Sygn. akt: KIO 1929/19
WYROK
z dnia 15
października 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Piotr Kur
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11
października 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 września 2019 r. przez
wykonawcę PM Ecology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Katowicka Infrastruktura Wodociągowo
– Kanalizacyjna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
2. k
osztami postępowania obciąża odwołującego PM Ecology Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
t
ytułem wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego PM Ecology Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdyni na rzecz zamawiającego Katowicka Infrastruktura
Wodociągowo – Kanalizacyjna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Katowicach kwotę 806 zł 00 gr (słownie: osiemset sześć złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
zamawiającego z tytułu dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1929/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Katowicka Infrastruktura Wodociągowo - Kanalizacyjna Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia sektorowego pn. „Budowa systemu monitoringu sieci kanalizacyjnej
w Katowicach
”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniki Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 19 czerwca 2019 r. pod numerem 2019/S 116-285574.
Postępowanie
prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm., dalej „ustawa
Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 30
września 2019 r. wykonawca PM Ecology Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni (dalej jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego podjętych
w
postępowaniu, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego z postępowania jako
nieodpowiadającej treści SIWZ, mimo, że na obecnym etapie Postępowania brak jest
podstaw do uznania, że zaoferowane przez Odwołującego urządzenia nie posiadają
parametrów określonych dla nich w SIWZ, gdyż dokumenty potwierdzające posiadanie
określonych parametrów przez urządzenia zgodnie z SIWZ miały być przedstawione
dopiero przez wykonawcę najwyżej ocenionego,
art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez odrzucenie oferty
Odwołującego z postępowania i uznanie, że brak wskazania przez Odwołującego
w
formularzu ofertowym urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego
natężenia przepływu ścieków z podaniem nazwy producenta oraz modelu stanowi
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ,
art. 87 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie zastosowania przez
Zamawiającego względem Odwołującego procedury wyjaśnień treści oferty, mimo iż
wyjaśnienia dotyczące nazwy producenta i modelu zaoferowanego urządzenia do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków, wobec niekwestionowania przez
Zamawiającego faktu zaoferowania tego urządzenia w ofercie przez Odwołującego, nie
mogłoby stanowić o prowadzeniu negocjacji pomiędzy Zamawiającym i Odwołującym,
z ostrożności procesowej art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp przez zaniechanie usunięcia innej
omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty, mimo, że brak wskazania
producenta i modelu urządzenia do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków
nie było istotne dla stwierdzenia posiadania przez oferowane urządzenia parametrów
określonych w SIWZ dla tego urządzenia,
5. art. 7 us
t. 1 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania z dnia 19 września 2019 roku,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego z dnia 18 września 2019 roku,
przeprowadzenie oceny oferty Odwołującego i w konsekwencji uzyskania prze nią najwyższej
liczby punktów w rankingu ofert, wezwanie do złożenia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz wezwanie do przedstawienia próbki
produktu i dokumentacji techniczno-
ruchowej na potwierdzenie, że dostawa spełnia
wymagania określone przez Zamawiającego, a w dalszej kolejności przeprowadzenie testów
zgodności próbki celem wykazania zgodności z wymaganiami Zamawiającego według
procedury opisanej w OPZ oraz wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący wskazał, iż ma interes we wniesieniu odwołania. Jego oferta może być
uznana za ofertę najkorzystniejszą, a sam Odwołujący spełnia warunki udziału
w
postępowaniu. Uchybienie, któremu Zamawiający nadaje rangę niezgodności treści oferty
z
treścią SIWZ, w rzeczywistości takim nie jest, a brak wskazania na tym etapie nazwy
oferowanego produktu pozostaje bez znaczen
ia w kontekście zapisów SIWZ dotyczących
procedury wyłaniania wykonawcy, który złożył najkorzystniejsza ofertę. Odwołujący zwrócił
uwagę jednocześnie, że mimo odrzucenia jego oferty nadal przysługuje mu status wykonawcy
w postępowaniu.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący na wstępie przedstawił stan faktyczny
sprawy. W
skazał m.in., iż jednym z elementów dostawy przewidzianej przez Zamawiającego
w ramach realizacji zamówienia była dostawa 61 urządzeń/zestawów urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków. Podniósł, iż pierwotnie Zamawiający nie
przewidywał podania przez wykonawcę nazw, modeli i oznaczeń oferowanych w ramach oferty
urządzeń, co oznacza, że oceniając ich zgodność z treścią SIWZ bazował na oświadczeniu
wykonawcy o
zgodności oferowanych urządzeń z treścią SIWZ. Zamawiający nie wymagał
również załączenia do oferty na tym etapie żadnych szczegółowych informacji, w tym kart
katalogowych oferowanych urządzeń. Zamawiający przewidział natomiast przeprowadzenie
testu urządzenia do pomiaru natężenia przepływu po terminie podpisania umowy
z
wykonawcą, który złożył najkorzystniejsza ofertę. Testowaniu miało podlegać kompletne
urządzenie do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, które wykonawca
wskazał w ofercie. Odwołujący omówił następnie dokonane przez Zamawiającego w dniu 6
sierpnia 2019 r. modyfikacje
treści SIWZ oraz części jej załączników. Zwrócił uwagę na zmianę
w części VIII.7.3 SIWZ, Załącznika nr 6 do SIWZ oraz treści formularza ofertowego, gdzie
dodano pk
t 5 zawierający tabelę dotyczącą oferowanego urządzenia do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków. Dalej Odwołujący przedstawił informacje
o
ofertach, które wpłynęły w postępowaniu oraz wskazał, iż Zamawiający w dniu 18 września
2019 roku podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego z postępowania na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 Pzp, twierdząc, że wobec złożenia przez Odwołującego oferty z wykorzystaniem
nieaktualnego wzoru formularza (sprzed modyfikacji SIWZ z dnia 8 sierpnia 2019 roku)
i w
konsekwencji nie wskazania informacji na temat oferowanych urządzeń/zestawu urządzeń
do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, treść oferty nie odpowiada treści
SIWZ.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego uznając, że jego oferta nie jest
dotknięta wadą, jest w szczególności ofertą zgodną z SIWZ a jednocześnie jest ofertą
najkorzystniejszą w postępowaniu. Zwrócił uwagę, iż główną tezą uzasadniającą odrzucenie
oferty odwołującego jest zdanie: „Wykonawca stosując nieaktualny formularz, nie wskazał
informacji dotyczących oferowanego urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków, stanowiących element oferty i istotnych dla jej
oceny pod kątem spełnienia wymagań określonych przez Zamawiającego w Załączniku nr 6
do SIWZ, tj. w Opisie Przedmiotu Zamówienia." Podniósł, iż zgodnie z treścią SIWZ
i
wymaganiami dotyczącymi formularza wykonawcy na tym etapie postępowania mieli jedynie
wskazać w tabeli formularza ofertowego nazwę producenta i model urządzenia. Nie mieli
natomiast podawać żadnych innych informacji dotyczących tego urządzenia. Na podstawie
samych danych dotyczących producenta i modelu nie jest możliwe przeprowadzenie oceny
zgodności pod kątem spełniania wymagań określonych w OPZ dla urządzeń. Wobec tego
przyczyna odrzucenia oferty Odwołującego pozbawiona jest podstawy faktycznej i prawnej.
Odwołujący podkreślił, iż jedyne wymagane na tym etapie przez Zamawiającego informacje
nie niosą za sobą wiedzy o parametrach urządzenia. Powołał się także na uzasadnienie
wyroku KIO z dnia 29 stycznia 2019 roku w sprawie o sygn. akt KIO 68/19.
Z
daniem Odwołującego, brak jest podstaw do stwierdzenia, że treść oferty
Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ. Zamawiający co do zasady, nie wymagał ani przed
modyfikacją SIWZ ani po niej, by wykonawcy załączali do oferty jakiekolwiek dokumenty czy
oświadczenia, które opisywałyby nie tylko oferowane urządzenia ale również posiadane przez
nie parametry, tak by potwierdzić ich zgodność z wymaganiami Zamawiającego wskazanymi
w OPZ i załącznikach do niego. Zamawiający wymagał natomiast, w zakresie
urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków,
przeprowadzenia testów próbki oraz dostarczenia dokumentacji techniczno - ruchowej
urządzenia, ale dopiero po badaniu ofert i przyznaniu im punktów zgodnie z przyjętymi
kryteriami oceny ofert. Do tej pory Zamawiający bazował na oświadczeniu wykonawcy
wyrażonym w pkt 6 ppkt 2 formularza ofertowego, w którym wykonawcy gwarantowali
wykona
nie całości zamówienia zgodnie z SIWZ, wyjaśnieniami do SIWZ oraz jego
modyfikacjami. Z
daniem Odwołujący znajduje to potwierdzenie w opisie procedury odwróconej
zgodnie z którą Zamawiający prowadził postępowanie.
