KIO 1886/19 WYROK dnia 8 października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 29.11.2019

Sygn. akt: KIO 1886/19 

WYROK 

z dnia 8 października 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:  Robert Skrzeszewski                  

                                                                          Protokolant: 

Aldona Karpińska 

po ro

zpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2019 r. w Warszawie odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  września  2019  r.  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:  Impel System Sp. z o.o., 
ul.  Ślężna  118,  53-111  Wrocław;  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna  118  53-111 
Wrocław; Hospital Service „Company” Sp. z o.o. Sp. k., ul. Ślężna 118 53-111 Wrocław; Ars 

M

edica Sp. z o.o., ul. Ślężna 118 w postępowaniu prowadzonym przez Wojewódzki Szpital 

Specjalistyczny, ul. Żołnierska 18; 10-561 Olsztyn 

orzeka: 

1.   oddala odwołanie, 
2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  z

amówienia:    Impel  System  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna  118,  53-111  Wrocław;  Impel 

Facility Services Sp. z o.o., 

ul. Ślężna 118 53-111 Wrocław; Hospital Service „Company” Sp. 

z o.o. Sp. k., 

ul. Ślężna 118 53-111 Wrocław; Ars Medica Sp. z o.o., ul. Ślężna 118 i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie 
ubiegających się o udzielenie zamówienia:  Impel System Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 
Wrocław; Impel Facility Services Sp. z o.o., ul. Ślężna 118 53-111 Wrocław; Hospital Service 
„Company”  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.,  ul.  Ślężna  118  53-111  Wrocław;  Ars  Medica  Sp.  z  o.o.,  ul. 
Ślężna 118 tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29 stycznia  2004  r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.    

Przewodniczący:…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1886/19 

U z a s d n i e n i e 

Zamawiający: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny, ul. Żołnierska 18; 10-561 Olsztyn 

wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn. 

„Usługa  sprzątania,  czynności  pomocniczych  przy  pacjencie  i 

transportu wewnętrznego”, (znak postępowania DZPZ/333/12UEPN/2019). 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem 2019/S 135-332890 z dnia 16 lipca 2019 r. 

Odwołujący  w  dniu  11  września  2019  r.  powziął  informację  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

S4H Sp. z o.o. ul. Zientary Malewskiej 24 B, 10-302 Olsztyn i Medicare Services Sp. z o.o., 

ul. Artyleryjska 3 H. 10-165 Olsztyn. 

Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący - wykonawcy 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:    Impel  System  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna 

111  Wrocław;  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Ślężna  118  53-111  Wrocław; 

Hospital  Service „Company”  Sp.  z  o.o.  Sp. k.,  ul.  Ślężna  118 53-111 Wrocław;  Ars  Medica 
Sp. z o.o., ul. Ślężna 118 w dniu 23 września 2019 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej 
Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. 

Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze  zm.),  zwanej  da

lej  ustawą  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad 

zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  Wykonawców  oraz  udzielenie 
zamówienia Wykonawcy, który został wybrany niezgodnie z przepisami ustawy Pzp. 

2) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyk

luczenia z postępowania 

wybranego  Wykonawcy  mimo.  że  ten  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w 
postępowaniu; 

art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwanie  do  uzupełnienia 

dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 
zdolności technicznej lub zawodowej mimo. że dokumenty przedstawione przez wybranego 
Wykonawcę w ww. zakresie nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu; 

art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez  wybranego  Wykonawcę  mimo.  że  ten  złożył  ofertę  zawierającą  błędy  w  obliczeniu 
ceny tj. zastosował niewłaściwą stawkę podatku VAT; 

5) art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  wybranego  Wykonawcy 


do  wyjaśnienia  treści  oferty  mimo,  że  zastosowana  przez  wybranego  Wykonawcę  stawka 
podatku VAT budzi wątpliwości co do podstaw i zasadności jej zastosowania; 

6) art. 90 ust. 1 ustawy Pzp poprzez: 

a) 

dokonanie  wadliwej  oceny  oferty  złożonej  przez  wybranego  Wykonawcę 

polegającej  na  zaniechaniu  zbadania  rażąco  niskich  cen  składowych  tych  ofert  celem 
wykluczenia  podstaw  do  odrzucenia  oferty  ww.  Wykonawcy  jako  stanowiącej  czyn 

nieuczciwej konkurencji; 

b) 

zaniechania  wezwania  do  wyjaśnienia  istotnych  części  składowych  ww.  oferty 

wybranego  Wykonawcy,  które  są  rażąco  niskie  w  związku  z  zaoferowaniem  przez 
Wybranego wykonawcę rażąco niskiej i nierealnej ceny jednostkowej; 

c) 

zaniechanie  wezwania do  udzielenia  wyjaśnień  co do  sposobu kalkulacji ceny 

przez Odwołującego mimo, że cena oferty wybranego Wykonawcy budzi wątpliwości co do 
możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 
Zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ; 

d) 

uznaniem, że ceny i istotne części składowe oferty wybranego Wykonawcy nic 

budzą  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  art.  90 
ust.  3  ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie  wadliwej  oceny  oferty  złożonej  przez  wybranego 
Wykonawcę,  polegającej  na  uznaniu,  że  cena  oferty  wybranego  Wykonawcy  nie  budzi 
wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 
określonymi przez Zamawiającego w SIWZ i nie jest ceną rażąco niską; 

7)  art.  89  ust.  1  pkt  2,  3  i  4  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  3ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji,  wobec  zaniechania  odrzucenia  oferty  wybranego Wykonawcy  jako 

sporządzonej niezgodnie z SIWZ i stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji; 

art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wybranego Wykonawcę  mimo,  że  treść  oferty  wybranego 
Wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ; 

art.  89  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez  wybranego  Wykonawcę  mimo,  że  oferta  wykonawcy  jest  nieważna  na  podstawie 
odrębnych przepisów; 

10) art. 89 ust. 

1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez uznanie, że oferta wybranego Wykonawcy 

nie jest rażąco niska; 

11) art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie  jako  najkorzystniejszej  wyboru 

oferty, złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania a nadto oferty 

pod

legającej odrzuceniu. 

W  związku  z  powyższymi  zarzutami  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz: 

1)  nakazanie 

Zamawiającemu  unieważnienia  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 


Wykonawcy: Konsorcjum: Lider: S4H Sp. z o.o. ul. Zientary Malewskiej 24 B. 10-302 Olsztyn 

i Medicare Services Sp. z o.o., ul. Artyleryjska 3 H, 10-165 Olsztyn; 

nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

nakazanie Zamawiającemu wykluczenia wybranego Wykonawcy lub ewentualnie 

nakazanie  Zamawiającemu  wezwania  wybranego  Wykonawcy  do  uzupełniania 

dokumentów  potwierdzających  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 
zdolności technicznej lub zawodowej zgodnych z przedmiotem zamówienia; 

4)  nakazanie 

Zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wybranego  Wykonawcy  jako  oferty 

zawierającej  błąd  w  obliczeniu  ceny  lub  ewentualnie  nakazanie  Zamawiającemu  wezwanie 
wybranego Wykonawcy do złożenia wyjaśnień co do podstaw i okoliczności uzasadniających 
zastosowaną do obliczenia ceny stawkę podatku VAT; 

5)  nakazanie  

Zamawiającemu odrzucenia  oferty  wybranego  Wykonawcy  jako  oferty 

niezgodnej z SIWZ oraz nieważnej na podstawie odrębnych przepisów; 

nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenia  oferty  wybranego Wykonawcy  jako  oferty 

zawierającej  rażąco  niską  cenę  oraz  stanowiącą  czyn  nieuczciwej  konkurencji  lub 
ewentualnie  nakazanie  Zamawiającemu  wezwanie  wybranego  Wykonawcy  do  złożenia 
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny; 

oraz 

nakazanie  Zamawiającemu  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej. 

W  ocen

ie  Odwołującego  -  czynności  dokonane  przez  Zamawiającego  są  wadliwe  i 

bezpodstawne,  gdyż  wybrany  Wykonawca  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w 
postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  a  jego  oferta  podlega 
odrzuceniu jako zawierająca rażąco niską cenę, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a 
ponadto zawiera błąd w obliczeniu ceny. 

W uzasadnieniu odwołania, podniósł, co następuje: 

I. 

Zarzut niespełniania warunku udziału w postępowaniu. 

Zwrócił uwagę, że zgodnie z postanowieniem rozdziału V. 1.2 SIWZ (str. 17 SIWZ) - 

warunki  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej) 
Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem 
terminu składania ofert wykonał należycie co najmniej 2 usługi, które odpowiadają rodzajem i 
wartością  przedmiotowi  zamówienia  tj.  polegają  na  usłudze  sprzątania  o  wartości  nie 
mniejszej  niż  800  000,00  zł.  Wykaz  winien  obejmować  usługi,  które  rozpoczęły  się  nie 
wcześniej niż 3 lata przed terminem składania ofert. 


