KIO 1710/19 WYROK dnia 23 września 2019 r.

Stan prawny na dzień: 21.11.2019

Sygn. akt: KIO 1710/19 

WYROK 

z dnia 23 

września 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 

września 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu  2 września 2019 r. przez wykonawcę W. L. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  „Radwag”  W.  L.  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym 

odrzucenie  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  –  Handlowo  –  Usługowe  Atmoservice  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Poznaniu oraz Comde  – Derenda GmbH z siedzibą  w Stahnsdorf jako 

niezgodnej  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  w  zakresie 

parametru dotyczącego urządzenia do usuwania ładunków elektrycznych. 

Pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione. 

Kosztami postępowania obciąża w części ½ Zamawiającego – Główny Inspektorat 

Ochrony Środowiska w Warszawie, a w części ½ Odwołującego – wykonawcę W. L. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „Radwag” W. L.

.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę  22 200 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia dwa tysiące dwieście złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione 

przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika oraz 

koszty poniesione przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 

.2.  zasądza  od  Zamawiającego  –  Głównego  Inspektoratu  Ochrony  Środowiska  

w Warszawie 

na rzecz Odwołującego – wykonawcy W. L. prowadzącego działalność 


gospodarczą  pod  nazwą  „Radwag”  W.  L.  kwotę  7  500  zł  00  gr  (słownie:  siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy). 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt: KIO 1710/19 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Główny  Inspektorat  Ochrony  Środowiska  w  Warszawie  [dalej 

„Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  na 

zakup  automatycznego  systemu  ważenia  filtrów  do  poboru 

pyłu zawieszonego PM10/PM2,5 (znak postępowania: ZP/220-43/19/PC).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 14 czerwca 2019 r. pod numerem 2019/S 113-276663. 

W dniu 

2 września 2019 r. wykonawca W. L. prowadzący działalność gospodarczą pod 

nazwą „Radwag” Wagi Elektroniczne W. L. [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - poprzez bezpodstawne, przedwczesne odrzucenie oferty 

Odwołującego jako niezgodnej z treścią SIWZ w związku z niepodaniem w „Tabeli zgodności 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  tabela  nr  2 

„Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”,  pozycja  „Komputer  sterujący  zestawem  i  do 

obróbki  danych”  informacji  dotyczących  wyniku  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest,  nazwy  procesora  oraz  daty  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest, podczas gdy 

Zamawiający przed odrzuceniem oferty powinien był wezwać 

Odwołującego  do  uzupełnienia  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  

z  wymaganiami  Zamawiającego”,  jak  również  wydruku  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp; 

2.  art.  26  ust.  3  w  zw.  z  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających,  że  oferowane  rozwiązanie 

spełnia  wymagania  Zamawiającego  określone  w  SIWZ,  tj.  „Tabeli  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  oraz  wydruku  testu 

wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  -  w  zakresie  informacji  o  wyniku  testu 

w

ydajnościowego PassMark PerformanceTest, nazwy procesora oraz daty przeprowadzenia 

testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest; 

3.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  poprzez  bezpodstawne  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

konsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty tego podmiotu jest sprzeczna z treścią SIWZ w 

zakresie  w  jakim  zaoferował  on  rozwiązanie  -  wagę  producenta  Sartorius  Lab  Instrument 

GmbH  Et,  Co.  KG,  model  6.6  S  - 

które  jest  sprzeczne  z  wymaganiem  minimalnym 

Zamawiającego dotyczącym legalizacji wagi, które to wymaganie wynika z „Tabeli zgodności 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”,  tabela  nr  2 


„Wymagania szczegółowe dla urządzenia”, pozycja „Inne cechy”, ewentualnie – jest sprzeczne 

z  wymaganiem  minimalnym  Zamawiającego  dotyczącym  wbudowanego  urządzenia  do 

usuwania ładunków elektrostatycznych; 

4.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  poprzez  bezpodstawne  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

konsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty tego podmiotu jest sprzeczna z treścią SIWZ w 

zakr

esie  w  jakim  zaoferował  on  rozwiązanie  nieistniejące  i  tym  samym  niespełniające 

wymogów  SIWZ,  tj.  nieistniejącą  kartę  graficzną  oznaczoną  wg  wykonawcy  symbolem 

producenta MSI GT 710 3GD3H LP; 

5.  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  poprzez  bezpodstawne  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

konsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty tego podmiotu jest sprzeczna z treścią SIWZ w 

zakresie w jakim zaoferował on rozwiązanie - monitor LCD z kątami widzenia 178/178 stopni 

które jest sprzeczne z wymaganiem Zamawiającego dotyczącym kątów widzenia monitora 

LCD 170/160 stopni, które to wymaganie wynika z „Tabeli zgodności oferowanego przedmiotu 

zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla 

urządzenia” pozycja „Komputer sterujący zestawem i do obróbki danych”; 

6.  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  -  poprzez  zaniechanie  wezwania  konsorcjum  Atmoservice  do 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 

Zamawiającego”  w  zakresie  informacji  dotyczących  częstotliwości  magistrali  obsługiwanej 

przez płytę główną, jako że w złożonej „Tabeli zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia 

z  wymaganiami  Zamawiającego”  konsorcjum  Atmoservice  nie  potwierdziło,  że  oferowane 

rozwiązanie  - magistrala obsługiwana przez  płytę główną  -  spełnia wymogi  Zamawiającego 

określone  w  SIWZ.  Ewentualnie  -  w  razie  uznania,  że  „Tabela  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  nie  stanowi  dokumentu,  o  którym 

mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  zarzut  naruszenia  art.  89  

ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - poprzez bezpodstawne zaniechanie odrzucenia oferty konsorcjum 

Atmoservice,  mimo  że  w  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  

z  wymaganiami  Zamawiającego”,  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”, 

pozycja  „Komputer  sterujący  zestawem  i  do  obróbki  danych”  nie  potwierdziło  ono,  że 

oferowane  rozwiązanie  -  magistrala  obsługiwana  przez  płytę  główną  -  jest  zgodne  

z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ,  bowiem  konsorcjum  Atmoservice  nie 

wskazało częstotliwości magistrali obsługiwanej przez płytę główną i ograniczyło się jedynie 

do skopiowania za Zamawiającym zwrotu „pamięć pracująca z maksymalną częstotliwością 

magistrali  obsługiwaną  przez  płytę  główną”,  podczas  gdy  przedmiotowa  informacja 

udostępniana jest przez producenta, wynosi 2400Hz i powinna zostać skonkretyzowana przez 

konsorcjum Atmoservice - co pozostaje w sp

rzeczności z pkt XI ust. 9 SIWZ; 

7.  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  -  poprzez  zaniechanie  wezwania  konsorcjum  Atmoservice  do 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 


Zamawiającego”  w  zakresie wydruku z  testu wydajnościowego PassMark  PerformanceTest 

obejmującego  informację  o  dacie  jego  przeprowadzenia  w  dniu  opublikowania  ogłoszenia  

o  zamówieniu,  jako  że  w  załączonym  do  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu 

zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  wydruku  z  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest  konsorcjum  Atmoservice  nie  potwierdziło,  że  oferowane  rozwiązanie  - 

procesor klasy x64 - 

spełnia wymogi Zamawiającego określone w SIWZ. Ewentualnie w razie 

uznania,  że  „Tabela  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 

Zamawiającego” nie stanowi dokumentu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - 

zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  -  poprzez  bezpodstawne  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  konsorcjum  Atmoservice,  mimo  że  w  „Tabeli  zgodności  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  tabela  nr  2  „Wymagania 

szczegółowe dla urządzenia” pozycja „Komputer sterujący zestawem i do obróbki danych” nie 

potwierdziło  ono,  że  oferowane  rozwiązanie  -  procesor  klasy  x64  -  jest  zgodne  

z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ,  bowiem  konsorcjum  Atmoservice  nie 

wskazało w załączonym wydruku z testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest daty 

jego przeprowadzenia, podczas gdy Zamawiający wymagał załączenia do „Tabeli zgodności 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  wydruku 

obejmującego aktualny wynik testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest z 2019 r., z 

dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu. 

Wobec  ww.  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  

nakazanie Zamawiającemu: 

1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

2. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

3. powtórzenia procesu badania i oceny ofert, 

4.  wezwania  Odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  „Tabeli 

zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  oraz 

wydruku testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest w zakresie informacji o wyniku 

testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest,  nazwy  procesora  oraz  daty 

przeprowadzenia testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest, 

5.  od

rzucenia oferty konsorcjum Atmoservice w przypadku uwzględnienia zarzutów nr 3 - 5  

odwołania,  ewentualnie  -  w  razie  nie  uwzględnienia  ww.  zarzutów  -  wezwania  konsorcjum 

Atmoservice  do 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  

z wymaganiami Zamawiającego” w zakresie informacji dotyczących częstotliwości magistrali 

obsługiwanej  przez  płytę  główną  oraz  do  uzupełnienia  wydruku  obejmującego  pełny  raport  

z  testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  w  zakresie  informacji  o  dacie  jego 

przeprowadzenia,  a  w  razie  uznania,  że  „Tabela  zgodności  oferowanego  przedmiotu 


zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  nie  stanowi  dokumentu,  o  którym  mowa  

w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, odrzucenia oferty konsorcjum Atmoservice na podstawie art. 

89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

6. wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący przedstawił krótki zarys sprawy. 

