Sygn. akt: KIO 1934/19
WYROK
z dnia 15
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15
października 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 września 2019 r. przez
wykonawc
ę Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła 11 39A, 31-864 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez „Kutnowski Szpital Samorządowy” Sp. z o.o.
w Kutnie, ul. Kościuszki 52, 99-300 Kutno
przy udziale wykonawcy Konsultant IT Sp. z o.o., ul. Romana Maya 1, 61-
371 Poznań
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
1. oddal
a odwołanie
2. k
osztami postępowania obciąża Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła 11 39A,
864 Kraków i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła 11 39A, 31-864 Kraków tytułem wpisu
od o
dwołania;
zasądza od wykonawcy Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła 11 39A, 31-864
Kraków na rzecz „Kutnowski Szpital Samorządowy” Sp. z o.o. w Kutnie,
ul. Kościuszki 52, 99-300 Kutno kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych
(t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843)
na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1934/19
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego na:
Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej w Kutnowskim
Szpitalu Samorządowym sp. z o.o.”; zostało wszczęte ogłoszeniem w ogłoszeniem
opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24.04.2019 r. pod nr
2019/S 080-191435 przez
„Kutnowski Szpital Samorządowy” Sp. z o.o. w Kutnie,
ul. Kościuszki 52, 99-300 Kutno zwana dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 18.09.2019 r.
Zamawiający przekazał protokół z prezentacji próbki Comarch
Healthcare S.A., Al. Jana Pawła 11 39A, 31-864 Kraków zwanej dalej: „Comarch Healthcare
S.A.
” albo „Odwołującym”. W jego ramach, na etapie prezentacji, Comarch Healthcare S.A.
dokonał zastrzeżeń w zakresie pkt 17 i 19 tabela 1 załącznika nr 10 do SIWZ. W tym samym
dniu protokół otrzymał także Wykonawca Konsultant IT Sp. z o.o., ul. Romana Maya 1,
371 Poznań zwana dalej: „Konsultant IT Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”.
W dniu 30.09.2019 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
Comarch Healthcare S.A.
wniosło odwołanie na czynność z 18.09.2019 r. Kopie odwołania
Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-mailem). Zarzucił naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 oraz w zw. z art. 7 ust. 1
i 3 Pzp oraz § 13 ust. 1 Rozporządzenia ministra rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o udzielen
ie zamówienia, poprzez błędną ocenę, iż zaprezentowana w dniu 18.09.2019 r.
przez Wykonawcę próbka nie spełnia wymogów opisu przedmiotu zamówienia zawartych
w Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SIWZ”, w szczególności
w Załączniku nr 10 do SIWZ, w szczególności wymóg zawarty w Tabeli nr 1 Funkcje
wymagane pkt 17 i 19 dot. zakresu Monitorowania bólu, co zgodnie z pkt 16 Załącznika nr 10
do SIWZ ma skutkować odrzuceniem oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp, a z ostrożności
2) art. 26 ust. 3 i 4, ewentualnie ust. 2f Pzp, poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego
do wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentu co do próbki w wyżej wymienionych zakresach
(przy czym ze względu na to, iż Zamawiający w SIWZ nie wskazał jednoznacznie, jaki
charakter ma próbka systemu - czy jest ona elementem treści oferty czy dokumentem,
o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, w przypadku przyjęcia, iż próbka była treścią oferty
należy zarzucić zaniechanie w zakresie wezwania, o którym mowa w art. 87 ust. 1 Pzp).
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności oceny prezentacji próbki z 18.09.2019 r.,
2) ponownej oceny prezentacji próbki z 18.09.2019 r.,
3) ustalenia, iż zaprezentowana w dniu 18.09.2019 r. przez Wykonawcę próbka spełnia
wymogi opisu przedmiotu
zamówienia zawarte w SIWZ, w szczególności w Załączniku nr 10
do SIWZ, w szczególności wymóg zawarty w Tabeli nr 1 Funkcje wymagane pkt 17 i 19 dot.
zakresu Monitorow
ania bólu - i odzwierciedlenia tych ustaleń w stosownym sprostowaniu do
Protokołu z przeprowadzonej prezentacji próbki Wykonawcy z dnia 18.09.2019 r.
Zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego
, którego wartość przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. Przedmiotem zamówienia jest modernizacja sieci
teleinformatycznej, dostawa i wdrożenie Infrastruktury sprzętowej i oprogramowania ZSl
w ramach projektu pn. w ramach projektu
„Wdrożenie elektronicznej dokumentacji
medycznej w Kutnowskim Szpitalu Samorządowym” realizowanego w ramach Oś
priorytetowa VII infrastruktura dla usług społecznych, Działanie VII.1 technologie
informacyjno-komunikacyj
ne, Poddziałanie VII.1.2 Technologie informacyjno-komunikacyjne
przez Kutnowski Szpital Samorządowy Spółka z o.o. w Kutnie, na podstawie Umowy
o dofinansowanie projektu Nr UDA- RPLD.07.01.02 - 10-0044/17-00 w ramach Regionalnego
Pr
ogramu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone pod nazwą: Wdrożenie elektronicznej
dokumentacji medycznej w Kutnowskim Szpitalu Samorządowym Sp. z o.o. Postępowanie
jest drugim postępowaniem dotyczącym w/w zamówienia - w poprzednim postępowaniu
trzech Wykonawców wniosło odwołania wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, które zostały uwzględnione przez Zamawiającego. Zamawiający unieważnił
pierwsze postępowanie dotyczące w/w zamówienia - powołując się na konieczność
modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia i ponownego oszacowania wartości zamówienia.
W niniejszym postępowaniu, które trwa od 24 kwietnia 2019 r., Zamawiający (nie licząc
wyjaśnień) 2-krotnie zmieniał Załącznik nr 10 do SIWZ - Warunki dotyczące formy
i procedury próbki:
1) zmiana Załącznika nr 10 z dnia 25 czerwca 2019 r.,
2) zmiana Załącznika nr 10 z dnia 6 sierpnia 2019 r.,
za każdym razem zmuszając Odwołującego do ponownego przygotowania odmiennej
zakresowo próbki w niniejszym postępowaniu.
Zgodnie z Załącznikiem nr 10 do SIWZ Wymagania do procedury weryfikacji i oceny
deklarowanych funkcjonalności Oprogramowania oferowanego przez Wykonawcę na etapie
oceny ofert -
Wymagania dotyczące próbki i jej weryfikacji:
Pkt 3) Próbkę należy opracować w oparciu o postanowienia niniejszego Załącznika w sposób
umożliwiający
zaprezentowanie
wszystkich
wymaganych
właściwości
zgodnie
z postanowieniami kolumny „Sposób prezentacji wymogu” oraz
Pkt 16) Wystąpienie jakichkolwiek okoliczności zależnych od Wykonawcy, wywołujących
skutek w postaci braku prezentacji zgodnie z postanowieniami niniejszego Załącznika,
dowo
lnego wymogu zawartego w Tabeli nr 1 będzie traktowane, jako niezgodność treści
oferty z treścią SIWZ i będzie skutkowało odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt.
