Sygn. akt KIO 1725/19
WYROK
z dnia 18 września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 września 2019 r. przez wykonawcę MERK Solutions
Sp. z o. o. w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Telewizję Polską
S.A. w Warszawie
przy udziale wykonawcy Apex.IT Sp. z o
.o. w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża MERK Solutions Sp. z o. o. w Warszawie i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) uiszczoną przez MERK Solutions Sp. z o. o. w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1725/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Telewizja Polska S.A. w Warszawie – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.),
dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o
udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest wynajem przestrzeni technicznej oraz usługa
telekomunikacyjna w modelu CDN przez okres 24 miesięcy. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane
zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych 2 sierpnia 2019 r. pod pozycją 576846. Wartość
zamówienia jest mniejsza niż kwota wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania
wykonawca MERK Solutions Sp. z o. o. w Warszawie wni
ósł odwołanie 4 września 2019 r.
Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp;
2. art. 89 ust. 1 pkt. 8
Pzp w związku z art. 58 § 1 i 2 k.c. przez zaniechanie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy Apex.IT Sp. z o.o. w Warszawie
(dalej „Apex"), której treść
jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów i tym samym wadliwe wybranie oferty
tego wykonawcy;
3. art. 91 ust. 1 Pzp przez dokonanie wybor
u jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Apex, pomimo że oferta tego wykonawcy winna zostać odrzucona.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej polegającej na wyborze oferty
złożonej przez Apex;
ponownego dokonania czynności badania i oceny złożonych ofert;
3. odrzuc
enia oferty złożonej przez Apex;
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
W uzasadnieniu o
dwołujący stwierdził, że oprócz usługi najmu przestrzeni technicznej
z
amawiający oczekuje świadczenia przez wybranego wykonawcę usług telekomunikacyjnych.
Podniósł, że działalność telekomunikacyjna, będąca działalnością gospodarczą, jest działalnością
regulowan
ą i podlega obowiązkowemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
co wynika z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z
2018 r. poz. 1954 ze zm.) oraz z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo
przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.) prowadzonym przez Prezesa Urzędu
Komunikacji Elektronicznej.
Odwołujący podniósł, że opis przedmiotu zamówienia, stanowiący załącznik nr 1 do Wzoru
umowy (załącznik nr 1 do SIWZ) uwzględnia usługę telekomunikacyjną obejmującą:
a.
interfejsów 100GE;
b.
zapewnienie sumarycznej przepływności na poziomie sumy nominalnych przepustowości
i
nterfejsów fizycznych (200Gbps);
c.
udostępnienie sesji BGP do urządzeń L3 zamawiającego i zapewnienie połączeń do
minimum 80 tys. prefiksów IPv4;
d.
wykonanie i utrzymanie przez cały okres obowiązywania umowy fizycznego połączenia w
postaci 2 par światłowodowych jednomodowych (4J) pomiędzy portami wydzierżawionymi
zamawiającemu a urządzeniami L3 zamawiającego umieszczonymi w kolokacji;
e.
wykonanie i utrzymanie przez cały okres obowiązywania umowy fizycznego połączenia w
postaci 2 par światłowodowych jednomodowych (4J) pomiędzy urządzeniami L3
zamawiającego umieszczonymi w kolokacji a siedzibą zamawiającego;
f. zapewnienie
monitoringu portów dostępowych wykonawcy, do których podłączone są
urządzenia zamawiającego oraz sesji BGP z tymi urządzeniami. Wykonawca będzie
rejestrował zmiany stanu portów oraz sesji BGP. Dane z monitoringu będą dostępne na
dedykowanej stronie internetowej lub portalu wykonawcy;
g.
zapewnienie wsparcia polegającego na wykonywaniu na żądanie zamawiającego
podstawowych czynności fizycznych dotyczących kolokowanego sprzętu (takich jak np.
fizyczny restart urządzenia, odpięcie lub podpięcie kabla zasilającego, itp.), w wymiarze
minimum 4 interwencje m
iesięcznie;
h. u
sługa będzie świadczona na poziomie dostępności co najmniej 99,99% w skali miesiąca.
Zdaniem odwołującego okoliczność, że zamawiający nie określił w SIWZ warunków udziału
w postępowaniu w zakresie kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności
zawodowej, niczego nie zmienia w ocenie oferty wykonawcy Apex. Niezależnie bowiem od
sposobu określenia warunków udziału w postępowaniu, ze względu na to, że przedmiot
zamówienia obejmuje usługi telekomunikacyjne, jedynymi podmiotami zdolnymi do realizacji tej
części zamówienia będą przedsiębiorcy posiadający status przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Wykonawca Apex nie jest przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, nie został bowiem wpisany do
rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji
Elektronicznej, a pomimo tego złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu. Ta oferta została w
sposób błędny oceniona przez zamawiającego, który był zobowiązany do jej odrzucenia na
podstawie art. 89 ust 1 pkt. 8 Pzp, i wybrana jako oferta najkorzystniejsza.
