Sygn. akt: KIO 157/19
WYROK
z dnia 15 lutego 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Marcin Jakóbczak
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego w
dniu 28
stycznia 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez Odwołującego –
FBSerwis S.A. (ul. Stawki 40 01-040 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w
Warszawie (u. Wronia 53, 00-874 Warszawa) -
Oddział w Warszawie (ul. Mińska 25, 03-808
Warszawa),
przy udziale wykonawcy: M. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą proKoncept.
Budownictwo i Architektura M. B. (
ul. Modlińska 27/1 05-135 Wieliszew) zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – FBSerwis S.A. (ul. Stawki
40 01-040 Warszawa) i:
2.1. zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
t
ysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
……………………………
Sygn. akt KIO 157/19
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), [ustawa Pzp lub
Pz
p] przez zamawiającego: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w
Warszawie
(Zamawiający), którego przedmiotem jest „Bieżące utrzymywanie obiektów
inżynierskich GDDKiA Oddziału w Warszawie w podziale na 6 zadań"; Zadanie 6 - Rejon
Radom, Zwo
leń, Grójec. nr sprawy: GDDKIA.O.WA.D- 241.78.2018 (dalej: „Postępowanie").
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych nr
644913-N-2018 z dnia 2018-11-
09 r. Wnosząc odwołanie wykonawca: FBSerwis S.A. z
Warszawy zarzucił Zamawiającemu obrazę następujących przepisów prawa:
1. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 4, art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz w zw. z art.
22 ust. Ib pkt 3 ustawy Pzp - dokonanie wyboru oferty ProKoncept jako oferty
najkorzystniejszej w Postępowaniu, pomimo iż wykonawca ten nie wykazał spełnienia
warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego posiadania zdolności technicznej w zakresie
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, gdyż:
a. na etapie złożenia oferty nie dysponował osobami Pana P. J. oraz Pana M. K., gdyż w tym
czasie ww. osoby były zatrudnione przez zupełnie inne podmioty, co oznacza, że
ProKoncept nie spełniał warunku udziału w postępowaniu w chwili składania swojej oferty,
a dopiero w trakcie postępowania pozyskał zgodę ww. osób na współpracę w ramach
zamówienia udzielanego w niniejszym Postępowaniu;
b. dedykowany na stanowisko Kierownika Robót Pan P. J., wbrew treści przedłożonego przez
ProKoncept w trybie art. 26 ust. 3 ustawy PZP wykazu osób skierowanych do realizacji
z
amówienia, nie pełnił funkcji kierownika robót mostowych przy realizacji obiektów: kładka
dla pieszych w km 42+962, przepust w km 42+972, przejście pod torami w km 43+097,
wiadukt kolejowy w km 43+474 na kontrakcie: Modernizacja linii kolejowej Warszawa-
Łódź, Etap II, LOT A, Odcinek Warszawa Zachodnia - Skierniewice, Żyrardów -
Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów - Miedniewice, co oznacza, że osoba ta nie
spełnia wymagań określonych przez Zamawiającego w zakresie warunku udziału w
Postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej wykonawcy,
c. ProKoncept nie wykazał, aby dedykowany na stanowisko Kierownika Robót Pan P. J.
posiadał wymagane przez Zamawiającego doświadczenie w remoncie, przebudowie lub
budowie obiektu inżynierskiego wskazanego w rozporządzeniu Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. z 2000 nr 63,
poz. 735 ze zm.), bowiem powołał się na pełnienie przez ww. osobę funkcji kierownika
robót przy:
i. kładce dla pieszych w km 42+962, która nie była drogowym obiektem inżynierskim w
rozumieniu ww. rozporządzenia, lecz kolejowym obiektem inżynieryjnym, a nadto kładka
ta w ramach wskazanej w wykazie inwestycji została rozebrana, nie była zaś
remontowana, budowana ani przebudowywana,
ii. przepuście w km 42+972, przejściu pod torami w km 43+097 oraz wiadukcie kolejowym
w km 43+474, które to obiekty nie są drogowymi obiektami inżynierskim w rozumieniu
przywołanego rozporządzenia, lecz kolejowymi obiektami inżynieryjnymi.
2. art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp - zaniechanie wykluczenia ProKoncept
z Postępowania pomimo niewykazania spełnienia przez niego warunku udziału w
Postępowaniu określonego w pkt 1 powyżej,
3. art. 24 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp - zaniechanie wykluczenia ProKoncept
z Postępowania, pomimo iż wykonawca ten w wyniku rażącego niedbalstwa lub
zamierzonego działania wprowadził w błąd Zamawiającego przy przedstawieniu
informacji, że spełnia warunek udziału w Postępowaniu dotyczący posiadania zdolności
technicznej w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
podczas gdy jak zostało wskazane w pkt 1 powyżej ww. warunków ProKoncept nie spełnił,
przy czym ProKoncept będąc profesjonalistą ubiegającym się o zamówienie publiczne
powinien dochować należytej staranności i zweryfikować prawdziwość informacji o
posiadanych kompetencjach personelu dedykowanego do wykonywania zamówienia (czy
ich braku) w zakresie określonym w SIWZ, stąd też podanie przez niego informacji
niezgodnych z rzeczywistością musi być ocenione jako przejaw co najmniej rażącego
niedbalstwa i to niedbalstwa rażącego,
4. art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie wykluczenia
ProKoncept z Postępowania, pomimo że wykonawca ten w wyniku co najmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w zakresie tego, że spełnia
warunek udziału w Postępowaniu dotyczący posiadania zdolności technicznej w zakresie
dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, przy czym ProKoncept
będąc profesjonalistą ubiegającym się o zamówienie publiczne powinien dochować
należytej staranności i zweryfikować prawdziwość informacji o posiadanych
kompetencjach personelu dedykowanego do wykonywania zamówienia (czy ich braku) w
zakresie określonym w SIWZ, stąd też podanie przez niego informacji niezgodnych z
rzeczywistością musi być ocenione jako przejaw co najmniej lekkomyślności, o ile nie
niedbalstwa (i to rażącego).
Wykonawca wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
(1) unieważnienie decyzji o wyborze oferty ProKoncept jako oferty najkorzystniejszej, (2)
wykluc
zenie ProKoncept z Postępowania. Ponadto o zasądzenie na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania według norm przepisanych, w tym kosztów zastępstwa według spisu,
który przedłożony zostanie na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania, bowiem złożył w
Postępowaniu niepodlegającą odrzuceniu ofertę, która została przez Zamawiającego
sklasyfikowana na drugim miejscu. Uwzględnienie odwołania doprowadzi do wykluczenia
ProKoncept z Postępowania - a w takim przypadku to oferta Odwołującego będzie ofertą
najkorzystniejszą.
W uzasadnieniu podniesionych w odwołaniu zarzutów w szczególności podał:
1. Stan faktyczny
Zgodnie z postanowieniem pkt 7.2. ppkt 3 lit. b) specyfikacji istotnych warunków zamówienia
sporządzonej w Postępowaniu (dalej: „SIWZ") o udzielenie zamówienia mogli się ubiegać
wykonawcy, którzy wykażą się dysponowaniem osobami legitymującymi się kwalifikacjami i
doświadczeniem odpowiednim do funkcji, które zostaną im powierzone, spełniające
następujące wymagania:
1) osoba pr
oponowana do pełnienia funkcji Kierownika Robót - winna była posiadać
doświadczenie zawodowe w zakresie realizacji co najmniej 1 zadania polegającego na
wykonaniu remontu, przebudowy lub budowy obiektu inżynierskiego w rozumieniu na
stanowisku Kierownika r
obót mostowych lub Kierownika budowy oraz posiadać uprawnienia
budowlane do kierowania robotami w specjalności inżynieryjnej mostowej bez ograniczeń,
2) osoba proponowana do przeprowadzania kontroli obiektów inżynieryjnych - winna była
posiadać uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności inżynieryjnej
mostowej bez ograniczeń (…)
W stanie faktycznym sprawy ProKoncept jako osoby dedykowane do spełnienia ww. funkcji
wskazał: 1) jako Kierownika robót - mgr inż. S. G.; 2) jako osobę przeprowadzającą kontrolę
obiektów inżynierskich - inż. Z. L..
