KIO 2043/19 WYROK dnia 24 października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2019

Sygn. akt: KIO 2043/19 

WYROK 

z dnia 24 

października 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff   

Protokolant:             

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  24 

października  2019  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  11  października  2019  r.  przez 

wykonawc

ów Konsorcjum Firm: 1) ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. sp. k. (Lider); 

ALSTAL  Real  Estate  Sp.  z  o.o.  (Partner):  z  adresem  dla  lidera  konsorcjum:                            

ul.  Kwiatowa  23,  88-110  Jacewo 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Uniwersytet 

Warmińsko - Mazurski w Olsztynie, ul. Oczapowskiego 2, 10-719 Olsztyn   

przy  udziale  wykonawcy 

Hochtief  Polska  S.A.,  ul.  Elbląska  14,  01-737  Warszawa  

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  umarza 

postępowanie w zakresie zarzutów dotyczących Wykonawcy: Admietz Sp. 

z o.o., z uwagi na ich uwzględnienie w całości przez Zamawiającego i uznanie że 

Hochtief 

Polska S.A., ul. Elbląska 14, 01-737 Warszawa nie przysługuję możliwości 

złożenia  sprzeciwu  w  zakresie  zarzutów  które  nie  dotyczą  jego  oferty,                                

dotyczących  innego  Wykonawcy,  tj.  Adamietz  Sp.  z  o.o.  Złożone  oświadczenie                  

w tym zakresie nie rodzi skutków prawnych;   

oddala  odwołanie  w  pozostałym  zakresie  dotyczącym  zarzutów  wobec 

Wykonawcy 

Hochtief Polska S.A., ul. Elbląska 14, 01-737 Warszawa.   


3.  k

osztami postępowania obciąża Konsorcjum Firm: 1) ALSTAL Grupa Budowlana Sp. 

z o.o. sp. k. (Lider); ALSTAL Real Estate Sp. z o.o. (Partner): z adresem dla lidera 

konsorcjum: ul. Kwiatowa 23, 88-110 Jacewo i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Konsorcjum  Firm:  1)  ALSTAL  Grupa  Budowlana  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  (Lider); 

ALSTAL  Real  Estate  Sp.  z  o.o.  (Partner):  z  adresem  dla  lidera  konsorcjum:                  

ul. Kwiatowa 23, 88-110 Jacewo 

tytułem wpisu od odwołania,   

zasądza  od  Konsorcjum  Firm:  1)  ALSTAL  Grupa  Budowlana  Sp.  z  o.o.  sp.  k. 

(Lider);  ALSTAL  Real  Estate  Sp.  z  o.o.  (Partner):  z  adresem  dla  lidera 

konsorcjum:  ul.  Kwiatowa  23,  88-110  Jacewo  na  rzecz  Hochtief  Polska  S.A.,               

ul.  Elbląska  14,  01-737  Warszawa  kwotę

00  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione 

z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  27  września  2019  r.  poz.  1843)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 2043/19 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pn.: 

„Budowa budynku Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Nauk 

Społecznych  Uniwersytetu  Warmińsko-Mazurskiego  przy  ul.  Warszawskiej  w  Olsztynie”

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji  Wspólnot 

Europejskich  za  numerem  2019/S  138  -  338879  z  19.07.2019  r.,  przez  Uniwersytet 

W

armińsko  -  Mazurski  w  Olsztynie,  ul.  Oczapowskiego  2,  10-719  Olsztyn  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  01.10.2019  r.  (na:  http://platformazakupowa.pl/pn/umw.edu/) 

Zamawiający 

poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej – ADAMIETZ Sp. z o.o., ul. Braci Prankel 

1,  47-100  Strzelce  Opolskie  zwanej  dalej: 

„ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.”  albo  „ADAMIETZ”  albo 

„Przystępującym  po  stronie  Zamawiającego  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2019/19  oraz                    

w sprawie o sygn. akt: KIO 2043/19

. Drugą pozycje w rankingu złożonych oferta zajęła ofert 

firmy: 

Hochtief Polska S.A., ul. Elbląska 14, 01-737 Warszawa zwana dalej: „Hochtief Polska 

S.A.

  albo  „Hochtief”  albo  „Odwołującym  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2019/19”  albo 

„Przystępującym  po  stronie  Zamawiającego  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2043/19”.  Trzecią 

pozycje w rankingu złożonych oferta zajęła ofert firmy: Konsorcjum Firm: 1) ALSTAL Grupa 

Budowlana Sp. z o.o. sp. k. (Lider); ALSTAL Real Estate Sp. z o.o. (Partner): z adresem dla 

lidera  konsorcjum:  ul.  Kwiatowa  23,  88-110  Jacewo  zwanego  dalej: 

„Konsorcjum  ALSTAL” 

albo 

„Przystępującym  po  stronie  Odwołującego  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2019/19”  albo 

„Odwołującym w sprawie o sygn. akt: KIO 2043/19”.  

Na  mocy  zarządzenia  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  15.10.2019  r.  sprawy  

o  sygn.  akt:  KIO  2019/19,  sygn.  akt:  KIO  2043/19  zostały  skierowane  do  łącznego 

rozpatrzenia.  W  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2019/19  zostało  wydane  postanowienie                           

o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

W  dniu  11.10.2019  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Konsorcjum  ALSTAL 

wniosło odwołanie na w/w czynność z 01.10.2019 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał 

w tym samym dniu (e-mailem). 

Niniejsze odwołanie zostało wniesione na 

wybór  oferty  Adamietz  Sp.  z  o.o.,  pomimo  że  wykonawca  ten  podlega  wykluczeniu                     

z p

ostępowania, a jego oferta odrzuceniu,  


2.  zaniechania  wykluczeniu  Hochtief  Polska  S.A.  Z 

daleko  posuniętej  ostrożności, 

Odwołujący wskazuje, że nawet gdyby uznać, że Adamietz i Hochtief na obecnym etapie nie 

podlegają  wykluczeniu,  a  oferta  Adamietz  nie  podlega  odrzuceniu,  Zamawiający  dokonał 

nieprawidłowej oceny ofert Adamietz i Hochtief poprzez: 

3.  przyznanie  ofercie  Adamietz  16  pkt  w  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika 

budówy”,  podczas  gdy  Zamawiający  powinien  przyznać  wykonawcy  0  punktów  w  tym 

kryterium, 

4.  przyznanie  ofercie  Hochtief  16  pkt  w  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika 

budowy”,  podczas  gdy  Zamawiający  powinien  przyznać  wykonawcy  0  punktów  w  tym 

kryterium. 

Zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie,  w  sytuacji  gdy  oferta  Adamietz 

powinna  zostać  odrzucona,  ze  względu  na  to,  że  treść  oferty  Adamietz  jest  niezgodna                     

z  treścią specyfikacji  istotnych warunków  zamówienia,  gdyż  oferta nie obejmuje wykonania 

wszystkich robót budowlanych wynikających z dokumentacji projektowej udostępnionej przez 

Zamawiającego  a  stanowiącej  podstawę  do  przygotowania  oferty,  co  wynika  ze  złożonych 

przez Adamietz kosztorysów do oferty, 

2. art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp poprzez jego niezastosowanie, w sytuacji gdy: 

a.  Adamietz  w  formularzu  oferty  oświadczył,  że  osoba  na  stanowisko  Kierownika  budowy 

pełniła  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  trzech  wskazanych                      

w  formularzu  oferty  inwestycjach,  podczas  gdy  osoba  ta  w  rzeczywistości  takiej  funkcji  nie 

pełniła, co doprowadziło do przyznania Adamietz 16 punktów w ramach kryterium oceny ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  budowy”  a  w  konsekwencji  do  wyboru  oferty  Adamietz  jako 

najkorzystniejszej,  pomimo  że  Adamietz  powinien  zostać  wykluczony  z  postępowania                      

z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do doświadczenia posiadanego przez 

osobę  wskazaną  na  stanowisko  Kierownika  budowy,  b.  Hochtief  w  formularzu  oferty 

oświadczył,  że  osoba  na  stanowisko  Kierownika  budowy  pełniła  funkcję  kierownika  robót 

konstrukcyjno  -  budowlanych  na  trzech  wskazanych  w  formularzu  oferty  inwestycjach, 

podczas  gdy  osoba  ta  w  rzeczywistości  takiej  funkcji  nie  pełniła  na  co  najmniej  jednej                  

z  wymienionych  inwestycji,  co  doprowadziło  do  przyznania  Hochtief  16  punktów  w  ramach 

kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika  budowy',  pomimo  że  Hochtief  powinien 

zostać wykluczony z Postępowania z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do 

doświadczenia posiadanego przez osobę wskazaną na stanowisko Kierownika budowy. 

ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 2 opisanego powyżej, art. 91 ust. 1 

Pzp 

poprzez  błędną  ocenę  ofert  Adamietz  i  Hochtief  i  przyznania  obu  tym  ofertom  16 

punktów w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika budówy” w sytuacji gdy 

Zamawiający powinien przyznać Adamietz i Hochtief w powyższym kryterium 0 punktów, co 


w konsekwencji doprowadziło do ustalenia przez Zamawiającego nieprawidłowego rankingu 

ofert  i  wyboru  oferty  Adamietz  jako  najkorzystniejszej  w  sytuacji  gdy  w  przypadku 

prawidłowej  oceny  ofert,  zgodnej  kryteriami  określonymi  w  SIWZ,  najkorzystniejszą  ofertą 

jest oferta Konsorcjum ALSTAL. 

związku  z  powyższym,  wnosił  o  uwzględnienie  niniejszego  odwołania  w  całości                  

nakazanie Zamawiającemu w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp: 

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

3.  wykluczenie Adamietz z p

ostępowania i odrzucenie jego oferty, 

4.  wykluczenie Hochtief z p

ostępowania, 

a  w  konsekwencji  dokonanie  wyboru  oferty  Odwołującego,  jako  najkorzystniejszej  oferty 

złożonej w postępowaniu. Ponadto wnosił o: 

6. dopuszcz

enie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów dołączonych do odwołania oraz 

przywołanych  w  treści  odwołania,  a  znajdujących  się  w  dokumentach  postępowania  (na 

okoliczności wskazane w odwołaniu);  

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm  przewidzianych 

przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie. 