W zakresie zarzutu 1-ego i 2-

ego Odwołujący wskazał, że wypełnił „Tabelę zgodności” 

tabela nr 2 „Wymagania szczegółowe dla urządzenia” pozycja „Komputer sterujący zestawem 

i do obróbki danych” w taki sposób, że nie podał informacji o wyniku testu wydajnościowego, 

nazwy  procesora,  ani  nie  załączył  wydruku  z  testu  wydajnościowego.  Zamawiający  w  toku 

postępowania nie wezwał Odwołującego do uzupełnienia „Tabeli zgodności” ani wydruku testu 

wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  w  zakresie  informacji  o  wyniku  testu 

wydajnościowego PassMark PerformanceTest, nazwy procesora oraz daty przeprowadzenia 

testu wydajn

ościowego PassMark PerformanceTest. Oferta Odwołującego została odrzucona 

w związku z niepodaniem ww. informacji w „Tabeli zgodności” na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 

2  ustawy  Pzp.  Zdaniem  Odwołującego  odrzucenie  jego  oferty  było  bezpodstawne  i 

przedwczesn

e. Odwołujący wskazał, że Zamawiający nadał „Tabeli zgodności” taki charakter, 

że stanowiła ona dokument przedmiotowy, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp 

składany  na  potwierdzenie,  że  zaoferowane  rozwiązanie  spełnia  wymogi  Zamawiającego 

określone  w  SIWZ. Wskazuje  na  to  w  szczególności  nazwa  załącznika  nr  8  do  SIWZ  oraz 

tabeli:  „Tabela  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 

Zamawiającego”.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający,  przed  odrzuceniem  oferty 

Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - powinien był wezwać go w trybie 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności”  oraz  wydruku  testu 

wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  -  w  zakresie  informacji  o  wyniku  testu 

wydajnościowego PassMark PerformanceTest, nazwy procesora oraz daty przeprowadzenia 

testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest.  Odwołujący  wskazywał,  że  możliwość 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności”  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  powinna  być  również 

związana ze sposobem jej wypełnienia jaki przedstawił Zamawiający w pkt XI ust. 9 SIWZ - tj. 

koniecznością szczegółowego Wypełnienia poprzez podanie skonkretyzowanych parametrów, 

z  wyłączeniem  możliwości  powielania  za  Zamawiającym  postanowień  SIWZ.  Zatem 

dopuszczalność 

uzupełniania 

przedmiotowego 

dokumentu 

powinna 

wynikać  

z możliwości popełnienia błędu w poszczególnych pozycjach. W tym miejscu należy wskazać, 

że  ewentualne  nieprawidłowe  wypełnienie  tego  dokumentu  przez  Odwołującego  -  nie 

oznaczało, że jego oferta jest niezgodna z SIWZ. Wręcz przeciwnie - oferta Odwołującego jest 

zgodna z SIWZ, natomiast chodziło; w tym miejscu wyłącznie o nie podanie pewnej informacji. 

Zamawiający - powinien dać Odwołującemu szansę podania tej informacji poprzez wezwanie 


go  do 

uzupełnienia  „Tabeli  zgodności”  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp.  Odwołujący 

podkreślał,  że  formalizm  postępowania  należy  rozpatrywać  z  uwzględnieniem  celu 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jakim jest wybór najkorzystniejszej oferty 

-  na  co  wielokrotnie  wskazywano  w 

orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (tak  KIO  w 

wyroku z dnia 25 kwietnia 2019 r. sygn. akt: KIO 630/19 oraz w wyroku z dnia 30 sierpnia 2016 

r.  sygn.  akt:  KIO  1529/16).  Podkreślał,  że  formalizm  Zamawiającego  w  niniejszym 

postępowaniu  -  w  praktyce  spowodował  odrzucenie  Odwołującego,  która  była  nie  tylko 

znacznie tańsza (2 900 340,00 zł - oferta Odwołującego, 5 003 109,00 zł - oferta konsorcjum 

Atmoservic

e), lecz również lepsza merytorycznie. 

W  przedmiocie  zarzutu  3-

ego  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wymagał 

zaoferowania wagi zalegalizowanej. Wymaganie to wynika z „Tabeli zgodności”, tabela nr 2 

„Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”,  pozycja  „Inne  cechy”.  Konsorcjum  Atmoservice 

zaoferowało  rozwiązanie  obejmujące  wagę  (moduł  wagowy)  producenta  Sartorius  Lab 

Instrument GmbH Et, Co. KG, model 6.6 S. 

Odwołujący podnosił, że biorąc pod uwagę ofertę 

producenta Sartorius Lab Instrument GmbH Et, Co. KG zaoferowana waga Sartorius 6.6 S - 

nie  jest  wagą  zalegalizowaną.  Gdyby  konsorcjum  Atmoservice  zaoferowało  wagę 

zalegalizowaną, jej nazwa powinna zawierać symbol „CE” - który - zgodnie z dokumentacją 

producenta - 

wskazuje na legalizację. Uzasadniał, iż należy mieć na względzie, że w ofercie 

Sartoriusa  większość  usług  jest  dodatkowo  płatna.  Tak  jest  w  przypadku  legalizacji. 

Legalizacja  ma  swoją  cenę  a  każdy  dodatek  ma  wymierny  wpływ  na  nazwę  końcowego 

produktu. 

Powyższe obrazowała zawarta w odwołaniu tabela z cennika Sartorius i infografika 

wskazująca  jak  jest  budowana  nazwa  produktu  w  przypadku  tego  producenta.  Odwołujący 

wskazał, że gdyby konsorcjum Atmoservice zaoferowało wagę zalegalizowaną powinna ona 

się nazywać „6.6S.0CE” -  zgodnie z wytycznymi jakie podaje sam producent modułu Sartorius, 

a  nie  „6.6  S”  jak  podał  w  ofercie  wykonawca.  Okoliczność  zaoferowania  przez  konsorcjum 

Atmoservice  wagi  niezalegalizowanej  znajduje  również  potwierdzenie  w  okoliczności,  że  w 

„Tabeli  zgodności”,  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”  w  pozycji  „Inne 

cechy”  konsorcjum  Atmoservice  nie  wskazało  jednoznacznie  czy  zaoferowane  urządzenie 

będzie  zalegalizowane.  Wykonawca  ograniczył  się  w  tym  zakresie  jedynie  do  skopiowania 

zapisu za Zamawiającym. W związku z powyższym Zamawiający powinien był odrzucić ofertę 

konsorcjum Atmoservice na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ust

awy Pzp, jako że treść oferty tego 

podmiotu jest sprzeczna z treścią SIWZ w zakresie w jakim zaoferował on rozwiązanie - wagę 

Sartorius  6.6  S  - 

które  nie  spełnia  wymagania  minimalnego  Zamawiającego  dotyczącego 

legalizacji wagi.  

Nadto Odwołujący podniósł, że gdyby okazało się, że zaoferowana przez konsorcjum 

Atmoservice waga Sartorius 6.6 S jednak posiada legalizację - Zamawiający powinien wezwać 

wykonawcę do uzupełnienia „Tabeli zgodności” w trybie art. 26 ust. 3 Pzp - w taki sposób, aby 


wykonawca  wskazał  dane  na  temat  posiadanej  legalizacji  lub  chociaż  jednoznacznie 

potwierdził  posiadanie  legalizacji  inaczej  niż  poprzez  przepisanie  za  Zamawiającym  zwrotu 

„Legalizacja wagi” (np. poprzez zamieszczenie zwrotu „Tak”). 

Odwołujący wskazał, że nawet gdyby uznać, że konsorcjum Atmoservice zaoferowało 

jednak urządzenie posiadające legalizację, podnieść należy, że zaoferowany model „6.6 S” 

nie  spełnia  wymogu  posiadania  wbudowanego  urządzenia  do  usuwania  ładunków 

określonego  w  „Tabeli  zgodności”.  Odwołujący  argumentował,  że  zgodnie  z  przywołanymi 

uprzednio  materiałami  producenta  Sartorius  –  dla  zaoferowanego  przez  konsorcjum 

Atmoservice  modelu  „6.6  S”  –  nie  przewiduje  się  automatycznej  komory  wagowej  

z  wbudowanym  jonizatorem.  Na  powyższe  wskazywał  fragment  materiałów  producenta 

zawarty  w  odwołaniu.  Brak  możliwości  zastosowania  automatycznej,  mechanicznej  osłony 

przeciwpodmuchowej  z  wbudowanym  jonizatorem  wynika  z  zaprezentowanego  fragmentu 

dokumentacji  producenta  Sartorius.  Producent  w  wierszu  „Automatischer,  motorisierter 

Analysenwaagen - 

Windschutz mit integriertem Ionistarot” w kolumnie oznaczonej jako „6.6 S” 

i dotyczącej modelu zaoferowanego przez konsorcjum Atmoservice, postawił znak „-„. Zgodnie 

z  legendą  w  materiałach  producenta  ww.  znak  oznacza  brak  możliwości  użycia  danej 

kombinacji. 

Nie jest więc możliwe skonfigurowanie urządzenia model 6.6 S wyposażonego w 

automatyczną,  mechaniczną  osłonę  przeciwpodmuchową  z  wbudowanym  jonizatorem. 

Producent  Sartorius  nie  przewiduje  dla  typoszeregu  6.6S  automatycznie  otwieranej  komory 

wagowej z wbudowanym jonizatorem. 

Zatem nawet jeśli konsorcjum Atmoservice zaoferowało 

urządzenie  zalegalizowane,  to  nie  może  ono  być  wyposażone  w  automatycznie  otwieraną 

komor

ę  wagową  z  wbudowanym  jonizatorem  (tj.  wbudowane  urządzenie  do  usuwania 

ładunków elektrostatycznych). W związku z powyższym Zamawiający powinien był odrzucić 

ofertę konsorcjum Atmoservice na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy  Pzp, jako że treść 

oferty  tego  podmiotu  jest  sprzeczna  z  treścią  SIWZ  w  zakresie  w  jakim  zaoferował  on 

rozwiązanie  -  wagę  Sartorius  6.6  S  -  które  nie  spełnia  wymagania  minimalnego 

Zamawiającego  dotyczącego  wbudowanego  urządzenia  do  usuwania  ładunków 

elektrostatycznych. 

