Sygn. akt: KIO 1735/19
POSTANOWIENIE
z dnia
13 września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 13 września
2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 września
2019 r. przez wykonawcę Thales Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa -
Inspektorat Uzbrojenia z
siedzibą w Warszawie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Thales Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej
przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1735/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Skarb Państwa – Inspektorat Uzbrojenia z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę „Taktycznych systemów
symulacji pola walki
” (nr ref. IU/130/X-36/ZO/POOiB/DOS/Z/2019), na podstawie ustawy
z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.,
dalej „ustawa Pzp”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 26 sierpnia 2019 r. pod numerem 2019/S 163-401573.
W dniu 5
września 2019 r. wykonawca Thales Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu. Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 22 ust. 1a w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez opisanie warunków udziału
w
postępowaniu w zakresie zdolności finansowej oraz posiadania kwalifikacji technicznych
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, z pominięciem okoliczności
podzielenia zamówienia na części, uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia, co w sposób rażący narusza zasadę równego
traktowania wykonawców;
2. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez
opisanie w sekcji IV.1.2) ogłoszenia o zamówieniu,
ograniczenia liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert w sposób
uniemożliwiający przyznanie punktów w zakresie części 1 i 2 postępowania
z
zachowaniem równości i uczciwej konkurencji między wykonawcami;
art. 9a ust. 1 w zw. z art. 131ia pkt 5 ustawy Pzp, poprzez wyznaczenie terminu składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu bez uwzględnienia czasu
niezbędnego do przygotowania i złożenia przedmiotowego wniosku ze względu na
specyfikę zamówienia, co uniemożliwia ubieganie się o zamówienie publiczne wszystkim
wykonawcom z zachowaniem uczciwej konkurencji na równych zasadach.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w
całości i nakazanie Zamawiającemu dokonanie zmiany postanowień ogłoszenia, w tym:
a)
ustalenia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności finansowej oraz
kwalifikacji technicznych odrębnie dla każdej z części (z uwzględnieniem w treści
ogłoszenia konsekwencji zmiany wskazanych warunków), w ten sposób, że warunki te
otrzymają następujące brzmienie:
Zdolność finansowa: W celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunku udziału
w postępowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1b pkt 2 ustawy Pzp, tj. dotyczącego
sytuacji
finansowej, zamawiający wymaga, aby wykonawca posiadał środki finansowe
lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 50.000.000,00 PLN (słownie:
pięćdziesiąt milionów PLN) dla każdej z części odrębnie.
Zdolność techniczna: W celu wykazania spełniania przez Wykonawcę warunku udziału
w postępowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp, tj. dotyczącego
posiadania zdolności technicznej dla każdej z części odrębnie, zamawiający wymaga
aby: dla zadania nr 1 Wykonawca w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wykonał należycie
jedną dostawę laserowych symulatorów strzelań wspomagających przeprowadzenie
ćwiczenia taktycznego. Dostarczone laserowe symulatory powinny (jako wymaganie
obligatoryjne) wspomagać prowadzenie ćwiczeń w rzeczywistych warunkach
terenowych i atmosferycznych oraz umożliwiać przeprowadzenie ćwiczenia
taktycznego jednocześnie (w tym samym czasie) z nie mniej niż 30 obiektami
rozumianymi jako żołnierze i sprzęt wojskowy (pojazdy kołowe i gąsienicowe oraz broń
indywidualna i zespołowa), a wartość dostawy nie była mniejsza niż 25 000 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia pięć milionów), dla zadania nr 2 Wykonawca w okresie ostatnich
pięciu lat przed upływem terminu składania wniosku o dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu, wykonał należycie jedną dostawę symulatorów wspomagających
przeprowadzenie ćwiczenia taktycznego. Dostarczone symulatory powinny (jako
wymaganie obligatoryjne) wspomagać prowadzenie ćwiczeń w rzeczywistych
warunkach terenowych i atmosferycznych oraz umożliwiać przeprowadzenie ćwiczenia
taktycznego jednocześnie (w tym samym czasie) z nie mniej niż 30 obiektami
rozumianymi jako żołnierze i sprzęt wojskowy (pojazdy kołowe i gąsienicowe oraz broń
indywidualna
i zespołowa), a wartość dostawy nie była mniejsza niż 20 000 000,00 zł
(słownie: dwadzieścia milionów).
b)
ustalenia ograniczenia liczby wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert
w sposób umożliwiający przyznanie wykonawcom punktów w zakresie części 1 i 2
postępowania poprzez jednoznacznie opisanie sposobu przyznania punktów zarówno dla
części 1 jak i części 2;
c)
ustalenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dzień
15 grudnia 2019 r.
Izba ustaliła, iż w dniu 6 września 2019 r. Zamawiający opublikował kopię odwołania na
stronie internetowej, wzywając wykonawców do przystąpienia do postępowania
odwoławczego. W terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu
12 września 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której poinformował on, iż uwzględnia w całości zarzuty
Odwołującego i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden
wykonawca, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego
na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią tego
przepisu
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że złożenie przez Zamawiającego oświadczenia o uwzględnieniu w całości
zarzutów odwołania, w sytuacji gdy po stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania
żaden wykonawca, powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia
zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż
zgodnie z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine ustawy Pzp ustawodawca nałożył na
Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 u
stawy Pzp umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt
1) u
stawy Pzp, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt,
iż uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust.
1 pkt 1 lit. a)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………