Niezgodność oferty Adamietz z treścią SIWZ. Zgodnie z pkt III.1. SIWZ przedmiotem 

postępowania  jest  wykonanie  robót  budowlanych  zgodnie  z  projektem  budowlanym, 

przedmiarami  robót  oraz  opisem  przedmiotu  zamówienia  stanowiącym  Załącznik  nr  1  do 

SIWZ.  Jednocześnie na podstawie pkt. III.5.  SIWZ wykonawca miał  obowiązek  zapoznania 

się z zakresem robót budowlanych i dokumentacją projektową oraz wymogami wynikającymi 

z projektu umowy. Zamawiający w powyższym pkt. SIWZ wskazał również, że szczegółowy 

opis  robót  budowlanych  przedstawiony  został  w  dokumentacji  projektowej.  Zgodnie 

natomiast  z  pkt.  III.16  SIWZ  Zamaw

iający  wymagał  złożenia  oferty  zgodnej  z  przedmiotem 

zamówienia.  Z  powyższych  postanowień  SIWZ  bezsprzecznie  wynika,  że  wykonawca 

składając  ofertę  powinien  dokonać  oceny  zakresu  robót  wynikających  z  dokumentacji 

projektowej i na jego podstawie złożyć ofertę. Zamawiający wymagał, aby wykonawca złożył 

ofertę, której cena powinna być obliczona na podstawie zakresu robót wynikającego z opisu 

przedmiotu zamówienia, w tym w szczególności z dokumentacji projektowej. Adamietz wraz 

z  ofertą  złożył  kosztorysy  ofertowe,  z  których  wynika  w  jaki  sposób  została  przez  niego 

ustalona cena złożonej oferty. Cena oferty Adamietz wynosi 70.1666.940,30 zł brutto i taka 

też cena wynika ze złożonych kosztorysów ofertowych. Oznacza to zatem, że w cenie oferty 

wynikającej  z  formularza  oferty  znajdują  się  te  czynności,  które  zostały  wycenione  przez 


Adamietz  w  kosztorysach  ofertowych. 

Wykonawcy  nie  byli  zobowiązani  do  złożenia  wraz 

ofertą  kosztorysów,  co  wynika  ze  zmiany  treści  SIWZ  dokonanej  przez  Zamawiającego                    

w  dniu  09.08.2019  r.  Zgodnie 

z  modyfikacją  SIWZ  Zamawiający  wymagał,  aby  kosztorysy 

ofertowe  zostały  złożone  przed  podpisaniem  umowy.  Oznacza  to,  że  wykonawcy  powinni 

oszacować  cenę  oferty  w  oparciu    o  dokumentację  projektową  i  przedstawić  w  ofercie 

całkowitą cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia. Adamietz natomiast już wraz z ofertą 

przedstawił Zamawiającemu kosztorysy ofertowe. Pomimo tego, że nie były one wymagane, 

nie sposób jest pominąć ich przy  weryfikacji oferty Adamietz. Kosztorysy te należy bowiem 

tr

aktować  jako  uszczegółowienie  zobowiązania  wynikającego  z  oferty  Adamietz.  Na 

podstawie  bowiem  tych  kosztorysów  można  ustalić  jakie  roboty  wycenił  w  swojej  ofercie 

wykonawca,  a  tym  samym  ocenić  czy  oferta  jest  zgodna  z  treścią  SIWZ.  Kosztorysy 

Adamietz są sprzeczne z dokumentacją projektową. Adamietz dokonał w nich licznych zmian 

w stosunku do przedmiarów Zamawiającego pomijając pozycje znajdujące się w przedmiarze 

robót,  dokonując  zmiany  ilości  potrzebnych  materiałów,  jak  i  stosując  inne  materiały  oraz 

tec

hnologie  pozostające  w  sprzeczności  z  dokumentacją  projektową.  Doprowadziło  to  do 

znacznego  obniżenia  koszów  wykonania  zamówienia,  bowiem  pominięte  roboty,  zmiany 

ilości  robót  niezbędnych  do  wykonania  oraz  modyfikacje  materiałów  jakie  mają  zostać 

zastosowa

ne  spowodowały,  że  cena  oferty  Adamietz  nie  uwzględnia  kosztów  w  wysokości 

ponad 4 ml

n. zł netto, czyli ponad 5 mln. zł brutto. Tym samym gdyby uwzględnić pominięte                   

i zmienione pozycje w kosztorysach, cena ofe

rty Adamietz wynosiłaby ok 76 ml n. zł brutto. 

Przede  wszystkim  z  treści  kosztorysów  Adamietz  wynika,  że  wykonawca  pominął  w  swojej 

ofercie  wykonanie  robót  budowlanych  niezbędnych  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia. 

Obowiązek  ich  wykonania  wynika  z  dokumentacji  projektowej  udostępnionej  przez 

Zamawiającego.  Tym  samym  Adamietz  poprzez  brak  wyceny  części  robót  w  kosztorysach 

potwierdził,  że  w  ramach  złożonej  oferty  ich  nie  wykona.  Oznacza  to,  że  oświadczenie 

Adamietz  wynikające  z  oferty  jest  niezgodne  z  zakresem  robót jakich wykonania oczekiwał 

Zamawiający. Ponadto z kosztorysów wynika, że Adamietz w ofercie zaproponował zupełnie 

inną  ilość  robót  do  wykonania  niż  ilość  ustalona  na  podstawie  dokumentacji  projektowej. 

Adamietz  natomiast  wbrew  zakresowi  robót  ustalonym  na  podstawie  dokumentacji 

projektowej  dokonał  zmian  ilości  poszczególnych  prac  do  wykonania.  Powoduje  to,  że 

złożona  oferta  nie  uwzględnia  rzeczywistej  ilości  robót  do  wykonania  wynikających  z 

dokumentacji  projektowej. 

W  poszczególnych  pozycjach  kosztorysów  Adamietz  zmienił 

również  materiały,  z  których  skorzysta  przy  wykonaniu  zamówienia.  Zamawiający  wymaga 

zastosowania  odpowiedniego  rodzaju  materiału,  o  pewnej  jakości,  grubości.  Adamietz 

natomiast  zmodyfikował  niektóre  pozycje,  co  powoduje,  że  złożona  oferta  nie  uwzględnia 

prac 

wymaganych  przez  Zamawiającego.  Za  niezgodne  z  SIWZ  należy  uznać  modyfikacje 


polegające  na  uwzględnieniu  w  cenie  oferty  innego  rodzaju  prac  niż  te  jakie  Zamawiający 

wskazał  w  dokumentacji  projektowej.  W  związku  z  powyższym  nie  ulega  wątpliwości,  że 

oferta 

złożona  przez  Adamietz  jest  niezgodna  z  dokumentacją  projektową,  podczas  gdy                    

z treści SIWZ jednoznacznie wynika, że oferta powinna uwzględniać wykonanie wszystkich 

robót z niej wynikających. Tym samym oferta Adamietz nie obejmuje wykonania przedmiotu 

zamówienia ustalonego przez Zamawiającego w dokumentacji projektowej. W konsekwencji 

również  cena  oferty  nie  obejmuje  wszystkich  kosztów  wykonania  zamówienia.  Mając  na 

względzie powyższe, w tym w szczególności przywołane postanowienia SIWZ, bezsprzeczne 

jest,  że  oferta  Adamietz  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ  i  z  tego  powodu  powinna  zostać 

odrzucona na podstawie art 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. 

Wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  przez  Adamietz  w  zakresie  doświadczenia 

osoby na stanowisko Kierownika budowy. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp 

z postępowania 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 

informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Co  istotne, 

wprowadzenie Zamawiającego w błąd, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp powoduje, 

że  wykonawca  podlega  wykluczeniu  bez  możliwości  uzupełnienia  czy  wyjaśnienia 

wprowadzających  w  błąd  informacji.  W  orzecznictwie  KIO  nie  ulega  również  żadnym 

wątpliwościom,  że  w  przypadku  zaktualizowania  się  omawianej  przesłanki  wykluczenia 

Zamawiający  nie  ma  uprawnienia  do  wezwania  takiego  wykonawcy  do  uzupełnienia 

dokumentów  czy  wyjaśnienia  zidentyfikowanych  niezgodności.  Zgodnie  z  pkt.  XIII.1.  SIWZ 

jednym  z  kryteriów  oceny  ofert  było  doświadczenie  kierownika  budowy.  Zamawiający 

przypisał temu kryterium wagę 16%. Punkty w tym kryterium miały być przyznawane zgodnie 

z następującymi zasadami: 

„a)  doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  robót  konstrukcyjno  budowlanych 

przy  realizacji  robót  budowlanych  co  najmniej  trzech  obiektów  budowlanych  użyteczności 

publicznej (o wartości min. 5 mln każdy) - otrzyma 16 pkt. 

b) doświadczenie zawodowe na stanowisku kierownika robót konstrukcyjno — budowlanych 

przy  realizacji  robót  budowlanych  co  najmniej  dwóch  obiektów  budowlanych  użyteczności 

publicznej (o wartości min. 5 mln każdy) - otrzyma 8 pkt. 

c)  doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku  kierownika  robót  konstrukcyjno  budowlanych 

prz

y  realizacji  robót  budowlanych  co  najmniej  jednego  obiektu  budowlanego  użyteczności 

publicznej (o wartości min. 5 mln każdy) - otrzyma 0 pkt.” 


Adamietz  wskazał  w  ofercie  na  stanowisko  kierownika  budowy  M.  J.  .  Zgodnie  ze 

złożonym  oświadczeniem  osoba  ta  ma  rzekomo  posiadać  doświadczenie  zawodowe  na 

stanowisku kierownika robót konstrukcyjno » budowlanych przy realizacji trzech zadań: 

a) 

„Budowa  budynku  Lotniskowej  Straży  Pożarnej  oraz  rozbiórki  i  adaptację  budynków 

administracyjno  -  gospodarczych  w

raz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  Portu  Lotniczego 

„Mazury” w Szymanach”, 

b) 

„Kontynuacja  budowy  całorocznej  infrastruktury  sportowo  rekreacyjnej  nad  jeziorem 

krzywym w Olsztynie” 

c) 

„Budowa Centrum Symulacji Medycznych przy ul. Warszawskiej w Olsztynie". 