Zauważył,  że  przedmiotem  zamówienia  (III.  SIWZ  str.  1  SIWZ  -  Opis  przedmiotu 

zamówienia)  jest  usługa  sprzątania,  czynności  pomocniczych  przy  pacjencie  i  transportu 
wewnętrznego. Przedmiot zamówienia obejmuje w szczególności: 

a) 

sprzątanie i dezynfekcję pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych oraz mycia i 

dezynfekcji wyposażenia, 

b) 

czynności  pomocnicze  przy  pacjentach  -  podanie  i  odbiór  kaczek,  basenów, 

pomoc przy przenoszeniu pacjenta, 

c) 

pomoc w transporcie pacjentów, 

d) 

transport wewnętrznego. 

Wobec  tego  wskazał,  że  na  przedmiot  zamówienia  składają  się  zasadniczo  dwa 

rodzaje świadczeń tj. czynności sprzątania oraz czynności pomocnicze przy pacjentach wraz 
z  transportem  pacjenta.  Czynności  pomocnicze  przy  pacjentach  stanowią  istotną  część 
zamówienia, która dotyczy 80% ceny ofertowej i oprócz zadań wskazanych pod ww. literą b) 
dotyczą m.in: 

a) 

pomocy w transporcie pacjentów 

b) 

transportu wewnętrznego (sprzęt i materiały) 

c) 

pomocy przy wykonywaniu czynności higienicznych: pomoc przy podawaniu i 

odbieraniu basenów i kaczek, przekładaniu pacjenta 

d) 

transportu  chorych  leżących  na  terenie  szpitala  -  pomoc  przy  transporcie  do 

pracowni diagnostycznych na zabiegi i z powrotem z oddziałów i do działów szpitala 

e) 

transportu  chorych  siedzących  na  wózkach  na  terenie  szpitala  (osoby  te 

powinny 

posiadać uprawnienia co najmniej sanitariusza szpitalnego) 

f) 

pomocy  pacjentom  chodzącym  w  przemieszczaniu  się  w  obrębie  szpitala  do 

pracowni  diagnostycznych  szpitala  (osoby  te  powinny  posiadać  uprawnienia  sanitariusza 

medycznego); 

g) 

transportu  pacjentów  z  oddziałów  w  dni  robocze:  z  oddziałów  na  badania 

planowe  i  „citowe”  zgodnie  z  harmonogramem  (wokandą)  oddziału  ,  w'  godzinach  8.00  - 

h) 

transportu pacjentów - Izba Przyjęć-oddziały szpitalne godz. 7.00 - 15.00 w dni 

robocze; 

i) 

gospodarki bielizną 

j) 

gospodarki odpadami. 

Wyjaśnił,  że  wybrany  Wykonawca  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  zdolności 

technicznej i zawodowej przedstawił usługi zrealizowane na rzecz: 

 Szpitala Puckiego sp. z o.o. - konsorcjum: Clean Service sp. z o.o. +S4H sp. 

z o.o. 


 Szpitala  Powiato

wego  we  Wrześni  -  konsorcjum:  S4H  sp.  z  o.o.,  Clean 

Service sp. z o.o. + WPU sp. z o.o. 

SPZZOZ  Ostrowia  Mazowiecka  -  konsorcjum:  S4H  sp.  z  o.o.,  Clean  Service 

sp. z o.o. + KMORDER sp. z o.o. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  wszystkie  umowy,  których  dotyczą  referencje 

przedstawione przez wybranego Wykonawcę zostały realizowane przez tylko jeden podmiot 
uczestniczący w konsorcjum wybranego Wykonawcy tj. przez S4H sp. z o.o. 

Czynności  realizowane  przez  przedsiębiorcę  S4H  sp.  z  o.o.  w  zakresie  ww.  umów 

obejmują wyłącznie: 

a) 

czynności porządkowo - czystościowe, 

b) 

gospodarkę bielizną. 

c) 

gospodarkę odpadami oraz 

d) 

transport wewnątrzszpitalny sprzętu i środków. 

Dodatkowo  stwierdził,  że  Przedsiębiorca  S4H  sp.  z  o.o.  -  uczestnik  wybranego 

konsorcjum nie realizował w ramach ww. umów takich czynności jak: 

a) 

transportu  pacjentów  (co  do  których  Zamawiający  wymaga  określonego 

doświadczenie medyczne, tj. wymaga zatrudnienia sanitariuszy): 

b) 

asysta przy przemieszczaniu się pacjentów 

c) 

czynności pomocowe przy pacjencie. 

W  związku  z  tym  Odwołujący  podniósł,  że  wybrany  Wykonawcy  nie  posiada  i  nie 

wykazał  się  doświadczeniem  w  zakresie  usług  pomocy  przy  pacjencie,  które  stanowią 
integralną i istotną część przedmiotu zamówienia.  

Tym samym - 

w ocenie Odwołującego - wybrany Wykonawca nie wykazał, że spełnia 

ww. warunek udziału w postępowaniu.  

Zdaniem Odwołującego - wybrany Wykonawca nie wykazał spełniania ww. warunku, 

gdyż przedstawione przez niego doświadczenie nie potwierdza, że zrealizował lub realizuje 
usługi  odpowiadające  rodzajem  lub  zakres  przedmiotowi  zamówienia,  tj.  usługi  obejmujące 
m.in, czynności pomocy przy pacjencie wraz z transportem. 

Odwołujący  z  ostrożności  wskazał,  że  ww.  warunek  udziału  w  postępowaniu  nie 

dotyczy i nie zamyka się wyłącznie do dowolnych usług sprzątania.  


Według  Odwołującego  -  usługą  odpowiadającą  rodzajem  i  treścią  przedmiotowi 

niniejszego zamówienia ze względu na  SIWZ oraz  charakterystykę  usługi  zawartą w  opisie 
przedmiotu  zamówienia  jest kompleksowa,  łączona  usługa  sprzątania wraz  z  czynnościami 

pomocy przy pacjencie.  

Argumentował,  że  Zamawiający  w  treści  ww.  warunku  jednoznacznie  wymagał,  że 

doświadczenie  wymagane  od  Wykonawcy  musi  odpowiadać  rodzajem  i  wartością 
przedmiotowi zamówienia, a zastrzeżenie to stanowi treść warunku udziału w postępowaniu i 

identyfi

kuje rodzaj świadczenia wymaganego na potwierdzenie spełnienia ww. wymogu.  

Tym samym zastrzeżenie to nie jest obojętne dla oceny potencjału wykonawcy. 

Odwołujący pozostaje w przekonaniu, że celem wprowadzenia (warunków udziału w 

postępowaniu) jest przede wszystkim zapewnienie możliwości wyboru wykonawcy dającego 
rękojmię  należytego  wykonania  zamówienia,  nie  naruszając  przy  tym  zasady  równego 
traktowania  wykonawców  czy  zasady  uczciwej  konkurencji,  a  zatem  muszą  one  być 
adekwatne i konieczne do osiągnięcia tego celu.  

Dalej  wywodził,  że  określenie  „proporcjonalny”  używane  jest  w  znaczeniu 

„zachowujący  właściwą  proporcję”,  a  zatem  należy  także,  mieć  na  uwadze,  iż  nie  tylko  nie 
mogą one być zbyt wygórowane, ale też nie mogą być zbyt niskie.  

Wobec  powyższego  Odwołujący  podniósł,  że  pozytywne  kwalifikacja  doświadczenia 

przedstawionego  przez  wybranego  Wykonawcę  jako  potwierdzającego  spełnianie  ww. 
warunku  jest  niezgodne  z  ustawą  Pzp,  gdyż  dopuszcza  do  udziału  w  postępowaniu 
wykonawcę  legitymującego  się  potencjałem,  który  nie  jest  tożsamy  z  wymogami 
postawionymi w tymże warunku.  

Doświadczenie  wykazane  przez  wybranego  Wykonawcę  nie  jest  –  w  ocenie 

Odwołującego  -  adekwatne  lub  rodzajowo  proporcjonalne  z  przedmiotem  zamówienia  a  w 

konsekwencji nie odpowiada warun

kowi w postępowaniu.  

Odwołujący podkreślił, że wykazane doświadczenie wybranego Wykonawcy dotyczy 

wyłącznie usług porządkowych, zaś warunek udziału w postępowaniu wymaga natomiast od 
wykonawcy  kompleksowego  doświadczenia  w  usługach  sprzątania  obejmujących  również 
usługi pomocy przy pacjencie, w tym transport pacjenta.  

Odwołujący uważa, że dla odczytania treści ww. warunku jest przy tym obojętne, że 


wartość usług powinna być wykazana wyłącznie dla usług sprzątania.  

Odwołujący zaznaczył, że o treści warunku przesądza całość zastrzeżenia (wymogu) 

opisana  w  SIWZ,  a  nie  jego  część  rozpoczynająca  się  od  sformułowania  tj:.  Podkreślenia 
wymaga również fakt, że aktualna treść Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzaju 
dokumentów z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.2016 poz. 1126 z późn. zm.) nie odwołuje się do 
pojęcia usługi odpowiadającej swoim rodzajem i wartością usługom stanowiącym przedmiot 
zamówienia, a tym samym warunki zdefiniowanie w SIWZ przy użyciu tego pojęcia stanowią 

element konkretyzacji warunku.  