W dniu 2 stycznia 2019 r. Odwołujący wniósł odwołanie, kwestionując wykazanie przez
ProKoncept spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego dysponowania osobami
zdolnym
i do wykonania zamówienia. W dniu 14 stycznia 2019 r. Zamawiający wniósł
odpowiedź na ww. odwołanie, uwzględniając część podniesionych zarzutów oraz informując,
że w związku z ich uwzględnieniem wezwie ProKoncept do uzupełnienia wykazu osób
zdolnych do wyk
onania zamówienia. W związku z faktem, iż ProKoncept jako przystępujący w
sprawie odwoławczej po stronie Zamawiającego nie zgłosił sprzeciwu wobec uwzględnienia
odwołania, a Odwołujący pozostałe zarzuty odwołania wycofał, Krajowa Izba Odwoławcza
postanowie
niem umorzyła postępowanie w sprawie.
W dniu 18 stycznia 2019 r. Zamawiający wezwał wykonawcę ProKoncept do uzupełnienia
wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia. W odpowiedzi na to
wezwanie ProKoncept, w tym samym dniu,
przedstawił Zamawiającemu zaktualizowany
wykaz osób (dalej: „Wykaz"). W Wykazie tym wskazał inne niż początkowo wskazane osoby:
1) jako osobę dedykowaną na stanowisko Kierownika Robót wskazał P. J., posiadającego
wykształcenie wyższe i wymagane przez Zamawiającego uprawnienia do kierowania robotami
bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej mostowej, a także posiadającego doświadczenie
w charakterze kierownika robót mostowych przy realizacji obiektów: kładka dla pieszych w km
42+962, przepust w km 42+972,
przejście pod torami w km 43+097, wiadukt kolejowy w km
43+474 na kontrakcie: Modernizacja linii kolejowej Warszawa-
Łódź, Etap II, LOT A, Odcinek
Warszawa Zachodnia -
Skierniewice, Żyrardów - Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów -
Miedniewice, gdzie wed
ług ProKOncept wykonano prace z zakresu remontu, przebudowy i
budowy obiektów inżynieryjnych;
2) jako osobę przeprowadzającą kontrolę obiektów inżynierskich M. K., posiadającego
wykształcenie wyższe i wymagane przez Zamawiającego uprawnienia do kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń w specjalności mostowej. Już w kolejnym dniu roboczym po
przedstawieniu Wykazu, tj. w dniu 21 stycznia br. Zamawiający dokonał wyboru oferty
ProKoncept jako oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu.
Zarzut dotyczący wyboru oferty ProKoncept pomimo niewykazania spełnienia warunku
dotyczącego dysponowania osobami skierowanymi do realizacji zamówienia
W stanie faktycznym sprawy wykonawca ProKoncept nie wykazał spełnienia warunku udziału
w postępowania dotyczącego dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
Twierdzenie powyższe jest uzasadnione co najmniej z trzech powodów.
Brak dysponowania wymaganymi osobami w całym okresie ubiegania się o zamówienie.
W orzecznictwie z zakresu zamówień publicznych przyjmuje się, że obowiązkiem wykonawcy
ubiegającego się o zamówienie publiczne jest wykazanie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu już w dacie składania oferty (lub odpowiednio wniosku o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu) i utrzymanie takiego stanu „spełniania" warunków przez cały okres
prowadzonego postępowania, aż do wyboru oferty najkorzystniejszej. Wskazał na stanowisko
w uzasadnieniu wyroku sygn. akt KIO 114/18, zgodnie z którym: warunki udziału w
postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia bezwzględnie musza być spełnione na dzień
składania ofert. Natomiast dokumenty składane na potwierdzenie spełnienia tych warunków
oraz braku podstaw do wykluczenia mają być aktualne na dzień ich złożenia, co oznacza, iż
mają odnosić się do aktualnego stanu faktycznego. Zgodnie zatem z konstrukcją przyjętą
przez ustawodawcę wystarczające jest złożenie przez wykonawcę dokumentu aktualnego na
dzień jego składania, albowiem ma on potwierdzać brak podstaw do wykluczenia który ma
zostać spełniony nie tyko na dzień składania ofert - ale przez cały czas od momentu złożenia
oferty aż do momentu zakończenia Postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W stanie faktycznym sprawy trudno jest uznać, aby ProKoncept spełniał warunek udziału w
Postępowaniu dotyczący dysponowania wymaganymi przez Zamawiającego osobami w
czasie, kiedy złożył swą ofertę w Postępowaniu. Początkowo powołał się bowiem na
dysponowanie osobami, które wymaganego przez Zamawiającego warunku nie spełniały, a
dopiero później, w związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego zarzutu dotyczącego ww.
osób powołał się na zupełnie inne osoby. Co istotne osoby te (Pan P. J. oraz Pan M. K.) nie
są osobami stale zatrudnionymi przez ProKoncept (są one aktualnie zatrudnione przez
zupełnie inne podmioty - odpowiednio przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie (jednostkę
budżetową m.st. Warszawy) oraz Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. w Warszawie). Osoby te
zostały przez ProKoncept pozyskane i dedykowane do realizacji zamówienia dopiero w toku
postępowania (wyłącznie w związku z uznaniem, że osoby pierwotnie wykazane warunku
udziału w postępowaniu nie spełniały), co oznacza, że wcześniej w dyspozycji wykonawcy
ProKoncept te osoby się nie znajdowały. Tym samym stwierdzić należy, że ProKoncept w
chwili złożenia oferty warunku udziału w Postępowaniu nie spełnił, co winno skutkować
wykluczeniem tegoż wykonawcy z Postępowania.
2) Brak posiadania przez P. J.
doświadczenia w pełnieniu funkcji Kierownika Robót
Mostowych przy realizacji modernizacji linii kolejowej Warszawa -
Łódź Etap II LOT A.
Wskazał, że nie jest prawdziwe oświadczenie ProKoncept, jakoby Pan P. J. pełnił funkcję
Kierownika Robót Mostowych przy realizacji wskazanej w Wykazie. Z informacji posiadanych
przez Odwołującego wynika jednoznacznie, że osoba o takim imieniu i nazwisku
przedmiotowego stanowiska nigdy nie pełniła. Informacja o pełnieniu przez ww. osobę takiego
stanowiska nie została zgłoszona zgodnie z przepisami prawa budowlanego ani przekazana
inwestorowi odpowiedzialnemu za modernizację linii kolejowej, o której mowa w Wykazie.
Powyższe byłoby zresztą wysoce wątpliwe z punktu widzenia ewentualnego konfliktu
interesów, gdyż w czasie, w którym była prowadzona przedmiotowa modernizacja linii
kolejowej Pan P. J.
był zatrudniony przez inwestora (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.).