W  zakresie  zarzutu,  o  którym  mowa  w  punkcie  4  petitum  odwołania,  wykonawca 

wskazał,  że  zgodnie  z  informacjami  udostępnianymi  na  stronie  producenta  MSI 

(https://pl.msi.com/Graphics-Cards) karta graficzna o symbolu wskazanym przez konsorcjum 

Atmoservice  nie  jest 

w  ogóle  produkowana.  Oznacza  to,  że  konsorcjum  Atmoservice 

zaoferowało nieistniejącą kartę graficzną, która nie może spełniać wymogów Zamawiającego 

określonych  w  SIWZ.  W  związku  z  tym  oferta  konsorcjum  Atmoservice  powinna  zostać 

odrzucona  na  podstawie  art

.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  jako  że  treść  oferty  tego  podmiotu  jest 

sprzeczna z treścią SIWZ w zakresie w jakim zaoferował on rozwiązanie - nieistniejącą kartę 

graficzną - które nie spełnia wymagań minimalnych Zamawiającego. 


W  przedmiocie  zarzutu  5-

ego  Odwołujący  wskazywał  na  sposób  opisania  wymogu 

dotyczącego kątów widzenia monitora LCD 160/170 stopni. Zamawiający w opisie wymagania, 

w zakresie co do wymogu kątów widzenia monitora LCD, nie posłużył się zwrotem typu „co 

najmniej” czy „min”, jak w przypadku chociażby wymogu co do jasności („spełniane minimum 

normy  jakościowe:  jasność  250  cd/m2”).  Podkreślał,  że  zwrot  „spełniane  minimum  normy 

jakościowe”  nie  dotyczy  parametru  kątów  widzenia.  Przedmiotowy  zwrot  dotyczy  wyłącznie 

parametru  „jasność  250  cd/m2”.  Wymóg  dotyczący  monitora  LCD  opisany  jest  tak,  że 

Zamawiający  posłużył  się  zwrotem  „spełniane  minimum  normy  jakościowe”,  postawił  znak 

dwukropka, a następnie dokonał wyliczenia norm minimalnych - „jasność 250 cd/m2”, po czym 

postawił  znak  średnika.  W  konsekwencji  zwrot  „spełniane  minimum  normy  jakościowe”  nie 

dotyczy parametrów wymienionych po znaku średnika, tj. kontrastu  1000:1, kątów widzenia 

160/170 czy typu gniazda wejściowego. Uzasadniał, że gdyby intencją Zamawiającego było, 

aby  zwrot  „spełniane  minimum  normy  jakościowe”  dotyczył  również  parametrów  kontrast 

1000:1,  kąty  widzenia  160/170  czy  typ  gniazda  wejściowego,  Zamawiający  posłużyłby  się 

zna

kiem przecinka, a nie średnika. Wskazywał na to sposób opisywania przez Zamawiającego 

innych  pozycji  np.  klawiatura,  porty.  W  przypadku  przytoczonych  pozycji  Zamawiający 

dokonuje wyliczenia wymagań co do klawiatury i portów posługując się znakiem przecinka, a 

nie  średnika.  Zamawiający  zatem  świadomie  i  nieprzypadkowo  posługuje  się  znakiem 

przecinka i znakiem średnika. Jednocześnie Odwołujący wskazał, że zgodnie ze Słownikiem 

Języka Polskiego średnik stanowi znak interpunkcyjny rozdzielający równorzędne fragmenty 

tekstu 

słabiej niż kropki, a silniej niż przecinki. Zatem przyjąć należy, że Zamawiający dopuścił 

zaoferowanie monitora LCD wyłącznie o kątach widzenia 160/170, a nie o kątach widzenia 

minimum 160/170. Niezależnie od powyższego Odwołujący wskazał, że w przypadku kątów 

widzenia - 

nie można zastosować zasady, że więcej znaczy lepiej. Podnieść należy, że wymóg 

co  do  kątów  widzenia  dokładnie  na  poziomie  160/170  może  być  uzasadniony  potrzebami 

Zabawiającego.  Wymaganie  Zamawiającego  mogło  mieć  uzasadnienie  merytoryczne 

chociażby  w  tym,  że  jego  intencją  było  zapewnienie  bezpieczeństwa  wyświetlanych  na 

monitorze  danych,  tj.  aby  osoby  postronne,  nie  siedzące  bezpośrednio  przed  ekranem 

komputera,  nie  mogły  zapoznać  się  z  wyświetlanymi  danymi.  W  niniejszym  postępowaniu 

Zamawiający jednoznacznie dał wyraz swoim preferencjom poprzez opisanie wymogów co do 

parametrów  monitora  LCD  w  taki  sposób,  że  dopuścił  zaoferowanie  wyłącznie  monitora  o 

kątach  widzenia  160/170.  Zaoferowanie  monitora  LCD  o  innych  kątach  widzenia  było  więc 

niedopuszczalne. Tymczasem konsorcjum Atmoservice zaoferowało rozwiązanie obejmujące 

monitor  LCD 

z  kątami  widzenia  178/178  stopni.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający 

powinien  odrzucić  ofertę konsorcjum  Atmoservice na  podstawie art.  89 ust.  1 pkt  2 ustawy 

Pzp. 

W zakresie zarzutu 6-

ego Odwołujący wskazał, iż konsorcjum Atmoservice w „Tabeli 


zgodności”,  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”,  pozycja  „Komputer 

sterujący  zestawem  i  do  obróbki  danych”  nie  potwierdziło,  że  oferowane  rozwiązanie  - 

magistrala  obsługiwana  przez  płytę  główną  -  jest  zgodne  z  wymogami  Zamawiającego 

określonymi  w  SIWZ.  Konsorcjum  Atmoservice  nie  wskazało  częstotliwości  magistrali 

obsługiwanej przez płytę główną i ograniczyło się jedynie do skopiowania za Zamawiającym 

zwrotu „pamięć pracująca z maksymalną częstotliwością magistrali obsługiwaną przez płytę 

główną”, podczas gdy przedmiotowa informacja udostępniana jest przez producenta, wynosi 

2400Hz  i  powinna  zostać  skonkretyzowana  przez  konsorcjum  Atmoservice  -  co  pozostaje  

w  sprzeczności  z  pkt XI  ust.  9 SIWZ.  Zgodnie  z  pkt  XI  ust.  9  SIWZ Zamawiający  wymagał 

podania  w  ofercie  rzeczywistych  i  skonkretyzowanych  parametrów  rozwiązań  oferowanych 

przez wykonawcę. Odwołujący wskazał, że informacja o częstotliwości magistrali obsługiwanej 

przez  płytę  główną  na  poziomie  2400Hz  dostępna  jest  na  stronie  producenta  

w zakresie parametrów płyty głównej. Zamawiający - w związku z treścią pkt XI ust. 9 SIWZ 

oraz  sposobem  wypełnienia  przez  konsorcjum  Atmoservice  „Tabeli  zgodności”  poprzez 

skopiowanie zwrotu „pamięć pracująca z maksymalną częstotliwością magistrali obsługiwaną 

przez płytę główną” - powinien był wezwać konsorcjum Atmoservice do uzupełnienia „Tabeli 

zgodności”  w  zakresie  informacji  dotyczących  częstotliwości  magistrali  obsługiwanej  przez 

płytę główną. Zaniechanie w tym zakresie stanowi naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  iż  w  przypadku  uznania,  że  „Tabela  zgodności”  nie  stanowi 

dokumentu,  o którym mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2 ustawy  Pzp  -  Zamawiający  powinien  był 

odrzucić ofertę konsorcjum Atmoservice na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw.  

z  pkt  XI  ust.  9  SIWZ.  Konsorcjum  A

tmoservice  nie  wskazało  częstotliwości  magistrali 

obsługiwanej przez płytę główną i ograniczyło się jedynie do skopiowania za Zamawiającym 

zwrotu „pamięć pracująca z maksymalną częstotliwością magistrali obsługiwaną przez płytę 

główną”. Taki sposób wypełnienia „Tabeli zgodności” pozostaje sprzeczny z postanowieniem 

pkt  XI  ust.  9  SIWZ.  Odwołujący  wskazał,  że  odrzucenie  oferty  konsorcjum  Atmoservice  

z  powyższej  przyczyny  stanowiłoby  wyraz  równego  traktowania  wykonawców  

w  postępowaniu.  Skoro  Zamawiający  nie  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  „Tabeli 

zgodności”  w  związku  z  niepodaniem  informacji  o  wyniku  testu  wydajnościowego,  nazwy 

procesora oraz niezałączeniem wydruku z testu wydajnościowego, a następnie odrzucił jego 

ofertę  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  analogicznie  powinien  postąpić  

w przypadku oferty konsorcjum Atmoservice, jako że niezgodność jego oferty z treścią SIWZ 

ma  tożsamy  charakter  jak  w  przypadku  niezgodności  oferty  Odwołującego  z  treścią  SIWZ. 

Odwołujący na poparcie swojego stanowiska przywołał wyrok KIO z dnia 11 kwietnia 2013 r. 

sygn. akt: KIO 589/13, uchwałę KIO z dnia 2 kwietnia 2012 r. sygn. akt: KIO/KD 69/12.  

W zakresie zarzutu 7-ego 

Odwołujący wskazał, iż konsorcjum Atmoservice w „Tabeli 

zgodności”,  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”  pozycja  „Komputer 


sterujący  zestawem  i  do  obróbki  danych”  nie  potwierdziło,  że  oferowane  rozwiązanie  - 

procesor  klasy  x64  - 

jest  zgodne  z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ. 

Konsorcjum  Atmoservice  nie  wskazało  w  załączonym  wydruku  z  testu  wydajnościowego 

PassMark PerformanceTest daty jego przeprowadzenia, podczas gdy Zamawiający wymagał 

załączenia  do  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 

Zamawiającego”  wydruku  obejmującego  aktualny  wynik  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest  z  2019  r.,  z  dnia  opublikowania  ogłoszenia  o  zamówieniu.  Dodatkowo 

Odwołujący wskazał, że załączony przez konsorcjum Atmoservice dokument stanowił jedynie 

wycinek  raportu  z  testu  wydajności  PassMark  Performance  Test.  Tymczasem  wykonawca 

powinien załączyć pełny raport, obejmujący datę przeprowadzenia testu w dniu opublikowania 

ogłoszenia o zamówieniu. 