2 Pzp.
Comarch Healthcare S.A. przygotował próbkę systemu zgodną z powyższymi
wyma
ganiami i Załącznikiem nr 10. W toku badania oferty Zamawiający próbował wymusić
na Oferencie swoją, niemającą oparcia w brzmieniu dokumentacji przetargowej, interpretację
zapisów Załącznika nr 10 i żądał weryfikowania funkcjonalności w inny sposób niż wynika to
z kolumny
„Sposób prezentacji wymogu”. Wykonawca podtrzymuje swoje twierdzenia
zawarte w Protokole z przeprowadzonej prezentacji próbki z 18.09.2019 r. (dalej zwany jako:
„Protokół”). Zwrócił uwagę, ze próbka systemu to jego skonfigurowany zgodnie z SIWZ
wycinek, potwierdzający że dana funkcjonalność istnieje, a Wykonawca jest w stanie
zrealizować przedmiot zamówienia. Próbka ze swojej istoty to nie cały system, którego
funkcjonalności są spełnione, co i tak Oferent potwierdził. Podczas oceny próbki
Zamawiający zakwestionował poprawność zaprezentowania poniższej funkcjonalności.
Monitorowanie bólu
Samodzielne i regularne przypominanie
pacjentom o ocenie bólu
W celu spełnienia wymogu należy
zaprezentować na pilocie sygnał w postaci
wibracji oraz świetlnej, przypominający
pacjentowi, że powinien dokonać oceny
bólu.
Zamawiający ocenił, iż próbka nie spełnia wymogów SIWZ, co zostało opisane
w Protokole:
„wykonawca nie zaprezentował funkcjonalności polegającej na samodzielnym
i regularnym przypominaniu pacjentom o ocenie bólu. Zaprezentował wyłącznie sygnalizację
na pilocie -
wibracyjną i świetlną”. W protokole zostało odnotowane stanowisko Oferenta,
gdzie zostało potwierdzone, że zaprezentowane zostało wymaganie zgodne z SIWZ,
w szczególności z narzuconym przez Zamawiającego scenariuszem prezentacji, czyli
zaprezentowany na pilocie sygnał w postaci wibracji oraz świetlny przypominający
pacjentowi o ocenie bólu. Prezentacja próbki przez Wykonawcę w 100% oddaje opis
sposobu prezentacji określony przez Zamawiającego czyli: „W celu spełnienia wymogu
należy zaprezentować na pilocie sygnał w postaci wibracji oraz świetlnej, przypominający
pacjentowi, że powinien dokonać oceny bólu.” Niezrozumiałym jest więc decyzja
Zamawiającego o zakwestionowaniu próbki w zakresie ww. funkcjonalności. Zamawiający
żądał tu wyjścia poza scenariusz prezentacji i pokazania „samodzielnego” i „regularnego”
przypomnienia pacjentom o ocenie bólu, przy czym scenariusz prezentacji próbki nie
przewidywał żadnej innej prezentacji niż prezentacja sygnału wibracyjnego lub świetlnego.
Podkreślić należy, iż Zamawiający w SIWZ nie sprecyzował, czym ma być „samodzielne
i regularne” przypominanie, natomiast na prezentacji Oferent pokazał, że w systemie jest
możliwość przypominania „samodzielnego” poprzez użycie takiej funkcji z poziomu HIS oraz
to, że można stworzyć harmonogram regularnych przypomnień generowany z systemu HIS.
Trzeba w tym miejscu wyraźnie podkreślić, iż było to wykroczenie poza scenariusz
prezentacji próbki, bo ten przewidywał jedynie prezentację sygnału wibracyjnego
i świetlnego.. Wskazać należy, iż jeśli Zamawiający miał intencję czy zamiar, aby tę
funkcjonalność weryfikować wg innego scenariusza, winien był ten zamiar był jasno
i precyzyjnie wyartykułować w SIWZ. Nic nie stało na przeszkodzie temu, aby Zamawiający
wymagał na prezentacji próbki ustawienia określonych interwałów czasowych przypomnień
cz
y przedstawienia procedury w tym zakresie. Zamawiający jednak był zobligowany do
wskazania takiego scenariusza w SIWZ, czego jednak nie uczynił. Wykonawca nie może być
zmuszony do prezentacji próbki w sposób niezgodny ze scenariuszem, a Zamawiający nie
ma
uprawnienia do modyfikacji scenariusza prezentacji próbki podczas samej prezentacji.
Dodatkowo Zamawiający zakwestionował poprawność zaprezentowania poniższej
funkcjonalności:
Integracja z tabletem
do zbierania zgód
pacjentów
Dwukierunkowa integracja z systemem
medycznym
HIS
w
zakresie
funkcjonalności. W aplikacji HIS można
wybrać w kontekście pacjenta zgodę do
wypełnienia.
Na
tablecie
zostanie
wyświetlony odpowiedni formularz do
zebrania zgody od pacjenta (Załącznik Nr
2b
– Wzory dokumentów do OPZ). Pacjent
odpowiada na serie pytań prezentowanych
na tablecie wyrażając lub nie zgodę. W
ostatnim kroku pacjent na tablecie składa
podpis potwierdzając udzielone wcześniej
informacje.
Po
zakończeniu
zostaje
utworzony
dokument
podpisany
kwalifikowanym
lub
niekwalifikowanym
podpisem cyfrowym zawierający informację
oraz podpis złożony przez pacjenta.
Administrator ma możliwość tworzenia
własnych zgód dla pacjentów oraz
zbieranych
przy
pomocy
tabletu
do
zbierania zgód pacjenta
W
celu
prezentacji,
na
podstawie
okr
eślonego
wymagania,
należy
zaprezentować proces uzyskania zgody od
pacjenta, dla zgody: Fm-S-11_Swiadoma
zgoda na znieczulenie anestezjologiczne.
Po zakończeniu procesu, wskazana zgoda,
powinna być zaprezentowana z poziomu
systemu HIS wraz z autoryzacją podpisem
cyfrowym użytkownika.
Zamawiający zakwestionował poprawność zaprezentowanej funkcjonalności uznając,
ze nie spełnia ona wymagań SIWZ i odnotował w Protokole: „wykonawca nie zaprezentował
dwukierunkowej integracji polegającej na braku prezentacji treści zbieranej zgody na
dedykowanym tablecie. Wykonawca treść zbieranej zgody zaprezentował tylko i wyłącznie
na monitorze komputera.”
