Sygn. akt: KIO 1920/19
POSTANOWIENIE
z dnia 1
1 października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
Protokolant: Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 1
1 października 2019 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 września 2019 r.
przez wykonawcę: 4Visions Sp. z o.o. Sp.k., ul. Kosiarzy 20A, 02-953 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Telewizja Polska S.A. Oddział
w Gdańsku, ul. Czyżewskiego 42, 80-336 Gdańsk,
przy udziale wykonawcy Studiotech Poland Sp. z o. o.
, ul. Bażancia 53, 02-892 Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
dokonać zwrotu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: 4Visions Sp. z o.o. Sp.k.,
ul. Kosiarzy 20A, 02-953 Warszawa
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący: ………………….
Sygn. akt: KIO 192019
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Telewizja Polska S.A. Oddział Terenowy w Gdańsku prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„modernizację wozu DSNG będącego na wyposażeniu Oddziału Terenowego TVP w
Gdańsku”. W dniu 21 sierpnia 2019 roku w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem
588240-N-
2019 zostało opublikowane ogłoszenie o zamówieniu.
Wykonawca 4Visions Sp. z o.o. Sp. k.
z siedzibą w Warszawie wniósł odwołanie
wobec czynności wyboru najkorzystniejszej oferty dokonanej w dniu 24 września 2019 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z
na
ruszeniem następujących przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych
(tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej „Pzp”:
- art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp, poprzez
bezzasadne poprawienie przez Zamawiającego w ofercie
Odwołującego oczywistej omyłki rachunkowej z uwzględnieniem konsekwencji
rachunkowych dokonanych poprawek, co skutkowało zwiększeniem przez Zamawiającego
ceny brutto oferty, wbrew woli i intencji wykonawcy;
- art. 91 ust. 1 Pzp, poprzez
bezzasadne odstąpienie przez Zamawiającego od dokonania
oceny oferty
Odwołującego stosownie do jej rzeczywistej treści i tym samym doprowadzenie
do wadliwego wyboru oferty wykonawcy Studiotech Poland Sp. z o. o. jako oferty
najkorzystniejszej, co skutkowało naruszeniem w postępowaniu wyrażonej w art. 7 Pzp
zasady uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz ponowienia badania i oceny ofert z pominięciem bezzasadnie
dokonanej na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2
Pzp ingerencji w treść złożonej przez
Odwołującego oferty oraz o zasądzenie od Zamawiającego kosztów postępowania
odwoławczego, zgodnie z treścią art. 186 ust. 6 Pzp.
Odwołujący wyjaśnił, że jest przedsiębiorcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę w
post
ępowaniu, lecz na skutek wadliwie przeprowadzonej procedury badania i oceny ofert
Zamawiający uznał, iż ofertę najkorzystniejszą w niniejszym postępowaniu złożył wykonawca
Studiotech Poland Sp. z o. o. Zamawiający bowiem pismem z dnia 24 września br.
poinf
ormował Odwołującego o poprawieniu na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp oczywistych
omyłek rachunkowych w jego ofercie, wskutek czego wysokość zaoferowanej przez
Odwołującego ceny została zwiększona z kwoty 607.848,78 zł brutto do kwoty 691.213,26 zł
brut
to oraz przekazał zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący podniósł, że w niniejszym postępowaniu Zamawiający przyjął
wynagrodzenie o charakterze ryczałtowym. W Formularzu oferty należało podać wartość
netto za realizację całego zamówienia (punkt 6.1 SIWZ). Cena ofertowa winna obejmować
wszystkie koszty i składniki wraz z narzutami niezbędne do wykonania całości przedmiotu
zamówienia w zakresie objętym Opisem Przedmiotu Zamówienia oraz wzorem umowy
(punkt 6.5 SIWZ). Ponadto, cena poda
na przez wykonawcę w ofercie nie będzie zmieniana
w toku realizacji zamówienia (punkt 6.6 SIWZ). W treści §3 ust. 7 wzorca umowy
Zamawiający zastrzegł, iż wynagrodzenie podane w ofercie winno uwzględnić wszelkie
koszty związane z wykonaniem przedmiotu umowy, w tym cenę przedmiotu Umowy,
transportu do miejsca przeznaczenia, oraz gwarancji.
Zamawiający w treści wzorca formularza ofertowego zawarł tabelę poprzedzoną
zwrotem
„Oferujemy następujące urządzenia w konfiguracji zgodnej z Opisem Przedmiotu
Zamówienia. W treści tabeli poza informacją na temat nazw oferowanych urządzeń
(producent, oznaczenie, ilość) zawarto także kolumnę z opisem „cena netto jednostkowa”.
Odwołujący podkreślił, że wymagany w tabeli spis urządzeń nie obejmował całego
przedmiotu zamówienia. Zgodnie z treścią dokumentacji przetargowej (punkt 4.1.1 SIWZ)
przedmiotem udzielanego zamówienia jest modernizacja wozu DSNG będącego na
wyposażeniu Oddziału Terenowego TVP w Gdańsku polegająca na:
dostawie sprzętu,
montażu dostarczonego sprzętu w istniejącym wozie DSNG,
wykonaniu podłączeń dostarczonego sprzętu,
uruchomieniu i integracji dostarczonych urządzeń z istniejącym na stacji systemem.
