Sygn. akt KIO 1775/19
POSTANOWIENIE
z dnia 19
września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 19 września 2019 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2019 r. przez wykonawcę URTICA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością we
Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Centralny Szpital
Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie
przy u
dziale zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego wykonawców:
ASCLEPIOS spółka akcyjna we Wrocławiu,
KOMTUR POLSKA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie,
- Farmacol -
Logistyka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach,
- Salus International
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach
p o s t a n a w i a:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
URTICA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością we Wrocławiu w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt: KIO 1775/19
U z a s a d n i e n i e
I.
Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie
(dalej
: Zamawiający), prowadzi postępowanie, na podstawie przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.; dalej:
Prawo zamówień publicznych), na zakup i sukcesywna dostawa produktów leczniczych do
programów terapeutycznych, chemioterapii, leków różnych, płynów infuzujnych, produktów
do produkcji żywienia pozajelitowego.
Postępowanie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
września 2019 r., pod numerem 2019/S 168-410452.
W dniu 12
września 2019 r. przez wykonawcę URTICA spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością we Wrocławiu (dalej: Odwołujący) zostało wniesione odwołanie.
W
odwołaniu Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 Prawa
zamówień publicznych w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 12 w zw. z pkt 6 Prawa zamówień
publicznych
poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia i sposobu obliczenia ceny
w
§ 10 ust. 2 pkt 8 lit. a wzoru umowy w zw. z §10 ust. 8 (załącznika nr 7 do SIWZ) w sposób
sprzeczny z zasadą swobody umów (art. 353 (1) k.c.) oraz w sposób niejednoznaczny
i
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie ofert, a to sprzecznie z:
I.
Przepisami powszechnie obowiązującymi:
a.
art. 353 (1) KC w zw. z art. 538 KC w zw. z art. 139 ust. 1
Prawa zamówień
publicznych
poprzez wskazanie przez Zamawiającego, w ww. postanowieniu wzorca umowy
§ 10 ust. 2 pkt 8 lit. a że Zamawiający przewiduje zmiany postanowień umowy w stosunku do
treści oferty na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy w zakresie zmiany ceny
je
dnostkowej brutto poszczególnego asortymentu wyszczególnionego w załączniku do
umowy wynikającej ze zmiany współczynnika korygującego zmieniającego wartość produktu
leczniczego objętego refundacją pod warunkiem zachowania wartości danego zadania tj.
błędne uznanie przez Zamawiającego, że zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu
Zdrowia wprowadzające lub zmieniające istniejący katalog współczynników korygujących dla
świadczeniodawców są zarządzeniami w rozumieniu ww. przepisu art. 538 KC,
stanowiącego podstawę prawną do stosowania przez świadczeniodawców cen
maksymalnych oraz, że ww. zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia są
wiążące dla dostawców oraz, że wskazane współczynniki korygujące powodują obniżkę ceny
produktów leczniczych objętych refundacja podczas gdy:
•
po pierwsze: zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia wydawane na
podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych mają charakter wyłącznie wewnętrzny
konkretyzujący obowiązki Prezesa NFZ w zakresie realizacji programów lekowych
i chemioterapii-
co też oznacza, że jedynym ich adresatem są świadczeniodawcy (w tym
Zamawiający) zawierający umowę z oddziałem wojewódzkim NFZ o udzielenie świadczeń
opieki zdrowotnej; Wykonawcy
zatem nie są adresatem ani stroną ww. zarządzenia
i
zarządzenia te nie mogą stanowić w stosunku do nich źródła zobowiązania;
•
po drugie: zarządzenie, o którym mowa w art. 538 KC oznacza aktualnie wyłącznie
akt prawny wydany na podstawie i w granicach zak
reślonych przez ustawy, obligujących do
stosowania tych zarządzeń powszechnie (w tym wypadku przez Zamawiającego,
Wykonawców i innych uczestników obrotu), co w konsekwencji oznacza, że Zamawiający nie
ma prawnej możliwości do narzucania cen maksymalnych, w dodatku o charakterze
ruchomym i przerzucenia na Wykonawcę obowiązku dostosowania ceny sprzedaży
produktów leczniczych w taki sposób, aby Zamawiający mógł skorzystać ze współczynnika
korygującego;
b.
