Sygn. akt: KIO 1980/19
POSTANOWIENIE
z dnia 15
października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w Warszawie w dniu
października 2019 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 4
października 2019 r. przez wykonawcę J. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Galeria Czystości J. Ż. w Pile w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy J.
Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Galeria Czystości J.
Ż. w Pile kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1980/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich z siedzibą
w Warszawie
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Czyszczenie
drogowych obiektów inżynierskich i ekranów akustycznych zlokalizowanych na terenie m.st.
Warszawy
”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniki Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 24 września 2019 r. pod numerem 2019/S 184-448267. Postępowanie
prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm., dalej „ustawa
Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 4
października 2019 r. wykonawca J. Ż. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Galeria Czystości J. Ż. w Pile (dalej jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7, art. 29 ust. 1 i 2, art. 139 ustawy Pzp
oraz art. 353
i art. 354 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób, który nie jest uzasadniony potrzebami Zamawiającego, a
skutkuje jedynie naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców
oraz uregulowanie zasad świadczenia przez wykonawcę usług w sposób sprzeczny za naturą
stosunku zobowiązaniowego (przede wszystkim w sposób naruszający równowagę praw
stron) oraz zasadę współdziałania przez wierzyciela z dłużnikiem przy wykonywaniu
zobowiązania, tj.
a)
zawarcie w treści wzoru umowy (§ 7 ust. 1) wymogu: „Wykonawca w celu zapewnienia
prawidłowej realizacji Przedmiotu zamówienia ma obowiązek wystawienia co najmniej 8
brygad roboczych,
ze stanem osobowym przynajmniej 3 osoby na każdą brygadę oraz
jedną osobę na stanowisko kierownika kontraktu, zatrudnionych na umowę o pracę."
podczas gdy Zamawiający nie jest w stanie zapewnić, że zlecony przez niego na etapie
realizacji zamówienia zakres prac będzie uzasadniał konieczność zatrudnienia tak
wysokiej ilości pracowników (łącznie 25 osób), co grozi ponoszeniem przez Wykonawcę
nieuzasadnionych, nieusprawiedliwionych nakładem pracy, kosztów zatrudnienia
pracowników, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek gwarancji ze strony Zamawiającego
co do gwarantowanego, minimalnego zakresu usługi;
b)
dopuszczenie zlecania mycia ekranów akustycznych oraz usuwania graffiti także w okresie
zimowym, co -
ze względu na brak możliwości poboru w tym okresie przez Wykonawcę
wody z hydrantów miejskich - prowadzi do zamarzania wody transportowanej pojazdami,
prowadząc do uszkodzenia wykorzystywanych przez Wykonawcę urządzeń oraz do braku
możliwości usuwania graffiti ze względu na nieskuteczność dostępnych na rynku środków
chemicznych przy temperaturze poniżej 5 stopni Celsjusza;
c)
zawarcie w treści wzoru umowy (§ 4 ust. 1 i 2) wymogu, by ustanowione przez Wykonawcę
zabezpieczenie należytego wykonania umowy obowiązywało w trakcie trwającej rękojmi
w
zakresie 30 % jego wartości, podczas gdy ze względu na to, że potrzeba skorzystania
przez Zamawiającego z zabezpieczenia może dotyczyć tylko prac o charakterze trwałym,
tj. związanych z nakładaniem powłok antygraffiti, nie ma potrzeby, by Wykonawca
ustanawiał w trakcie rękojmi tak wysokie zabezpieczenie;
d)
zobowiązanie Wykonawcy do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy
w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej zgodnie z ustalonym przez
Zamawiającego wzorem, który daje Zamawiającemu podstawę do skorzystania
z zabe
zpieczenia w każdym przypadku, wyłącznie według jego własnego uznania;
e)
brak zawarcia w treści wzoru umowy oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru
Prac (dalej jako „STWiOP”) postanowień, które zobowiązywałyby Zamawiającego do
przystępowania i dokonywania odbioru wykonanych (zgłoszonych) przez Wykonawcę prac
w określonym terminie, co powoduje, że w trakcie realizacji umowy Zamawiający ma
możliwość dowolnego przedłużania terminu odbioru - ze szkodą dla Wykonawcy, który jest
uprawniony do wystawienia
faktury VAT wyłącznie na podstawie podpisanego przez strony
protokołu odbioru;
f)
zawarcie w treści STWiOP (pkt 3.2.1) wymogu: „Usuwanie graffiti, w tym wszelkiego
rodzaju malunków naniesionych różnymi technikami i farbami, markerami etc. należy
wykonywać w sposób zapewniający dokładne i efektywne ich usunięcie, nie pozostawiając
cieni, nie uszkadzając czyszczonej powierzchni i istniejących trwałych powłok
antygraffiti/antyplakat, zgodnie z instrukcją producenta użytego środka chemicznego oraz
zgodnie z instru
kcją eksploatacji poszczególnych obiektów zabezpieczonych powłoką
antygraffiti.
