Sygn. akt: KIO 1893/19
POSTANOWIENIE
z dnia 3 października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron postępowania odwoławczego
w
dniu 3 października 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 23 września 2019 r. przez wykonawcę WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp. k.
w
Kielnarowej w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Telewizję Polską S.A.
w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz wykonawcy WhyNotTravel
Sp. z o.o. Sp. k. w Kielnarowej kwoty 13
500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset
złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
Uzasadnienie
postanowienia z dnia 3
października 2019 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1893/19
Zamawiający – Telewizja Polska S.A., ul. J.P. Woronicza 17, 00-999 Warszawa –
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Obsługa podróży
służbowych zlecanych przez Telewizję Polską S.A. w okresie 24 miesięcy”, o numerze
nadanym przez za
mawiającego ZP/TTVZ/16/2017, o ogłoszeniu o zamówieniu publicznym
opublikowanym w dniu 3 lipca 2018 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, pod
numerem 2018/S 125-285197,
zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego,
o wartości powyżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz.
ze zm.), zwanej dalej jako „p.z.p.”
W dniu
23 września 2019 r. wykonawca WhyNotTravel Sp. z o.o. Sp. k., Kielnarowa
108a, 36-
020 Tyczyn, dalej zwany jako „odwołujący”, wniósł środek zaskarżenia wobec
zaniechań zamawiającego w postępowaniu, w którym postawiono zamawiającemu
następujące zarzuty (pisownia oryginalna):
art. 7 ust. 1 p.z.p.,
poprzez prowadzenia Postępowania w sposób naruszający uczciwą
konkurencję i równe traktowanie wykonawców w Postępowaniu poprzez dokonywanie
czynności badania i oceny oferty oraz dokumentów złożonych przez Odwołującego
w
nieproporcjonalnie długich terminach względem analogicznych czynności
dokonanych w odniesieniu do oferty i dokumentów złożonych przez Wykonawcę
eTravel S.A.,
art. 7 ust. 1 p.z.p.
w związku z art. 7 ust. 3 p.z.p., poprzez realizację zamówienia za
pośrednictwem Wykonawcy, którego oferta została odrzucona w niniejszym
Postępowaniu,
art. 91 ust. 1 p.z.p.
w związku z terminami określonymi w art. 85 ust. 1 pkt 3 p.z.p. oraz
85 ust. 2 p.z.p., poprzez zaniechanie dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty
Odwołującego, mimo iż jest to jedyna ważna oferta w Postępowaniu, wszelkie
wątpliwości, co do możliwości wyboru innej oferty lub możliwości unieważnienia
Postępowania zostały rozwiane do dnia 9 kwietnia 2019 r., a dokumenty Podmiotowe
zostały złożone przez Odwołującego w dniu 10 lipca 2019 r.;
W uzasadnieniu odwołania odwołujący przedstawił żądania oraz okoliczności
faktyczne i prawne uzasadniające, w jego ocenie, wniesienie środka ochrony prawnej.
Zamawiający w dniu 2 października 2019 r. przekazał Izbie pisemną odpowiedź na
odwołanie, w której wniósł o oddalenie środka zaskarżenia w całości i zasądzenie od
odwołującego kosztów postępowania, które zostały wywołane wniesionym odwołaniem.
W dniu 3 października do Izby wpłynęło oświadczenie odwołującego o cofnięciu
odwołania, złożone przez osobę właściwie umocowaną do składania oświadczeń w imieniu
strony. W oświadczeniu odwołujący wniósł o nieobciążanie go kosztem 10% wpisu, z powodu
wykonania czynności, których odwołujący żądał w odwołaniu, co w jego ocenie powoduje
uwzględnienie odwołania przez zamawiającego (vide też stanowisko odwołującego z dnia
02.10.19 r.).
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Na podstawie art. 187 ust. 8 p.z.p. „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.”
