Sygn. akt KIO 729/18
POSTANOWIENIE
z dnia 25 kwietnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 25 kwietnia
2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 kwietnia
2018 r. przez
wykonawcę Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie
w po
stępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Województwo Podkarpackie
z
siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
przy udziale wykonawcy
S&T Services Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie
odwołującego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000 zł
00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 729/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Województwo Podkarpackie z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
pn. „Zakup i wdrożenie systemu informatycznego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa
Podkarpackiego” w Projekcie Podkarpacki System e-Administracji Publicznej – 2 (PSeAP-2)
w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego województwa Podkarpackiego na lata 2014-
2020 Oś priorytetowa II Cyfrowe Podkarpackie, Działanie 2.1. Podniesienie efektywności
i
dostępności e-usług.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 5 kwietnia 2018 r. pod numerem 2018/S 066-146378.
Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm., dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp.
Treść Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ”)
opublikowana została przez Zamawiającego w dniu 5 kwietnia 2018 r.
W dniu 16 kwietnia 2018 r. wykonawca
Comarch Polska Spółka Akcyjna z siedzibą
w Krakowie
(dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 Ustawy P
zp w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia
26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a także art. 29 ust. 1 Ustawy Pzp:
a)
poprzez zaniechanie określenia kryteriów oceny, czy prezentowana Zamawiającemu
podczas demonstracji próbki systemu funkcjonalność spełnia wymagania
Zamawiającego (zaniechanie określenia scenariuszy prezentacji funkcjonalności), co
uniemożliwia wykonawcom zweryfikowanie przed terminem składania ofert czy ich
oferta może być uznana za niezgodną z SIWZ, co również narusza zasadę uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców;
b)
w związku z powołanymi pod lit. a) okolicznościami - opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób nieprecyzyjny, niejednoznaczny, bez uwzględnienia wszystkich okoliczności
mogących mieć wpływ na przygotowanie oferty;
2. art. 8 ust. 1 Ustawy Pzp
poprzez brak możliwości rejestrowania przez wykonawców
przebiegu prezentacji próbki i brak jednoznacznego potwierdzenia dostępu przez
wykonawcę do sporządzonego przez Zamawiającego protokołu z prezentacji próbki;
3. art. 29 ust. 3 Ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie
znaków towarowych, co prowadzi do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych
wykonawców i produktów, a nie jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia,
zamawiający może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych
określeń, ponadto dokonanemu przez Zamawiającego opisowi nie towarzyszą wyrazy "lub
równoważny".
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
modyfikacji SIWZ
zgodnie z żądaniem określonym w uzasadnieniu odwołania.
W dniu 20 kwietnia 2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
wykonawcy
S&T Services Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
zawierające zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie
Odwołującego oraz wniosek o uwzględnienie odwołania w całości. Izba stwierdziła
skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego przez ww. wykonawcę wobec
spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Ustawy Pzp.
W dniu 24 kwietnia 2018 r. do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego, w którym poinformował on, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a w konsekwencji zweryfikuje zapisy SIWZ zgodnie z żądaniami zawartymi
w
odwołaniu.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca, Izba uznała, że
zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym
na podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy Pzp. Zgodnie z
treścią tego przepisu w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci możliwości umorzenia przez Izbę
post
ępowania odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Skuteczne skorzystanie przez
Zamawiającego z przysługującej mu tzw. czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości
zarzutów odwołania), w sytuacji gdy po stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania
żaden wykonawca, powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia
zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż
zgodnie z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine Ustawy Pzp ustawodawca nałożył na
Z
amawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy Pzp
umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie Ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1)
Ustawy, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt, iż
uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.).
Pr
zewodniczący: ……………………………….………