KIO 1897/19 POSTANOWIENIE dnia 8 października 2019 roku

Stan prawny na dzień: 29.11.2019

Sygn. akt: KIO 1897/19 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 

października 2019 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  be

z  udziału  stron  w  dniu  8  października  2019  roku  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

września 2019  roku  przez  Odwołującego CLIMAMEDIC  SPÓŁKA  Z OGRANICZONĄ 

ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA z siedzibą w Michałowicach 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Narodowy  Instytut  Geriatrii, 

Reumatologii  i  Rehabilitacji  im.  prof.  dr  hab.  med.  Eleonory  Reicher  z  siedzibą  

w Warszawie 

przy 

udziale 

wykonawcy 

ALVO  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

Sp.  k.  z  siedzibą w  Śmiglu,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego 

po stronie Odwołującego  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 9 000zł 

00  gr  (słownie:  dziewięciu  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  kwoty 

uiszczonego  wpisu  na  rzecz  wykonawcy 

Odwołującego  CLIMAMEDIC  SPÓŁKA  

Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ  SPÓŁKA  KOMANDYTOWA  z  siedzibą 

w Michałowicach 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:       

……………………………. 


sygn. akt KIO 1897/19 

UZASADNIENIE 

dniu 24 września 2019 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, 

na  podstawie  art.  180  ust.  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych,  (Dz.  U.  z  2018  r.,  poz.  1986  ze 

zm.)  zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  odwołanie 

złożył  wykonawca  CLIMAMEDIC  SPÓŁKA  Z  OGRANICZONĄ  ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ 

SPÓŁKA KOMANDYTOWA z siedzibą w Michałowicach, dalej jako „Odwołujący”. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.:  Przebudowa  pomieszczeń  na  poziomie  +5  w  Bloku  A  na  Centralny 

Blok  Operacyjny  prowadzi 

Zamawiający:  Narodowy  Instytut  Geriatrii,  Reumatologii  

i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher 

z siedzibą w Warszawie.  

O

dwołanie  wniesiono  wobec  postanowień  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  SIWZ  

w  zakresie  wymaganych  do  złożenia  wraz  ofertą  dokumentów  w  brzmieniu  po  zmianie 

ogłoszenia  o  zamówieniu  i  SIWZ  z  dnia  20  września  2019  r.  dokonanej  przez 

Zamawiającego.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych w dniu 

02.08.2019 r. (ogłoszenie nr 581936-N-2019).  

Zamawiającemu zarzucono naruszenie następujących przepisów ustawy: 

art.  25  ust.  1  pkt  2)  w  zw.  z  art.  7  poprzez  nieuprawnione  żądanie  złożenia  wraz  

z  ofertą  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  określonych  wymagań  dla  elementów 

robót, które nie wchodzą w przedmiot zamówienia; 

art. 25 ust. 1 pkt 

2) w związku z art. 7 i art. 29 ust. 1, 2 i 3 poprzez żądanie - w wyniku 

modyfikacji  SIWZ 

–  złożenia  wraz  z  ofertą  dokumentów  potwierdzających  spełnienie 

parame

trów  technicznych  bez  jednoznacznego  określenia,  których  materiałów/elementów 

robot one dotyczą; 

art. 25 ust. 1 pkt 

2) w związku z art. 7 i art. 29 ust. 1, 2 i 3 poprzez żądanie - w wyniku 

modyfikacji  SIWZ 

–  złożenia  wraz  z  ofertą  dokumentów  potwierdzających  spełnienie 

parametrów technicznych materiałów pochodzących od jednego podmiotu (tam, gdzie jest to 

możliwe  do  „przyporządkowania”  -  np.  drzwi  hermetyczne),  co  w  sposób  ewidentny 

ogranicza zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 

art. 25 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 7 oraz art. 12a ust. 1 poprzez nieuprawnione żądanie 

złożenia  wraz  z  ofertą  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  określonych  wymagań  dla 

elementów  robót, których potwierdzenia Zamawiający  nie wymagał  aż  do dnia 20  września 

2019 r. 

