Sygn. akt:
KIO 1778/19
WYROK
z dnia 27
września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27
września 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 września 2019 r. przez
wykonawcę – Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul.
Bobrowieckiej 8 (00-728 Warszawa) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
Szpital Klinic
zny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu z sied
zibą przy ul. Przybyszewskiego 49 (60-355 Poznań),
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania, unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Roche
Diagnostics Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie oraz dokonanie powtórnego badania i
oceny oferty tego wykonawcy;
2. Kosztami p
ostępowania obciąża zamawiającego – Szpital Kliniczny im. Heliodora
Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Roche Diagnostics
Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie;
zasądza od zamawiającego – Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego
Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu na rzecz
wykonawcy
– Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę
w
wysokości 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty strony poniesione z tytułu uiszczenia wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 s
tycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Pr
zewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 1778/19
U z a s a d n i e n i e
Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu zwany
dalej: „zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z
2018 r., poz. 1986 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp” pn. Zakup i dostawę odczynników do badań,
kalibratorów, materiałów kontrolnych wraz z dzierżawą analizatorów i sortera próbek, (nr
referencyjny: DZP/34/2019)
, zwane dalej „postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 lutego 2019 r., pod numerem 2019/S 031-069053.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 12 sierpnia 2018 r. wykonawca Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec czynności i
zaniechań zamawiającego polegających na:
I.
odrzuceniu oferty odwołującego w postępowaniu;
II.
unieważnieniu postępowania;
III.
zaniechaniu dokonani
a wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w
postępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez
niezasadne odrzucenie oferty odwołującego, której treść odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (dalej zwanej: „SIWZ”) oraz poprzez zaniechanie
wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej, a tym samym naruszenie zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
2. art. 87 ust. 1 Pzp
poprzez zaniechanie wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień
treści oferty w przedmiocie zaoferowania i wyceny dzierżawy sprzętu dot. stacji
roboczych, drukarek -
3 sztuki, laptopów - 2 sztuki, klimatyzatorów, dwóch kompletów
pipet, laboratoryjnej szafy chłodniczej, wirówki z chłodzeniem z wyposażeniem, tj.
dotyczących pkt 7, 8, 9, 10.3, 10.4, 10.5. Tomu III, Tabeli nr 2 parametrów granicznych;
3. art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
poprzez niezasadne unieważnienie postępowania, podczas gdy w
postępowaniu złożono jedną ofertę niepodlegającą odrzuceniu tj. ofertę odwołującego,
która powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu.
W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o merytoryczne rozpatrzenie
odwołania przez Izbę, a także uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;
powtórzenia czynności badania i oceny oferty odwołującego oraz dokonanie wyboru
oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
J
eśli chodzi o interes do wniesienia odwołania odwołujący wskazał, że podniesione
przez niego uchybienia doprowadziły do naruszenia jego interesu w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia i narażenia go przy tym na znaczną szkodę związaną z utratą
spodziewanego zysku z tytułu realizacji przedmiotowego kontraktu.
W uzasadnieniu zarzutu dotyczącego modułu ISE odwołujący wyjaśnił, że w
uzasadnieniu odrzucenia oferty zamawiający wskazał, że odwołujący w formularzu
ofertowym nie wymienił wszystkich wymaganych elementów składowych dzierżawy
definiujących konkretny/indywidualny przedmiot zamówienia, który był wymaganym
elementem składowym przedmiotu dzierżawy. Zamawiający zaznaczył, że w formularzu
of
ertowym (a raczej w formularzu cenowym) w punkcie V. „Dzierżawy”, odwołujący nie
wskazał Modułu ISE (moduł do oznaczania jonów) jako elementu analizatora cobas 8000, na
którym to module powinny być oznaczane jony: sód, potas i chlorki (w lokalizacji przy
ul.
Przybyszewskiego) lub sód i potas (w lokalizacji przy ul. Grunwaldzkiej). Zamawiający
podniósł, że w formularzu cenowym wyspecyfikowano jedynie w punkcie V. „Dzierżawy”,
pozycja 1: cobas 8000 (c502, e801) bez wskazania modułu ISE. Co więcej, zamawiający
zaznaczył, że brak wskazania Modułu ISE jest wynikiem błędu wykonawcy, a nie
zamierzonym rozwiązaniem wynikającym z posiadanych przez wykonawcę możliwości
konfigurowania analizatora oraz wybieranych opcjonalnych modułów do wykonywania
wymaganych badań. Zamawiający wskazał, że wobec tego nie posiada w treści oferty
wiedzy na temat tego, co jest mu zaoferowane przez w
ykonawcę, a tym samym nie jest
możliwe skuteczne zweryfikowanie oferty wykonawcy.
