Sygn. akt: KIO 153/19
WYROK
z dnia 11 lutego 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Daniel Konicz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11
lutego 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 stycznia 2019 r. przez Odwołującego –
wykonawcę OPA-ROW sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku, w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego – Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju,
przy udziale wykonawcy MWM Elektro sp. z o.o.
z siedzibą w Trzebini, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę w łącznej wysokości
3.894,00 zł (słownie: trzy tysiące osiemset dziewięćdziesiąt cztery złote 00/100) tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2018 r., poz. 1986 j.t. ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt KIO 153/19
Uzasadnienie
Jastrzębska
Spółka
Węglowa
S.A.
z siedzibą
w
Jastrzębiu-Zdroju,
(dalej:
„Zamawiający”) prowadzi, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1986 j.t. ze zm.), zwanej dalej „Pzp”,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego sektorowego w trybie przetargu
nieograniczonego pn.: „Modernizacja maszyny wyciągowej wraz z rozdzielnią 6kV i urządzenia
sygnalizacji
szybowej
górniczego
wyciągu
szybowego
szybu
IV
z
KWK
Borynia-
Zoflówka-Jastrzębie Ruch Zofiówka”, zwane dalej: „Postępowaniem”.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii
Europejskiej 19 października 2018 r., pod nr 2018/S 202-460706.
18 stycznia 2019 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział
w
Postępowaniu o unieważnieniu uprzednio przeprowadzonej, w dniu 17 stycznia 2018 r.,
aukcji el
ektronicznej i wyznaczeniu terminu powtórzenia aukcji na dzień 23 stycznia 2019 r.
Powtórzona aukcja odbyła się w wyznaczonym terminie, a w jej wyniku ustalono,
że najkorzystniejszą ofertę złożył wykonawca OPA-ROW sp. z o.o. z siedzibą w Rybniku.
Wskazane
powyżej czynności zaskarżone zostały odwołaniem wniesionym do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej (dalej „Izba” lub „KIO”) 28 stycznia 2018 r. przez ww. wykonawcę,
zwanego dalej „Odwołującym”.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 91d oraz art. 91e
Pzp przez uznanie, że w Postępowaniu możliwe jest
unieważnienie prawidłowo przeprowadzonej aukcji elektronicznej w sytuacji,
gdy w trakcie trwania aukcji nie wystąpiła awaria systemu teleinformatycznego,
powodująca przerwanie aukcji elektronicznej, a aukcja została zamknięta przez
Zamawiającego;
2. art. 91d
Pzp przez uznanie, że w Postępowaniu możliwe jest unieważnienie
prawidłowo przeprowadzonej aukcji elektronicznej z powodu „błędu konfiguracji
operatora s
ystemu”, pomimo pozytywnego przeprowadzenia, w dniu 16.01.2019 r.,
aukcji testowej, zorganizowanej celem weryfikacji, konfiguracji wymagań
sprzętowych, przetestowania poprawności działania oraz złożenia ofert
podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
3. art. 91b ust. 1 Pzp przez uznanie,
że istnieją przesłanki do ponownego zaproszenia
do udziału w aukcji elektronicznej (wyznaczonej na dzień 23.01.2019 r.)
jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające
odrzuceniu;
4. art. 91a ust. 1 Pzp przez przeprowadzenie w dniu 23.01.2019 r. ponownie aukcji
elektronicznej, w sytuacji gdy akcja elektroniczna w dniu 17.01.2019 r. została
prawidłowo przeprowadzona, nie została przerwana i została zamknięta przez
Zamawiającego;
5. art. 91d ust. 2 Pzp przez zaniechanie wyboru najkorzystniejszej oferty w oparciu
o
kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu, z uwzględnieniem
wyników aukcji elektronicznej przeprowadzonej w dniu 17.01.2019 r.;
6. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez prowadzenie P
ostępowania w sposób naruszający zasadę
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na unieważnieniu czynności przeprowadzenia
aukcji elektronicznej w dniu 17.01.2019 r.;
unieważnienia czynności polegającej na ponownym zaproszeniu wszystkich
wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu i ponownym
przeprowadzeniu, w dniu 23.01.2019 r, aukcji elektronicznej;
3. dokonanie wyboru
oferty Odwołującego, złożonej w toku aukcji elektronicznej,
równej złożonej przez Odwołującego ofercie pisemnej, jako najkorzystniejszej na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Odwołujący stwierdził, że jego interes prawny wyraża się w tym, że w przypadku
prawidłowego zastosowania przez Zamawiającego przepisów Pzp nie doszłoby do naruszenia
istotnych zasad udzielania zamówień publicznych mających wpływ na wynik Postępowania,
a
Odwołujący mógłby pozyskać zamówienie w oparciu o złożoną ofertę w toku aukcji
elektronicznej (w dniu 17.01.2019
r.), równą ze złożoną przez Odwołującego ofertą pisemną,
ponieważ jego oferta jest ważna i nie podlega odrzuceniu, a w przypadku uwzględnienia
odwołania jest ofertą najkorzystniejszą.