Wskazał na wyrok sygn. akt KIO 1399/18: „Zgodnie z art. 45 ust 2 Prawa budowlanego przed
rozpoczęciem robót budowlanych należy dokonać w dzienniku budowy wpisu osób, którym
zostało powierzone kierownictwo, nadzór i kontrola techniczna robót budowlanych. Osoby te
są obowiązane potwierdzić podpisem przyjęcie powierzonych im funkcji. Stąd zdaniem składu
orzekającego Izby przyjęcie odpowiedzialności za pełnienie samodzielnej funkcji technicznej
przy konkretnych robotach budowalnych jest jej im
manentnym elementem. Jeżeli dana osoba
nie zgodziła się przez złożenie podpisu w dzienniku budowy na przyjęcie od określonego dnia
obowiązków powierzanych kierownikowi robót, nie może skutecznie twierdzić, że przy
wykonywaniu tych robót pełniła taką samodzielną funkcję techniczną, Nawet jeżeli
wykonywała faktycznie czynności przypisywane kierownikowi robót, nie ponosiła za to
odpowiedzialności przypisywanej osobie, która formalnie wyraziła zgodę na pełnienie takiej
samodzielnej funkcji technicznej. Taki quasi-
kierownik robót nie jest jednym z uczestników
procesu budowalnego, o których mowa w art. 17 Prawa budowlanego. Wyłącznie osoby
formalnie pełniące przy wykonywaniu robót budowlanych samodzielne funkcje techniczne, w
ramach wynikających z tego obowiązków i uprawnień określonych przepisami Prawa
budowlanego, mogą być uznane za pełnoprawnych uczestników tego procesu. Pełnienie
funkcji technicznej w budownictwie, choć samodzielne z nazwy w rzeczywistości wiąże się
również z interakcją z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, która może
prawidłowo przebiegać wyłącznie pomiędzy osobami, które formalnie przyjęły obowiązki
związane z daną funkcją”. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w uzasadnieniu
wyroku sygn. akt KIO 1447/18; KIO 1448/18. W uz
asadnieniu tym Izba wskazała: „Ponadto,
co już wynika z wcześniejszych orzeczeń, dla uznania zdobytego doświadczenia koniecznym
było formalne sprawowanie funkcji, tu Kierownika Robót Mostowych. Przyjęcie stanowiska
Odwołującego, iż dla oceny doświadczenia nie ma znaczenia sprawowanie formalnej funkcji
technicznej w budownictwie i wystarczającym powinno być zajmowanie stanowiska
odpowiadającego rzeczowo zadaniom, jakie realizuje Kierownik Robót Mostowych,
prowadziłoby do sprzecznych z przepisami wniosków. Przede wszystkim oznaczałoby, że
traciłyby na znaczeniu przepisy regulujące zasady prowadzenia procesu budowlanego, w tym
określające zasady odpowiedzialności za realizowane pod nadzorem takiej osoby prace.
Ponadto, nie byłoby możliwe ustalenie w sposób pewny czy i kiedy dana osoba rozpoczęła
realizację zadań. Według Odwołującego, wskazane w świadectwach pracy okresy
zatrudnienia mia
ły być wystarczającym dowodem dla zdobytego doświadczenia na stanowisku
Kierownika Robót Mostowych, z czym nie można się zgodzić. Przede wszystkim z
dokumentów tych nie wynika fakt zatrudnienia przy konkretnym zadaniu (a to jego zakres był
istotny dla oceny ofert z uwagi na podane parametry techniczne obiektu mostowego i wartości
zadania), a ponadto dla pełnienia funkcji na zadaniu realizowanym zgodnie z warunkami
kontraktowymi Fidic, konieczna jest wcześniejsza akceptacja zamawiającego, wyrażana przed
przystąpieniem do pełnienia funkcji. Jedynym zatem skutecznym dowodem na fakt pełnionej
funkcji na zadaniach opisanych w załączniku 2.2 były wpisy w dzienniku budowy,
potwierdzające datę przyjęcia obowiązków przez Kierownika Robót Mostowych. W stanie
faktycznym sprawy Pan P. J.
formalnie nie został zgłoszony jako kierownik robót mostowych
w ramach zadania wskazanego w Wykazie. W konsek
wencji nie sposób uznać, aby
ProKoncept spełnił warunek udziału w Postępowaniu, którego treść jednoznacznie odnosiła
się do posiadania przez osobę dedykowaną na stanowisko Kierownika Robót doświadczenia
zawodowego w wykonaniu określonego zadania na stanowisku bądź to kierownika robót
mostowych, bądź też Kierownika budowy.
3) Brak wykazania przez ProKoncept. aby P. J.
posiadał doświadczenie przy realizacji zadania
polegającego na wykonaniu remontu, budowy lub przebudowy drogowego obiektu
inżynierskiego.
Wskazan
e w Wykazie obiekty, przy których budowie, przebudowie lub remoncie Pan P. J.
miałby rzekomo pełnić funkcję Kierownika Robót Mostowych, w ogóle nie mogą być uznane
za drogowe obiekty inżynierskie w rozumieniu postanowień rozporządzenia Ministra
Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. z 2000 nr
63, poz. 735 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie"). Przedmiotowe Rozporządzenie odnosi się
bo
wiem do drogowych obiektów inżynierskich, a więc do takich obiektów, które stanowią
element drogi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2068, ze zm.). Natomiast obiekty wskazane w wykazie są kolejowymi
obiektami inżynieryjnymi w rozumieniu postanowień rozporządzenia Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151, poz. 987, ze zm.;
dalej: „Rozporządzenie Kolejowe")- Obiekty takie stanowią część linii kolejowej w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2117,
ze zm.). W szczególności:
• kładka nad torami w km 42+962 była nadziemnym przejściem dla pieszych, o którym mowa
w § 48 Rozporządzenia Kolejowego oraz w Części II Działu 1 pkt 1 ppkt 6) Załącznika do
zarządzenia Nr 29/2005 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 5 października 2005
r. -
Warunków technicznych dla kolejowych obiektów inżynieryjnych Id-2 (D2) (dalej: „Warunki
Kolejowe"), a nadto w ramach wskazanej w Wykazie modernizacji linii kolejowej Warszawa
Łódź nie została ona zbudowana, przebudowana ani wyremontowana, lecz rozebrana,
• przepust w km 40+972 nie jest przepustem przez korpus drogi, lecz przepustem przez nasyp
linii kolejowej, umożliwiającym przeprowadzenie linii kolejowej nad przeszkodą (§ 48
Rozporządzenia Kolejowego oraz Część II Dział 1 pkt 1 ppkt 3) Warunków Kolejowych),
• przejście pod torami w km 43+097 jest obiektem usytuowanym w obrębie stacji (stacja
Żyrardów) i związanym funkcjonalnie ze stacją, umożliwiającym przeprowadzenie ruchu
pieszego pod linią kolejową (§ 48 Rozporządzenia Kolejowego oraz Część II Dział 1 pkt 1
ppkt 3) Warunków Kolejowych),
• wiadukt kolejowy jest obiektem inżynieryjnym umożliwiającym przeprowadzenie linii
kolejowej nad przeszkodą inną niż przeszkody wodne, a więc kolejowym obiektem
inżynieryjnym w rozumieniu § 48 Rozporządzenia Kolejowego oraz Część II Dział 1 pkt 1
ppkt 2 Warunków Kolejowych.
W tych okolicznościach nie sposób uznać, aby ProKoncept wykazał posiadanie przez osobę
dedykowaną do pełnienia funkcji Kierownika Robót wymaganego przez Zamawiającego
doświadczenia w wykonaniu remontu, przebudowy lub budowy obiektu inżynierskiego w
rozumieniu Rozporządzenia.
Powyższe winno skutkować wykluczeniem ProKoncept z Postępowania na zasadzie
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy PZP. Zaznaczył, że wzywanie tego wykonawcy do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnienie tego warunku nie jest już możliwe. Procedura ta
została już przez Zamawiającego zastosowana, co zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą
Krajowej Izby Odwoławczej i sądów okręgowych uniemożliwia jej ponowne zastosowanie.
Uzasadnienie zarzutów dotyczących wprowadzenia w błąd Zamawiającego
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy PZP z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wyklucza się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne
kryteria (kryteria selekcji) lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych dokumentów. Stosownie zaś do art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy PZP, z postępowania
wyklucza się również wykonawcę, który przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W stanie faktycznym sprawy wszystkie ww.
okoliczności zostały spełnione.
Ad. 1) Co do z
asady wprowadzenie zamawiającego w błąd następuje (bądź może nastąpić)
poprzez przekazanie informacji nieprawdziwych. Informacja nieprawdziwa to taka informacja,
która jest niezgodna z istniejącym stanem rzeczy. Jest to zatem informacja wprowadzająca jej
a
dresata w błąd z uwagi na fakt, że wywołuje u niego mylne postrzeganie rzeczywistości.
Niewątpliwie wskazana przez ProKoncept w Wykazie informacja, że Pan P. J. pełnił funkcją
Kierownika Robót Mostowych przy remoncie, budowie lub przebudowie określonych obiektów
jest obiektywnie z rzeczywistością niezgodna - mogła ona zatem wprowadzać Zamawiającego
w błędne przekonanie, że ProKoncept wspomniany warunek udziału w Postępowaniu spełniał.
