KIO 2723/17 WYROK dnia 11 stycznia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 23.02.2018

Sygn. akt: KIO 2723/17 

WYROK 

z dnia 11 stycznia 2018 r.  

Krajowa  Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 stycznia 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  grudnia  2017  r.  przez  Odwołującego: 

WC 

Serwis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą 

w Zabrzu 

postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: 24 WOJSKOWY ODDZIAŁ 

GOSPODARCZY w 

Giżycku 

przy  udziale  wykonawcy 

TOI  TOI  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego. 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

k

osztami postępowania obciąża Odwołującego, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  

od 

Odwołującego  na  rzecz  wykonawcy  TOI  TOI  Polska  Spółka  z  ograniczoną 


odpowiedzialnością  z siedzibą  w Warszawie  stanowiącą  koszty  poniesione  z tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579,  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od 

dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.  

Przewodniczący:     …………………… 


Sygn. akt: KIO 2723/17 

U z a s a d n i e n i e  

 
Zamawiający  –  24  Wojskowy  Oddział  Gospodarczy  w  Giżycku  (dalej  jako  „Zamawiający”) 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  pn.  „Usługa  sanitarna 

polegająca na zabezpieczeniu potrzeb wojska w przenośne urządzenia sanitarne wraz z ich 

kompl

eksową obsługą serwisową dla 24. Wojskowego Oddziału Gospodarczego” (dalej jako 

„Postępowanie”).  Wartość  ww.  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień 

publiczn

ych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 25 października 2017 r. w Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2017/S 205-423099. 

I.  W  dniu  27  grudnia  2017  r.  wykonawca  WC  Ser

wis  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w 

Postępowaniu  w  ramach  Zadania  nr  1,  w  tym  od  zaniechania  odrzucenia  oferty  TOI  TOI 

Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  dokonanie  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  Pzp 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  TOI  TOI  Polska  spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako  „Przystępujący”), 

podczas  gdy  zawiera  ona  niedający  się  usunąć  błąd  w  obliczeniu  ceny  i  winna  zostać 

odrzucona  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp,  przez  co  doszło  do  naruszenia 

prz

episu  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp,  i  w  konsekwencji  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

zaniechanie odrzucenia ww. oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  dokonanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej  oferty  Odwołującego,  ewentualnie  ponowne  przeprowadzenie  czynności 

badania ofert i odrzucenie oferty zawierającej nieprawidłową stawkę podatku VAT. 

Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący w szczególności wskazał, co następuje: 

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  wskazał,  iż  Postepowanie  obarczone  jest  poważnym 

naruszeniem  ze  strony  Zamawiającego,  albowiem  doszło  do  sytuacji,  w  której  zostały 

złożone dwie oferty, zawierające odmienne stawki VAT i nie doszło do odrzucenia żadnej z 

tych ofert, lecz obydwie podlegały ocenie przez Zamawiającego. 


Odwołujący wskazał, iż stawka podatku VAT w wysokości 23% ma charakter podstawowy co 

wynika z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 

11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług 

(Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1221,  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  o  podatku  od  towarów  i  usług”. 

Każde odstępstwo od tej zasady, tj. zastosowanie stawki preferencyjnej (m. in. w wysokości 

8%)  musi  wynikać  z  przepisu  szczególnego.  Jedną  bowiem  z  naczelnych  zasad  prawa 

podatkowego  jest  exceptiones  non  sunt  extendendae,  czyli  zakaz  dokonywania 

rozszerzającej interpretacji wyjątków.  

Jeden  z  tych  wyjątków  został  uregulowany  w  art.  41  ust.  2  ustawy  o  podatku  od  towarów 

i us

ług, zgodnie z którym dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, 

stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 1 

i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 

grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 

13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 

120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. 

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym „Wykaz towarów 

usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 

1  stycznia  2011  r.  do  dnia  31  grudnia  2018  r. 

–  8%)  pod  pozycją  142  znajdują  się  usługi 

sklasyfikowane  pod  symbolem  PKWiU  ex  37  „Usługi  związane  z  odprowadzaniem 

oczyszczaniem  ścieków”.  Jest  to  zarazem  wyjątek  stanowiący  podstawę  do  zastosowania 

obniżonej stawki podatku VAT. 

Odwołujący  zauważył,  iż  w  praktyce  problemy  w  zakresie  możliwości  zastosowania 

preferencyjnej  stawki  podatku VAT  pojawią się w  odniesieniu do  usług złożonych,  na które 

składają  się  –  poza  usługą  odbioru  nieczystości  ciekłych  –  także  inne  usługi  (poboczne, 

pomocnicze)  jak  np.  wynajem,  transport  cz

y montaż. Organy podatkowe zgodnie uznają, iż 

takim  przypadku  mamy  do  czynienia  z  usługą  kompleksową,  w  ramach  której  usługę 

główną  stanowi  odbiór  nieczystości  ciekłych,  natomiast  usługa  najmu,  transportu,  montażu 

są  usługami  pobocznymi,  dodatkowymi,  niestanowiącymi  celu  samego  w  sobie  dla 

usługobiorcy.  

Odwołujący  stwierdził,  iż  usługi  wskazane  przez  Zamawiającego  pod  pozycjami  1  –  10 

Zadania nr 1 dotyczą wyłącznie usług najmu, transportu, montażu i serwisu czystościowego 

kontenerów  sanitarnych,  niemniej  w  odniesieniu  do  wszystkich  tych  pozycji  Zamawiający 

wprost  wskazuje,  iż  odbiór  ścieków  leży  w  jego  gestii.  Taki  zapis  implikuje  uznanie,  iż 

świadczone  przez  wykonawcę  usługi  w  tym  zakresie  nie  będą  polegały  na  odbiorze 

nieczystości  ciekłych  (nie  będzie  to  usługa  ani  główna,  ani  poboczna),  a  jedynie  na 

dostarczeniu  i  obsłudze  wynajętych  kontenerów.  Z  uwagi  na  fakt,  iż  usługą  główną  w  tym 


zakresie będzie stosunek najmu, wykonawca zobligowany jest do zastosowania stawki 23%. 