Zamawiający  nie  weryfikując  wskazanego  przez  Adamietz  doświadczenia  M.  J., 

przyznał wykonawcy maksymalną liczbę 16 punktów w kryterium oceny ofert „Doświadczenia 

kierownika  budowy”.  Opisane  działanie  Zamawiającego  było  nieprawidłowe,  gdyż  M.  J.  nie 

zajmowała  stanowiska  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  w  ramach  inwestycji 

wskazanych przez Adamietz w ofercie. Adamietz wprowadził zatem Zamawiającego w błąd 

co do posiadanego przez nią doświadczenia, co w konsekwencji powoduje, że powinien on 

zostać  wykluczony  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp.  Odwołujący 

zweryfikował doświadczenie M. J. i zwrócił się do odpowiednich podmiotów-zamawiających 

oraz  właściwych  Inspektoratów  Nadzoru  Budowlanego  celem  potwierdzenia  jej 

doświadczenia.  Poniżej  przedstawiam  informacje  potwierdzające,  że  nie  zajmowała  ona 

stanowiska  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  inwestycjach  wskazanych  w 

ofercie Adamietz. 

Ad.  a)  „Budowa  budynku  Lotniskowej  Straży  Pożarnej  oraz  rozbiórki  i  adaptację 

budynków  administracyjno  -  gospodarczych  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą  Portu 

Lotniczeg

o  „Mazury”  w  Szymanach”.  Pismem  z  11.09.2019  r.  Odwołujący  zwrócił  się  do 

zamawiającego spółki Warmia i Mazury sp. z o.o., o potwierdzenie, że M. J. pełnienia funkcję 

kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  wyżej  wskazanej  inwestycji.  Pismem  z 

24.09.2019 r. 

zamawiający Warmia i Mazury sp. z o.o. odpowiedział, że „p. M. J. nie pełniła 

dla  opisanej  inwestycji  funkcji  kierownika  budowy,  jak  również  kierownika  robót 

konstrukcyjno-budowlanych". 

Ad.  b)  „Kontynuacja  budowy  całorocznej  infrastruktury  sportowo  rekreacyjnej  nad 

jeziorem  krzywym  w  Olsztynie”.  Pismem  z  11.09.2019  r.  Odwołujący  zwrócił  się  do 

zamawiającego - Urzędu Miasta Olsztyn, o potwierdzenie, że M. J. pełniła funkcję kierownika 

robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  wyżej  wskazanej  inwestycji.  Pismem  z  dnia  30 

września  2019  roku  Urząd  Miasta  Olsztyn  odpowiedział,  że  M.  J.  pełniła  jedynie  funkcję 

Przedstawiciela  Wykonawcy  w  okresie  od  dnia  11.08.2014  r.  do  dnia  21.07.2015  r. 

Podkr

eślił,  że  stanowisko  Przedstawiciela  Wykonawcy  nie  jest  samodzielną  funkcją 


techniczną  w  rozumieniu  Prawa  budowlanego,  a  za  taką  należy  uznać  kierownika  robót 

konstrukcyjno  - 

budowlanych.  Zamawiający  wymagał,  aby  doświadczenie  osoby  na 

stanowisko  Kierownika  budowy  odnosiło  się  do  zajmowania  stanowiska  kierownika  robót 

konstrukcyjno  - 

budowlanych.  Tym  samym,  oświadczenie  Adamietz,    że  M.  J.  pełniła  taką 

funkcję  na  omawianej  inwestycji  jest  błędne,  co  wprost  wynika  z  informacji  uzyskanych  od 

Urzędu Miasta Olsztyn. Pismem z 10.09.2019 r., Odwołujący zwrócił się również z tożsamym 

wnioski

em  do  Powiatowego  Inspektoratu  Nadzoru  Budowlanego  w  Olsztynie,  uzyskując  w 

tym samym dniu odpowiedź wskazującą, że w dokumentach znajdujących się w posiadaniu 

organu  brak  jest  informacji,  aby  M.  J. 

pełniła  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno-

budowlanych w trakcie wskazanej inwestycji. 

Ad.  c) „Budowa Centrum  Symulacji  Medycznych przy  ul. Warszawskiej w  Olsztynie” 

Odwołujący  zwrócił  się  z  wnioskiem  do  Powiatowego  Inspektora  Nadzoru  Budowlanego                  

w  Olsztyni

e,  uzyskując  w  tym  samym  dniu  odpowiedź  wskazującą,  że  w  dokumentach 

posiadanych  przez  Powiatowy  Inspektorat  Nadzoru  Budowlanego  w  Olsztynie  brak  jest 

informacji,  aby  M.  J. 

pełniła funkcję kierownika robót konstrukcyjno- budowlanych  w trakcie 

wskazanej  inwestycji. 

Mając  na  względzie  wyżej  wskazane  informacje  i  dowody  należy 

stwierdzić, że wbrew twierdzeniom Adamietz, M. J. nie posiada doświadczenia zawodowego 

wymienionego w  ofercie.  Na żadnej  ze wskazanych przez  Adamietz  inwestycjach  M.  J.  nie 

pełniła  bowiem  funkcji  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych.  Tym  samym 

oświadczenie  jest  oczywiście  nieprawdziwe,  a  celem  Adamietz  było  wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  i  uzyskanie  punktów  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie 

Kierownika budowy”. Profesjonalny wykonawca składając ofertę i deklarując doświadczenie 

osoby  na  stanowisko  kierownika  budowy  powinien  zweryfikować  przekazywane 

Zamawiającemu informacje. Sprawdzenie tych informacji nie wymagało nadmiernego trudu, 

gdyż dane dotyczące osób na stanowiskach kierowników robót są dostępne w Powiatowych 

Inspektoratach  Nadzoru  Budowlanego.  Ponadto  wszystkie  inwestycje  wymienione  jako 

rzekome doświadczenie M. J. polegające na pełnieniu funkcji kierownika robót konstrukcyjno 

budowlanych  były  inwestycjami  wykonywanymi  na  rzecz  podmiotów  publicznych,  które 

zobowiązane  są  do  udzielenie  każdemu  zainteresowanemu  informacji  na  temat 

prowadzonych  inwestycji,  w  tym  na  temat  o

sób  pełniących  funkcje  kierowników  robót  na 

budowach. W konsekwencji niezaprzeczalne jest, że Adamietz ponosi odpowiedzialność za 

nieprawidłowe informacje znajdujące się w treści jego oferty dotyczące doświadczenia M. J., 

gdyż    w  wyniku  niedbalstwa  (a  co  najmniej  lekkomyślności)  wprowadził  Zamawiającego  w 

błąd  co  miało  wpływ  na  ocenę  ofert.  W  związku  z  przedstawionymi  dowodami,  spełnione 


zostały przesłanki wykluczenia Adamietz z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 

Pzp. 

Błędna  ocena  oferty  Adamietz  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika 

b

udów”  -  zarzut  ewentualny.  Z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  nieuwzględnienia 

zarzutu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  (pkt  3  powyżej),  należy  wskazać,  że 

Zamawiający  nieprawidłowo  ocenił  ofertę  Adamietz  poprzez  przyznanie  wykonawcy  16 

punktów  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika  budów”.  Zgodnie  bowiem                   

z dowodami przedstawionymi w pkt. 3 odwołania, M. J. na żadnej inwestycji wymienionej w 

ofercie  Adamietz  nie  pełniła funkcji kierownika  robót konstrukcyjno  -  budowlanych.  Dowody 

przedstawione przez Odwołującego jednoznacznie to potwierdzają. W związku z powyższym 

i zgodnie z kryterium oceny ofert (pkt XIII.1. SIWZ), w  przypadku gdy osoba na stanowisko 

kierownika  budowy  pełniła  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  przy 

realizacji  jednego  lub  mniej  obiektów  budowlanych  Zamawiający  powinien  przyznać  0  pkt. 

Tym  samym  Adamietz  powinien  otrzymać  0  pkt.  w  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika 

budowy”,  a  zatem  łącznie  Zamawiający  uprawniony  był  do  przyznania  temu  wykonawcy 

jedynie  84  pkt,  co  powoduje,  że  oferta  Adamietz  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą  w 

p

ostępowaniu. Dokonana ocena oferty jest niezgodna z kryteriami oceny określonymi przez 

Zamawiającego  w  pkt.  XIII  SIWZ.  W  związku  z  powyższym,  Zamawiający  naruszył  art.  91 

ust. 1 Pzp. 

Wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  przez  Hochtief  w  zakresie  doświadczenia 

osoby 

na 

stanowisko 

Kierownika 

budowy. 

Zamaw

iający  zaniechał  wykluczenia                            

z p

ostępowania Hochtief na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp pomimo tego, że wykonawca 

ten (podobnie jak Adamietz) wprowadził Zamawiającego w błąd co do doświadczenia osoby 

na  stanowisko  kierownika  budowy.  Zaniec

hanie  Zamawiającego  spowodowało,  że  oferta 

Hochtief  otrzymała  16  pkt.  w  kryterium  „Doświadczenie  Kierownika  budowy”                                 

a  w  konsekwencji  oferta  tego  wykonawcy  została  sklasyfikowana  na  2  miejscu  w  rankingu 

ofert.  Hochtief  wskaza

ł  w  ofercie  na  stanowisko  Kierownika  budowy  T.  M.  .  Zgodnie  ze 

złożonym  oświadczeniem  osoba  ta  posiada  rzekomo  doświadczenie  zawodowe  na 

stanowisku kierownika robót konstrukcyjno - budowlanych przy realizacji trzech zadań: 

a) 

„Wykonanie robót  budowlanych  w  zakresie budynków  KONESER  (G i  I),  tj.  przebudowa 

budynku G (handlowo - 

usługowego) oraz budynku I (usługowo - gastronomicznego)”, 

b) 

„Budowa budynku biurowego Adgar Plaża B w Warszawie", 

c) 

„Budowa 4 gates autobusowych w strefie Non Schengen na poziomie „0” wraz z adaptacją 

pomieszczeń  w  pirsie  południowym  oraz  w  Terminalu  T1  -  Zadanie  nr  1  (tj.  przebudowa 


części pirsu północnego w celu utworzenia dodatkowych poczekalni w ramach przebudowy 

lotniska użytku publicznego)”. 

