Sygn. akt KIO 1737/19
POSTANOWIENIE
z dnia 19
września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Członkowie:
Magdalena Rams
Klaudia Szczytowska-Maziarz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 19 września 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 września 2019 r. przez Polski Związek Pracodawców
Budownictwa z siedzi
bą w Warszawie przy ul. Kaliskiej 23 lok. U4 (02-316 Warszawa)
w postępowaniu, w którym zamawiającym jest Skarb Państwa, Generalny Dyrektor Dróg
Krajowych i Autostrad, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
z siedzibą przy ul. Wroniej 53 (00-874 Warszawa), a prowadzącym postępowanie: Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy z siedzibą przy ul. Fordońskiej 6
(85-085 Bydgoszcz)
przy udziale wykonawców:
A. Mota-Engil Central Europe S.A.
z siedzibą w Krakowie przy ul. Wadowickiej 8W (30-415
Kraków);
B. PORR S.A.
z siedzibą w Warszawie przy ul. Hołubcowej 123 (02-854 Warszawa);
C. BUDIMEX S.A.
z siedzibą w Warszawie przy ul. Siedmiogrodzkiej 9 (01-204 Warszawa)
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa z siedzibą w Warszawie
kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie. osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Członkowie:
…………………………….
…......................................
Sygn. akt: KIO 1737/19
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Generalna Dyrekcja
Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie zwany dalej: „zamawiającym” w imieniu, którego działa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018
r., poz. 1986 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp” pn. Kontynuacja projektowania i budowy drogi
ekspresowej 55 na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz -
granica województwa kujawsko-
pomorskiego i wielkopo
lskiego z podziałem na 2 części: Część 1 - Kontynuacja projektowania i
budowy drogi ekspresowej 55
na odcinku od węzła „Nowe Marzy” (bez węzła) do węzła
„Dworzysko” (z węzłem) o długości około 23,3 km; Część 2 - Kontynuacja projektowania i
budowy drogi ekspresowej 55
na odcinku od węzła „Dworzysko” (bez węzła) - do węzła
Aleksandrowo (z węzłem) o długości około 22,4 km (nr referencyjny: GDDKiA.O.BY.D-
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 27 sierpnia 2019 r., pod numerem 2019/S 164-401822.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane, jest
wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 Pzp.
Polski Związek Pracodawców Budownictwa z siedzibą w Warszawie zwany dalej:
„odwołującym” w dniu 6 września 2019 r., wniósł odwołanie od czynności zamawiającego
polegającej na ustaleniu treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej zwanej jako:
„SIWZ”) dotyczącej postępowania w sposób naruszający Pzp.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
I. art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 Pzp
oraz § 15 rozporządzenia Ministra
In
frastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego
(dalej zwanego: „Rozporządzenie) w zw. z art. 139 ust. 1 Pzp w zw. z art. 5 i 353
K.c poprzez
zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających
wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty,
spełniającej w całości wymagania zamawiającego, a w konsekwencji w sposób utrudniający
uczciwą konkurencję oraz uniemożliwiający ustalenie planowanych kosztów oraz przygotowanie
oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny, a w konsekwencji poprzez ukształtowanie treści
przyszłego stosunku zobowiązaniowego w sposób naruszający jego właściwość (naturę),
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron i prowadzący do nadużycia
prawa podmiotowego;
II. art. 14 ust. 1 Pzp w zw. z art. 139 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
Kc w zw. z art. 577 i nast. Kc w
zw. z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 Pzp
poprzez zobowiązanie wykonawców (pkt
11.1.2. Tomu II SIWZ -
załącznik „Gwarancja jakości”) do objęcia gwarancją całości robót i
dokumentów wykonanych przez poprzedniego wykonawcę w sytuacji, w której zakresu i jakości
tych prac nie można zidentyfikować na podstawie opisu przedmiotu zamówienia
udostępnionego przez zamawiającego, a w konsekwencji nałożenie na wykonawców obowiązku
ponoszenia odp
owiedzialności za zakres nieznanych prac oraz ryzyka niemożliwe do
zidentyfikowania, oceny i oszacowania przez wykonawców;
III. art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 Pzp oraz art. 14 ust. 1 Pzp w zw. z art. 139 ust.
1 Pzp w zw. z art. 353
Kc w
zw. z art. 387 §1 Kc poprzez wyznaczenie Kamienia Milowego nr
1 w sposób powodujący iż wykonanie obowiązków określonych tym terminem węzłowym będzie
obiektywnie niemożliwe;
IV. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
poprzez zaniechanie przygotowania i prowadzenia postępowania z
należytą starannością, w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji i wypełnienie
obowiązków inwestora związanych z przygotowaniem postępowania.
W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie
zamawiającemu dokonania zmiany treści SIWZ przez:
zakwalifikowanie jako materiału wiążącego (tj. takiego za którego zgodność z rzeczywistym
stanem odpowiedzialność ponosi zamawiający) załącznika nr 3 do PFU - „Opisu stanu
istniejącego” oraz załączników nr 2 oraz 6 do PFU;
- usuniecie postanowienia 1.1.3.6 PFU;
usuniecie pkt 11.1.1. Tomu II SIWZ (załącznik Gwarancja Jakości), w ramach którego
zamawiający zobowiązał wykonawców do objęcia Gwarancją Jakości również całość Robót i
Dokumentów wykonanych przez Pierwotnego Wykonawcę;
nakazanie zamawiającemu (dla każdego z Zadań):
• wydłużenia terminu Kamienia Milowego nr 1 o dodatkowe 2 miesiące;
• wydłużenia terminu Kamienia Milowego nr 2 o dodatkowe 6 miesięcy;
• a w konsekwencji - wydłużenia Czasu na Ukończenie o dodatkowe 6 miesięcy.
W piśmie z dnia 18 września 2019 r. (data wpływu – także 18 września 2019 r.)
odwołujący złożył oświadczenie, iż na podstawie art. 187 ust. 8 Pzp cofa odwołanie złożone w
dniu 6 września 2019 r. Ponadto w związku z tym, że cofnięcie odwołania nastąpiło przed
otwarciem rozprawy odwołujący wniósł o zwrot 90% wpisu wniesionego wraz z odwołaniem na
wskazany rachunek bankowy.
Na skutek cofnięcia odwołania wypełniły się przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 Pzp (Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.).
Cofnięcie odwołania jest nieograniczonym uprawnieniem odwołującego do czasu
zamknięcia rozprawy. Skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki prawne związane z
jego wniesieniem.
Dokonanie tej czynności przez odwołującego nastąpiło przed otwarciem rozprawy, zatem
Izba umo
rzyła postępowanie odwoławcze na podstawie wskazanego art. 187 ust. 8
Pzp i nakazała zwrot odwołującemu kwoty 18 000 zł 00 gr stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Przewodniczący: …………………………….
Członkowie:
…………………………….
…......................................