Przedmiot zamówienia poza dostawami urządzeń obejmuje zatem także wskazane
powyżej usługi. Tym samym zestawienie urządzeń zawarte w tabeli stanowiło informację
jedynie o części świadczeń (wskazuje na to również sposób samodzielnego zmodyfikowania
formularza
przez wykonawcę Studiotech polegający na dodaniu pozycji). Skoro spis
urządzeń zawartych w treści ww. tabeli dotyczył jedynie części świadczeń to nie było
żadnych podstaw do utożsamiania sumarycznej ceny urządzeń z ceną oferty. Brak było tym
samym podstaw do zastosowania przez Zamawiającego art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp w sposób
polegający na utożsamieniu ceny łącznej urządzeń podanych w tabeli z formularza oferty z
ceną oferty. Zamawiający zatem dokonał błędnego poprawienia omyłki w ofercie 4Visions.
Zarazem, pomimo błędu Odwołującego w formularzu ofertowym polegającym na
omyłkowym zawyżeniu ceny toru kamerowego HD, nie mamy do czynienia z ofertą
podlegającą odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp lub też na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 6 Pzp. Należy bowiem zauważyć, iż w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego
przyjmuje się, że prawidłowo podano cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia.
Sposób wyliczenia wynagrodzenia ryczałtowego nie podlega bowiem kontroli pod względem
poprawności rachunkowej, a zatem nie może stanowić podstawy do odrzucenia oferty na
podstawie art. 89
ust. 1 pkt 6 Pzp, co konsekwentnie podkreśla się w orzecznictwie.
Nawet jeśli uznać, iż tabela zawarta w formularzu ofertowym ma charakter kosztorysu
dotyczącego części świadczeń (wymogu złożenia takiego kosztorysu wprost w dokumentacji
przetargowej nie
wyrażono) to dokument taki, w zakresie cen jednostkowych, ma charakter
jedynie pomocniczy. W
niniejszym postępowaniu informacje na temat cen jednostkowych nie
miały bowiem żadnego znaczenia dla sposobu wykonywania zamówienia. Zestawienie
urządzeń może służyć potwierdzeniu, iż oferowane modele urządzeń spełniają wymagania
Zamawiającego, nie może jednak stanowić podstawy do badania cen jednostkowych. Jak
zauważa Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Informacja o wyniku kontroli doraźnej z dnia
8 sierpnia 2011 roku sygn. UZP/DKD/KND/56/11:
„przy ryczałtowym charakterze
wynagrodzenia (w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego), załączenie do oferty
kosztorysu ofertowego zasadniczo powinno służyć jako materiał informacyjno - pomocniczy
służący zamawiającemu do oceny oferty, miedzy innymi w aspekcie zachowania zasad
uczciwej konkurencji. Jednakże brak dołączenia do oferty kosztorysów ofertowych przez
wykonawcę przy założeniu, że zamawiający przewidział w SIWZ rozliczenie ryczałtowe za
wykonanie zamówienia, nie stanowi podstawy do odrzucenia oferty na podstawie ark 89 ust.
1 pkt 2 ustawy Pzp”.
Skoro brak informacji na temat oferowanych cen jednostkowych w przypadku
wynagrodzenia ryczałtowego nie ma znaczenia dla ważności oferty, to tym bardziej błędnie
podane ceny nie
mają wpływu na ważność złożonej oferty. Brak było zatem podstaw do
dokonanej przez Zamawiającego ingerencji w treść złożonej przez Odwołującego oferty.
Wykonawca
Studiotech Poland Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie w dniu 2
października 2019 r. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego w niniejszej
sprawie po stronie Zamawiającego. Przystąpienie zostało zgłoszone z zachowaniem terminu
3 dni od dnia przekazania wykonawcy kopii odwołania, stosownie do wymogów art. 185 ust.
2 i 3 Pzp.
Zamawiający w dniu 4 października 2019 r. złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie (pismo z dnia 4 października 2019 r.), w której
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Przystępujący wykonawca Studiotech Poland Sp. z o. o. w dniu 7 października 2019
r., pismem z tego dnia,
na podstawie §13 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 1092 ze zm.) został wezwany do złożenia oświadczenia
w przedmiocie wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania w całości, w terminie trzech dni od doręczenia wezwania, pod rygorem umorzenia
postępowania odwoławczego. Termin ten upłynął w dniu 10 października 2019 r.
W powyższym terminie ww. wykonawca nie złożył żadnego oświadczenia oraz nie stawił się
na posiedzeniu
KIO w dniu 11 października 2019 r.
Biorąc pod uwagę powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza, działając na podstawie art.
186 ust. 3 Pzp, u
morzyła postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie, uwzględniając
fakt,
że uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Z
amawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 2 lit.b
Pzp oraz
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………