W  odróżnieniu  od  pozostałych  usług  (innych  niż  wskazane  pod  poz.  1  –  10  Zadania  nr  1) 

wykonawca  nie  odbiera  nieczystości  ciekłych  nagromadzonych  w  wynajmowanych 

kontenerach  sanitarnych,  a  jego  rola  ogranicza  się  wyłącznie  do  wykonania  stosownego 

przyłącza kanalizacyjnego, co stanowi usługę oznaczoną kodem PKWiU 43.22.11.0 (roboty 

związane  z  wykonywaniem  instalacji  wodno-kanalizacyjnych  i  odwadniających), 

nieuprawniającą do zastosowania obniżonej stawki VAT. 

Okoliczność, iż inne usługi (niż wskazane w poz. 1 – 10 Zadania nr 1) polegają na odbiorze 

nieczystości  ciekłych  pozostaje  bez  znaczenia  dla  sprawy  i  nie  uprawnia  do  zastosowania 

obniżonej  stawki  podatku  VAT  również  w  odniesieniu  do  urządzeń  sanitarnych,  z  których 

ścieki nie będą odbierane.  

Podsumowując Odwołujący stwierdził, iż w zakresie wynagrodzenia za usługi wskazane pod 

poz.  1 

–  10  Zadania  nr  1  zastosowanie  winna  znaleźć  pełna  stawka  podatku  VAT  w 

wysokości 23%. Uchybienie w tym zakresie stanowiło błąd w obliczeniu ceny, a Zamawiający 

zobligowany  był  do  odrzucenia  oferty  Przystępującego  bez  jej  dalszego  badania,  czego 

jednak  zaniechał  oraz  dokonał  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp  uznając  tę  ofertę  za 

najkorzystniejszą.  

W  przypadku  nieuznania  powyższych  argumentów  za  zasadne,  Odwołujący  wniósł 

przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu  księgowości  i  rachunkowości  na 

okoliczność  objęcia  usług  wskazanych  pod  poz.  1  –  10  formularza  cenowego  dotyczącego 

Zadania nr 1 prawidłową stawką podatku VAT. 

Na rozprawie Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko w sprawie. Powołał się na 

objaśnienia kodu  PKWiU  37  zamieszczone  na  stronie  internetowej  GUS.  Na  potwierdzenie 

tego,  że  także  Przystępujący  stosował  różne  składki  VAT,  jako  dowód  w  sprawie, 

Odwołujący złożył wyciąg z oferty Przystępującego (formularz cenowy) wraz z OPZ z innego 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym za wykonanie usługi podobnej 

do  tej  wskazanej  w  poz.  1-

10  Zadania  1  zaoferował  cenę  z  uwzględnieniem  stawki  VAT 

wynoszącej  23%.  Odnosząc  się  do  stanowiska  Przystępującego  dotyczącego  złożonego 

prze

z  Odwołującego  formularza  cenowego  powołał  się  na  treść  Opisu  przedmiotu 

zamówienia (pkt 10, 11 oraz 14), z których wynika, iż usługi, do których zastosowano stawkę 

VAT  23%,  nie  polegały  wyłącznie  na  dostarczeniu  kontenera.  Ponadto  stwierdził,  iż  nie 

przec

zy  temu,  że  zapewnienie  drożności  rur  stanowi  usługę  oznaczoną  symbolem  PKWiU 

37, ale w odniesieniu do przedmiotu zamówienia Postępowania nie jest to usługa wiodąca, 

lecz jedynie pomocnicza.


II.  Pismem  z  dnia  4  stycznia  2018  r.  Zamawiający  oświadczył,  iż  uwzględnia  odwołanie 

całości.  

Na rozprawie Zamawiający podtrzymał ww. stanowisko w sprawie. Wyjaśnił, iż jest jednostką 

budżetową i nie korzysta z odliczeń podatku VAT. Ponadto nie ma on odpowiedniej wiedzy 

umiejętności,  aby  ocenić  stosowanie  określonych  stawek  VAT  przez  wykonawców,  co  też 

w jego  ocenie  stanowi  wyraz  ich  polityki  fiskalnej. 

Oświadczył,  iż  w  2017  r.  doprowadził 

kanalizację  w  gminie  Bemowo  Pilskie  i  jest  on  obciążany  comiesięcznymi  fakturami  za 

oprowadzanie  ścieków.  Potwierdził,  że  do  obowiązków  wykonawcy  należy  utrzymanie 

drożności rur doprowadzających wodę i odprowadzających ścieki, ale zauważył, że wszelkie 

koszty związane z obiorem i utylizacją nieczystości ponosi wyłącznie Zamawiający. 

III.  W  terminie  przewidzianym  przepisami 

ustawy  Pzp  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił  wykonawca  TOI  TOI  Polska  spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.  

Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia ww. wykonawcy do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego.   

Pismem  z  dnia  8  stycznia  2017  r.  Przystępujący  wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia 

całości zarzutów odwołania przez Zamawiającego.  

Swoje stanowisko w sprawie Przystępujący przedstawił w piśmie z dnia 9 stycznia 2018 r.  

W treści  ww.  pisma  Przystępujący  stwierdził,  iż  Odwołujący  nieprawidłowo  definiuje  proces 

„odprowadzania ścieków”, ograniczając go do czynności opróżnienia zbiornika, w którym są 

gromadzone  ścieki  i  przetransportowania  nieczystości  do  oczyszczalni  ścieków. 

Przystępujący, powołując się na treść przepisów art. 3 pkt 38 lit. a, 38a – 38c ustawy z dnia 

27  kwietnia  2001  r. 