Na uzasadnienie zarzutów odwołania Odwołujący stwierdził, co następuje.
I. Naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
Zasada równego traktowania wykonawców oznacza jednakowe traktowanie
wykonawców na każdym etapie postępowania, bez stosowania przywilejów, ale także środków
dyskryminujących wykonawców ze względu na ich właściwości. Jej przestrzeganie polega na
stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej lub
podobnej sytuacji, nie zaś na jednakowej ocenie wykonawców. Ustawa wskazuje na
zapewnienie równego dostępu do istotnych dla postępowania informacji w jednakowym
czasie, zawiera nakaz dokonywania oceny warunków oraz oceny ofert według wcześniej
sprecyzowanych i znanych wykonawcom kryteriów, na podstawie dokumentów przedłożonych
we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofercie, nie zaś innej wiedzy
zamawiającego. Zawarta w art. 7 ust. 1 Pzp norma prawna nakazująca równe traktowanie
wykonawców nie znajdzie zastosowania w postępowaniach, w których bierze udział tylko
jeden wykonawca. Nie oznacza to jednak, że nie może dojść do naruszenia tej zasady przez
celową eliminację wykonawców i doprowadzenie do sytuacji, w których tylko jeden z nich
weźmie udział w postępowaniu.
II. naruszenie art. 91d, art. 91e Pzp, art. 91b ust. 1 i art. 91a ust. 1 Pzp
W P
ostępowaniu złożone zostały dwie oferty. Oferta Odwołującego była ofertą
najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Pismem z 18.01.2019 r. Odwołujący został poinformowany o unieważnieniu
przeprowadzonej w dniu 17.01.2019 r., w godz. 10:00-10:20, aukcji elektronicznej z uwagi na
błąd konfiguracji operatora aukcji, oraz o ponownym zaproszeniu wykonawców, którzy złożyli
of
erty niepodlegające odrzuceniu do udziału w nowej aukcji w dniu 23.01.2019 r.
W dniu 17.01.2019 r., po uprzednim przeprowadzeniu aukcji testowej w dniu
16.01.2019 r., w której Odwołujący skutecznie złożył postąpienia, Odwołujący wziął udział
w aukcji elek
tronicznej. W trakcie jej trwania Odwołujący nie stwierdził występowania
jakichkolwiek problemów technicznych, a Zamawiający nie informował o zgłoszeniu
p
roblemów technicznych po stronie operatora czy też po stronie innych wykonawców.
Aukcja
nie została przerwana przez Zamawiającego, uzyskując o godz. 10:20 status
„zakończona”. Oferta złożona przez Odwołującego uzyskała 100 punktów i zajęła 1-sze
miejsce w rankingu.
Artykuł 91d ust. 1 Pzp przewiduje, że w przypadku wystąpienia awarii
systemu teleinformatycz
nego,
która
spowoduje
przerwanie
aukcji
elektronicznej,
„zamawiający wyznacza termin kontynuowania aukcji elektronicznej na następujący po
usunięciu awarii dzień roboczy, z uwzględnieniem stanu ofert po ostatnim zakończonym
postąpieniu”. W przypadku aukcji przeprowadzonej w dniu 17.01.2019 r. awaria nie
spowodowała przerwania aukcji elektronicznej, Odwołujący nie stwierdził występowania
jakichkolwiek problemów technicznych z platformą aukcyjną, a Zamawiający nie przerwał też
aukcji z przyczyn leżących po stronie operatora aukcji na wniosek któregokolwiek
z w
ykonawców i umożliwił jej zakończenie z wynikiem jak wyżej, co jednoznacznie wskazuje,
że w przedmiotowej sprawie nie miała miejsca awaria systemu teleinformatycznego
powodująca przerwanie aukcji. Dodatkowo wskazać należy, że przepis art. 91d ust. 1 Pzp nie
przewiduje możliwości unieważnienia aukcji w całości, a jedynie możliwość jej przerwania,
do
czasu usunięcia awarii systemu teleinformatycznego. O przerwie takiej nie może zaś
zdecydować arbitralnie Zamawiający, a może ona być spowodowana jedynie obiektywną
przyczyną dotyczącą wszystkich podmiotów biorących udział w aukcji, tj. awarią systemu
teleinformatycznego.