Przede wszystkim nie polega na prawdzie, iż wykonawca nie zaprezentował
dwukierunkowej integracji, gdyż po zakończeniu procesu, wskazana zgoda, została przez
Wykonawcę zaprezentowana z poziomu systemu HIS wraz z autoryzacją podpisem
cyfrowym użytkownika. W odniesieniu do drugiej części zarzutu, nie sposób się z nim
zgodzić, jeśli weźmie się pod uwagę zapis dotyczący „sposobu prezentacji wymogu”, który
znowu w 100% został spełniony przez Oferenta, czyli: „W celu prezentacji, na podstawie
określonego wymagania, należy zaprezentować proces uzyskania zgody od pacjenta, dla
zgody: Fm-S-11_Swiadoma zgoda na znieczulenie anestezj
ologiczne. Po zakończeniu
procesu, wskazana zgoda, powinna być zaprezentowana z poziomu systemu HIS wraz
z autoryzacją podpisem cyfrowym użytkownika.”
Zgodnie z powyższym cytatem z dokumentacji przetargowej w ogóle sposób
wyświetlenia treści zbieranej zgody nie był elementem opisu w kolumnie „sposób prezentacji
wymogu” - a w konsekwencji oczywistym jest, że nie mógł być weryfikowaną przez
Zamawiającego cechą próbki. Ponownie - Zamawiający mógłby tę cechę próbki weryfikować
- gdyby jedn
oznacznie wyraził takie życzenie w SIWZ. Wszelkie próby rozszerzenia sposobu
weryfikacji próbki na etapie prezentacji (co uczynił Zamawiający) należy ocenić jako
niezgodne z SIWZ i dyrektywą nakazującą jednoznaczne sformułowanie postanowień SIWZ,
a w konse
kwencji zasługujące na dezaprobatę. Wykonawca zaprezentował proces uzyskania
zgody dla pacjenta dla zgody Fm-S-
11. Po zakończeniu procesu zebrana zgoda była
zaprezentowana z poziomu systemu HIS wraz z autoryzacją podpisem cyfrowym zarówno
pacjenta, jak i u
żytkownika (lekarza).
Należy tu zwrócić uwagę, że to Zamawiający podał przykładowy dokument zgody Fm-
S-
11_Świadoma zgoda na znieczulenie anestezjologiczne, która to w swojej treści nie odnosi
się do żadnych formularzy w postaci pytań czy ankiety dla Pacjenta, dlatego też nie jest
zasadne wypełniania żadnych ankiet przez pacjenta na tablecie, gdyż ten formularz po
prostu takich pól nie zawiera. Jest to jedynie zgoda pacjenta wg standardowego
ustrukturyzowanego formularza zgody Fm-S-
11 i jedyną rzeczą, jaką pacjent robi - to składa
swój podpis potwierdzający wyrażenie zgody na znieczulenie anestezjologiczne. Oferent
potwierdza, że w oferowanym systemie wyżej opisana funkcjonalność się znajduje i zostanie
ona w taki sposób wdrożona w ramach realizacji umowy. Oferent wskazuje, iż próbka została
zaprezentowana zgodnie z narzuconym przez Zamawiającego sposobem prezentacji
wymogu. Gdyby Zamawiający wyobrażał sobie inne ścieżki prezentacji tego wymagania, lub
chciał zweryfikować inne jego elementy niż te wskazane we sposobie prezentacji wymogu, to
powinien to jasno opisać tak jak uczynił to w innych punktach scenariusza tej prezentacji.
Dla przykładu gdyby Zamawiający chciał zweryfikować funkcjonalność z pominięciem
opisu sposobu prezentacji, przerzucając na Wykonawcę konieczność wykazania w pełni
danego wymogu, to miał taką możliwość i co więcej - z tej możliwości skorzystał w innych
punktach w Tabeli nr 1, gdzie w sposobie prezentacji znalazł się opis: „Prezentacja zgodnie
z treścią wymogu”. Skoro Zamawiający nie użył tego stwierdzenia i wprowadził określony
sposób prezentacji co do wymogu, to oczywistym jest przyjęcie, że wystarczające dla
pozytywnej weryfikacji próbki jest zrealizowanie scenariusza prezentacji. Zamawiający nie
może na prezentacji próbki modyfikować sposobu prezentacji wymogu, zgodnie ze swoimi
wyobrażeniami (czy nawet uzasadnionymi potrzebami!), których nie wyartykułował w SIWZ.
Zamawiający był zobligowany do posłużenia się swoim własnym scenariuszem w celu
weryfikacji próbki. Wykonawca, który składa próbkę razem z ofertą, nie może być zmuszany
do antycypowania różnych scenariuszy czy sposobów prezentacji danego wymogu -
Wykonawca ma przygotować próbkę zgodnie z narzuconym przez Zamawiającego
sposobem prezentacji próbki. Ustalony w SIWZ sposób prezentacji wymogu wiąże nie tylko
Wykonawcę, ale też autora dokumentacji przetargowej - Zamawiającego.
Należy też wskazać, iż ewentualna negatywna ocena próbki - ustalenie, iż nie spełnia
ona wymogów SIWZ - jest przedwczesne, pochopne i świadczy o tym, że komisja
dokonująca oceny nie była obiektywna, nie zachowuje zasady równego traktowania
wykonawców i nie kieruje się jednoznacznymi postanowieniami SIWZ, albowiem
Zamawiający dokonał tej czynności bez uprzedniego wezwania Odwołującego do
stosownych wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentu próbki. Zdaniem Odwołującego nie jest
wystarczające stwierdzenie przez Zamawiającego w toku prezentacji, iż Zamawiający miał w
odniesieniu do danego wymagania
„co innego na myśli”, aby stwierdzić, iż próbka została
przygotowana ni
ezgodnie z SIWZ. Zamawiający miał obowiązek zbadać, jak i dlaczego
Odwołujący zrozumiał treść SIWZ w stosownym trybie, a dopiero ustalenie, iż rozumienie
przez niego SIWZ jest nieuprawnione -
biorąc pod uwagę narzuconą przez Zamawiającego
treść specyfikacji - mogłoby dać asumpt do poczynienia niekorzystnych dla Wykonawcy
ustaleń co do oceny próbki. W rezultacie należy stwierdzić, iż kwestionowana niniejszym
odwołaniem czynność Zamawiającego będzie prowadzić do wyboru wykonawcy niezgodnie z
przepisami ustawy
. Mając na uwadze sformułowane zarzuty i argumentację na ich poparcie,
niniejsze odwołanie zasługuje na uwzględnienie. Odwołujący zastrzega możliwość
przedstawienia dodatkowej argumentacji oraz wskazania dalszych dowodów w piśmie
procesowym lub w trakcie rozprawy.
Zamawiający w dniu 30.09.2019 r. wezwał (na stronach internetowej Zamawiającego)
wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 ust.1 Pzp, uczestników postępowania przetargowego
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 02.10.2019 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) GE
Konsultant IT Sp. z o.o.