Odwołujący wskazał, iż brak wypełnienia przez niego tabeli z pkt 5 formularza
ofertowego, to jest zastosowanie starego wzorca formularza ofertowego, pozostaje dla oceny
ofert i złożonego oświadczenia o wykonaniu zamówienia zgodnie z SIWZ w całym jego
zakresie, w tym zgodnie z wymaganiami Zamawiającego co do parametrów urządzeń
i
oprogramowania określonych w OPZ i załącznikach do niego, bez znaczenia. W SIWZ
Z
amawiający wyraźnie określił, że badanie zgodności oferowanego urządzenia do pomiaru
przepływu objętościowego ścieku będzie mieć miejsce na podstawie testu próbki produktu
oraz badania dokumentacji techniczno-
ruchowej urządzenia (próbki). Zamawiający bardzo
konkretnie i jednoznacznie opisał procedurę testową urządzenia celem potwierdzenia
spełniania parametru dotyczącego pomiaru prędkości przepływu ścieków oczyszczonych
zgodnie z procedurą testową opisaną w pkt. 7.1 Opisu Przedmiotu Zamówienia (Załącznik nr
6 do SIWZ). Dodatkowo, wraz z próbką, Odwołujący miał dostarczyć Zamawiającemu
dokumentację techniczno - ruchową tego urządzenia /zestawu urządzeń celem potwierdzenia
posiadania przez urządzenie/zestaw urządzeń parametrów/wymagań wskazanych w pkt 2.1 i
2.2 Załącznika nr 1 do OPZ, czyli wymagań dla czujnika prędkości i wymagań dla czujnika
poziomu. Nie jest zatem prawdą, zdaniem Odwołującego, stwierdzenie Zamawiającego
zamieszczone w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego, jakoby brak wskazania
modelu i producenta danego urządzenia do pomiaru objętościowego natężenia przepływu
ścieków miał uniemożliwiać mu ocenę oferty i stwierdzić jej zgodność z OPZ w zakresie
parametrów urządzenia. Same te informacje nie dawały Zamawiającemu żadnej wiedzy
dotyczącej parametrów urządzenia, ani też tego czy urządzenia te są zgodne z wymaganiami
wskazanymi w OPZ. Celem potwierdzenia tej zgodności Zamawiający przewidział test próbki
i analizę dokumentów, jednak dopiero względem wykonawcy, który uzyskał najwyższą liczbę
punktów podczas oceny ofert. Kryterium oceny ofert natomiast nie były parametry urządzeń,
ale zaoferowana cena całkowita, okres gwarancji i czas realizacji.
Nieuzasadnione
, zdaniem Odwołującego, jest traktowanie przez Zamawiającego
okoliczności wykorzystania przez Odwołującego nieaktualnego formularza ofertowego jako
sytuacji uzasadniającej odrzucenie oferty Odwołującego i to na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy
Pzp, czyli ofert, której treść nie odpowiada treści SIWZ. W tym zakresie Odwołujący
przywołał wyrok KIO z dnia 11 stycznia 2019 roku, sygn. akt 2642/18. Zauważył, że wskazanie
modelu i
producenta urządzenia nie jest i nie może być traktowane jako potwierdzenie zakresu
zobowiązania będącego przedmiotem oferty. Zgodnie z literalnym brzmieniem SIWZ,
potwierdzeniem zakresu zobowiązania, czyli zgodności z parametrami opisanymi w OPZ, miał
być test urządzenia oraz przedstawiona na tym etapie dokumentacja techniczno - ruchowa.
Dalej wskazał on na orzeczenie Izby w sprawie o sygn. akt KIO 2633/18 z dnia 10 stycznia
2019 roku
. Zauważył, że Zamawiający na obecnym etapie postępowania nie może stwierdzić,
czy Odwołujący zaoferował urządzenie zgodne z treścią SIWZ, czy też nie, czy zaoferowane
urządzenie lub zestaw urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków
odpowiada opisanemu w OPZ, a w szczególności w Załączniku nr 1 do OPZ. Nie stwierdziłby
tego również w oparciu o samą nazwę urządzenia i jego producenta, szczególnie gdy jest ono
autorskim rozwiązaniem wykonawcy i jego specyfikacja nie jest publicznie dostępna. Wskazał
także na wyrok Izby z dnia 30 listopada 2018 roku w sprawie o sygn. akt KIO 2343/18.
Dalej Odwołujący podniósł, iż zaoferował wszystkie wymagane przez Zamawiającego
urządzenia i oprogramowanie w zakresie zgodnym z OPZ. Odwołujący oświadczył również
w
ofercie, że zapoznał się z treścią SIWZ i gwarantuje wykonanie całości zamówienia zgodnie
z SIWZ w terminie wskazanym w SIWZ. Wskazał również deklarowane i podlegające ocenie
punktowej termin wykonania zamówienia oraz okres udzielonej gwarancji. Złożył również
wypełniony formularz cenowy, dokonując wyceny poszczególnych dostaw, w tym
w
szczególności dostawy w zakresie urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia
przepływu ścieków (wraz ze wskazanymi usługami) w wymaganej liczbie 61 kompletów.
Dostarczył zatem Zamawiającemu wymaganej przez niego wiedzy wystarczającej do
dokonania oceny punktowej oferty i przystąpienia do badania próbki i dokumentacji
techniczno-
ruchowej urządzenia celem zbadania ich zgodności z wymaganiami opisanymi
w SIWZ.
Brak wskazania w formularzu ofertowym nazwy urządzenia i jego producenta,
w konte
kście przyjętego dla tego urządzenia w SIWZ sposobu badania jego zgodności
z
parametrami określonymi przez Zamawiającego w OPZ, pozostaje jedynie wymogiem
formalnym, który nie może stanowić o odrzuceniu oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp.
Dodatkowo, Odwołujący nie zgodził się z Zamawiającym co do niemożliwości
zastosowania przez Zamawiającego procedury wyjaśnień treści oferty opisanej w art. 87 ust.
1 ustawy Pzp
i powołał się w tym zakresie na wyrok Izby z dnia 10 września 2018 roku
w prawie o sygn. akt KIO 1546/18.
Odwołujący wskazał, iż zaoferował w ofercie urządzenia
do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, zaś ich merytoryczna zgodność
z wymaganymi parametrami, zgodnie z SI
WZ, ma się odbyć dopiero względem oferty najwyżej
ocenionej punktowo, a zatem nie stanowi naruszenia -
ani prawa ani zapisów SIWZ - złożenie
przez Zamawiającego wniosku do Odwołującego o wyjaśnienie w zakresie nazwy i producenta
zaoferowanego urządzenia. Treść oferty Odwołującego nie ulegnie przez to zmianie, gdyż
nadal bez zmian pozostanie przedstawiony formularz cenowy i formularz ofertowy w zakresie
elementów podlegających punktowanej ocenie. Nie zmieni to deklaracji Odwołującego
zawartej w ofercie, ani
nie będzie stanowić negocjacji pomiędzy Zamawiającym
i
Odwołującym, bowiem nie zmienia zaoferowanego przedmiotu zamówienia.
Konkludując Odwołujący wskazał, iż Zamawiający w SIWZ przewidział sekwencję
wyboru oferty najkorzystniejszej, która zakładała w chwili składania oferty wycenę przedmiotu
zamówienia oraz wskazanie innych parametrów podlegających punktowej ocenie oraz
złożenie oświadczenia o realizacji umowy zgodnie z wymogami SIWZ. Na tym etapie
Zamawiający nie przewidział mechanizmów umożliwiających mu stwierdzenie, że oferowane
w ramach przedmiotu zamówienia urządzenia i licencje są zgodne z treścią SIWZ
i
parametrami opisanymi dla nich w OPZ i załącznikach do niego. Dopiero po przyznaniu
punktów, wykonawca najwyżej oceniony miał przedstawić próbkę i dokumentację techniczno
ruchową urządzenia/zestawu urządzeń pomiaru prędkości przepływu ścieków
oczyszczonych składających się z czujnika prędkości, czujnika poziomu, rejestratora oraz
układu zasilania. Dopiero zatem na tym etapie Zamawiający mógłby stwierdzić, czy zachodzą
przesłanki do odrzucenia oferty wykonawcy jako nieodpowiadającej treści SIWZ, tj. na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Na marginesie Odwołujący podniósł, że w treści OPZ w pkt 7.2 Zamawiający wskazał,
że „Wszystkie przewidziane do zamontowania/wykorzystania urządzenia pomiarowe oraz
materiały podlegają zatwierdzeniu przez Zamawiającego z wyłączeniem urządzenia do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu, które było testowane na etapie oceny ofert."