W związku z tym należy stwierdzić, że aukcja ta uległa zakończeniu
w
terminie określonym w zaproszeniu do udziału w aukcji elektronicznej.
Po zakończeniu aukcji elektronicznej, poza ogólnym oświadczeniem Zamawiającego
o
„błędzie konfiguracji operatora aukcji” Odwołujący nie otrzymał od Zamawiającego,
żadnego z wykonawców, ani od operatora aukcji elektronicznej żadnego dowodu
potwierdzającego faktyczną przyczynę domniemanych problemów technicznych. W tym
miejscu zwrócić należy uwagę, że to na nadawcy oświadczenia przesyłanego drogą
elektroniczną (tu wykonawcy składającego postąpienie), spoczywa ciężar udowodnienia
złożenia oświadczenie woli w sposób umożliwiający zapoznanie się z jego treścią przez
Zamawiającego. Alternatywnie wykonawca próbujący wywieść skutki prawne z domniemanej
awarii systemu obsługi aukcji elektronicznej wskazać musi obiektywne przyczyny techniczne
leżące po stronie Zamawiającego, które uniemożliwiły mu czynne uczestnictwo w aukcji
i
wykonanie skutecznego postąpienia. Do czasu udowodnienia jednego z powyższych
wynik aukcji z dnia 17.01.2019 r. jest
wiążący, aukcja nie powinna zostać unieważniona,
a
Zamawiający winien dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Z ostrożności Odwołujący wystąpił do operatora platformy aukcyjnej o przedstawienie
wszelkich dowodów, m.in. w postaci logów i zapisów rewizyjnych, które świadczą
o
wystąpieniu podczas aukcji błędów uniemożliwiających składanie przez wykonawców
postąpień. Niestety do dnia złożenia odwołania Odwołujący nie otrzymał odpowiedzi od
operatora. Odpowiedzi takiej nie otrzymał również od Zamawiającego, pomimo złożenia
takiego zapytania.
III. Naruszenie art. 91d ust. 2 Pzp
Zgodnie z ww. przepisem z
amawiający po zamknięciu aukcji wybiera najkorzystniejszą
ofertę w oparciu o kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu,
z
uwzględnieniem wyników aukcji elektronicznej. Odwołujący wskazał wyżej, że aukcja w dniu
17.01.2019 r. została przeprowadzona prawidłowo, bez przerw i została zamknięta przez
Zamawiającego. W związku z tym oferta Odwołującego, złożona w toku aukcji w dniu
17.01.2019 r., równa ofercie pisemnej złożonej przez Odwołującego, winna zostać wybrana
jako najkorzystniejsza w oparciu o kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu.
Do
odwołania Odwołujący załączył następujące dokumenty, wnosząc o dopuszczenie
i przeprowadzenie dowodów z ich treści:
Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej z 11 stycznia 2019 r. – dowód O1;
Wezwanie do opublikowania wyników aukcji elektronicznej z 17 stycznia 2018 r. –
dowód O2;
3. Zap
roszenie do udziału w aukcji elektronicznej z 18 stycznia 2019 r. – dowód O3;
Pismo Odwołującego z 22 stycznia 2019 r. kwestionujące unieważnienie aukcji
elektronicznej z 17 stycznia 2019 r. i zasadność ponownego przeprowadzenia aukcji
– dowód O4;
5. Informacja o wynikach aukcji elektronicznej z 23 stycznia 2019 r.
– dowód O5;
Pismo Odwołującego z 24 stycznia 2019 r. wzywające Zamawiającego do
przedstawienia dowodów potwierdzających wystąpienie błędów uniemożliwiających
dokonywanie postąpień w toku aukcji z 17 stycznia 2019 r. – dowód O6;
Zrzuty ekranu (5 szt.) obrazujące działanie systemu na chwilę przed zakończeniem
aukcji i chwilę po jej zakończeniu – dowody O7;
Zrzuty ekranu (2 szt.) z zawartością wszystkich aukcji (w tym testowych)
przeprowadzonych w ramac
h Postępowania – dowody O8;
Zrzuty ekranu (3 szt.) ukazujące zakończoną 17 stycznia 2019 r. aukcję
elektroniczną i zawierające okno dialogowe z wiadomością systemową
o
wstrzymaniu aukcji ze względu na awarię serwera ją obsługującego – dowody O9.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie w powołaniu na
poniższą argumentację.