Zamawiający  nie  weryfikując  wskazanego  przez  Hochtief  doświadczenia  T.  M., 

przyznał  wykonawcy  maksymalną  liczbę  16  pkt.  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenia 

kierownika  budowy”.  Odwołujący  weryfikując  doświadczenie  T.  M.  zwrócił  się  do 

zamawiających, na rzecz których realizowane były inwestycje wskazane w ofercie Hochtief, 

oraz do właściwych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego z prośbą o potwierdzenie czy T. M. 

pełnił  na  tych  inwestycjach  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych,  a  tym 

samy

m  posiada  zadeklarowane  w  ofercie  doświadczenie.  Odwołujący  zwrócił  się  do 

Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie (pismem z 10.09.2019 r.), z 

pytaniem  czy  T.  M. 

pełnił  funkcję kierownika  budowy  oraz  kierownika  robót konstrukcyjno - 

budowlanych  na  wyżej  wskazanych  inwestycjach,  co  potwierdzone  zostałoby  wpisem  w 

dzienniku  budowy  lub  zgłoszeniem  do  Inspektoratu  Nadzoru  Budowlanego  w  trakcie  robót. 

Powiatowy  Inspektorat  Nadzoru  Budowlanego  udzielił  odpowiedzi  jedynie  co  do  inwestycji 

pn. „Wykonanie robót budowlanych w zakresie budynków KONESER (G i I), tj. przebudowa 

budynku  G  (handlowo  - 

usługowego)  oraz  budynku  i  (usługowo  -  gastronomicznego”. 

Odwołujący zwrócił się ponownie do organu o udzielenie odpowiedzi zgodnie z pełną treścią 

wniosku.  Do  dnia  jednak  wniesienia  odwołania  Konsorcjum  ALSTAL  nie  uzyskało 

odpowiedzi,  pomimo  tego  że  upłynął  już  termin  na  udzielenie  informacji  publicznej  przez 

organ.  W  konsekwencji  Odwołujący  zastrzega  możliwość  uzupełnienia  informacji  na  temat 

doświadczenia T. M. w trakcie postępowania odwoławczego. 

Ad.  a)  „Wykonanie  robót  budowlanych  w  zakresie  budynków  KONESER  (G  i  I),  tj. 

przebudowa  budynku  G  (handlowo  - 

usługowego)  oraz  budynku  I  (usługowo  - 

gastronomicznego)". 

W odpowiedzi  na  wyżej  wskazany  wniosek  Odwołującego  skierowany 

do  Powiatowego  Inspektoratu  Nadzoru  Budowlanego,  organ  po  analizie  dokumentów 

budowy  pismem  z  dnia  17  września  2019  roku  wskazał,  że  p.  M.  nie  brał  udział                          

w  inwestycji  jako  kierownik  budow

y  bądź  kierownik  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych. 

Pomimo powyższego, Hochtief oświadczył w ofercie, że T. M. pełnił funkcję kierownika robót 

konstrukcyjno - budowlanych przy realizacji inwestycji pn. 

„Wykonanie robót budowlanych w 

zakresie  budyn

ków KONESER (G i l), tj. przebudowa budynku G (handlowo  - usługowego) 

oraz  budynku  I  (usługowo  -  gastronomicznego)”.  Takie  oświadczenie  jest  oczywiście 

nieprawdziwe,  a  celem  Hochtief  było  uzyskanie  punktów  w  kryterium  „Doświadczenie 

Kierownika  budowy”,  co  było  świadomym  wprowadzeniem  Zamawiającego  w  błąd. 

Podkreślił, że generalnym wykonawcą robót wyżej wskazanej inwestycji był właśnie Hochtief. 

Tym samym Hochtief wie kto pełnił funkcję kierownika robót konstrukcyjno - budowlanych, a 

w  związku  z  tym  winę  za  podanie  nieprawidłowych  informacji  w  ofercie  ponosi  Hochtief. 


Takie  zachowanie  Hochtief  nosi  znamiona  co  najmniej  niedbalstwa. 

W  związku  z 

przedstawionymi  dowodami,  spełnione  zostały  okoliczności  wykluczenia  Hochtief  z 

p

ostępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp.  Nie  można  bowiem  zaprzeczyć,  że 

informacje dotyczące doświadczenia T. M. wprowadziły Zamawiającego w błąd. Działanie to 

miało wpływ na wynik postępowania, bowiem Zamawiający zaniechał wykluczenia Hochtief z 

pos

tępowania  i  przyznał  punkty  Hochtief  w  kryterium  oceny  „Doświadczenie  kierownika 

budowy” pomimo tego, że ziściły się podstawy wynikające z pkt. XIII. 1. SIWZ. Tym samym 

można  stwierdzić,  że  w  stosunku  do  Hochtief  spełniła  się  przesłanka  wykluczenia  z 

p

ostępowania wynikająca z art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. 

Błędna  ocena  oferty  Hochtief  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika 

budówy”  -  zarzut  ewentualny.  Z  ostrożności  procesowej,  w  przypadku  nieuwzględnienia 

zarzutu  wprowadzenia  Zama

wiającego  w  błąd  (pkt  5  powyżej),  należy  wskazać,  że 

Zamawiający  nieprawidłowo  ocenił  ofertę  Hochtief  poprzez  przyznanie  wykonawcy  16 

punktów  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika  budowy”.  Zgodnie  bowiem                  

z  dowodami  przedstawion

ymi  w  pkt.  3  odwołania,  T.  M.  nie  pełnił  funkcji  kierownika  robót 

konstrukcyjno - 

budowlanych przy realizacji inwestycji pn. „Wykonanie robót budowlanych w 

zakresie budynków KONESER (G i l), tj. przebudowa budynku G (handlowo  - usługowego) 

oraz  bu

dynku  I  (usługowo  -  gastronomicznego)”.  Dowody  przedstawione  przez 

Odwołującego  jednoznacznie  to  potwierdzają.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający  nie 

powinien  przyznać  Hochtief  punktów  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  Kierownika 

budowy”  za  wyżej  wskazane  rzekome  doświadczenie  T.  M.  .  Jednocześnie  Hochtief  nie 

powinien  otrzymać  punktów  za  doświadczenie  T.  M.  w  związku  z  realizacją  inwestycji 

„Budowa 4 gates autobusowych w strefie Non Schengen na poziomie  „0” wraz  z adaptacją 

pomieszczeń  w  pirsie  południowym  oraz  w  Terminalu  T1  -  Zadanie  nr  1  (tj.  przebudowa 

części pirsu północnego w celu utworzenia dodatkowych poczekalni w ramach przebudowy 

lotniska użytku publicznego)”. Zgodnie z oświadczeniem Hochtief  w ofercie inwestycja ta nie 

jest jeszcze zakończona, a tym samym niedopuszczalne jest twierdzenie, że T. M. zdobył już 

oczekiwane  przez  Zamawiającego  doświadczenie  zawodowe.  Inwestycja  jest  nadal 

realizowana  i  nie  ma  żadnej  pewności  czy  Hochtief  należycie  wykona  roboty,  czy  T.  M. 

wypełni  prawidłowo  swoje  obowiązki,  a  wreszcie  czy  zamawiający  -  Przedsiębiorstwo 

Państwowe  Porty  Lotnicze  potwierdzi  prawidłowe  wykonanie  robót.  Zamawiający  w 

kryteriach oceny ofert nie m

oże przyznawać punktów za doświadczenie osoby na stanowisko 

kierownika  budowy,  które  to  doświadczenie  odnosi  się  do  realizowanych  jeszcze  robót. 

Prowadziłoby  to  bowiem  do  zupełnie  nieracjonalnych  wniosków,  że  wystarczające  jest 

jedynie  powołanie  osoby  na  pełnienie  funkcji  bez  konieczności,  aby  osoba  ta  w 

rzecz

ywistości  zdobyła  doświadczenia  w  trakcie  całego  procesu  budowlanego. 


Formułowanie  kryterium  odnoszącego  się  do  doświadczenia  kadry  wykonawcy  ma  na  celu 

wyższą  ocenę  oferty  tego  wykonawcy,  który  dysponuje  doświadczoną  kadrą.  Nie  można 

stwierdzić,  że  wykonawca  taką  kadrą  dysponuje,  jeżeli  inwestycje,  na  których  kadra  ta 

sprawuje  funkcje  nie  są  ukończone.  Weryfikacja  prawidłowości  podejmowanych  czynności 

przez  kierownika  robót  konstrukcyjno-budowlanych  następuje  z  chwilą  odbioru  robót  przez 

zamawiającego  albo  uzyskania  pozwolenia  na  użytkowanie  obiektu.  Wcześniej  weryfikacja 

pracy  kierownika  robót  konstrukcyjno-budowlanych  nie  jest  możliwa,  nie  dotyczy  bowiem 

oceny  wszystkich  robót,  które  kierownik  nadzorował.  Tym  samym  w  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  budowy”  punkty  powinny  być  przyznawane  z  tytułu 

doświadczenia osoby w inwestycjach już ukończonych. Abstrahując od powyższego, zgodnie 

z  pkt  XIII.1.  SIWZ  punkty  w  omawianym  kry

terium  powinny  być  przyznawane  z  tytułu 

pełnienia  funkcji  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  przy  budowie  obiektu 

budowlanego  użyteczności  publicznej.  Obiekt  budowlany  natomiast  powstaje  dopiero  po 

zrealizowaniu  wszystkich  robót  budowlanych,  w  wyniku  których  obiekt  może  pełnić 

samodzielną  funkcję gospodarczą  lub  techniczną.  Zgodnie  z  definicją  legalną  wynikającą  z 

art.  2  pkt  5d)  PZP  przez  obiekt  użyteczności  publicznej  obiekcie  budowlanym  należy 

rozumieć  wynik  całości  robót  budowlanych  w  zakresie  budownictwa  lub  inżynierii  lądowej  i 

wodnej,  który  może  samoistnie  spełniać  funkcję  gospodarczą  lub  techniczną.  Powyższe 

wynika również z definicji obiektu budowlanego zamieszczonej w art. 3 pkt 1 ustawy Prawo 

budowlane.  Skoro  inwestycja  pn. 

„Budowa  4  gates  autobusowych  w  strefie  Non  Schengen 

na poziomie „0" wraz z adaptacją pomieszczeń w pirsie południowym oraz w Terminalu T1 - 

Zadanie  nr  1  (tj.  przebudo

wa  części  pirsu  północnego  w  celu  utworzenia  dodatkowych 

poczek

alni  w  ramach  przebudowy  lotniska  użytku  publicznego)”,  nie  zakończyła  się  nie 

sposób  stwierdzić,  że  powstał  już  obiekt  budowlany  użyteczności  publicznej.  W  związku  z 

powyższym,  doświadczenie  T.  M.  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  robót  konstrukcyjno-

budowlanych  na  powyższej  inwestycji  nie  może  być  uznane  za  doświadczenie  przy 

zrealizowaniu  obiektu  budowlanego. 

