Sygn. akt: KIO 798/18
POSTANOWIENIE
z dnia 30 kwietnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 30 kwietnia 2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 kwietnia 2018 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: JANK-BUD J. K., ul.
Szkolna 16, 66-
415 Kłodawa oraz OPTIM-BUD M. L., ul. Londyńska 24/A6, 66-400
Gorzów Wielkopolski,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Dom Pomocy Społecznej „Dom
Kombatanta
” im. gen. Mieczysława Boruty-Spiechowicza, ul. Krucza 17, 71-474
Szczecin,
przy udziale wykonawcy FORHAUS K. W., ul. 26 Kwietnia 45/36, 71-126 Szczecin,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: JANK-BUD J. K., ul. Szkolna 16, 66-
415 Kłodawa oraz OPTIM-BUD M. L., ul. Londyńska 24/A6, 66-400 Gorzów Wielkopolski,
kwoty 9 000
,00 zł (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Pr
zewodniczący:
……..…....………
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonym przez Dom
Pomocy Społecznej „Dom Kombatanta” im. gen. Mieczysława Boruty-Spiechowicza,
ul. Krucza 17, 71-474 Szczecin
(dalej „zamawiający”) w trybie przetargu nieograniczonego
na
termomodernizację budynku – wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonawcy
wspólnie ubiegający się o zamówienie: JANK-BUD J. K., ul. Szkolna 16, 66-415 Kłodawa
oraz OPTIM-BUD M. L.
, ul. Londyńska 24/A6, 66-400 Gorzów Wielkopolski (dalej:
„odwołujący”) złożyli odwołanie, w którym zarzucili zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp poprzez jego niewłaściwe zastosowanie, polegające na
uznaniu, że oferta odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia,
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, że zamawiający nie jest
zobowiązany do wyboru oferty odwołującego, pomimo że zgodnie z opublikowanymi
w specyfikacj
i istotnych warunków zamówienia kryteriami oceny ofert oraz
zawiadomieniu o wyborze oferty najkorzystniejszej, jest ona ofertą najkorzystniejszą
spośród ofert prawidłowo złożonych i niepodlegających odrzuceniu,
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp poprzez brak zastosowania,
polegającego na zaniechaniu podania jakiegokolwiek uzasadnienia faktycznego
podjęcia decyzji o odrzuceniu oferty, podczas gdy zamawiający zobligowany jest do
wypełnienia obowiązku wynikającego z ww. normy prawnej jako normy o charakterze
obligatoryjnym,
4) art. 87 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie wezwania
odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty,
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez brak traktowania przez zamawiającego wszystkich
oferentów na równych prawach i brak prowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji,
art. 8 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie realizacji zasady jawności postępowania
polegającej na niepodaniu uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty odwołującego,
7) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp po
przez dopuszczenie się w postępowaniu zaniechań
i czynności podważających zaufanie co do prawidłowości i rzetelności prowadzonego
postępowania,
a także z ostrożności procesowej - art. 9 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 poprzez
niezachowanie formy pisemnej uzasadnienia faktycznego odrzucenia oferty.
W szczególności odwołujący podniósł, że „Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego
z powołaniem się na art. 89 ust. 1 pkt 2) Pzp, nie biorąc w ogóle pod uwagę, że odrzuceniu
podlega tylko oferta, której treść jest niezgodna z treścią SIWZ w sposób nieusuwalny.
Tymczasem nic nie wskazuje na to, aby Zamawiający w toku badania oferty Odwołującego
analizował stwierdzoną przez siebie niezgodność pod kątem możliwości jej skorygowania”.
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie zamawiającemu unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy
K. W.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą FORHAUS K. W. z siedzibą w
Szczecinie,
3) nakazanie
zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert
z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Pismem z dnia 26 kwietnia 2018 r. wykonawca FORHAUS K. W., ul. 26 Kwietnia 45/36,
Szczecin, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.
W dniu 30 kwietnia 2018 r., przed otwarciem wyznaczonego na 2 maja 2018 r.
posiedzenia,
odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie.
Biorąc pod uwagę, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Uwzględniając art. 187 ust. 8 zdanie 2 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238 ze zm.) skład orzekający Izby
postanowił zwrócić na rzecz odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Przewo
dniczący:
……..…....…………