Sygn. akt: KIO 2054/19
WYROK
z dnia 2
8 października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jolanta Markowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2
8 października 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 października 2019 r. przez
wykonawcę: Z. D. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą NDN Z. D., ul.
Janowskiego 15, 02-784 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG ul. Leopolda 31,
40-189 Katowice,
przy udziale wykonawcy AM TECHNOLOGIES Sp. z o.o. Sp.k. Al. Jerozolimskie 146C,
02-305 Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Z. D. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą NDN Z. D., ul. Janowskiego 15, 02-784 Warszawa, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Z. D.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą NDN Z. D., ul.
Janowskiego 15, 02-784 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
od wykonawcy Z. D.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą NDN Z.
D., ul. Janowskiego 15, 02-784 Warszawa na rzecz
zamawiającego: Sieć
Badawcza
ŁUKASIEWICZ – Instytut Technik Innowacyjnych EMAG ul.
Leopolda 31, 40-189 Katowice
stanowiącą koszty poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Katowicach.
………………………………
Sygn. akt: KIO 2054/19
Uzasadnienie
Zamawiający, Sieć Badawcza Łukasiewicz Instytut Technik Innowacyjnych EMAG, z
siedzibą w Katowicach prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego
na „Dostawę oscyloskopu”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowanie w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 12 września 2019 r. pod numerem
596677-N-2019.
Wykonawca, Z. D.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą NDN – Z. D. z
siedzibą w Warszawie, wniósł odwołanie wobec czynności odrzucenia złożonej przez niego
oferty i wyboru oferty najkorzystniejszej. Informację o wyniku postępowania Odwołujący
powziął w dniu 8 października 2019 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843), zwanej dalej „Pzp”:
art. 89 ust. 1 Pzp,
poprzez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego,
art. 91 ust. 1 Pzp,
poprzez wybór oferty złożonej przez AM TECHNOLOGIES Sp. z o.o.
Sp.k.
, która nie jest ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepisów ustawy,
art. 7 ust. 1 Pzp,
poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
dokonanie powtórnej oceny wyjaśnień złożonych przez Odwołującego,
dokonanie powtórnej oceny ofert, a w konsekwencji uznania że, najkorzystniejszą
ofertę złożył Odwołujący.
Odwołujący wyjaśnił, że złożył najkorzystniejszą ofertę spełniającą wszystkie
wymagania Zamawiającego opisane w SIWZ. Jednakże w przedmiotowym postępowaniu
Zamawiający naruszył zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji - bezzasadnie uznał
że wyjaśnienia które złożył Odwołujący na wezwanie Zamawiającego są niewystarczające i
ofertę Odwołującego odrzucił. Tym samym Zamawiający poprzez naruszenie przepisów
ustawy naraża Odwołującego na możliwość poniesienia szkody.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający ma obowiązek działać w toku oceny i badania
ofert z najwyższą starannością, tak, aby zapewnić spełnienie zasady równego traktowania
wykonawców oraz uczciwej konkurencji opisanych w art. 7 ust. 1 Pzp, a wykonawcy mają
prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymaganiami oraz na podstawie zasad
udzielania zamówień publicznych.
Odwołujący przywołał treść załącznika nr 1 do SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia)
oraz wyjaśnienia treści SIWZ udzielone przez Zamawiającego na pytania wykonawców.
Podkreślił, że opis przedmiotu zamówienia był opisem jasnym i zrozumiałym. Żaden z
wykonawców, przygotowując ofertę nie miał wątpliwości, jak interpretować postanowienia
SIWZ w tym zakresie.
Odw
ołujący złożył ofertę, w której wskazał oraz oświadczył, że oferowany przez niego
przedmiot zamówienia spełnia wymagania wyspecyfikowane w Załączniku nr 1 do SIWZ.
W dniu 25 września 2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie art. 87
ust. 1 Pzp d
o przedłożenia wyjaśnień treści oferty: „Prosimy o niezwłoczne i jednoznaczne
wyjaśnienie, czy oferowane przez Państwa w Formularzu cenowym oferowanego przedmiotu
zamówienia urządzenie jest wyposażone w funkcjonalność analizy i wyzwalania magistrali
CAN?”
Odwołujący w dniu 26 września 2019 r. złożył wyjaśnienia, w których podał:
„Potwierdzam że oferowany przez naszą firmę oscyloskop TeledyneLecroy Waverunner 9254-
MS wyposażony jest we wszystkie wymagane funkcjonalności, w tym funkcjonalność analizy i
wyzwalania magistrali CAN”.