Zamawiający - w związku z niepodaniem w wydruku z testu daty jego przeprowadzenia 

powinien był w toku postępowania wezwać konsorcjum Atmoservice do uzupełnienia „Tabeli 

zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami Zamawiającego” w zakresie 

wydruku  obejmującego  pełny  raport  z  testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest 

obejmującego informację o dacie jego przeprowadzenia w dniu opublikowania ogłoszenia o 

zamówieniu. Zaniechanie w tym zakresie stanowi naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. 

Natomiast jeżeli uznać, że „Tabela zgodności” nie stanowi dokumentu, o którym mowa 

w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp

,  Zamawiający  powinien  był  odrzucić  ofertę  konsorcjum 

Atmoservice  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp.  Konsorcjum  Atmoservice  nie 

potwierdziło,  że  oferowane  rozwiązanie  -  procesor  klasy  x64  -  jest  zgodne  

z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ  nie  wskazując  w  załączonym  wydruku  

z testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest daty jego przeprowadzenia. Brak takiej 

informacji  stanowi  sprzeczność  z  wymogiem  Zamawiającego, który  wymagał  załączenia do 

„Tabeli zgodności” wydruku obejmującego aktualny wynik testu wydajnościowego PassMark 

PerformanceTest z 2019 r., 

z dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  odrzucenie  oferty  konsorcjum  Atmoservice  z  powyższej 

przyczyny  stanowiłoby  wyraz  równego  traktowania  wykonawców  w  postępowaniu.  Skoro 

Zamawiający  nie  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  „Tabeli  zgodności”  w  związku  

z  niepodaniem  informacji  o  wyniku  testu  wydajnościowego,  nazwy  procesora  oraz 

niezałączeniem  wydruku  z  testu  wydajnościowego,  a  następnie  odrzucił  jego  ofertę  na 

podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  analogicznie  powinien  postąpić  w  przypadku 

konsorcjum  Atmoservice,  jako  że  niezgodność  jego  oferty  z  treścią  SIWZ  ma  tożsamy 

charakter  jak  w  przypadku  niezgodności  oferty  Odwołującego  z  treścią  SIWZ.  Aktualne 

p

ozostaje orzecznictwo dotyczące zasady równego traktowania przywołane w ramach zarzutu 

5-ego. 


Zamawiający nie złożył odpowiedzi na odwołanie w formie pisemnej. W toku rozprawy 

przed Izbą wnosił o oddalenie odwołania w całości. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy 

z  udziałem  Stron  postępowania  odwoławczego, 

na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  i  stanowisk  Stron, 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pz

p,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.   

Zamawiający  w  dniu  3  września  2019  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba  nie 

dopuściła do udziału w postępowaniu  odwoławczym wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  Handlowo  

Usługowe  Atmoservice  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  oraz  Comde  –  Derenda  GmbH  

z  siedzibą  w  Stahnsdorf  [dalej  „konsorcjum  Atmoservice”]  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego w dniu 6 września 2019 r. po stronie Zamawiającego.  

Przystępujący nie wykazali umocowania dla osoby wnoszącej zgłoszenie przystąpienia 

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w imieniu wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia w terminie, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy 

Pzp. 

W treści pełnomocnictwa wykonawców występujących wspólnie zgodnie z art. 23 ustawy 

Pzp, 

ustanawiającego pełnomocnikiem Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo  Usługowe 

Atmoservice Sp. z o.o., brak jest umocowania dla lidera konsorcjum do udzielania dalszych 

pełnomocnictw. Zgłoszone w imieniu konsorcjum Atmoservice przystąpienie zostało wniesione 

przez  dalszego  pełnomocnika,  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  6  września  2019  r. 

udzielonego  przez  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  Handlowo    Usługowe  Atmoservice  Sp.  z 

o.o.

,  które,  jak  wskazano  powyżej,  nie  zostało  umocowane  przez  członka  konsorcjum  do 

ustanowienia dalszych pełnomocników. 

Brak  wykazania  prawidłowego  umocowania  dla  osoby  wnoszącej  zgłoszenie 

przystąpienia  w  momencie  dokonania  zgłoszenia  do  Prezesa  KIO  przesądził  

o nieskuteczności zgłoszenia przystąpienia. 

Przy  rozpoznawan

iu  przedmiotowej  sprawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 

ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację istotnych warunków zamówienia, ofertę Odwołującego, 


ofertę konsorcjum Atmoservice oraz zawiadomienie o odrzuceniu oferty Odwołującego z 23 

sierpnia 2019 r. 

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  

postępowania  odwoławczego  złożone  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  i rozprawy  w  dniu  

18 września 2019 r.  

Nadto skład orzekający Izby zaliczył w poczet materiału sprawy dowody złożone przez 

Strony postępowania odwoławczego, tj.: 

1. wydruk ze strony internetowej producenta MSI kart graficznych, 

wydruk ze strony internetowej producenta dotyczący płyty głównej, 

wydruki  wyników  testów  wydajnościowych  ze  strony  internetowej  wskazanej  przez 

Zamawiającego, 

4. wydruk ze strony internetowej producenta karty graficznej. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  niniejszego  zamówienia  jest  dostawa  wyposażenia  obejmującego 

automatyczny system do ważenia filtrów z włókna kwarcowego, teflonowych o średnicy 47 mm 

służących  do  poboru  pyłu  zawieszonego  PM10/PM2,5  –  6  szt.  wraz  z  uruchomieniem, 

demonstracją poprawności pracy i przeszkoleniem. 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  zawierał  załącznik  nr  8 do  SIWZ „Tabela 

zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami Zamawiającego”. 

Załącznik  nr  8  do  SIWZ  stanowił  „Wzór  Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu 

zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”.  Na  wstępie  formularza  Zamawiający  zawarł 

następującą informację: Zamawiający nie dopuszcza powielania/kopiowania treści wymagań 

Zamawiającego  określonych  dla  urządzeń  do  kolumny  „Oferowane  parametry”  „Tabeli 

zgodności”, np. gdy opis parametrów w SIWZ wskazuje na dopuszczony przedział wartości 

czy parametrów, Wykonawca jest obowiązany podać w ofercie konkretny oferowany parametr 

jaki  posiada  oferowane  urządzenie.  W  rubryce  „Oferowane  parametry”  należy  podać 

rzeczywiste oraz skonkretyzowane pa

rametry oferowanych przez Wykonawcę urządzeń. Ww. 

załącznik zawierał dwie tabele, tj. tabelę nr 1 zawierającą wymagania ogólne oraz tabelę nr 2 

zawierającą wymagania szczegółowe urządzenia. 

Zgodnie z punktem XI ust. 9 SIWZ, wykonawca składając ofertę złoży wraz z nią jako 

element treści ofert wypełniony załącznik nr 8 do SIWZ. Dokument ten stanowi treść oferty 

wykonawcy.  Zamawiający  nie  dopuszcza  powielania/kopiowania  treści  wymagań 

Zamawiającego  określonych  dla  urządzeń  do  kolumny  „Oferowane  parametry”  „Tabeli 

zgodności”, np. gdy opis parametrów w SIWZ wskazuje na dopuszczony przedział wartości 

czy 

parametrów, wykonawca jest obowiązany podać w ofercie konkretny oferowany parametr 


jaki 

posiada  oferowane  urządzenie.  W  rubryce  „Oferowane  parametry”  należy  podać 

rzeczywiste oraz skonkretyzowane parametry 

oferowanych przez wykonawcę urządzeń. 

Zgodnie z załącznikiem nr 8 do SIWZ, Zamawiający w odniesieniu do wagi wymagał 

m.in.: 

wbudowanego urządzenia do usuwania ładunków elektrycznych – proszę podać opis, 

- legalizacji wagi. 

Zgodnie z załącznikiem nr 8 do SIWZ, Zamawiający wymagał komputera sterującego 

zestawem i do obr

óbki danych o minimalnej konfiguracji: 

procesor  klasy  x64,  zaprojektowany  do  pracy  w  komputerach  mobilnych  i  osiągający  

treści  wydajnościowym  PassMark  PerformanceTest  co  najmniej  14 000  punktów  wg 

kolumny  Passmark  CPU  Mark,  którego  wyniki  są  publikowane  na  stronie 

http://cpubenchmark.net/cpu_list.php  (aktualny  wynik  z  2019  r. 

–  z  dnia  opublikowania 

ogłoszenia o zamówieniu – wydruk w załączeniu). Należy podać wynik testu oraz podać nazwę 

procesora. 

pamięć operacyjna RAM: min 12 GB, z możliwością rozbudowy do 32 GB, pamięć pracująca 

z maksymalną częstotliwością magistrali obsługiwaną przez płytę główną; 

karta  graficzna  dedykowana,  umożliwiająca  pracę  w  rozdzielczości  min.  1920  x  1080,  

z obsługą DirectX 11, wyposażona w wyjście cyfrowe DVI; 

monitor:  LCD  z  podświetleniem  typu  LED,  obszar  aktywny  ≥24”,  nominalna  rozdzielczość 

obr

azu:  1920  x  1080  pikseli;  czas  reakcji  matrycy:  max  5  ms;  spełniane  minimum  normy 

jakościowe: jasność: 250 cd/m2; kontrast: 1000:1; kąt widzenia: 160/170 stopni; typ gniazda 

wejściowego (sygnałowego): DVI, HDMI wraz z przewodami do każdego wyjścia. 

Przystępujący  konsorcjum  Atmoservice,  którego  ofertę  Zamawiający  uznał  za 

najkorzystniejszą, w załączniku nr 8 do SIWZ zaoferował m.in. komputer sterujący zestawem 

i do obróbki danych o minimalnej konfiguracji: 

-  procesor:  Intel  Core  i7-8700 (Coffee  Lake),  3.2  Ghz,  w 

teście wydajnościowym PassMark 

PerformanceTest 15154. 

pamięć operacyjna: Pamięć operacyjna RAM 16GB G.Skill AEGIS DDR4 

Możliwość rozbudowy do 128 GB pamięć pracująca z maksymalną częstotliwością magistrali 

obsługiwaną przez płytę główną; 

- k

artę graficzna: MSI GT 710 3GD3H LP 

Max rozdzielczość: 2560 x 1600 @60 Hz 

Obsługuje DirectX 12, Open GL 4.5 

Wyjścia DVI, HDMI, D-Sub 

- monitor LCD z 

kątem widzenia: 178/178 stopni. 

Konsorcjum  Atmoservice  załączyło  do  oferty  wydruk  z  testu  wydajnościowego 

PassMark Performance Test dla procesora Intel Core i7-8700 3.20 Ghz z wynikiem 15154. 


Nadto  konsorcjum  Atmoservice,  w  załączniku  nr  8  do  SIWZ,  zaoferowało  wagę,  

w oferowanych parametrach wskazując m.in: 

usuwanie  ładunków  elektrycznych  –  Górne  powierzchnie  dysków  w  magazynku  są 

pozłacane, co zapobiega powstawaniu ładunków elektrostatycznych. Kasety FRID wykonane 

z materiału wolnego od ładunków elektrostatycznego. Wbudowana dmuchawa dejonizująca 

eliminująca ładunki filtrów, 

- inne cechy: legalizacja wagi. 

Odwołujący w tabeli zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami 

zamawiającego,  sporządzonej  według  załącznika  nr  8  do  SIWZ,  w  tabeli  2  „Wymagania 

szczegółowe dla urządzenia” w pozycji „Komputer sterujący zestawem i do obróbki danych” w 

ofero

wanych  parametrach  podał  „procesor  klasy  x64,  zaprojektowany  do  pracy  

w komputerach mobilnych i osiągający w teście wydajnościowym PassMark Performace Test 

co najmniej 14 

000 punktów wg kolumny Passmark CPU Mark, którego wyniki są publikowane 

na 

stronie 

http://cpubenchmark.net/cpu_list.php 

(aktualny 

wynik  

z 2019 r. 

– z dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu – wydruk w załączeniu). Należy 

podać wynik testu oraz podać nazwę procesora”.  

Pismem  z  dnia  23  sierpnia  2019  r.  Zamawiający  zawiadomił  Odwołującego  

o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  w  uzasadnieniu 

faktycznym  wskazując,  że:  „W  tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  

z  wymaganiami  zamaw

iającego,  sporządzonej według  załącznika nr  8 do  SIWZ,  w  tabeli  2 

„Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”  w  pozycji  „Komputer  sterujący  zestawem  i  do 

obróbki  danych”  Zamawiający  wymagał  podania  wyniku  testu  wydajnościowego  PassMark 

PerformanceTest oraz poda

nia nazwy procesora, przy czym wymaganym był procesor klasy 

x64 zaprojektowany do pracy w komputerach mobilnych i osiągający w ww. teście co najmniej 

14000  punktów  wg  kolumny  PassMark  CPU  z  dnia  opublikowania  ogłoszenia  

o  zamówieniu.  W  złożonej  ofercie  wykonawca  skopiował  zapisy  Zamawiającego  nie 

uzupełniając  zapisu  informacji  odnoszących  się  do  oferowanego  procesora.  Braki  te  

w szczególności odnoszą się do podania wyniku testu oraz nazwy procesora, żadna z tych 

informacji nie została zawarta w ofercie wykonawcy.” Zamawiający wskazał na postanowienie 

zawarte w punkcie XI 

ust. 9 SIWZ i podał że w tej sytuacji wystąpiła niezgodność oświadczenia 

woli  wykonawcy  z  oczekiwaniami  Z

amawiającego  odnoszącymi  się  do  merytorycznego 

zakresu  przedmiotu  zamówienia  poprzez  zaoferowanie  przedmiotu  zamówienia 

nieposiadającego  określonej  właściwości.  Jako,  że  niedopuszczalnym  jest  prowadzenie 

negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty  oraz  dodawanie  w  ofercie  jakiejkolwiek  nowej  treści 

wcześniej  niewystępującej  i  nadającej  nowy  kształt  oświadczeniu  woli  wykonawcy, 

Zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy na ww. podstawie prawnej.  


Izba zważyła, co następuje: 

Zarzuty dotyczące oferty Odwołującego 

Nie  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez 

bezpodstawne,  przedwczesne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  jako  niezgodnej  

z  treścią  SIWZ  w  związku  z  niepodaniem  w  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu 

zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla 

urządzenia”,  pozycja  „Komputer  sterujący  zestawem  i  do  obróbki  danych”  informacji 

dotyczących  wyniku  testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest,  nazwy  procesora 

oraz  daty  testu  wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest,  podczas  gdy  Zamawiający 

przed odrzuceniem oferty powinien wezwać Odwołującego do uzupełnienia „Tabeli zgodności 

oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami Zamawiającego”, jak również wydruku 

testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest w trybie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 

1 pkt 2 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  Zamawiający  zasadnie  odrzucił  ofertę  Odwołującego  na  podstawie  

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp

,  a  czynność  ta nie  mogła  zostać  poprzedzona  wezwaniem 

wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  

art. 87 ust. 2 pkt 3

. W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem 

Izby,  niezgodność  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia, 

stanowiąca  przesłankę odrzucenia  oferty  wykonawcy,  o  której  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  2 

ustawy Pzp

, ma miejsce w sytuacji, gdy oferowane przez wykonawcę w ofercie zobowiązanie 

nie  odpowiada  zobowiązaniu  określonemu  w  SIWZ,  bądź  też  polega  na  sporządzeniu  i 

przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami zamawiającego, przy czym chodzi 

tutaj  o  ta

kie  wymagania  SIWZ,  które  dotyczą  sposobu  opisania,  wyrażenia  i  potwierdzenia 

zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy (por. wyrok KIO 

z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz  wyrok  KIO  z  dnia  

6 września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). 

Izba wskazuje, że z treści oferty wykonawcy w sposób jednoznaczny winien wynikać 

zakres  zobowiązania  wykonawcy  tak  co  do  oferowanego  przedmiotu  świadczenia,  jak  

i sposobu jego wykonania oraz innych istotnych warunków określonych przez Zamawiającego 

w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Nie  jest  bowiem  dopuszczalne  na  gruncie 

przepisów  ustawy  Pzp  doprecyzowywanie  przez  wykonawcę  w  toku  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego oferowanego rozwiązania/produktu, czy też jego zmiana. 


W okolicznościach niniejszej sprawy nie ulega wątpliwości, iż Odwołujący przekopiował 

do  kolumny 

„oferowane  parametry  minimalne”  wymogi  podane  przez  Zamawiającego  dla 

procesora klasy x64, co było niedopuszczalne w świetle postanowienia zawartego w punkcie 

XI ust. 9 SIWZ. 

W konsekwencji powyższego Odwołujący wypełnił  „Tabelę zgodności” tabela 

nr 2 „Wymagania szczegółowe dla urządzenia” pozycja „Komputer sterujący zestawem i do 

obróbki  danych”  w  taki  sposób,  że  wbrew  nałożonemu  specyfikacją  obowiązkowi  nie  podał 

informacji 

o wyniku testu wydajnościowego oraz nazwy procesora oferowanego komputera, 

nie  konkretyzując  tym  samym  przedmiotu  swojego  zobowiązania  i  pozbawiając 

Zamawiającego możliwości zweryfikowania na etapie badania złożonych oferty, czy oferowany 

przez  wykonawcę  produkt  jest  zgodny  z  wymaganiami  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Izba 

podziela i przyjmuje za własne stanowisko zaprezentowane w wyroku KIO z dnia 25 marca 

2019  r.  sygn.  akt:  KIO  412/19 

„że  zgodność  treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  nie  jest 

okolicznością, którą można domniemywać lub zakładać na podstawie ogólnego oświadczenia 

wykonawcy  wówczas,  gdy wymagane  jest  w  treści  SIWZ  sprecyzowanie  przez  wykonawcę 

szczegółowych  wymagań  technicznych.  Skoro  Zamawiający  w  sposób  jasny  i  precyzyjny 

określił  procedurę  weryfikacji  istotnych  aspektów  oferowanego  przez  wykonawców 

urządzenia,  to  wykonawcy  byli  zobowiązani  się  do  niej  zastosować  i  ponieść  wszelkie 

konsekwencji  związane  z  jej  nieprzestrzeganiem.  Nie  jest  obowiązkiem  Zamawiającego 

domniemywanie  zgodności  oferowanego  produktu  z  ogólnego  oświadczenia  zawartego  w 

treści formularza oferty skoro określił on w jaki sposób wykonawcy ową zgodność winni mu 

wykazać. To obowiązkiem wykonawcy jest dochowanie należytej staranności i postępowanie 

zgodnie  z  procedurą  określoną  przez  Zamawiającego.  W  ocenie  Izby,  jeżeli  parametry 

oferowanego  sprzętu  (urządzeń)  nie  zostały  w  ogóle  przedstawione  w  ofercie  (brak 

szczegółowego oświadczenia wykonawcy), to nie można uznać, że oferta spełnia wymagania 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  W  takim  przypadku  ogólne  oświadczenie 

wykonawcy o zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami specyfikacji, 

nie prowadzi do sanowania braków w ofercie wykonawcy.” 

Izba nie pod

zieliła stanowiska Odwołującego, jakoby załącznik nr 8 do SIWZ, stanowił 

dokument,  o  którym  mowa  w  art.  25  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  przez  co  obowiązkiem 

Zamawiającego  winno  być  wezwanie  Odwołującego  w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do 

uzupełnienia  rzeczonej  tabeli  oraz  wyniku  testu  wydajnościowego  PassMark  Performance 

Test. 

Zgodnie  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  j

eżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  

o którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, 

o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia 

postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą 

wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia, 


uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, 

chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  udzielenia  wyjaśnień  oferta 

wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania. 

Z kolei zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyłącznie  oświadczeń  lub  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania.  Oświadczenia  lub  dokumenty 

potwierdzające:  1)  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  

2) spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych 

przez  zamawiającego,  3)  brak  podstaw  wykluczenia,  zamawiający  wskazuje  w  ogłoszeniu  

o  zamówieniu,  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  lub  zaproszeniu  do  składania 

ofert. 

Jak wynika zatem z powyższych przepisów, oświadczenia lub dokumenty, o których 

mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp podlegają uzupełnieniu lub poprawieniu, jak również 

mogą  być  przedmiotem  wyjaśnień.  Przepis  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  nie  daje  podstaw  do 

uzupełnienia lub poprawienia treści oferty. 

Zdaniem składu orzekającego Izby w świetle postanowień SIWZ nie było wątpliwości, 

iż  załącznik  nr  8  do  SIWZ  stanowił  treść  oferty.  Powyższe  w  sposób  jednoznaczny  wynika  

z punktu XI ust. 9 SIWZ

, a w błąd co do charakteru ww. dokumentu nie mogła wprowadzać 

wykonawców nazwa załącznika nr 8 do SIWZ w brzmieniu „Tabela zgodności oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego”.  Nie  ma  wątpliwości,  iż 

oświadczenie  wykonawcy  zawarte  w  ww.  załączniku  co  do  oferowanego  zobowiązania 

stanowiło treść oferty, której zmiana lub uzupełnienie jest niedopuszczalne po upływie terminu 

składania ofert. 

W kwestii natomiast zaniechania wezwania Odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy 

Pzp 

do uzupełnienia wydruku testu wydajnościowego PassMark Performance Test wskazać 

należy,  że  analiza  uzasadnienia  faktycznego  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1  pkt 2 ustawy Pzp nie daje podstaw do stwierdzenia, 

iż  przyczyną  ww.  czynności  Zamawiającego  był  brak  załączenia  do  oferty  wyniku  testu 

wydajnościowego.  Dalej,  Izba  wskazuje,  że  lektura  wymogu  Zamawiającego  

w zakresie param

etru dotyczącego procesora komputera sterującego zestawem i do obróbki 

danych prowadzi do wniosku, że Zamawiający wymagał od wykonawców podania wyłącznie 

wyniku  testu  oraz  nazwy  procesora.  Brak  było  natomiast  w  ocenie  Izby  jednoznacznego 

obowiązku załączenia do oferty wyniku testu wydajnościowego PassMark Performance Test.  

Co więcej, gdyby nawet taki wymóg istniał po stronie wykonawców, z czym się Izba nie zgadza, 

to  w  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy  skorzystanie  przez  Zamawiającego  

z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp 

i  wezwanie  wykonawcy  do  uzupełnienia  wyniku  testu 

wydajnościowego,  mogłoby  stanowić  nieuprawnione  po  upływie  terminu  składania  ofert 


uzupełnienie  treści  oferty  wykonawcy,  a  to  z  uwagi  na  okoliczność,  iż  rzeczony  test 

wydajnościowy  zawiera  w  szczególności  elementy,  które  winny  zostać  wskazane  przez 

wykonawcę w załączniku nr 8 do SIWZ, a dotyczyły nazwy procesora oraz wyniku testu.  

Podsumowując  powyższe  stwierdzić  należy,  iż  czynność  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp,  niepoprzedzona  wezwaniem  

w trybie art. 26 ust. 3  w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2  ustawy Pzp, 

została dokonana w sposób 

prawidłowy. 

Zarzuty 

dotyczące oferty konsorcjum Atmoservice 

Tytułem  wstępu  Izba  wskazuje,  iż  dla  rozpoznania  zarzutów  referujących  do  oferty 

wykonawcy 

konsorcjum 

Atmoservice 

aktualna 

pozostaje 

argumentacja 

prawna 

zaprezentowana  powyżej  w  zakresie  przesłanki  odrzucenia  oferty  z  uwagi  na  niezgodność  

z treścią SIWZ. 

W  ocenie  Izby  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp 

polegający na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy konsorcjum Atmoservice, mimo że 

treść oferty ww. wykonawcy jest sprzeczna z treścią SIWZ w zakresie w jakim zaoferował on 

wagę  producenta  Sartorius  Lab  Instrument  GmbH  Et,  Co.  KG,  model  6.6S,  która  jest 

sprzeczna  z  wymaganiem  minimalnym  Zamawiającego  dotyczącym  wbudowanego 

urządzenia do usuwania ładunków elektrostatycznych. 

Bezspo

rnie  wykonawca  konsorcjum  Atmoservice  zaoferował  wagę  producenta 

Sartorius  Lab  Instrument  GmbH  Et,  Co.  KG,  model  6.6S

,  która  w  świetle  materiałów 

producenta  wagi,  nie  posiada  komory  wagowej  z  wbudowanym  jonizatorem.  Powyższa 

okoliczność  nie  została  zakwestionowana  przez  Zamawiającego.  Zamawiający  w  toku 

rozprawy przed Izbą nie twierdził również, że możliwe jest skonfigurowanie urządzenia model 

6.6  S  w  automatyczną,  mechaniczną  osłonę  przeciwpodmuchową  z  wbudowanym 

jonizatorem. Zamawiający stał na stanowisku, iż w postanowieniach specyfikacji nie narzucił 

miejsca,  w 

którym  ma  być  zlokalizowane  urządzenie  do  usuwania  ładunków  elektrycznych  

i twierdził, że urządzenie nie musi być wbudowane w wagę, ale ma być częścią zamówionego 

systemu.  

Z  powyższym  stanowiskiem  Zamawiającego  nie  sposób  się  zgodzić.  Zdaniem  Izby  

z  analizy  załącznika  nr  8  do  SIWZ  tabela  2  jednoznacznie  wynika,  iż  jednym  z  wymagań 

minimalnych dotyczących wagi był wymóg w zakresie usuwania ładunków elektrostatycznych, 

który  Zamawiający  opisał  następująco  „wbudowane  urządzenie  do  usuwania  ładunków 

elektrycznych 

– proszę podać opis”. Nie jest zatem tak, jak twierdził Zamawiający, iż w świetle 

zapisów SIWZ wystarczyło by urządzenie do usuwania ładunków elektrycznych było częścią 


Automatycznego  Systemu  Ważenia  Filtrów,  niekoniecznie  zaś  samej  wagi.  Urządzenie  do 

usuwania ładunków elektrycznych, zgodnie z wymogami Zamawiającego wyrażonymi w SIWZ, 

zostało  opisane  jako  jeden  z  parametrów  wagi,  stanowiącej  jeden  z  podzespołów 

Automaty

cznego  Systemu  Ważenia  Filtrów.  Nie  ma  zdaniem  składu  orzekającego  Izby 

wątpliwości, że w świetle wymogów SIWZ urządzenie do usuwania ładunków elektrycznych 

miało być częścią wagi, skoro zostało opisane jako jeden z wymogów dotyczących wagi, a 

n

adto  miało  być  w  nią  wbudowane.  Przyjęcie  odmiennego  stanowisko  byłoby  wbrew 

literalnemu brzmieniu wymogów Zamawiającego wyartykułowanych w SIWZ. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  powinien  odrzucić  ofertę  konsorcjum 

Atmoservice na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustaw

y  Pzp, jako że treść oferty tego podmiotu 

jest sprzeczna z treścią SIWZ w zakresie w jakim zaoferował on rozwiązanie - wagę Sartorius 

6.6 S - 

które nie spełnia wymagania minimalnego Zamawiającego dotyczącego wbudowanego 

urządzenia do usuwania ładunków elektrostatycznych. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne zaniechanie 

odrzucenia oferty konsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty tego podmiotu jest sprzeczna 

z treścią SIWZ w zakresie w jakim zaoferował on rozwiązanie  - wagę producenta Sartorius 

Lab  Instrument  GmbH  Et,  Co.  KG,  model  6.6  S,  które  jest  sprzeczne  

z wymaganiem minimalnym Zamawiającego dotyczącym legalizacji wagi, nie został przez Izbę 

uwzględniony. 

Bezspornie k

onsorcjum Atmoservice w tabeli 2 załącznika nr 8 do SIWZ dla oferowanej 

wagi w pozycji „inne cechy” wskazało „legalizacja wagi”.  

Odnosząc  się  do  powyższego  zarzutu  Izba  wskazuje,  że  nie  sposób  zgodzić  się  ze 

stanowiskiem  Odwołującego,  jakoby  wykonawca  konsorcjum  Atmoservice  nie  wskazał 

jednoznacznie,  czy  zaoferowane  urządzenie  będzie  zalegalizowane,  bowiem  wykonawca 

ograniczył się w tym zakresie jedynie do skopiowania zapisu za Zamawiającym. Zdaniem Izby 

złożone przez konsorcjum Atmoservice oświadczenie w przedmiocie legalizacji wagi nie było 

niejednoznaczne,  czy  wątpliwe,  gdyż  wprost  potwierdzało  spełnienie  wymogu  dotyczącego 

legalizacji 

wagi

Co 

więcej, 

nawet 

gdyby 

przyjąć, 

iż 

tabela 

zawarta  

w załączniku nr 8 do SIWZ stanowiła dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp,  z  czym  Izba  się  nie  zgadza,  to  brak  byłoby  podstaw  do  wezwania  ww.  wykonawcy  

w  trybie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  poprawienia 

załącznika  nr  8  do  SIWZ,  po  to  aby 

konsorcjum Atmoservice, potwierdziło legalizację wagi poprzez zamieszczenie zwrotu „tak”, 

jak  oczekiwałby  tego  Odwołujący.  Zauważyć  także  należy,  iż  Zamawiający  nie  rozwinął 

postawionego w SIWZ wymogu dotyczącego legalizacji wagi. Nie oczekiwał od wykonawców 

podania  żadnych  dodatkowych  danych  na  temat  posiadanej  legalizacji  wagi.  Tym  samym 

podnoszona  przez  Odwołującego  argumentacja,  jakoby  Zamawiający,  winien  wezwać 


wykonawcę konsorcjum Atmoservice do wskazania danych na temat posiadanej legalizacji, 

jest nieuzasadniona. 