Mając  na  względzie  powyższe,  Zamawiający  nie  był 

uprawniony do przyznania Hochtief punktów z tytułu wskazanego w ofercie doświadczenia T. 

M. 

z  tytułu  dwóch  inwestycji:  „Wykonanie  robót  budowlanych  w  zakresie  budynków 

KONESER  (G  i  I),  tj.  przebudowa  budynku  G  (handlowo-

usługowego)  oraz  budynku  I 

(usługowo  -  gastronomicznego)”;  „Budowa  4  gates  autobusowych  w  strefie  Non  Schengen 

na poziomie „0” wraz z adaptacją pomieszczeń w pirsie południowym oraz w Terminalu T1 - 

Zadanie  nr  1  (tj.  przebudowa  części  pirsu  północnego  w  celu  utworzenia  dodatkowych 

poczekalni 

w ramach przebudowy lotniska użytku publicznego)” 

Tym  samym,  Hochtief  wskazał  co  najwyżej  1  inwestycję  jako  doświadczenie  T.  M., 

która  spełnia  wymagania  Zamawiającego  odnoszące  się  do  punktowanego  doświadczenia 


osoby  na  stanowisko  kierownika  budowy.  Zgodnie  z  pkt.  XIII.1.  SIWZ  Hochtief  powinien  w 

kryterium oceny ofert 

„Doświadczenie Kierownika budowy” otrzymać 0 pkt. W konsekwencji 

Hochtief  powinien  łącznie  pkt.  XIII.1.  SIWZ  Hochtief  powinien  w  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  budowy”  otrzymać  0  pkt  W  konsekwencji  Hochtief  powinien 

łącznie  otrzymać  jedynie  79,21  pkt  po  ocenie  oferty  na  podstawie  wszystkich  kryteriów 

określonych  w  SIWZ.  Podsumowując,  w  przypadku  nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutów 

odnoszących  się  do  wykluczenia  Adamietz  i  Hochtief  oraz  odrzucenia  oferty  Adamietz, 

należy  stwierdzić,  że  Zamawiający  dokonał  błędnej  oceny  ofert.  W  sytuacji  prawidłowej 

oceny ranking ofert jako najkorzystniejsza powinna zostać uznana oferta Odwołującego. 

Zamawiający w dniu 14.10.2019 r. wezwał (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie 

art.  185  ust.1  Pzp, 

uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                              

w postępowaniu odwoławczym. 

W  dniu  14.10.2019  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  przez 

ADAMIETZ  Sp.  z  o.o. 

zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  nie  została 

przekazana  Odwołującemu. W  konsekwencji  Izba  nie  uznała  skuteczność  przystąpienia  do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: ADAMIETZ Sp. z o.o. 

W  dniu  17.10.2019  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Hochtief  Polska  S.A. 

zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  

o  oddalenie  odwołania  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  zaniechania  wykluczenia 

zgłaszającego przystąpienie z udziału w postępowaniu oraz obniżenia przyznanej punktacji. 

Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. W konsekwencji 

Izba  uznała  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego: Hochtief Polska S.A.  

W  dniu  18.10.2019  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do 

Pr

ezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której 

uwzględnił  także  odwołanie  o  sygn.  akt:  KIO  2043/19  w  całości.  Kopia  została  przekazana 

Odwołującemu oraz Przystępującemu.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 


Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp, zaś Odwołujący ma 

interes  w  uzy

skaniu  zamówieniu.  Odwołujący,  którego  oferta  uplasowała  się  na  trzeciej 

pozycji  w  rankingu  złożonych  ofert,  w  wypadku  potwierdzenia  zarzutów  i  skutecznego 

zakwestionowania  Wykonawców,  których  oferty  uplasowały  się  na  pozycji  pierwszej  - 

ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.  oraz  na  pozycji  drugiej  -  Hochtief  Polska  S.A.,  ma  szanse  na 

uzyskanie zamówienia.  

W  zakresie  zgłoszonego  przystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  -  ADAMIETZ  Sp.              

z o.o., Izba 

uznała że dokonane zgłoszenie jest nieskuteczne, z uwagi na brak przekazania 

kopii 

zgłoszonego przystąpienia Odwołującemu (art. 185 ust. 2 zdanie drugie Pzp). Nadto, na 

posiedzeniu 

–  nie  stawił  się  zgłaszający  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego  

ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.  Prawidłowo  zawiadomiony  o  terminie  posiedzenia  (16.10.2019  r.). 

Dowód  w  aktach  postępowania  w  sprawie  KIO  2019/19,  ale  jest  tam  także  oddzielne 

zawiadomienie dla KIO 2043/19. Jednocz

eśnie Odwołujący oświadczył, że nie otrzymał kopii 

zgłoszonego przystąpienia tego Wykonawcy. Zamawiający okazał swoją kopie, z której Izba 

sporządziła  duplikat  w  aktach  postępowania  w  sprawie  KIO  2019/19.  Jednocześnie,  Izba 

wskazuje,  że  nie  dysponowała  w  aktach  postępowania  dowodami  przekazywania  kopii 

przystąpienia  ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.  obu  stronom  postępowania  –  zgłoszenie  przystąpienia 

było do obu postepowań (tak KIO 2019/19, jak i KIO 2043/19).  

Nadto, 

Izba podkreśla, że skoro ADAMIETZ Sp. z o.o. nie stawił się na posiedzeniu, 

tym  samym  zrezygnował  z  ewentualnego  wykazywania  skutecznego  przekazania  kopii 

przystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  Odwołującemu.  Jednocześnie,  zrezygnował  tym 

samym,  z  możliwości  złożenia ewentualnego sprzeciwu.  Jego  nie stawiennictwo uznaje się 

także  zgodnie z orzecznictwem za brak sprzeciwu w tym zakresie (w postanowieniach KIO: 

z 09.06.2010 r.,  sygn.  akt:  KIO  991/10,  z  11.08.2010  r.,  sygn.  akt:  KIO  1575/10,                             

z  27.06.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  1264/12,  z  23.08.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  1722/12,                                 

z 10.03.2014 r., sygn. akt: KIO 360/14, z 20.03.2014 r., sygn. akt: KIO 442/14; z 07.08. 2014 

r., sygn.  akt:  KIO  1524/14,  z  05.09.  2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  1744/14,  z  04.02.2015 r.,  sygn. 

akt:  KIO  151/15,  z  01.12.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  2534/15,  z  16.12.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO 

2637/15,  z  26.04.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  523/16,  z  20.07.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  1259/16,             

z  31.08.2016  r.,  sygn.  akt:  KIO  1563/16  z  06.09.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  1770/17,                           

z 05.07.2018 r., sygn. akt: KIO 1251/18 oraz z 04.06.2019 r., sygn. akt: KIO 908/19). 

Z  kolei,  w 

zakresie  zgłoszonego  przystąpienia  po  stronie  Zamawiającego  -  Hochtief 

Polska S.A., Izba 

uznała że dokonane zgłoszenie jest skuteczne. 


Skład  orzekający  Izby,  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z: 

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego na płytce CD.  Jednocześnie wobec braku w przesłanej dokumentacji, Izba 

pobrała  z  platformy  zakupowej  Zamawiającego: 

https://platformazakupowa.pl/transakcja/241970

odpowiedzi na pytania nr 11 (pismo z 08.08.2019 r.) 

– w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 

Podobnie,  Izba  zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  również  załączone  przez 

Odwołującego jako dowód do odwołania: 

1) z

estawienie brakujących pozycji w kosztorysie Adamietz; 

2)  z

estawienie  pozycji  kosztorysu  Adamietz  obejmujące  niezgodne  z  dokumentacją 

projektową ilości robót do wykonania; 

3)  z

estawienie  pozycji  kosztorysu  Adamietz  obejmujące  roboty  niezgodne  z  dokumentacją 

projektow

ą; 

4) pismo ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k. z 11.09.2019 r. do Warmia i Mazury Sp. 

z o.o.; 

5) pismo Warmia i Mazury sp. z o.o. z 24.09.2019 r.; 

6)  pismo  ALSTAL  Grupa  Budowlana  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  11.09.2

019  r.  do  Urzędu  Miasta 

Olsztyn; 

pismo Urzędu Miasta Olsztyn z 30.09.2019 r.; 

8) pismo Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z 10.09.2019 r.; 

9)  pismo  ALSTAL  Grupa  Budowlana  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  10.09.2019  r.  do  Powiatowego 

Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie; 

10) pismo Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie z 17.09.2019 r. 

Izba w poczet materiału dowodowego zaliczył także złożone przez Odwołującego jako 

dowód na rozprawie: 

1)  informację  z  Powiatowego  Inspektoratu  Nadzoru  Budowlanego  dla  m.  st.  Warszawy 

(pismo z 15.10.2019 r.);  

pismo Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie z 22.10.2019 r.; 

3) pismo wystosowane 

do Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” z 08.10.2019 r. 

Izba w poczet materiału dowodowego zaliczył także złożone przez Przystępującego – 

Hochtief Polska S.A. 

jako dowód na rozprawie: 

pismo od właściciela budynku Adgar Plaza B z 15.10.2019 r. oraz od inwestora inwestycji 

dotyczącej budynków Koneser z 14.10.2019 r. wraz z poświadczeniami i referencjami celem 

unaocznienia o jakie inwestycje chodzi i że zostały one wykonane prawidłowo;  


2)  kopie  dzienników  budowy  dla  wszystkich  trzech  inwestycji  przesłanych  Zamawiającemu 

wraz  z  wyjaśnieniami  z  17.10.2019  r.  wraz  z  kopią  umowy  nr  PL/18/000100/TLLZZ/0  oraz 

protokołem  odbioru  końcowego  z  25.05.2018  r.  i  protokołem  usunięcia  usterek  z  19.06.             

2019 r. za I etap inwestycji na lotni

sku Okęcie; 

kopię uprawnień p. T. M., tj. zaświadczenie o nr weryfikacyjnym MAZ-PCG-1HE-LWP oraz 

decyzję nr 452/U/01 z 22.10.2001 Wojewody Mazowieckiego. 

Izba w poczet materiału dowodowego zaliczył także złożone przez Zamawiającego –

jako dowód na rozprawie, na wniosek przewodniczącego składu orzekającego: 

  kopie  wyjaśnień  otrzymane  od  Przystępującego  z  17.10.2019  r.  /zweryfikowano  na 

rozprawie,  iż  kopie  dzienników  budowy  złożone  na  rozprawie  przez  Przystępującego  są 

tożsame z tymi z załączonymi do niniejszych wyjaśnień/.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie, przystąpienie, odpowiedź na odwołanie /uwzględnienie w całości/,  a nadto 

stanowiska 

i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone  ustnie  do  protokołu. 