Mimo,
iż Odwołujący udzielił twierdzącej odpowiedzi na pytanie Zamawiającego, to
jednak w dniu 8 października 2019 r. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego, wskazując,
że: „Wykonawca nie podał żądanych przez Zamawiającego informacji określających przedmiot
zamówienia, brak konkretnego wskazania funkcjonalności analizy i wyzwalania magistrali
Can
.”
Zdaniem Odwołującego, odrzucenie jego oferty stoi w sprzeczności z przepisami
ustawy oraz podstawowymi zasadami prowadzenia postępowania. Zamawiający, powziąwszy
wątpliwość co do zgodności treści oferty Odwołującego z treścią SIWZ, prawidłowo zażądał
wyjaśnień dotyczących treści złożonej przez niego oferty. Niezrozumiałe jednak jest, dlaczego
wyjaśnienia złożone przez Odwołującego nie zostały uwzględnione. Zamawiający nie może
obarczać Odwołującego negatywnymi konsekwencjami niejasności i nieścisłości swojego
wezwania, a niewątpliwie z takim przypadkiem mamy do czynienia w niniejszym
postępowaniu. Wyjaśnienia uzyskane w wyniku wezwania w trybie art. 87 ust. 1 Pzp nie mogą
prowadzić do zmian w treści oferty i w tej sytuacji nie prowadziły do zmian treści oferty
Odwołującego. Odwołujący nie zmienił danych podanych w ofercie, ale je potwierdził.
Odwołujący podkreślił, że odrzucenie oferty jako nieodpowiadającej specyfikacji
istotnych warunków zamówienia wymaga ustalenia tej niezgodności. Zamawiający dla takiego
ustalenia winien dać wykonawcy szansę wypowiedzenia się co do treści oferty. W
orzecznictwie podnosi się, że Zamawiający przed odrzuceniem oferty musi udowodnić, że
zaoferowany sprzęt nie posiada wymaganych przez zamawiającego cech. W informacji o
odrzuceniu oferty Odwołującego ta informacja się nie znalazła.
Zarówno w treści formularza ofertowego, jak i z przedłożonych wyjaśnień wynika, że
oscyloskop jest wyposażony w wymaganą przez Zamawiającego cechę. Jako dowód, że
zaoferowany
oscyloskop jest wyposażony w wymaganą przez Zamawiającego funkcję,
Odwołujący przedłożył do odwołania pismo producenta z dnia 18 września 2019 r. wraz z
tłumaczeniem na język polski, który wskazuje, że w zaoferowanej przez Odwołującego opcji
„WR9K-EMB TD” urządzenie posiada funkcjonalność analizy i wyzwalania magistrali Can.
Jeżeli więc - zgodnie z pismem producenta - w opcji, którą wpisał w ofercie Odwołujący
(WR9K-EMB TD)
mieści się funkcjonalność analizy i wyzwalania magistrali Can to
nie
zrozumiałym jest działanie Zamawiającego, który odrzuca ofertę Odwołującego za brak
konkretnego wskazania funkcjonalności analizy i wyzwania magistrali Can.
Zastosowanie dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
wymaga wykazania, że niezgodność
treści oferty z SIWZ ma charakter zasadniczy i nieusuwalny oraz dotyczy sfery niezgodności
zobowiązania zamawianego w SIWZ, tudzież polegać może na sporządzeniu i przedstawieniu
oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SIWZ. Odrzucenie oferty w oparciu o art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
może być spowodowane wyłącznie niezgodnością zobowiązania, które w swojej
ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania,
którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w treści SIWZ. Przy czym odrzucenie
oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
możliwe jest jedynie w sytuacji niemożliwości
wyjaśnienia treści oferty i potwierdzenia w ten sposób jej zgodności z treścią SIWZ - na
podstawie art. 87 ust. 1 Pzp.
W przedmiotowej sytuacji, Zamawiający skorzystał z możliwości, które przewiduje art.
87 ust. 1 Pzp
i mimo uzyskania potwierdzenia Odwołującego, że sprzęt odpowiada
wymaganiom Zamawiającego, podjął niezrozumiałą decyzję o odrzuceniu jego oferty. Co
ważne, nie wymagał on przedstawienia żadnych dowodów, a jedynie oświadczenia
Odwołującego (potwierdzenia).