Stwierdził, że wskazane pojęcie jest więc istotne dla oceny spełniania warunku przy 

wykonawcę, a zatem treść ww. warunku udziału jest definiowana zarówno przez odniesienie 
do rodzaju usług opisanych w SIWZ jak i przez wymóg wartościowy co do usług sprzątania. 

Z uwagi na okoliczność, że doświadczenie wybranego Wykonawcy nie dotyczy i nie 

obejmuje  usług  pomocy  przy  pacjencie,  to  jako  takie  –  zdaniem  Odwołującego  -  nie 
odpowiada  wymogom  pierwszej  części  warunku  i  jest  niezgodne  z  rodzajem  usług 

odpowiada

jących  przedmiotowi  zamówienia,  bowiem  przedmiotem  zamówienia  są  zarówno 

usługi sprzątania jak i usługi pomocy przy pacjencie w tym transport pacjenta, które to należy 
traktować jako kompleksowy zbiór czynności składających się na całość zadania. 

II. 

Zarzut b

łędu w obliczeniu ceny. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  wybrany  Wykonawca  do  obliczenia  ceny  zastosowała  dla 

czynności  pomocowych  przy  pacjencie  stawkę  podatku  VAT:  zw,  która  jest  szczególną 

stawka  podatku  VAT  o  charakterze  przedmiotowo 

–  podmiotowym,  a  jej  zastosowanie  jest 

możliwe wyłącznie w przypadku zaistnienia okoliczności określonych ustawą o VAT.  

Według Odwołującego - zastosowanie ww. stawki dopuszczalne jest w sytuacji, gdy 

podmiot  je  realizujący  jest  podmiotem  wykonującym  usługi  w  zakresie  opieki  medycznej, 
służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, podczas gdy 
wybrany  Wykonawca  zgodnie  z  powszechnie  dostępnymi  informacjami  na  dzień  składania 
ofert nie posiadał wpisu do Rejestru Podmiotów Leczniczych, który to wpis jest niezbędny dla 
wykonywania działalności uprawniających do stosowania ww. zwolnienia.  

Zarzucił,  że  Zamawiający,  pomimo  ww.  okoliczności  zaniechał  zweryfikowania,  czy 

wybrany Wykonawca prawidłowo ustalił podstawę opodatkowania podatkiem VAT, mimo że 
ciążył na nim obowiązek prawny w tym zakresie. 


Odwołujący podniósł, że zastosowanie przez wybranego Wykonawcę ww. stawki VAT 

zw. jest niegodne z ustawą o VAT i tym samym stanowi błąd w obliczeniu ceny skutkujący 

odrzuceniem ofert wybranego Wykonawcy na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy Pzp. 

Powołał się na art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z 

którym  zwalnia  się  od  podatku:  usługi  w  zakresie  opieki  medycznej,  służące  profilaktyce, 

zachowaniu,  ratowaniu,  przywracaniu  i  popraw

ie  zdrowia,  oraz  dostawę  towarów  i 

świadczenie  usług  ściśle  z  tymi  usługami  związane,  wykonywane  w  ramach  działalności 
leczniczej  przez  podmioty  lecznicze  (art.  43  ust.  1  pkt  18),  usługi  w  zakresie  opieki 
medycznej,  służące  profilaktyce,  zachowaniu,  ratowaniu,  przywracaniu  i  poprawie  zdrowia, 
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na 
rzecz  podmiotów  leczniczych  na  terenie  ich  zakładów  leczniczych,  w  których  wykonywana 
jest działalność lecznicza (art. 43 ust. 1 pkt 18a).  

Według twierdzenia Odwołującego - zakres powyższego zwolnienia jest ograniczony 

podmiotowo, zgodnie bowiem z art. 43 ust. 18a ustawy o podatku od towarów i usług ma ono 
zastosowanie  do  dostaw  towarów  lub  świadczenia  usług  ściśle  związanych  z  usługami 
podstawowymi,  wykonywanych  przez  podmioty  świadczące  usługi  podstawowe,  tj.  usługi 

medyczne.  

Powołał  się  również  na  Interpretację  ogólną  Nr  PTI.8101.5.2017.PSG.622  Ministra 

Rozwoju  i  Finansów  z  dnia  29  grudnia  2017  r.  z  której  wynika,  iż  zwolnienie  z  VAT  na 
podstawie  art.  43  ust.  1  pkt  18a  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  będzie  miało 
zastosowanie jedynie wówczas, gdy usługi te wykonywane będą przez podmioty świadczące 
usługi medyczne i będą z tymi usługami medycznymi ściśle związane. 

Zwrócił  uwagę,  że  głównym  celem  wydania  ww.  Interpretacji  ogólnej  było  usunięcie 

wątpliwości dotyczących przedmiotowego zakresu zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 
1  pkt  18a  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług,  bowiem  wobec  różnego  zakresu  usług 
świadczonych  w  ramach  umów  outsourcingu  funkcjonujących  w  praktyce  gospodarczej 
powstawały  wątpliwości,  jakie  usługi  można  uznać  za  ściśle  związane  ze  świadczeniem 
usług  w  zakresie  opieki  medycznej,  służących  profilaktyce,  zachowaniu,  ratowaniu, 

przywracaniu i poprawie zdrowia. 

Zauważył, że w świetle ugruntowanego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii 

Europejskiej (TSUE) pojęcie „opieki medycznej”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a 
ustawy  o podatku  od towarów  i  usług  należy  odnosić  do  świadczeń,  które służą diagnozie, 
opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.  


Dalej  wywodził,  że  w  świetle  ww.  Interpretacji  ogólnej,  która  opiera  swoją 

argumentację o orzecznictwo TSUE, usługi, których dotyczy postępowanie, nie są usługami 

medycz

nymi,  ale  usługami  ściśle  związanymi  z  medycznymi,  zatem  nie  zachodzi  żadna 

przesłanka  do  zastosowania  zwolnienia  z  VAT.  bowiem  brak  jest  w  tym  przypadku 
wykonywania  przez  wykonawcę  usługi  podstawowej,  czyli  medycznej,  z  którą  usługa 
pomocnicza mogłaby pozostawać w ścisłym związku.  

Przedmiot  zamówienia  udzielanego  w  ramach  postępowania  nie  obejmuje 

świadczenia usług medycznych (usługi głównej), skoro zaś nie występuje świadczenie usługi 
głównej,  to  nie  można  mówić  o  świadczeniu  usługi  pomocniczej,  która  by  pozostawała  z 
usługą główną w ścisłym związku.  

W  zakresie  przedmiotu  zamówienia  udzielnego  w  ramach  postępowania  nie  mieści 

się świadczenie usług medycznych, a żaden z członów Konsorcjum wybranego Wykonawcy 
nie świadczy takich usług na rzecz Zamawiającego.  

W takim stanie rzeczy 

– w ocenie Odwołującego - nie jest obiektywnie możliwe, aby 

świadczone  w  ramach  postępowania  usługi,  o  których  mowa  w  art.  43  ust.  1  pkt  18  i  18a 
ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  pozostawały  w  ścisłym  związku  ze  świadczeniem 
usługi  podstawowej  (medycznej).  Fakt  ograniczeń  zastosowania  wyżej  wymienionego 
zwolnienia  do  określonego  kręgu  podmiotów  został  wskazany  w  treści  Interpretacji  ogólnej 

kilkukrotnie. 

Według Odwołującego - przepis art. 43 ust. 18a ustawy o podatku od towarów i usług 

wskazuje,  że  zwolnienie,  o  którym  mowa  m.in.  w  ust.  1  pkt  18a,  ma  zastosowanie  do 
dostawy  towarów  lub  świadczenia  usług  ściśle  związanych  z  usługami  podstawowymi  (a 
więc  w  zakresie  opieki  medycznej),  dokonywanych  przez  podmioty  świadczące  usługi 
podstawowe (tj. rzeczywiście świadczących takie usługi).  

Argumentował,  że  skoro  zaś  warunkiem  podmiotowym  zwolnienia  dla  usług  w 

zakresie  opieki  medycznej  jest  ich  wykonywanie  przez  podmioty  lecznicze  w  ramach  ich 

działalności leczniczej, również tylko podmioty o takim charakterze będą mogły korzystać ze 
zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.  

Przekonywał,  że  czynności  ściśle  związane  z  usługą  w  zakresie  opieki  medycznej 

(czynności pomocnicze, których przykłady  wymienione zostały  w interpretacji ogólnej) będą 
objęte  zakresem  zwolnienia  od  podatku  pod  warunkiem,  że  będą  wykonywane  na  rzecz 
podmiotu leczniczego na jego terenie przez odpowiednie podmioty, które również świadczą 


usługi  w  zakresie  opieki  medycznej  służące  profilaktyce,  zachowaniu,  ratowaniu, 
przywracaniu  i  poprawie  zdrowia,  Podmioty  niebędące  leczniczymi  (np.  prywatne  firmy 
sprzątające lub cateringowe) nie będą mogły z przedmiotowego zwolnienia korzystać. 

