Sygn. akt: KIO 147/19
POSTANOWIENIE
z dnia 1 luty 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 luty 2019r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 stycznia 2019 r. przez
odwołującego Baxter Polska Sp. z o.o. ul. Kruczkowskiego 8; 00-380 Warszawa w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym przez zamawiającego:
Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. ul. J. Aleksandrowicza 5; 26-617 Radom
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15.000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez Baxter Polska
Sp. z o.o. ul. Kruczkowskiego 8; 00-380 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - P
rawo zamówień publicznych
(j.t.
Dz.
U.
z
r.
poz.
ze
zm.)
na
niniejsze
postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Radomiu
Przewodniczący: ……………………..
Uzasadnienie
Odwołujący złożył odwołanie na modyfikację opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę produktów leczniczych pod numerem referencyjnym: DZP.341.62.2018.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 26.12.2018 roku pod numerem 2018/S 248-572604.
W odwołaniu zaskarżono modyfikację Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w
następujący sposób:
Działając w imieniu i na rzecz Baxter Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-380), przy
ul. Kruczkowskiego 8, zgodnie z art. 180 ust. 1 w związku z art. 182 ust. 2 pkt 1 oraz art. 182
ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r.,
poz. 1986, dalej: „ustawa PZP"), wnoszę odwołanie wobec czynności Zamawiającego
polegającej na ukształtowaniu w Postępowaniu treści SIWZ w sposób sprzeczny z
obowiązującymi przepisami prawa poprzez:
dokonanie modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w Postępowaniu w pakiecie nr 14
poprzez wydzielenie z pakietu nr 14 pozycji nr 2 do pakietu nr 218 i jednoczesne dodanie
wymogu dotyczącego konieczności zaoferowania preparatu sewofluran w przezroczystej
nietłukącej się butelce z fabrycznie zamontowanym adapterem, czyli w sposób naruszający
uczciwą konkurencję, przez to, że Zamawiający udzielając w dniu 16 stycznia 2019 r.
wyjaśnień w trybie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy PZP do treści SIWZ, wykluczył w sposób
nieuzasadniony swoimi dodatkowymi wymaganiami produkt
y innych producentów,
dopuszczając jedynie jednego wykonawcę do realizacji zamówienia,
co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art 7 ust. 1 i 3 ustawy PZP, art 29 ust 2 i 3 ustawy
PZP.
W związku z opisanymi naruszeniami oraz zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 ustawy PZP,
Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
zmiany postanowień SIWZ w następujący sposób:
I.
zmianę opisu przedmiotu zamówienia w treści SIWZ w aktualnym pakiecie nr 218
(pierwotnie pakiet nr
14 pozycja nr 2) w ten sposób, że Zamawiający usunie wymóg dotyczący
materiału, z którego jest wykonana butelka na preparat sewofluran, tj. wymóg, aby butelka była
przezroczysta i nietłukąca, tj. w ten sposób, że Zamawiający powróci do pierwotnego
brzmienia SIWZ w pakiecie nr 14 pozycja nr 2,
ewentualnie
II.
Odwołujący wnosi o dopuszczenie przez Zamawiającego możliwości oferowania w
Postępowaniu preparatu sewofluran w butelce nieprzezroczystej.
Pismem z dnia 29
stycznia 2019 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. W związku z powyższym
Zamawiający w pakiecie 218 dopuszcza możliwość zaoferowania preparatu sewofluran w
butelce nieprzezroczystej.
Do postępowania odwoławczego, w myśl art.185 ust.2 ustawy Pzp to jest w terminie 3 dni od
daty
zamieszczenia kopii odwołania na platformie Marketplanet One Place w dniu 28.01.2019
roku
nikt nie przystąpił. Bowiem z informacji od zamawiającego uzyskanej w dniu 30.01.2019r.
wynika, że zamawiający poinformował potencjalnych wykonawców w sposób jak powyżej. Do
dnia upływu terminu na wniesienie przystąpienia to jest do dnia 31 stycznia 2019 r. żaden
wykonawca nie zgłosił przystąpienia w sprawie.
W związku z powyższym, na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, orzeczono jak w
sentencji postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego. Bowiem wystąpiły
przesłanki z art. 186 ust.2 ustawy Pzp. w związku z nie przystąpieniem w terminie po stronie
zamawiającego żadnego wykonawcy.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
z zastrzeżeniem art.186 ust.6 pkt 1 ustawy Pzp. i § 5 ust.1 pkt 1) lit. a) Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzaju kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. z
dnia 7 maja 2018r. Dz. U. z 2018r. poz.972) znosząc koszty wzajemnie i dokonując zwrotu
odwołującemu kwoty uiszczonego wpisu od odwołania w wysokości 15.000,00 złotych.
Przewodniczący: …………………………