Podobnie należy ocenić informację, zgodnie z którą w ramach przedmiotowej inwestycji
została wyremontowana, zbudowana lub przebudowana kładka dla pieszych km 42+962 -
podczas gdy w istocie została ona rozebrana.
Ad. 2) Informacja wskazana w Wykazie niewątpliwie dotyczyła warunku udziału w
Postępowaniu. Informacja taka miała bezpośredni wpływ na decyzję Zamawiającego o
niewykluczeniu ProKoncept z Postępowania i w konsekwencji do udzielenia zamówienia temu
wykonawcy.
Ad. 3) Podanie ww. informacji nastąpiło co najmniej w wyniku niedbalstwa, i to niedbalstwa
rażącego. Jak słusznie zauważył Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z dnia 10 marca 2004
r. sygn. akt IV CK 151/03, przypisanie określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione wtedy,
gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od
właściwego dla niej miernika staranności. Ów wzorzec staranności ma charakter obiektywny i
abstrakcyjny, jest ustalany niezależnie od osobistych przymiotów i cech konkretnej osoby, a
jednocześnie na poziomie obowiązków dających się wyegzekwować w świetle ogólnego
doświadczenia życiowego oraz konkretnych okoliczności (tak w uzasadnieniu wyroku Sądu
Najwyższego z dnia 23 października 2003 r. sygn. akt V CK 311/02). W stosunku do
profesjonalistów (do których z pewnością należą wykonawcy oferujący swoje usługi na rynku
zamówień publicznych) miernik należytej staranności należy ustalać przy zastosowaniu
przepisu art. 355 § 2 k.c. Zgodnie z jego treścią, należytą staranność dłużnika w zakresie
prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się z uwzględnieniem
zawodoweg
o charakteru tej działalności. Jak się wskazuje w orzecznictwie, prowadzenie
działalności profesjonalnej uzasadnia zwiększone oczekiwania co do umiejętności, wiedzy,
skrupulatności i rzetelności, zapobiegliwości i zdolności przewidywania (por. uzasadnienie
wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 22 stycznia 2015 r. sygn. akt l ACa 347/15).
Od podmiotu takiego wymaga się posiadania niezbędnej wiedzy fachowej, która obejmuje nie
tylko formalne kwalifikacje, ale również ustalone standardy wymagań (tak w uzasadnieniu
wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 7 maja 2015 r. sygn. akt I ACa 1666/14). Należyta
staranność dłużnika, określona z uwzględnieniem zawodowego charakteru prowadzonej przez
niego działalności gospodarczej, obejmuje także znajomość obowiązującego prawa oraz
następstw z niego wynikających w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (por.
uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z dnia 15 marca 2012 r. sygn. akt ICSK330/11).
Pojęcie „rażącego niedbalstwa" jest nieostre i nie zawsze łatwe do oddzielenia od niedbalstwa
zwykłego. W polskim orzecznictwie podkreśla się jednak konieczność obiektywizacji tego
pojęcia, oceniając je w oderwaniu od elementów subiektywnych (jak np. stan psychiczny
sprawcy). W tym zakresie, jak słusznie zauważył Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z
dnia 10 marca 2010 r. sygn. akt IV CK 151/03: „Rażące niedbalstwo jest wyższym od
niedbalstwa stopniem winy nieumyślnej. Niedbalstwo określa się jako niedołożenie należytej
staranności, tj. staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (art. 355 § 1
k.c). Za miernik należytej staranności uznaje się więc miernik obiektywny, odnoszący się do
każdego, kto znajdzie się w określonej sytuacji, formułowany zatem np. dla profesjonalnego
wykonawcy Inwestycji budowlanych, lekarza
określonej specjalności, nauczyciela wychowania
fizycznego, kierowcy samochodowego, na podstawie takich dotyczących ich reguł, jak: zasady
współżycia społecznego, szczegółowe normy prawne, pragmatyki zawodowe, zwyczaje itp.
Przypisanie określonej osobie niedbalstwa uznaje się za uzasadnione wtedy, gdy osoba ta
zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej
miernika należytej staranności. Przez rażące niedbalstwo rozumie się natomiast
niezachowanie minimalnych elemen
tarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej
sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduję wiec zachowanie się przez
nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej." Ponadto,
jak się wskazuje w piśmiennictwie w przypadku, gdy wykonanie zobowiązania wymaga
specjalnych wiadomości lub umiejętności, za rażące niedbalstwo należy uznać także jego
postępowanie poniżej minimalnego, elementarnego poziomu tych wiadomości lub
umiejętności (takm.in. 1 Dąbrowa, System Prawa Cywilnego, Tom III, Część 1, Prawo
zobowiązań - część ogólna (red. Z Radwański) oraz M. Nestorowicz, System Prawa
Prywatnego, Tom VII, Prawo zobowiązań - część szczegółowa (red. J. Rajski), str. 1009 -
1010). W tym zakresie wymaga dostrzeżenia, że pewnym minimum staranności, której należy
wymagać od wykonawcy ubiegającego się o zamówienia publiczne, jest oczekiwanie, aby
przekazywane przez niego informacje były informacjami prawdziwymi. Wykonawca, jeśli tylko
posiada możliwość ich sprawdzenia (np. poprzez uzyskanie informacji od odpowiednio
poinformowanych pracowników lub podmiotów, z którymi zamierza współpracować przy
realizacji zamówienia publicznego) winien takiego sprawdzenia dokonać. ProKoncept winien
sobie bowiem zdawać sprawę, że przekazywane informację stanowią podstawę wydatkowania
istotnych środków publicznych, zaś odpowiedzialność wykonawcy za podanie informacji
fałszywych jest w prawie polskim szczególnie rygorystyczna. W tych okolicznościach nie może
budzić wątpliwości, że ProKoncept powinien co najmniej mieć świadomość, że osoba
wskazanego w Wykazie Pana P. J.
wymagań określonych w SIWZ nie spełnia. Skoro tak, to
złożenie przez niego w owym Wykazie oświadczenia o spełnieniu wszystkich tych wymagań
nastąpiło bez zachowania podstawowej (fundamentalnej) staranności, która jest oczekiwana
od profesjonalnego uczestnika obrotu gospodarczego. Powyższe powinno prowadzić do
wykluczenia ww. wykonawcy z postępowania na zasadzie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie podnosząc w
szczególności:
Odwołujący nie podjął próby chociażby uprawdopodobnienia, że przedłożone przez
Przystępującego oświadczenia zawierają informacje nieprawdziwe, co w konsekwencji
potwierdzałoby zarzuty, że Przystępujący nie dysponuje wymaganym zasobem osobowym,
Wywiedzione przez Odwołującego zarzuty oparte zostały wyłącznie na przypuszczeniach i
domysłach wykonawcy. Odwołujący kwestionuje prawdziwość oświadczeń złożonych przez
Przystępującego, informacjami jakie są w jego posiadaniu (2 akapit s. 6 odwołania) nie
przedstawiając tych informacji. Zgodnie z ogólną zasadą ciężaru dowodu wynikającą z art. 6
k.c., recypowanego do postępowania w sprawach zamówień publicznych poprzez art. 14 p.z.p.
ciężar wykazania zasadności odwołania spoczywa na Odwołującym (por. wyrok SO w
Katowicach z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. akt XIX Ga 223/09; por, wyrok SO w Łodzi z dnia 13
marca 2014 r., sygn. akt III Ca 1772/13). Tylko z tego powodu niniejsze odwołanie zasługuje
na oddalenie.
Ustosunkowując się do treści zarzutów, Zamawiający wyjaśnił, że zgodnie z treścią
klauzuli 7.2 pkt 2) lit, b) Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ)
Wykonawca musi wskazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
legitymu
jące się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie
zostaną im powierzone. Wykonawca dla każdej funkcji wymienionej poniżej wskaże osoby,
które musi mieć dostępne na etapie realizacji zamówienia, spełniające następujące
wymagania:
Osoba proponowana do pełnienia funkcji Kierownika Robót: (…) Doświadczenie
zawodowe: 1 zadanie polegające na wykonaniu remontu, przebudowy lub budowy obiektu
inżynierskiego na stanowisku Kierownika robót mostowych lub Kierownika budowy.