W związku z powyższym Odwołujący wnosił o: 

zmianę  SIWZ  i  ogłoszenia  o  zamówieniu  poprzez  usunięcie  żądania  złożenia  wraz  

z  ofertą  dokumentów  wskazanych  w  modyfikacji  SIWZ  z  dnia  20.09.2019  r.  wymienionych  


w  pkt  10.1  ppkt  4)-ll)  SIWZ ora

z ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia, sekcja  III.7, tj. usunięcie 

zapisów: 

Raport z badań paneli lub certyfikat lub zaświadczenie wydane przez akredytowaną 

lub  notyfikowaną  jednostkę,  potwierdzający,  że  panel  z  włókna  cementowego  pokryty  HPL 

jest odporny na grzyby, 

Deklaracje  producenta  zgodne  z  DIN  oraz karta katalogowa  produktu  wydana  przez 

producenta dla paneli systemowych wykonanych z włókna cementowego pokrytego HPL; 

Raport z badań lub certyfikat lub zaświadczenie potwierdzające spełnienie parametru 

drzwi  hermetycznych  wydane  przez  akredytowaną  (PCA,  UE  MLA,  ILAC  MRA,  IAC  MLA, 

DAkkS)  lub  notyfikowaną  jednostkę  oraz  raport  lub  sprawozdanie  z  przeprowadzonych 

badań; 

raport z badań lub certyfikat lub zaświadczenie potwierdzające spełnienie parametru 

izolacji  akustycznej  zgodne  z  normą  EN  ISO  717-1  lub  równoważną  wydany  przez 

akredytowaną (PCA, UE MLA, ILAC MRA, IAC MLA, DAkkS) lub notyfikowaną jednostkę; 

Karta katalogowa dla ościeżnicy drzwi; 

Raport  z  badań  lub  certyfikat  lub  zaświadczenie  wydane  przez  akredytowaną  lub 

notyfikowaną jednostkę dla ścianki; 

Autoryzację producenta zabudowy systemowej drzwi; 

Karty  katalogowe  potwierdzające  spełnienie  parametrów  pozostałych  trwałych 

elementów  wyposażenia  tj.  lamp  chirurgicznych,  kolumn  chirurgicznych,  kolumn  do  stołu 

operacyjnego oraz nawiewu. 

przywrócenie  zapisów  SIWZ  i  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  brzmieniu  z  dnia 

02.08.2019  r.  tj.  dzień  publikacji  ogłoszenia  o  zamówieniu,  względnie  przedłużenie  terminu 

składania  ofert  o  czas  niezbędny  na  przeprowadzenie  badań  lub  certyfikacji  dla  wyrobów 

planowanych  do  wbudowania  potwierdzających  spełnienie  wymagań  Zamawiającego,  

tj. o czas 90 dni; 

Odwołującemu  wskazał,  że  przysługuje  mu  prawo  do  skorzystania  ze  środków 

ochrony  prawnej  na  podstawie  z  art.  179  ust.  1  ustawy,  z  uwagi  na  to,  iż  posiada  interes  

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia.  W  wyniku  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp 

interes  Odwołującego  może  doznać  uszczerbku,  ponieważ  w  przypadku  prawidłowego 

działania  Zamawiającego  Odwołujący  mógłby  złożyć  ważną  i  niepodlegającą  odrzuceniu 

ofertę,  a  w  konsekwencji  miałby  szansę  na  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia. 

Modyfikacja  SIWZ  i  ogłoszenia  z  dnia  20.09.2019  r.,  uniemożliwia  Odwołującemu,  wobec 

braku  posiadania  określonych  w  modyfikacji  SIWZ  dokumentów  przedmiotowych,  złożenie 

oferty  w  ogóle.  Co  więcej,  wymaganie  wymienionych  dokumentów  umożliwia  złożenie 

ważnej  oferty  tylko jednemu  wykonawcy,  posiadającemu  opisane dokumenty  i  tylko opartej 


na rozwiązaniach jednego podmiotu. Wobec powyższego Odwołujący może ponieść szkodę 

w wyniku nieuzyskania przedmiotowego zamówienia. 