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wnosząc o oddalanie odwołania. Kopia zgłoszenia została przekazana
Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
W dniu 14.10.2019 r. (e-mailem)
Zamawiający wobec wniesienia odwołanie
do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie,
w której wnosił o oddalenie w całości odwołanie. Kopia została przekazana Odwołującemu
i Przystępującemu. Odwołujący przedstawił odmienną od Zamawiającego ocenę próbki
w dwóch aspektach, tj. monitorowanie bólu oraz integracja z tabletem do zbierania zgód
pacjentów. Zamawiający stwierdził, że Zaprezentowana argumentacja w tym zakresie przez
Odwołującego stanowi jedynie polemikę z prawidłowo dokonaną oceną próbek przez
Zamawiającego - o czym w dalszej części odwołania. Zamawiający prowadzi postępowanie o
udzielnie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem jest wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Celem projektu jest
wdrożenie elektronicznych usług medycznych, zapewniających możliwość nieograniczonej
komunikacji pomiędzy szpitalem, a pacjentami oraz pomiędzy szpitalem, a innymi
podmiotami sektora ochrony zdrowia. Projekt zakłada wdrożenie systemu wspomagającego
zarządzanie, w skład którego będą wchodzić zintegrowane systemu/moduły dziedzinowego
oprogramowania aplikacyjnego (np. HIS, HRP, integracja z HIS, PA CS, LIS, inne),
udostępniającego funkcjonalności szczegółowo opisane w opisie przedmiotu zamówienia.
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia przyjął jasną i naczelną zasadę zgodną
z przepisami ustawy, aby opisać przedmiot zamówienia w sposób maksymalnie oddający
stan faktyczny oraz zapotrzebowanie Zamawiającego. Całe rozwiązanie miało być gotowe,
działające na dzień składania ofert. Nie mogło być w fazie budowy, testowania czy
projektowania. Przedmiotowy stan faktyczny był już kilkukrotnie przedmiotem oceny
zgodności przyjętych rozwiązań oraz procedur oceny przez Izbę (KIO). Izba jednoznacznie
stwierdziła, że żądania aby oferowane rozwiązanie było gotowe do wdrożenia i zapewniało
realizację wszystkich wymaganych w S1WZ funkcjonalności, jest w pełni zasadne. KIO
jednoznacznie podkreśliła, że słusznym prawem Zamawiającego jest oczekiwanie
i wskazanie kompletnego rozwiązania, którego poprawność będzie można zweryfikować na
etapie składania ofert, między innymi w drodze oceny próbek. Zarzuty nie zasługują na
uwzględnienie i są bezzasadne. Pomimo zarzucenia szeregu przepisów ustawy, w istocie
zarzuty sprowadzają się do odmiennej od Zamawiającego oceny próbek oraz stanowią
nieudolną próbę polemiki z prawidłowymi decyzjami Zamawiającego oraz dokonanej przez
niego interpretacji treści SIWZ i wynikających z nich obowiązków. Podniósł, że
kwestionowa
ne wymagania w zakresie prezentacji, jakości i funkcjonalności próbek było od
zawsze zawarte w specyfikacji przetargowej. Regulamin próbki jest jednoznaczny. W świetle
P
kt 1 Załącznika m: 10: „Zamawiający przeprowadza prezentację celem weryfikacji, czy za
deklarowane przez Wykonawcę w formularzu ofertowym funkcjonalności oferowanego
Systemu są zgodne ze stanem faktycznym (Tabela nr 1) oraz dokonania oceny
punktowanych w ramach kryterium oceny ofert: (Tabela nr 2)”. Poza tym, z punktów 14 i 15
jasno wynika,
że zamysłem Zamawiającego jest realne sprawdzenie czy dane wymaganie
(funkcjonalność) jest realizowane, a nie tylko i wyłącznie weryfikacja określonej
w scenariuszu prezentacji. W
tym miejscu warto przytoczyć pkt 14 i 15 Załącznika:
Zamawiający ma prawo żądać zmodyfikowania wartości parametrów, bądź danych
wprowadzanych do systemu na wartości podane przez niego, celem sprawdzenia czy
demonstrowana funkcjonalność nie jest przez Wykonawcę symulowana.
Zamawiający ma prawo zadawać pytania Wykonawcy w zakresie prezentowanych
wymogów funkcjonalnych mające na celu ustalenie czy dana funkcjonalność jest
rzeczywiście realizowana
Wszyscy wykonawcy mieli za zadanie zaprezentowanie zaoferowanych (działających)
funkcjonalności, w tym kontekście nie sposób zgodzić się z argumentacją Odwołującego,
który twierdzi, że na prezentacji wystarczyło pokazać wyłącznie zadania określone
w kolumnie sposób prezentacji wymogu. W takim razie po co w regulaminie próbki znalazła
s
ię kolumna wymaganie? Tok rozumowania Odwołującego powodowałby, że w zasadzie
prezentacja próbki byłaby iluzorycznym sposobem oceny zgodności oferowanego
rozwiązania z wymaganiami Zamawiającego co jest sprzeczne z istotą i celowością
przeprowadzenia próbki, której zasadność żądania jest jasno i precyzyjnie opisana
w przepisach.
Tablet do zbierania zgód pacjentów
W zakresie funkcjonalności tabletu do zbierania zgód pacjentów, wymaganie
w specyfikacji i na próbce sformułowano następująco: „Dwukierunkowa integracja
z systemem medycznym HIS w zakresie funkcjonalności: W aplikacji HIS można wybrać
w kontekście pacjenta zgodę do wypełnienia. Na tablecie zostanie wyświetlony odpowiedni
formularz do zebrania zgody od pacjenta (Załącznik Nr 2b - Wzory dokumentów do OPZ).
Pacjent odpowiada na serie pytań prezentowanych na tablecie wyrażając lub nie Zgodę.
W ostatnim kroku pacjent na tablecie składa podpis potwierdzając udzielone wcześniej
informacje. Po zakończeniu zostaje utworzony dokument PDF podpisany kwalifikowanym lub
niekwalifikowanym podpisem cyfrowym zawierający informację oraz podpis złożony przez
pacjent. Administrator ma możliwość tworzenia własnych zgód dla pacjentów oraz
zbieranych przy pomocy tabletu do zbierania zgód pacjenta.”.
Sposób prezentacji wymogu na próbce:
„W celu prezentacji, na podstawie określonego wymagania, należy zaprezentować proces
uzyskania zgody od pacjenta, dla zgody: Fm-S-
11_Świadoma zgoda na znieczulenie
anestezjologicznie. Po zakończeniu procesu, wskazana zgoda, powinna być
zaprezentowana z poziomu systemu HIS wraz z autoryzacją podpisem cyfrowym
użytkownika.”
