Sygn. akt KIO 806/18
POSTANOWIENIE
z dnia 2 maja 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel - Kowalczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 2 maja 2018 r. w
Warszawie
odwołania
wniesionego
do
Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
w dniu 26 kwietnia 2018 r. przez
wykonawcę Mercator Medical S.A. z siedzibą w
Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej w Łęcznej
p o s t a n a w i a:
umarza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu, na rzecz
Mercator Medical S.A.
z siedzibą w Krakowie.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo
zamówień publicznych na niniejsze postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt KIO 806/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łęcznej, prowadzi
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą „Dostawa materiałów
opatrunkowych dla SP ZOZ w Łęcznej”, znak SP ZOZ – Dz / 6/18 (dalej „Postępowanie”).
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28 lutego 2018 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2018/S 041-089360.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (dalej „Pzp”).
Odwołujący Mercator Medical S.A., w dniu 26 kwietnia 2018 r. wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego i
zaniechania czynności wezwania do złożenia względnie uzupełnienia dokumentów, w
zakresie zestawu nr 5 oraz 14 prowadzonego
Postępowania.
Zamawiający w dniu 26 kwietnia 2018 r. przekazał kopię odwołania wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu drogą elektroniczną (e-mail).
W terminie określonym w art. 185 ust. 2 Pzp, żaden w z wykonawców nie zgłosił
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Odwołujący, na podstawie art. 180 ust. 1 Pzp, zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 P
zp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego w zakresie
zestawu numer 5 oraz zestawu numer 14, podczas gdy oferta Odwołującego
jest zgodna z treścią SIWZ,
art. 26 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
raportu z walidacji lub ponowne
j kwalifikacji sterylizacji parą wodną zgodnie z
normą PN EN ISO 17665-1:2008 oraz innych dokumentów (np.: wpis do
rejestru, certyfikaty CE, deklaracje zgodności) podczas gdy oferta
Odwołującego została najwyżej oceniona w zakresie zestawu numer 5 oraz
zes
tawu numer 14 i w związku z tym na Zamawiającym ciążył taki
obowiązek,
względnie:
art. 26 ust. 3 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do
uzupełnienia raportu z walidacji lub ponownej kwalifikacji sterylizacji parą
wodną zgodnie z normą PN EN ISO 17665-1:2008 oraz innych dokumentów
(np.: wpis do rejestru, certyfikaty CE, deklaracje zgodności) podczas gdy w
przypadku nie złożenia tych dokumentów na Zamawiającym ciążył
obowiązek wezwania do ich uzupełnienia.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego w zakresie
zestawu numer 5 oraz zestawu numer 14,
nakazanie Zamawiającemu wezwania Odwołującego do złożenia raportu z
walidacji lub ponownej kwalif
ikacji sterylizacji parą wodną zgodnie z normą
PN EN ISO 17665-
1:2008 oraz innych dokumentów (np.: wpis do rejestru,
certyfikaty CE, deklaracje zgodności),
względnie:
wezwania Odwołującego do uzupełnienia raportu z walidacji lub ponownej
kwalifikacji stery
lizacji parą wodną zgodnie z normą PN EN ISO 17665-
1:2008 oraz
innych dokumentów (np.: wpis do rejestru, certyfikaty CE,
deklaracje zgodności),
Ponadto
Odwołujący, wniósł o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwoty
wskazanej przez Odwołującego na rozprawie według przedłożonych na niej dokumentów.
Odwołujący przedstawił okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania.
W dniu 30 kwietnia
2018 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której
Zamawiający oświadczył, że na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp uznaje odwołanie w całości i
wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe Izba, działając na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp,
postanowi
ła umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane ww. odwołaniem.
W sytuacji umorzenia postępowania, w związku z uwzględnieniem całości zarzutów,
ustawodawca
nałożył
na
zamawiającego
obowiązek
wykonania,
powtórzenia
lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym
w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba umorzyła postępowanie odwoławcze, o czym orzekła
postanowieniem na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie Pzp.
O kosztach orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 w zw. art. 186 ust. 6 pkt 1
Pzp.
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty wniesionych odwołań przed rozpoczęciem
posiedzenia Izby, a do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca. Zachodziły zatem podstawy do orzeczenia zwrotu odwołującemu kwoty
uiszczonego wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz.
238 oraz z 2017 r. poz. 47
), który stanowi, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę, jeżeli w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie przystąpił żaden wykonawca, albo uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w
odwołaniu w całości przed otwarciem rozprawy – Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
………………………