Zamawiający podał, że w związku z faktem złożenia dwóch ofert niepodlegających
odrzuceniu (oferty Odwołującego i wykonawcy MWM Elektro sp. z o.o. z siedzibą w Trzebini ,
zwanego dalej „Wykonawcą M”) Zamawiający w dniu 11 stycznia 2019 r. zaprosił obu
wykonawców do wzięcia udziału w aukcji elektronicznej wyznaczonej na dzień 17 stycznia
2019 r., na
godz. 10.00. Treść zaproszenia zawierała informacje dotyczące wymagań
technicznych związanych z uczestniczeniem w aukcji oraz informacje dotyczące zasad jej
przeprowadzenia. Ponadto w zaproszeniu Z
amawiający przewidział przeprowadzenie aukcji
testowej, która miała pozwolić wykonawcom na zapoznanie się ze sposobem składania
postąpień w trakcie właściwej aukcji oraz funkcjonowaniem platformy aukcyjnej.
Aukcja
testowa została wyznaczona na dzień 16 stycznia 2019 r., na godz. 10.00.
W t
rakcie aukcji testowej zarówno Odwołujący, jak i Wykonawca M zgłosili brak
możliwości dokonywania postąpień. Wykonawcy wskazali, że pomimo złożenia
kwalifikowanego podpisu elektronicznego w oprogra
mowaniu obsługującym podpis,
na
platformie wyświetlany jest komunikat o błędzie uniemożliwiającym złożenie postąpienia.
Jeszcze w trakcie aukcji testowej Z
amawiający zwrócił się do operatora platformy aukcyjnej –
Otwarty Rynek Elektroniczny S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej „Operator”)
o
zdiagnozowanie i rozwiązanie problemu. Błąd został usunięty, wskutek czego aukcja
testowa zost
ała w tym samym dniu ponowiona o godzinie 12.00. W trakcie powtórzonej aukcji
nie wystąpiły żadne problemy techniczne utrudniające lub uniemożliwiające wykonawcom
składanie kolejnych postąpień.
W trakcie właściwej aukcji elektronicznej, która odbyła się w dniu 17 stycznia 2019 r.
Wykonawca
M zawiadomił, że podobnie jak w aukcji testowej, nie mógł dokonać postąpienia
i
wystąpił tożsamy błąd platformy obsługującej aukcję elektroniczną. Na podstawie ustaleń
poczynionych przez Zamawiającego oraz działającego w jego imieniu Operatora stwierdzono,
że ponownie wystąpił błąd, który uniemożliwił wykonawcom składanie ofert w trakcie pierwszej
aukcji testowej.
W związku z tym w dniu 18 stycznia 2019 r. Zamawiający zawiadomił
wykonawców o unieważnieniu przedmiotowej aukcji oraz wyznaczeniu na dzień 23 stycznia
2019 r. terminu ponownego jej przeprowadzenia.
W dniu 22 stycznia
2019 r. przeprowadzona została aukcja testowa, natomiast w dniu
23 stycznia
2019 r. właściwa aukcja. W trakcie żadnej z wymienionych aukcji nie wystąpiły
jak
iekolwiek problemy techniczne, które by uniemożliwiły wykonawcom składanie postąpień.
W wyniku aukcji elektronicznej O
dwołujący złożył ofertę ocenioną jako najkorzystniejsza.
Ustosunkowując się stricte do zarzutów odwołania Zamawiający podkreślił, że zgodnie
z art. 179 ust. 1 Pzp
środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes
w
uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. Wykonawca wnoszący odwołanie musi
wykazać fakt posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody
w wyniku działania zamawiającego. Powyższy obowiązek sprowadza się de facto do
udowodnieni
a, że wskutek naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, odwołujący nie
uzyskał zamówienia, które uzyskałby gdyby zamawiający działał prawidłowo i w wyniku tego
działania mógł ponieść szkodę. Oznacza to, że interes przysługuje wykonawcy, który jest
w
stanie wykazać, że w przypadku prawidłowego działania zamawiającego uzyskałby
zamówienie.