Odwołujący zarzucił, że z treści oferty wykonawcy Apex wynika zdolność do wykonania
całego przedmiotu zamówienia, w sytuacji, gdy jest to niemożliwe. Wykonawca ten nie posiada
statusu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego adekwatnego do rodzaju i miejsca wykonywania
zamówienia. W świetle brzmienia art. 58 k.c. złożył ofertę nieważną, przede wszystkim dlatego, że
złożenie oferty należy uznać za oczywistą próbę obejścia przez tego wykonawcę wskazanych
jednoznacznych przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy Prawo przedsiębiorców.
zapewniając zamawiającego, że zrealizuje przedmiot zamówienia w terminach i na warunkach
wynikających ze wzoru umowy, pomimo tego, że nie posiada niezbędnych uprawnień do
świadczenia usług telekomunikacyjnych. Tym samym oferta dotknięta wadą wskazaną w art. 58
k.c. j
est nieważna. Wskazując na znaczeniem przepisów prawa o charakterze imperatywnym
podniósł, że art. 10 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego ma charakter bezwzględnie obowiązujący, a
wobec tego odstępstwo od jego zastosowania skutkuje nieważnością czynności prawnej, jako
sprzecznej z
ustawą na mocy art. 58 § 1 k.c.
Wykonawca Apex.IT Sp. z o.o. w Warszawie
przystąpił do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii
przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, podczas której
odwołujący i przystępujący podtrzymali dotychczasowe stanowiska. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
Okoliczności faktyczne sporu zostały przywołane w odwołaniu zgodnie z rzeczywistym stanem
rzeczy i ich ponowny opis jest zbędny. Ustalenia faktyczne należy jedynie uzupełnić o wskazanie, że
Apex 16 października 2019 r. złożył wniosek do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o wpisanie
do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Kopia tego wniosku została złożona do akt sprawy.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp. Jest
wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Zarzucane
zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący może ponieść szkodę w postaci
utraty możliwości uznania jego oferty za najkorzystniejszą i nie uzyskania korzyści wynikających z
zawarcia umowy.
Okoliczności faktyczne sporu nie są sporne między stronami.
Zamawiający nie wymagał w postanowieniach SIWZ, aby o udzielenie zamówienia ubiegali się
wykonawcy wpisani do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa
Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Brzmienie postanowień SIWZ obejmujących po części wykonanie
usług telekomunikacyjnych oraz brak posiadania wpisu przez Apex - wykonawcę, którego ofertę
zamawiający uznał za najkorzystniejszą, wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
również nie są sporne. Sporna jest ocena prawna tego stanu rzeczy, a mianowicie, czy oferta Apex
podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 8 Pzp.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Art. 7 ust. 3 Pzp wskazany w katalogu przepisów, których naruszenia miałby dopuścić się
zamawiający stanowi, że zamawiający udziela zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z
przepisami ustawy. Pod pojęciem ustawy należy rozumieć przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Natomiast art. 91 ust. 1 Pzp głosi, że zamawiający wybiera ofertę wykonawcy na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. W przypadku postępowania prowadzonego w
trybie przetargu nieograniczonego oba powołane przepisy wiążą wybór oferty wykonawcy z
wymaganiami zamawiającego opisanymi w SIWZ.
Już ta konstatacja wskazuje na niezasadność odwołania. Posiadanie przez wykonawcę statusu
przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, potwierdzoną wpisem do rejestru prowadzonego przez Prezesa
Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jest jego właściwością podmiotową. Potwierdza to jasno § 2 ust. 1
pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz form, w
jakich dokumenty te mogą być składane (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126 ze zm.), która wpis wymienia jako
dokument składany dla potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. Ocena
podmiotowa zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia może być dokonywana wyłącznie na
podstawie opisanych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu opisanych w SIWZ.
Stanowi o tym art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp,
zgodnie z którym o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez
zamawiającego. Również art. 22 ust. 1a Pzp głosi in initio, że zamawiający określa warunki udziału w
postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe. Skoro w badanym postępowaniu
zamawiający nie określił, że warunkiem udziału w postępowaniu jest posiadanie wpisu do rejestru
przedsiębiorców telekomunikacyjnych, domaganie się na etapie oceny ofert posiadania takiego wpisu
od wykonawcy, który działając w zaufaniu do postanowień SIWZ, złożył ofertę, jest niedopuszczalne.