Brak było zatem jakichkolwiek podstaw prawnych i merytorycznych do odrzucenia
oferty, bowiem nie sposób znaleźć uchybienia, które pozwoliłyby stwierdzić, że Odwołujący
nie dopełni formalności lub przedłożył ofertę niezgodna z SIWZ. Wręcz przeciwnie, uchybień
należy dopatrywać się w działaniach Zamawiającego, który próbuje wyeliminować
Odwołującego z udziału w przedmiotowym postępowaniu. To Zamawiający wezwał
Odwołującego o „niezwłoczne i jednoznaczne wyjaśnienie”. Na tak otrzymane pismo
Odwołujący wskazał, że oferowany przez firmę oscyloskop TeledyneLecroy Wayerunner
MS wyposażony jest we wszystkie wymagane funkcjonalności, w tym funkcjonalność
analizy i wyzwalania magistrali CAN.
Nie sposób więc wykazać, w jaki sposób odpowiedź Odwołującego nie potwierdzała
jednoznacznie, czy of
erowany oscyloskop wyposażony jest we wskazaną funkcjonalność.
Zamawiający zdaje się przy tym zupełnie pomijać oświadczenie zawarte w formularzu
cenowym:
„Wykonawca oświadcza, że zaoferowany przez niego przedmiot zamówienia
spełnia wymagania wyspecyfikowane w Załączniku nr 1 do SIWZ”.
Zamawiający w trakcie badania, oceny i wyboru złożonych ofert winien stosować się
do zasady rzetelności, obiektywizmu i równego traktowania wykonawców. Postępowanie
Zamawiającego w niniejszej sprawie stanowi rażące naruszenie zasady równego traktowania
wykonawców, bowiem oferty wszystkich wykonawców winny być oceniane według jednolitych
kryteriów wskazanych w treści SIWZ. Zamawiający, jako gospodarz postępowania, ma
obowiązek działać w toku oceny i badania ofert z najwyższą starannością, tak, aby zapewnić
spełnienie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji opisanych w
art. 7 Pzp.
Zamawiający, odrzucając ofertę Odwołującego, w sposób rażący naruszył przepisy
ustawy (w szcz
ególności podstawowe zasady postępowania). Odwołujący przywołał
orzeczenie TSUE z dnia 7.04.2016 r., Partner A. D.
v. Zarządowi Oczyszczania Miasta, C-
Wykonawca AM TECHNOLOGIES Sp. z o.o. Sp.k.
z siedzibą w Warszawie w dniu 18
października 2019 r. zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania w całości jako
niezasadnego.
Zamawiający wyjaśnił, że dokonał sprawdzenia w karcie katalogowej
producenta parametrów produktu (konkretnego modelu zaoferowanego przez Odwołującego)
oraz odkodowania, jakie funkcj
onalności mieszczą się w trzech dodatkowych modułach
oznaczonych symbolami wpisanymi do formularza ofertowego. Po analizie wszystkich
dokumentów przekazanych przez Odwołującego wraz z ofertą, a także po zweryfikowaniu
parametrów urządzenia i dodatkowych modułów u producenta urządzenia (na jego oficjalnej
stornie internetowej)
doszedł do wniosku, że zaproponowane przez Odwołującego urządzenie
nie posiada funkcjonalności CAN. Zgodnie z tymi dokumentami, tj. formularzem ofertowym,
kartą katalogową dołączoną do oferty, kartą katalogową dostępną na stronie internetowej
producenta
ani wersja bazowa oscyloskopu, ani żaden z dodatkowych modułów, które wskazał
Odwołujący w ofercie, nie posiadają funkcjonalności CAN.
Zamawiający musiał podjąć decyzję, czy brak podania przez Odwołującego
wymaganego parametru przedmiotu zamówienia może być konwalidowany. Poprawienie lub
uzupełnienie braku w ofercie oraz wyjaśnienie wątpliwości, umożliwiające uznanie oferty za
ważną i niepodlegającą odrzuceniu, może zostać dokonane wyłącznie na podstawie art. 26
ust. 3 oraz art. 87 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 Pzp. Pod tym kątem Zamawiający zweryfikował wszystkie
możliwości i doszedł do wniosku o niedopuszczalności takiego działania.