Z powyższymi twierdzeniami zamawiającego odwołujący się nie zgodził. W jego ocenie
w
brew powyżej wskazanym zarzutom zamawiającego, zaoferował system cobas 8000 wraz
z modułem ISE 900, o czym świadczy wypełniona przez odwołującego Tabela nr 2
parametry graniczne „Dzierżawa systemu analizatorów wraz z dostawą odczynników do
badań z zakresu chemii klinicznej”, a w szczególności poz. 1.1 a tej tabeli, w której
z
amawiający wymagał:
„Część biochemiczna (c)
Wydajności min. 600 oznaczeń na godzinę (metody pomiaru fotometryczne, mono- i
bichromatyczne, punktu końcowego, kinetyczne; i min. 400 oznaczeń jonów na godzinę
(ISE)” oraz w poz. 1.1.b. wymagał:
Część immunochemiczna (i)
Pom
iar w oparciu o technologię chemiluminescencji,
Wydajność maksymalna (wg. instrukcji): min. 200 testów na godzinę (na moduł), 1)
lokalizacja ul. Przybyszewskiego:
Co najmniej 48 miejsc odczynnikowych; jeżeli jedna platforma (i) nie ma wymaganej
wydajności i wymaganej ilości miejsc odczynnikowych, dopuszczamy zaoferowanie
dodatkowego, identycznego modułu immunochemicznego (plan pracowni w załączeniu patrz
plan pracowni ZAŁĄCZNIK 1P) 2) lokalizacja ul. Grunwaldzka:
Co najmniej 47 miejsc odczynnikowych (wymagany
jeden moduł immunochemiczny)
Uwaga: moduły „c” oraz „i” w obydwu lokalizacjach muszą być identyczne. ”
Odwołujący wskazał, że ww. punkcie potwierdził spełnienie wymaganych warunków
granicznych „Części biochemicznej”, zapisem:
„TAK - część biochemiczna - cobas 8000 <c502> Wydajność 600 oznaczeń na godzinę
(metody pomiaru fotometryczne, mono-
i bichromatyczne, punktu końcowego, kinetyczne; i
900 ozna
czeń jonów na godzinę (ISE)”.
Jak
wyjaśnił odwołujący z powyższego wynika, że zamawiający opisał oznaczenia
fotometryczne i oznaczenia ISE w jednej wspólnej części - części biochemicznej (c). Tym
samym zaoferowane przez
odwołującego systemy cobas 8000 umożliwiają wykonywanie
wszystkich badań stanowiących listę „I Biochemia” z Tabeli nr 1 (Tom III opis przedmiotu
zamówienia), w tym odpowiednio dla lokalizacji - ul. Przybyszewskiego: Chlorki, Sód, Potas; i
ul. Grunwaldzka: Sód, Potas. Fakt, iż moduł ISE został uwzględniony w oferowanym
systemie cobas 8000 potwierdza również dołączony do oferty plan usytuowania
oferowanego systemu -
Załącznik nr 1P, gdzie pod rysunkiem usytuowania systemu przy
pracowni Przybyszewskiego wskazano: „cobas 8000 <502|801> with ISE” (tłum. „wraz z
ISE”).
Odnosząc się natomiast do zarzutów, iż moduł ISE nie został wyspecyfikowany w formularzu
cenowym, odwołujący podniósł, iż moduł ISE nie jest żadnym dodatkowym analizatorem, czy
też niezależnym urządzeniem jak starał się wywieźć zamawiający, tylko konfigurowalnym
elementem systemu cobas 8000, na który składają się analizator biochemiczny cobas c502
(wraz z modułem ISE900) oraz analizator immunochemiczny cobas e801. Moduł ISE jest
zintegrowany z systemem cobas 8000, a ściślej z jego częścią biochemiczną, czyli cobas
c502. Wbrew twierdzeniom zamawiającego moduł ISE oferowany przez odwołującego
samodzielnie nie występuje i nie można go nabyć bez zakupu właściwego analizatora
biochemicznego. W przypadku konieczności wykonywania badań ISE (chlorki, sód, potas)
stanowi on integralną część z analizatorem biochemicznym - tutaj cobas c502. Nie jest
zatem prawdą twierdzenie zamawiającego, iż moduł ISE występuje niezależnie.
Dalej odwołujący wskazał, że wobec złożonych oświadczeń w punkcie 1.1a Tabeli nr 2
Parametrów granicznych oraz wobec tego, iż moduł ISE nie jest oddzielnym analizatorem,
lecz konfigurowalnym, zintegrowanym modułem wchodzącym w skład systemu cobas 8000,
wykonawca nie musiał oddzielnie specyfikować w formularzu cenowymi modułu ISE.
Wystarczającym było wyszczególnienie ceny dla całego systemu cobas 8000, w skład
którego wchodzi m.in. zaoferowany w tabeli parametrów granicznych moduł ISE 900. Na
pewno zatem nie można twierdzić, iż zamawiający nie wiedział jakie elementy zostały mu
zao
ferowane w przedmiotowym postępowaniu, co zdaje się wywodzić jedynie z tego, iż w
formularzu cenowym nie zostało wyraźnie zaznaczone przy systemie cobas 8000, iż zawiera
on moduł ISE. Tabela nr 2 - parametry graniczne jasno wskazuje, iż moduł ISE 900 został
zaoferowany przez odwołującego, jak również potwierdzają to pozostałe elementy
składające się na treść oferty odwołującego (m.in. plan usytuowania oferowanego systemu u
zamawiającego). Reasumując odwołujący stwierdził, że moduł ISE nie jest oferowany
odd
zielnie, niezależnie od części biochemicznej systemu cobas, a czynsz dzierżawy
obejmuje wszystkie elementy oferowanego systemu cobas 8000 (oraz pozostały sprzęt, o
czym niżej).