W powyższym kontekście nie budzi żadnych wątpliwości, że sposób prezentacji
wymogu odnosi się wprost do zamieszczonego na próbce wymagania, jednocześnie
bezspornym jest:, że Zamawiający oczekuje, aby treść zgody została wyświetlona na
tablecie, po czym została podpisana przez pacjenta i umieszczona w systemie HIS. Na
prezentacji przedstawiono rozwiązanie, gdzie treść zgody została wyświetlona na ekranie
monitora, a na tablecie pacjent miał złożyć tylko podpis, który następnie zesrał dołączony do
wyświetlanej na ekranie treści. Zaprezentowane przez Odwołującego rozwiązanie, jest
kompletnie rozbieżne z oczekiwaniami Zamawiającego, opisanymi w specyfikacji, jest
nieergonomiczne, w praktyce nie do wykorzystania w szpitalu. Należy w tym miejscu
wyobrazić sobie sytuację, gdzie użytkownik (najczęściej lekarz lub pielęgniarka) odwracają
co chwilę monitor żeby pokazać zgodę pacjentowi, trzeba pamiętać, że często jest
zbieranych wiele zgód w jednym czasie. Kolejne nasuwające się pytanie, to co ze zgodami
wielostronicowymi, kto będzie przewijał te strony pacjentowi, a co w sytuacji gdy pacjent
będzie chciał wrócić do poprzedniej strony? Wiele z wymaganych zgód (określonych
w specyfikacji przetargow
ej), zawiera szereg pytań TAK/NIE, w jaki sposób pacjent miałby
udzielić tych odpowiedzi? Widać wyraźnie, że Odwołujący prezentując tablet właściwie tylko
do zbierania podpisów od pacjentów, jako rozwiązanie które zaoferował, zupełnie nic
rozumie jak w rzeczywistości funkcjonują procesy uzyskiwania zgód od pacjentów. Tak więc
zaprezentowane przez Odwołującego rozwiązanie w żaden sposób nic spełnia ani warunków
SIWZ ani oczekiwań Zamawiającego, nie odzwierciedla specyfiki i realiów funkcjonowania
podmiotu medycznego.
Pilot do monitorowan
ia bólu.
Wymaganie w specyfikacji i na próbce: „Samodzielne i regularne przypominanie pacjentom
o ocenie bólu.”.
Samodzielnie, samodzielny -
definicja wg słownika języka polskiego PWN:
1. «udający sobie radę, nie potrzebujący pomocy»
2.«powstały bez czyjejś pomocy, czyjegoś wpływu, wykonany niezależnie przez kogoś»
Wobec kwestionowania przez Odwołującego dokonanej oceny, należy w pierwszej kolejności
zdefiniować pojęcie regularnie, regularne. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego
PWN, pojęcie to oznacza powtarzający się w ściśle określonych lub jednakowych odstępach
czasu.
Sposób prezentacji wymogu na próbce:
„W celu spełnienia wymogu należy zaprezentować na pilocie sygnał w postaci wibracji oraz
świetlnej, przypominający pacjentowi, że powinien dokonać oceny bólu”.
Zamawiający potwierdził, że Odwołujący zaprezentował na pilocie sygnał w postaci
wibracji oraz świetlny. Wymaganie było jednak szersze, pacjenci powinni być samodzielnie
i regularnie powiadamiani o konieczności dokonania oceny bólu. Odwołujący nie
zaprezentował przypomnienia dla pacjenta wyzwolonego automatycznie (samodzielnie)
przez system. Zaprezentował jedynie przypomnienie, które zostało wyzwolone ręcznie przez
użytkownika z poziomu systemu. Zakładając, że Odwołujący zaprezentował zaoferowane
rozwiązanie, należy przyjąć iż rozwiązanie to jest niezgodne ze specyfikacją, gdyż wymusza
na użytkownikach (w praktyce pielęgniarkach) przypominanie pacjentom o konieczności
dokonania oceny bólu. poprzez ręczne uruchamianie odpowiednich przycisków w systemie.
Zamawiający po to zdecydował się na zamówienie systemu do monitorowania bólu, aby
miedzy innymi odciążyć personel od żmudnego obowiązku zbierania informacji o bólu.
Założenie jest takie, aby proces ten był maksymalnie zautomatyzowany i działał niejako
w tle, bez angażowania użytkowników. Z przeprowadzonej prezentacji widać, iż Odwołujący
nie potwierdził oczekiwanych funkcjonalności dotyczących samodzielnego i regularnego
przypominania pacjentom o koniec
zności dokonania oceny bólu. Tak więc i w tym zakresie
zaprezentowane przez Odwołującego rozwiązanie w żaden sposób nie spełnia ani warunków
SIWZ ani oczekiwań Zamawiającego, nie odzwierciedla specyfiki i realiów- funkcjonowania
podmiotu medycznego.
Podsum
owując, próbka miała potwierdzić że dostarczony system działa, jest gotowy
do wdrożenia i spełnia określone w' specyfikacji funkcjonalności. Bezspornie
przeprowadzona prezentacja nic potwierdziła zadeklarowanych przez Comarch Healthcare
S.A.
funkcjonalności w dwóch punktach. Zupełnie niewiarygodnie w tym kontekście brzmi
tłumaczenie Odwołującego, że spełnia wszystkie zadeklarowane funkcjonalności, ale nie
skonfigurował ich na próbce, gdyż tak zinterpretował scenariusz. Ustawa Pzp daje
uprawnienia Wykonawcy
aby rozwiać wszelkie ewentualne wątpliwości co do interpretacji
zapisów dokumentacji przetargowej - SIWZ. Co więcej, nie bez znaczenia jest fakt, że dla
innych Wykonawców biorących udział w postępowaniu wszelkie zapisy zostały
zinterpretowane w sposób zrozumiały i zgodny z wymogami ustawowymi oraz
rozporządzeniami. Dziwi więc postawa Comarcb Healthcare S.A., który uznając siebie za
profesjonalnego Wykonawcę, „na siłę” próbuje udowodnić, Zamawiającemu, że jego produkt
spełnia zadeklarowane funkcje podczas gdy przeprowadzona prezentacja wskazała zupełnie
coś innego. Produkt Comarch Healthcare S.A. nie spełnia wymagań SIWZ w tym
postępowaniu co zostało bezsprzecznie udowodnione podczas prezentacji.
Prezentacja próbki jest sposobem zbadania cech przedmiotu składającego się na ofertę.
Przepis art. 25 ust. 1 Pzp stanowi, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający
może żądać od wykonawców wyłącznic oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania. Zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ
lub zaproszeniu do składania ofert - oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego. Próbka przewidziana została w przepisach rozporządzenia w sprawne
rodzajów dokumentów, gdzie w § 6 ust. 1 pkt 1 wskazano, że w celu potwierdzenia, że
oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym
przez zamawiającego. Zamawiający może żądać w szczególności próbek.