Jednoznacznie potwierdza to
nie tylko fakt obligatoryjnego przeprowadzenia testów urządzeń
w ramach przedstawionej próbki, ale również to, że ocena oferty, poza przyznaniem jej
punktów zgodnie z kryteriami oceny ofert, będzie realizowana podczas testów. Jednocześnie
o
dnosząc się do przywołanego przez Zamawiającego w treści informacji o odrzuceniu oferty
orzeczenia Izby (sygn. akt KIO 2110/18),
Odwołujący podkreślił, że dotyczy ono innego stanu
faktycznego niż istniejący w postępowaniu, przedstawiając w tym zakresie wyjaśnienie.
Z o
strożności procesowej, Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie był uprawniony do
odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, również
w
sytuacji, gdyby uznać, że wymóg wskazania w formularzu ofertowym urządzenia do pomiaru
ob
jętościowego natężenia przepływu ścieków, nazwy producenta i modelu stanowił treść
oferty.
Zwrócił uwagę na treść art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp i wskazał, iż skoro treść SIWZ
zakłada udostępnienie urządzeń jako próbki w celu przeprowadzenia ich testu, a także
przedstawienia dokumentacji ich dotyczącej celem potwierdzenia spełniania parametrów
technicznych, a
zatem nazwa, model, a także inne dane niż wymagane w pkt 5 tabeli
formularza ofertowego, mają być znane Zamawiającemu w toku postępowania, to trudno
uznać, że wprowadzenie na tym etapie nazwy producenta i modelu do oferty mogłoby stanowić
o zmianie jej treści. Urządzenia zostały bowiem zaoferowane, wycenione, a Odwołujący
oświadczył, że są zgodne z SIWZ. Zastosowanie nieaktualnego formularza ofertowego
pozostaje dla oceny oferty i jej treści bez znaczenia i wynika wyłącznie z omyłki Odwołującego
co do treści aktualnego formularza ofertowego zamieszczonego na platformie na której
prowadzone jest p
ostępowanie.
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający zdaje się zakładać, że na podstawie nazwy
producenta i modelu urządzenia jest w stanie określić jego parametry i zgodność z treścią
OPZ. Tymczasem Zmawiający nie bierze pod uwagę, że oferowane urządzenie może być
autorskim rozwiązaniem wykonawcy i wykonawca nie udostępnia jego dokumentacji
publicznie. W szczególności dokumentacja oferowanego urządzenia nie jest dostępna w sieci
Internet. W związku z tym nawet jakby nazwa urządzenia zostałaby podana w ofercie,
zamawiający nie byłby w stanie na jej podstawie znaleźć dokumentacji potrzebnej do oceny
zgodności urządzenia do pomiaru objętościowego natężenia przepływu z wymaganiami SIWZ.
Bez względu na podanie nazwy urządzenia w formularzu ofertowym, jedyną możliwością
sprawdzenia zgodności parametrów urządzenia z wymaganiami zamawiającego jest
zwrócenie się do Wykonawcy o dostarczenie dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia
lub przebadanie próbki produktu. Samo to jednoznacznie i niepodważalnie wskazuje, że
podanie nazwy producenta i modelu nie może być uznawane za element istotny treści oferty.
Zamawiający w dniu 10 października 2019 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający przedstawił w piśmie stan faktyczny. Następnie odniósł się do zarzutów
odwołania wskazując w szczególności, iż Odwołujący, w toku prowadzonego postępowania,
nie kwestionował zmian postanowień SIWZ dokonanych przez Zamawiającego w dniu 8
sierpnia
2019 r. Zatem przed złożeniem oferty Odwołujący dysponował wiedzą na temat
oczekiwań Zamawiającego i jako profesjonalista winien przygotować ofertę z należytą
starannością. Zamawiający zwrócił uwagę, że przedmiotowa zmiana SIWZ była następstwem
wniosku Odwołującego, w konsekwencji którego Zamawiający przesunął obowiązek
przeprowadzenia testów na okres poprzedzający zawarcie umowy. Jednocześnie
Zamawiający wprowadził wymóg wskazania w ofercie oferowanego przez wykonawcę
konkretnego urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu
ścieków, kluczowego z punktu widzenia realizacji przedmiotu zamówienia. Pochodną
zaoferowania w ofercie konkretnego urządzenia/zestawu urządzeń jest żądanie przedłożenia
go w trybie art. 26 us
t. 1 ustawy Pzp, ale już jako próbki, celem oceny czy spełnia wymagania
określone w odniesieniu do przedmiotu zamówienia. Zamawiający wskazał, iż poprzez
wskazanie
w ofercie przez wykonawcę konkretnego urządzenia/zestawu urządzeń,
Zamawiający jest w stanie stwierdzić, jakie urządzenie zostało zaoferowane, a w konsekwencji
jakie urządzenie zostanie poddane ocenie. Zamawiający dodał, iż wprowadzenie zmian
w
SIWZ nastąpiło z uwzględnieniem potrzeb Zamawiającego do czego jest on uprawniony jako
gospodarz postępowania (przywołał w tym zakresie wyrok KIO z dnia 8 maja 2017 r., sygn.
akt KIO 729/17, wyrok K.IO z dnia 10 sierpnia 2015 r., sygn. akt KIO 1588/15, wyrok KIO z dnia
15 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 969/16).
Następnie Zamawiający wskazał, iż okolicznością niebudzącą wątpliwości jest
niezgodność oferty złożonej przez Odwołującego z treścią SIWZ. Odwołujący złożył ofertę,
której treść nie odpowiada wymogom Zamawiającego, przekładając formularz ofertowy, który
nie zawierał merytorycznie istotnej informacji o oferowanym przez Wykonawcę
urządzeniu/zestawie urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków.
Podkreślił, że zgodnie z procedurą testową opisaną w pkt 7.1 OPZ testowaniu będzie
podlegało kompletne urządzenie do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków,
składające się z czujnika prędkości oraz czujnika poziomu, celem potwierdzenia spełniania
parametru dotyczącego pomiaru prędkości przepływu ścieków oczyszczonych. Stąd,
w
przypadku braku zaoferowanego w ofercie urządzenia/zestawu urządzeń niemożliwym jest
dokonanie przez Zamawiającemu skutecznego wezwania wykonawcy, na podstawie art. 26
ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia próbki oraz dokumentacji techniczno-ruchowej (brak
przedmiotu wezwania, tj. zaoferowanego urządzenia/zestawu urządzeń). Zamawiający dodał,
iż Odwołujący informacji na temat oferowanego urządzenia/ zestawu urządzeń nie wykazał
w
jakimkolwiek innym dokumencie dołączonym do oferty, np. w drodze odrębnego
oświadczenia woli.
W ocenie Zamawiającego, oświadczenie wykonawcy w zakresie informacji na temat
urządzenia/zestawu urządzeń jest częścią oferty, którą pozostanie on związany na
późniejszym etapie realizacji zamówienia. Zamawiający podkreślił , że jest to szczególnie
istotne, zważywszy na zakres przedmiotu zamówienia zawarty w Załączniku nr 6 do SIWZ,
obejmujący m.in. budowę Punktów Pomiarowych monitorujących sieć kanalizacyjną.
Przedmiotowe zadanie obejmować ma dostawę oraz zabudowę 61 Punktów Pomiarowych
objętościowego natężenia przepływu ścieków w istniejących studniach-komorach
kanalizacyjnych. W t
ym przypadku każdy z Punktów Pomiarowych, by mógł być uznany za
kompletny, winien posiadać: czujnik prędkości, czujnik poziomu, rejestrator, układ zasilania,
konstrukcje wsporn
e, obudowę, okablowanie, akcesoria montażowe, materiały pomocnicze.
Stąd w ocenie Zamawiającego szczególnie istotnym jest związanie się przyszłego wykonawcy
rodzajem urządzenia/zestawu urządzeń już na etapie ofertowania, tak by realizacja
zam
ówienia w oparciu o zaproponowane urządzenie spełniała oczekiwania Zamawiającego
związane z podniesieniem sprawności działania sieci kanalizacji sanitarnej, ogólnospławnej
i
deszczowej, zmniejszeniem kosztów eksploatacyjnych, skróceniem czasu lokalizacji
i usuwania awarii oraz skutecznym zebranie
m przydatnych danych wspierających
Zamawiającego przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w zakresie dalszej eksploatacji,
remontów i rozbudowy sieć kanalizacyjnej.