W świetle powyższego odwołującego wskazał, że przytoczone przez zamawiającego w
uzasadnieniu odrzucenia orzecznictwo Krajowej izby Odwoławczej oraz sądów
powszechnych jest nieadekwatne do zaistniałego stanu faktycznego. Przywołane wyroki
dotyczą bowiem kwestii braku zaoferowania przez wykonawcę danego produktu, a w
szczególności braku wskazania w ofercie nazwy producenta/modelu co nie pozwalało
zidentyfikować przez zamawiającego oferowanego produktu. Odwołujący tym samy stanął
na stanowisko, ze z taką sytuacją nie mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdyż ww.
moduł ISE został zaoferowany przez odwołującego i wyszczególniony w jego ofercie, co dało
się skwantyfikować i zlokalizować chociażby poprzez oświadczenia złożone w tabeli nr 2
parametrów granicznych stanowiących de facto treść oferty.
Mając na uwadze powyższe w ocenie odwołującego, zamawiający niezasadnie odrzucił jego
ofertę.
Jeśli chodzi o zarzut dotyczący braku wyceny dzierżawy sprzętu wymaganego w
SIWZ
odwołujący wyjaśnił, że zamawiający odrzucił jego ofertę również ze względu na brak
wyceny dzierżawy sprzętu wymaganego w SIWZ, a który został zaoferowany przez niego w
punktach 7, 8, 9, 10.3, 10.4, 10.5 - TOM. III, Tabela nr 2 Parametry graniczne tj. w zakresie
stacji roboczych, drukarek -
3 sztuki, laptopów - 2 sztuki, klimatyzatorów, dwóch kompletów
pipet, laboratoryjnej s
zafy chłodniczej, wirówki z chłodzeniem z wyposażeniem. Zamawiający
stwierdził, że nie posiada w treści oferty odwołującego elementów wskazanych powyżej, tym
samym nie ma wiedzy, co jest zaoferowane przez odwołującego, a tym samym według jego
mniemania nie
może prawidłowo zweryfikować oferty wykonawcy pod względem spełniania
wymogów wskazanych w SIWZ.
Z powyższymi twierdzeniami zamawiającego odwołujący również się nie zgodził. Stwierdził
przy tym, że jak sam zamawiający wskazał, ww. elementy zostały wyraźnie wyspecyfikowane
w Tabeli nr 2 Parametrów granicznych, w wypełnionych przez odwołującego punktach: 7, 8,
9, 10.3, 10.4, 10.5. Tym samym
– w ocenie odwołującego – nie ulega żadnej wątpliwości, iż
zaoferował on ww. produkty. Nieprawdą jest zatem to, iż zamawiający nie posiada wiedzy co
do elementów treści oferty odwołującego oraz iż nie mógł zweryfikować ww. produktów pod
kątem spełniania wymogów wskazanych w SIWZ, gdyż z ww. tabeli parametrów granicznych
jasno wynika co zostało zaoferowane zamawiającemu.
Da
lej odwołujący wyjaśnił, że niezgodność treści oferty z treścią SIWZ zamawiający wywodzi
z faktu, iż w formularzu cenowym nie wyspecyfikowano w odrębnych pozycjach ww.
elementów. Odwołujący zaakcentował w tym zakresie, iż żaden punkt SIWZ nie obligował
wyk
onawców do odrębnego wyszczególniania i wyceniania w formularzu cenowym
wszystkich poszczególnych elementów składających się na oferowany do dzierżawy system.
Jak wskazuje się w doktrynie oraz orzecznictwie „odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust.
1 pkt 2 Pzp
nie może zawierać ogólnikowego uzasadnienia o nieodpowiedniości oferty w
stosunku do siwz, lecz powinno wskazywać na konkretne postanowienia siwz oraz brak
wypełnienia tych postanowień w ofercie”. Takiego konkretnego postanowienia SIWZ, z
którym rzekomo oferta odwołującego miałaby być niezgodna, zamawiający w ogóle nie
wskazuje.
Nie dziwi to jednak odwołującego, ponieważ w SIWZ brak jest jakiegokolwiek
zapisu, który obligowałby wykonawców do wyspecyfikowania w formularzu cenowym ww.
elementów. Co więcej, sam zamawiający utożsamia analizatory zasadniczo z całym
sprzętem podlegającym dzierżawie, o czym świadczy opis przedmiotu zamówienia: Zakup i
dostawa odczynników do badań, kalibratorów, materiałów kontrolnych wraz z dzierżawa
analizatorów i sortera próbek. Tabela nr 2 (Parametry graniczne) również jest zatytułowana
„Dzierżawa systemu analizatorów (...)”, zawierając zarazem opisy różnych urządzeń (w tym
rzeczonych drukarek, laptopów etc.) Na gruncie treści SIWZ wydaje się oczywiste, że
Zamawiający cały wymagany sprzęt umownie utożsamiał z analizatorami, czy systemem. Nie
powinien mieć zatem wątpliwości nie tylko co do tego, że sprzęt został mu zaoferowany
(wszak przyznał, iż wszystkie elementy zostały zawarte w wypełnionej przez odwołującego
Tabeli nr
2 parametrów granicznych), ale także co do tego, że czynsz obejmuje cały
wymagany sprzęt. Jego wycena została bowiem dokonana w pozycji dotyczącej dzierżawy
systemu cobas 8000.
Niemniej, jeżeli Zamawiający miał jakiekolwiek obiekcje w tym zakresie
to mógł i powinien zastosować przepis art. 87 ust. 1 Pzp i wezwać wykonawcę do
wyjaśnienia treści oferty, czego jednak bezpodstawnie zaniechał i co stanowi uzasadnienie
do zarzutu naruszenia art. 87 ust. 1 Pzp.