Zaznaczył,  że  stanowisko  powyższe  potwierdził  również  Wojewódzki  Sąd 

Administracyjny  w  Szczecinie  w  wyroku  z  17  listopada  2011  r.,  w  którym  podkreślił,  że 
zakres zwolnienia z VAT przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i 
usług  obejmuje  wyłącznie  usługi  w  zakresie  opieki  medycznej,  względnie  ściśle  z  nimi 
związane usługi pomocnicze, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty 
lecznicze.  Warunkiem  koniecznym  acz  niewystarczającym  dla  zastosowania  zwolnienia  z 

VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 lub 18a ustawy o podatku od to

warów i usług jest 

zatem  świadczenia  usługi  medycznej  (głównej),  z  którymi  usługi  pomocnicze  mogłyby 
pozostawać w związku. 

Zwrócił uwagę, że na niemożność stosowania przesłanki zwolnienia z VAT określonej 

wart.  43  ust.  1  pkt  18  lub  18a  ustawy  o  podatku  od 

towarów  i  usług  do  świadczenia  usług 

utrzymania  czystości  w  obiektach  szpitala  Izba  wskazała  w  wyroku  z  13  listopada  2012  r.: 
„skoro  usługą  podstawową,  objętą  przedmiotem  zamówienia  jest  usługa  utrzymania 
czystości  w  obiektach  szpitala,  która  nie  podlega  zwolnieniu  z  VAT,  a  usługi  pomocnicze, 
wymienione  w  SIWZ,  nie  są  usługami  ściśle  związanymi  z  usługami  w  zakresie  opieki 
medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, 
to nie zaistniała podstawa do zastosowania zwolnienia od VAT. określona w art. 43 ust. 1 pkt 
18 ustawy o podatku od towarów i usług”. 

Jeżeli zatem żaden członek wybranego Wykonawcy (Konsorcjum) nie świadczy usług 

medycznych,  to  nie  jest  możliwe  wystąpienie  stanu  ścisłego  związania  usług  objętych 

zw

olnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i 

usług  ze świadczeniem  usług medycznych  -  jako usługą  podstawową,  a w  konsekwencji  w 
realiach  postępowania  nie  jest  dopuszczalne  zastosowanie  przez  wybranego  Wykonawcę 

omawianego zwolnienia z VAT. 

Według Odwołującego  -  ze  zwolnienia  przewidzianego  w  art.  43  ust.  1  pkt  18  i  18a 

ustawy o podatku od towarów i usług mogą korzystać wyłącznie podmioty świadczące usługi 
medyczne. Przepis ma charakter wyjątku od ogólnej reguły opodatkowania podatkiem VAT, 
zatem  jego  wykładnia  winna  następować  przy  uwzględnieniu  zasady  exceptiones  non sunt 

extentendcie.  Nie jest  zatem  dopuszczalne  rozszerzanie  zakresu  omawianego  zwolnienia  z 

VAT czy to w zakresie przedmiotowym, czy podmiotowym. 


treści  wpisów  w  Rejestrze  Podmiotów  Leczniczych  wynika,  że  możliwość 

prowadzenia  działalności  w  zakresie  świadczenia  usług  medycznych  nie  została 
przewidziana dla żadnego z członków wybranego Konsorcjum.  

Nie  ma 

–  w  przekonaniu  Odwołującego  -  żadnego  uzasadnienia  dla  rozszerzania 

podmiotowego  zakresu  zwolnienia  z  VAT  na  postawie  art.  43  ust.  1  pkt  18  i  18a  ustawy  o 

podatku od towarów i usług o podmioty, które nie świadczą usług medycznych, lub ubiegają 
się  wspólnie  o  udzielenie  zamówienia  (czy  wykonują  umowę  w  sprawie  zamówienia 
publicznego) z podmiotami, które hipotetycznie takie usługi mogłyby świadczyć. Do takiego 
nieuprawnionego rozszerzenia zakresu podmiotowego zwolnienia z VAT doszło w przypadku 

wybranego Wykonawcy. 

Konstatację  powyższą  potwierdza  –  zdaniem  Odwołującego  -  treść  Interpretacji 

ogólnej akcentująca, iż przesłanka zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a 
ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług  dotyczy  konkretnych  kategorii  podmiotów,  tj. 
podmiotów  leczniczych  świadczących  wymienione  w  tym  przepisie  usługi  medyczne  albo 
usługi  medyczne  i  usługi  pomocnicze  ściśle  z  tymi  usługami  medycznymi  związane. 
Tymczasem  nie  ulega  wątpliwości  Odwołującego,  że  żaden  z  członków  wybranego 
Konsorcjum  nie  posiadał  w  dniu  składania  statusu  podmiotu  leczniczego,  a  zatem 
podmiotem, który jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. 

Według  Odwołującego  -  nieprawidłowe  zastosowanie  przez  wybranego  Wykonawcę 

zwolnienia  z  VAT  na  podstawie  art.  43  ust.  1  pkt  18  i  18a  ustawy  o  podatku  od  t

owarów  i 

usług winno być kwalifikowane jako błąd w obliczeniu ceny, o którym mowa w art. 89 ust. 1 
pkt 6 ustawy Pzp, którego wystąpienie obliguje zamawiającego do odrzucenia oferty.  

Niezależnie  od  przesłanki  odrzucenia  oferty  opisanej  w  art.  89  ust.  1  pkt  6  ustawy 

Prawo zamówień  publicznych nastąpiło również ziszczenie się przesłanki  odrzucenia oferty 
opisanej  w  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp  z  powodu  niezgodności  treści  oferty  z  treścią 
SIWZ,  bowiem  Zamawiający  w  rozdziale  SIWZ  „Opis  sposobu  obliczenia  ceny”  zawarł 
wymóg,  aby  cena  obejmowała  wszystkie  czynniki  wpływające  na  jej  wysokość,  w  tym 
podatek VAT, a wybrany Wykonawca nie uczynił zadość temu obowiązkowi, gdyż w swoich 
cenach ofertowych zastosował nieprawidłowy podatek VAT.  

Tym samym, wbrew wyra

źnemu postanowieniu SIWZ, oferta wybranego Wykonawcy 

nie  uwzględniła  wszystkich  czynników  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  gdyż  nie 
uwzględniła  należnego  podatku  VAT  w  jego  prawidłowej  wysokości,  implikowanej  normami 
ustawy o podatku od towarów i usług.  


Z powyższych względów w realiach postępowanie ustalenie wysokości kwoty podatku 

VAT  dla  przedmiotu  zamówienia  skutkuje  nie  tylko  ziszczeniem  się  przesłanki  odrzucenia 
oferty z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, ale również przesłanki opisanej w art. 89 ust. 1 pkt 2 

ustawy Pzp. 

III. 

Zarzut nieważności oferty na podstawie innych przepisów. 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  postanowieniami  SIWZ,  usługa,  której  dotyczy 

zamówienie  ma  charakter  złożony  i  obejmuje  dwa  zasadnicze  świadczenia  tj.  usługę 
sprzątania oraz usługę pomocy przy pacjencie wraz z transportem pacjenta.  

Wskazał,  że  zgodnie  z  obowiązującym  prawem  usługa  porządkowo  -  czystościowa 

nie  wymaga  legitymowania  się  przez  wykonawcę  uprawnieniami  lub  zezwoleniami,  zaś 
czynności  pomocowe  przy  pacjencie  z  uwagi  na  ich  kwalifikowany  charakter  wymagają  ich 
realizacji przez pomiot profesjonalnie trudniący się działalnością leczniczą.  

Zwrócił  uwagę,  że  działalność  leczniczą  jest  działalnością  reglamentowaną  i  jej 

wykonywanie  wymaga  m.in.  uzyskania  wpisu  do  właściwego  rejestru  tj.  do  Rejestry 
Podmiotów Leczniczych, który to wpis ma charakter konstytutywny. Obowiązek taki wynika z 
ustawy  z  dnia  15  kwietnia  2011  r.  o  działalności  leczniczej,  zwanej  dalej:  UDL.  Zgodnie  z 
przywołana ustawą: 

art. 16 UDL - 

działalność lecznicza jest działalności regulowaną w rozumieniu 

ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - 

Prawo Przedsiębiorców. Podmiot zobowiązany jest spełniać 

określone warunki, min.: 

zapewniać  udzielenie  świadczeń  zdrowotnych  przez  osoby  wykonujące  zawód 

medyczny lub spełniające określone w innych przepisach: 

posiadać  umowę  ubezpieczenia  OC  podmiotu  leczniczego  w  określonym  ustawą 

zakresie  szkód  będących  następstwem  udzielania  lub  zaniechania  udzielenia  świadczeń 

zdrowotnych 

art. 103 UDL: działalność leczniczą można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do 

rejestru. 

