sposób prawidłowy wyliczył
wartość w tych pozycjach, cena jego oferty byłaby wyższa o 606 326,82 zł. brutto, co stanowi
około dziesięciu procent ceny oferty. W rezultacie prowadziłoby to również do zmiany
w rankingu ofert, albow
iem oferta odwołującego okazałaby się najkorzystniejsza
w postępowaniu. Należy zatem stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy zmiana
taka byłaby zmianą istotną, prowadzącą zarówno do zmiany przedmiotu świadczenia, jak też
powodującą wzrost ceny ofertowej o dziesięć procent (czemu nie przeczył ani zamawiający
ani przystępujący, nie przedstawiając innych wyliczeń).
Izba, co do zasady, nie wyklucza możliwości poprawiania błędów w ofertach,
polegających na dokonywaniu korekty w opisie pozycji kosztorysowych. Jest to obecnie
jedno z najczęściej występujących zjawisk przy ocenie niezgodności treści oferty z treścią
SIWZ w przypadku robót budowlanych. Jednakże należy podkreślić, że możliwość poprawy
determinuje z jednej strony kwestia zapisów SIWZ w tym zakresie, z drugiej zaś skala zmian,
ich zakres i wartość. W niniejszym zaś przypadku skala zmian, zakres i wartość dokonanych
poprawek w kosztorysie ofertowym przystępującego były istotne z punktu widzenia całości
prac do wykonania. Dlatego też Izba uznała, że zamawiający w sposób nieprawidłowy
przeprowadził proces weryfikacji ofert, nie wystąpił do wykonawcy o stosowane wyjaśnienia,
choćby w zakresie w jakim ten nie wyliczył 9-krotności prac w wielu pozycjach kosztorysu,
w rezultacie zaś niesłusznie zastosował regulację art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp dokonując
zmian w treści oferty przystępującego. Należy też zaznaczyć, że nie bez znaczenia dla
rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest również fakt, że zamawiający nie poprawił wszystkich
pozycji kosztorysu
ofertowego wykonawcy, w których stwierdził istniejące niezgodności
kosztorysu ofertowego z przekazanym przedmiarem, czemu nie przeczył w odpowiedzi
na odwołanie, ani prezentując swoje stanowisko na rozprawie.
Biorąc pod uwagę powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenia zarzutów wskazanych
w odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
o
dwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1.
Przewodniczący: