Sygn. akt: KIO 1714/19
POSTANOWIENIE
z dnia 12
września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron w dniu 12 września 2019 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2019 r.
przez
wykonawcę A. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PRALMAG –
SERWIS Przedsiębiorstwo Wielobranżowe A. C., Katowice,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Górnośląskie Centrum Medyczne
im. prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach,
przy udziale wykonawcy
Praxima Krakpol sp. z o.o., z siedzibą w Trzebinie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze.
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy A. C.
prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą PRALMAG – SERWIS Przedsiębiorstwo Wielobranżowe A. C.,
Katowice kwoty 13 5
00,00 złotych (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych
zero groszy
) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo za
mówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ……………………..……
Sygn. akt: KIO 1714/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Górnośląskie Centrum Medyczne im. prof. Leszka Gieca Śląskiego
Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej „ustawa
Pzp
”, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Świadczenie kompleksowej
u
sługi prania wraz z transportem i najmem bielizny ogólno-szpitalnej oraz świadczenie
kompleksowej usługi prania wraz z transportem bielizny ogólno - szpitalnej i asortymentu
będącego własnością Zamawiającego”.
W dniu
2 września 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy A. C.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PRALMAG – SERWIS
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe A. C., Katowice (dalej „Odwołujący”) zarzucając
Zamawiającemu naruszenie: (i) art. 29 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp poprzez dokonanie
przez Zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia w sposób wadliwy, mogący utrudniać
konku
rencję, polegający na tym, że ilości oraz waga asortymentu określone przez
Zamawiającego w formularzu cenowym stanowiącym załącznik nr 2b do SIWZ nie stanowią
precyzyjnego i dostatecznego dla wykonawcy wyznacznika dla określenia rozmiaru
zamówienia, biorąc pod uwagę przyznane w § 6 ust. 9 projektu umowy jednostronne
uprawnienie dla Zamawiającego do niewykonania 80 % zakresu umowy bez podania
przyczyny.
Zamawiający nakładając na wykonawcę obowiązek organizacji transportu czystej
bielizny i asortymentu do oddziałów i komórek organizacyjnych Zamawiającego i odbioru
brudnej z oddziałów i komórek organizacyjnych Zamawiającego zgodnie z obowiązującą
podstawą prawną oraz w sposób zaakceptowany przez Wojewódzką Stację Sanitarno-
Epidemiologiczn
ą - nie sprecyzował jednocześnie warunków technicznych i organizacyjnych
funkcjonowania Zamawiającego - dotyczących takich kwestii, jak m.in.: ilość wind
przeznaczonych do wykonania zadania, ich dane techniczne, konieczność ich współdzielenia
z innymi pracownikami lub usługodawcami Zamawiającego, sprecyzowanie podmiotu
odpowiedzialnego
za ich mycie i dezynfekcję; (ii) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie
zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców przy
formułowaniu SIWZ, które polegało na: - sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia - w
zakresie dotyczącym nałożonego na wykonawcę obowiązku organizacji transportu czystej
bielizny
i asortymentu do oddziałów i komórek organizacyjnych Zamawiającego i odbioru
brudnej z oddziałów i komórek organizacyjnych Zamawiającego zgodnie z obowiązującą
podstawą prawną oraz w sposób zaakceptowany przez Wojewódzką Stację Sanitarno-
organizacyjnych funkcjonowania Zamawiającego - dotyczących takich kwestii, jak m.in.: ilość
wind przeznaczonych do wykonania zadania, ich dane techniczne, konieczność ich
współdzielenia z innymi pracownikami lub usługodawcami Zamawiającego, sprecyzowanie
podmiotu odpowiedzialnego za
ich mycie i dezynfekcję itp.; określeniu postanowienia umowy
zawartego w § 6 ust. 9 w sposób rażąco naruszający zasadę proporcjonalności oraz
cywilnoprawnej zas
ady równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, poprzez przyznanie
Zamawiającemu uprawnienia do niewykonania znacznej części umowy bez podania
przyczyny i bez możliwości dochodzenia przez wykonawcę naprawienia szkody z tego tytułu;
(iii) art. 353¹ k.c. w zw. z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przyznanie Zamawiającemu w §
6 ust. 9 uprawnienia do niewykonania 80 % umowy bez podania przyczyny, co przekracza
granice swobody umów i zasadę równowagi stron i powoduje nieuzasadnione i
nieproporcjonalne uprzywilejo
wanie Zamawiającego wobec wykonawcy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: a) dokonania
zmiany projektu um
owy poprzez zmianę § 6 ust. 9 i określenie, iż Zamawiający uprawniony
jest do niewykorzystania zakresu zamówienia o wartości nie większej niż 15%
wynagrodzenia brutto; b) sprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia w zakresie
„organizacji transportu czystej bielizny i asortymentu do oddziałów i komórek
organizacyjnych Zamawiającego i odbioru brudnej z oddziałów i komórek organizacyjnych
Zamawiającego zgodnie z obowiązującą podstawą prawną oraz w sposób zaakceptowany
przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną” poprzez opisanie warunków
technicznych i organizacyjnych funkcjonowania Zamawiającego dotyczących takich kwestii,
jak: -
ilość wind przeznaczonych do wykonania transportu prania, ich dane techniczne,
ewentualna konieczność ich współdzielenia z innymi pracownikami lub usługodawcami
Zamawiającego, sprecyzowanie podmiotu odpowiedzialnego za ich mycie i dezynfekcję oraz
prowadzenie ewentualnej
dokumentacji z tej czynności, czy są przewidziane alternatywne
windy w razie awarii lub tymczasowego braku dos
tępności do wind. Ewentualnie, poprzez
nakazanie Zamawiającemu udzielenia odpowiedzi na pytania wykonawcy zawarte w piśmie z
dnia 23 sierpnia 2019 r.
W dniu 11
września 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wypłynęło pismo
Odwołującego zawierające oświadczenie o cofnięciu odwołania. Umocowanie pełnomocnika
z dnia 22 sierpnia
2019 r. obejmowało swoim zakresem prawo cofnięcia odwołania.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy,
jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy Pzp –
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz na podstawi
e § 5 ust. 1 pkt 3
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972) Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 13 500,00 zł.
Przewodniczący: ………………………………