W związku z powyższym Zamawiający, wobec oczywistej niezgodności treści oferty
z
SIWZ, był zobowiązany do jej odrzucenia, przyjmując za podstawę art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp (Zamawiający przedstawił wywód prawny w tym zakresie). Dalej wskazał, iż niezgodność
oferty Odwołującego z SIWZ ma charakter zasadniczy i nieusuwalny, wyłączając prawną
m
ożliwość poprawienia oferty na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Podniósł m.in., iż nie jest
dopuszczalnym zmiana oferty przez uzupełnienie oświadczenia którego brak w ofercie,
a w
złożonej ofercie brak jest oświadczenia Odwołującego w przedmiocie zaoferowanego
urządzenia/zestawu urządzeń służących do pomiaru objętościowego natężenia przepływu
ścieków (tabela pkt. 5 formularza ofertowego). Niedopuszczalnym jest wymaganie od
Zamawiającego, by ten uzupełniał braki w ofertach wykonawców poprzez samodzielne
ustalanie np. rodzaju urządzeń, które będą stanowić część zamówienia, a których wskazanie
leży wyłącznie w gestii wykonawcy. Takie działanie nie tylko stanowiłoby przekroczenie
kompetencji Zamawiającego, ale również stałoby w sprzeczności z zasadami równego
traktowania wykonawców i przejrzystości postępowania. Ponadto, w odniesieniu do poprawek
dokonywanych na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, z przepisu tego wprost wynika,
że taka poprawa nie może prowadzić do istotnej zmiany treści oferty. W niniejszej sytuacji nie
sposób nie uznać, że wprowadzenie zmiany do oferty poprzez wskazanie urządzenia, które
mogłoby być zastosowane przy budowie 61 Punktów Pomiarowych, a tym samym
uzupełnienia oświadczenia woli Odwołującego, byłoby zmianą istotną, naruszającą
równowagę stron w postępowaniu. Zmiana taka nie jest dopuszczalna też przez samego
Odwołującego, co stanowiłoby niedozwoloną zmianę treści oferty po terminie jej złożenia.
Nieuwzględnienie jednego z kluczowych wymogów Zamawiającego, wprowadzonych do SIWZ
na skutek wniosku Odwołującego, należy potraktować jako błąd istotny Odwołującego, który
nie stanowi ani omyłki pisarskiej też omyłki rachunkowej, czy innej omyłki uzasadniającej
samodzielną poprawę przez Zaprawiającego. Wynika ona wyłącznie z niezachowania
należytej staranności przez Odwołującego przy sporządzaniu oferty.
Za wadliwy Zamawiający uznał także pogląd Odwołującego, jakoby o braku podstaw do
uznania oferty za niezgodną z SIWZ ma świadczyć m.in. brak żądania przez Zamawiającego
dołączenia do oferty jakichkolwiek dokumentów czy oświadczeń, które opisywałby oferowane
urządzenie, co uniemożliwia ocenę parametrów technicznych urządzenia. Zamawiający
wskazał, iż oczekiwanie danych w przedmiocie urządzenia wyraził już na etapie modyfikacji
warunków zamówienia wprowadzając m.in. zmiany do formularza ofertowego. Nieprawdą jest,
jak to wskazuje Odwołujący (m.in. str. 5 odwołania), że zakresem żądania Zamawiającego
objęta jest wyłącznie nazwa producenta i modelu, albowiem oczekiwaniem Zamawiającego
było przede wszystkim wskazanie urządzenia, co Odwołujący konsekwentnie pomija w treści
Odwołania. Zamawiający wskazał, iż z drugiej strony brak było podstaw prawnych na tym
etapie postępowania, by żądać od wykonawców innych dokumentów lub oświadczeń aniżeli
wymagane. Pochodną zaoferowanego w ofercie konkretnego urządzenia/zestawu urządzeń
jest żądanie przedłożenia go w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp (tj. na drugim etapie
postępowania), ale już jako próbki, celem oceny czy zaoferowane przez wykonawcę
urządzenie/zestaw urządzeń spełnia wymagania określone w odniesieniu do przedmiotu
zamówienia.
Poprzez
wskazanie
w
ofercie
przez
wykonawcę
konkretnego
urządzenia/zestawu urządzeń Zamawiający jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jakie
urządzenie zostało zaoferowane, a w konsekwencji, jakie urządzenie będzie poddane ocenie
w kolejnym etapie postępowania.
Zamawiający wskazał również, iż w sytuacji objętej starem faktycznym sprawy nie
zachodzi podstawa do zwrócenia się przez Zamawiającego do Odwołującego o wyjaśnienia
treści oferty, przyjmując za podstawę art. 87 ust 1 Pzp. To wykonawca odpowiedzialny był za
przygotowanie oferty i to po jego stronie, jako podmiotu profesjonalnego, leżało dołożenie
należytej staranności przy tej czynności. Niedopuszczalnym jest wymaganie od
Zamawiającego, by ten uzupełniał braki czy niedokładności w złożonej ofercie poprzez
wskazanie urządzeń/zestawu urządzeń służących do pomiaru objętościowego natężenia
przepływu ścieków. Takie działanie nie tylko stanowiłoby przekroczenie kompetencji
Zamawiającego, ale również stałoby w sprzeczności z zasadami równego traktowania
wykonawc
ów i przejrzystości postępowania. Zamawiający wskazał, że drugi z wykonawców
przedłożył ofertę w pełni zgodną z wymogami Zamawiającego, zawierającą informacje
o
oferowanym urządzeniu/zestawie urządzeń. Zamawiający podkreślił, iż każdy
z
wykonawców mógł powziąć wiedzę na temat zmiany SIWZ już od dnia 8 sierpnia 2019 r.
oraz dysponował takim samym długim okresem na poprawne przygotowanie oferty celem jej
prze
dłożenia do dnia 05 września 2019 r. Zatem Zamawiający uznał za całkowicie chybiony
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp
poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji.
Zamawiający zakwestionował również tezę Odwołującego o nieuwzględnieniu przez
Zamawiającego ewentualnych urządzeń, które stanowią autorskie rozwiązania wykonawcy.
Pogląd ten jest błędny i wynika z braku zapoznania się w sposób dostateczny z warunkami
zamówienia, w szczególności opisem przedmiotu zamówienia zawartym w Załączniku nr 6 do
SIWZ. W warunkach tych Zamawiający nie zawarł tego typu wyłączenia, wymagając jedynie
by „Zastosowane urządzenia nie mogą być prototypami, muszą być fabrycznie nowe,
pozbawione jakichkolwiek wad. Dostarcz
one materiały i urządzenia musza posiadać atesty
i
certyfikaty, być oznaczone znakiem CE, muszą być dopuszczone do stosowania na terenie
Polski oraz muszą odpowiadać pod względem technicznym warunkom miejsca zabudowy.
Wszy
stkie dostarczone urządzenia muszą posiadać autoryzowany serwis na terenie Polski.
Przy doborze zastosowanych
urządzeń oraz materiałów należy ograniczyć do minimum
różnorodności rozwiązań, typów urządzeń oraz ilości producentów” (pkt 7 Załącznika nr 6 do
SIWZ).
Po przeprowadzeniu rozprawy
z udziałem Stron postępowania, na podstawie
zgromadzonego w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk Stron
postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba uznała, iż Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o
których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba
uwzględniła dokumentację
postępowania przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności specyfikację istotnych
warunków zamówienia wraz z załącznikami, wyjaśnienia jej treści oraz dokonane modyfikacje,
informację z otwarcia ofert, ofertę Odwołującego, pismo Zamawiającego z dnia 18 września
2019 r.
o odrzuceniu oferty Odwołującego oraz informację z dnia 19 września 2019 r.
o
unieważnieniu postępowania. Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający
Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron postępowania odwoławczego
złożone w pismach procesowych (odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie) oraz ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 11 października 2019 roku.
Izba
ustaliła, co następuje:
Zgodnie z
punktem III.1 SIWZ przedmiotem zamówienia jest budowa systemu
monitoringu sieci kanalizacyjnej w Katowicach
, w tym m.in. budowa 61 Punktów Pomiarowych
objętościowego natężenia przepływu ścieków.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został opisany w załączniku nr 6 do SIWZ
(pkt III.4).
Punkt 5.3. OPZ dotyczył budowy Punktów Pomiarowych objętościowego natężenia
przepływu ścieków. Wskazano tam m.in., iż ww. zadanie obejmować ma dostawę oraz
zabudowę 61 Punktów Pomiarowych objętościowego natężenia przepływu ścieków
w
istniejących studniach-komorach kanalizacyjnych, zlokalizowanych w miejscach
wskazanych w „Wykazie punktów pomiarowych”. W punkcie 5.3.2 OPZ określono
szczegółowy zakres dostaw, gdzie wskazano, iż w skład każdego Punktu Pomiarowego
wchodzą: czujnik prędkości, czujnik poziomu, rejestrator, układ zasilania, konstrukcje
wsporne, obudowy, okablowanie, akcesoria montażowe, materiały pomocnicze.