–  Prawo  ochrony  środowiska  oraz  art.  2  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  dnia  13 

września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach,  zaprezentował  pogląd, 

zgodnie z którym ścieki powstają z chwilą wprowadzenia ich do urządzenia umożliwiającego 

odprowadzenie  ich  do  sieci  kanalizacyjnej  lub  do  zbiornika  bezodpływowego  (a  tym 

urządzeniem jest na przykład pisuar, toaleta przenośna, kontener sanitarny). Odprowadzenie 

ścieków polega zatem na usuwaniu ich z miejsca ich powstania. Procesem „odprowadzania 

ścieków” objęte jest zatem: 

a)  etap  I 

–  odprowadzenie  ścieków,  powstałych  w  urządzeniu  umożliwiającym  ich  dalsze 

odprowadzenie, do zbiornika 

bezodpływowego lub do przyłącza wodno-kanalizacyjnego, 

umożliwiającego następnie odprowadzenie ścieków do sieci kanalizacyjnej; 


b)  etap  II 

–  opróżnienie  zbiornika  bezodpływowego  i  przetransportowanie  nieczystości 

ciekłych  do  punktu  zlewnego  na  oczyszczalni  ścieków  lub  odprowadzenie  ścieków  za 

pomocą sieci kanalizacyjnej do oczyszczalni ścieków. 

Fakt,  iż  w  pozycjach  1  –  10  zamówienia  Zamawiający  zapewnia  odprowadzanie  ścieków 

poprzez  sieć  kanalizacji  nie  oznacza,  że  usługa  wykonawcy  nie  polega  na  odprowadzaniu 

ścieków.  Wykonawca  zapewnia  bowiem  odprowadzenie  ścieków  z  urządzenia,  jakim  jest 

kabina  WC,  pisuar,  umywalka  czy  kabina  prysznicowa,  poprzez  przyłącze  wodno  – 

kanalizacyjne  do  sieci  kanalizacyjnej,  którą  następnie  ścieki  są  odprowadzane  do 

oczyszczalni ścieków.  

Przystępujący wskazał, iż na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku 

w gminach Zamawiający jest obowiązany zapewnić prawidłową gospodarkę nieczystościami 

ciekłymi  na  terenie  kompleksu  wojskowego  Bemowo  Piskie.  Zamawiający  musi  więc 

stworzyć  i  zapewnić  warunki  do  podłączenia  nieruchomości  do  poszczególnych  urządzeń 

infrastruktury  wodno-

kanalizacyjnej  w  sposób  zapewniający  odprowadzanie  ścieków. 

Realizacja  ww.  celu  jest  możliwa  przede  wszystkim  poprzez  wykonanie  przyłączenia  do 

ws

kazanego  przyłącza  wodno-kanalizacyjnego,  co  pozwoli  na  odprowadzenie  ścieków 

wprost  do  sieci  kanalizacyjnej.  Wszystkie  pozostałe  usługi  świadczone  przez  wykonawcę 

mają  charakter  towarzyszący  i  są  związane  z  koniecznością  zapewnienia  odpowiedniego 

standard

u  sanitarnego  usługi  głównej,  polegającej  na  odprowadzaniu  ścieków  w  sposób 

dostosowany do liczby osób oraz zgodny z przepisami prawa.  

Nieuprawnione  jest  rozdzielanie  przez  Odwołującego  usługi  głównej,  jaką  jest 

odprowadzanie  ścieków,  i  usług  towarzyszących,  czyli  dostarczenia  kontenerów  i 

zapewnienia obsługi sanitarnej. W szczególności konieczne jest zapewnienie odpowiedniego 

standardu minimalnego usług odprowadzania ścieków poprzez: 

a) 

zapewnienie drożności  i  szczelności  przyłączenia do  sieci kanalizacyjnej,  zapobiegając 

wydostaniu się nieczystości ciekłych na zewnątrz; 

b) 

dezynfekcję, sprzątanie, uzupełnianie środków czystości. 

Kluczowe  jest  zatem  zapewnienie  szczelnego  i  drożnego  przyłączenia  do  sieci 

kanalizacyjnej,  co  zapobiegnie  wydostaniu  się  nieczystości  ciekłych  na  zewnątrz  i 

przenikaniu ich do ziemi i 

wód gruntowych.  

Przystępujący  stwierdził,  iż  wykonanie  przyłącza  kanalizacyjnego  jest  usługą  związaną 

odprowadzaniem  i  oczyszczaniem  i  powołał  się  w  tym  zakresie  na  interpretację 

indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 grudnia 2013 r. 


Zdaniem Przystępującego w omawianej sprawie mamy do czynienia z kompleksową usługą 

sanitarną, na którą składa się:   

a) 

wynajem, a ściśle udostępnienie kontenera sanitarnego w ramach świadczonej usługi; 

b)  jego transport i posadowienie; 

c) 

przyłączanie  do  przyłącza  wodno-kanalizacyjnego  i  złącza  kablowego  energii 

elektrycznej i jego udostępnienie; 

d) 

serwis (sprzątanie i uzupełnianie środków higienicznych). 

Powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 3 kwietnia 2008 

r.  w sprawie C-

442/05 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 

dnia  12  marca  2012  r.  (sygn.  akt  III  SA/Wa  1468/12)  za  uzasadnione  uznał  przyjęcie,  że 

zapewnienie  przyłącza  kanalizacyjnego  pomiędzy  kontenerem  a  siecią  kanalizacyjną 

utrzymanie  jego  drożności  niewątpliwie  stanowi  czynność  odprowadzania  ścieków.  Bez 

wykonania przedmiotowego przyłącza nie byłoby bowiem możliwe wprowadzenie ścieków do 

sieci  kanalizacyjnej.  Ponadto,  zapewnienie  przyłącza  kanalizacyjnego  nie  służy  żadnemu 

innemu  celowi  poza  umożliwieniem  pozbywania  się  ścieków  i  jest  ono  wstępnym  i 

niezbędnym  warunkiem  odprowadzania  ścieków,  co  przemawia  za  dopuszczalnością 

stosowania do tej usługi obniżonej stawki VAT, jako usługi odprowadzania ścieków.  