Dalej odwołujący wskazał, że również i w tym względzie przytoczone przez zamawiającego
w piśmie o odrzuceniu jego oferty orzecznictwo nie będzie miało zastosowania. Przywołane
judykaty dotyczą sytuacji, w których z treści oferty w ogóle nie da się wywieźć jaki produkt
został zaoferowany przez wykonawcę. Z takimi okolicznościami nie mamy do czynienia w
niniejszej sprawie, ponieważ z Tabeli nr 2 parametrów granicznych wyraźnie wynika jakie
produkty zostały zaoferowane przez odwołującego. Natomiast kwestia konieczności odrębnej
wyceny w formularzu cenowym w rozb
iciu na poszczególne elementy oferowanego systemu
nie ma swojego odzwierciedlenia w postanowieniach SIWZ, które konsekwentnie wskazują,
że dzierżawie podlegają analizatory (w domyśle - z całym wymaganym sprzętem).
Z tych też względów w opinii odwołującego wniesione przez niego odwołanie jest w pełni
zasadne.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Abbott Laboratories Poland
Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie oraz Bio-Rad Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron oraz dowody przedstawione na posiedzeniu i rozprawie, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez zamawiającego przepisów Pzp może spowodować poniesienie przez
niego szkody polegającej na utracie możliwości uzyskania zamówienia. Nie została
wypełniona także żadna z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania,
wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
u
biegający się o udzielenie zamówienia: Abbott Laboratories Poland Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie oraz Bio-Rad Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (zwanych dalej:
„konsorcjum Abbott”), który zgłosili swoje przystąpienie do udziału w postępowaniu
odw
oławczym po stronie zamawiającego.
Przesłanki przystąpienia uregulowane zostały w art. 185 ust. 2 Pzp, który stanowi, że
wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia
doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego k
opię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Przywołana regulacja zawiera niezbędne przesłanki
przystąpienia, z których na pierwszy plan wysuwa się interes wykonawcy w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Potwierdza to art. 185 ust. 3 Pzp
stanowiąc, że wykonawcy, którzy przystąpili do postępowania odwoławczego, stają się
uczestnikami postępowania odwoławczego, jeżeli mają interes w tym, aby odwołanie zostało
rozstrzygnięte na korzyść jednej ze stron.
Or
zecznictwo przyjmuje, że pojęcie interesu wykonawcy w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której przystępuje ma szerszy zakres przedmiotowy, niż wskazane w art.
179 ust. 1 Pzp pojęcie interesu w uzyskaniu danego zamówienia, jednak nie jest ono
nieograniczone.
Jak ustaliła Izba okolicznością bezsporną było, iż oferta konsorcjum Abbott została
„ostatecznie” odrzucona tj. zgodnie z wyrokiem Izby z 29 maja 2019 r. o sygn. akt KIO
895/19 odwołanie wniesione w dniu 16 maja 2019 r. przez wykonawcę Roche Diagnostics
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zostało uwzględnione i tym orzeczeniem Izba
nakazała m. in. odrzucić ofertę konsorcjum Abbott na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. Ww.
orzeczenie Izby zostało zaskarżone przez zamawiającego. Sąd Okręgowy w Poznaniu
postanowieniem z 23 lipca 2019 r. o sygn. akt X Ga 648/19
odrzucił skargę zamawiającego.
W związku z tym zamawiający pismem z dnia 2 września 2019 r., mając na uwadze ww.
wyrok Izby odrzucił ofertę konsorcjum Abbott i czynność tę, ze względów wskazanych
powyżej należy uznać za niepodlegającą procedurze odwołania.
Zgodnie z art. 2a ust. 2 zd. 2 dyrektywy 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 11 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie
poprawy s
kuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień
publicznych
, zwanej „dyrektywą odwoławczą” Oferentów uważa się za zainteresowanych,
jeśli nie zostali jeszcze ostatecznie wykluczeni. Wykluczenie ma charakter ostateczny, jeśli
zainteresowani oferenci zostali o nim powiadomieni i jeżeli zostało ono uznane za zgodne z
prawem przez niezależny organ odwoławczy lub nie może już podlegać procedurze
odwołania. Ponadto zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z
dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie C-355/15
Technische Gebäudebetreuung i Caverion
Österreich Trybunał orzekł, że Artykuł 1 ust. 3 dyrektywy Rady 89/665/EWG z dnia 21
grudnia 1989 r. w sprawie
koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych odnosz
ących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie
udzielania
zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane, zmienionej dyrektywa
2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 r., należy
interpretowa
ć w ten sposób, ze nie sprzeciwia się on temu, aby oferentowi wykluczonemu na
mocy ostatecznej decyzji instytucji zamawiaj
ącej z postepowania w sprawie udzielenia
zamówienia publicznego odmówiono dostępu do umożliwiającego zakwestionowanie
zawarcia umowy odwołania od decyzji o udzieleniu odnośnego zamówienia publicznego,
je
żeli oferty złożyli tylko ten wykluczony oferent i wybrany oferent, a zdaniem wykluczonego
oferenta oferta wybranego oferenta również powinna była zostać odrzucona.
