Sygn. akt: KIO 530/18
POSTANOWIENIE
z dnia 26 marca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron postępowania odwoławczego w
dniu 26 marca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 22 marca 2018 r. przez wykonawcę Optimed Pro - Office P. S. ul.
Forteczna 5, budynek „Fort nr 47a” 32-086 Węgrzce k/Krakowa, w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego - Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego
Uniwersytetu
Medycznego
im.
Karola
Marcinkowskiego
w
Poznaniu
ul.
Przybyszewskiego 49, 60-
355 Poznań,
postanawia:
odrzuca odwołanie;
2. k
osztami postępowania obciąża wykonawcę Optimed Pro - Office P. S. ul. Forteczna 5,
budynek „Fort nr 47a” 32 - 086 Węgrzce k/Krakowa i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych,
zero groszy)
uiszczoną przez wykonawcę Optimed Pro - Office P. S. ul. Forteczna 5,
budynek „Fort nr 47a” 32 - 086 Węgrzce k/Krakowa tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………………….
Sygn. akt: KIO 530/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz.1579 ze zm.), [ustawy Pzp] przez
Zamawiającego - Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im.
Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
którego przedmiotem jest: „Dostawa wyrobów
medycznych jednorazowego użytku, siatek, portów naczyniowych”, znak sprawy
DZP/412/2017 - w zakresie jego C
zęści 7. Odwołujący Optimed Pro - Office P. S. z Węgrzyc
k/ Krakowa zarzucił Zamawiającemu, że dokonał bezpodstawnego odrzucenia jego oferty
spełniającej wymagania zawarte w opisie przedmiotu zamówienia, a tym samym naruszył
następujące przepisy:
1) art. 89 ust. 1 pkt. 2) Pzp z uwagi na
jego niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta
Odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
2) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp z uwagi na zaniechanie wyboru oferty wykonawcy w zakresie
części 7,
który złożył najkorzystniejszą ofertę spełniającą wymagania SIWZ;
art. 93 ust. 1 pkt. 1 Pzp z uwagi na unieważnienie postępowania w sytuacje złożenia
przez Odwołującego ważnej i niepodlegającej odrzuceniu oferty.
Wobec powyższego Odwołujący wniósł o) uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu: (1) unieważnienie czynności unieważnienia postępowania w zakresie
Części 7; (2) powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego. Wniósł także o rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego i
zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego według norm przepisanych.
Odwołujący wniósł ponadto o przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w
treści odwołania oraz przedstawionych na rozprawie.
W uzasadnieniu
odwołania w szczególności podał, że informację o odrzuceniu jego oferty
w zakresie Części 7 otrzymał w dniu 16 marca 2018 r. i zgodnie z treścią otrzymanego
pisma, Zamawiający na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy, odrzucił ofertę Odwołującego,
ze
względu na to, że jej treść – jego zdaniem - nie odpowiadała treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Odwołujący wskazał ponadto, że odwołanie zostaje wniesione dnia 21 marca 2018 r.,
czyli w terminie przewidzianym w art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy
. Kopia odwołania została
przekazana Zamawiającemu w dniu 20 marca 2018 r. z zachowaniem terminu, określonego
w art. 180 ust. 5 ustawy
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu na
podstawie art. 189 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp.
Dokonując czynności formalnoprawnych oraz sprawdzających Izba ustaliła, że w
stanie faktycznym sprawy z uwagi na wartość zamówienia - mniejszą od kwot określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8 Pzp -
termin na wniesienie odwołania w
związku z art. 182 ust.1pkt 2 Pzp upływał w dniu 21 marca 2018 r. Ustaliła także, że wbrew
twierdzeniom Odwołującego odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej (KIO) w dniu 22 marca 2018 r. KIO ustaliła bowiem, że wskazywana przez
wykonawc
ę data 21 marca 2018 r. dotyczy pisma oznaczonego jako odwołanie, które zostało
przekazane do Prezesa KIO faksem. Oryginał tego pisma natomiast doręczony został, za
pośrednictwem firmy kurierskiej - FedEx Express Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Łomiankach
k/Warszawy -
dopiero w dniu 22 marca 2018 r. o godz. 12:31. Z listu nadania wynika, że
przesyłka została złożona w tej firmie kurierskiej w dniu 21 marca 2018 r. o godz. 17:04.
Odwołanie w myśl art. 180 ust.4 ustawy Pzp wnosi się do Prezesa Izby w formie
pisemnej albo w postaci elektronicznej, opatrzone odpowiednio własnoręcznym podpisem
albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Takiej formy nie spełnia dokument, który jest
przekazany faksem. Także oddanie przesyłki firmie kurierskiej, a nawet nadanie odwołania w
polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23
listopada 2012 r. Prawo pocztowe lub w placówce pocztowej operatora świadczącego usługi
pocztowe powszechne w innym państwie członkowski Unii Europejskiej w ostatnim dniu, w
którym upływa termin na dokonanie czynności i jego doręczenie w dniu następnym nie jest
równoznaczne z zachowaniem wymaganego ustawą Pzp terminu, w tym przypadku art. 182
ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.
Tak więc w niniejszej sprawie doręczenie odwołania w formie
pisemnej do Prezesa KIO
nastąpiło w dniu 22 marca 2018 r, a nie w dniu 21 marca 2018 r.,
albowiem w tym dniu
nastąpiło tylko jego przesłanie faksem, a jego oryginał nadany w firmie
kurierskiej
, doręczony został we wskazanej dacie – w dniu 22 marca br.
Reasumując, należy uznać, że odwołanie które wpłynęło do Prezesa Izby w dniu 22
marca 2018 r. jest odwołaniem wniesionym z uchybieniem ustawowego terminu na jego
wniesienie, co skutkuje koniecznością jego odrzucenia zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych. Termin na wniesienie odwołania ma bowiem charakter
terminu zawitego, nie podlegającego przywróceniu, a uchybienie temu terminowi powoduje
wygaśnięcie prawa skorzystania ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 3 w
zw. z art. 189 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz
uwzględniając przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238 ze zm.).
……………………………………