Świadczenia w postaci udostępnienia kontenerów sanitarnych wyposażonych w urządzenia 

do  odprowadzania  ścieków,  oraz  podłączenia  takiego  kontenera  do  sieci  kanalizacyjnej 

utrzymania  sprawności  przedmiotowej  instalacji  pozostają  w  nierozerwalnym  związku 

funkcjonalnym  powodującym,  że  stanowią  one  całość  gospodarczą,  której  podzielenie 

miałoby  charakter  sztuczny.  Usługi  serwisowe  należy  natomiast  uznać  za  pomocnicze 

względem  omówionej  powyżej  usługi  sanitarnej  mającej  na  celu  zapewnienie  prawidłowej 

gospodarki nieczystościami ciekłymi na terenie Zamawiającego. 

W  ocenie  Przystępującego,  potwierdzeniem  prezentowanego  przez  niego  stanowiska  jest 

również  okoliczność,  iż  największa  zdolność  techniczna,  największe  ryzyka  i  największe 

koszty  są  związane  z  częścią  usługi  dotyczącej  ściśle  odprowadzania  ścieków 

zabezpieczenia właściwego funkcjonowania urządzeń, które mają skutecznie i bezpiecznie 

„przeprowadzić”  ścieki  z  kabiny  do  kanalizacji.  Przedstawił  przykładowe  elementy  ceny 

dostarczenia i obsługi jednego kontenera sanitarnego oraz jako dowód w sprawie załączył do 

pisma  z  dnia  9  stycznia  2018  r.  kalkulację  (kosztorys)  wykonania  zamówienia  w  zakresie 

zadania nr 1. 

Ponadto,  do  ww.  pisma  z  dnia  9  stycznia  2018  r.,  jako  dowody  w  sprawie,  Przystępujący 

załączył także specyfikację istotnych warunków zamówienia w postępowaniu na wykonanie 

usługi sanitarnej polegającej na dostarczeniu, obsłudze i pozostawieniu do używania na czas 


trwania  zlecenia  kontenerów  sanitarnych  w  ilości  12  sztuk  w  kompletach  wojskowych 

administrowanych  przez  JW.5701  w  Wędrzynie  (nr  21/2014/INFRA)  oraz  ofertę  złożoną  w 

tym  postępowaniu  przez  Odwołującego  na  potwierdzenie  faktu  stosowania  również  przez 

Odwołującego  stawki  VAT  8%  w  odniesieniu  do  analogicznych  pod  względem 

przedmiotowym  świadczeń  (załączniki  nr  21  i  22  do  pisma  z  dnia  9  stycznia  2018  r.). 

Ponadto  wniósł  o przeprowadzeniu  dowodu  z  przesłuchania  wskazanych  świadków, 

będących pracownikami technicznymi Przystępującego. 

Na  rozprawie  Przystępujący  podtrzymał  dotychczasowe  stanowisko.  W  odniesieniu  do 

objaśnienia  GUS,  na  które  powoływał  się  Odwołujący,  stwierdził,  iż  w  niniejszej  sprawie 

adekwatne  jest  powołane  na  treść  oznaczoną  pierwszą  oraz  ostatnią  gwiazdką,  co 

potwierdza  szerokie  rozumienie  pojęcia  odprowadzania  nieczystości  ciekłych.  Wskazał  na 

konieczność  stosowania  funkcjonalnego  podejścia  w  ramach  dokonywania  wykładni  tego 

pojęcia. W odniesieniu do dowodu złożonego przez Odwołującego, tj. formularza cenowego 

z oferty Przystępującego złożonej w innym postępowaniu podkreślił, iż zawsze, gdy oferuje 

on wyłącznie udostępnienie jakiegoś urządzenia, ale bez zapewnienia jego działania, stosuje 

on  stawkę  VAT  23%,  natomiast  gdy  łącznie  z  zapewnieniem  funkcjonowania  takiego 

urządzenia, stawkę VAT w wysokości 8%. Jakkolwiek w tamtym postępowaniu dostarczeniu 

kontenerów  towarzyszyło  wykonywanie  określonych  napraw,  jednakże  nie  miało  tu  miejsca 

zapewnienie  24-godzinnnego  funkcjonowania  dostarczonych  u

rządzeń  i  instalacji. 

Sprecyzował  tezę  dowodową  wnioskowanego  dowodu  z  przesłuchania  świadków  (zakres 

czynności  składających  się  na  zadania  wskazane  w  poz.  1-10  Opisu  przedmiotu 

zamówienia).  

Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentacji Postępowania, a także dokumentów 

załączonych przez Odwołującego do odwołania oraz przez Przystępującego do pisma z dnia 

9 stycznia 2018 r. oraz złożonych przez Odwołującego i Przystępującego na rozprawie. 

Izba  odmówiła  dopuszczenia  i  przeprowadzenia  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu 

księgowości  i  rachunkowości  (wniosek  Odwołującego)  oraz  dowodu  z  przesłuchania 

świadków (wniosek Przystępującego). 

Zgodnie z przepisem art. 190 ust. 4 ustawy Pzp Izba może powołać biegłego spośród osób 

wpisanych  na  listę  biegłych  sądowych  prowadzoną  przez  prezesa  właściwego  sądu 

okręgowego, jeżeli ustalenie stanu faktycznego sprawy wymaga wiadomości specjalnych. 

Jak  wskazuje  się  na  gruncie  przepisów  Kodeksu  postępowania  cywilnego  (co  powinno 

znaleźć zastosowanie również na gruncie przepisów ustawy Pzp dotyczących postępowania 

odwoławczego)  „Wiadomości specjalne to niewątpliwie związane z wyodrębnioną dziedziną 


wiedzy wiadomości szczególne, wyjątkowe, gruntowne, szczególnie dobrze komuś znane ze 

względu  na  prowadzone  prace  badawcze  (studia)  lub  działalność  zawodową,  wykonywaną 

ze  szczególną  umiejętnością  i  biegłością.  (…)  W  literaturze  i  orzecznictwie  SN  zgodnie 

przyjmuje się, że nie jest dopuszczalne powołanie dowodu z opinii biegłego w celu ustalenia 

obowiązującego  stanu  prawnego  oraz  zasad  stosowania  i  wykładni  obowiązujących 

przepisów prawa, gdyż przyjmuje się, że jest ono znane sądowi (iura novit curia); z literatury 

zob.  np. Z. Resich,  w: Z.  Resich,  W.  Siedlecki (red.),  Kodeks,  t.  I,  s.  458; 

T.  Ereciński, 

w: T. 