Przystępujący po stronie Zamawiającego Hochtief Polska S.A. na koniec rozprawy przedłożył 

także jako załącznik do protokołu – swoje pisemne stanowisko.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie 

zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. Dotyczy zarzutów odnoszących się do Wykonawcy: Hochtief Polska S.A.   

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

1.  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie,  w  sytuacji  gdy  oferta  Adamietz 

powinna  zostać  odrzucona,  ze  względu  na  to,  że  treść  oferty  Adamietz  jest  niezgodna                     

z  treścią specyfikacji  istotnych warunków  zamówienia,  gdyż  oferta nie obejmuje wykonania 

w

szystkich robót budowlanych wynikających z dokumentacji projektowej udostępnionej przez 

Zamawiającego  a  stanowiącej  podstawę  do  przygotowania  oferty,  co  wynika  ze  złożonych 

przez Adamietz kosztorysów do oferty, 

2. art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp poprzez jego niezastosowanie, w sytuacji gdy: 

a.  Adamietz  w  formularzu  oferty  oświadczył,  że  osoba  na  stanowisko  Kierownika  budowy 

pełniła  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  trzech  wskazanych                      

w  formularzu  oferty  inwestycjach,  podc

zas  gdy  osoba  ta  w  rzeczywistości  takiej  funkcji  nie 

pełniła,  co  doprowadziło  do  przyznania  Adamietz  16  pkt  w  ramach  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  budowy”,  a  w  konsekwencji  do  wyboru  oferty  Adamietz  jako 

najkorzystniejszej,  pomimo  że  Adamietz  powinien  zostać  wykluczony  z  postępowania                      


z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do doświadczenia posiadanego przez 

osobę wskazaną na stanowisko Kierownika budowy,  

b.  Hochtief  w  formularzu  oferty  oświadczył,  że  osoba  na  stanowisko  Kierownika  budowy 

pełniła  funkcję  kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych  na  trzech  wskazanych                          

w  formularzu  oferty  inwestycjach,  podczas  gdy  osoba  ta  w  rzeczywistości  takiej  funkcji  nie 

pełniła  na  co  najmniej  jednej  z  wymienionych  inwestycji,  co  doprowadziło  do  przyznania 

Hochtief  16  pkt  w  ramach  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  Kierownika  budowy”

pomimo że Hochtief powinien zostać wykluczony z postępowania z uwagi na wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  co  do  doświadczenia  posiadanego  przez  osobę  wskazaną  na 

stanowisko Kierownika budowy. 

3. ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 2 opisanego powyżej, art. 91 ust. 1 

Pzp  poprzez  błędną  ocenę  ofert  Adamietz  i  Hochtief  i  przyznania  obu  tym  ofertom  16 

punktów w ramach kryterium oceny ofert „Doświadczenie Kierownika budowy” w sytuacji gdy 

Zamawiający  powinien  przyznać  Adamietz  i  Hochtief  w  powyższym  kryterium  0  pkt,  co                      

w konsekwencji doprowadziło do ustalenia przez Zamawiającego nieprawidłowego rankingu 

ofert  i  wyboru  oferty  Adamietz  jako  najkorzystniejszej  w  sytuacji  gdy  w  przypadku 

prawidłowej  oceny  ofert,  zgodnej  kryteriami  określonymi  w  SIWZ,  najkorzystniejszą  ofertą 

jest oferta Konsorcjum ALSTAL. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  pierwszej  kolejności  należy  przywołać  stan  faktyczny  wynikający  z  treści 

wniesionego  odwołania,  przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie  /uwzględnienia  w  całości/. 

Nadto, n

a posiedzeniu Przystępujący po stronie Zamawiającego Hochtief Polska S.A.  złożył 

na piśmie - sprzeciw co do uwzględnienia odwołania w zakresie zarzutów dotyczących jego 

oferty.  Następnie  z  ostrożności  procesowej,  z  uwagi  na  kwestionowanie  możliwości 

składania częściowego sprzeciwu przez Odwołującego, złożył sprzeciw co do uwzględnienia 

odwołania  w  całości,  czyli  także  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  oferty  ADAMIETZ  Sp.                  

z o.o. 

Izba z uwagi na zaistniałą sytuacje, skierował odwołanie do rozpoznania na rozprawę 

warunkowo 

w  całości,  zastrzegając  przy  tym,  że  odnośnie  możliwości  składania  sprzeciwu 

częściowego  odniesie  się  do  tej  kwestii,  tj.  jego  dopuszczalności  i  konsekwencji  z  tego 

wynikających,  w  uzasadnieniu.  Podczas  rozprawy  Odwołujący  oraz  Przystępujący  odnosili 

się na zarzutach dotyczących Hochtief Polska S.A.   

W dalszej kolejności Izba powołuje się na Rozdz. XIII. 1 – „Kryterium Doświadczenie 

Kierownika budowy”. Należało je przedstawić w ramach formularza ofertowego (zał. nr 2 do 

SIWZ po  zmianie).  Hochtief  Polska  S.A.    przedstawi

ł w swojej ofercie - Kierownika budowy  


p. T. M. 

. Zgodnie ze złożonym oświadczeniem osoba ta posiada doświadczenie zawodowe 

na stanowisku kierownika robót konstrukcyjno - budowlanych przy realizacji trzech zadań: 

a)  „Wykonanie robót  budowlanych  w  zakresie budynków  KONESER  (G i  I),  tj.  przebudowa 

budynku G (handlowo - 

usługowego) oraz budynku I (usługowo - gastronomicznego)”, 

b) „Budowa budynku biurowego Adgar Plaża B w Warszawie", 

c) „Budowa 4 gates autobusowych w strefie Non Schengen na poziomie „0” wraz z adaptacją 

pomieszczeń  w  pirsie  południowym  oraz  w  Terminalu  T1  -  Zadanie  nr  1  (tj.  przebudowa 

części pirsu północnego w celu utworzenia dodatkowych poczekalni w ramach przebudowy 

lotniska użytku publicznego)”. 

Przy  tym  w  każdym  z  trzech  przypadków  znajduje  się  stwierdzenie,  że:  „na 

stano

wisku  Kierownika  Budowy  (…)  równolegle  na  stanowisku  kierownika  robót  

konstrukcyjno 

– budowlanych”

Rozdział  V  pkt  2.2  lit.  a)  SIWZ  wskazano:  „2.2.W  zakresie  warunku  wskazanego                  

w  art.  22  ust.  lb  pk

t.  3  Ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  Wykonawca  wykaże,  że 

dysponuje  lub  będzie  dysponować  osobami,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu 

zamówienia  odpowiedzialnymi  za  kierowanie  robotami  budowlanymi  oraz  posiadającymi 

wymagane kwalifikacje zawodowe i w

ykształcenie, niezbędne do wykonywania zamówienia, 

tj. a) w specjalności konstrukcyjno - budowlanej: Kierownik budowy. 

wymagane  kwalifikacje:  wyższe  wykształcenie  techniczne  budowlane,  uprawnienia  do 

kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń 

lub odpowiadające im równoważne uprawnienia w tej specjalności, które zostały wydane na 

podstawie  wcześniej  obowiązujących  przepisów  -  zgodnie  z  polskim  prawem  budowlanym 

lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia  budowlane  umożliwiające  wykonywanie  tych 

samych  czynności,  do  wykonania  których  w  aktualnym  stanie  prawnym  uprawniają 

uprawnien

ia  budowlane  tej  specjalności;  doświadczenie  zawodowe  na  stanowisku 

kierownika robót konstrukcyjno - budowlanych przy realizacji robót budowlanych co najmniej 

jednego  obiektu  budowlanego  użyteczności  publicznej  (o  wartości  min.  5  mln)  w  okresie 

ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert.” 

W  Rozdział  VI  pkt  3.2  SIWZ  wskazano:  „3.  Zamawiający  przed  udzieleniem 

zamówienia,  wezwie  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w 

wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni terminie, aktualnych na dzień złożenia następujących 

oświadczeń lub dokumentów: 

(….) 

3.2.Wykazu  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  w  szczególności 

odpowiedzialnych  za  kierowanie  robotami  budowlanymi  wraz  z  informacjami  na  temat  ich 

kwalifikacji  zawodowych  i  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do 


wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją 

o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami  i  ich  doświadczeniu.  Wzór  wykazu  stanowi 

Załącznik nr 6 do SIWZ.”. 

W  ramach  odpowiedzi  na  pytania  nr  11  (pismo  z  08.08.2019  r.) 

–  w  zakresie 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  6 

–  stwierdzono:  „Pytanie  nr  6:  Rozdział  V  pkt  2.2  lit.  a)  oraz 

Rozdział  XIII  pkt  I  SIWZ  -  W  związku  z  niejasnościami  dotyczącymi  doświadczenia  osoby 

skierowanej  do  pracy  na  stanowisku  kierownik  budowy,  prosimy  o  potwierdzenie  iż 

Zamawiający  uzna  doświadczenie  kierownika  budowy  na  stanowisku  kierownika  robót 

konstrukcyjno-

budowlanych  oraz  kierownika  budowy  przy  realizacji  robót  budowlanych.                  

W  obecnym  brzmieniu  zapis  dyskryminuje  osoby  pełniące  funkcję  kierownika  budowy  dla 

inwestycji,  które  zdobyły  większą  wiedzę  zgodnie  z  pełnionymi  obowiązkami.  Odpowiedź: 

Zamawiający  odmawia  zmiany  zapisów.”  Do  dalszych  kwestii  Izba  odniesie  się  w  dalszej 

części w ramach rozpatrywanych zarzutów. 

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  ocen

iając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.   

Odnośnie zarzutów dotyczących Wykonawcy ADAMIETZ Sp. z o.o. W tym zakresie, 

Izba  jak  w  sentencji,  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  odnośnie  niniejszych  zarzutów,                

z  uwagi  na  uwzględnienie  w  całości  odwołania  o  sygn.  akt:  KIO  2043/19,  czyli  także  tych 

zarzutów,  przez  Zamawiającego.  Jednocześnie  uznając  zarazem,  że  sprzeciw  wobec 

zarzutów,  które  nie  dotyczyły    -  Hochtief  Polska  S.A.  –  nie  przysługuje  temu  Wykonawcy. 