Zamawiający, w powołaniu na wyrok KIO w sprawie o sygn. akt KIO 169/14, stwierdził,
że nie może uzasadniać interesu w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp możliwość uzyskania
zamówienia na korzystniejszych warunkach ze względu na wyższą cenę zaoferowaną w toku
pierwszej z aukcji. Nie stanowi to bowiem o posiadaniu interesu w uzyskaniu danego
zamówienia, a co najwyżej interesu w uzyskaniu zamówienia na dogodniejszych dla
zainteresowanego warunkach.
Z najdalej
idącej ostrożności, wyłącznie na wypadek nieuwzględnienia przez Izbę
prze
dstawionej powyżej argumentacji, Zamawiający podniósł, że Odwołujący składał
postąpienia jedynie w trakcie aukcji testowej z 16 stycznia 2019 r. W trakcie właściwej aukcji
nie złożył on żadnego postąpienia. Nie dokonywał postąpień w toku właściwej aukcji, stąd nie
mógł stwierdzić, że platforma działała prawidłowo, ponieważ błąd ujawniał się wyłącznie przy
próbie złożenia postąpienia. Zamawiający nie informował o problemie przed zakończeniem
aukcji,
jako że nie został on wówczas zdiagnozowany i usunięty. Istotne w tym zakresie
ustalenia zostały poczynione dopiero następnego dnia (18 stycznia 2019 r.), kiedy to
Z
amawiający zawiadomił wykonawców o unieważnieniu oraz powtórzeniu czynności aukcji
elektronicznej.
Żaden przepis rangi ustawowej, w tym Pzp nie pozwala Zamawiającemu na
przerwanie aukcji elektronicznej. Dlatego nie wiadomo jakie znaczenie dla rozstrzygnięcia
sprawy ma zarzucane
w treści odwołania zaniechania przerwania biegu aukcji.
Zamawiający wskazał następnie, że był uprawniony do unieważnienia aukcji
elektronicznej, bowiem w jej
trakcie wykonawcy nie dokonali żadnego postąpienia.
Przywołał wyrok Izby w sprawie o sygn. akt KIO 2427/11, z którego wywiódł, że podstawą do
uznania aukcji elektronicznej za wadliwą jest wyłącznie wyjaśnienie, ustalenie i wykazanie,
że wadliwy przebieg aukcji wywołany jest przyczyną leżącą po stronie zamawiającego lub
platformy aukcyjnej, co miało miejsce w przedmiotowej sprawie. Wskazał ponadto,
że zamawiający jest w każdym czasie uprawniony do samodzielnego uchylenia wadliwie
dokonanej czynności.
Zamawiający zauważył w końcowej części odpowiedzi na odwołanie, że Odwołujący
w
żaden sposób nie wykazał, że wziął czynny udział w aukcji elektronicznej z dnia 17 stycznia
2019 r., tj. dokonywał postąpień za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Stąd Odwołujący nie wykazał, że brak możliwości składania postąpień przez Wykonawcę M
wynikał z okoliczności leżących po jego stronie. Jednocześnie Zamawiający udowodnił,
że w trakcie pierwszej z wyznaczonych aukcji wystąpił błąd platformy, wskutek którego
składanie kolejnych postąpień było wyłączone. Konsekwencją powyższego jest wniosek,
zgodnie z którym Odwołujący nie wypełnił spoczywającego na nim ciężaru dowodowego,
co
przesądza o konieczności oddalenia odwołania jako niewykazanego.
Zamawiający wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści:
1. Raportu z przebiegu aukcji testowej z 16 stycznia 2019 r.
– dowód Z1;
2. Korespondencji
poczty
elektronicznej
przedstawiciela
Wykonawcy M
do
Zamawiającego z 16 stycznia br. z opisem błędu występującego w trakcie aukcji
testowej
– dowód Z2;
Korespondencji poczty elektronicznej przedstawiciela Odwołującego do
Zam
awiającego z 16 stycznia br. z opisem błędu występującego w trakcie aukcji
testowej i zrzutami ekranu (2 szt.) obrazującymi błąd – dowody Z3;
Korespondencji poczty elektronicznej pracownika Zamawiającego do Operatora
z
16 stycznia 2019 r. z informacją o zgłoszonym błędzie w przebiegu aukcji testowej
z załącznikiem w postaci zrzutu ekranu – dowody Z4;