W punkcie VIII.12 SIWZ Zamawiający wskazał, iż przewiduje zastosowanie procedury
określonej w art. 24aa ustawy Pzp (tzw. „procedura odwrócona”).
W punkcie XV.1 SIWZ wskazano, iż kompletna oferta musi zawierać m.in. wypełniony
formularz ofertowy sporządzony na podstawie wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ
(pkt 1) oraz wypełniony formularz cenowy sporządzony na podstawie wzoru stanowiącego
załącznik nr 2 do SIWZ (pkt 2).
W pkt XVIII SIWZ Zamawiający przedstawił kryteria oceny ofert, którymi były cena (waga
60%), okres udzielonej gwarancji (20%), termin wykonania zamówienia (20%).
W pierwotnym brzmieniu SIWZ Zamawiający nie wymagał złożenia dokumentów
przedmiotowych
mających potwierdzać spełnianie wymagań określonych przez
zamawiającego. W treści formularza ofertowego należało wskazać informacje o cenie, terminie
wykonania
zamówienia oraz okresie udzielanej gwarancji. W formularzu cenowym należało
podać m.in. cenę jednostkową i łączną wartość dla pozycji „Dostawa wraz z oprogramowaniem
oraz montaż urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków wraz
z renowacj
ą studni - komory kanalizacyjnej, wymianą włazu, zabezpieczeniem, robotami
towarzyszącymi, testami urządzeń, kalibracją oraz wizualizacją w systemie SCADA.”
W załączniku nr 6 do SIWZ – Opis przedmiotu zamówienia („OPZ”) Zamawiający
wskazał m.in. parametry kontrolowane dla urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia
przepływu ścieków. W pkt 7.1. OPZ wskazano m.in., iż w ramach weryfikacji rozwiązań
zaproponowanych przez wykonawcę, przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu zamówienia
Zamawiający zobowiązuje wykonawcę do dostarczenia, zamontowania i uruchomienia, do
testów, jednego kompletnego urządzenia do pomiarów objętościowego natężenia przepływu
ścieków, zgodnego ze złożoną ofertą. Testowaniu będzie podlegało kompletne urządzenie do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, które Wykonawca wskazał w ofercie.
Wskazano także, iż w przypadku, gdy podczas testów urządzenie uzyskania wynik negatywny,
wykonawca zaproponuje inne rozwiązanie lub urządzenie zgodne ze Specyfikacją
Techniczną, które również będzie podlegało w/w testom oraz zatwierdzeniu materiałowemu.
W załączniku nr 1 do OPZ (Specyfikacja techniczna urządzenia do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków w kanalizacji grawitacyjnej) wskazano
niezbędne do spełnienia przez ww. urządzenie parametry, podkreślając, że brak ich spełnienia
zobowiązuje wykonawcę do wymiany wszystkich zamontowanych urządzeń na zgodne ze
specyfikacją.
W toku postępowania Odwołujący zadał pytanie do treści SIWZ, zawierające prośbę
o
przeprowadzenie testów urządzenia do pomiaru przepływu w ramach prowadzenia
postępowania, przed podpisaniem umowy. W uzasadnieniu Odwołujący zwrócił uwagę m.in.,
iż standardem jest testowanie urządzeń w ramach prowadzonego postępowania, a nie po
podpisaniu
umowy, co umożliwia Zamawiającemu w przypadku nie przejścia testów przez
jednego z wykonawców, rozpocząć testy urządzeń kolejnych oferentów. Zwrócił także uwagę
na brak możliwości złożenia oferty w przypadku utrzymania wymogu przeprowadzenia testów
po podpisaniu umowy, tj. po wniesieniu zabezpieczenia jej wykonania,
z uwagi na trudności
z
pozyskaniem w takim przypadku gwarancji w formie poręczenia bankowego.
W konsekwencji powyższego pytania, Zamawiający w dniu 6 sierpnia 2019 r. dokonał
modyfikacji zapi
sów SIWZ w zakresie dotyczącym spełnienia przez oferowane dostawy
wymagań określonych przez Zamawiającego, opisu przedmiotu zamówienia, w tym
przeprowadzenia testów urządzeń pomiaru. W dniu 8 sierpnia 2019 r. Zamawiający
p
oinformował o powyższym wykonawców, zamieszczając na stronie internetowej
zmodyfikowaną treść SIWZ, Załącznik nr 1 do SIWZ - Formularz ofertowy, OPZ (Załącznik nr
6 do SIWZ), Załącznik nr 1 do OPZ. Zamawiający w piśmie informującym o modyfikacjach
wskazał także szczegółowe nazwy plików odpowiednie dla ww. dokumentów. Jednocześnie
Zamawiający poinformował wykonawców o zmianie terminu składania i otwarcia ofert z 19
sierpnia 2019 r. na 5 września 2019 r.
Zgodnie ze zmienionym brzmieniem pkt VIII.7.3) SIWZ Zamawiający wezwie przed
udzieleniem
zamówienia wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia
w
wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia następujących
oświadczeń lub dokumentów, celem wykazania, że oferowana dostawa spełnia wymagania
okre
ślone przez Zamawiającego w załączniku nr 6 do SIWZ, tj. w OPZ:
a)
próbka, tj. kompletne urządzenie/zestaw urządzeń składające się z czujnika prędkości
oraz czujnika poziomu, celem potwierdzenia spełnienia parametru dotyczącego pomiaru
prędkości przepływu ścieków oczyszczonych zgodnie z procedurą testową opisaną w pkt
7.1 OPZ;
b) dokumentacja techniczno-
ruchowa urządzenia/zestawu urządzeń (próbki), które zostaną
poddane testowaniu, celem potwierdzenia posiadania parametrów/wymagań wskazanych
w pkt 2.1 i 2.2 Załącznika nr 1 do OPZ.
Zamawiający wprowadził także zmianę w treści formularza ofertowego stanowiącego
załącznik nr 1 do SIWZ, dodając pkt 5 o treści „W ramach przedmiotu zamówienia oferujemy
dostarczenie następującego urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego
natężenia przepływu ścieków” oraz tabelę, w której należało wskazać: urządzenie, producenta
oraz model.
Zgodnie ze zmienionym brzmieniem pkt 7.1 OPZ t
estowaniu będzie podlegało
kompletne urządzenie do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, które
Wykonawca dostarczy w ramach postępowania przetargowego. Zamawiający usunął
postanowienia odnoszące się do konieczności zaproponowania innego rozwiązania lub
urządzenia w przypadku, gdy podczas testów urządzenie uzyskania wynik negatywny.
W załączniku nr 1 do OPZ (Specyfikacja techniczna urządzenia do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków w kanalizacji grawitacyjnej) Zamawiający
pozostawił postanowienie, że brak spełnienia określonych tam parametrów zobowiązuje
wykonawcę do wymiany wszystkich zamontowanych urządzeń na zgodne ze specyfikacją.
W
postępowaniu wpłynęły dwie oferty: oferta Odwołującego z ceną 7 243 347,00 zł
brutto, 72-
miesięcznym okresem gwarancji oraz terminem wykonania zamówienia
wynoszącym 16 miesięcy oraz oferta BMsonic – Biotechnika s.c. z siedzibą w Łomiankach
z
ceną 8 614 526,40 zł brutto, 36-miesięcznym okresem gwarancji i terminem wykonania
zamówienia wynoszącym 16 miesięcy. Odwołujący wraz z ofertą złożył formularz ofertowy nie
zawierający dodanej na skutek modyfikacji treści SIWZ z dnia 6 sierpnia 2019 r. tabeli w pkt 5
f
ormularza, w której należało wskazać oferowane przez wykonawców urządzenie/zestaw
urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, z podaniem nazwy,
producenta oraz modelu urządzenia/zestawu urządzeń. Powyższe dane nie znalazły się także
w żadnym innym dokumencie złożonym wraz z ofertą.