Jego  złożenie,  które  miało  miejsce  na  posiedzeniu  de  facto  było  efektem  zaistniałych 

okoliczności.  Sprzeciw  został  złożony  w  dużej  mierze  z  ostrożności  procesowej.  Izba 

zastrzegła także w  protokole,  że odniesie się w  uzasadnieniu orzeczenia  co  do możliwości 

złożenia  sprzeciwu  częściowego,  tj.  jego  dopuszczalności  i  konsekwencji  z  tego 

wynikających.  Kontynuując  Izba  wskazuję,  że  dopuszcza  możliwość  złożenia  sprzeciwu 

częściowego,  uznając  zarazem,  tak  jak  w  sentencji,  że  sprzeciw  co  do  zarzutów  innego 

Wykonawcy  jest  niedopuszczalny,  gdyż  byłoby  to działaniem  niezgodnym  z  jego interesem 

(Hochtief  Polska  S.A.  w  rankingu  złożonych  ofert  z  01.10.2019  r.  uplasował  się  na  drugiej 

pozycji,  a  ADAMIETZ  Sp.  z  o.o. 

–  zajął  pierwszą  pozycję  /a  jego  oferta  wybrana  jako 

najkorzystniejszą/).  Z  tych  względów  taki  sprzeciw  nie  rodzi  skutków  prawnych,  stąd 

umorzenie  w  tym  zakresie  postępowania  odwoławczego  co  do  zarzutów  dotyczących 

Wykonawcy  ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.,  mimo  wa

runkowego  skierowania  na  rozprawę.  Inne 

działanie  byłoby  sprzeczne  z  ratio  legis  instytucji  wnoszenia  sprzeciwu  i  poprzedzającego 

jego, 

zgłoszenia przystąpienia po jednej ze stron. Izba uznała zarazem możliwość wniesienia 


sprzeciwu 

częściowego  przez  Hochtief  Polska  S.A.  wobec  zarzutów,  które  także  zostały 

uwzględnione  przez  Zamawiającego,  a  dotyczących  właśnie  Wykonawcy  Hochtief  Polska 

S.A. 

Jednocześnie,  przechylając  się  do  stanowiska  Hochtief  Polska  S.A.,  że  jego  sprzeciw 

jest de facto wobec ca

łości odwołania, które pozostało do rozpoznania, Jednocześnie, Izba 

wskazuje że kwestia częściowego sprzeciwu była już elementem rozważań orzecznictwa za 

wyrokiem KIO z 15.07.2016 r., sygn. akt: KIO 1175/16, KIO 1181/16:   

„Odwołania, a ściślej 

zarzuty  i  żądania  przedmiotowych  odwołań  dotyczą  wielu  wykonawców,  ich  udziału                        

w  postępowaniu  i  punktacji  ich  wniosków.  Zamawiający  w  całości  odwołania  uwzględnił. 

Wykonawcy  przystępujący  po  stronie  Zamawiającego,  których  dotyczyły  zarzuty  odwołań, 

stanęli wobec alternatywy nie wnoszenia sprzeciwu i pogodzenia się np. z ewentualnym ich 

wykluczeniem/niezakwalifikowaniem 

do 

dalszego 

etapu 

postępowania 

przez 

Zamawiającego,  którego  nie  będą  mogli  zakwestionować  na  drodze  środków  ochrony 

prawnej  (w  zw.  z  art.  189  ust.  2  pkt  5  Pzp),  albo  wniesienia  sprzeciwu  i  pomimo 

ewentualnego  obronienia  swoich  wniosków,  narażenia  się  na  konsekwencje  finansowe 

uwzględnienia  odwołania  przez  Izbę  w  związku  z  prawdopodobną  zasadnością  zarzutów 

odwołań  dotyczących  wykonawców,  którzy  do  postpowania  odwoławczego  nie  przystąpili. 

Natomiast Izba zmuszona byłaby rozstrzygać zarzuty, co do których spór pomiędzy stronami 

(odwołującym a przystępującym wnoszącym sprzeciw) właściwie nie istnieje - przystępujący 

nie  są  często  zainteresowani  ani  zdolni  do  powoływania  okoliczności  faktycznych                             

i argumentów zwalczających zarzuty odwołania dotyczące ich konkurentów. 

Opisana  powyżej  sytuacja  i  jej  konsekwencje  związane  z  brakiem  instytucji 

częściowego sprzeciwu względem uwzględnionych przez zmawiającego zarzutów odwołania 

stanowi techniczną lukę w prawie, której brak wypełnienia prowadzi do procesowych skutków 

rażąco  naruszających  poczucie  sprawiedliwości  i  zwykłą  racjonalność  w  stosowaniu 

przepisów  prawa.  Lukę  tę  należało  więc  wypełnić  posługując  się  analogiami  do 

uregulowanych  instytucji  procesowych  - 

orzekania  o  całości  odwołania,  względem  którego 

uwzględnienia  przez  zamawiającego  wniesiono  sprzeciw  oraz  umorzenia  całości 

postępowania odwoławczego przy braku sprzeciwu. Należało się również kierować przy tym 

sposobem w jaki lukę tę wypełnił ustawodawca nowelą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie 

ustawy - 

Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1020). 

Z  powyższych  względów  odwołania  rozpoznano  tylko  w  zakresie  zarzutów 

rzeczywiście  spornych,  tj.  takich,  których  de  facto  dotyczyły  wniesione  sprzeciwy 

Przystępujących,  co  wynika  m.in.  z  zakresu  w  jakim  podjęli  oni  polemikę  z  zarzutami 

odwołań.  Ponadto  zakres  i  możliwość  wniesienia  sprzeciwu  należało  oceniać  również                    

w granicach interesu w przystąpieniu do danej strony postępowania odwoławczego. 


Natomiast,  co  do  pozostałych  zarzutów  odwołań,  które  in  corpore  zostały  również 

uwzględnione  przez  Zamawiającego,  uznano,  ze  nie  zostały  objęte  sprzeciwami 

Odwołujących, a w związku z tym nie podlegały rozpoznaniu i postępowanie w tym zakresie 

umorzono.  Izba  wydała  w  tym  zakresie  wzorem  praktyki  sądowej  stosowne  postanowienie 

pomieszczone w wyroku. W jej ocenie koresponduje to ze stanowiskiem Sądu Najwyższego 

wyrażonym  w  uzasadnieniu  uchwały  z  17  lutego  2016  r.  (sygn.  akt  III  CZP  111/15)                          

i  pozostaje  w  zgodzie  z  wynikającym  zeń  postulatem,  aby  zakres  i  rodzaj  orzeczenia                      

w przedmiocie całości odwołania wynikał z sentencji orzeczeń Izby a nie dopiero z lektury ich 

uzasadnień. (…)”    

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie zarzutów dotyczących Wykonawcy Hochtief Polska S.A.  

W  pierwszej  kolejności,  co  do  kwestii  rozszerzeniu  zakresu  zarzutów  przez 

Odwołującego, co do naruszenia art. 24 ust.1 pkt 17 Pzp (zarzut 2b). W tym wypadku, Izba 

podzieliła stanowisko  Hochtief  Polska S.A.,  że z  uwagi  na  objecie zakresem  odwołania nie 

tylko  pierwszej  ze  wskazanych  w  ofercie  inwestycji,  ale  wszys

tkich  trzech,  czyli  również 

drugiej i trzeciej, miało miejsce niedopuszczalne poszerzenie zakresu odwołania. Istotnie na 

3  (trzeciej)  stronie 

odwołania  w  petitum,  czyli  w  samym  zarzucie jest  odniesienie do  jednej 

inwestycji, a następnie jest to poparte dalszą argumentacją na str. 12 (dwunastej) i następne, 

która  także  dotyczy  jednej  inwestycji,  a  dokładnie  pierwszej  z  trzech.  Odwołujący                            

w kontekście wskazanego na wstępie zarzutu nie odnosił się do drugiej i trzeciej inwestycji 

prz

ywołanej  w  ofercie  Hochtief  Polska  S.A.  (tak  na  str.  13  /trzynastej/  odwołania,  pkt  5.6 

według numeracji przyjętej w odwołaniu). Odniesienie znajdujące się na str. 12 (dwunastej) 

odwołania nie ma charakteru takiego, które wskazywałoby na to, że Odwołujący kwestionuje 

wszystkie  trzy  inwestycje 

przywołane  w  ofercie  Hochtief  Polska  S.A.,  w  pkt.  5.5  według 

numeracji  przyjętej  w  odwołaniu.  Jest  tam  wskazanie  na  inwestycje  -  „Wykonanie  robót 

budowlanych w zakresie budynków KONESER (G i I), tj. przebudowa budynku G (handlowo - 

usługowego)  oraz  budynku  I  (usługowo  -  gastronomicznego)”.  Jednocześnie,  podnosi  się 

tam  kwestie  weryfikowania  inwestycji  Hochtief  Polska  S.A. 

i  braku  dowodów,  które  jak 

zastrzegł Odwołujący uzupełni na rozprawie.    

W następnej kolejności odnosząc się do zarzutu sensu stricte, względem inwestycji: 

„Wykonanie  robót  budowlanych  w  zakresie  budynków  KONESER  (G  i  I),  tj.  przebudowa 

budynku G (handlowo - 

usługowego) oraz budynku I (usługowo - gastronomicznego)”, że p. 

T.  M.  na  tej  inwestycji  w 

ogólne  nie  pełnił  funkcji  Kierownika  Budowy,  czy  też  Kierownika 

robót konstrukcyjno - budowlanych, Izba uznała, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego 

art. 24 ust.1 pkt 17 Pzp względem tej inwestycji, podlega oddaleniu.  