Próbka, a w konsekwencji - przeprowadzenie prezentacji jej cech i właściwości oraz
działania, sprawdzenie walorów- oferowanego przedmiotu, czy zbadanie umiejętności osób
może służyć ustaleniu zgodności przedmiotu oferty z SIWZ (art. 89 ust. 2 Pzp), sprawdzeniu
jego szc
zegółowych parametrową cechy tego przedmiotu według przyjętych kryteriów
pozacenowych, a wreszcie -
zbadaniu, czy oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi
odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego. W kontekście powyższych
uwag zarzuty naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 w z w. z art. 29 ust. 1 i 2
oraz w z w. z art. 7 ust. 1 i 3 Pzp oraz § 13 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia
26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wyk
onawcy w postępowaniu o udzielane zamówienia jawią się jako bezzasadne i wynikają
jedynie z odmiennego interpretowania zaistniałego stanu faktycznego.
Podkreślił, że próbka nie podlega uzupełnieniu i nie ma możliwości jej powtórzyć.
W orzeczn
ictwie uznawano, że jeśli próbka, procedura jej badania została w SIWZ
przewidziana w celu ustalenia spełnienia wymogów, które podlegają ocenie punktowej
w wyznaczonym kryterium oceny ofert pod względem jakościowym, nosi ona cechy oferty,
zaś próbka w takim wypadku nie podlega uzupełnieniu (wyrok KIO z 07.04.2014 r., sygn. akt:
KIO 544/15, KIO 555/14). Podobnie jest, gdy za pomocą próbki wyrażana jest treść
dotycząca oferowanego przedmiotu (wyrok KIO z 03.04.2014 r., sygn. akt: KIO 559/14).
W przedmiotowym postępowaniu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że
złożone wraz z ofertą próbki podlegają uzupełnieniu oraz, że możliwe jest zastosowanie art.
26 ust. 3 i 4 Pzp w przypadku dopatrzenia się pewnych niedoskonałości lub braków
w złożonym asortymencie. Próbki, oprócz sprawdzenia zgodności z przedmiotem
zamówienia i opisanymi w SIWZ wymaganiami Zamawiającego, stanowiły element oceny
oferowanego asortymentu (spełnienie warunków SIWZ). Tym samym wezwanie do
uzupełnienia próbek służyłoby usunięciu stwierdzonej niezgodności treści oferty z treścią
wynikającą z SIWZ i dawałoby wykonawcy możliwość wpływu na ocenę jakości oferowanych
produktów po terminie składania ofert i po zapoznaniu się z zawartością ofert
konkurencyjnych, co uznać należy za niedopuszczalne. Uzupełnienie skutkowałoby także,
niedopuszczalną zmianą treści oferty (podobnie: wyrok KIO z 17.09.2015 r., sygn. akt: KIO
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z przedstawionymi
poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron oraz
Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co
następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego
złożenia. Odwołujący, działał w swoim interesie miał bowiem podstawy do wniesienia
odwołania, gdyż ewentualne oczekiwanie na wynik postępowania mogłoby skutkować
uznaniem ewentualnego odwołania za spóźnione. Nadto, w konsekwencji braku zastrzeżeń
w protokole oraz braku
wniesienie odwołania na ocenę próbki Odwołującego podczas
prezentacji
mogło to skutkować odrzuceniem oferty, które mogło być uznane za skuteczne.
Zgodnie bowiem, z pkt 1.16 załącznika nr 10 do SIWZ /Wymagania do procedury weryfikacji
i oceny deklarowanych funkcjonalności Oprogramowania oferowanego przez Wykonawcę na
etapie oceny ofert/ -
„Wystąpienie jakichkolwiek okoliczności zależnych od Wykonawcy,
wywołujących skutek w postaci braku prezentacji zgodnie z postanowieniami niniejszego
Załącznika, dowolnego wymogu zawartego w Tabeli nr 1 będzie traktowane, jako
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ i będzie skutkowało odrzuceniem oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp.”. W wypadku potwierdzenia się zarzutów
i uwzględnienia odwołania, ofercie Odwołującego nie groziłoby odrzucenie, po jej sanowaniu,
i podlegałaby ocenie, miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Jednocześnie odnosząc się do wątpliwości Przystępującego z rozprawy Izba
podkreśla z w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z tzw. odwołaniem
wobec innych cz
ynności (z art. 182 ust. 3 pkt 1 Pzp). Bieg terminu w takim wypadku
następuje od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było
powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę do jego wniesienia.
W rezultacie wniesienie odwołania na ocenę prezentacji próbki z 18.09.2019 r. było jak
najbardziej uprawnione i dopuszczalne. Izba także nie podziela stanowiska Przystępującego,
że odwołanie nie dotyczy czynności, ale tylko ustaleń faktycznych. W tym zakresie, uznając
że kwestionowana są ustalenia, ale w ramach innej czynności (art. 182 ust. 3 pkt 1 Pzp)
oceny
prezentacji próbki z 18.09.2019 r.
Skład orzekający Izby działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie dowody z: dok
umentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego na płytce CD.
Izba oddala wniosek o przeprowadzenie dowodu z nagrań z prezentacji uznając, że
spór dotyczy nie samego sposobu prezentacji, ale oceny rozumienia postanowień SIWZ
w zakresie pkt 17 i 19
w kontekście przeprowadzonej prezentacji próbki i dokonanej oceny.
Niniejsze nagrania nie były przekazane przez Zamawiającego wraz z dokumentacją na
płytce CD.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także złożone pisma procesowe w sprawie, stanowiska i oświadczenia stron oraz
Przystępującego złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania oraz podtrzymanych na
posiedzeniu i rozprawie zarzutów stwierdzić należy, że odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty:
1) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 oraz w zw. z art. 7 ust. 1
i 3 Pzp oraz § 13 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, poprzez błędną ocenę, iż zaprezentowana w dniu 18.09.2019 r.
przez Wykonawcę próbka nie spełnia wymogów opisu przedmiotu zamówienia zawartych
w SIWZ
, w szczególności w Załączniku nr 10 do SIWZ, w szczególności wymóg zawarty
w Tabeli nr 1 Funkcje wymagane pkt 17 i 19 dot. zakresu Mo
nitorowania bólu, co zgodnie
z pkt 16 Załącznika nr 10 do SIWZ ma skutkować odrzuceniem oferty Odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, a z ostrożności
2) art. 26 ust. 3 i 4, ewentualnie ust. 2f Pzp, poprzez zaniechanie wezw
ania Odwołującego
do wyjaśnień lub uzupełnienia dokumentu co do próbki w wyżej wymienionych zakresach
(przy czym ze względu na to, iż Zamawiający w SIWZ nie wskazał jednoznacznie, jaki
charakter ma próbka systemu - czy jest ona elementem treści oferty czy dokumentem,
o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, w przypadku przyjęcia, iż próbka była treścią oferty
należy zarzucić zaniechanie w zakresie wezwania, o którym mowa w art. 87 ust. 1 Pzp).