Mając  na  względzie,  że  zgodnie  z  SIWZ  do  realizacji  zamówienie  koniecznym  jest 

zatrudnienie  sanitariuszy  i  opiekunów  medycznych,  a  także  realizacja  czynności 
kwalifikowanych jako opieka nad pacjentem, to usługa wobec wyżej przywołanych przepisów 
– w ocenie Odwołującego - może być realizowana wyłącznie przez podmiot leczniczy.  

Zgodnie z powszechnie dostępnymi informacjami tj. na podstawie jawnego wpisu do 


Rejestru Podmiotów Leczniczych, Odwołujący podniósł, że wybrany Wykonawca nie posiada 
wymaganych prawem uprawnień do realizacji zamówienia.  

Wobec  tego  Odwołujący  wskazał,  że  ze  względu  na  brak  posiadania  przez 

wybranego  Wykonawcę  ww.  uprawnień  złożona  przez  niego  oferta  jest  nieważna,  gdyż 
została  złożona  przez  podmiot  nieuprawniony  do  świadczenia  tego  typu  usług,  a  nadto 
realizacja usługi przez taki podmiot będzie sprzeczna z prawem i narazi Zamawiającego na 
wyłączną  odpowiedzialność  w  przypadku  uchybień  lub  wad  w  świadczeniu  otrzymanym  od 

wybranego Wykonawcy.  

Na potwierdzenie istnienia ww. ryzyka zaistnienia nieprawidłowości w realizacji zadań 

Odwołujący  powołał  się  na  informację  zawartą  w  ogłoszeniu  o  udzieleniu  zamówienia  nr 

50026797  l-N-

2018  z  dnia  08.11.2018  r.  zamieszczoną  na  wniosek  SPZOZ  w  Świdniku,  z 

której  wynika,  że  wybrany  Wykonawca  -  konsorcjum  firm  z  udziałem  spółki  S4H  sp.  z  o.o. 

jako  lidera  konsorcjum  - 

został  odsunięty  od  realizacji  zamówienia  w  trybie 

natychmiastowym, a umowa z nim została wypowiedziana przez Zamawiającego na skutek 
nienależytego  wykonania  zamówienia  poprzez  nieprawidłowe  wykonywanie  usługi 
sprzątania, które stwarzało bezpośrednie zagrożenia dla życia i zdrowia pacjentów i realnie 
wstrzymywało 

świadczenie 

usług 

medycznych 

przez 

Szpital 

ze 

względów 

epidemiologicznych.  

Wobec powyższego Odwołujący zwrócił uwagę, że wybrany Wykonawca nie tylko nie 

posiada  legitymacji  prawnej  do  świadczenia  usług  objętych  zamówieniem,  ale  również 
wątpliwym  jest,  aby  posiadana  przez  niego  wiedza  i  doświadczenie  (know  how)  dawały 
gwarancje należytego wykonania zamówienia.  

Odwołujący podkreślił, że referencje i poświadczenia przedstawione przez wybranego 

Wykonawcę,  a  także  inne  powszechnie  dostępne  informacje  na  temat  profilu  działalności 
wybranego  Wykonawcy,  jakości  świadczonych  przez  niego  usług  oraz  posiadanych  przez 
niego zezwoleń, pozwoleń i wpisów potwierdzają, że: 

wybrany  Wykonawca  nie  ma  doświadczenia  w  zakresie  realizacji  zadań 

przewidzianych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  gdyż  nie  wykazał,  aby  posiadał 
doświadczenie w realizacji czynności pomocniczych i transportu; 

wybrany Wykonawca  nie  posiada  uprawnień  do  wykonywania  zamówienia  w 

części  stanowiącej  istotny  element  zamówienia  tj.  w  części  dotyczącej  zadań  polegających 
na  czynnościach  pomocy  dla  pacjentów  -  brak  wpisu  do  Rejestru  Podmiotów  Leczniczych; 
wątpliwym  jest  również,  aby  wybrany  Wykonawca  posiadał  wymagane  od  podmiotów 

leczniczych ubezpieczenie OC; 


wybrany  Wykonawca  nie  posiada  legitymacji  do  zastosowania  stawki 

zwolnienia  z  VAT,  gdyż  zgodnie  z  Rejestrem  Podmiotów  Leczniczych  nie  jest  podmiotem 
leczniczym a tylko podmioty lecznicze są uprawnione do zastosowania ww. zwolnienia; 

wybrany Wykonawca nie daje gwarancji należytego wykonania zamówienia a 

doświadczenia innych Zamawiających potwierdzają, że świadczenie usług przez wybranego 
Wykonawcę zagraża zdrowiu i życiu i zdrowiu pacjentów Zamawiającego. 

Z  daleko  idącej  ostrożności  Odwołujący  zauważył,  że  uczestnik  wybranego 

Konsorcjum  -  Medicare  Services  sp.  z  o.o.  - 

istnieje  od  nieco  ponad  miesiąca  i  nie  ma 

żadnego  doświadczenia  w  świadczeniu  usług  objętych  zamówienia,  a  ponadto  ze  względu 

na brak wymaganego wpisu do rejestru nie ma statusu podmiotu leczniczego.  

Przyznał, że lider  wybranego Konsorcjum S4H sp. z o.o.  - istnieje wprawdzie dłużej 

na  rynku,  ale  doświadczenia  innych  Zamawiających  potwierdzają,  że  jest  podmiotem 
niewiarygodnym i nie daje gwarancji należytego wykonania zamówienia. 

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  podniósł  również,  że  oferta  wybranego 

Wykonawcy  jest  nieważna  ze  względu  na  inne  przepisy  również  dlatego,  że  wybrany 
Wykonawca zastosował  do  obliczenia ceny  oferty  stawkę  podatku (zwolnienie)  pomimo,  że 
nie był tego legitymowany i uprawniony zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług oraz 

innymi przepisami.  

Odwołujący zaznaczył, że uprawnienie do zastosowania stawki zw VAT ma charakter 

podmiotowo-

przedmiotowy,  co  oznacza,  że  zwolnienie  to  może  być  zastosowanie,  o  ile 

dotyczy  jednocześnie  przedmiotu  (opieka  medyczna  opisana  w  ustawie  o  VAT)  oraz 
podmiotu (podmiot leczniczy utworzony i działający zgodnie z odrębnymi przepisami). 

Zważywszy  na  okoliczność,  że  wybrany  Wykonawca  nie  posiada  statusu  podmiotu 

leczniczego to zastosowane przez niego do obliczenia zwolnienie VAT jest bezprawne i jako 

takie  stanowi  błąd  w  obliczeniu  ceny,  a  z  uwagi  na  przepisy  o  VAT  czyni  jego  ofertę 
nieważną.  

Ponadto,  Odwołujący  zauważył,  że  działania  wybranego  Konsorcjum  w  tym,  w 

szczególności  opis  wykonywanej  działalności  zawarty  w  KRS  przedsiębiorcy,  wskazują,  że 
wybrany Wykonawca ma świadomość przesłanek do zastosowania ww. zwolnienia z VAT i 
zastosowane przez niego zwolnienie nie jest wyłącznie konsekwencją błędu co możliwości i 
legalności  zastosowania  ww.  zwolnienia,  ale  stanowi  celowe,  zamierzone  i  rozmyślone 
działanie,  którego  celem  jest  uzyskanie  konkurencyjnej  ceny,  a  w  konsekwencji  zwarcie 


umowy.  

Odwołujący podkreślił, że opis działalności zawarty w KRS nie stanowi według prawa 

podstawy do zakwalifikowania przedsiębiorcy do podmiotów leczniczych, a status ten można 
uzyskać wyłącznie po uzyskaniu wpisu do Rejestru Podmiotów Leczniczych.  

Mając  na  względzie,  że  opis  zawarty  w  KRS  członka  wybranego  Konsorcjum 

odpowiada  swoim  zakresem  zakresom  działalności  podmiotów  leczniczych,  to  -  w  ocenie 
Odwołującego  -  powyższa  okoliczność  potwierdza,  że  wybrany  Wykonawca  świadomie  i 
celowo zastosował nieprzysługujące mu zwolnienie VAT.  

Wobec powyższego Odwołujący  zarzucił,  że  wybrany Wykonawca chciał  wywołać u 

czytających  (Zamawiającego  i  konkurencji)  błąd  co  do  posiadanego  przez  siebie  statusu 

(podmiot leczniczy), cz

ym jednocześnie dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji. 

Odwołujący  podkreślił  również,  że  ze  względu  na  celowość  ww.  działania  oferta 

wybranego Wykonawcy zawiera nie tylko błąd w obliczeniu ceny i stanowi czyn nieuczciwej 
konkurencji,  ale  jest  również  nieważna  ze  względu  na  art.  58  §  1  i  2  Kodeksu  Cywilnego 
zgodnie,  z  którym  czynność  prawna  sprzeczna  z  ustawą  albo  mająca  na  celu  obejście 
ustawy  jest  nieważna  (...)  i  nieważna  jest  czynność  prawna  sprzeczna  z  zasadami 
współżycia społecznego.  