Ereciński (red.), Kodeks, cz. 1, t. I, s. 663 i 755; zob. także orz. SN z 20.10. i 4.11.1936 

r. (C. I 2340/35, Zb.Urz. 1937, poz. 431); wyr. SN z 4.3.1965 r. (

III CR 795/64

, PiP 1966, Nr 

–5, s. 831 z glosą E. Wengerka); wyr. SN z 4.11.1966 r. (

II PR 445/66

, Legalis); post. SN 

z 21.12.1966 r. (

I CR 214/66

, Legalis); wyr. SN z 20.1.1970 r. (

II PR 18/69

, Legalis); wyr. SN 

z  10.10.1990  r.  (I  CR  379/90,  niepubl.);  wyr.  SN  z  1.7.1998  r.  (

I  PKN  203/98

,  OSNAPiUS 

1999, Nr 15, poz. 478); wyr. SN z 12.9.2000 r. (

I PKN 10/00

, OSNP 2002,  Nr 7, poz. 156); 

wyr.  SN  z  19.1.2011  r.  (

V  CSK  211/10

,  OSNC  2011,  Nr  D,  poz.  77).”  [K.  Piasecki (red.), 

Kodeks postępowania cywilnego. Tom I. Komentarz. Art. 1–366, Wyd. 7. Warszawa 2016]. 

Izba  uznała,  iż  wnioskowany  przez  Odwołującego  dowód  w  postaci  opinii  biegłego 

sprowadzałby  się  do  przedstawienia  wykładni  dotyczącej  obowiązującego  prawa 

podatkowego, 

powodując 

nieuzasadnioną 

zwłokę 

postępowania 

odwoławczego, 

a w konsekwen

cji również prowadzonego przez Zamawiającego Postępowania. Mając to na 

uwadze Izba postanowiła wniosek dowodowy Odwołującego oddalić.  

W odniesieniu do wniosku Przystępującego o przeprowadzeniu dowodu z zeznań świadków 

należy  wskazać,  iż  jako  tezę  dowodową  Przystępujący  wskazał  zakres  czynności 

składających  się  na  zadania  wskazane  w  poz.  1-10  Opisu  przedmiotu  zamówienia. 

Świadkiem jest osoba fizyczna powołana w procesie cywilnym w celach dowodowych. Jest 

to osoba trzecia, która nie uczestniczy bezpośrednio w procesie, która była w stanie i miała 

możliwość spostrzec poza procesem okoliczności sporne i mające znaczenie w konkretnym 

procesie i która ma obowiązek, w razie wskazania jej jako świadka, zeznawać przed sądem. 

Zeznanie  świadka  stanowi  oświadczenie  wiedzy  odnoszące  się  do  określonego  faktu 

(zdarzenia,  stosunku,  stanu),  przedstawiające,  odtwarzające  ten  fakt  (zob. K.  Piasecki, 

Kodeks,  s.  910).

”  [A. Zieliński (red.),  Kodeks  postępowania  cywilnego.  Komentarz.  Wyd.  9, 

Warszawa].  

Zauważenia  wymaga,  iż  zakres  przedmiotu  zamówienia  w  postępowaniu 

udzielenie  zamówienia  publicznego  powinien  być  określany  przede  wszystkim  w  oparciu 

dokumentację  tego  postępowania,  a  nie  zeznania  świadków.  Relacje  osób  będących 

pracownikami  Przystępującego  sprowadzałyby  się  w  istocie  do  przedstawienia  bardziej 

szczegółowego  (w  zakresie  kwestii  technicznych)  stanowiska  Przystępującego  odnośnie 


czynności  wchodzących  w  zakres  przedmiotu  zamówienia,  które  zostało  już  przedstawione 

zarówno  w  treści  pisma  z  dnia  9  stycznia  2018  r.  jak  i  w  trakcie  rozprawy.  Z  tych  też 

względów  osoby  te  powinny  raczej  występować  w  charakterze  pełnomocników 

Przystępującego.  Należy  również  zauważyć,  iż  Odwołujący  wnosząc  o  oddalenie 

przedmiotowego  wniosku  dowodowego  oświadczył  między  innymi,  iż  zakres  zadań 

wskazanych w poz. 1-

10 Zadania 1 nie stanowi kwestii spornej pomiędzy stronami. Mając na 

uwadze wskazane powyżej okoliczności Izba postanowiła oddalić wniosek Przystępującego 

o przeprowadzenie dowodu z 

przesłuchania świadków. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy 

z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania,  na 

podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk 

stron  oraz  uczestnika postępowania,  Krajowa Izba Odwoławcza  ustaliła i  zważyła,  co 

następuje. 

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2 

ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  jest  legitymowany,  zgodnie  z  przepisem  art.  179  ust.  1 

ustawy  Pzp,  do  wniesienia  odwołania.  Zgodnie  z  tym  przepisem  wykonawcy  przysługuje 

legitymacja  do  wniesienia  odwołania,  jeżeli  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia 

oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp. W ocenie Izby Odwołujący wykazał spełnienie powyższych przesłanek, co nie było też 

sporne. 