Posiadanie przez oferowany oscyloskop matrycy CAN nie wynika ani z formularza
oferty, ani
z żadnej innej części oferty. Żaden z podanych w ofercie numerów i symboli, które
opisują parametry oscyloskopu i jego komponenty, nie kryje w sobie funkcjonalności CAN.
Zamawiający nie miał zatem podstaw, aby na podstawie całej treści oferty dokonać ww.
poprawki,
opierając się na art. 87 ust. 2 Pzp. Nadto, dodatkowy moduł oscyloskopu w postaci
funkcjonalności CAN jest elementem istotnym urządzenia, który bezpośrednio wpływa na
zakres przyszłych zobowiązań stron. Karta katalogowa dołączona do oferty Odwołującego w
części dotyczącej dodatkowych komponentów oscyloskopu nie zawiera danych o
parame
trach, które na pewno będzie posiadał dostarczony w ramach zamówienia oscyloskop,
a jedynie o parametrach możliwych, potencjalnych. Przez fakt, że urządzenie z katalogu może
posiadać wszystkie cztery funkcjonalności wymagane przez Zamawiającego nie możemy
wnioskować, że tak faktycznie będzie. Ze względu na sposób prezentacji modułów
dodatkowych oscyloskopu w karcie katalogowej, czyli zapisu „urządzenie może mieć”
(„Option” — wpisane przy opisie komponentów), a nie „ma”, Zamawiający nie mógł uzupełnić
oferty wykonawcy poprzez dopisa
nie brakującej funkcjonalności. Powyższą budowę
oscyloskopu,
jako urządzenia bazowego z możliwością rozszerzenia o dodatkowe moduły
dokładnie prezentuje sposób opisu zamieszony na oficjalnej stronie internetowej producenta
urządzenia. Karta katalogowa w wersji elektronicznej zawiera zakładki poświęcone
konkretnym modelom oscyloskopu (w tym modelu WaveRunner 9254-
MS) i dodatkową
rozwijaną listę zatytułowaną „Options”, w której znajdują się moduły, które można wybrać
(opcjonalnie) jako doposażenie danego modelu oscyloskopu.
Ponadto, zdaniem Zamawiającego, oświadczenie producenta oscyloskopu z dnia 18
września 2019 r. nie może być podstawą do ustalenia, że oscyloskop oferowany przez
Odwołującego posiada funkcjonalność CAN, skoro dokument ten nie jest i nie może stać się
następczo częścią oferty. Został on przedłożony już po odrzuceniu oferty Odwołującego. W
przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z nieuprawnionym uzupełnieniem oferty po terminie
wyz
naczonym do jej złożenia. Zamawiający zauważył, że producent w swoim oświadczeniu
wskazał, że wyceniony przez niego model oscyloskopu WavcRunnec 9254-MS („w niniejszym
przypadku (w ofercie oscyloskopu WaveRunner 9254-
MS zawarliśmy następujące
funkcjonalności"), posiada funkcjonalność CAN, co jednak nie oznacza, że każdy model tego
oscyloskopu ma tę funkcjonalność w standardzie. Producent oświadczył, że sprzedaje
oscyloskopy w różnych wariantach, prowadzi też różne akcje promocyjne, w ramach których
dokłada do oscyloskopów dodatkowe oprogramowanie, które nie musi wynikać z treści oferty.
Jak natomiast wynika z karty katalogowej urządzenia WaveRunner 9254-MS załączonej do
oferty,
jak i tej dostępnej na stronie producenta, seryjnie produkowany oscyloskop
funkcj
onalności CAN nie posiada. Funkcjonalność CAN jako istotny element dodatkowy
wyposażenia, został opisany w karcie katalogowej producenta stosownymi symbolami, z
których żaden nie został zawarty w ofercie Odwołującego.
W
yjaśnienia, które złożył Odwołujący w dniu 26 września 2019 r. w trybie art. 87 ust.1
P
zp mogą jedynie doprecyzowywać, tłumaczyć nieścisłości w ofercie, nie mogą natomiast tej
oferty uzupełniać. Przedmiotowe oświadczenie nie mogło więc być podstawą do uznania, że
oscyloskop oferowany przez Od
wołującego posiada funkcjonalność CAN, skoro jednocześnie
Odwołujący nie wykazał, że informacja tej treści wynika z oferty. W związku z powyższym
zastosowanie art. 87 ust. 1 Pzp
jest w niniejszej sytuacji niemożliwe.