”, podczas gdy w większości przypadków usunięcie graffiti bez jednoczesnego
uszkodzenia (naruszenia) farby znajdującej się pod spodem jest niemożliwe;
g)
zawarcie w treści STWiOP (pkt 3.1.1, 3.5.1, 3.6.1) bezwzględnego wymogu stosowania
w
trakcie mycia ciepłej wody, podczas gdy w wielu przypadkach używanie ciepłej wody nie
jest konieczne oraz możliwe (np. ze względu na wskazania producenta określonego środka
czyszczącego), a tym samym dobór odpowiedniej, pozwalającej na prawidłowe wykonanie
prac, temperatury wody powinien być zależny od Wykonawcy, jako podmiotu
profesjonalnego;
h)
zawarcie w treści STWiOP (pkt 4.24) wymogu: „Wszystkie materiały, środki użyte do
czyszczenia oraz zabezpie
czania przed umieszczaniem graffiti i plakatów muszą posiadać
atest PZH" podczas gdy jest on nadmierny -
nie wynika z przepisów prawa, ogranicza
możliwość wykorzystania przez Wykonawcę środków, które spełniają pozostałe
wymagania Zamawiającego, a jedynie nie zostały atestowane przez ich producenta
w
Państwowym Zakładzie Higieny;
i)
brak przedstawienia w ramach opisu przedmiotu zamówienia obmiaru gzymsów
i
balustrad, na podstawie których strony będą dokonywać obmiaru wykonanych prac;
j)
zawarcie w treści wzoru umowy (§ 6 ust. 14) oraz STWiOP (pkt 4.17) wymogu:
„Wykonawca rozpocznie usuwanie graffiti i plakatów w trybie awaryjnym w czasie do 2
godzin, liczonym od momentu otrzymania zlecenia od Zamawiającego. Usługa musi zostać
wykonana i p
rzedstawiona do odbioru Zamawiającemu w czasie .... godzin, zgodnym
z
Ofertą Wykonawcy, liczonym od momentu otrzymania zlecenia od Zamawiającego.”
i
zastrzeżenie na wypadek naruszenia tego obowiązku kary umownej w wysokości 100,00
zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia, podczas gdy dochowanie przez Wykonawcę
tak krótkiego czasu rozpoczęcia usuwania graffiti i plakatów jest w większości przypadków
niemożliwe, zwłaszcza w sytuacji gdy zlecenie jest udzielane przez Zamawiającego w tzw.
godzinach szczytu (06:00-10:00 i 15:00- 19:00);
k)
zawarcie w treści STWiOP (pkt 4.29) wymogu, by szczegółowy obmiar wykonywanych
prac był dokonywany przez Wykonawcę, podczas gdy wszelkie czynności odbiorowe –
w tym obmiar powierzchni -
powinny być wykonywane przez Zamawiającego i nie powinny
być przerzucane na Wykonawcę;
l)
przyznanie w treści STWiOP (pkt 4.21) Zamawiającemu prawa do kwestionowania jakości
wykonanych prac tylko na podstawie przekazywanej przez Wykonawcę dokumentacji
fotograficznej, bez konieczności wyznaczania Wykonawcy dodatkowego terminu na
usunięcie stwierdzonych wad lub usterek, co w konsekwencji daje Zamawiającemu prawo
do obciążenia Wykonawcy karą umowną na podstawie okoliczności subiektywnych, bez
konieczności rzetelnego sprawdzenia jakości prac;
m) zawarcie w
treści wzoru umowy (§ 10) wymogu:
„Wykonawca, zawrze i będzie
kontynuował do czasu zakończenia realizacji ciążących na nim zobowiązań umowę
ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności,
związanej z przedmiotem niniejszego zamówienia o wartości sumy ubezpieczenia nie
niższej niż 1 200 000,00 zł (słownie: jeden milion dwieście tysięcy złotych).”, podczas gdy
suma tego ubezpieczenia -
kwota 1.200.000 zł - jest nadmierna i nie jest uzasadniona
potrzebami Zamawiającego, co prowadzi jedynie do ograniczenia konkurencji.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
a)
wykreślenia z treści wzoru umowy postanowienia § 7 ust. 1 zobowiązującego Wykonawcę
do zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę w trakcie realizacji zamówienia co najmniej
8 brygad roboczych składających się z 3 osób każda i wprowadzenie w to miejsce
postanowienia:
„Wykonawca w celu zapewnienia prawidłowej realizacji Przedmiotu
zamówienia ma obowiązek zatrudnić odpowiednią ilość brygad roboczych składających
się z odpowiedniej liczby pracowników oraz jedną osobę na stanowisku kierownika
kontraktu, zatrudnionych na umowę o pracę. Określenie odpowiedniej liczby brygad
roboczych i liczby pracowników należy do Wykonawcy” lub zagwarantowania Wykonawcy
miesięcznego, minimalnego i ryczałtowego wynagrodzenia za gotowość świadczenia
usług na poziomie co najmniej 100.000 zł netto/miesięcznie;
b)
wprowadzenia do treści STWiOP postanowień wykluczających możliwość wykonywania
pra
c polegających na myciu ekranów akustycznych oraz usuwaniu graffiti w temperaturze