Izba uznała, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Na  wstępie  wymaga  wskazania,  iż  Sąd  Najwyższy  w  dwóch  uchwałach  z  dnia  20 

października  2011  r.  w  sprawach  o  sygn.  akt  III  CZP  52/11  i  III  CZP  53/11  stwierdził,  że 

ok

reślenie w treści oferty wykonawcy błędnej stawki podatku VAT oraz obliczenie w oparciu 

o  tą  stawkę  podatku  VAT,  jako  składnika  ceny  brutto,  stanowi  błąd  w  obliczeniu  ceny,  o 

którym  mowa  w  przepisie  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp,  jeżeli  brak  jest  ustawowych 

przesłanek  wystąpienia  omyłki  określonej  w  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Tym  samym, 

Sąd Najwyższy potwierdził, że zamawiający na gruncie regulacji art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy 

Pzp ma obowiązek weryfikacji zaoferowanej ceny pod kątem ustalenia, czy nie zawiera ona 

błędu  w  obliczeniu  ceny  w zakresie  określenia  właściwej  stawki  VAT.  Na  zamawiającym 

spoczywa  bowiem  wynikający  z  art.  18  ustawy  Pzp  obowiązek  prawidłowego  i  zgodnego  z 

przepisami przygotowania i 

przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w celu 

dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  zachowaniem  zasad  uczciwej  konkurencji  i 

równego  traktowania  wykonawców.  W  przywołanych  uchwałach  Sąd  Najwyższy  podniósł 


także,  że w  świetle  art. 3 ust. 1 pkt  1  ustawy  z  dnia 5 lipca  2001  roku o cenach  nie może 

budzić  wątpliwości,  że  podatek  VAT  jest  składnikiem  ceny  stanowiącym  element 

cenotwórczy,  co  już  na  etapie  składania  ofert  nakłada  obowiązek  obliczenia  określonej  w 

ofercie ceny z uwzględnieniem właściwej stawki podatku VAT. 

Należy  również  zaznaczyć,  iż  Krajowa  Izba  Odwoławcza  co  do  zasady  nie  jest  organem 

powołanym do rozstrzygania sporów dotyczących prawa podatkowego, jednakże dla potrzeb 

konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego winna dokonać interpretacji 

właściwych  przepisów  podatkowych  w  przedmiocie  zastosowania  właściwej  stawki  podatku 

od towarów i usług (powyższe dotyczy również oceny dokonywanej przez zamawiającego). 

Jak stwierdził Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały w sprawie o sygn. akt III CZP 52/11 

taka  interpret

acja  będzie  miała  swoje  zastosowanie  jedynie  do  oceny  ofert  wykonawców 

postępowaniu  o  udzielenie  tego  zamówienia  publicznego  i  nie  ma  rozstrzygającego 

znaczenia w sferze zobowiązań podatkowych wykonawców.  

Pomiędzy  Odwołującym  (a  w  konsekwencji  również  Zamawiającym  wobec  uwzględnienia 

odwołania w  całości)  i  Przystępującym  nie było sporne,  iż  w  przypadku zadań  wskazanych 

pod  pozycjami  1 

–  10  OPZ  w  zakresie  Zadania  1  Postępowania  mamy  do  czynienia 

z tzw. 

świadczeniami kompleksowymi.  

Pojęcie  "świadczeń  kompleksowych"  nie  zostało  wprost  zdefiniowane  ani  w  krajowych 

przepisach  podatkowych,  ani  w  przepisach  unijnych.  Wypracowane  natomiast  zostało 

orzecznictwie  Europejskiego  Trybunału  Sprawiedliwości  oraz  orzecznictwie  krajowym  na 

tle  k

onkretnych  stanów  faktycznych.  Przykładowo,  w  wyroku  z  27  października  2005  r.  w 

sprawie  C-

41/04  Trybunał  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej  wskazał,  że  "jeżeli  dwa 

świadczenia lub więcej (...) są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie 

gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te 

świadczenia  lub  czynności  stanowią  jedno  świadczenie  do  celów  stosowania  podatku  od 

wartości  dodanej".  Podobny  pogląd  wyraził  Trybunał  w  wyroku  z  dnia  25  lutego  1999  r.  w 

sprawie C-

349/96 stwierdzając, że "usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku 

do  usługi  zasadniczej,  jeżeli  nie  stanowi  ona  dla  klienta  celu  samego  w  sobie,  lecz  jest 

środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej."  

Z  orzecznictwa  unijnego  i  krajowego  odnoszącego  się  do  pojęcia  świadczenia 

kompleksowego  wynika,  iż  przy  dokonywaniu  ustaleń  w  tym  zakresie,  w  odniesieniu  do 

konkretnego stanu faktycznego, 

należy w szczególności mieć na uwadze cel (gospodarczy) 

realizacji danego świadczenia oraz jego dominujący charakter.   


Zgodnie  z 

art.  5  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  opodatkowaniu  tym 

podatkiem  podlega 

odpłatna  dostawa  towarów  i  odpłatne  świadczenie  usług  na  terytorium 

kraju.  Jak  stanowi  przepis  art.  5a  ww.  ustawy,  towary  lub  usługi  będące  przedmiotem 

czynności,  o  których  mowa  w  art.  5,  wymienione  w  klasyfikacjach  wydanych  na  podstawie 

przepisów  o statystyce publicznej,  są  identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli  dla 

tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie 

po

wołują symbole statystyczne. 

Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację 

Wyrobów  i  Usług  wprowadzoną  rozporządzeniem  Rady  Ministrów  z  dnia  29  października 

r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, 

ze  zm.).  Zgodnie  z  przepisem  §  3  pkt  1  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  4  września 

2015 r. w sprawie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r., 

poz.  1676,  ze  zm.)  do  celów  opodatkowania  podatkiem  od  towarów  i  usług  do  dnia  31 

grudnia  2018  r.  stosuje  się  Polską  Klasyfikację  Wyrobów  i  Usług  wprowadzoną 

rozporządzeniem  Rady  Ministrów  z  dnia  29  października  2008  r.  w  sprawie  Polskiej 

Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).  

Należy zatem wskazać, że podatnik (wykonawca biorący udział w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia)  zobowiązany  jest  do  prawidłowego  określenia  przedmiotu  opodatkowania,  co 

wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności, na 

podstawie odpowiednich klasyfikacji. 