Oferta Odwołującego nie mogła także być uzupełniona w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, który
to przepis dotyczy oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp oraz innych
oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Przepis ten nie
uprawnia do uzupełnienia oświadczenia stanowiącego treść złożonej oferty, a takim jest
formularz określający parametry oferowanego przedmiotu zamówienia.
Oświadczenie o odrzuceniu oferty zawierało informację, że decyzja jest podejmowana
na skutek niezgodności treści oferty z treścią SIWZ. Zamawiający podał przepis prawa będący
podstawą jego decyzji i odniósł go do okoliczności sprawy, poprzez doprecyzowanie, że
niezgodność polega na braku podania informacji określających przedmiot zamówienia, a
konkretnie braku podania informacji o posiadaniu przez niego fu
nkcjonalności analizy i
wyzwalania magistrali CAN. Zamawiający posłużył się więc identycznym określeniem jakiego
uprzednio użył w Opisie Przedmiotu Zamówienia. Odwołujący nie może mieć zatem
wątpliwości, że odrzucenie jego oferty nastąpiło na skutek braku wskazania, że oferowany
przez niego oscyloskop nie
ma właśnie tego parametru (funkcjonalności CAN) wymaganego
w OPZ.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony
i uczestnika postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do
wniesienia odwołania, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp.
Wykonawca AM TECHNOLOGIES Sp. z o.o. Sp.k.
skutecznie przystąpił do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, stosownie do wymogów art. 185 ust.
2 i 3 Pzp.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa oscyloskopu, czyli urządzenia pomiarowego,
służącego do analizy sygnałów (obserwowania, obrazowania i badania przebiegów zależności
pomiędzy dwiema wielkościami elektrycznymi).
Wymagane parametry oscyloskopu
zostały zawarte w Szczegółowym Opisie
Przedmiotu Za
mówienia w piętnastu punktach, z czego trzynaście punktów dotyczy
bezpośrednio parametrów oscyloskopu, natomiast dwa — modułów dodatkowych. Przedmiot
zamówienia w postaci oscyloskopu, jako urządzenie bazowe, sam może posiadać
zr
óżnicowane parametry. Do tego urządzenia mogą być dodane dodatkowe moduły,
komponenty, które wzbogacają jego funkcjonalności. Dodatkowe funkcjonalności
(doposażenie, często nazywane opcjami lub — z języka angielskiego – „options”), których w
ramach przedmiotu
zamówienia wymagał Zamawiający, zostały opisane w OPZ jako (tiret 11
i 15 OPZ):
możliwość i wsparcie analizy magistrali: RS-232, 120, CAN, SPI, USB 2.0 -
obecność ustandaryzowanego interfejsu (API) i protokołów umożliwiających całkowicie zdalne
ustawianie parametrów pomiarów i odczytywania ich wyników.
Podsumowując należy wskazać, że wykonawcy byli zobowiązani zaoferować
oscyloskop o parametrach wynikających z OPZ tiret 1-10 oraz 12-14, wzbogacony o
dodatkowe funkcjon
alności określone w OPZ tiret 11 i 15.
Zamawiający wymagał złożenia oferty zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr
3 do SIWZ. Zamawiający wymagał podania „producenta, modelu i typu” oscyloskopu (czyli
jego wersji bazowej), a także „nazw dodatkowych modułów, komponentów, (options)”.
Wpisani
e tych danych, a zatem danych urządzenia i jego doposażenia w dodatkowe moduły
miało dać Zamawiającemu podstawy do oceny, czy oferowany oscyloskop spełnia wymagania
stawiane w SIWZ.
Odwołujący wskazał w ofercie konkretny oferowany model oscyloskopu oraz
dodatkowe trzy komponenty.
Odwołujący w ofercie zadeklarował dostawę oscyloskopu w
wersji bazowej: TeledyneLecroy WaverRunner 9254-MS oraz m
odułów dodatkowych:
a) WR9K-EMB TD
b) WR9K-USB2BUS Tl)
c) WR9K-XDEV
Do oferty Odwołujący dołączył kartę katalogową oferowanego oscyloskopu.
Z treści oferty Odwołującego wynika, że Odwołujący zaoferował wersję bazową
oscyloskopu
(model
WaveRunner
9254-MS)
spełniającą wymagane parametry
Zamawiającego oraz moduł dodatkowy WR9K-EMB TD, który wzbogaca oscyloskop o
funk
cjonalność RS-232 oraz SPI, moduł dodatkowy WR9K-USB2BUS TI, który wzbogaca
oscyloskop o
funkcjonalność USB 2.0 oraz moduł WR9K-XDEV, wzbogacający oscyloskop o
fu
nkcjonalność ustandaryzowanego interfejsu (API). Odwołujący nie wskazał w ofercie
żadnego modułu wzbogacającego oscyloskop o funkcjonalność analizy i wyzwalania
magistrali CAN.