Dalej Izba wsk

azuje, iż dla oceny powyższego zarzutu istotnym było jego uzasadnienie 

faktyczne 

przedstawione w odwołaniu. Wskazać należy, że zgodnie z art. 192 ust. 7 ustawy 

Pzp,  Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  

w odwołaniu. Norma wyrażona w powyższym przepisie wyznacza zakres rozstrzygnięcia Izby, 

który z kolei determinowany jest treścią odwołania, tj. kwestionowaną w nim czynnością oraz 

jasnymi  i  skonkretyzowanymi,  przed  upływem  terminu  na  wniesienie  odwołania,  zarzutami 

składającymi się z dwóch warstw - prawnej oraz faktycznej. Tym samym to na wykonawcy, 

będącym  profesjonalistą,  spoczywa  ciężar  skonkretyzowania  stawianych  zarzutów  na 

wspomnianych  wyżej  płaszczyznach.  Poza  treścią  samego  odwołania  wykonawca  nie  ma 

możliwości doprecyzowywania zawartych w nim zarzutów przez wskazywanie na właściwe im 

okoliczności faktyczne. Jeżeli zatem podnoszone przez odwołującego w toku rozprawy przed 

Izbą okoliczności nie zostały wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego odwołania, to ich 

późniejsze wskazywanie nie może być, w świetle przepisu art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, brane 

przez Krajową Izbę Odwoławczą pod uwagę, choćby okoliczności te mieściły się w ramach 

ogólnie wskazanej podstawy faktycznej zarzutu. 

Uwzględniając  powyższe  Izba  zauważa,  że  odwołujący  się  Wykonawca  oparł 

omawiany  zarzut  na  sposobie  budowania  nazwy  produktu  przez  producenta  zaoferowanej 

przez konsorcjum Atmoservice wagi

, twierdząc, że gdyby zaoferowana przez ww. wykonawcę 

waga 

posiadała 

legalizację, 

to 

powyższe 

powinno 

znaleźć 

odzwierciedlenie  

w  nazwie  produktu,  a  waga  powinna  się  nazywać  „6.6S.0CE”,  bowiem  producent  

w przypadku legalizacji wagi do nazwy produktu dodaje symbol 

„CE”.  

Izba  stwierdza,  że  powyższa  argumentacja  Odwołującego,  w  toku  postępowania 

odwoławczego, została podważona przez samego wykonawcę, która przyznał, że legalizacja 

wagi 

może zostać przeprowadzona również przez inne, niż producent wagi, podmioty, podając 

Główny  Urząd  Miar,  Okręgowe  Urzędy  Miar,  czy  inne  upoważnione  urzędy  

z obszaru UE. 

Z powyższego wynika zatem, że Odwołujący nie przeprowadził szerszej analizy 

podniesionego  w  odwołaniu  zarzutu  opierając  swoje  twierdzenia  na  jednej  

z  możliwości,  tj.  sytuacji  gdy  legalizacja  wagi  dokonywana  jest  przez  producenta.  Zdaniem 

Izby  O

dwołujący  nie  wykazał  natomiast,  by  legalizacji  wagi  przeprowadzana  przez  inny 

podmiot niż producent, wpływała na zmianę nazwy wagi. Z uwagi na powyższe, Odwołujący 

nie wykazał, by oferowana przez konsorcjum Atmoservice waga nie posiadała legalizacji.  

Wobec powyższego, w ocenie Izby, zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp 

polegający na zaniechaniu odrzucenia oferty konsorcjum Atmoservice w zakresie jakim jego 

podstawa faktyczna dotyczyła legalizacji wagi nie potwierdził się. 


Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne zaniechanie 

odrzucenia oferty k

onsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty wykonawcy jest sprzeczna  

z  treścią  SIWZ  w  zakresie  w  jakim  wykonawca  zaoferował  rozwiązanie  nieistniejące  i  tym 

samym  niespełniające  wymogów  SIWZ,  tj.  nieistniejącą  kartę  graficzną  oznaczoną  według 

wykonawcy symbolem producenta MSI GT 710 3GD3H LP, nie zasługiwał na uwzględnienie. 

W zakresie ww. zarzutu 

za Zamawiającym Izba wskazuje, iż z treści SIWZ nie wynikał 

obowiązek  podania  przez  wykonawców  nazwy  producenta  i  modelu  oferowanej  karty 

graficznej. Z kolei jak 

zostało wykazane w toku postępowania odwoławczego, podana przez 

k

onsorcjum Atmoservice nazwa karty graficznej zawierała omyłkę pisarską, bowiem zamiast 

MSI  GT  710  3GD3H  LP  winno  być  MSI  GT  710  2GD3H  LP.  Jednocześnie  złożony  przez 

Zamawiającego wydruk ze strony internetowej producenta karty graficznej potwierdza, iż ww. 

karta graficzna producenta MSI o parametrach zaoferowanych przez konsorcjum Atmoservice 

w załączniku nr 8 istnieje, spełniając jednocześnie wymogi postawione przez Zamawiającego. 

W  ocenie  I

zby  stanowisko  Odwołującego,  który  zarzucał  zaoferowanie  przez 

k

onsorcjum Atmoservice produktu nieistniejącego opierając swoje twierdzenia wyłącznie na 

podanym  numerze  karty 

graficznej,  którego  wskazania  nie  żądał  Zamawiający  w  świetle 

zapisów SIWZ, było zbyt daleko idące.  

Ze względu na powyższe zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp względem 

oferty konsorcjum Atmoservice nie 

potwierdził się. 

Zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne zaniechanie 

odrzucenia oferty k

onsorcjum Atmoservice, mimo że treść oferty wykonawcy jest sprzeczna  

z treścią SIWZ w zakresie parametru dotyczącego kąta widzenia monitora LCD, nie zasługiwał 

na uwzględnienie. 

Bezspornie  konsorcjum  Atmoservice,  jak  wynika  z  załącznika  nr  8  do  SIWZ, 

za

oferowało monitor LCD z kątami widzenia 178/178 stopni. 

W ocenie Izby nie można zgodzić się z twierdzeniem Odwołującego, iż Zamawiający 

dopuścił  zaoferowanie  monitora  LCD  wyłącznie  o  kątach  widzenia  160/170  stopni. 

Powyższemu przeczy sposób sformułowania tabeli nr 2 załącznika nr 8 do SIWZ zawierającej 

wymagania  szczegółowe  w  zakresie  bazy  danych  oraz  sterowania  systemem  zbierania  i 

przetwarzania danych z procesu ważenia filtrów, gdzie jednym z komponentów był komputer 

sterujący zestawem i do obróbki.  Środkowa kolumna ww. tabeli, w której dla monitora LCD 

Zamawiający wskazał jeden z parametrów „kąt widzenia: 160/170 stopni” została zatytułowana 

„wymagania minimalne”. Ponadto w przypadku komputera do sterowania procesem ważenia i 

obróbki danych Zamawiający podał minimalną konfigurację. Z powyższego zatem wynika, iż 

wykonawcy oferujący poszczególne elementy komputera sterującego zestawem i do obróbki 

danych mogli zaoferować parametry wyższe niż podane przez Zamawiającego, co też miało 


miejsce  w  okolicznościach  sprawy  w  przypadku  zaoferowanego  przez  konsorcjum 

Atmoservice parametru kąt widzenia dla monitora LCD.  

Wobec tak sformułowanej treści SIWZ w zakresie minimalnej konfiguracji komputera 

sterującego zestawem i do obróbki, za wtórną należało uznać argumentację Odwołującego, 

dotyczącą  uzasadnionych  potrzeb  Zamawiającego  w  przedmiocie  opisania  parametru  dla 

monitora LCD dokładnie na poziomie 160/170 stopni. 

Z uwagi na powyższe ww. zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  naruszenia  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wezwania  konsorcjum  Atmoservice  do 

uzupełnienia  Tabeli  zgodności 

oferowanego przedmiotu zamówienia z wymaganiami Zamawiającego w zakresie informacji 

dotyczących częstotliwości magistrali obsługiwanej przez płytę główną, Izba odwołuje się do 

argumentacji  wskazanej 

powyżej  w  przedmiocie  charakteru  ww.  tabeli,  przesądzającego  

o braku możliwości wezwania ww. wykonawcy do uzupełnienia treści tabeli nr 2 załącznika nr 

8 do SIWZ. Tym samym ww. zarzut n

ie mógł zostać przez Izbę uwzględniony. 

Nie zasługiwał na uwzględnienie również zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  konsorcjum  Atmoservice, 

mimo,  że 

wykonawca nie potwierdził, że oferowane rozwiązanie - magistrala obsługiwana przez płytę 

główną - jest zgodne z wymogami Zamawiającego określonymi w SIWZ, bowiem konsorcjum 

Atmoservice  nie  wskazało  częstotliwości  magistrali  obsługiwanej  przez  płytę  główną  i 

ograniczyło  się  jedynie  do  skopiowania  za  Zamawiającym  zwrotu  „pamięć  pracująca  z 

maksymalną  częstotliwością  magistrali  obsługiwaną  przez  płytę  główną”,  podczas  gdy 

przedmiotowa  informacja  udostępniana  jest  przez  producenta,  wynosi  2400Hz  i  powinna 

zostać  skonkretyzowana  przez  konsorcjum  Atmoservice  -  co  pozostaje  w  sprzeczności  

z pkt XI ust. 9 SIWZ. 

Odnosząc  się  do  powyższego  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  w  zakresie  pamięci 

operacyjnej  RAM  dla  komputera 

sterującego  zestawem  i  do  obróbki  danych  w  tabeli  nr  2 

załącznika  nr  8  do  SIWZ  podał:  min  12  GB,  z  możliwością  rozbudowy  do  32  GB,  pamięć 

pracująca  z  maksymalną  częstotliwością  magistrali  obsługiwaną  przez  płytę  główną. 