Kwalifikacje:
uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności inżynieryjnej
mostowej bez ograniczeń
Osoba przeprowadzająca kontrolę obiektów inżynieryjnych: (…) Kwalifikacje: uprawnienia
budowlane do kierowania robotami w specjalności inżynieryjnej mostowej bez ograniczeń*
Na końcu przedstawionej powyżej klauzuli Zamawiający dookreślił, że za obiekty inżynierskie
uzna obiekty wskazane w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia
30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych. jakim powinny odpowiadać drogowe
obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (dalej drogowe”). Stosownie natomiast do treści ś 1 ust.
2 rozporządzenia drogowego do obiektów inżynierskich zalicza się: 1)obiekty mostowe, 2)
tunele, 3) przepusty, 4) konstrukcje oporowe. Przez obiekt mostowy na gruncie
rozporządzenia rozumieć należy natomiast budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi,
samodzielnego ciągu pieszego lub pieszorowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko
żyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodą terenową, a w
szczególności: most, wiadukt, estakadę, kładkę (Ś 3 pkt 1). Jednocześnie tunelem na gruncie
rozporządzenia drogowego jest budowla przeznaczoną do przeprowadzenia drogi,
samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko
żyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej przez lub pod przeszkodą terenową, a
w szczególności: tunel. przejście podziemne (§ 3 pkt 2). Przystępujący złożył oświadczenie o
treści zgodnej z wymogami SIWZ. W rzeczonym oświadczeniu Przystępujący wskazał do
pełnienia funkcji Kierownika Robót Pana P. J., a jako doświadczenie tej osoby wskazał szereg
inwestycji (m.in. wiadukt kolejowy, przejście podziemne) potwierdzających, że ww. osoba
dysponuje doświadczeniem zawodowym wymaganym przez Zamawiającego. Na stanowisko
przeprowadzającego kontrolę obiektów inżynieryjnych Przystępujący wskazał Pana M. K. . Do
oświadczenia Przystępujący załączył dokumenty potwierdzające posiadanie przez w/w osoby
wymaganych kwalifikacji (uprawnień). Przystępujący wykazał zatem, że posiada zdolność
techniczną w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, a w
konsekwencji, że spełnia warunki udziału w postępowania określone w SIWZ. Podkreślił, że:
(a) wbrew zarzutom, na etapie składanie oferty, Przystępujący nie był zobowiązany do
dysponowania osobami Pana J. oraz Pana K
. Zgodnie z treścią klauzuli 7.2. SIWZ obowiązek
ten dotyczył dopiero etapu realizacji zamówienia, Na etapie składania oferty Przystępujący
zobowiązany był natomiast wyłącznie do wykazania że na etapie realizacji umowy będzie miał
dostępne wymagane osoby. Nie ma zatem żadnego znaczenia gdzie na etapie składania
oferty zatrudnione były ww. osoby bowiem obowiązek dysponowania nimi przez
Przystępującego aktualizuje się dopiero po wyborze jego oferty, której skutkiem będzie
zawarcie umowy. Gdyby przyjąć za prawdziwe twierdzenia Odwołującego, że wskazanie
innych osób na wezwanie w trybie art. 26 ust 3 Pzp jest niedopuszczalne i oznacza że
wykonawca nie dysponował zasobem na dzień składania ofert to przepis art. 26 ust. 3 byłby
przepisem martwym. Podkreślił, że z żadnego postanowienia SIWZ, ani z obowiązujących
przepisów nie wynika, że wykonawca ma wykazać, iż wskazane osoby wykonawca ma
dostępne już w momencie składania oświadczenia. Tym samym działanie Przystępującego
jest prawidłowe, zgodne z prawem i jak najbardziej racjonale. Trudno bowiem oczekiwać od
wykonawcy, aby ponosił on nieuzasadnione koszty zatrudnienia (w jakiejkolwiek formie) w/w
osób, w przypadku w którym nie jest pewny wybrania jego oferty w postępowaniu. Ponadto,
zgodnie z treścią § 11 umowy stanowiącej element SIWZ na etapie realizacji umowy
Wykonawca ma możliwość zmiany zadeklarowanych osób, wskazując Zamawiającemu
propozycję innych osób o tożsamych kwalifikacjach. Celem tego warunku jest zatem
powiązanie wykonawcy z osobą o konkretnej tożsamości, lecz z osobą o konkretnych
kwalifikacjach i doświadczeniu; (b) żaden przepis ustawy prawo budowlane, a przy tym
ukształtowana praktyka nie nakłada obowiązku dokonania zgłoszenia organowi nadzoru
budowlanego kierownika robót branżowych, w sytuacji gdy na budowie znajduje się kierownik
budowy. Obowiązek taki zgodnie z treścią art. 41 ust, 1 pkt 4) ustawy prawo budowlane
spoczywa bowiem w pierwszej kolejności na kierowniku budowy, a dopiero w przypadku jego
braku aktualizuje się w stosunku do kierowników robót branżowych. Zarzucanie zatem przez
Odwołującego, że Pan J. nie posiada doświadczenia na stanowisku kierownika robót
mostowych przy modernizacji linii kolejowej Warszawa-
Łódź Etap II LOT A z uwagi na brak
takiego zgłoszenia, a przy tym wyłącznie na podstawie subiektywnego przeświadczenia
Odwołującego, uznać należy za oczywiście niezasadne; (c) na gruncie przywołanego powyżej
rozporządzenia drogowego obiektem inżynierskim jest również obiekt mostowy, na którym
znajduje się linia kolejowa. Nie ulega bowiem wątpliwości, że jest to budowla służąca
przeprowadzaniu innego rodzaju komunikacji gospodarczej, stosownie do treści 5 3 pkt 1
rozporządzenia drogowego. Niezrozumiałym jest zatem powoływanie się przez Odwołującego
na definicje wynikające z innych rozporządzeń skoro służą one wyłącznie właściwemu
stosowaniu tych konkretnych rozporządzeń, a przy tym co najistotniejsze - nie znajdują
zastosowania w warunkach niniejszego SIWZ
. Jeżeli zatem Zamawiający na gruncie SIWZ,
określił obiekt inżynierski zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu drogowym, to
niewątpliwie jest nim m.in.: wiadukt na którym znajduje się linia kolejowa stanowiąca inny
rodzaj komunikacji gospodarczej; t
unel w postaci przejścia podziemnego stanowiący inny
rodzaju komunikacji gospodarczej przez lub pod przeszkodą terenową, w szczególności, że w
rozporządzeniu drogowym, nie ma definicji kolejowego obiektu inżynierskiego, na bazie
którego swoją argumentację zdaje się opierać Odwołujący. Wskazując więc do realizacji
zamówienia P. J. dysponującego doświadczeniem w realizacji remontu obiektów inżynierskich,
określonych w SIWZ, w ocenie Zamawiającego zrealizowany został warunek określony w
klauzuli 7.2 pkt 2) b) siwz.
W ocenie Zamawiającego, za niezasadny uznać należy również zarzut Odwołującego
w postaci naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp bowiem nie zostały
zrealizowane przesłanki w nim określone. Innymi słowy nie powstał po stronie Zamawiający
obowiązek wykluczenia z postępowania Przystępującego wobec spełnienia przez niego
warunku udziału w postępowaniu określonego w siwz.
Odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 oraz pkt 17 w zw. z art. 7
ust. 1 Pzp
. Zamawiający stwierdził, że akceptuje przywołaną przez Odwołującego wykładnię
przedmiotowych przepisów, jednakże w jego ocenie zarówno rzeczone przepisy jak i ich
wykładnia nie może znaleźć zastosowania w okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy.