W dniu 25 września 2019 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie art. 87
ust. 1 Pzp do
złożenia wyjaśnień treści oferty: „Prosimy o niezwłoczne i jednoznaczne
wyjaśnienie, czy oferowane przez Państwa w Formularzu cenowym oferowanego przedmiotu
zamówienia urządzenie jest wyposażone w funkcjonalność analizy i wyzwalania magistrali
CAN?”
Odwołujący w dniu 26 września 2019 r. złożył wyjaśnienia, w których potwierdził, że
„oferowany przez naszą firmę oscyloskop TeledyneLecroy Waverunner 9254-MS wyposażony
jest we wszystkie wymagane funkcjonalności, w tym funkcjonalność analizy i wyzwalania
magistrali CAN”.
Odwołujący nie wskazał w złożonych wyjaśnieniach, w którym miejscu oferty zawarta
jest informacja (oświadczenie wykonawcy), że oferowany oscyloskop w wersji bazowej jest
wzbogacony o funkcjonalności CAN. Odwołujący również na rozprawie nie wskazał tej
informacji zawartej
wprost w ofercie. Odwołujący wyjaśnił na rozprawie, że informacja ta
wynika z treści oświadczenia producenta z dnia 19 września 2019 r., które zostało załączone
do odwołania, w którym potwierdzono, że moduł dodatkowy wskazany w ofercie - WR9K-EMB
TD obejm
uje wymagane funkcjonalności CAN w ramach oferty promocyjnej (opcjonalnej)
przedstawionej Odwołującemu na potrzeby niniejszego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
W ustalonym j.w. stanie
faktycznym Izba zważyła, co następuje:
Nie
potwierdził się zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego oraz zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 Pzp, poprzez wybór oferty złożonej przez
AM TECHNOLOGIES jako oferty najkorzystniejszej
w rozumieniu przepisów ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, zamawiający zobowiązany jest odrzucić ofertę, której
treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia z zastrzeżeniem art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp, który umożliwia dokonanie poprawy innych omyłek w treści oferty
niepowodujących istotnych zmian w treści tej oferty.
Odwołujący wyjaśnił, że opis przedmiotu zamówienia był opisem jasnym i zrozumiałym
żaden z wykonawców, przygotowując ofertę nie miał wątpliwości, jak interpretować
postanowienia SIWZ w tym zakresie.
Odwołujący złożył ofertę, w której złożył jednoznaczne oświadczenie co do przedmiotu
zamówienia, który oferuje, wskazując wymagane przez Zamawiającego informacje. Informacje
te, w szczególności kody określające moduły dodatkowe, jednoznacznie wskazują na
oferowane funkcjonalności oscyloskopu. Odczytanie zakodowanych funkcjonalności jest
możliwe wprost na podstawie karty katalogowej, którą sam Odwołujący, mimo braku takiego
obowiązku, złożył wraz z ofertą. Zgodnie z treścią karty katalogowej, wskazane w ofercie kody
nie obejmują funkcjonalności CAN, które w karcie katalogowej oferowanego oscyloskopu,
mają konkretne i jednoznaczne oznaczenia. Oznaczenia te nie zostały wskazane w ofercie
Odwołującego.
Pomimo zatem potwierdzenia przez Odwołującego w wyjaśnieniach z dnia 26 września
2019 r.
, że oferowany przez niego przedmiot zamówienia spełnia wymagania
wyspecyfikowane w Załączniku nr 1 do SIWZ, w tym również w zakresie funkcjonalności CAN,
to nie sposób jest przyjąć, że treść złożonej przez Odwołującego oferty potwierdza treść tego
oświadczenia, a w konsekwencji odpowiada treści SIWZ i potwierdza spełnienie wymagania
co do
funkcjonalności analizy i wyzwalania magistrali CAN.