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym „Wykaz towarów 

usług  podlegających  opodatkowaniu  podatkiem  VAT  według  stawki  7%”  (a  w  okresie  od 

dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. 

– 8%) pod pozycją 142 zostały wskazane 

usługi  sklasyfikowane  pod  symbolem  Polskiej  Klasyfikacji  Wyrobów  i  Usług  PKWiU  ex  37 

Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.  

Powyższe  oznaczenie  ex  37  oznacza  zawężenie  zakresu  usług  objętym  preferencyjną 

sta

wką podatku VAT wyłącznie do usług, w ramach grupowania 37, określonych jako „Usługi 

związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. 

Zgodnie z opisem zamieszczonym na stronie internetowej 

Głównego Urzędu Statystycznego 

ww. grupowanie obejmuje między innymi: 

usługi związane z odprowadzaniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów 

ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych, 

usługi  związane  z  utrzymaniem,  czyszczeniem  systemów  kanalizacyjnych  i  drenażowych, 

włączając przetykanie rur. 


Mając  na  uwadze  przedmiot  niniejszego  zamówienia  w  części  objętej  odwołaniem  należy 

stwierdzić, iż podstawowy cel oraz dominujący charakter usług wskazanych w pozycjach 1 – 

10 Zadania nr 1, związany jest z odprowadzaniem ścieków.  

Nie  chodzi  bowiem  w  tym  przypadku 

wyłączenie  o  usługę  wynajmu  kontenerów,  lecz 

szczególności  o  ich  udostępnienie  i  zapewnienie  ich  właściwego  funkcjonowania  jako 

jednego  z  elementu  sys

temu  odprowadzania  ścieków.  Podstawowym  celem  jakim  kierował 

się zamawiający podejmując decyzję o udzieleniu niniejszego zamówienia niewątpliwie było 

zapewnienie  właściwego  procesu  odprowadzania  ścieków,  do  czego  zamawiającemu 

potrzebne  były  nie  tylko  same  kontenery  sanitarne,  ale  także  podłączenie  ich  do  systemu 

kanalizacji, a następnie zapewnienie ich właściwego funkcjonowania, w tym w szczególności 

w zakresie zapewnienia drożności i szczelności przyłączenia do sieci kanalizacyjnej. 

W ramach wykonywanej usługi, zgodnie z treścią Opisu przedmiotu zamówienia, wykonawca 

zobowiązany  jest  do  zapewnienia  prawidłowego  funkcjonowania  wszystkich  urządzeń 

niezależnie  od  warunków  atmosferycznych,  między  innymi  do  zabezpieczenia  przed 

zamarznięciem instalacji wodno – kanalizacyjnych (pkt 3 lit. l OPZ). 

Okoliczność  nałożenia  na  wykonawcę  obowiązku  prawidłowego  funkcjonowania 

dostarczonych  kontenerów  oraz  instalacji  wodno  –  kanalizacyjnych  wynikała  również  ze 

stanowisk  stron  i  uczestnika  postępowania  przedstawionych  w  toku  rozprawy  przed  Izbą 

(zakres czynności składających się na poz. 1 – 10 Zadania nr 1 nie był sporny). 

Mając  na  uwadze  powyższe,  w  ocenie  Izby,  dominujący  charakter  oraz  główny  cel 

czynności,  do  jakich  zobowiązany  będzie  wykonawca  realizujący  zamówienie  w  części 

objętej odwołaniem, sprowadza się do zapewnienia właściwego odprowadzania ścieków, co 

prowadzi  do  zakwalifikowania  przedmiotowej  usługi  (mającej  charakter  kompleksowy, 

składającej  się  z  wielu  różnorodnych  czynności)  jako  usługi  związanej  z  odprowadzaniem 

ścieków  i  objętej  stawką  podatku  VAT  w wysokości  8%.  Wykonawca  zapewnia  bowiem 

odprowadzenie  ścieków  z  urządzenia,  jakim  jest  kabina  WC,  pisuar,  umywalka  czy  kabina 

prysznicowa,  poprzez  przyłącze  wodno  –  kanalizacyjne  do  sieci  kanalizacyjnej,  którą 

następnie ścieki są odprowadzane do oczyszczalni ścieków. 

Należy przy tym zauważyć, iż Odwołujący nie wykazał w toku postępowania odwoławczego 

dlaczego proces „odprowadzania ścieków” powinno się ograniczać do czynności opróżnienia 

zbiornika,  w 

którym  są  gromadzone  ścieki  i  przetransportowania  nieczystości  do 

oczyszczalni  ścieków.  Trzeba  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  w  ww.  klasyfikacji  PKWiU 

posłużono się sformułowaniem „odprowadzanie”, a nie „odbiór” ścieków. 


Dodatkowym  potwierdzeniem  po

wyższego  stanowiska  jest  także  przykładowa  kalkulacja 

ceny  dostarczenia  i  obsługi  1  kontenera  sanitarnego  przedstawiona  w  treści  pisma 

Przystępującego z dnia 9 stycznia 2018 r. oraz kalkulacja (kosztorys) wykonania zamówienia 

w zakresie Zadania nr 1 stanow

iąca załącznik (nr 23) do ww. pisma z dnia 9 stycznia 2018 r. 

Z ww. 

kalkulacji  wynika,  iż  największy  koszt  w  ramach  wykonywanej  usługi  dotyczy 

czynności  ściśle  związanych  z  odprowadzaniem  ścieków.  Wymaga  podkreślenia,  iż 

wyliczeniom  przedstawionym  w  tych  k

alkulacjach  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie 

zaprzeczył. 

