Sygn. akt: KIO 2485/18
POSTANOWIENIE
z dnia 10 grudnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 10 grudnia 2018 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 grudnia 2018 roku
przez
wykonawcę: S. K., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zarządzanie
Nieruchomościami „Twój Dom i Ogród” S. K. w postępowaniu prowadzonym przez: Gminę
Śrem
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Znosi wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy S. K., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Zarządzanie Nieruchomościami „Twój Dom i Ogród” S. K.
kwoty 7 500,00
zł (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący:
……..…....………………………
Sygn. akt: KIO 2485/18
U z a s a d n i e n i e
Gmina Śrem (zwana dalej: „zamawiającym”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
na:
Usługę zarządzania gminnymi obiektami sportu i rekreacji, na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1986), (zwanej dalej:
„ustawą Pzp”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 19
października 2018 roku pod numerem 638674-N-2018. Wartość zamówienia
nie przekracza kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Pzp.
W dniu 27 listopada 2018 roku
zamawiający poinformował wykonawców biorących
udział w postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty.
W dniu 3 grudnia 2018 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wykonawca S. K.,
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zarządzanie Nieruchomościami „Twój Dom i
Ogród” S. K. (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie (w formie pisemnej) od czynności
zamawiającego polegających na badaniu i ocenie ofert, wyborze oferty najkorzystniejszej oraz
zaniechaniu wykluczenia/odrzucenia oferty wykonawcy P. S.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą HORTUS Usługi ogrodnicze P. S. .
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp,
tj. zasady równego traktowania wykonawców
oraz
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób,
który utrudnia uczciwą konkurencję;
2. art. 2 pkt 5 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, tj. dokonanie wyboru oferty firmy P. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą HORTUS Usługi ogrodnicze P. S.,
która to oferta nie wyczerpuje ustawowych znamion oferty najkorzystniejszej;
3. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez bezprawne zaniechanie wykluczenia
wykonawcy opisanego w pkt 2,
albowiem nie wykazał on spełnienia warunków udziału
w postępowaniu;
4. art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez bezprawne zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy opisanego w pkt 2,
albowiem oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia.
W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
powtórzenia czynności oceny ofert.
Krajowa Izba O
dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Jak wynika z informacji uzyskanej od z
amawiającego, przekazał on drugiemu
wykonawcy biorącemu udział w postępowaniu informację o wniesieniu odwołania wraz z jego
kopią oraz wezwaniem do przyłączenia się do postępowania odwoławczego w dniu 4 grudnia
2018 roku
(drogą elektroniczną).
Zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp w
ykonawca może zgłosić przystąpienie
do
postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania kopii odwołania,
wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść
strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci
papierowej albo elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego
kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
W
terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, tj. w terminie do dnia 7 grudnia
2018 roku,
do niniejszego postępowania odwoławczego nie zostało zgłoszone żadne
przystąpienie.
W dniu 10 grudnia 2018 roku -
za pośrednictwem poczty elektronicznej - zamawiający
złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia zarzuty odwołującego
w
całości. Jednocześnie zamawiający wskazał, że oryginał pisma wysłał za pośrednictwem
poczty.
Izba ustaliła, że odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę umocowaną
do reprezentowania zamawiającego. Oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołującego
w całości zostało złożone przed otwarciem posiedzenia z udziałem stron, wyznaczonego
na
dzień 14 grudnia 2018 roku.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie
na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Mając powyższe na uwadze Izba postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci możliwości umorzenia
przez
Izbę postępowania odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie
przez
zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Skuteczne skorzystanie
przez zamawiającego z przysługującej mu czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości
zarzutów
odwołania)
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego
bez
merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Pzp
koszty postępowania odwoławczego
w
okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.
Z kolei przepis § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
stanowi, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę, jeżeli
zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił,
wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie
wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
Izba
orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu.
W związku z powyższym Izba postanowiła znieść wzajemnie koszty postępowania
odwoławczego i nakazała zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
na rzecz
odwołującego kwoty 7 500,00 zł uiszczonej tytułem wpisu.
Pr
zewodniczący:
……..…....………………………