Pismem z dnia 18 września 2019 r. Zamawiający zawiadomił o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W uzasadnieniu wskazał, iż w dniu
8 sierpnia 2019 r. poinformował wykonawców o modyfikacji treści SIWZ, w tym o zmianie
terminu składania ofert na dzień 5 września 2019 r. Jednocześnie Zamawiający zamieścił na
swojej stronie internetowej zmodyfikowaną SIWZ, Załącznik nr 1 do SIWZ formularz ofertowy,
Opis Przedmiotu Zamówienia (załącznik nr 6 do SIWZ) oraz Załącznik nr 1 do OPZ. Wskazał,
iż zmodyfikowany formularz ofertowy zawierał w pkt 5 wymóg wskazania zaoferowanego
przez wykonawcę urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia
przepływu ścieków, z podaniem nazwy, producenta oraz modelu urządzenia/zestawu
urządzeń. Wyjaśnienia i modyfikacje były wiążące dla wszystkich wykonawców. Zamawiający
wskazał, iż Odwołujący w dniu 2 września 2019 r. za pośrednictwem miniPortalu przekazał
Zamawiającemu plik o nazwie Oferta PM Ecology.zip. W toku badania i oceny ofert
Zamawiający stwierdził, iż Odwołujący nie wskazał w ofercie urządzenia/zestawu urządzeń do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, które oferuje. Nadmienił, że powyższe
informacje nie zostały również wskazane np. odrębnym oświadczeniem woli złożonym wraz
z
ofertą. Zamawiający wskazał, iż zgodnie z pkt XV.2 SIWZ treść oferty musi odpowiadać treści
SIWZ. Wykonawca stosując nieaktualny formularz, nie wskazał informacji dotyczących
oferowanego urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu
ścieków, stanowiących element oferty i istotnych dla jego oceny pod kątem spełnienia
wymagań określonych przez Zamawiającego w załączniku nr 6 do SIWZ, tj. OPZ.
Zamawiający podkreślił również, że brak wymaganych informacji w ofercie nie podlega
uzupełnieniu ani wyjaśnieniu w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż w opisanym przypadku
prowadziłoby to do niedozwolonych negocjacji pomiędzy Zamawiającym a Odwołującym
w
zakresie treści złożonej oferty. Wskazał ponadto, iż powyższe stanowisko znajduje
odzwierciedlenie w wyroku KIO z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt KIO 2110/18, którego
fragment przytoczył.
Pismem z dnia 19 września 2019 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców
o
unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, wskazując, iż
cena jedynej ważnej oferty przekracza kwotę, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, a Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba uznała za bezzasadny zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, nie
stwierdzając nieprawidłowości w czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego z uwagi na niezgodność jej treści z treścią SIWZ.
Odwołujący upatrywał naruszenia ww. przepisu w dwóch aspektach: po pierwsze
w
braku podstaw do uznania, że zaoferowane przez Odwołującego urządzenia nie posiadają
parametrów określonych dla nich w SIWZ, gdyż dokumenty potwierdzające posiadanie
określonych parametrów przez urządzenia zgodnie z SIWZ miały być przedstawione dopiero
przez wykonawcę najwyżej ocenionego, a po drugie w uznaniu przez Zamawiającego, że brak
wskazania przez Odwołującego w formularzu ofertowym urządzenia/zestawu urządzeń do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków z podaniem nazwy producenta oraz
modelu stanowi niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3.
Jak wskazuje się konsekwentnie w orzecznictwie niezgodność treści oferty z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która stanowi obligatoryjną przesłankę
odrzucenia oferty z
postępowania o udzielenie zamówienia zachodzi, gdy zawartość
merytoryczna złożonej w danym postępowaniu oferty nie odpowiada ukształtowanym przez
z
amawiającego i zawartym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymaganiom.
Niezgodność treści oferty z SIWZ musi mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny, ze względu
na zastrzeżenie obowiązku zamawiającego polegającego na poprawieniu oferty, zgodnie
z
brzmieniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, stanowiącym, że zamawiający poprawia w ofercie
inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie zawiadamiając
o
tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Rzeczona niezgodność oferty dotyczyć
powinna sfery merytorycznej zobowiązania określonego w dokumentacji postępowania oraz
zobowiązania zaoferowanego w ofercie przez wykonawcę, bądź polegać może na
sporządzeniu i przedstawienia oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SIWZ,
z
zaznaczeniem, iż chodzi tu o wymagania SIWZ dotyczące sposobu wyrażenia, opisania
i
potwierdzenia zobowiązania ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie
wymagania co do jej formy (por. m.in. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 marca 2018
r., sygn. akt KIO 346/18).
Podkreślić należy, że to zamawiający określa w SIWZ wymagany od wykonawcy zakres
i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie podstawą dla oceny zgodności treści
złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu zamówienia.
W
szczególności, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawców składających oferty - poza
potwierdzeniem
ogólnym oświadczeniem o zgodności oferowanego produktu z opisem
przedmiotu zamówienia - podania konkretnych parametrów, np. nazwy, modelu, producenta,
pozwalających na jednoznaczną identyfikację przedmiotu oferty, porównanie tak
skonkretyzowanej treści oferty z treścią wymagań opisu przedmiotu zamówienia zawartego
w SIWZ
jest podstawą do stwierdzenia ich wzajemnej zgodności albo niezgodności (por. m.in.
wyrok KIO z 26 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 672/19). Dodać należy, że aby stwierdzić
ewentualną niezgodność oferty z treścią SIWZ musi być możliwe ustalenie w sposób
jednoznaczny na czym ta niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie wykonawcy
nie odpowiada konkretnym wymogom wyrażonym w SIWZ.
W rozpoz
nawanej sprawie okolicznością bezsporną było dokonanie przez
Zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia zmian w treści SIWZ
dotyczących kwestii zidentyfikowania oferowanego urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków oraz przeprowadzenia oceny zgodności tego
urządzenia/zestawu urządzeń z wymaganiami wynikającymi z SIWZ. Ustalona treść SIWZ po
modyfikacjach z dnia 6 sierpnia 2019 r. (opublikowanych 8 sierpnia 2019 r.)
zawierała m.in.
wymóg wskazania w formularzu ofertowym (pkt 5) urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków, jakie wykonawca ofertuje wraz z podaniem jego
producenta oraz modelu. Zamawiający określił także w SIWZ dokumenty przedmiotowe, jakich
wymagał będzie od wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, celem wykazania,
że oferowana dostawa spełnia wymagania określone przez Zamawiającego w OPZ -
dokumentami tymi była próbka kompletnego urządzenia/zestawu urządzeń i dokumentacja
techniczno - ruchow
a tego urządzenia. Powyższe zmiany nie były kwestionowane przez
żadnego z wykonawców.
Również bezsporna była okoliczność, że Odwołujący złożył formularz ofertowy, który nie
zawierał tabeli z opisem oferowanego urządzenia dodanej do jego treści na skutek modyfikacji
z dnia 6 sierpnia 2019 r.
Jak przyznał sam Odwołujący, posłużył się on nieaktualną wersją
formularza ofertowego (sprzed ww. zmiany treści SIWZ). Odwołujący w żadnym innym miejscu
oferty nie wskazał także jakie urządzenie/zestaw urządzeń do pomiaru objętościowego
natężenia przepływu ścieków oferuje ani nie określił jego modelu i producenta.
W tym stanie rzeczy,
nie budziło wątpliwości Izby, iż brak wskazania przez
Odwołującego w formularzu ofertowym urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków z podaniem nazwy, producenta oraz modelu,
stanowi niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, a konkretniej z wymaganiem Zamawiającego
wynikającym z punktu 5 formularza ofertowego. Niezgodności oferty z treścią SIWZ – wbrew
stanowisku Odwołującego - nie można sprowadzać wyłącznie do płaszczyzny związanej
z
oceną parametrów oferowanego produktu. Niezgodność taką stanowić może także
nieskonkretyzowanie przez wykonawcę treści oferty w zakresie wymaganym przez
zamawiającego, co miało miejsce w przedmiotowym przypadku. Podkreślić należy, że żądanie
wskazania urządzenia, modelu i producenta w treści oferty wynikało z jednoznacznego,
niebudzącego wątpliwości, wymagania zawartego w SIWZ, które to wymaganie nie było przez
Odwołującego ani innych wykonawców w żaden sposób kwestionowane. Odwołujący nie
wskazywał także przed terminem składania ofert na jakiekolwiek nieścisłości w treści
dokumentacji postępowania, na które zwracał uwagę w postępowaniu odwoławczym.
N
admienić jedynie należy, że dla oceny zarzutów odwołania irrelewantne pozostaje brzmienie
postanowień SIWZ obowiązujące przed dokonaniem modyfikacji z dnia 6 sierpnia 2019 r., Izba
bowiem dokonuje kontroli czynności Zamawiającego na gruncie postanowień SIWZ
ostatecznie ukształtowanych w postępowaniu.