Skoro treść złożonej oferty nie potwierdza powyższej funkcjonalności, ponieważ nie
zawiera
informacji odpowiadającej stosownym oznaczeniom zawartym w karcie katalogowej
lub informacji o indywidualnej ofercie posiadanej przez Odwo
łującego, to złożone przez
Odwołującego wyjaśnienie na wezwanie Zamawiającego, w postaci dodatkowego
potwierdzenia spełnienia wszystkich wymagań SIWZ, należy traktować jako uzupełnienie
braku w treści oferty. Podkreślić należy, że wyjaśnienia nie mogą zmienić pierwotnej treści
oferty, gdyż stanowiłoby to uzupełnienie treści oferty o nowe oświadczenie wykonawcy, co do
zaoferowania modułu zawierającego funkcjonalności CAN.
W
powyższych okolicznościach odrzucenie oferty Odwołującego jest zgodne z
przepisami ustawy Pzp
a także z podstawowymi zasadami prowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego. Wyjaśnienia złożone przez Odwołującego nie mogły być
uwzględnione przez Zamawiającego, ponieważ prowadziłyby do zmiany treści pierwotnie
złożonej oferty. Zmiany tej nie można tym bardziej dokonać w oparciu o oświadczenie
producenta z dnia 18
września 2019 r., które zawiera nową treść w stosunku do treści złożonej
oferty. Podkreślić należy, że Odwołujący, mając świadomość, że oferuje Zamawiającemu
przedmi
ot zamówienia niestandardowy, wynikający z indywidualnego zamówienia
pozyskanego przez wykonawcę na potrzeby danego postepowania, powinien być stosownie
określony już w treści składanej oferty, tak aby Zamawiający powziął z treści złożonej oferty
stosowną wiedzę w tym zakresie. Jeśli w ofercie brak jest takiej informacji, to nie można po
złożeniu oferty przyjąć, że oferta ta obejmuje większy zakres niż ten, który został w niej wprost
wskazany.
Nie można też uznać, że wezwanie Zamawiającego z dnia 25 września 2019 r. było
niejasne i nieścisłe, co podnosił Odwołujący. Wezwanie miało na celu umożliwienie
Odwołującemu wykazania, w którym miejscu oferty wymagana informacja została
sformułowana. Brak tej informacji w treści oferty potwierdza niezgodność treści oferty z SIWZ,
w której wymagana funkcjonalność magistrali CAN została wprost sformułowana. W informacji
o odrzuceniu oferty Odwołującego taka informacja została zamieszczona.
Stwierdzona przez Zamawiającego niezgodność treści oferty z treścią SIWZ ma
charakter zasadniczy i nieusuwalny, dotyczy
istnych parametrów przedmiotu zamówienia
jednoznacznie określonych w SIWZ. Wyjaśnienie treści oferty na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp
może dotyczyć wątpliwości, jednak nie może prowadzić do zmiany lub uzupełnienia oferty o
nowe
treści, których brak jest w pierwotnej ofercie. Nie ma też podstaw by uznać, że
stwierdzona niezgodność może podlegać poprawie jako inna omyłka w trybie art. 87 ust. 2 pkt
3 Pzp. W pierwszej kolejności należy podnieść, że niezgodność treści oferty w zakresie
wymaganego parametru magistrali CAN jest istotna z punktu widzenia
parametrów
przedmiotu zamówienia wskazanych w SIWZ, a ponadto, nie sposób jest uznać, że jedynie
omyłkowo informacja ta nie została zawarta w ofercie, ponieważ Odwołujący nie powoływał
się na tę okoliczność ani w wyjaśnieniach złożonych Zamawiającemu, ani w odwołaniu, ani też
w trakcie rozprawy.
Zamawiający nie miał żadnych obiektywnych przesłanek aby przyjąć, że
oznaczenie modułu dodatkowego „WR9K-EMB TD” wskazane w ofercie przez Odwołującego
i jednoznacznie opisane w karcie katalogowej oferowanego oscyloskopu, ma
mieć w
przypadku oferty
Odwołującego inne znaczenie, a tym samym obejmuje inny zakres
funkcjonalności niż wskazany w karcie katalogowej dla danego kodu.
Mając powyższe na uwadze, w konsekwencji niepotwierdzenia się zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba nie stwierdziła naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez
prowadzenie przedmiotowego
postępowania z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców. Nie potwierdziła się w danym stanie faktycznym także
teza, iż oferty wszystkich wykonawców, w tym Odwołującego, nie były oceniane według
jednolitych kryteriów wskazanych w treści SIWZ.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz § 3 pkt 1 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 roku w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.
………………………………