Izba wzięła pod uwagę powyżej cytowane przepisy i stanowiska oraz nie dopatrzyła
się żadnej korzyści, jaką wykonawca – konsorcjum Abbott, miałby odnieść z uzyskania
rozstrzygnięcia w postępowaniu na korzyść zamawiającego, w sytuacji, gdy sam nie jest już
wykonawcą, który ubiega się o udzielenie zamówienia w postępowaniu.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
dokumentacji zebranej wcześniej w sprawie oznaczonej sygn. akt KIO 895/19 w tym w
szczególności z treści SIWZ;
2) dokumentacji przekazanej
po części w postaci papierowej, a po części w postaci
elektronicznej zapisanej na
dwóch płytach CD, nadesłanej do akt sprawy w dniu 23
września 2019 r. przez zamawiającego, w tym w szczególności z treści:
oferty odwołującego;
wezwania do wyjaśnień z dnia 22 sierpnia 2019 r. skierowanego przez zamawiającego do
odwołującego w trybie art. 87 ust. 1 Pzp;
- pisma z dnia 23 sierpnia
2019 r. stanowiącego odpowiedź odwołującego na ww. wezwanie;
- pisma
zamawiającego z dnia 2 września 2019 r. zawierającego informacje o odrzuceniu
oferty odwołującego w postępowaniu;
złożonych przez odwołującego na rozprawie:
wyrysu rozmieszczenia oferowanych analizatorów - załącznik 1P;
- z
djęcia poglądowego cobas 8000 w zaoferowanej konfiguracji;
strony z instrukcji obsługi cobas 8000 – moduł buforu próbkowego;
strony z instrukcji obsługi cobas 8000 – moduł ISE;
strony z instrukcji obsługi cobas 8000 – moduł c502;
- strony z instrukcj
i obsługi cobas 8000 – moduł e801;
nagrania (płyta CD) – konfigurator zamówienia cobas 8000;
opisu przedmiotu zamówienia oraz formularza cenowego z postępowania zamawiającego
oznaczonego sygn. DZP/34/2015;
opisu przedmiotu zamówienia oraz formularza cenowego z postępowania zamawiającego
oznaczonego sygn. DZP/115/2019;
formularza cenowego z postępowania zamawiającego o sygn. DZP/121/2019;
złożonych przez zamawiającego na rozprawie:
- dowodu nr 1 w postaci
tłumaczenia ulotki odwołującego, dotyczącej serii analizatorów
modułowych cobas 8000 oraz notatek bezpieczeństwa dotyczących systemu cobas 8000
oraz modułów wraz z opcją ISE;
- dowodu nr 2 w postaci
wydruku formularzy cenowych złożonych przez odwołującego w
innych postępowaniach u innych zamawiających, w których dokładnie wskazał on konkretny
moduł ISE, tj. ISE 900.
I
zba ustaliła co następuje
W załączniku nr 1 do Tomu I SIWZ określony został wzór formularza ofertowego, który
zawierał tabele określone jako formularz cenowy: łącznie dla obu lokalizacji objętych
przedmiotem zamówienia, zestawienia asortymentowego dla lokalizacji przy ul.
Przybyszewskiego oraz zestawienia asortymentowego dla lokalizacji przy ul. Grunwaldzkiej.
Powyższej wskazane formularze cenowe w pkt V zawierały pozycje pn.: „DZIERŻAWY”, przy
czym w treści tego formularza, a także w treści pozostałej dokumentacji przetargowej nie
został wskazany sposób wypełnienia tej pozycji. Odwołujący wypełnił pkt V formularza
cenowego
dotyczącego łącznie obu lokalizacji poprzez wskazanie pięciu pozycji dla
lokalizacji przy ul. Przybyszewskiego tj.: cobas 8000 (c 502, e 801), cobas Infinity, sorter p
612, AVL 9180, Osmometr Os3000 oraz dwóch pozycji dla lokalizacji przy ul. Grunwaldzkiej
tj. cobas 8000 (c 502, e 801), cobas Infinity.
W TOMIE III SIWZ do
tyczącym opisu przedmiotu zamówienia zamawiający zamieścił Tabelę
NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE, w której podał wymagania dla dzierżawy systemu
analizatorów wraz dostawą odczynników do badań z zakresu chemii klinicznej. Tabela ta
została sporządzona w ten sposób, że w kolumnie 1 wskazana była liczba porządkowa, w
kolumnie 2 podane były wymagania dla danej pozycji, a kolumnę 3 miał wypełnić wykonawca
i w ten sposób potwierdzić spełnienie wymaganych warunków granicznych przez podanie
odpowiedzi TAK/NIE. W opisie t
ej kolumny znalazła się adnotacja o treści „potwierdzić
wpisem w tej kolumnie oferowane parametry”. Tabela ta została wypełniona i dołączona do
formularza ofertowego zarówno przez odwołującego jak i konsorcjum Abbott. Wymóg
określony w pkt 1.1a ww. tabeli brzmiał następująco:
Część biochemiczna (c)
Wydajności min. 600 oznaczeń na godzinę (metody pomiaru fotometryczne, mono- i
bichromatyczne, punktu końcowego, kinetyczne; i min. 400 oznaczeń jonów na godzinę
(ISE)
Odwołujący wypełniając kolumnę 3 dla tej pozycji wskazał:
TAK - Cz
ęść biochemiczna - cobas 8000<c502> Wydajność. 600 oznaczeń na godzinę
(metody pomiaru fotometryczne, mono- i bichromatyczne, punktu ko
ńcowego, kinetyczne; i
900 oznacze
ń jonów na godzinę (ISE)/strona potwierdzająca spełnienie warunków – opis
analizatora
Podobnie pkt 7, 8, 9, 10.3, 10.4, 10.5 Tabeli NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE zostały w
kolumnie 3 wypełnione przez odwołującego przez podanie za każdym razem odpowiedzi
TAK wraz z opisem spełnienia postawionych odpowiednio dla tych punków wymagań.