Nie
sposób przyznać racji Odwołującemu, że brak wypełnienia przez niego tabeli w pkt
5 formularza ofertowego pozostaje bez znaczenia dla oceny ofert. Brak
oświadczenia o tym,
jakie urządzenie Odwołujący oferuje (nazwa, model, producent), spowodował, że
Zamawiający nie był w stanie zidentyfikować produktu będącego przedmiotem oferty
Odwołującego, tj. nie mógł stwierdzić jakie urządzenie/zestaw urządzeń do pomiaru
objętościowego
natężenia
przepływu
ścieków
Odwołujący
chciał
zaoferować,
a w
konsekwencji nie mógł stwierdzić, jakie urządzenie będzie poddane ocenie w kolejnym
etapie postępowania, podczas testów. Słusznie wskazywał Zamawiający, iż wykonawcy na
etapi
e postępowania o udzielenie zamówienia są związani ofertą, a zatem także tym, jaki
przedmiot zamówienia zaoferowali. Pomiędzy wskazaniem oferowanego urządzenia w treści
oferty, a składanymi następnie na wezwanie Zamawiającego dokumentami przedmiotowymi
zac
hodzi ścisły związek. Dokumenty te, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, mają
potwierdzać spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań
określonych przez zamawiającego. Celem ich złożenia jest zatem potwierdzenie przez
wykon
awcę, że oferowane dostawy spełniając wymagania wynikające z SIWZ. Przepis odnosi
się bezpośrednio do „oferowanych dostaw” czyli tych produktów, które zidentyfikowano
w ofercie (
jeśli SIWZ wymagała takiej identyfikacji). Analogicznie do „oferowanej dostawy”
odnosi się postanowienie z pkt VIII.7.3) SIWZ precyzujące, jakie dokumenty przedmiotowe
(próbka oraz DTR) należy złożyć na potwierdzenie spełnienia wymagań określonych przez
Zamawiającego. Nie budziło żadnych wątpliwości Izby, że próbka, jaka zgodnie z pkt VIII.7.3)
SIWZ miała zostać złożona przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, na
wezwanie z
art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, miała być próbką tego urządzenia/zestawu urządzeń do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, które wskazano w formularzu
ofertowym.
Nie jest zatem zasadne stanowisko Odwołującego prezentowane na rozprawie, że
na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wykonawcy mogli złożyć próbkę innego niż wskazane
w ofercie urządzenia - powyższe nie znajduje oparcia w treści dokumentacji postępowania.
Za chybione Izba uznała stanowisko Odwołującego, jakoby podanie konkretnych
informacji dotyczących urządzenia na etapie składania oferty nie było potrzebne, ponieważ
urządzenie podlegać miało badaniu dopiero na dalszym etapie. Takie podejście wypacza sens
i cel żądania Zamawiającego zidentyfikowania przez wykonawców urządzenia do pomiaru już
w ofercie. Akceptacja
stanowiska prezentowanego przez Odwołującego mogłaby
prowadziłaby do sytuacji, w której treść oferty byłaby uzupełniania i precyzowana na dalszym
etapie postępowania, po upływie terminu składania ofert. Tego rodzaju działanie w zakresie
odnoszącym się do urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków,
stanowiłyby w ocenie Izby istotną zmianę treści oferty, która na podstawie przepisów ustawy
Pzp jest niedopuszczalna.
Odwołujący błędnie wskazuje, że podanie modelu i producenta urządzenia nie jest i nie
może być traktowane jako potwierdzenie zakresu zobowiązania będącego przedmiotem
oferty. W istocie jest w
ręcz przeciwnie - to właśnie wskazanie urządzenia (jego nazwy), modelu
oraz producenta konkretyzuje zakres świadczenia wykonawcy, które ma zostać dostarczone
Zamawiającemu w rezultacie udzielenia zamówienia. Badanie dokumentów przedmiotowych
przez Zamawiającego ma na celu jedynie potwierdzenie, że zidentyfikowany w ofercie,
konkretnie wskazany, produkt
spełnia wymagania wynikające z treści SIWZ. Nie jest tak, jak
wskazuje Odwołujący, że dopiero na tym etapie Zamawiający może poznać, jakie urządzenie
jest przedmiotem oferty. Zamawiający jednoznacznie wskazał, że wymaga zidentyfikowania
urządzenia w ofercie, czyli do upływu terminu składania ofert, a nie po tym terminie. Na
powyższą ocenę w żaden sposób nie wpływa podnoszona przez Odwołującego okoliczność,
że potwierdzeniem zakresu zobowiązania, czyli zgodności z parametrami opisanymi w OPZ,
miał być test urządzenia oraz przedstawiona na tym etapie dokumentacja techniczno -
ruchowa
. Test złożonej próbki oraz weryfikacja DTR miał, co wynika wprost z SIWZ, służyć
potwierdzeniu zgodności parametrów urządzenia z wymaganiami wskazanymi w OPZ, a nie
identyfikacji tego urządzenia, która miała nastąpić już w ofercie.
Nie można zgodzić się także z Odwołującym, że skoro nazwa, model, a także inne dane
niż wymagane w pkt 5 tabeli formularza ofertowego, mają być znane Zamawiającemu w toku
postępowania, to wprowadzenie na tym etapie nazwy producenta i modelu do oferty nie
mogłoby stanowić o zmianie treści oferty, urządzenia zostały bowiem zaoferowane,
wycenione, a Odwołujący oświadczył, że są zgodne z SIWZ. Odwołujący pomija okoliczność,
iż Zamawiający - pomimo precyzyjnego wymogu wynikającego z SIWZ co do
wyspecyfikowania w ofercie proponowanych urządzeń - nie posiada żadnej wiedzy, jaki
produkt Odwołujący zamierzał zaoferować i zaoferował. Odwołujący pozbawił Zamawiającego
możliwości poznania przedmiotu świadczenia i jego skonfrontowania chociażby z ceną
wskazaną za dostawę i montaż urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu
ścieków w formularzu cenowym. Co więcej, mając na uwadze, że okoliczność jakie
zaoferowano urządzenia jest znana wyłącznie Odwołującemu, należy wskazać, że
Zamawiający – gdyby wezwał Odwołującego do złożenia dokumentów przedmiotowych – nie
by
łby w stanie w ogóle ustalić czy Odwołujący przedstawił próbkę oraz DTR tego samego
urządzenia, które brał pod uwagę składając ofertę i kalkulując jej cenę.
Odwołujący błędnie także podnosił, iż na obecnym etapie Zamawiający powinien
przeprowadzić ocenę ofert tylko pod kątem ustalonych kryteriów oceny. W procedurze
odwróconej, która miała zastosowanie w przedmiotowej sprawie, zamawiający co do zasady
najpierw sprawdza kwestię zgodności treści oferty z treścią SIWZ, a następnie dokonuje oceny
ofert na
podstawie kryteriów oceny. Dopiero w stosunku do najwyżej ocenionej oferty, ale
przed jej wyborem, zamawiający przeprowadza badanie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu oraz podleganie wykluczeniu z postępowania. Powyższe ma na celu
przyspieszenie po
stępowania, bowiem Zamawiający dokonuje weryfikacji podmiotowej tylko
tego wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza. Jeżeli zatem
zamawiający, jeszcze przed dokonaniem oceny na podstawie kryteriów oceny ofert, stwierdzi
niezgodność oferty wykonawcy z treścią SIWZ, to ma obowiązek ofertę taką odrzucić,
z
zastrzeżeniem art. 89 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp - taka właśnie sytuacja miała miejsce
w przedmiotowej sprawie. Nie oznacza to bynajmniej
, że po dokonaniu oceny na podstawie
kryteriów oceny ofert, zamawiający nie może oferty odrzucić, jeżeli ujawni się jakakolwiek
podstawa przewidziana w
art. 89 ust. 1 ustawy Pzp. Wręcz przeciwnie, zamawiający ma
obowiązek odrzucić ofertę na każdym etapie postępowania, jeżeli zajdzie jedna z okoliczności
wskazanych w ww. przepisie. W szczególności podstawa do odrzucenia oferty określona w art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp może zmaterializować się po przeprowadzonej na kolejnym etapie
postępowania weryfikacji spełnienia przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
wymagań zamawiającego, która następuje na podstawie złożonych na wezwanie w trybie art.
26 ust. 1 ustawy Pzp oświadczeń lub dokumentów (tzw. dokumentów przedmiotowych).
Bez znaczenia w ocenie Izby jest podnoszona p
rzez Odwołującego okoliczność, że na
podstawie samych danych dotyczących urządzenia, producenta i modelu może nie być
możliwe przeprowadzenie oceny zgodności pod kątem spełniania wymagań określonych
w
OPZ dla urządzeń oraz że Odwołujący oferował autorskie urządzenie. Przeprowadzenie
oceny zgodności parametrów urządzenia nastąpić miało na podstawie składanych na dalszym
etapie postępowania dokumentów przedmiotowych. Kluczowe w przedmiotowej sprawie jest
to, że Odwołujący w ofercie nie sprecyzował w ogóle jakie urządzenie/zestaw urządzeń do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków zamierza dostarczyć Zamawiającemu.