Mając  na  względzie,  że  oczywistym  dla  Odwołującego  celem  działania  wybranego 

Wykonawcy  było  zaoferowanie  konkurencyjnej  ceny,  to  czynność  wybranego  Konsorcjum  - 
polegająca na zastosowaniu stawki podatku VAT: zwolnione, przy jednoczesnym stworzeniu 
pozorów,  że  wybrany  Wykonawca  jest  podmiotem  uprawnionym  stosować  ww.  stawkę  – 
powinno  skutkować  odrzuceniem  jego  oferty  jako  obarczonej  wadą,  o  której  mowa  w  ww. 
przepisie Kodeksu Cywilnego, a nadto stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji. 

IV. 

Zarzut rażąco niskiej ceny. 

O

dwołujący oświadczył, że jest wykonawcą, który przez ostatnie 4 lata wykonywał z 

należytą  starannością  usługę  sprzątania,  czynności  pomocniczych  przy  pacjencie  oraz 
transportu  wewnętrznego  na  obiektach  Zamawiającego,  przez  co  zna  specyfikę  wymagań 

Zamawiaj

ącego.  

Odwołujący zadeklarował, że posiada tym samym wiedzę i doświadczenie w zakresie 

realnych  kosztów  oraz  poziomu  cen  jednostkowych,  które  mają  fundamentalny  wpływ  na 


faktyczne wynagrodzenie wykonawcy, bowiem w aktualnej umowie - podobnie jak w obecnie 

rozstrzygniętym postępowaniu - Zamawiający stosuje rozliczenie miesięczne.  

Zwrócił uwagę, że dokumentacja przetargowa wskazuje, iż zostały złożone 2 oferty: 

• 

Oferta  1.  złożona  przez  Konsorcjum  firm:  S4H  Sp.  z  o.o.,  ul.  Zientary 

Malewskiej  24B,  10-302 Olsztyn  i  Medicare  Services  Sp.  z o.o.,  ul.  Artyleryjska  3H,  10-165 

Olsztyn - 

z ceną 15.952 489.92 zł brutto, tj. 443 124,72 zł brutto / miesięcznie, 

• 

Oferta 2. złożona przez Konsorcjum firm: Impel System Sp. z o.o., ul. Slężna 

111 Wrocław,  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Slężna  118,  53-111 Wrocław: 

Hospital Service „Company” Sp. z o.o. Sp. k., ul. Slężna 118, 53-111 Wrocław; Ars Medica 
Sp. z o.o., ul. Slężna 118, 53-111 Wrocław - z ceną 17.965 875,32 zł brutto. 

Zaznaczył,  że  zgodnie  z  informacją  z  otwarcia  ofert  Zamawiający  wskazał  kwotę 

brutto jaką  zamierza  przeznaczyć  na  realizację  zamówienia  w  wysokości  12  386  228,58  zł 
brutto, szacowana wartość miesięczna zamówienia wynosi 344 061,90 zł brutto. 

Odwołujący  podał  również,  że  obecna  usługa  wykonywana  u  Zamawiającego  przez 

obecnego wykonawcę wynosi: 462 339,26 zł brutto. 

Odwołujący  wyraził  wątpliwość  -  jak  wobec  tego  usługa  tożsama  z  tą  która  jest 

obecnie  wykonywana  ma  kosztować  mniej  niż  obecnie,  podczas  zwiększenia  kosztów 

pracowniczych,  or

az  zwiększających  się  materiałów  kosztotwórczych,  takich  jak:  park 

technologiczny  konieczny  do  wykonania  prawidłowej  usługi,  zakup  środków  chemicznych, 
dezynfekcyjnych czy zmienionych wymogów wg zapisów w SIWZ. 

Przedstawił  na  tą  okoliczność  zestawienie  kosztowe  zgodne  z  wymaganiami  SIWZ 

Zamawiającego. 

Odwołujący  wskazał,  że  realizacja  zamówienia  za  cenę  ofertową  jest  nierealna  w 

aktualnych  warunkach  rynkowych  tego  rodzaju  usług  oraz  przy  zachowaniu  wymogów 
określonych w SIWZ. 

W  świetle  powyższego  wyraził  przekonanie,  iż  zaproponowanie  przez  Wykonawcę 

ceny  ofertowej  przesądza jednoznacznie i  bezspornie o  niezgodności  treści  oferty  z treścią 
SIWZ  i  nie  obejmuje  wszystkich  kosztów  wykonania  zamówienia,  a  nadto  stanowi  czyn 
nieuczciwej  konkurencji,  gdyż  wynagrodzenia  tego  Wykonawcy  zostało  już  w  jego 
podstawowym  elemencie  tj.  w  kosztach  osobowych  skalkulowane  poniżej  rzeczywistych 
kosztów wykonania zamówienia.  


Zdaniem Odwołującego - cena ofertowa jest zatem niewiarygodna i nierealistyczna w 

porównaniu  do  pozostałych  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  cen  rynkowych  podobnych 
zamówień,  jak  również  kwoty,  którą  Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na  finansowanie 
zamówienia. 

Odwołujący  stwierdził,  że  oferta  wybranego  Wykonawcy  winna  zostać  również 

odrzucona  na  podstawi

e  przepisu art.  89  ust.  1 pkt.  2,  3  i  4  ustawy  Pzp, gdyż  jej treść  nie 

odpowiada  treści  SIWZ  oraz  oferta  zawiera  rażąco  niską  ceną  w  stosunku  do  przedmiotu 
zamówienia, zaś jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. 

Deklaracja  Wykonawcy  w  zakresie 

realizacji  niniejszego  zamówienia  za  powyższą 

cenę  –  według  Odwołującego  -  grozi  Zamawiającemu  nienależytym  wykonaniem  lub 
niewykonaniem zamówienia w przyszłości.  

Kalkulacja  wynagrodzenia  na  takim  poziomie  stanowi  bezspornie  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003r. nr 153, poz. 1503 z późń. zm.).  

Wskazał, że przepis ten stanowi, iż czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie 

innym p

rzedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów 

ich  wytworzenia  lub  świadczenia  albo  ich  odsprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu 
eliminacji innych przedsiębiorców.  

Ponadto działaniem spełniającym przesłanki uznania danego działania przedsiębiorcy 

za czyn nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, 
jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy.  

Dalej wywodził, że jeżeli działania podejmowane przez przedsiębiorcę nie wynikają z 

istoty konkurencji, lecz są podejmowane w celu utrudnienia dostępu do rynku i przy pomocy 
środków  nieznajdujących  usprawiedliwienia  w  mechanizmie  wolnej  konkurencji,  stanowią 

one czyn nieuczciwej konkurencji. 

Wybór przez Zamawiającego w/w oferty całkowicie świadczy o braku poszanowania 

prawa, obowiązujących reguł i mechanizmów oraz zasad, które Zamawiający sam ustalił. 

Argumentował  również,  że  powyższe  dane  wskazują,  że  cena  ofertowa  wybranego 

Wykonawcy  - 

przy  zachowaniu  wszystkich  warunków  przewidzianych  w  SIWZ  -  jest 

niemożliwa do osiągnięcia, a tym samym stanowi cenę rażąco niską w rozumieniu przepisów 


ustawy Pzp.  

Odwołujący  wskazał,  że  cena  ofertowa  nie  może  być  wytłumaczona  przez 

Wybranego  Wykonawcę  otrzymywanym  dofinansowania  do  wynagrodzenia  pracowników 
niepełnosprawnych,  bowiem  zadeklarowanie  otrzymywania  ww.  dofinansowania  w  żaden 
sposób  nie  oznacza,  że  pomoc  publiczna  została  przyznana  Wybranemu  wykonawcy  do 
realizacji  niniejszego  zamówienia  dla  osób  wskazanych  do  wykonania  ww.  usług 

okresowych.  

Zdaniem  Odwołującego  -  nie  można  uzasadniać  niskich  kosztów  pracy  zarówno 

pomocą publiczną, która została udzielona dla osób zatrudnionych do realizacji innych umów 
niż umowa w sprawie niniejszego zamówienia, jak i zamiarem ubiegania się o taką pomoc.  

Odwołujący  postawił  tezę,  iż  wyliczenia  wybranego  wykonawcy  opierają  się  na 

gołosłownych  oświadczeniach  o  wysokości  dofinasowań.  które  nie  odzwierciedlają  stanu 
rzeczywistego  przy  realizacji  obecnej  umowy.  Tym  samym  wyjaśnienia  w  tym  zakresie  są 

pozb

awione  dowodów,  niewiarygodne  i  nie  powinny  zostać  uwzględnione  przez 

Zamawiającego. 

Analiza Odwołującego wymogów SIWZ wskazuje, że wyłoniony wykonawca powinien 

na  dzień  składania  ofert  dysponować  wymaganą  liczbą  etatów,  tj.  124,5  etatami,  co  też 

poparte  jest  wymogami  ustawy  Pzp,  podczas  gdy  wybrany  Wykonawca  nie  dysponuje 

wymaganymi zasobami personalnymi, licząc na wykorzystanie osób aktualnie zatrudnionych 
u Odwołującego, będącego obecnym wykonawcą usługi.  