Izba  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  dowodów  Hochtief  Polska  S.A.  /przede 

wszystkim Dzienników Budowy oraz pism z 14 i 15.10.2019 r./ uznała, ze p. T. M. pełnił na 

tej  inwestycji  równolegle  funkcje  Kierownika  Budowy  i  Kierownika  robót  konstrukcyjno  – 

budowlanych 

/tak jak podał nota bene w formularzu ofertowym/. Tą kwestie należy uznać za 

kluczową.  Należy  także  przychylić  do  stanowiska  Hochtief  Polska  S.A.,  że  „/”  zawarty  w 

oświadczeniach  z  14  i  15.10.2019  r.,  zgodnie  z  regułami  wykładni  oświadczeń  woli  należy 

interpretować, tak jak w formularzu ofertowym jako jednoczesne sprawowanie obu funkcji. W 

tym zakresie wskazując również na argumentację Hochtief Polska S.A., co do tego, że osoba 

ta  miała  uprawnienia  Kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych,  które  nota  bene  jako 

dowód  złożyła  na  rozprawie.  W  konsekwencji  przyjmując  odpowiedzialność  jako  Kierownik 

Budowy,  na  co  wskazał    Hochtief  Polska  S.A.:  „W  dniu  dzisiejszym  przejmuje  obowiązki 

Kierownika  Budowy”  (dzień  31.05.20-19  r.  –  str.  3  Dziennika  Budowy  nr  16  2017  ,  tom  I 

wydany 

17.02.2017 r.), przyjął de facto odpowiedzialność także za te roboty, jako Kierownik 

robót  konstrukcyjno-  budowlanych.  Na  tej  inwestycji  bowiem  nie  było  odrębnie 

wyodrębnionego  Kierownika  robót  konstrukcyjno  -  budowlanych,  gdyż  Kierownik  Budowy 

miał  stosowne  uprawnienia,  co  dopuszcza  Prawo  Budowlane  (art.  42  ust.  4:  „Przy 

prowadzeniu  robót  budowlanych,  do  których  jest  wymagane  przygotowanie  zawodowe                    

w  specjalności  techniczno-budowlanej  inne  niż  posiada  kierownik  budowy,  inwestor  jest 

zobo

wiązany  do  ustanowienia  kierownika  robót  w  danej  specjalności.”.).  Co  do  wątpliwości 

przedstawionych  przez  Odwołującego  na  kanwie  złożonych  ze  swej  strony  na  rozprawie 

dowodów i dołączonych do odwołania, Izba przywołuje art. 41 ust. 4 Prawa Budowlanego, że 

nie  ma  obowiązku  informowania  o  zmianie  kierownika  budowy.  Także  przywołuje  art.  44 

Prawa Budowlanego 

zgodnie z która taka zmiana odnotowywana jest wyłącznie w dzienniku 

budowy

, gdyż składa się oświadczenie o przejęciu obowiązków. W zakresie przedmiotowego 

zarzutu, Izba przywołuje także wyjaśnienia Hochtief Polska S.A. z 17.10.2019 r. złożone na 

rozprawie  przez  Zamawiającego.  W  ich  ramach  znajduje  się  argumentacja  poparta 

Dziennikami  Budów  -  dotycząca  nie  tylko  pierwszej,  ale  wszystkich  trzech  inwestycji 

przedstawionych w ofercie.     

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

Odnośnie  zarzutu  trzeciego,  będącego  zarzutem  ewentualnym,  Izba  uznała,  że 

podlega on również oddaleniu. W pierwszej kolejności, należy przychylić się do stanowiska 

Hochtief  Polska  S.A.

,  że  Zamawiający  nie ograniczył  punktowanego doświadczenia jedynie 

do  inwestycji  zrealizowanych  (nie  wskazał  chociażby,  co  miałoby  ewentualnie  takie 

zakończenie  oznaczać,  czy  samo  zakończenie  robót,  czy  uzyskanie  pozwolenia  na 

użytkowanie),  stwierdza  się  jedynie  w  Rozdz.  XIII.  1  SIWZ,  że:  „przy  realizacji  robót 


budowlanych”.  Podobnie,  nie  wynika  z  powyższego  stwierdzenia,  tzn.  nie  ma  też 

ograniczenia  do  nowych  obiektów,  czyli  mogą  być  również  pracę  adaptacyjne.                             

W  konsekwencji, 

w  ocenie  Izby,  inwestycja  na  lotnisku  Okęcie  (inwestycja  trzecia                           

w kolejności) podlegała punktacji.  

Zgodnie  bowiem  z  przedłożonymi  na  rozprawie  przez  Hochtief  Polska  S.A  wraz 

Dziennikami  Budowy  także  dla  inwestycji  na  Okęciu  etap  I  –  kopią  umowy  nr 

PL/18/000100/TLLZZ/0 

/§ 2 ust. 2 pkt 1/ oraz protokołem odbioru końcowego z 25.05.2018 r. 

i protokołem usunięcia usterek z 19.06.2019 r. zakończył się I etap tej inwestycji /Realizacja 

robót adaptacyjnych w pirsie południowym oraz w Terminalu T1/ kwotą 8 mln zł, co spełnia 

wymóg sformułowany przez Zamawiającego. Etap I może pełnić także samodzielne funkcje 

techniczne, gdyż dotyczy części południowej lotniska, a etap II części północnej. Etap I jest 

przebudową  istniejących  już  obiektów.  Kwestia  definiowania  obiektów  budowlanych  i  jego 

rozumienia, 

w ocenie Izby, stanowi interpretacje Odwołującego, gdyż literalnie jest mowa  – 

przy realizacji robót budowlanych, a nie przy zrealizowanych robotach budowlanych. Dopiero 

w  dalszej  kole

jności  „(…)  obiektów  budowlanych  użyteczności  publicznej”.  W  ocenie  Izby, 

należy  przychylić  się  do  stanowiska  Hochtief  Polska  S.A.,  iż  należy  zaistniałe  wątpliwości 

rozstrzygnąć na korzyść Wykonawcy. Zostało to celnie wskazane przykładowo w wyroku KIO 

z  16.04.2015  r.  sygn.  akt:  KIO  660/15:  "

Należy  wskazać,  że  obowiązuje  swoista  "święta" 

zasada,  że  wszelkie  niejasności,  dwuznaczności,  niezgodności  postanowień  SIWZ  należy 

rozpatrywać  na  korzyść  wykonawców".  Podkreślono  także  w  uchwale  KIO  z  03.08.2017  r., 

syg

n.  akt:  KIO/KD  38/17,  że:  "Reguła  ta  wynika  z  prawniczej  paremii  »In  dubio  contra 

proferentem« znaczącej w języku polskim »Wątpliwości należy tłumaczyć przeciw autorowi«. 

Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający jest autorem ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ, które 

zostały  zredagowane  przez  Zamawiającego.".  Podobnie  w  wyroku  SO  w  Nowym  Sączu                 

z  18.03.2015  r.,  sygn.  akt:  III  Ca  70/15: 

"Zapisy  w  SIWZ  (...)  muszą  mieć  charakter 

precyzyjny  i  jednoznaczny;  a  wątpliwości  powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na 

korzyść  wykonawcy.  Obowiązek  takiego  formułowania  i  tłumaczenia  ma  na  celu  realizację 

zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców przystępujących 

do przetargu (...)" oraz w wyroku SO w Szczecinie z 07.03.2018 r. (sygn. akt. VIII Ga 102/18) 

wskazujący, że: "Wyrażona w art. 7 ust 1 p.z.p.  zasada, obecnie formułowana jako  zasada 

przejrzystości,  oznacza  również  zakaz  wyciągania  negatywnych  konsekwencji  wobec 

wykonawcy  wskutek  niedopełnienia  przez  niego  obowiązku,  który  nie  wynika  wyraźnie                     

z  dokumentacji  przetargowej  lub  obowiązujących  przepisów  prawa  krajowego,  lecz  jedynie              

z wykładni tych przepisów lub dokumentacji, a także z uzupełniania przez krajowe organy lub 

sądownictwo występujących w tej dokumentacji luk [por. postanowienie TSUE z 13.07.2017 


r. w sprawie C-35/17, Saferoad Grawil sp.  z o.o. i Saferoad Kabex sp. z o. o. v. Generalna 

Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad,  Oddział  w  Poznaniu;  wyrok  TSUE  z  2.06.2016  r.                   

w  sprawie  C-27/15,  Pizzo  v.  CRGT  Srl;  wyrok  TSUE  z  7.04.2016  r.  w  sprawie  C-324/14, 

Partner A. D. v. Zarządowi Oczyszczania Miasta, Monitor Prawniczy z 2016 r., Nr 11, s. 570; 

oraz  wyrok  TSUE  z  10.05.2012  r.  w  sprawie  C-

368/10,  Komisja  Europejska  v.  Królestwo 

Niderlandów"

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

Stosownie do art. 192 ust. 1 Pzp, o oddaleniu odwo

łania lub jego uwzględnieniu Izba 

orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje postanowienie. Orzeczenie Izby, 

o  którym  mowa  w  pkt  2  sentencji,  miało  charakter  merytoryczny,  gdyż  odnosiło  się  do 

uwzględnienia  odwołania.  Z  kolei  orzeczenie  Izby  zawarte  w  pkt  1  i  3  sentencji  miało 

charakter  formalny,  gdyż  dotyczyło  odpowiednio  umorzenia  postępowania  odwoławczego 

oraz kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że orzeczenie o kosztach 

zawarte  w  wyroku  Izby  jest  postanowieniem  przesądził  Sąd  Najwyższy  w  uchwale                         

z 8 grudnia 2005 r. III CZP 109/05 (OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 192 ust. 

1 Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w innej 

formie  aniżeli  wyrok.  Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu  rozstrzygnięcia                        

o charakterze merytorycznym  i formalnym, całe orzeczenie musiało przybrać postać wyroku. 

Jednocześnie  w  zakresie  kosztów,  Izba  nie  dzieliła  kosztów  albowiem  dodatkowo 

względem tego co przedstawiono poniżej podkreśla, że oddalenie zarzutów wobec Hochtief 

Polska  S.A.,  ma  charakter  kluczowy

,  gdyż  mimo  uwzględnienia  przez  Zamawiającego 

zarzutów  wobec  ADAMIETZ  Sp.  z  o.o.,  Odwołujący  aby  mieć  szanse  na  uzyskanie 

zamówienia winien skutecznie podważyć ranking nie tylko wobec  ADAMIETZ Sp. z o.o., ale 

i wobec Hochtief Polska S.A. 

Jednocześnie, Izba przywołuje także art. 186 ust. 6  pkt 3 lit. a 

Pzp opierając się w tym zakresie na regule wynikającej z postanowienia Sądu Okręgowego 

w Katowicach z  30.01.2019 r., sygn. akt: XIX Ga 1398/18. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu art. 192 ust. 9 i 10  Pzp w zw. z § 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa 


Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j.:  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972).  Izba  uznała  wniosek Wnoszącego  Sprzeciw  o  zasądzenie 

kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  zł,  zgodnie  z  przedłożonym 

rachunkiem (§ 5 ust. 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia).  

Przewodniczący: 

………………………………