Zamawiający pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r. wezwał odwołującego w trybie art. 87 ust. 1
Pzp
do złożenia wyjaśnień w zakresie modułu ISE dotyczącego części biochemicznej.
Odwołujący odpowiedział na ww. wezwanie pismem z dnia 23 sierpnia 2019 r.
Na
stępnie zamawiający odrzucił ofertę odwołującego jako niezgodną z treścią SIWZ na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
, co znalazło swoje odzwierciedlenie w piśmie z dnia 2
września 2019 r. Powodem odrzucenia oferty odwołującego według zamawiającego były:
br
ak wskazania modułu ISE jako elementu analizatora cobas 8000 dla części biochemicznej
oraz brak wyceny dzierżawy sprzętu wymaganego w SIWZ, co najmniej takiego, który nie
jest integralną częścią analizatorów tj. stacji roboczej, drukarek – 3 sztuki, laptopów – 2
sztuki, klimatyzatorów, dwóch kompletów pipet, laboratoryjnej szafy chłodniczej, wirówki z
chłodzeniem z wyposażeniem (TOM III, Tabela NR 2 PARAMETRY GRANICZNE, punkty
odpowiednio: 7, 8, 9, 10.3, 10.4, 10.5).
Tego samego dnia tj. 2 września 2019 r. zamawiający unieważnił postępowanie na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp tj. w związku z tym, że nie złożono żadnej oferty
niepodlegającej odrzuceniu.
Izba zważyła co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Izby rozpoznanie postawionego przez odwołującego zarzutu naruszenia
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp należy rozpocząć od analizy powodów odrzucenia oferty
odwołującego przez zamawiającego. W piśmie z dnia 2 września 2019 r. zamawiający
wskazał, że wobec – powodów określonych powyżej w części dotyczącej ustaleń – nie miał
on wiedzy, co jest mu zaoferowane przez odwołującego, a tym samym nie jest możliwe
prawidłowe zweryfikowanie oferty odwołującego pod względem spełnienia wymogów
wskazanych w SIWZ, tym samym zamawiający stanął na stanowisku, że treść oferty
odwołującego była sprzeczna z obowiązującą SIWZ. Izba natomiast stanęła na stanowisku,
że przedmiotowe ustalenie dokonane przez zamawiającego nie znalazło potwierdzenia w
dokumentacji przetargowej.
Jak ustalono powyżej dokumentacja dotycząca przedmiotowego postępowania nie
zawierała opisu sposobu wypełnienia formularza cenowego. Stąd też należy przyjąć, że
zamawiający musiał być zobligowany do uznania pewnej dowolności w ocenie wypełnionych
formularzy cenowych przez wykonaw
ców. Oczywiście nie można przyjąć, że dowolność ta
miała charakter absolutny lub też bardzo szeroki, gdyż zamawiający zabezpieczył się przed
tym przez opracowanie w TOMIE III SIWZ Tabeli NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE, którą to
wypełnił każdy z wykonawców składających ofertę w postępowaniu. Tym samym Izba
uznała, że nie można przyjąć nadrzędności odnośnie tych dwóch dokumentów tj. formularza
cenowego stanowiącego element formularza ofertowego w stosunku do wypełnionej Tabeli
NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE lub odwrotnie. Oba te dokumenty należy traktować jako
wzajemnie się uzupełniające, przy czym wypełnioną Tabelę NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE jako przygotowany
wcześniej na potrzeby opisu przedmiotu zamówienia wzór,
należy przyjąć jako punkt wyjścia dla oceny zgodności treści oferty z treścią SIWZ.
Informacje tam zawarte jako szczegółowo odnoszące się do wymagań SIWZ w zakresie
dzierżawionego sprzętu powinny być podstawą takiej oceny.
Jeśli chodzi o moduł ISE dla części biochemicznej to warto na wstępie przypomnieć,
że zgodnie ze wskazówką dla wypełnienia kolumny 3 w Tabeli NR 2 wykonawcy powinni
potwierdzić spełnienie wymagań granicznych przez podanie parametrów ofertowanego
sprzętu, a nie konkretnego modelu urządzenia lub produktu. Wymóg określony w pkt 1.1a
Tabeli nakładał wydajność min. 400 oznaczeń jonów na godzinę (ISE). Odwołujący wyraźnie
w kolumnie 3 dla tej pozycji wskazał, że zaoferowany system oferuje wydajność na poziomie
900 oznaczeń jonów na godzinę (ISE), zatem zamawiający nie powinien mieć żadnej
wątpliwości co do spełnienia tego wymogu, gdyż podany przez odwołującego parametr
znacznie przewyższał wymaganą wartość referencyjną. Natomiast wątpliwości
zamawiającego w tym aspekcie dotyczące opcji modelu ISE są bez znaczenia. Z
dokumentów załączonych do oferty odwołującego jak i z dowodów złożonych przez
odwołującego na rozprawie wynika, że moduł ISE stosowany przy zaproponowanym
analizatorze w części biochemicznej tj. c502 występuje w opcji ISE 900 lub ISE 1800 i oba te
opcjonalne modele
, spełniają postawiony przez zamawiającego wymóg. W związku z tym
brak wskazania przez odwołującego w treści Tabeli NR 2 konkretnego modułu ISE, który ma
charakter opcjonalny nie powinno skutkować odrzuceniem oferty odwołującego jako
niezgodnej z SIWZ,
skoro zamawiający nie wymagał wskazania modelu urządzenia a
parametru, co odwołujący uczynił oraz jeśli nie ma wątpliwości co do tego, że niezależnie od
tego, który model modułu ISE właściwy dla analizatora c502 weźmiemy pod uwagę to i tak
będzie on spełniał wymóg postawiony w opisie przedmiotu zamówienia. Nie może być także
wątpliwości co do tego czy zaoferowany przez odwołującego analizator zawierał moduł ISE,
ponieważ z treści wypełnionego formularza cenowego w każdej z lokalizacji znajdują się
pozycje dotyczące modułu ISE zarówno w pkt I dotyczącym odczynników testowych jak i w
pkt IV dotyczącym wyrobów i akcesoriów dodatkowych.
Tym samym w ocenie Izby nie potwierdził się pierwszy z powodów odrzucenia oferty
odwołującego, dotyczący modułu ISE.
W odniesieniu do drugiego powodu odrzucenia oferty odwołującego, dotyczącego
braku wyceny dzierżawy sprzętu wymaganego w SIWZ na wstępie po raz kolejny należy
przypomnieć, że zamawiający w dokumentacji przetargowej nie określił sposobu wypełnienia
formularza cenowego,
w tym przede wszystkim nie podał instrukcji wypełnienia pkt V tego
formularza, który dotyczył dzierżawy. Jak wskazano w części dotyczącej ustaleń, elementy
objęte tym zarzutem zostały wyszczególnione w wypełnionej Tabeli NR 2 PARAMETRY
GRANICZNE w punktach 7, 8, 9, 10.3, 10.4, 10.5 w związku z tym nie może ulegać żadnej
wątpliwości, iż odwołujący zaoferował te urządzenia. Ponadto ze względów podanych
powyżej w części dotyczącej modułu ISE, które dotyczyły sposobu traktowania wypełnionej
przez wykonawców Tabeli NR 2 należy z całą stanowczością stwierdzić, iż zamawiający miał
wiedzę co do kwestionowanych elementów treści oferty odwołującego oraz mógł
zweryfikować te elementy pod kątem spełnienia wymogów wskazanych w SIWZ, ponieważ z
wypełnionej Tabeli NR 2 wynika jednoznacznie co zostało zaoferowane zamawiającemu.
Tym samym niezgodność treści oferty odwołującego z treścią SIWZ wywiedziona przez
zamawiającego z faktu, iż w formularzu cenowym nie wyspecyfikowano w odrębnych
pozycjach kwestionowanych elementów nie znalazła potwierdzenia w stanowisku Izby.
Ponadto Izba w pełni przyjęła argumentację odwołującego, iż odrzucenie oferty na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
nie może zawierać ogólnikowego uzasadnienia o nieodpowiedniości
oferty w stosunku do SIWZ
, lecz powinno wskazywać na konkretne postanowienia SIWZ
oraz brak wypełnienia tych postanowień w ofercie. Takiego konkretnego postanowienia
SIWZ, z którym oferta odwołującego miałaby być niezgodna, zamawiający w ogóle nie
wskazuje,
ponieważ – jak wskazano już powyżej – w SIWZ brak jest jakiegokolwiek
postanowienia
, które obligowałoby wykonawców do wyspecyfikowania w formularzu
cenowym kwestionowanych
elementów. Co więcej z konstrukcji dokumentów składających
się na opis przedmiotu zamówienia w postępowaniu można przyjąć, że cały sprzęt
podlegający dzierżawie utożsamiany jest z analizatorami. Podobnie
Tabela NR 2
PARAMETRY GRANICZNE
również jest zatytułowana „Dzierżawa systemu analizatorów
wraz z dostawą odczynników do badań z zakresu chemii klinicznej”, zawierając zarazem
opisy różnych urządzeń (w tym wymienionych wcześniej drukarek, laptopów itd.). Wobec
tego w ocenie Izby z
amawiający nie powinien mieć wątpliwości nie tylko co do tego, że
sprzęt został mu zaoferowany (wszak wszystkie elementy zostały zawarte w wypełnionej
przez odwołującego Tabeli NR 2), ale także co do tego, że czynsz obejmuje cały wymagany
sprzęt, gdyż wycena sporządzona przez odwołującego została dokonana w pozycji
dotyczącej dzierżawy systemu cobas 8000.
Ponadto zamawiający w ocenie Izby wyciągnął zbyt daleko idące wnioski z treści § 1
ust. 1, ust. 2 lit. a) oraz ust.
