Sygn. akt: KIO 1910/19
POSTANOWIENIE
z dnia 9
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 9
października 2019 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2019r. przez wykonawcę AREO –GSE spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Krakowie, ul. Balicka 100 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa – 3 Regionalną Bazę
Logistyczną w Krakowie, ul. Montelupich 3
postanawia:
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000zł.
00 gr
. (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez wykonawcę
AREO
–GSE spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z
siedzibą w Krakowie, ul. Balicka 100 tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.1986) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1910/19
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę urządzeń do ciągłego pomiaru współczynnika tarcia sztucznych nawierzchni
lotniskowych na lotniskach Sił Zbrojnych RP zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 5 marca 2019r. za numerem 2019/S 045-
W dniu 17 września 2019r. zamawiający poinformował wykonawców o odrzuceniu oferty
złożonej przez AERO-GSE spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z
siedzibą w Krakowie – dalej odwołujący, na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż w ocenie
zamawiającego treść tej oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (siwz). Zamawiający zgodnie z wymaganiami zawartymi w WET (załącznik nr 4
do siwz) wymagał aby oferowane urządzenie było skorelowane do urządzeń ASFT (SFT)
wyszczególnionych w normie NO-17-A501 Nawierzchnie lotniskowe Badanie szorstkości oraz
załączniku nr 14 ICAO.
Wartości ciśnienia roboczego dla opon pomiarowych:
a) T520- 700kPa (ASFT)
b) ASTM
– 210 kPa (SFT)
Urządzenie będzie musiało zwracać wartości współczynnika tarcia według wartości ASFT, gdy
pomiar jest wykonywany oponą T520 oraz urządzenia SFT, gdy pomiar dokonywany jest
oponą ASTM. Jest to możliwe gdy jest korelacja między urządzeniami, a system pomiarowy
dokonuje przeliczenia uzyskanych wyników według tej korelacji. W wyjaśnieniach złożonych
na wezwanie zamawiającego odwołujący wyjaśnił, że nie istnieje urządzenie Skiddometer z
oponą 700 kPa, a jedynie z oponą 210 kPa. Dodatkowo zamawiający wymagał, aby tester
tarcia był zamontowany na podwoziu samochodowym, co oznacza, że wymagał połączenia
trwałego elementów konstrukcyjnych urządzenia pomiarowego z co najmniej jednym z
elementów stanowiących podwozie samochodu. Odwołujący oświadczył, że tester tarcia jest
zamontowany na podwoziu samochodowym i opu
szczany przez układ hydrauliczny na badaną
nawierzchnię celem przeprowadzenia pomiaru. Oferowany pojazd posiada konstrukcję
ramową, a więc rama stanowi element podwozia, a nie jego nadwozie, ponieważ nie jest
konstrukcją nośną (samonośną). Odwołujący dalej wyjaśnił, że Skiddometer BV 11 VI może
być przyłączany do dowolnej furgonetki typu pick-up opisanej w specyfikacji 1.4. W razie
potrzeby Skiddometer może zostać odłączony i przyłączony do nowego pojazdu. Pojazd nie
jest uszkodzony, wymaga tylko 6 otworów w burcie. W ocenie zamawiającego te wyjaśnienia
wskazują, że oferowane urządzenie wraz ze zbiornikiem wody zostało zamontowane na
nadwoziu samochodowym. Nie dokonano żadnych ingerencji w konstrukcję samochodu
niezbędnych do zamontowania oferowanego urządzenia bezpośrednio do elementów
podwozia samochodowego np. ramy lub osi tylnej tak, aby urządzenie stało się integralną
częścią podwozia samochodowego. W zaproponowanym rozwiązaniu urządzenie jest jedynie
transportowane na samochodzie i jest z samochodu w sp
osób mechaniczny upuszczane za
pomocą układu hydraulicznego w celu wykonania pomiaru i podnoszone na pojazd po
zakończeniu pomiaru, co zamawiający ocenił jako niezgodne z siwz. Zamawiający odrzucił
także ofertę wykonawcy IBCOL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy i w konsekwencji unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1
pkt 1 ustawy.
W dniu 27 września 2019r. odwołanie wniósł odwołujący. Odwołanie zostało wniesione przez
prokurenta samoistnego ujawnion
ego w KRS, zgodnie z załączonym odpisem. Kopia
odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 26 września 2019r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) Art. 93 ust. 1 pkt 1) ustawy przez
unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego z powodu niezłożenia żadnych ofert niepodlegających odrzuceniu, mimo, iż
podstaw do zastosowania tego przepisu nie było, gdyż oferta odwołującego jest ofertą, która
nie podlega odrzuceniu, co w konsekwencji powinno prowadzić do wyboru oferty
od
wołującego, a nie do unieważnienia postępowania,
2) Art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy przez odrzucenie oferty
odwołującego jako niezgodnej z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, podczas, gdy oferta odwołującego jest ofertą
ważną i niepodlegająca odrzuceniu.
Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
Unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
Unieważnienia odrzucenia oferty odwołującego,
3) Wyboru jako najkorzystniejszej oferty
odwołującego.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania, ponieważ może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez
zamawiającego powyżej wskazanych przepisów ustawy , w
szczególności odwołujący może ponieść szkodę w rozumieniu art. 179 ust. 1 tej ustawy,
polegającą na pozbawieniu go korzyści finansowych wynikających z możliwości uzyskania
przez niego przedmiotowego zamówienia i w konsekwencji braku możliwości zawarcia umowy
na realizację tego zamówienia.
W dniu 27 września 2019r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 7 października 2019r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
zarzuty odwołania w całości. Odpowiedź została wniesiona przez pełnomocnika działającego
n
a podstawie pełnomocnictwa z dnia 2 października 2019r. udzielonego przez komendanta
jednostki.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 ustawy, które
skutkowałyby odrzuceniem odwołania.
I
zba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy.
Z ustalonego przez Izbę stanu faktycznego wynika, że zamawiający uwzględnił zarzuty
odwołania w całości, a po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca. Taki stan
faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 186 ust. 2 ustawy, która stanowi,
że w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Konsekwencją zastosowania tej normy prawnej jest obowiązek umorzenia postępowania
przez I
zbę, co znalazło odzwierciedlenie w sentencji rozstrzygnięcia.
Z
amawiający jest
zobowiązany do wykonania żądań odwołującego.
Stosownie do art. 186 ust. 6 pkt. 1 koszty postępowania Izba wzajemnie zniosła. Natomiast
zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 ze zm. z 2016r.
pod. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Przewodniczący: …………………………