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności należy przywołać stan faktyczny wynikający z treści odwołania
oraz odpowiedzi na odwołanie, a zwłaszcza przywołana tam wielokrotnie treści tabeli nr 1
w załączniku nr 10/
Warunki doty
czące formy i procedury Próbki w przetargu
nieograniczonym Na Wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej w „Kutnowskim
Szpitalu Samorządowym” Sp. z o.o./ pkt 17 i 19 kolumny „Wymaganie” oraz kolumny
„Sposób prezentacji wymogu”. Spór dotyczył bowiem sposobu rozumienia treści tych kolumn
w kontekście tego co należało zaprezentować podczas prezentacji próbki z 18.09.2019 r.
W konsekwencji miał to przełożenie na ocenę zaprezentowanej próbki przez Odwołującego.
Odnosz
ąc się do poszczególnych kwestii w ramach rozpatrywanych zarzutów.
Biorąc pod uwagę ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 191
ust.1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała że podlega on oddaleniu.
Odnosząc się na wstępie ponownie do wątpliwości Przystępującego z rozprawy, do
których Izba odniosła się także częściowo powyżej w uzasadnieniu, zasadnym wydaje się
podniesienie że w przedmiotowym stanie faktycznym istota zarzutu była jasna i czytelna,
a ewentualne nietrafione podanie podstawy prawnej zarzutu nie może dyskwalifikować
zarzutu jako takiego, zwłaszcza w tych okolicznościach sprawy.
Względem zaś istoty spory, Izba podkreśla co następuje. W zakresie pkt 17, Izba
zwraca
uwagę, że w kolumnie „Sposób prezentacji wymogu” znajduje się sformułowanie
„przypominający pacjentowi, że powinien dokonać oceny bólu”. Nadto, jest tam także na
początku stwierdzenie: „W celu spełnienia wymogu (…)”. Odwołujący, kwestionuje, że
w ramach prezentacji próbka miała samodzielnie i regularnie przypominać pacjentowi
o ocenie bólu. Jednakże, z samego sformułowania „przypominający pacjentowi, że powinien
dokonać oceny bólu” niewątpliwie wynika, że sygnał na pilocie wibracyjny i świetlny miał
wymusić na pacjencie, aby dokonana ocena bólu miała charakter samodzielny bez udziału
personelu. Jednocześnie odniesienie zawarte w kolumnie „Sposób prezentacji wymogu”, tj.
„W celu spełnienia wymogu (…)” nie można uznać jako wyrwane z kontekstu, gdyż odnosi
się do wymagania sensu stricte. Izba wobec powyższego nie może uznać, jak oczekiwał tego
na rozprawie Odwołujący, że chodziło jedynie o sposób prezentacji wymogu, tj. ograniczenie
sposobu prezentacji wymagania d
o określonych elementów. Okoliczność, że w pkt 14, 15,
czy 16 dotyczących ERP w kolumnie „Sposób prezentacji wymogu” znajdowało się
sformułowanie „Prezentacja zgodnie z treścią wymogu” nie zmienia stanowiska Izby
w tym zakresie.
Różnica jest bowiem pomiędzy tymi postanowieniami jedynie pozorna, gdyż
ich istota sprowadza się do tego samego celu. W ocenie Izby stwierdzenie „W celu
spełnienia wymogu (…)” wymusza łączne czytanie treści kolumny „Wymagania” oraz
„Sposób prezentacji wymogu”, a ściślej „Sposób prezentacji wymogu” z uwzględnieniem
treści wymagania, poprzez jej pryzmat. W rezultacie należało zapewnić, aby sygnał na
pilocie w postaci
wibracji oraz świetlnej zapewniał nie tylko samodzielnie, ale i regularne
przypominanie pacjentom o oce
nie bólu. Jednocześnie, Izba podkreśla, że w wyroku KIO
z 21.05.2019 r., sygn. akt: KIO 817/19
kwestia pilota, monitorowania bólu pacjenta przez
pilota była przedmiotem sporu na etapie postanowień SIWZ, choć w ramach opisu
przedmiotu zam
ówienia (zał. nr 2 do SIWZ). Wskazywano tam, że: „(…) Izba nie podzieliła
poglądu, że równowarte takiemu systemowi jest bezpośrednie informowanie personelu
medycznego przez chorego o stopniu bólu. Oczywistym jest, że informacje o dolegliwościach
bólowych powinny trafiać do personelu, a kontakt chorego z pacjentami jest istotny, jednak
generowanie tych informacji w ramach zintegrowanego systemu jest bardziej efektywne.
System ten gromadzi automatycznie dane, które są dostępne dla upoważnionych osób
i mogą być przedmiotem analizy. (…)”.
W zakresie pkt 19, w ocenie Izby,
sformułowanie „na podstawie określonego
wymagania” oraz „należy zaprezentować proces uzyskania zgody od pacjenta”, czyni
argumentację Odwołującego nietrafioną. Przytoczone powyżej sformułowania odnoszą się
jednoznacznie do wymagania w zakresie wyświetlenia formularza na tablecie do zbierania
zgody od pacjenta:
„Na tablecie zostanie wyświetlony odpowiedni formularz do zbierania
zgody od pacjenta”. Inaczej mówiąc sposób prezentacji wymogu miał polegać na tym, że
należało zaprezentować proces uzyskania zgody od pacjenta na podstawie określonego
wymagania, czyli winien uwzględniać to, aby na tablecie został wyświetlony odpowiedni
formularz do zbierania zgody od pacjenta, a nie ty
lko miejsce do złożenia podpisu. W tym
zakresie, Izba przychyliła się do argumentacji Zamawiającego z odpowiedzi na odwołanie
oraz z rozprawy. Kwestie problemów technicznych przywołanych przez Odwołującego na
rozprawie nie miały charakteru niemożliwych do przezwyciężenia, czego przykładem był
Przystępujący. Wydaje się także że kwestia ewentualnego niebezpieczeństwa podważania
udzielanych zgód przez pacjenta, który nie widział tekstu podpisywanego przez siebie na
tablecie nie jest bez znaczenia dla celu jaki
emu miała służyć przedmiotowa funkcjonalność.
Stan zdrowia pacjenta jest wartością nadrzędną sama w sobie. Kwestia ewentualnego
niemożliwości dojrzenia tekstu przez pacjenta, wydaje się kwestią możliwa do
przezwyciężenia, w ostateczności taki podpis może udzielić, tak jak stanowi wzór Fm-S-11
opiekun prawny.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała że podlega on oddaleniu.
Odnosząc się ponownie do wątpliwości Przystępującego z rozprawy, do których Izba
odniosła się już wcześniej w uzasadnieniu, należy zauważyć, że Izba jest związana
zarzutem, a nie wnioskami
zawartym w odwołaniu. Nadto, podczas rozprawy Odwołujący
sformułował wniosek w zakresie drugiego zarzutu. Wnosząc o ponowne złożenie próbki oraz
jej prezentacje. Co do art. 87 ust. 1 Pzp
wnosząc o możliwość złożenia wyjaśnienia, co do
sposobu rozumienia kolumny „Sposób prezentacji wymogu”.