Zgodnie z materiałem procesowym w dniu 3 października 2019 r. odwołujący przekazał
Izbie skuteczne oświadczenie o wycofaniu odwołania, co nastąpiło przed wyznaczonym, na
dzień 4 października 2019 r., terminem posiedzenia i rozprawy. Cofnięcie odwołania jest
nieograniczonym uprawnieniem odwołującego do czasu zamknięcia rozprawy, które znosi
wszelkie skutki prawne związane z jego wniesieniem.
W wy
wiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwierdziła spełnienie przesłanek
opisanych w dyspozycji art. 187 ust. 8 p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć,
w
związku z czym orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż wycofanie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy.
Zgodnie zatem z art. 187 ust. 8 zd. 2 p.z.p. oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972), dalej zwanym jako „rozporządzenie ws. kosztów”, Izba nakazała
dokonanie zwrotu na rzecz odwołującego 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Skład orzekający wskazuje, że nie uwzględnił wniosku odwołującego, aby nie obciążać
go kosztem 10% wpisu i zwrócić mu jego pełną wysokość, a nie 90% kwoty. Umknęło uwadze
odwołującego, że w p.z.p. i aktach wykonawczych do ustawy, ustawodawca nie ustanowił
odpowiednika zasady słuszności, określonej w art. 102 k.p.c., wedle której można byłoby
ocenić, że w sprawie nie znajdują zastosowania – z uwagi na szczególne okoliczności –
normalne zasady podziału kosztów procesu. Normalną, regularną zasadą, określoną
w
normach p.z.p., jest, że przy wycofaniu odwołania – na podstawie 187 ust. 8 zd. 2 p.z.p.
oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia ws. kosztów – odwołującemu zostaje zwrócone
90% kwoty wpisu i
przepisy p.z.p. nie pozwalają na odstąpienie od tej zasady. Nie zmienia to
faktu, że sytuacja odwołującego nie jest sytuacją w żaden sposób szczególną. Odwołujący
podnosił, że w jego ocenie wykonanie czynności żądanej w odwołaniu należy uznać za
uwzględnienie środka zaskarżenia przez zamawiającego. Taka konkluzja jest w oczywisty
sposób bezzasadna. Należy zwrócić uwagę, że w praktyce prawa cywilnego nie istnieje
możliwość zrównania oświadczeń procesowych z czynnościami materialnoprawnymi. Zatem
spełnienie świadczenia w postępowaniu cywilnym nigdy nie było uznawane za równoważne
z
uznaniem powództwa. Jak również w postępowaniu opartym na prawie zamówień
publicznych
nie ma żadnych podstaw do utożsamienia realizacji przez zamawiającego
określonych czynności ze złożeniem oświadczenia procesowego o uwzględnieniu odwołania.
Ponadto w odpowiedzi na odwołanie zamawiający wyraźnie wskazał, że takiego oświadczenia
nie składa, zatem badanie przyczynowości w zakresie czynności materialnoprawnych
zamawiającego oraz ocena, czy wykonanie tych czynności było skutkiem odwołania, nie
odgrywało dla rozstrzygnięcia żadnego znaczenia.
Izba nie uwzględniła również wniosku zamawiającego o „zasądzenie od odwołującego
kosztów postępowania wywołanych wniesieniem odwołania”. Po pierwsze, zamawiający nie
wskazał w odpowiedzi na odwołanie co obejmują koszty, o których przyznanie wnosi, jak
również nie wskazano wysokości tych kosztów, w związku z czym wniosek ten jest materialnie
bezprzedmiotowy. Po wtóre, nawet gdyby uznać, że zamawiający wnosił o zasądzenie na jego
rzecz kosztów strony, wskazanych w § 3 ust. 2 w zw. § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia ws.
kosztów, to określone w tej normie koszty zasądzane są na podstawie rachunków
przedłożonych do akt sprawy, czego zamawiający nie uczynił.
Przewodniczący:
…………………………