Kwestia weryfikacji czy to urządzenie spełniałoby wymagania SIWZ jest kwestią wtórną,
wobec faktu, że brak jest podstaw do ustalenia jakie miałoby to być urządzenie. Sam
Odwołujący dopiero w postępowaniu odwoławczym wskazał, że oferował rozwiązania
autorskie, co potwierdza, że na podstawie złożonej przez niego oferty nie była możliwa
jakakolwiek identyfikacja jego oświadczenia woli w tym zakresie.
W ocenie Izby
ustalenie treści oświadczenia Odwołującego co do zaoferowanego
urządzenia/zestawu urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków,
stanowiącego przedmiotu dostawy, nie było możliwe w sposób nie naruszający zasady
uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, był to brak merytoryczny
i nieusuwalny. Ww.
oświadczenie stanowiło istotną treść oferty, która pozwalała
Zamawiającemu na powzięcie wiedzy jakie urządzenie/zestaw urządzeń proponuje
Odwołujący. Urządzenia te niewątpliwie stanowiły istotny element zamówienia, co potwierdza
chociażby już sama liczba ww. urządzeń, które należało dostarczyć w ramach zamówienia (po
jednym kompletnym urządzeniu dla 61 Punktów Pomiarowych) oraz fakt, że wartość dostawy
i monta
żu tych właśnie urządzeń została wyceniona przez Odwołującego na prawie połowę
wartości całkowitej zamówienia. Niedopuszczalne byłoby obecnie uzupełnianie oferty
Odwołującego o to, jakie konkretnie urządzenie czy też zestaw urządzeń do pomiaru
objętościowego natężenia przepływu ścieków oferuje – działanie takie stanowiłoby
niedozwoloną zmianę oferty po upływie terminu składania ofert.
Reasumując, Izba nie stwierdziła nieprawidłowości w działaniu Zamawiającego, który
odrzucił ofertę Odwołującego powołując się na fakt, iż „Wykonawca stosując nieaktualny
formularz, nie wskazał informacji dotyczących oferowanego urządzenia/zestawu urządzeń do
pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków, stanowiących element oferty
i
istotnych dla jej oceny pod kątem spełnienia wymagań określonych przez Zamawiającego
w
Załączniku nr 6 do SIWZ, tj. w Opisie Przedmiotu Zamówienia." Ww. informacje
konkretyzujące urządzenie będące przedmiotem dostawy stanowiły istotną, merytoryczną
treść oferty, która niewątpliwie wpływała na ocenę oferty pod kątem spełnienia wymagań
wskazanych w OPZ
, gdyż ocenie tej podlegać miało właśnie to urządzenie i to ono miało
zostać złożone jako próbka wraz z DTR, celem potwierdzenia spełnienia określonych przez
Zamawiającego wymagań.
W tym stanie rzeczy zarzuty naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp Izba uznała za bezpodstawne.
W konsekwencji niezasadny był także zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 w zw. z art. 7 ust.
1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem
w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać
od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Rozważając
zastosowanie art. 87 ust. 1 u
stawy Pzp należy przede wszystkim mieć na uwadze wspomniany
już ustawowy zakaz prowadzenia negocjacji dotyczących treści oferty, rozumianych jako
ustalanie właściwości oferowanego świadczenia w sposób odmienny od zobowiązania
wykonawcy wyrażonego w pisemnej ofercie. W ocenie Izby wzywanie Odwołującego do
wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp sprowadzałoby się właśnie do
niedopuszczalnego negocjowania treści oferty po terminie składania ofert.
Izba wskazuje, iż nie każda niezgodność treści oferty z postanowieniami SIWZ podlega
wyjaśnieniu czy poprawieniu w odpowiednim trybie i instrumenty te nie mogą zwalniać
wykonawcy, będącego profesjonalnym uczestnikiem obrotu gospodarczego, z obowiązku
sporządzenia oferty w sposób kompletny, pozbawiony sprzeczności i zrozumiały. To na
wykonawcy, jako podmiocie profesjonalnym, spoczywa obowiązek szczegółowego
zapoznania się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia i rzetelnego
skonstruowania oferty w
sposób zgodny z wymaganiami SIWZ (por. m.in. wyrok KIO z dnia 29
września 2015 r., sygn. akt KIO 2013/15, KIO 2018/15). W ocenie Izby w przedmiotowym
przypadku
żądanie złożenia wyjaśnień w spornym zakresie prowadziłoby do
niedopuszczalnych na gruncie ustawy Pzp negocjacji treści oferty i naruszenia zasady
równego traktowania wykonawców. Niezgodność oferty Odwołującego z treścią SIWZ jest
konsekwencją jego błędu, polegającego na oparciu się na dokumentacji postępowania bez
uwzględnienia jej modyfikacji i zastosowania starej wersji formularza ofertowego, co stanowi
okoliczność obciążającą wyłącznie Odwołującego. Przy przyjęciu przeciwnego stanowiska
Odwołujący mógłby po upływie terminu składania ofert uzupełnić treść swojej oferty
o
informacje na temat oferowanego urządzenia do pomiaru objętościowego natężenia
przepływu ścieków, których nie wskazał w ofercie, a wskutek tego z nieuzasadnionych
powodów znalazłby się w sytuacji korzystniejszej od innych wykonawców. Stanowiłoby to
zatem naruszenie zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, gdyż
Odwołujący miałyby więcej czasu od innych wykonawców na sprecyzowanie oferowanego
urządzenia.
W ocenie Izby niemożliwe było również poprawienie treści oferty Odwołującego na
podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Zasadą jest, iż wykonawca, odpowiadając na
ogłoszenie o zamówieniu, działa z zachowaniem należytej staranności wymaganej
w
profesjonalnym obrocie i składa ofertę zawierającą świadome oświadczenie woli zgodne
z
amiarem obejmującym wykonanie zamówienia w określony w tej ofercie sposób. Uznanie
niezgodności treści oferty z SIWZ za omyłkę stanowi zatem wyjątek od ogólnej zasady. Izba
stoi na stanowisku, iż aby przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp mógł znaleźć zastosowanie
poprawienie omyłki musi mieścić się w ramach korekty możliwej dla Zamawiającego.
Poprawienie oferty nie może prowadzić do dowolnego wypełnienia oświadczenia woli
wykonawcy dodatkową treścią, co do której Zamawiający nie posiada żadnych danych
i informacji.
Zamawiający nie może zastępować wykonawcy w tworzeniu treści oferty, dlatego
poprawienie omyłki jest uzasadnione wyłącznie w sytuacji, gdy możliwe jest wywiedzenie
wyraźnej woli wykonawcy z treści oferty i nie może prowadzić do wytworzenia oświadczenia
w
oli o nowej treści.
Jak wskazano już powyżej, z żadnego ze złożonych wraz z ofertą dokumentów nie
można było wywnioskować woli Odwołującego odnośnie tego, jakie urządzenie czy też zestaw
urządzeń do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków zaoferował
w
postępowaniu. Poprawienie oferty Odwołującego we wskazanym zakresie, dodatkowo po
przeprowadzeniu procedury wyjaśnień, bez których ustalenie intencji Odwołującego w ogólnie
nie jest możliwe, w ocenie Izby prowadziłoby ponadto do istotnej zmiany treści oferty.
Tymczasem w
ślad za wyrokiem Izby z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1248/18 wskazać
należy, iż intencją ustawodawcy na gruncie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp było uczynienie
dopuszczalnym poprawiania błędów, omyłek, nieścisłości i innych niedoskonałości oferty, o ile
tylko nie spowodują one zniekształcenia woli wykonawcy w istotnym zakresie, a z taką
sytuacją nie mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.
W tym stanie rzeczy Izba uznała zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp za
bezzasadny.
W konsekwencji powyższego nie potwierdził się także postawiony w odwołaniu zarzut
naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności
i
przejrzystości. W przedmiotowym przypadku Izba oceniła jako prawidłowe działanie
Zamawiającego polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp. Co więcej, to właśnie działanie przeciwne, w tym prowadzenie z Odwołującym
procedury wyjaśnienia treści jego oferty i uzupełnienie jej o informacje dotyczące
zaoferowanego urządzenia do pomiaru objętościowego natężenia przepływu ścieków,
stanowiłoby naruszenie naczelnych zasad zamówień publicznych, tj. zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Mając na uwadze wszystko powyższe, Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie i na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz na podstawie
§ 3 pkt 1 i 2 lit. a) i § 5 ust. 3 pkt
1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), zaliczając w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania oraz zasądzając od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 806 zł
stanowiącą uzasadnione koszty postępowania poniesione z tytułu dojazdu pełnomocników
Zamawiającego na rozprawę.
Przewodniczący: ……………………………….………