W ocenie Odwołującego - jest to ryzykowna strategia, z uwagi na to, że ww. personel 

zostanie  przekierowany  na  inne  kontrakty  obsługiwane  przez  Odwołującego  w  Olsztynie, 
przez co rodzi się ryzyko niewykonania zadań i zagrożenia epidemiologicznego. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  informacje  oraz  dane  zawarte  w  załącznikach,  bez 

wątpienia  według  zapatrywania  Odwołującego  wartości  zaoferowane  przez  wybranego 
wykonawcę są nierealistyczne, mające niewątpliwie znamię niedoszacowanej wyceny usługi. 

A  co  za  tym  idzie,  takie  skalkulowanie  przedmiotu  zamówienia  uniemożliwia 

bezpieczne,  prawidłowe  i  należyte  wykonanie  zadania  zgodnie  z  zapisami  i  jasno 
określonymi minimalnymi wymogami Zamawiającego zawartymi w SIWZ. 

Odwołujący stanął na stanowisku, że przedstawiona przez konkurenta cena z uwagi 


na  brak  jakichkolwiek  c

zynników  wpływających  na  ich  „okazyjność”  oraz  ze  względu 

rzeczywistą  wartość  rynkową  umów  o  przedmiotowe  zamówienie,  skalkulowana  została 
poniżej kosztów wykonywania przedmiotowych usług. 

Odwołujący nadto wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 

1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.: Dz. U. z 2003 r. Nr 153. poz. 1503, ze zm.) 

czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w 
szczególności  przez  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub 
świadczenia  albo  ich  odprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu  eliminacji  innych 
przedsiębiorców.  

Przekonywał,  że  zaoferowane  przez  ww.  Wykonawców  ceny  za  realizację 

zamówienia  w  zakresie  zadania  nr  1  są  rażąco  niskie  i  stanowią  de  facto  sprzedaż  usług 
poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub  świadczenia,  co  wypełnia  dyspozycję  przepisu  art.  15 

ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

Odwołujący  podkreślił,  iż  przedstawione  stanowisko  potwierdza  opinia  Urzędu 

O

chrony  Konkurencji  i  Konsumentów  z  dnia  4  lutego  2003  r.  „Interpretacja  przepisów 

nowelizacji ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (Dz. Urz. 
UOKiK  z  2003  r.  Nr  1.  poz.  240),  gdzie  przedstawiono  następujące  stanowisko  m.in.:  „Na 
wstępie należy wskazać, że nie każde utrudnianie dostępu do rynku jest czynem nieuczciwej 
konkurencji. Jest nim tylko takie utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, które 
może  być  uznane  za  sprzeczne  z  ustawą  czyli  nieuczciwe.  Aby  tak  się  stało,  muszą  być  
spełnione  przesłanki  z  art.  15  uznk.  Za  takie  będą  więc  uznawane  tylko  działania,  które 
naruszają  klauzulę  generalną  ustawy  (art.  3  ust.  1)  są  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi 
obyczajami  oraz  zagrażają  lub  naruszają  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta,  a 
równocześnie  skutkują  utrudnianiem  dostępu  do  rynku  i  polegają  w  szczególności  na 
zachowaniach  wskazanych  w  przepisie  szczególnym,  którym  w  tym  wypadku  jest  art.  15 
ustawy.  Utrudnianie  dostępu  do  rynku  ma  miejsce  wtedy,  gdy  przedsiębiorca  podejmuje 
działania, które uniemożliwiają innemu przedsiębiorcy rynkową konfrontację produkowanych 
przez niego towarów, w efekcie czego swoboda uczestniczenia w działalności gospodarczej, 
czyli swoboda wejścia na rynek, oferowania na nim swoich towarów lub usług lub wyjścia z 
danego rynku, ulega ograniczeniu. Jeżeli działania te nie wynikają z istoty konkurencji, lecz 
są  podejmowane  w  celu  utrudnienia  dostępu  do  rynku  i  przy  pomocy  środków 
nieznajdujących  usprawiedliwienia  w  mechanizmie  wolnej  konkurencji,  stanowią  one  czyn 
nieuczciwej konkurencji”. 

Ostatecznie Odwołujący stwierdził, że oferowanie towarów lub usług poniżej ceny ich 


wytworzenia (cena dumpingowa do której kwalifikowana jest również cena rażąco niska) jest 
działaniem  mającym  na  celu  utrudnianie  dostępu  do  rynku,  co  stanowi  czyn  nieuczciwej 
konkurencji  i  tym  samym  wypełnia  przesłanki,  o  których  mowa  zarówno  w  przywołanej 
powyżej  ustawie  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  jak  również  stanowi  przesłankę 

odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pk

t 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Pismem z dnia 25 września 2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie 

zamówienia:  S4H  Sp.  z  o.o.  ul.  Zientary  Malewskiej  24  B,  10-302  Olsztyn  i  Medicare 

Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Artyleryjska  3  H.  10-165  Ol

sztyn  zgłosili  swoje  przystąpienie  do 

postepowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, zwany dalej uczestnikiem. 

Pismem z dnia 7 października 2019 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie 

wnosząc o jego oddalenie w całości. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, odwołania, oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o 
udzielenie  zamówienia:  S4H  Sp.  z  o.o.  ul.  Zientary  Malewskiej  24  B,  10-302  Olsztyn  i 

Medicare  Services  Sp.  z  o.o.,  ul.  Artyleryjska  3  H.  10-165  Olsztyn,  odpowiedzi 

Zamawiającego  z  dnia  7  października  2019r.,  jak  również  na  podstawie  złożonych  na 
rozprawie wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

W  pierw

szej  kolejności  Izba  postanowiła  uznać  za  bezskuteczne  zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przez 
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S4H Sp. z o.o. ul. Zientary 

Malewskiej 24 B, 10-302 Olsztyn i Medicare Services Sp. z o.o., ul. Artyleryjska 3 H. 10-165 

Olsztyn  na  zasadzie  art.185  ust.2  zd.2  ustawy  Pzp  z  powodu  nieudowodnienia  przez  tych 

wykonawców przesłania Odwołującemu kopii odwołania.  

Przechodząc  do  rozpoznania  przedmiotowej  sprawy,  należy  wskazać,  że  po 

przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w  działaniach 


Zamawiającego  naruszenia  przepisu  art.7  ust.1  i  3,  art.26  ust.1  pkt  12,  art.26  ust.3,  art.87 

ust.1, art.89 ust.1 pkt 1, 2, 4, 6, 8, art.91 ust.1 ustawy Pzp.  

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  wykluczenia  uczestnika 

z  postępowania  ze  skutkiem  odrzucenia  jego  oferty  z 

powodu 

niespełniania warunków udziału w postępowaniu, do jej bezpośredniego odrzucenia 

z  powodu 

nieważności  oferty  na  podstawie  odrębnych  przepisów,  sprzeczności  jej  treści  z 

treścią  SIWZ,  a  także  z  tego  względu,  że  oferta  ta  zawiera  błędy  w  obliczeniu  ceny  lub 

kosztu i zawi

era rażąco niską cenę.  

W  odniesieniu  do  zarzutu  nr  1  Izba  uznała,  że  warunek  opisany  w  rozdziale  V.  1.2 

SIWZ dotyczył jedynie usług sprzątania, które uczestnik wykazał.  

Stosownie  do  powołanego  wyżej  postanowienia  SIWZ  -  Warunki  udziału  w 

postępowaniu - o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają 
wykluczeniu  oraz  spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  w  zakresie  w  jakim  zostały 
określone  przez  zamawiającego  i  dotyczą:  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  - 
Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem 
terminu składania ofert wykonał należycie co najmniej 2 usługi, które odpowiadają rodzajem i 
wartością  przedmiotowi  zamówienia  tj.  polegają  na  usłudze  sprzątania  o  wartości  nie 

mniejszej  ni

ż  800  000,00  zł.  Wykaz  winien  obejmować  usługi,  które  rozpoczęły  się  nie 

wcześniej niż 3 lata przed terminem składania ofert. 

W  ocenie  Izby  warunek  ten  zgodnie  z  jego  treścią  został  zawężony  do  usługi 

sprzątania.  Sformułowanie  zawarte  w  tym  postanowieniu  SIWZ  wskazuje,  że  ograniczenie 
zakresu rodzaju świadczenia zostało zastrzeżone jedynie do usług sprzątania. 

Z  powyższych  względów,  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nie  naruszył  przepisu  art.24 

ust.1  pkt  12  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu 
lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie 
wykazał braku podstaw wykluczenia. 