Ponadto,  stanowisko  Odwołującego  zaprezentowane  w  piśmie  z  dnia  6  grudnia  2017  r., 

odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 5 grudnia 2017 r., w ocenie Izby nie jest 

uzasadnione 

także w odniesieniu do poniższej kwestii. Zdaniem Odwołującego w przypadku 

zadań wskazanych pod pozycjami 1 – 10 OPZ w zakresie Zadania 1 mamy do czynienia ze 

świadczeniem  kompleksowym,  w  ramach  którego  za  usługę  główną  należy  uznać  usługę 

wynajmu kontenerów sklasyfikowaną pod pozycją 77.39.12.0 PKWiU (wynajem i dzierżawa 

kontenerów).  Jak  natomiast  wynika  z  opisu  tej  pozycji  zamieszczonego  na  stronie  GUS 

chodzi  tu  o  wynajem  i  dzierżawę  kontenerów  intermodalnych  (czyli  kontenerów  będących 

jednostkami  ładunkowymi  używanymi  w  intermodalnym  transporcie  towarowym). 

Tymczasem  w  przypadku  ww.  zadań  mamy  do  czynienia  z  dostarczeniem  zupełnie  innych 

kontenerów  niż  służące  do  transportu  towarów  kontenery  intermodalne,  o  istota  całego 

kompleksowego  świadczenia  sprowadza  się  do  zapewnienia  właściwego  funkcjonowania 

systemu odprowadzania ścieków na jego początkowym odcinku. 

Odnosząc  się  do  stawek  VAT  stosowanych  przez  Odwołującego  i  Przystępującego 

odniesieniu  do  podobnych  zamówień  w  innych  postępowaniach  należy  stwierdzić,  iż 

okoliczności  te  (a  w  konsekwencji  złożone  dowody)  nie  mają  istotnego  znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Stosowanie w przeszłości określonych stawek podatku od 

towarów  i  usług  nie  świadczy  o  tym,  że  były  one  poprawne,  ani  tym  bardziej  nie  dowodzi 

poprawn

ości  stawek  wskazanych  w  ofertach  wykonawców  złożonych  w Postępowaniu. 

Oceny  w  tym  zakresie  należy  dokonać  w  odniesieniu  do  postanowień  Opisu  przedmiotu 

zamówienia  obowiązującego  w  obecnie  prowadzonym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. 

Natom

iast  w  odniesieniu  do  złożonych  przez  Odwołującego  i  Przystępującego  dowodów 

postaci  indywidualnych interpretacji  podatkowych należy  wskazać stanowisko wynikające 

orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  zgodnie  z  którym  dla  prawidłowego  ustalenia 

stawk

i  podatkowej  ma  znaczenie  klasyfikacja  według  PKWiU  i  interpretacja  uzyskana  od 

Urzędu Statystycznego w Łodzi w zakresie klasyfikacji danej usługi w świetle PKWiU. Może 


ona  stanowić  dowód  rozstrzygający  o  prawidłowości  zastosowanej  stawki,  natomiast 

indywidualne  interpretacje  podatkowe,  nawet  wydane  w  oparciu  o  opis  stanu  faktycznego 

adekwatnego  do  opisu  przedmiotu  zamówienia,  nie  stanowią  dowodu  rozstrzygającego 

stawce  podatku  od  towarów  usług,  gdyż  nie  wiążą  one  ani  zamawiającego,  ani  Izby,  ani 

nawet  wy

konawcy.  Interpretacje  te  wiążą  jedynie  organ  podatkowy  co  do  ewentualnej 

odpowiedzialności  karnoskarbowej  podatnika  stosującego  się  do  posiadanej  interpretacji 

(wyrok z dnia 3 stycznia 2013 r., KIO 3/13; z dnia 24 stycznia 2013 r., KIO 54/13; z dnia 10 

kwietnia 2013 r., KIO 700/13; z dnia 30 grudnia 2013 r., KIO 2863/13).  

Mając  na  uwadze  zaprezentowane  powyżej  stanowisko  i  uzasadniającą  je  argumentację 

Izba uznała, iż oferta Przystępującego nie była obarczona błędem w obliczeniu i w związku z 

tym nie wyst

ąpiła przesłanka odrzucenia oferty, o której mowa w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 6 

ustawy Pzp. 

Na  marginesie  należy  również  dodać,  iż  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  iż 

naruszeniu  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  świadczy  sama  okoliczność 

zaniechania  odrzucenia  jednej  z  ofert  w  sytuacji  zastosowania  przez  dwóch  wykonawców 

różnych stawek podatku od towarów i usług. Jak bowiem słusznie zauważył sam Odwołujący 

zawsze  istnieje  możliwość  zastosowania  podstawowej  stawki  VAT,  także  wtedy,  gdy 

oferowane  przez  wykonawcę  świadczenie  uprawnia  go  do  zastosowania  stawki 

preferencyjnej.  W  związku  z  tym,  w  sytuacji  której  Izba  uznała,  iż  Przystępujący  był 

uprawniony do zastosowania stawki VAT wynoszącej 8%, żadna z ofert nie jest obarczona 

błędem  w obliczeniu  ceny,  albowiem  w  cenie  jednej  z  ofert  uwzględniono  preferencyjną 

stawkę  VAT,  a  w  cenie  drugiej  oferty  uwzględniono  podstawową  stawkę  VAT,  do  czego 

wykonawca  zawsze  jest  uprawniony.  Analogiczna  sytuacja 

miała  miejsce  na  etapie 

czynności  badania  i  oceny  ofert,  a  następnie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej, 

albowiem  pierwotnie  Zamawiający  również  uznał  za  dopuszczalne  zastosowanie  w 

odniesieniu do zadań wskazanych w pozycjach nr 1 – 10 stawki podatku od towarów i usług 

wynoszącej  8%  (co  pozostawało  w  zgodności  z  jego  ustaleniami  na  etapie  szacowania 

wartości  zamówienia  –  dokumentacja  Postępowania),  a  decyzja  w  tym  zakresie  została 

zmieniona dopiero po wniesieniu odwołania na skutek jego uwzględnienia w całości. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższy  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania,  Izba  orzekła  jak 

w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp 

oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów 


kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238, ze 

zm.), stosownie do wyniku postępowania. 

Przewodn

iczący:        …..……………………………