KIO 2485/18 POSTANOWIENIE dnia 10 grudnia 2018 roku

Stan prawny na dzień: 21.02.2019

Sygn. akt: KIO 2485/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 grudnia 2018 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Pakulska-Banach 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  10  grudnia  2018  roku 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 grudnia 2018 roku 

przez 

wykonawcę: S. K., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zarządzanie 

Nieruchomościami „Twój Dom i Ogród” S. K. w postępowaniu prowadzonym przez: Gminę 

Śrem 

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Znosi wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazuje zwrot z rachunku bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy  S.  K.,  prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod firmą  Zarządzanie  Nieruchomościami  „Twój  Dom  i  Ogród”  S.  K. 

kwoty 7 500,00 

  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania. 

 
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200

4 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejsze  postanowienie  w  terminie  7  dni  od dnia  jego 

doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Poznaniu. 

Przewodniczący: 

……..…....……………………… 


Sygn. akt: KIO 2485/18 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Śrem  (zwana  dalej:  „zamawiającym”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego 

na: 

Usługę zarządzania  gminnymi  obiektami  sportu  i  rekreacji,    na podstawie  przepisów 

ustawy  z dnia  29 stycznia  2004  roku  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j. Dz. U. z 2018  r. 

poz. 1986), (zwanej dalej: 

„ustawą Pzp”).  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu  19 

października  2018  roku  pod numerem  638674-N-2018.  Wartość zamówienia 

nie przekracza kwot 

określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy 

Pzp. 

W  dniu  27  listopada  2018  roku 

zamawiający  poinformował  wykonawców  biorących 

udział w postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty.  

W dniu 3 grudnia 2018 roku 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wykonawca S. K., 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zarządzanie Nieruchomościami „Twój Dom i 

Ogród” S. K. (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie (w formie pisemnej) od czynności 

zamawiającego polegających na badaniu i ocenie ofert, wyborze oferty najkorzystniejszej oraz 

zaniechaniu  wykluczenia/odrzucenia  oferty  wykonawcy  P.  S. 

prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod firmą HORTUS Usługi ogrodnicze P. S. .  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp, 

tj.  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

oraz 

prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  sposób, 

który utrudnia uczciwą konkurencję; 

2.  art. 2 pkt 5 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, tj. dokonanie wyboru oferty firmy P. S. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą HORTUS Usługi ogrodnicze P. S., 

która to oferta nie wyczerpuje ustawowych znamion oferty najkorzystniejszej; 

3.  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp  poprzez  bezprawne  zaniechanie  wykluczenia 

wykonawcy opisanego w pkt 2, 

albowiem nie wykazał on spełnienia warunków udziału 

w postępowaniu; 

4.  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  poprzez  bezprawne  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy opisanego w pkt 2, 

albowiem oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku 

do przedmiotu zamówienia.  

W  oparciu  o  powyższe  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

powtórzenia czynności oceny ofert. 


Krajowa Izba O

dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.  

Jak  wynika  z  informacji  uzyskanej  od  z

amawiającego,  przekazał  on  drugiemu 

wykonawcy biorącemu udział w postępowaniu informację o wniesieniu odwołania wraz z jego 

kopią oraz wezwaniem do przyłączenia się do postępowania odwoławczego w dniu 4 grudnia 

2018 roku 

(drogą elektroniczną).  

Zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp  w

ykonawca  może  zgłosić  przystąpienie 

do 

postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazując  stronę,  do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci 

papierowej  albo  elektronicznej  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  jego 

kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. 

terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, tj. w terminie do dnia 7 grudnia 

2018  roku, 

do  niniejszego  postępowania  odwoławczego  nie  zostało  zgłoszone  żadne  

przystąpienie.  

W dniu 10 grudnia 2018 roku - 

za pośrednictwem poczty elektronicznej - zamawiający 

złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  oświadczył,  iż uwzględnia  zarzuty  odwołującego 

całości.  Jednocześnie  zamawiający  wskazał,  że oryginał  pisma  wysłał  za  pośrednictwem 

poczty.  

Izba ustaliła, że odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę umocowaną 

do reprezentowania zamawiającego. Oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołującego 

w  całości  zostało  złożone  przed  otwarciem  posiedzenia  z  udziałem  stron,  wyznaczonego 

na 

dzień 14 grudnia 2018 roku.  

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp 

w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego 

w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie 

na 

posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem 

że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Mając powyższe na uwadze Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze. 

Izba  zważyła,  że  dla  wywarcia  skutku  w  postaci  możliwości  umorzenia 

przez 

Izbę postępowania  odwoławczego  konieczne  i wystarczające  jest  uwzględnienie 

przez 

zamawiającego  w  całości  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu.  Skuteczne  skorzystanie 

przez zamawiającego z przysługującej mu czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości 


zarzutów 

odwołania) 

powoduje 

zakończenie 

postępowania 

odwoławczego 

bez 

merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  6  pkt  1  ustawy  Pzp 

koszty  postępowania  odwoławczego 

okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.  

Z  kolei  przepis  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia 15 marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości  i  sposobu pobierania  wpisu  od  odwołania 

oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018  r.  poz.  972) 

stanowi,  iż  w  przypadku  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  przez  Izbę,  jeżeli

zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione 

odwołaniu,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił, 

wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca albo uczestnik 

postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego, 

nie 

wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

Izba 

orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem 

wpisu.  

W  związku  z  powyższym  Izba  postanowiła  znieść  wzajemnie  koszty  postępowania 

odwoławczego  i  nakazała  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych 

na rzecz 

odwołującego kwoty 7 500,00 zł uiszczonej tytułem wpisu.  

Pr

zewodniczący: 

……..…....………………………