W zakresie
zaś meritum zarzutu, należy przychylić się do stanowiska
Przystępującego z rozprawy, że próbka w przedmiotowym postępowaniu odnosi się do treści
oferty. Zgodnie bowiem z Rozdz. VIII ust. 1 pkt 10 SIWZ:
„Zamawiający żąda złożenia wraz
z ofertą próbki zawierającej wersje demonstracyjną oferowanego oprogramowania.
Niedołączenie próbki do oferty będzie skutkowało odrzuceniem oferty. W trakcie oceny ofert
Zamawiający dokona badania wersji demonstracyjnej oprogramowania złożonego przez
Wykonawcę wraz z ofertą, poprzez przeprowadzenie prezentacji oprogramowania na
zasadach określonych w Załączniku nr 10 do SIWZ. Celem przeprowadzenia prezentacji jest
dokonanie oceny oferty Wykonawcy w ramach kryterium „Funkcjonalność (F)”.”. Z kolei
w ramach Rozdz. XIV
Opis kryteriów, Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny
ofert zostało stwierdzone, że: „ Funkcjonalności systemu (F) – 30%
„Funkcjonalności systemu” – 30% = 30pkt – Oferty w ramach tego kryterium będą oceniane
na podstawie złożonych wraz z ofertą próbek, zawierających wersję demonstracyjną
oferowanego oprogramowania, poprzez przeprowadzenie prezentacji oprogramowania przez
Wykonawcę. Zamawiający będzie oceniać spełnienie funkcjonalności dodatkowych
zaoferowanego systemu zgodnie z Załącznikiem nr 10 do SIWZ oraz wskazanych przez
Wykonawcę w Wykazie oferowanych funkcjonalności dodatkowych w Formularzu ofertowym
stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ.
Jeżeli Wykonawca zaoferuje rozwiązanie spełniające wszystkie dodatkowe funkcjonalności,
oferta otrzyma maksymalnie 30 pkt.
Ocena punktowa kryterium będzie obliczana wg wzoru:
F = (Fo / Fmax) x 30
F -
ilość punktów za funkcjonalność (max .30)
Fo -
suma „małych punktów” danego Wykonawcy
Fmax -
suma „małych punktów” Wykonawcy, który uzyskał ich największą ilość.
Małe punkty za poszczególne, oceniane parametry, wg Załącznika nr 10 do SIWZ obliczane
będą wg formuły: spełnia dany parametr – N pkt/ nie spełnia – 0 pkt”.
Nadto, dostarczony miał być system, który został przedstawiony w próbkach (pkt. 2.4
załącznika nr 10 do SIWZ). W rezultacie uzupełnienie próbki skutkowałoby de facto zmianą
oferowanego docelowego systemu
, jego parametrów, a tym samym doprowadziłoby do
niedopuszczalnej zmiany treści oferty. Jednocześnie Izba wskazuje za orzecznictwem, że
skoro próbka także służyła do: „dokonanie oceny oferty Wykonawcy w ramach kryterium
„Funkcjonalność (F)””, to nawet uznanie jej jako dokument służący w celu ustalenia
spełnienia wymogów, wyklucza możliwość uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. Izba
w tym zakresie potwierdza stanowisko Zamawiającego wyrażone w odpowiedzi na
odwołanie, jako wynikające z orzecznictwa: „(…)wskazując, że wydaje się bardziej zasadnym
przywołanie orzeczenia z dnia 17.09.2008 r., sygn. akt: KIO/UZP 919/08, gdyż odnosiło się
do postępowania jednoetapowego (przetargu nieograniczonego), w ramach którego Izba
rozważała kwestie uzupełnienia w trybie art. 26 ust.3 Pzp elementu oferty, którego status był
sporny (czy tylko na potwierdzenie spełniania przez oferowane dostawy wymagań
określonych przez Zamawiającego, czy także w celu oceny w ramach kryterium techniczno-
jakościowym). Izba wskazała, ze stosowanie art. 26 ust.3 Pzp jest niedopuszczalne, gdyż
byłoby de facto uzupełnieniem elementu oferty, czyli oferty niekompletnej o brakujący
element podlegający ocenie w ramach kryterium techniczno-jakościowym. Izba uznała, co
prawda, że w ramach ówczesnego stanu faktycznego, iż nie zaistniała sytuacja tego rodzaju,
iż Zamawiający wymagał - próbek, tak do oceny w ramach kryterium oceny ofert, jak i dla
potwierdzenia spełniania /w tym wypadku warunku przedmiotowego/ przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez Zamawiającego (czyli w
sposób zbliżony - co do zasady - jak w przedmiotowym stanie faktycznym - zarówno w celu
wykazania spełniania wymaganego warunku dotyczącego potencjału kadrowego /w tym
wypadku warunku podmiotowego/, jak i doświadczenia podlegającego punktacji w ramach
drugiego kryterium oceny ofert -
potencjału kadrowego). Przy czym zaistnienie w praktyce
takiej sytuacji, jak wskazana powyżej wymagałaby rozważenia przez Izbę
niedopuszczalności zastosowania art. 26 ust. 3 Pzp, gdyż implikacje jego zastosowania
spowodowałyby naruszenie nie tylko art. 87 ust.1, ale także art. 7 Pzp, gdyż zmianie uległyby
przedmiot oceny w ramach kryterium (za Informacją o działalności Krajowej Izby
Odwoławczej w latach 2007 i 2008 - str. 57-58).”. (za wyrokiem KIO z 12.06.2012 r., sygn.
akt: KIO 1092/12, sygn. akt: KIO 1103/12).
Z kolei wezwanie w trybie a
rt. 87 ust.1 Pzp nie sanowałoby próbki, a co najwyżej
prowadziłoby do „niebezpieczeństwa” negocjacji treści oferty w ramach udzielonych
wyjaśnień. Zaś, przedstawienie samego stanowiska jedynie w zakresie sposobu rumienia
pkt. 17 i 19 tabeli 1 załącznika nr 10 do SIWZ, jak podnosił na rozprawie Odwołujący, wobec
nie uznania stanowiska Odwołującego w zakresie pierwszego zarzutu nic nie wniosłoby co
do przedmiotu sporu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba
oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
przepisu art. 192 ust. 9 i 10 Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b oraz § 5 ust. 3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j.: Dz. U. z 2018 r. poz. 972). Izba uznała wniosek
Zamawiającego o zasądzenie kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600,00 zł,
tj. w maksymalnej kwocie dopuszc
zonej przez w/w rozporządzenie (§ 3 pkt 2 lit. b w/w
rozporządzenia).
Przewodniczący:
………………………………