Jednocześnie  Odwołujący  zaznaczył,  że  wnosi  odwołanie  również  w  celu 

zapewnienia prawidłowości postępowania tj. zgodności z przepisami ustawy Pzp, nawet jeśli 

zawarcie umowy nastąpi z innym wykonawcą. Powyższe potwierdza orzecznictwo Krajowej 

Izby Odwoławczej, w tym wyrok z dnia 9 stycznia 2009 r. (KIO 1493/08).  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

W  dniu  30  września  2019  roku,  odpowiadając  na  wezwanie  Zamawiającego, 

zgłoszenie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  złożył  wykonawca 

ALVO  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Sp.  k.  z  siedzibą  w  Śmiglu.  Izba 

potwierdziła skuteczność przystąpienia.  

Przystępujący  podkreślił,  że  elementy  podlegające  ocenie  przez  Zamawiającego 

będące  przedmiotem  dostawy  i  montażu  w  ostatniej  fazie  prowadzonej  budowy,  więc 

Zamawiający powinien żądać od Wykonawców na etapie dostaw, co pozwoli na wykonanie 

do  tego  czasu  przez  producentów  stosowanych  badań  i  pozyskanie  wymaganych 

dokumentów. Ponadto, w dokumentacji projektowej w opisie przedmiotu zamówienia, dla sal 

operacyjnych i centralnej sterylizatorni Zamawiający przewidział ścianki systemowe stalowe 

ze stali  nierdzewnej,  stalowe ocynowane lakierowane RAL 9010,  gdzie z  projektu  w  żaden 

sposób  nie  wynika  w  jakich  pomieszczeniach  mają  znaleźć  się  panele  z  włókna 

cementowego pokrytego HPL.  

W  dniu  25  września  2019  roku  Zamawiający  dokonał  sprostowania  ogłoszenia  

o  zamówieniu  i  SIWZ,  modyfikując  pkt  10.1  pkt  4-11  co  do  wymaganych  dokumentów. 

Zamawiający  podał,  że  dokumenty  przedmiotowe  będą  wymagane  na  wezwanie 

Zamawiającego od Wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.  

Zamawiający  nie  przesunął  terminu  składania  ofert,  którego  dokonał  w  dniu  25 

września 2019 roku. W tym terminie oferty złożyło trzech wykonawców, to jest: 

1)  PHU Banex A. B. 

z siedzibą w Warszawie za kwotę 10 933 125,72 zł; 

2)  Moris-

Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, za kwotę 11 320 397,20 zł 

PBO Śląsk Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu, za kwotę 11 770 779,15 zł. 

W  dniu  27  wrze

śnia  2019  roku  zamieścił  na  własnej  stronie  internetowej 

Zawiadomienie  o  unieważnieniu  postępowania,  ponieważ  oferta  z  najniższą  ceną 

przewyższa  kwotę,  którą  Zamawiający  może  przeznaczyć  na  sfinansowanie  zamówienia. 


Zamawiający  podał,  że  na  realizację  zamówienia  przeznaczył  kwotę  brutto  w  wysokości 

513,16  zł.  Cena  najkorzystniejszej  oferty  wynosi  10 933 125,72  zł.  Zamawiający  nie 

posiada środków na zwiększenie powyższej kwoty. 

Odwołujący  w  dniu  7  października  2019  roku,  złożył  oświadczenie  o  wycofaniu 

odwołania  w  całości.  Oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  zostało  złożone  przez  osobę 

umocowane 

do działania w imieniu wykonawcy.  

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie 

oraz  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie  us

tawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze  w  niniejszej  sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać 

należy  za  oświadczenie  najdalej  idące  złożone  przez  Stronę,  która  zainicjowała 

postępowanie odwoławcze. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  rozprawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na  rachunek  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  to  jest  kwotę  9  000,00  złotych,  stosownie  do  

§  5  ust.  1  pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  

w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018r., poz. 972).  

Przewodniczący:       

…………………………….