Zasady zawarte w art. 7 ust. 1 Pzp wymagają od zamawiającego dokonywania czynności w
postępowaniu na równych zasadach i w sposób przejrzysty. Gwarancją takiego działania są
postanowienia SIWZ.
Jeśli odwołujący uważał, że postanowienia SIWZ są niepełne, powinien kwestię tę podnieść na
wcześniejszym etapie postępowania w terminie przewidzianym ustawą na kwestionowanie
postanowień SIWZ. Obecnie domaganie się od zamawiającego, aby dokonywał ocen w oparciu o
wymagan
ia nie wyrażone w SIWZ jest niedopuszczalne.
Fakt
, że w dacie wyboru najkorzystniejszej oferty Apex nie był wpisany do rejestru
przedsiębiorców telekomunikacyjnych, nie uzasadnia odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 8 Pzp, nie tylko z
tego powodu, że odwołujący zarzut odwołania kieruje pod adresem
zdolności podmiotowej wykonawcy, a nie złożonej przez niego oferty. Izba zważyła, że zgodnie z
tym przepisem
przepisów. Czynność odrzucenia oferty wymaga zatem, aby sankcja nieważności wynikała wprost
z przepisu rangi ustawowej.
Odwołujący podstawy do stwierdzenia nieważności oferty Apex upatruje w art. 58 k.c., który
w
§ 1 stanowi, że czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest
nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce
nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. Odwołujący
wskazuje również na art. 58 § 2 k.c., zgodnie z którym nieważna jest czynność prawna sprzeczna
z zasadami współżycia społecznego. Art. 58 k.c. zawiera normę o ogólnym charakterze, która
wymaga dopełnienia przepisem szczegółowym. Na gruncie przepisów kodeksu cywilnego
uzasadnienie
nieważności oferty może wynikać z niezachowania formy pisemnej, braku
umocowania
do złożenia oferty (z zastrzeżeniem wcześniejszego zastosowania przez
zamawiającego art. 26 ust. 3 Pzp), zamiaru zawarcia umowy na warunkach niemożliwych do
spełnienia (umowa o świadczenie niemożliwe). Natomiast bezprawność czynności objęta również
zakresem normy art. 58 k.c. powinna mieć oparcie w przepisach innych ustaw, z których sankcja
nieważności wynika wprost (vide wyroki Izby w sprawach o sygn. akt: KIO 1066/17, KIO 758/17,
KIO 353/17).
Art. 10 ust.
1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi, że działalność telekomunikacyjna,
będąca działalnością gospodarczą, jest działalnością regulowaną i podlega wpisowi do rejestru
przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Świadczenie usług telekomunikacyjnych wchodzących w
zakres przedmiotu zamówienia wymaga zatem uzyskania wpisu do rejestru, jednak niewątpliwie
Prawo telekomunikacyjne nie zawiera sankcji nieważności dla oświadczeń woli oraz dla czynności
faktycznych pochodzących od przedsiębiorcy, który nie został wpisany do rejestru prowadzonego
przez Prezesa UKE. W związku z tym brak wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych
nie powoduje nieważności oferty oraz obowiązku odrzucenia takiej oferty na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 8 Pzp. Przepis ten
ma charakter sankcyjny, w związku z tym nie może podlegać wykładni
rozszerzającej.
Zakres kognicji Izby określa art. 180 Pzp, zgodnie z którym odwołanie przysługuje wobec
czynności i zaniechania przez zamawiającego czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, do wykonania których jest on zobowiązany przepisami ustawy. Izba oceniła zatem
czynność wyboru najkorzystniejszej oferty według stanu na dzień dokonania tego wyboru
uwzględniając postanowienia SIWZ oraz przepisy prawa. Ponieważ obowiązek posiadania wpisu
do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych powstaje w dacie przystąpienia do świadczenia
usług telekomunikacyjnych, materia ta – w okolicznościach sprawy – dotyczy etapu wykonywania
umowy.
Izba nie oceniała zatem wniosku o wpis złożonego przez przystępującego, charakteru
prawnego wpisu oraz terminu, w j
akim Apex może ten wpis uzyskać. Status przedsiębiorcy
komunikacyjnego powinien wykonawca posiadać 3 dni po zawarciu umowy, a data ta zostanie
ustalona przez
zamawiającego.
W tym sta
nie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp.
Przewodniczący: