Sygn. akt: KIO 1853/19
POSTANOWIENIE
z dnia
26 września 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron w dniu 26 września 2019 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 września 2019 r.
przez
wykonawcę Kolumnę Transportu Sanitarnego Triomed sp. z o.o., z siedzibą w
Lublinie,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Dzi
ałdowie,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze.
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz wykonawcy Kolumny Transportu Sanitarnego Triomed
sp. z o.o.,
z siedzibą w Lublinie kwoty 6 750,00 złotych (słownie: sześć tysięcy
siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Elblągu.
Przewodniczący: ……………………..……
Sygn. akt: KIO 1853/19
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Pub
liczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Działdowie (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
na podstawie przepisów ustawy z dnia
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.),
zwanej dalej
„ustawa Pzp”, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dowóz
osób na dializy”.
W dniu
20 września 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Kolumna
Transportu Sanitarnego Triomed sp. z o.o., z siedzibą w Lublinie (dalej
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 29 ust. 2 i 3 ustawy Pzp
poprzez wskazanie w pkt. III.7 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej jako
„SIWZ”), że wykonawca musi dysponować co najmniej 2 samochodami do przewozu osób
(8+1) spełniającymi wymagania min. "wyposażonymi w klimatyzację i ogrzewanie kabiny
pasażerskiej (nie dopuszcza się klimatyzacji wyłącznie manualnej)", co powoduje, że z
p
ostępowania zostają wykluczeni wykonawcy których samochody posiadają klimatyzację
manualną, a zgodna z SIWZ będzie tylko oferta, w której treści zaoferowane zostaną pojazdy
Volkswagen Transporter T6, gdyż na rynku tylko ten konkretny pojazd spełnia powyższe
wymagania co do wyposażenia w klimatyzację automatyczną lub półautomatyczną (inną niż
klimatyzacja manualna) w połączeniu z pozostałymi parametrami wskazanymi w SIWZ, w
konsekwencji czego Zamawiający dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję i wskazujący de facto na źródło i pochodzenie produktów
of
erowanych przez wykonawcę, podczas gdy nie jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu
zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie
dokładnych określeń, a taki opis przedmiotu zamówienia stawia w uprzywilejowanej pozycji
wykonawców dysponujących pojazdami Volkswagen Transporter T6; (2) art. 29 ust. 2 i 3
ustawy Pzp poprzez wskazanie w pkt
XIII SIWZ, że w kryterium oceny ofert „Ocena
techniczna” 5 pkt otrzyma wykonawca, który spełni wymaganie: „Samochód wyposażony w
klimatyzację automatyczną”, podczas gdy funkcja automatyczna lub półautomatyczna w
połączeniu z pozostałymi parametrami wskazanymi w SIWZ, jest oferowana na rynku
wyłącznie przez producentów z koncernu Volkswagen-Audi, co sprawia, że Zamawiający
dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję źródło i
pochodzenie produktów oferowanych przez wykonawcę, podczas gdy nie jest to
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a taki opis przedmiotu
zamówienia stawia w uprzywilejowanej pozycji wykonawców dysponujących pojazdami
Volkswagen Transporter T6; (3) art
484 § 2 kodeksu cywilnego w zw. z art. 14, art. 139, art. 7, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez nadużycie pozycji dominującej zamawiającego w przetargu poprzez zastrzeżenie w
§ 6 wzoru umowy (załączniku do SIWZ) rażąco wygórowanych kar umownych
Odwołujący wniósł o nakazania Zamawiającemu: w zakresie SIWZ - 1. odnośnie zarzutu nr 1
- dokonania zmiany
SIWZ poprzez wykreślenie w pkt III. 7 SIWZ słów: „(nie dopuszcza się
klimatyzacji wyłącznie manualnej)”, 2. odnośnie zarzutu nr 2 - dokonania zmiany SIWZ
poprzez: 1) zmianę w pkt. XIII. 1 SIWZ słów: „Samochód wyposażony w klimatyzację
automatyczną” na słowa „Samochód wyposażony w klimatyzację”, 2) zmianę w pkt XIII. 1
SIWZ słów: „Samochód wyposażony w klimatyzację inną niż automatyczna, ale nie
manual
na!, np. półautomatyczna ”na słowa „Samochód bez klimatyzacji”, 3. odnośnie
zarzutu nr 3 -
dokonania zmiany SIWZ poprzez dodanie do użytego w § 6 ust. 1 lit. b, c i d)
po słowach „wartości umownej brutto” słów „pojedynczej usługi przewozu”.
W dniu
24 września 2019 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
pełnomocnika Odwołującego, w którym oświadczył, że cofa, w imieniu Odwołującego,
wniesione odwo
łanie. Umocowanie pełnomocnika z dnia 13 września 2019 r. obejmowało
swoim zakresem prawo cofnięcia odwołania.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy,
jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy Pzp –
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz na podstawi
e § 5 ust. 1 pkt 3
lit. a)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 poz. 972) Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 6 750,00 zł.
Przewodniczący: ………………………………