Analizując ww. postanowienie SIWZ zgodzić należy się z Zamawiającym, iż wymóg „pamięć 

pracująca  z  maksymalną  częstotliwością  magistrali  obsługiwaną  przez  płytę  główną”  miał 

potwierdzać  pewną  funkcjonalność  pamięci  operacyjnej  RAM.  Brak  było  zdaniem  Izby  

w  świetle  ww.  postanowienia  SIWZ  obowiązku  podania  przez  wykonawcę  konkretnej 

częstotliwości  magistrali  obsługiwanej  przez  płytę  główną.  Skoro  zatem  konsorcjum 

Atmoservice  w  załączniku  nr  8  zaoferowało  pamięć  operacyjną  RAM  pracującą  

z  maksymalną  częstotliwością  magistrali  obsługiwaną  przez  płytę  główną,  to  potwierdziło 

spełnienie postawionego przez Zamawiającego przedmiotowego wymogu. 


Wobec powyższego brak było podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy konsorcjum 

Atmoservice z uwagi na niezgodność z treścią SIWZ w zakresie omówionej okoliczności. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  naruszenia  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wezwania  konsorcjum  Atmoservice  do 

uzupełnienia  Tabeli  zgodności 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego  w  zakresie  wydruku  

z testu wydajnościowego PassMark PerformanceTest obejmującego informację o dacie jego 

przeprowadzenia  w  dniu  opublikowania  ogłoszenia  o  zamówieniu  Izba  odwołuje  się  do 

argumentacji  wskazanej  powyżej  w  przedmiocie  charakteru  ww.  tabeli,  przesądzającego  

o braku możliwości wezwania ww. wykonawcy do uzupełnienia treści tabeli nr 2 załącznika nr 

8 do SIWZ. 

Przedmiotowy zarzut nie mógł zatem zostać uwzględniony. 

Nie zasługiwał na uwzględnienie również zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp polegający na bezpodstawnym zaniechaniu odrzucenia oferty konsorcjum Atmoservice, 

mimo  że  w  „Tabeli  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami 

Zamawiającego”  tabela  nr  2  „Wymagania  szczegółowe  dla  urządzenia”  pozycja  „Komputer 

sterujący  zestawem  i  do  obróbki  danych”  nie  potwierdziło,  że  oferowane  rozwiązanie  - 

procesor  klasy  x64  - 

jest  zgodne  z  wymogami  Zamawiającego  określonymi  

w  SIWZ,  bowiem  konsorcjum  Atmoservice  nie  wskazało  w  załączonym  wydruku  z  testu 

wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  daty  jego  przeprowadzenia,  podczas  gdy 

Zamawiający wymagał załączenia do „Tabeli zgodności oferowanego przedmiotu zamówienia 

wymagani

ami  Zamawiającego”  wydruku  obejmującego  aktualny  wynik  testu 

wydajnościowego  PassMark  PerformanceTest  z  2019  r.,  z  dnia  opublikowania  ogłoszenia  

o zamówieniu. 

W  ww.  zakresie  Izba  podtrzymuje  w  całości  argumentację  dotyczącą  wymogów 

Zamawiającego  w  zakresie  procesora  klasy  x64  zaprezentowaną  w  zakresie  zarzutów 

dotyczących  oferty  Odwołującego.  Powtórzyć  jedynie  należy,  iż  w  świetle  wymogów  SIWZ 

brak  było  jednoznacznego  obowiązku  w  postaci  załączenia  do  oferty  wydruku  z  testu 

wydajnościowego  PassMark  z  daty  opublikowania  ogłoszenia  o  zamówieniu.  Zamawiający 

wyraźnie natomiast podał swoje oczekiwanie w zakresie podania przez wykonawców wyniku 

testu  oraz  nazwy  procesora, 

precyzując  przy  tym,  że  wymaga  procesora  klasy  x64 

zaprojektowanego do pracy w komputerach 

mobilnych i osiągającego w teście PassMark co 

najmniej  14 

000 punktów  według kolumny PassMark CPU z dnia opublikowania ogłoszenia  

o  zamówieniu.  Powyższym  obowiązkom  wykonawca  konsorcjum  Atmoservice  sprostał 

podając w tabeli nr 2 załącznika nr 8 do SIWZ, iż oferuje procesor Intel Core i7-8700 (Coffee 

Lake)  3.2  GHz  osiągający  w  teście  wydajnościowym  PassMark  Peroformance  Test  15154 

punktów. W tym miejscu zauważyć należy, iż wynik testu wydajnościowego, zaoferowanego 

przez  konsorcjum  Atmoservice,  procesora  Intel  Core  i7-8700 

dalece  odbiegał  od  wymogu 


postawionego  przez  Zamawiającego  (14 000  punktów  wg  kolumny  PassMark  CPU),  

a złożone przez Odwołującego dowody w postaci wydruków z testów wydajnościowych ww. 

procesora  z  dnia  11  i  17  września  2019  r.  nawet  nie  zbliżyły  się  do  postawionego  przez 

Zamawiającego  minimalnego  wymogu  14 000  punktów  wg  kolumny  PassMark  CPU.  Izba 

stwierdza, że Odwołujący wbrew wynikającemu z art. 190 ust. 1 ustawy Pzp obowiązkowi, nie 

udowodnił, że w dacie opublikowania ogłoszenia o zamówieniu tj. w dniu 16 czerwca 2019 r., 

oferowany przez konsorcjum Atmoservice procesor nie osiągał wyniku 15 154.   

Nadto  dodać  należy,  iż  brzmienie  postawionego  w  przedmiocie  ww.  parametru 

komputera  sterującego  zestawem  i  do  obróbki  danych  wymogu,  zdaniem  Izby,  mogło 

wprowadzać wykonawców w błąd w zakresie w jakim wskazywało: „aktualny wynik z 2019 r. z 

dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu – wydruk w załączeniu”. Lektura powyższego 

postanowienia nie pozwala jednoznacznie ustalić i przesądzić, czy Zamawiający wymagał od 

wykonawców załączenia do oferty wydruku z testu wydajnościowego. Jak wyjaśnił natomiast 

w  toku  rozprawy  przed  Izbą  Zamawiający  postanowienie  „wydruk  w  załączeniu”,  kreowało 

obowiązek  Zamawiającego  polegający  na  załączeniu  do  SIWZ  ww.  wydruku,  któremu 

Zamawiający  uchybił,  bowiem  omyłkowo  nie  załączył  do  specyfikacji  wydruku  z  testu 

wydajnościowego z daty opublikowania ogłoszenia o zamówieniu. Okoliczność ta jednak tym 

bardziej nie może wywoływać negatywnych konsekwencji dla wykonawcy – wszelkie bowiem 

niejednoznaczności  i  wątpliwości  co  do  treści  SIWZ  i  jej  załączników,  nie  mogą  być 

rozstrzygane na niekorzyść wykonawcy – to Zamawiający ponosi odpowiedzialność za tego 

typu ewentualne niejasności. 

Wziąwszy pod rozwagę powyższe brak było podstaw do odrzucenia oferty wykonawcy 

konsorcjum Atmoservice w świetle ww. okoliczności na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp.   

M

ając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 

W kwestii  kosztów  postępowania  Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z art.  192  ust.  9 ustawy 

Pzp, w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga 

kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony 

ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku, z zastrzeżeniem art. 

186  ust.  6.  Izba  podziela  pogląd  ugruntowany  w  orzecznictwie  sądów  powszechnych,  jak 

i w 

orzecznictwie Izby, iż w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego 

do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostaje  oddalona,  zaś  część  uwzględniona  zasada 

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego 

rozdzielenia kosztów postępowania odwoławczego w takiej części, w jakiej odwołanie odniosło 

skutek (por. m.in. postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2018 r., 


sygn. akt XXIII Ga 830/18,  wyrok  Sądu Okręgowego w Warszawie z 22 stycznia 2016 r. sygn. 

akt XXIII Ga 1992/15, w

yrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r. sygn. 

akt 

XXIII Ga 880/16, wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 17 listopada 2016 r. sygn. akt 

X Ga 653/16, postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2017 r. sygn. 

akt XXIII Ga 1886/17, wyrok KIO z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 630/18, wyrok KIO 

z dnia 

5 kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 525/18, KIO 526/18, wyrok KIO z dnia 5 października 

2018 r., sygn. akt KIO 1894/18).  

W przedmiotowej sprawie Izba częściowo uwzględniła i częściowo oddaliła odwołanie. 

Odwołanie  okazało  się  zasadne  w  stosunku  1/2  (zarzut  dotyczący  zaniechania  odrzucenia 

oferty  konsorcjum  Atmoservice)  i 

bezzasadne  w  pozostałej  części  (zarzuty  związane  z 

bezzasadnym 

odrzuceniem  oferty  Odwołującego  oraz  część  zarzutów  związanych  z 

zaniechaniem odrzucenia oferty konsorcjum Atmoservice)

. Kosztami postępowania obciążono 

zatem Zamawiającego i Odwołującego po połowie. Na koszty postępowania odwoławczego 

składał  się  wpis  uiszczony  przez  Odwołującego  w wysokości  15  000  zł,  koszty  poniesione 

przez Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą w kwocie 3 600 zł oraz koszty poniesione 

przez Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed Izbą w kwocie 3 600 zł (łącznie 22 200 zł). 

Odwołujący poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości 18 600 zł 

tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia  pełnomocnika  (15 000  zł  +  3  600  zł), 

tymczasem  odpowiadał  za  nie  jedynie  do  wysokości  11  100  zł  (22 200  zł  x  1/2  ).  Wobec 

powyższego  Izba  zasądziła  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  7  500  zł 

stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez  Odwołującego  a 

kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do 

wyniku  postępowania  -  na  podstawie art.  192  ust.  9  i  10 ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  

o  przepisy 

§  5  ust.  2  pkt  1  i  § 5  ust.  4  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

15 marca 2010 r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący:      ……………………………..