Jednocześnie  w  takim  przypadku,  jeżeli  załączony  przez  uczestnika  wykaz  wraz 

referencjami potwierdził spełnianie przez niego warunku udziału w postępowaniu w zakresie 
zdolności  technicznej  i  zawodowej,  to  Zamawiający  nie  był  zobowiązany  do  skorzystania  z 

przepisu  art.26  ust.3  ustawy  Pzp

,  zgodnie  z  którym  jeżeli  wykonawca  nie  złożył 


oświadczenia,  o  którym  mowa  w art. 25a   ust.  1,  oświadczeń  lub  dokumentów 
potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w art. 25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów 
niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są 
niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 
zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 
wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 
poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 
byłoby unieważnienie postępowania. 

Izba  nie  podzieliła  również  argumentacji  Odwołującego  dotyczącej  zarzutu  nr  2  - 

błędu w obliczeniu ceny. 

I

zba ustaliła, że Zamawiający w rozdziale XII SIWZ dokonał opisu sposobu obliczenia 

ceny w następujący sposób: 

1.  Cena  lub  koszt  oferty  uwzględnia  wszystkie  zobowiązania,  musi  być  podana  w 

PLN cyfrowo i słownie, z wyodrębnieniem należnego podatku VAT - jeżeli występuje.  

2.  Cena  lub  koszt  podana  w  ofercie  powinna  obejmować  wszystkie  elementy 

związane  z  wykonaniem  zamówienia  /  oferowanych  części  zamówienia  oraz  warunkami 
stawianymi przez Zamawiającego.  

3.  Cena  lub  koszt  może  być  tyko  jedna  za  oferowany  przedmiot  zamówienia,  nie 

dopuszcza się wariantowości cen. 

Izba stwierdziła również, że uczestnik i Odwołujący w zaoferowanej cenie w zakresie 

czynności  pomocniczych  przy  pacjencie,  transport  wewnątrz  szpitala,  transport  pacjentów 

oraz pomoc przy transporcie pacjenta, zade

klarowali stawkę VAT – zw. 

Podobną  stawkę  jako  przykładową  Zamawiający  określił  w  formularzu  cenowym  – 

załącznik nr 3. 

Biorąc  za podstawę powyższe ustalenia faktyczne  -  zdaniem  Izby  – Odwołujący  nie 

udowodnił,  że  stawka  podatku  VAT  podana  w  ofercie  przez  uczestnika  został  określona  w 
sposób nieprawidłowy. 

W

edług  Izby  -  należało  przyjąć,  że  sporna  usługa  pomocnicza  na  zasadzie  art.43 

ust.1  pkt  18a)  ustawy  o  VAT  stanowi 

świadczenie  usług  ściśle  związanych  z  usługą  w 

zakresie  opieki  medycznej, 

służącą  profilaktyce,  zachowaniu,  ratowaniu,  przywracaniu  i 

poprawie  zdrowia, 

która będzie świadczona na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich 

zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza. 


Wobec tego status podmiotu leczniczego w tym przypadku nie jest obligatoryjny. 

Niemniej,  wymaga  wskazania,  że  Zamawiający  w  SIWZ  nie  żądał  od  wykonawców 

wykazania  się  szczególnymi  uprawnieniami,  o  których  mowa  w  art.22  ust.1b  pkt  1  ustawy 

Pzp, w tym 

nie wymagał załączenia do oferty wpisu do Rejestru Podmiotów Leczniczych. 

Niezależnie  od  powyższego,  Izba  nie  może  wykluczyć  sytuacji,  że  w  chwili 

rozpoczęcia  świadczenia  uczestnik  taki  wpis  uzyska  i  będzie  potraktowany  –  jak  chce 
Odwołujący - jako podmiot leczniczy. 

Z tych wszystkich 

względów Izba nie mogła dopatrzyć się błędu w obliczeniu ceny w 

ofercie uczestnika. 

W zakresie zarzutu nr 3, Izba nie stwierdziła również nieważności oferty na podstawie  

ustawy  z  dnia  15  kwietnia  2011  r. 

o  działalności  leczniczej  czy  art.58  kodeksu  cywilnego, 

bowiem  Zamawiający  nie  żądał  na  mocy  SIWZ  od  wykonawców  prowadzenia  działalności 
leczniczej, a co za tym idzie nie żądał wpisu do Rejestru Podmiotów Leczniczych. 

W ocenie Izby - 

Odwołujący nie udowodnił, że pomocniczy zakres świadczenia usługi 

będzie  wymagał  szczególnych  uprawnień  wynikających  z  cyt.  wyżej  ustawy  o  działalności 

leczniczej. 

W  szczególności  nie  może  tego  przesądzać  treść  wyjaśnień  Zamawiającego  z  dnia 

13  sierpnia  2019  r.,  gdzie  na  pytanie  nr  59  c

zy  Zamawiający  dopuści  zamiast  sanitariuszy 

medycznych  opiekunów  medycznych?  udzielono  odpowiedzi:  Zamawiający  dopuszcza 
możliwość  wykonania  usługi  przez  opiekunów  medycznych  zamiast  sanitariuszy 

medycznych. 

Powyższa  treść  obok  sanitariuszy  medycznych,  dopuszcza  również  do  wykonania 

czynności pomocowych (transport pacjentów, podawanie basenów i kaczek, itp.) opiekunów 

medycznych

(np.  pielęgniarek)  przy  czym,  jeżeli  chodzi  o  tych  pierwszych,  to  wykonawca, 

który  posługuje  się  takimi  osobami  nie  musi  –  zdaniem  Izby  -  mieć  statusu  podmiotu 

leczniczego. 

Jednocześnie  na  rozprawie  sam  pełnomocnik  Odwołującego  przyznał,  że  w  treści 

SIWZ nie ma zastrzeżenia posiadania zawodu medycznego wymagającego rejestracji.   


Wymaga  również  wskazania,  że  powyższe  czynności  pomocowe  –  według 

zapatrywania  Izby 

–  mają  charakter  jedynie  materialno  –  techniczny  i  są  wykonywane  pod 

kierunkiem wykwalifikowanego personelu medycznego Zamawiającego. 

Zarzut  nr  4  dotyczący  rażąco  niskiej  ceny  również  nie  potwierdził  się  z  powodu 

niewykazania przez Odwołującego wystąpienia przesłanek do wszczęcia procedury, o której 

mowa w art.90 ust.1 ustawy Pzp. 

W zakresie tego zarzutu, Izba ustaliła, że złożono dwie oferty: uczestnik złożył ofertę 

z ceną 15 952 489,92 zł brutto, zaś Odwołujący przewidział cenę w kwocie 17 965 193,04 zł 
brutto,  przy  czym  Zamawiający  przeznaczył  na  realizację  przedmiotu  zamówienia  kwotę  w 
wysokości 12 386 228,58 zł. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  stwierdziła,  że  wskazane  relacje  cenowe  i 

wartościowe  nie  potwierdzają,  że  cena  całkowita  oferty  jest  niższa  o  30%  w  stosunku  do 
wartości zamówienia i średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. 

Zgodnie z art.90 ust.1 ustawy Pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne 

części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 
wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów, 

zamawi

ający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 

1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 
oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 
godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177); 

2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów; 
3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, 

obowi

ązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 
5) powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Natomiast, art.90 ust.1a ustawy Pzp stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty jest 
niższa o co najmniej 30% od: 


1)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z art. 35 ust.  1  i  2  lub  średniej 
arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 
wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 

2)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. 

W rozpoznawanej  sprawie,  obok  braku  przewidzianych  w  tym  przepisie  granicznych 

re

lacji wartościowych, nie zaistniała również – w przekonaniu Izby - przesłanka powstania po 

stronie Zamawiającego wątpliwości, co złożenia przez uczestnika oferty z rażąco niską ceną, 
niegwarantującą  należytego  wykonania  umowy,  a  wobec  tego  brak  było  podstawy  prawnej 

do uruchomienia tego przepisu. 

W  konsekwencji, 

jeżeli  złożona  oferta  ma  charakter  rynkowy  i  nie  zawiera  rażąco 

niskiej ceny

, to nie można powiedzieć, że stanowi ona czyn nieuczciwej konkurencji. 

Powyższego  poglądu  Izby  nie  zmieniają  kalkulacje  Odwołującego,  które  mogą  co 

najwyżej  ilustrować  koszty  jakie  ponosi  on  sam  w  związku  z  planowaną  realizacją 
przedmiotowego zamówienia. 

Oceniając, zebrany w sprawie materiał dowodowy Izba postanowiła oddalić pliki kopii 

dokumentów złożonych przez Odwołującego, jako niezwiązanych ze sprawą.  

Ostatecznie,  p

rzytoczone  wyżej  ustalenia  i  zważenia  Izby  doprowadziły  do 

jednoznacznego  wniosku,  że  Zamawiający  nie  miał  podstawy  prawnej  do  zastosowania 

art.89 ust.1 

ustawy Pzp, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

2)  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z 

zastrzeżeniem art. 87  ust. 2 pkt 3; 

3)  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 

4) zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia; 

5)  została  złożona  przez  wykonawcę  wykluczonego  z  udziału  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert; 

6) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu; 

8) jest 

nieważna na podstawie odrębnych przepisów.  


W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 
przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 wraz ze zm.). 

Przewodniczący:…………………………