Pod
kreślił, że Przystępujący złożył oświadczenie, w którym wskazał, że na etapie realizacji
zamówienia będzie korzystał z usług Pana J., który pełnił funkcję kierownika robót mostowych
na poszczególnych inwestycjach szczegółowo wymienionych w tym oświadczeniu. Jego
zdaniem, nie tylko na etapie postępowania przetargowego, lecz również wobec treści
wywiedzionego odwołania nie zostało chociażby uprawdopodobnione aby złożone
oświadczenie Przystępującego było niezgodne z rzeczywistością. Podkreślił, że sam
Odwołujący zdaje się nie być w pełni przekonany, co do wywodzonych twierdzeń, wskazując
w treści odwołania jedynie na możliwość wprowadzenia Zamawiającego w błędne przekonanie
(1 akapit, s. 9 odwołania) złożenia przez Przystępującego przedmiotowego oświadczenia. Co
zatem istotne, w toku postępowania odwoławczego to Odwołujący jest stroną ofensywną i
winien przedstawić argumenty, przemawiające za uznaniem oferty przeciwnika za niezgodną
z SIWZ i obowiązany jest niezgodność tę udowodnić, Zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ust.
1 to na Odwołującym spoczywa ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest
nieprawidłowe. Ciężar dowodu rozumieć należy z jednej strony jako obarczenie strony procesu
obowiązkiem przekonania Krajowej Izbie Odwoławczej dowodów o słuszności swoich
twierdzeń, a z drugiej konsekwencjami zaniechania realizacji tego obowiązku lub jego
nieskuteczności, którymi jest zazwyczaj niekorzystny d/a strony wynik postępowania (por.
wyrok KIO 786/18). Jeżeli zatem Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów
pozwalających na zakwestionowanie prawdziwości oświadczenia Przystępującego, a
wywodzona argumentacja znajduje oparcie wyłącznie na jego subiektywnych
przypuszczeniach i domniemaniach, to niewątpliwie brak jest podstaw, pozwalających
zakwestionować prawdziwość oświadczenia złożonego przez Przystępującego. Natomiast
aby dokonać wykluczenia z powodu podania nieprawdziwych informacji, występuje
konieczność ustalenia nieprawdziwości informacji lub nierzetelności w ich przedstawianiu,
Pojęcie prawdy na gruncie prawa zamówień publicznych należy rozumieć tak, jak to ma
miejsce w języku potocznym, a więc jako zgodność myśli (wypowiedzi) z rzeczywistością, tj. z
„faktami” i „danymi"'. Nie jest wystarczającym dla uznania złożenia nieprawdziwych informacji
w ofercie
zaistnienie pewnego stanu niepewności, czy wywołanie pewnych wątpliwości, że być
może podane informacje nie są ścisłe lub błędne, a/e niezbędne jest wykazanie tej kwestii (por
wyrok KIO 421/18). Zatem wobec zupełnej indolencji dowodowej Odwołującego również
zarzuty naruszenia art, 24 ust, 1 pkt 16 oraz pkt 17 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp uznać należy za
nieuzasadnione.
Reasumując stwierdził, że Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, aby czynnością
Zamawiającego polegającą na wyborze oferty Przystępującego doszło do naruszenia
któregokolwiek z przepisów powołanych w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił wykonawca: M.
B.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą proKoncept. Budownictwo i Architektura
M. B.
[Przystępujący] wnosząc także o oddalenie odwołania.
Odnośnie pierwszego zarzutu (pkt 1) podał:
(a)
Wykonawca musi wskazać osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
legitymujące się kwalifikacjami zawodowymi i doświadczeniem odpowiednim do funkcji, jakie
zostaną im powierzone. Wykonawca dla każdej funkcji wymienionej poniżej wskaże osoby,
które musi mieć dostępne na etapie realizacji zamówienia. Oferent zatem musi dysponować
przedmiotowymi osobami ale dopiero po podpisaniu umowy, wówczas kiedy rozpocznie się
realizacja umowy. Bezzasadne byłoby podjęcie stosunku pracy przez P. J. oraz P. K. w jego
firmie, w chwili, kiedy nie doszłoby do podpisania umowy pomiędzy moją firmą a
Zamawiającym w przedmiotowym postępowaniu.
(b)
Na potwierdzenie doświadczenia zawodowego osób, a konkretnie Kierownika Robót,
należało wskazać: "zadanie polegające na wykonaniu remontu, przebudowy lub budowy
obiektu inżynierskiego na stanowisku Kierownika robót mostowych lub Kierownika budowy".
W złożonym w dniu 18.01.2019 r. formularzu „Zdolność zawodowa - Osób (Wykaz osób)”
poprawnie i zgodnie z prawdą wskazano I zadanie o nazwie: "Modernizacja linii kolejowej
Warszawa -
Łódż, Etap II. LOT A, Odcinek Warszawą Zachodnia – Skierniewice, Żyrardów -
Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów - Miedniewice” gdzie na jednym z odcinków P. J.
pełnił rolę kierownika robót mostowych, na czego dowód złożył stosowne oświadczenie oraz
dodatkowo potwierdzenie tego faktu przedłożył na piśmie wydanym przez realizującą
ówcześnie kontrakt firmę PRB Wysowa T., G. i D.D. Sp. J. z siedzibą przy ul. Marywilskiej 36
w Warszawie. W związku z tym twierdzenie Odwołującego, jakoby Pan J. nie pełnił roli
kierownika robót mostowych na wskazanym w formularzu zadaniu jest nieprawdziwe. Podał,
że P. J. nieprecyzyjnie wskazał pikietaż (nr kilometra) obiektów z uwagi na brak dostępu do
dokumentacji technicznej z uwagi na odległy czas jaki minął od pracy na wskazanym zadaniu
oraz podjęcie stosunku pracy w innej firmie i niemożności weryfikacji wskazanych liczb
pikietażowych w dokumentacji technicznej. Jednakże fakt pełnienia funkcji kierownika robót
mostowych przy wskazanym w formularzu zadaniu jest rzeczywisty i prawdziwy. Na
potwierdzenie swojego oświadczenia oraz spełnienia wymogów stawianych w SiWZ Pan J.
wyraził chęć złożenia dowodu w postaci zeznań z przesłuchania świadka w dniu rozprawy
przed Krajową Izba Odwoławczą, gdzie wskaże precyzyjnie obiekty inżynierskie przy których
remoncie, przebudowie czy budowie uczestniczył pełniąc funkcję kierownika robót mostowych
na wskazanym zadaniu. Należy pamiętać, że kluczowym dla postępowania przetargowego
było wskazanie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi i z doświadczeniem
zawodowym na jednym zadaniu, co uczyniono. Pikietaż obiektów, choć nieprecyzyjnie,
podano dobrowolnie i przede wszystkim fakultatywnie (dodatkowo) co nie było wymagane w
SiWZ (wszakże brak zapisu o obligatoryjnym podaniu pikietażu obiektu) i należy traktować ten
fakt jako omyłkę. która nie ma znaczenia w sprawie, a która to zostanie sprostowana w dniu
posiedzenia Krajowej Izby Odwoławczej w przedmiotowej sprawie.
(c)
Zamawiający nie wskazał jakiego typu obiekty inżynierskie mają być ów dowodem. W
związku z tym, możliwe jest przedstawienie dowolnego obiektu inżynierskiego, czy to
drogowego
, mostowego, lotniskowego, aż w końcu kolejowego uwzględniając obiekty
inżynierskie wskazane w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. z 2000 nr 63, poz. 735 ze
zm.).
Odwołujący formułuje zarzut nieprawdziwy, niemający swojego odzwierciedlenia w
wymogach SiWZ stawianych przez Zamawiającego. Zatem wskazanie 1 zadania, które to było
zadaniem mieszczącym w swoim zakresie kolejowe obiekty inżynierskie, było jak najbardziej
dopuszczalne. Z uwagi na powyższe wyjaśnienie wymogu stawianego w SiWZ podpunkty i.
oraz ii. przytoczone przez Odwołującego stają się bezzasadne.