art. 353 k.c. oraz w zw. z art. 353(1) k.c. w zw. z art. 58 k.c. w zw. z art. 139 ust. 1
PZP -
poprzez zniekształcenie przez Zamawiającego w postanowieniu § 10 ust. 2 pkt 8 lit. a
wzorca umowy, przewidującego zmianę umowy na wypadek zmiany ceny jednostkowej
brutto poszczególnego asortymentu wynikającej ze zmiany współczynnika korygującego
zmieniającego wartość produktu leczniczego objętego refundacją, podstawowej cechy
zobowiązania, tj. Wykonawca nie jest w stanie wskazać ile finalnie wynosi cena sprzedaży
produktów leczniczych na rzecz Zamawiającego w ramach udzielonego zamówienia
publicznego;
c.
naruszenie art. 7 ust. 1 i 2 PZP w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 6 i 7 oraz w zw. z art. 9
Ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. nr 50, poz.
331 ze zm., dalej jako UOKiK) - zapisy wzorc
a umowy (§ 10 ust. 2 pkt 8 lit. a) dopuszczające
zmianę umowy w przypadku zmiany współczynnika korygującego naruszają zasady uczciwej
konkurencji poprzez wykluczenie dostawców tych produktów leczniczych, którzy są w stanie
dostarczyć przedmiot zamówienia zgodnie z SIWZ, jednakże wobec poczynionych zapasów
nie są w stanie każdorazowo dostosowywać ceny do zarządzenia Prezesa NFZ.
Zamawiający faworyzuje zatem producentów produktów leczniczych przystępujących do
postępowania przetargowego, którzy jako pierwsze ogniwo łańcucha dystrybucyjnego nie
kupują produktów od innych wytwórców i są w stanie uelastycznić cenę sprzedaży na rzecz
Zamawiającego, podczas gdy wykonawcy prowadzący hurtownie farmaceutyczne musieliby
to czynić wyłącznie ze stratą finansową; Ponadto Zamawiający wprowadzając
kwestionowane postanowienia do umowy nadużywa swojej pozycji dominującej,
przerzucając w sposób niedozwolony i bezpodstawny konsekwencje finansowe zmian
w
wewnętrznych rozliczeniach między NFZ a Zamawiającym, czyniąc tym samym tę klauzulę
nieważną zgodnie z art. 9 ust. 3 UOKIK.
d.
art. 144 ust. 1 pkt 1 PZP oraz art. 77 KC w zw. z art. 144 PZP i art. 139
ust 2 PZP poprzez zastrzeżenie w par. 10 ust. 8 przez Zamawiającego, że zmiana ceny
jednostkowej asortymentu produktu leczniczego nie wymaga formy pisemnej i jest
obowiązkowe w przypadku zmian cen u producenta, cen urzędowych itp. - zmierza do
obejścia przepisu art. 144 ust. 1 pkt 1 PZP i stoi w sprzeczności z art. 10 ust. 2 pkt 8 lit.
a
wzorca umowy. Zamawiający przewidział bowiem katalog uprawniający do zmiany umowy
odrębnie w §10 ust. 2 wzorca umowy. Przewidując bezprawną, swobodną, bezaneksową
zmianę wyłącznie na korzyść Zamawiającego w par. 10 ust. 8 tworzy zatem wyjątek do
nietraktowania zmiany ceny (obniżenia) jako zmiany umowy w świetle art. 144 ust. 1 pkt 1
PZP, co też narusza ten przepis. W praktyce będzie to oznaczać, że każda zmiana ceny
obniżająca wartość asortymentu będzie sporządzona bezaneksowo, natomiast - zmiana,
która skutkowałaby podwyższeniem ceny - wymaga już aneksu, o ile naturalnie Zamawiający
wyrazi na nią zgodę, gdyż w myśl art. 10 ust. 10 wzorca umowy - nie jest do wyrażenia takiej
zgody zobowiązany. Powyższe zaś stanowi, że poprzez art. 10 ust. 8 wzorca umowy
Zamawiający zmierza do nierównego traktowania Stron umowy. Zgodnie z art. 77 KC
uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony
przewidziały w celu jej zawarcia. Zamawiający zatem pominął zasadniczą okoliczność, że
każdorazowa zmiana ceny sprzedaży produktu leczniczego (którym jest także obniżenie
ceny jednostkowej asortymentu) stanowi, istotną zmianę umowy w świetle art. 144, co
oznacza, że postanowienia wzorca umowy §10 ust. 8, zmierzają także do obejścia przepisów
odnośnie do wymaganej formy czynności prawnej zmiany umowy przetargowej).