5. Raportu z przebiegu aukcji z 17 stycznia 2019 r.
– dowód Z5;
6. Korespondencji
poczty
elektronicznej
przedstawiciela
Wykonawcy M
do
Zamawiającego z 17 stycznia br. z informacją o występowaniu błędu w trakcie aukcji
i zrzutami ekranu (2 szt.) obrazującymi błąd – dowody Z6;
Korespondencji poczty elektronicznej pracownika Zamawiającego do Operatora
z
17 stycznia 2019 r. z informacją o zgłoszonym przez Wykonawcę M błędzie
w przebiegu aukcji
– dowód Z7;
Korespondencji poczty elektronicznej przedstawiciela Operatora do Zamawiającego
z 17 stycznia 2019 r. z informacją o błędzie konfiguracji aukcji z 17 stycznia br. –
dowód Z8;
9. Pisma przedstawiciela Operatora z 31 stycznia
2019 r. wyjaśniającego przyczyny
błędów występujących podczas aukcji z 16 i 17 stycznia br. – dowód Z9.
które załączył do odpowiedzi na odwołanie.
Do postępowania odwoławczego, po stronie Zmawiającego, przystąpienie zgłosił
Wykonawca M, wnosząc o oddalenie odwołania. Izba, wobec spełniania przez zgłoszone
przystąpienie przesłanek z art. 185 ust. 2 Pzp, postanowiła o dopuszczeniu Wykonawcy M
(dalej również „Przystępujący”) do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Zamawiającego.
W zgłoszonym przystąpieniu Wykonawca M wskazał, że brak było podczas aukcji
elektronicznej z dnia 17 stycznia 2019 r.
możliwości przesłania oferty handlowej
(jakiegokolw
iek postąpienia) do platformy Operatora, wobec czego Przystępujący
poinformował go o tym fakcie, uzyskując telefonicznie informację, że doszło do problemów
technicznych po stronie Operatora
. Problem był analogiczny do tego, który pojawił się podczas
aukcji testowej przeprowadzonej w dniu 16 stycznia 2019 r.
Następnie, problem został
zgłoszony Zamawiającemu, który po analizie sprawy i pozyskaniu informacji ze strony
O
peratora podjął decyzję o unieważnieniu aukcji z dnia 17 stycznia 2019 r.
W tym stanie rzecz
y Zamawiający zasadnie unieważnił czynność aukcji z dnia
17 stycznia 2019 r.
, gdyż brak było technicznej możliwości składania postąpień (błąd
konfiguracji operatora aukcji).
Przystępujący podkreślił, że kluczowe jest, że żadne postąpienie nie zostało dokonane,
gdyż Przystępujący nie był w stanie go dokonać z uwagi na błąd operatora aukcji,
a
Odwołujący nie miał faktycznej potrzeby jego dokonania, gdyż jego oferta była w chwili
otwarcia aukcji najkorzystniejsza. Z tego wzg
lędu nie było obaw co do tego, że aukcja zostanie
przeprowadzona „po raz drugi”, gdyż aukcja w dniu 17 stycznia 2019 r. de facto się nie odbyła.
Z tych przyczyn aukcja z dnia 23 stycznia 2019 r.
stanowiła faktycznie kontynuację aukcji
z dnia 17 stycznia 2019 r. i zgodnie z art. 91d ust. 1 Pzp
była prowadzona z uwzględnieniem
stanu ofert z tego dnia.
Zdaniem Wykonawcy M g
dyby faktycznie nie wystąpiły przeszkody techniczne do
składania ofert w dniu 17 stycznia 2019 r., to Odwołujący nie powinien brać udziału w aukcji
z dnia 23 stycznia 2019 r., a jego obecne stanowi
sko należy postrzegać wyłącznie jako próbę
bezpodstawnego uchylenia się od skutków złożenia przez niego niekorzystnej cenowo oferty.
Wykonawca M wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści
załączników do zgłoszonego przystąpienia w postaci:
1. Korespondencji poczty elektronicznej przedstawiciela Wykonawcy M do Operatora
z 18 stycznia 2019 r. ze wskazaniem na nieprawidłowości w toku aukcji z 17 stycznia
2019 r. wraz z załącznikami w postaci pisma reklamacyjnego i zrzutów ekranu
szt.) obrazujących próby dokonania postąpień w toku aukcji i rodzaj
generowanego w związku z nimi błędu i potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia –
dowody P1;
2. Korespondencji poczty elektronicznej przedstawiciela Wykonawcy M do
Zamawiającego z 17 stycznia 2019 r. z informacją o nieprawidłowościach
w przebiegu aukcji
– dowód P2;
Zrzutu ekranu obrazującego listę połączeń telefonicznych wykonywanych przez
przedstawiciela Wykonawcy M do Operatora w dniu 17 stycznia 2019 r.
– dowód P3;
Raportów z przebiegu aukcji testowych (2 szt.) przeprowadzonych 16 stycznia
2019 r.
– dowody P4;
5. Raportu z przebiegu aukcji przeprowadzonej 17 stycznia 2019 r.
– dowód P5;
Na rozprawie strony podtrzymały omówione powyżej stanowiska w sprawie.
Zamawiający wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z treści:
1. Raportu z przebiegu drugiej aukcji testowej z 16 stycznia 2019 r. ze zrzutem ekranu
obrazującym dokonywane w jej toku postąpienia – dowody Z10;
2. Raportu z przebiegu aukcji z 23 stycznia 2019 r.
– dowód Z11;
a nadto wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu
informatyki na okoliczność ustalenia przyczyn braku możliwości dokonywania przez
Przystępującego postąpień w toku aukcji z 17 stycznia 2019 r.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając zgromadzony materiał
dowodowy omówiony w dalszej części uzasadnienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia
i
stanowiska
Stron
postępowania
odwoławczego
zawarte
w
przytoczonych powyżej pismach procesowych, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Skład
orzekający
stwierdził,
że
Odwołujący
jest
legitymowany,
zgodnie z przepisem art.
179 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści dokumentacji Postępowania w części
obejmującej ww. dokumenty załączone do pisemnych stanowisk stron i uczestnika
postępowania odwoławczego. Na ich podstawie skład orzekający stwierdził, że okoliczności
stanu faktycznego nie są sporne i nie wymagają dodatkowego omówienia.
Skład orzekający oddalił wniosek dowodowy Zamawiającego o dopuszczenie
i
przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu informatyki, na okoliczność ustalenia
przyczyn braku możliwości dokonywania przez Przystępującego postąpień w toku aukcji
z 17 stycznia 2019 r.
W sprawie nie zaszła konieczność odwoływania się do wiadomości
specjalnych, uzasadniająca potrzebę przeprowadzenia takiego dowodu (art. 190 ust. 4 zdanie
pierwsze in fine
Pzp), ponieważ ustalenie stanu faktycznego w zakresie objętym tezą
dowodową możliwe było na podstawie dowodów Z8 i Z9. W tej sytuacji uwzględnienie wniosku
Zamawiającego powodowałoby nieuzasadnioną zwłokę w postępowaniu odwoławczym,
przemawiającą za odmową przeprowadzenia dowodu (por. art. 190 ust. 6 in fine Pzp).
W powyższych okolicznościach Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu.
Na wstępie Izba zbadała legitymację Odwołującego do wniesienia odwołania,
kierując się wytycznymi z art. 179 ust. 1 Pzp. W wyniku tego badania skład orzekający doszedł
do wniosku, że Odwołujący, w realiach stanu faktycznego rozpoznawanej sprawy,
nie
legitymuje się interesem w uzyskaniu zamówienia. W pojęciu tym nie mieści się bowiem
dążenie do uzyskania zamówienia na warunkach bardziej korzystnych niż ustalonych w wyniku
powtórzonej 23 stycznia 2019 r. aukcji elektronicznej, na co wprost wskazywała argumentacja
Odwołującego. Interes w uzyskaniu zamówienia posiada taki wykonawca, któremu w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp uniemożliwiono ubieganie się o udzielenie
zamówienia, bądź uzyskanie takiego zamówienia, z czym niewątpliwie nie mamy ad casum
do
czynienia, skoro oferta Odwołującego w wyniku powtórnego przeprowadzenia aukcji
elektronicznej
jest ofertą najkorzystniejszą (dowód O5). W konsekwencji skład orzekający
podziela zapatry
wania wyrażone przez KIO w wyroku z 12 lutego 2014 r., sygn. akt KIO 169/14
i wskazuje, że podobne stanowisko Izba zajęła również w wyrokach z 24 stycznia 2012 r.,
sygn. akt KIO 93/12, 22 lipca 2013 r., sygn. akt KIO 1610/13, czy 30 grudnia 2014 r., sygn. akt
KIO 2640/14. Dokonane przez Izbę ustalenie dotyczące braku interesu stanowi samodzielną
przesłankę oddalenia odwołania (por. wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 5 maja 2008 r.,
sygn. akt IX Ga 44/08).