4 wzoru umowy stanowiącego TOM II SIWZ. Zamawiający na
rozprawie wyjaśnił, że sposób interpretowania przez niego oceny złożonego przez
odwołującego formularza cenowego determinowany jest właśnie przez ww. postanowienia
wzoru umowy. Izba uznała, że ww. postanowienia wzoru umowy nie stanowią
jednoznacznego i wyraźnego wskazania co do konieczności podania w formularzu cenowym
wszystkic
h elementów składających się na przedmiot dzierżawy. Warto przy tym wskazać, że
ust. 1 § 1 wzoru umowy w jednym zdaniu wskazuje co będzie przedmiotem umowy podając
tytuł zamówienia nadany przez zamawiającego oraz odnosi się do załącznika nr 1 do umowy
jaki
m ma być formularz ofertowy. Postanowienia tego w żadnym wypadku nie można uznać
za instrukcję wypełnienia formularza cenowego wchodzącego w skład formularza
ofertowego. Natomiast ust. 2 lit. a)
ww. paragrafu jest miejscem, w którym ma zostać podana
wartość dzierżawy z rozbiciem na kwotę netto, kwotę podatku VAT oraz kwotę brutto.
Przedmiotowe kwoty są zbiorcze dla całej dzierżawy bez podania jakichkolwiek elementów
lub wyodrębnienia części składowych. Co do ust. 4 § 1 wzoru umowy to należy wskazać, że
to w
nim jest miejsce na podanie co wchodzi w skład przedmiotu dzierżawy z podaniem
przedmiotu dzierżawy poprzez wskazanie producenta, modelu i roku produkcji z
odnośnikiem, iż należy ten punkt wypełnić dla każdego przedmiotu dzierżawy. Niemniej
także tego postanowienia nie można potraktować jako instrukcji wypełnienia pkt V formularza
cenowego, gdyż postanowienie to nie odnosi się do elementów wchodzących w skład
dzierżawy opisanych w Tabeli NR 2 PARAMETRY GRANICZNE, a także nie jest ono
skorelowane z formular
zem cenowym. Ww. postanowienie umowy jak wskazano powyżej ma
obejmować podanie producenta, modelu i roku produkcji, które to elementy nie pokrywają się
z wymaganymi w formularzu cenowym parametrami jakie zostały podane w poszczególnych
jego kolumnach i o i
le w treści formularza cenowego została wskazana kolumna: nazwa
handlowa/model i producent o tyle nie ma tam kolumny dotyczącej roku produkcji, zatem nie
można stwierdzić, że ww. postanowienia wzoru umowy determinowały sposób sporządzenia
formularza cenowe
go będącego częścią formularza ofertowego.
Ponadto w tym aspekcie zamawiający na rozprawie powoływał się na przepisy
ustawy o rachunkowości oraz art. 86a i nast. Ordynacji podatkowej, które dotyczą obowiązku
raportowania schematów podatkowych. Izba nie wzięła pod uwagę przedmiotowej
argumentacji, ponieważ nie miała ona odzwierciedlenia w informacji o odrzuceniu oferty
odwołującego i przez to należy wysnuć wniosek, że nie była brana pod uwagę przy
dokonaniu tej czynności i została przygotowana dopiero na potrzeby postępowania przed
Izbą. Tym samym brak informacji o wartości dzierżawionego sprzętu nie ma znaczenia dla
oceny zgodności treści oferty z treścią SIWZ.
W związku z powyższym Izba uznała, że potwierdził się zarzut naruszenia przez
zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Jeśli chodzi o zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 Pzp to należy wskazać, że wobec
uwzględnienia zarzutu dotyczącego niezasadnego odrzucenia oferty odwołującego jako
niezgodnej z treścią SIWZ, czyli zarzutu dalej idącego, Izba nie znalazła uzasadnienia dla
formułowania nakazu w tym zakresie w stosunku do zamawiającego. Na marginesie należy
dodać, że w stosunku do modułu ISE zamawiający pismem z dnia 22 sierpnia 2019 r.
zwracał się do odwołującego o złożenie wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 Pzp i takie
wyjaśnienia otrzymał. Tym samym jeśli zamawiający po analizie dokumentów złożonych
przez odwołującego w postępowaniu, które dotyczyły badania zgodności oferty
odwołującego z treścią SIWZ (w tym wypadku wobec badania treści formularza cenowego w
kontekście Tabeli NR 2), miałby możliwość skorzystania z dyspozycji art. 87 ust. 1 Pzp o ile
nie doprowadziłoby to do prowadzenia między nim, a odwołującym negocjacji dotyczących
złożonej przez odwołującego oferty. Co oznacza, że wyjaśniania te mogłyby doprowadzić do
rozwiania wątpliwości co to wynikających z tych dokumentów urządzeń, ich ceny lub
parametrów, ale nie powinny doprowadzać do ich zmiany lub uzupełnienia.
W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
Izba stwierdziła, że
mając na uwadze powyżej wskazane stanowisko należy uznać, że w postępowaniu złożono
co najmniej jedną ofertę, która na ten moment nie podlegała odrzuceniu, a tym samym
unieważnienie postępowania na podstawie ww. przepisu było
niezasadne. W konsekwencji
uwzględnienia zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty odwołującego, za zasługujący na
uwzględnienie Izba uznała także zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp, dotyczący
niezasadnego unieważnienia postępowania.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp, orzeczono jak
w
sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 Pzp Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenie zarzutów wskazanych
w
odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp tj.
stosownie do wyniku spraw
y oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972) zaliczając na poczet
niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez
odwołującego oraz zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Przewodniczący: …………………………….