Odnośnie drugiego zarzutu (pkt 2) zaniechania wykluczenia ProKoncept z
Postępowania z powodu niewykazania spełnienia przez niego warunku udziału w
Postępowaniu podał, że wykonawca spełnia warunki. Odnośnie pkt 2.2. uzasadnienia
odwołania, że (…) osoba pełniąca funkcję Kierownika Robót winna zostać zgłoszona zgodnie
z przepisami Prawa Budowlanego (…) podał, że obowiązek zgłoszenia kierownika robót jest
nieobligatoryjny zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 1 i2 ustawy z dnia 7 lipca 1997 r. - Prawo
Budowlane, zgodnie z którym inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie
rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę, właściwy
organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem
co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem, dołączając na piśmie oświadczenie kierownika
budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz
przyjęcie obowiązku kierowania budową (robotami budowlanymi), a także zaświadczenie o
którym mowa w art. 12 ust. 7. W przypadku ustanowienia nadzoru inwestorskiego -
oświadczenia inspektora nadzoru inwestorskiego, stwierdzające przyjęcie obowiązku
pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi, a także zaświadczenie,
o którym mowa w art. 12 ust. 7. Zgodnie z art. 17 Prawa Budowlanego uczestnikami procesu
budowlanego są inwestor, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant, kierownik budowy lub
kierownik robót. Przepis ten zawiera zamknięty katalog podmiotów będących uczestnikami
procesu budowlanego, na których z tego tytułu spoczywają konkretne określone dalszymi
przepisami powołanej ustawy obowiązki. W szczególności art. 42 ust. 4 tej ustawy, który
stanowi, iż przy prowadzeniu robót budowlanych, do których kierowania jest wymagane
przygotowanie zawodowe w specjalności techniczno - budowalnej innej niż posiada kierownik
budowy, inwestor
jest obowiązany zapewnić kierownika robót w danej specjalności. W
przypadku kiedy na budowie, działa zarówno kierownik budowy, jak i kierownik robót, to ten
pierwszy obowiązany jest do poinformowania właściwego organu o objęciu swojej funkcji i
realizacja
tego obowiązku wyłącza konieczność takiego informowania ze strony kierowników
poszczególnych robót. Potwierdza to już sama redakcja powołanej wyżej regulacji, wskazująca
na subsydiarną (posiłkową, ewentualną) aktualizację obowiązku kierownika robót, w sytuacji
kiedy nie jest ustanowiony kierownik budowy: „oświadczenie kierownika budowy (robót)". A
zatem obowiązek złożenia oświadczenia po stronie kierownika robót nie powstaje, jeśli na
budowie jest także kierownik budowy. Skoro przedmiotowe oświadczenia kierownika budowy
ma charakter obligatoryjny, to oświadczenie poszczególnych kierowników robót branżowych
nie jest niezbędne, co potwierdza 'wykładnia językowa wskazanego przepisu wraz z użytą w
niej liczbą pojedynczą: „oświadczenie kierownika”. Również względy celowościowe
nawiązujące do usprawnienia procesu budowy wskazują, że wyprowadzenie z powołanej
regulacji wymogu dodatkowego oświadczenia kierowników robót branżowych byłoby
niecelowe. Kierownik budowy odpowiada za koordynację pracy kierowników robót branżowych
i to objęcie przez niego funkcji podlega zgłoszeniu właściwemu organowi. W związku z
powyższym bezpodstawne jest twierdzenie odwołującego, iż brak zgłoszenia kierownika robót
branżowych (w tym przypadku kierownika robót mostowych) nie świadczy o fakcie, że
wskazana osoba takiej funkcji nie pełniła.
Odnośnie trzeciego i czwartego zarzutu (pkt 3 i pkt 4) stwierdził, że wykonawca nie
wprowadził w błąd Zamawiającego przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunek udziału
w Postępowaniu dotyczący posiadania zdolności technicznej w zakresie dysponowania
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Wykonawca spełnia warunek udziału w
postępowaniu dotyczący posiadania zdolności technicznej w zakresie dysponowania osobami
zdolnymi do wykonywania zamówienia o którym mowa w punkcie 7.2.3).b). Podane
informacje, były zgodne z wymogami i zakresem określonym w SiWZ dotyczącym zdolności
technicznej odnośnie dysponowania osobami zdolnymi do wykonywania zamówienia, były
prawdziwe: wskazana osoba posiadała wymagane uprawnienia zawodowe oraz podano I
zadanie potwierdzające doświadczenie zawodowe na stanowisku kierownika robót mostowych
na kontrakcie o nazwie: "Modernizacja linii kolejowej Warszawa-
Łódź, Etap Il, LOT A. Odcinek
Warszawa Zachodnia -
Skierniewice, Żyrardów - Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów -
Miedniewice".
Rozpoznając odwołanie Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie nie podlega uwzględnieniu.
Pierwszy z zarzut
ów naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust.
4, art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp Odwołujący oparł na
twierdzeniu, że dokonanie wyboru oferty ProKoncept jako oferty najkorzystniejszej narusza
wskaz
ane przepisy, albowiem ten wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału w
Postępowaniu dotyczącego posiadania zdolności technicznej w zakresie dysponowania
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Odnośnie podnoszonego zarzutu wskazał, że
na etapie sk
ładania oferty wykonawca nie dysponował osobami na stanowiskach: kierownika
robót (…) oraz do przeprowadzania kontroli obiektów inżynieryjnych (p. P. J. oraz p. M. K.),
gdyż w tym czasie te osoby były zatrudnione przez zupełnie inne podmioty, co oznacza, że
proKoncept dopiero w trakcie postępowania uzyskał zgodę wskazanych kandydatów na
współpracę w ramach zamówienia udzielanego w niniejszym Postępowaniu. Stwierdził także,
że dedykowany na stanowisko Kierownika robót p. J., wbrew treści przedłożonego przez
proKoncept w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wykazu osób skierowanych do realizacji
zamówienia, nie pełnił funkcji kierownika robót mostowych przy realizacji obiektów (kładka dla
pieszych w km 42+962, przepust w km 42+972, przejście pod torami w km 43+097, wiadukt
kolejowy w km 43+474) na kontrakcie: Modernizacja linii kolejowej Warszawa-
Łódź, Etap II,
LOT A, Odcinek Warszawa Zachodnia -
Skierniewice, Żyrardów - Radziwiłłów oraz na odcinku
Radziwiłłów - Miedniewice, co oznacza, że osoba ta nie spełnia wymagań określonych przez
Zamawiającego w zakresie warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego zdolności
technicznej i zawodowej wykonawcy. Stwierdził ponadto, że proKoncept nie wykazał, aby
dedykowany na stanowisko Kierownika robót p. J. posiadał wymagane przez Zamawiającego
doświadczenie w remoncie, przebudowie lub budowie obiektu inżynierskiego wskazanego w
rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich
usytuowanie (Dz. U. z 2000 nr 63, poz. 735 ze zm.), bowiem powołał się na pełnienie przez
ww. osobę funkcji kierownika robót przy: (i.) kładce dla pieszych w km 42+962, która nie była
drogowym obiektem inżynierskim w rozumieniu ww. rozporządzenia, lecz kolejowym obiektem
inżynieryjnym, a nadto kładka ta w ramach wskazanej w wykazie inwestycji została rozebrana,
nie była zaś remontowana, budowana ani przebudowywana, (ii.) przepuście w km 42+972,
przejściu pod torami w km 43+097 oraz wiadukcie kolejowym w km 43+474, które to obiekty
nie są drogowymi obiektami inżynierskim w rozumieniu przywołanego rozporządzenia, lecz
kolejowymi obiektami inżynieryjnymi.
Izba,
mając na uwadze warunek według punktu 7.2.2 lit. b) specyfikacji istotnych
warun
ków zamówienia (siwz) i stan faktyczny niniejszej sprawy oraz uwzględniając także
okoliczności podnoszone w odwołaniu, stwierdziła, że zarzut nie jest zasadny. Przede
wszystkim Izba
podzieliła pogląd Zamawiającego i Przystępującego wykonawcy, że zarzut
klu
czowy skierowany do oferty Przystępującego (niespełnienie warunku udziału dotyczącego
posiadania zdolności technicznej w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia) jest skutkiem nieuzasadnionej interpretacji wymagań i klauzul zawartych w
punkcie 7. 2.3 pkt 2) lit. b) specyfikacji.