poniżej 5 stopni Celsjusza;
c)
zmniejszenia wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie rękojmi
do wysokości 10 % jego pierwotnej wartości, zamiast wymaganych 30 %;
d)
wprowadzenia do treści wzoru gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej postanowień
uzależniających możliwość skorzystania z zabezpieczenia wyłącznie po uprzednim,
pisemnym wezwaniu Wykonawcy do usunięcia wad i usterek i wyznaczeniu w tym zakresie
term
inu do ich usunięcia (nie krótszego niż 7 dni);
e)
wprowadzenia do treści wzoru umowy i STWiOP postanowień zobowiązujących
Zamawiającego do przystąpienia do odbioru zrealizowanych przez Wykonawcę prac
niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, oraz do
zakończenia tych czynności nie później niż w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia -
pod rygorem możliwości wystawienia przez Wykonawcę faktury VAT na podstawie
protokołu jednostronnego;
f) zmiany pkt. 3.2.1. STWiOP poprzez nadaniu mu brzmienia:
„Usuwanie graffiti, w tym
wszelkiego rodzaju malunków naniesionych różnymi technikami i farbami, markerami etc.
należy wykonywać w sposób zapewniający dokładne i efektywne ich usunięcie, zgodnie
z
instrukcją producenta użytego środka chemicznego oraz zgodnie z instrukcją
eksploatacji poszczególnych obiektów zabezpieczonych powłoką antygraffiti.”
g)
wykreślenia zawartego w pkt. 3.1.1, 3.5.1. i 3.6.1. bezwzględnego wymogu stosowania
w
trakcie mycia ciepłej wody i wprowadzenie w to miejsce postanowienia zgodnie z którym
dobór odpowiedniej temperatury wody leży po stronie Wykonawcy;
h)
wykreślenia zawartego w pkt. 4.24 wymogu „Wszystkie materiały, środki użyte do
czyszczenia oraz zabezpieczania przed umieszczaniem graffiti i plakatów muszą posiadać
atest PZH”;
i)
dołączenia do treści opisu przedmiotu zamówienia zestawienia wielkości gzymsów
i
balustrad, na podstawie którego strony będą dokonywać obmiaru wykonanych prac;
j)
zmiany zawartego w § 6 ust. 14 wzoru umowy oraz pkt 4.17 STWiOP obowiązku
rozpoc
zęcia usuwania graffiti i plakatów w trybie awaryjnym w czasie do 2 godzin poprzez
jego zwiększenie do 24 godzin oraz wykreślenia zawartego w § 9 ust. 2 pkt 4 prawa
Zamawiającego do obciążenia Wykonawcy karą umowną w wysokości 100,00 zł za każdą
rozpoczętą godzinę opóźnienia w rozpoczęciu wykonywania tych prac;
k)
wykreślenia zawartego w pkt. 4.29 STWiOP wymogu, by szczegółowy obmiar
wykonywanych prac był dokonywany przez Wykonawcę i wprowadzenie w to miejsce
postanowienia, by obmiar powierzchni był wykonywany przez Zamawiającego w ramach
prowadzonych czynności odbiorowych;
l)
wprowadzenia do treści STWiOP postanowień zobowiązujących Zamawiającego
weryfikowanie jakości wykonanych prac poprzez ich bezpośrednie oględziny w miejscu
wykonania oraz wykreślenia w tym zakresie postanowień pkt. 4.21 w części uprawniającej
Zamawiającego do decydowania o należytym/nienależytym wykonaniu usługi wyłącznie
na podstawie dokumentacji zdjęciowej;
m)
obniżenia wysokości wymaganej sumy ubezpieczenia do kwoty 600.000 zł.
Izba ustaliła, iż w dniu 7 października 2019 r. Zamawiający opublikował informację
o wniesie
niu odwołania wraz z jego kopią na stronie internetowej. W terminie wynikającym
z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp
do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden
wykonawca.
Na posiedzeniu w dniu 15
października 2019 r. odwołujący oświadczył, iż cofa odwołanie
w całości.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zasadne jest umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, z uwagi na złożenie przez
Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z treścią tego przepisu
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Skuteczne skorzystanie przez Odwołującego
z
przysługującej mu czynności dyspozytywnej, jaką jest wycofanie odwołania powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone uprawnienie
Odwołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba, na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie
drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
ustawy Pzp zdanie drugie oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972). Mając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem
rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu 90% kwoty uiszczonej
t
ytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………