II. Naturą stosunku zobowiązaniowego, z którą sprzeczne w niniejszym przypadku jest to, że
Zamawiający, bez żadnej podstawy prawnej, jednostronnie i w sposób dowolny poprzez § 10
ust. 2 pkt 8 lit. a wzorca umowy, wymusza do prowadzenia sprzedaży produktów leczniczych
z każdorazowym ryzykiem straty finansowej, ponieważ współczynniki korygujące mogą
zmieniać się cyklicznie wraz z kolejnym zarządzeniem Prezesa NFZ. Nadto, jak wskazano
powyżej - wykonawca nie jest w stanie wskazać po jakiej cenie sprzeda kolejną partię
produktów leczniczych zamówionych w ramach umowy przez Zamawiającego (także wobec
treści §4 wzorca umowy). W konsekwencji więc - należy uznać, że Zamawiający zniekształca
stosunek zobowiązujący uznając w sposób niedopuszczalny cenę sprzedaży za cenę
maksymalną w rozumieniu kc. i kształtuje ją w sposób dowolny, niezgodny z ograniczeniami
zasady swobody umów, co podkreślono powyżej. Trudno przy tym bowiem praktycznie
założyć, że Szpital dopuści zmianę umowy, gdyby cena produktów leczniczych objętych
refundacją uległa zwiększeniu. Wskazana treść § 10 ust. 2 pkt 8 lit. a dotyczy wyłącznie
sytuacji, gdy cena produktu leczniczego zostanie obniżona.
III. Zasadami współżycia społecznego, w szczególności z zasadą uczciwości kupieckiej,
ponieważ konieczność dostosowania ceny sprzedaży według reguł Zamawiającego
wymusz
ają zmianą sposobu prowadzenia działalności przez wykonawców prowadzących
hurtownie farmaceutyczne, co oznacza dla nich przystępowanie do przetargu ze
świadomością utraty spodziewanego zarobku i prowadzenie własnej działalności w sposób
nierentowny.
a w ko
nsekwencji w/w postanowienia SIWZ i wzoru umowy uniemożliwiają wykonawcom
prawidłową kalkulację ceny i tym samym utrudniają sporządzenie oferty, mogą utrudniać
uczciwą konkurencję, a po zawarciu umowy - dotknięte będą sankcją nieważności.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania
w
całości i nakazanie Zamawiającemu nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień
SIWZ i wzoru umowy poprzez usunięcie § 10 ust. 2 pkt 8 lit. a oraz §10 ust. 8 wzoru umowy
(załącznika nr 7 do SIWZ). Ponadto Odwołujący wnosił o:
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wymienionych w uzasadnieniu
na okoliczności wskazane w treści pisma;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów poniesionych przez stronę odwołującą, według
przedłożonego zestawienia oraz kosztów zastępstwa procesowego w wysokości 3.600,00 zł
i
opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 34 zł.
Nie zgłoszono przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zam
awiającego. Po stronie Odwołującego do postępowania odwoławczego skutecznie
przystąpili wykonawcy:
ASCLEPIOS spółka akcyjna we Wrocławiu,
KOMTUR POLSKA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie,
- Farmacol -
Logistyka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach,
- Salus International
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Katowicach.
W dniu 16
września 2019 r. Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione
w
odwołaniu w całości.
II.
Izba uznała, że postępowanie odwoławcze należy umorzyć, bowiem Zamawiający
uwzględnił w całości zarzuty podniesione w odwołaniu.
Zgodnie z art. 186 ust. 2
Prawa zamówień publicznych, w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Ponadto, w związku z art. 186 ust. 6 pkt 2b Prawa zamówień publicznych, Izba
postanowiła o zwrocie Odwołującemu uiszczonego wpisu od odwołania. Izba nie zasądziła
od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, ponieważ
w przypadku uwzględnienia odwołania w całości przez Zamawiającego przed otwarciem
rozprawy koszty postępowania wznosi się wzajemnie.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………