Zgodnie z klauzulą punktu 7.2.3 pkt 2) lit. b) siwz kandydaci proponowani o
wymaganych kwalifikacjach)
– wskazane osoby: (1) do pełnienia funkcji Kierownika robót oraz
(2) do przeprowadzenia kontroli obiekt
ów inżynieryjnych) - mają być dostępne na etapie
realizacji zamówienia. Tym samym wskazywany w odwołaniu i na rozprawie fakt zatrudnienia
tych kandydatów na etapie składania oferty w innych jednostkach (przez inne podmioty) nie
oznacza, że proKoncept nie spełniał – w świetle argumentacji Odwołującego - warunku udziału
w postępowaniu w chwili składania oferty. Izba zwraca uwagę, że zmiana kandydatów jest
skutkiem zastosowania procedury z art. 26 ust.3 ustawy Pzp. Zdaniem Izby ujawniony
brak
posiadania wymaga
nego doświadczenia przez wskazywanego przez wykonawcę kandydata
na stanowisko, czy ujawniony po upływie terminu składania ofert brak dysponowania (tak jak
w tym przypadku w okresie realizacji zamówienia) przez wykonawcę osobą o odpowiednim
doświadczeniu, wymaga wezwania wykonawcy do uzupełnienia tych braków w trybie
26 ust.3
ustawy Pzp
Zgodnie z klauzulą punktu 7.2.3 pkt 2) lit. b) pkt 1) siwz osoba proponowana do
pełnienia funkcji Kierownika robót m.in. miała wykazać się na potwierdzenie Doświadczenia
zawodowego 1 (jednym) zadaniem polegającym (…) na wykonaniu remontu, przebudowy lub
budowy obiektu inżynierskiego na stanowisku Kierownika robót mostowych lub Kierownika
budowy. W tym przypadku Odwołujący wskazując na przepisy Prawa budowlanego odnoszące
się do samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie stwierdził, że kandydat ten nie
pełnił funkcji kierownika robót mostowych przy realizacji obiektów wskazanych na kontrakcie
w ramach zadania: „Modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź, Etap II, LOT A, Odcinek
Warszawa Zachodnia -
Skierniewice, Żyrardów - Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów –
Miedniewice”. Wskazał na dowód tego brak stosownego zgłoszenia zgodnie z przepisami
prawa budowlanego, (także inwestorowi odpowiedzialnemu za modernizację linii kolejowej, o
której mowa w Wykazie), stwierdzając że dla pełnienia funkcji na zadaniu realizowanym
zgodnie z warunkami kontraktowymi Fidi
c, konieczna jest wcześniejsza akceptacja
zamawiającego, wyrażana przed przystąpieniem do pełnienia funkcji.
Izba wskazuje
, że w opisie warunku Zamawiający nie odwołuje się do pełnionych
funkcji na zadaniu realizowanym zgodnie z warunkami kontraktowymi Fidic.
Przystępujący
przedłożył natomiast na rozprawie oświadczenie PRB „Wysowa” T. D., G.i D.D. Sp. Jawna, w
którym firma ta potwierdza wykonywanie przez P. J. robót na stanowisku kierownika robót
mostowych na kontrakcie w firmie PRB „Wysowa ” dotyczącym zadania: „Modernizacja linii
kolejowej Warszawa
— Łódź, Etap Il, LOT A, odcinek Warszawa Zachodnia — Skierniewice,
Żyrardów — Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów — Miedniewice przy robotach na
obiektach inżynieryjnych. Uczestnictwo wykonawcy PRB Wysowa na tym zadaniu w realizacji
robót nie jest kwestionowane. Także nie była kwestionowana prawdziwość złożonego
oświadczenia i fakt uczestnictwa tego kandydata (P. J.) w realizacji tego zadania.
Przystępujący na potwierdzenie doświadczenia kandydata przedłożył także Umowę o
współpracę z dnia 21.10.2013 r. która została zawarta przez PRB „Wysowa” (….) z P. J.
prowadzącym działalność gospodarczą pn.: Estakade-Żelbety P. J.. W tej umowie m.in. w
paragrafie 1 ust.1 pkt 1 wskazano, że jej „przedmiotem było kierowanie robotami budowlanymi
jako kierownik robót mostowych”, a w jego ust.3 w pkt 1 wskazano na „prace z zakresu
kierowania i realizacji robót budowlanych na obiektach inżynieryjnych” na zadaniach: w
punkcie 2. „Modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź, Etap II, LOT A, Odcinek Warszawa
Zachodnia -
Skierniewice, Żyrardów - Radziwiłłów oraz na odcinku Radziwiłłów – Miedniewice”
oraz w punkcie 3. „Budowa obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej Nr 8 na odcinku od
Węzła Augustów do Węzła Szkocja”. W dalszej Części tego dokumentu wskazano na
obowiązki świadczenia pracy m.in. 1. (…) przy kierowaniu robotami budowlanymi branży
mostowej przy kierowaniu robotami budowlanymi zgodnie z dokumentacją projektową poprzez
bezpośredni nadzór (…). Izba dodatkowo zwraca uwagę, że prace w ramach pierwszego z
zadań były wykonywane w roku 2015 (a po korekcie Przystępującego w roku 2016) a zatem
już po uzyskaniu stosownej decyzji o przyznanych uprawnieniach budowlanych (decyzja z 30
grudnia 2014 r.)
. Izba podkreśla, że zgodnie z opisem wymagania należało wskazać tylko
nazwę zadania i ta okoliczność, co do samego zadania, nie jest w odwołaniu kwestionowana.
Z kolei, co do opisu obiektów i ich pikietażu niewątpliwie dane takie nie były wymagane w
specyfikacji, zostały podane dodatkowo, a popełnione omyłki wskazywane i prostowane przez
Przystępującego m.in. także złożonym oświadczeniem przez PRB Wysowa należało
traktować jako omyłki, które nie miały znaczenia w niniejszej sprawie dla oceny faktu
rzeczywistego uczestnictwa kandydata przy wykonywaniu prac na tym zadaniu na stanowisku
kierownika robót mostowych.
Reasumując, Izba (za orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej - przykładowo:
wyrok KIO 1414/18) stwierdza, że w
przypadku uznania, że warunek udziału w postępowaniu
został sformułowany na tyle nieprecyzyjnie (lub wieloznacznie), że możliwa jest (z
uwzględnieniem celu, jakiemu ten warunek ma służyć) jego różna interpretacja – to powstała
wątpliwość powinna zostać rozstrzygnięta na korzyść wykonawcy. Wówczas uznaje się
warunek za spełniony nawet wtedy, gdy taka interpretacja może prowadzić w danym
postępowaniu do obniżenia wymagań.
W punkcie 7.2.3 pkt 2) Zamawiający wskazał, że „Za obiekty inżynierskie
Zamawiający uzna obiekty wskazane rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki
Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (…)”. Zamawiający zatem w przypadku tego
Postępowania określił w specyfikacji obiekt inżynierski zgodnie z definicją zawartą w
„rozporządzeniu drogowym”, i zgodnie z tą definicją obiektem inżynierskim jest m.in.: wiadukt
na którym znajduje się linia kolejowa stanowiąca inny rodzaj komunikacji gospodarczej czy
tunel w postaci przejścia podziemnego stanowiący inny rodzaju komunikacji gospodarczej
przez lub pod przeszkodą terenową. Powoływanie się przez Odwołującego na definicje
wynikające z innych rozporządzeń nie znajdują zastosowania w warunkach tego
Postępowania.
Powyższe ustalenia tym samym powodują, że pozostałe zarzuty z pkt 2, pkt 3 i pkt 4
odwołania odnoszące się do podstaw wykluczenia wykonawcy: art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24
ust. 1 pkt 16 i art. 24 ust. 1 pkt 17 -
w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp podlegają oddaleniu.
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp
stosownie do jego wyniku uwzględniając przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
………………………………..