Odnosząc się dodatkowo merytorycznie do zarzutów odwołania Izba prezentuje
pogląd, że twierdzenie, jakoby Zamawiający nie mógł powtórzyć aukcji elektronicznej,
a
jedynie, zgodnie z art. 91d Pzp, aukcję taką kontynuować (przy zaistnieniu przesłanek i na
warunkach
wynikających z tego przepisu), jest chybione. Nie ulega wątpliwości,
że zamawiający jest uprawniony do korygowania wadliwych czynności w postępowaniu,
niezależnie od przyczyn leżących u podstaw takiego działania. Wadliwość taka dotknęła
aukcję elektroniczną przeprowadzoną w dniu 17 stycznia 2019 r., bowiem – co bezsprzecznie
potwierdzają dowody P1, P2, Z6 i Z7 – Przystępujący nie mógł dokonywać w jej toku postąpień
z uwagi na
okoliczności, na które nie miał wpływu. Okoliczność ta obciążała Operatora, na co
wskazują dowody Z8 i Z9. Nie ma przy tym znaczenia, że w przekonaniu Odwołującego aukcja
przebiegała poprawnie, bowiem z jego perspektywy nie sposób dostrzec było jakichkolwiek
nieprawidłowości w tym zakresie, (dowody O7), w szczególności nie doszło do wstrzymania
aukcji ze względu na awarię serwera ją obsługującego (dowody O9). Nawiasem mówiąc
Odwołujący nie dokonywał w toku tej aukcji postąpień (dowody Z5 i P5), wobec czego nie mógł
stwierdzić, czy platforma aukcyjna zadziałałaby prawidłowo przy próbie postąpienia.
Oceniając tą kwestię z punktu widzenia Wykonawcy M należało stwierdzić, że nie doszło do
realizacji istoty aukcji elektronicznej,
którą – zgodnie z art. 91c ust. 1 Pzp – jest możliwość
dokonywania korzystniejszych
postąpień za pomocą stosownego formularza. Ergo utrzymanie
w mocy wyniku auk
cji z 17 stycznia 2019 r. stanowiłoby naruszenie ww. przepisu, a nadto
zasady uczciwej konkurencji
, bowiem wykonawca prawidłowo zaproszony do udziału w aukcji
pozbawiony został, z przyczyn od siebie niezależnych, możliwości konkurowania w celu
uzyskania za
mówienia. Nie sposób nie zauważyć również, że omawiana argumentacja
Odwołującego wywoływałaby i ten skutek, że jeżeli w toku aukcji nie doszłoby do sytuacji
opisanej w przepisie art. 91d Pzp, a, przykładowo, uczestniczyłby w niej wykonawca,
którego oferta powinna zostać odrzucona z uwagi na niezgodność jej treści z SIWZ (o czym
zamawiający przesądza przed zaproszeniem do udziału w aukcji – argument z art. 91a ust. 1
zdanie pierwsze in fine Pzp
), to zamawiający pozbawiony byłby w ogóle możliwości usunięcia
stanu niezgodności z prawem (tu – sprzeczności z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp).
Chybiony był również wniosek Odwołującego o braku możliwości unieważnienia aukcji
elektronicznej w całości. Pozytywnie w tej kwestii wypowiedział się TSUE w wyroku C-324/14
z 7 kwietnia 20
16 r. wskazując, że „[…]wyrażone w art. 2 dyrektywy 2004/18 zasady równego
i niedyskryminacyjnego traktowania wykonawców należy interpretować w ten sposób,
że wymagają one unieważnienia i powtórzenia aukcji elektronicznej, do udziału w której nie
został zaproszony wykonawca, który złożył dopuszczalną ofertę[…]”. Wnioski płynące
z
uzasadnienia tego orzeczenia należy per analogiam odnieść do przedmiotowej sprawy,
w
której wprawdzie wszyscy wykonawcy, którzy złożyli „dopuszczalne oferty” zostali
dopuszczeni do udziału w aukcji, ale sam jej przebieg był nieprawidłowy z uwagi na zaistnienie
okoliczności opisanych powyżej. W żadnym z tych przypadków nie dochodzi do awarii
w rozumieni
u art. 91d Pzp, ale jednocześnie w każdym z nich – do sprzeczności z innymi
przepisami Pzp
, które wymagają usunięcia w celu przywrócenia prowadzonej procedury do
stanu zgodności z prawem.
W konsekwencji orzeczono jak w pkt 1 sentencji wyroku.
O kosztach p
ostępowania (pkt 2 sentencji wyroku) rozstrzygnięto stosownie do jego
wyniku, na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp,
oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 pkt 1 w zw.
z § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wy
sokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r., poz. 972 j.t.).
Przewodniczący: ……………………………………….