KIO 2069/19 WYROK dnia 31 października 2019 r.

Stan prawny na dzień: 10.12.2019

Sygn. akt: KIO 2069/19 

WYROK 

z dnia 

31 października 2019 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:   Andrzej Niwicki 

Protokolant:  Piotr Kur          

po  rozpatrzeniu  na  rozprawie  w  dniu  29  października  2019  r.  w  Warszawie  odwołania 

w

niesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  października  2019r.  przez 

wykonawcę Orange Polska S.A. al. Jerozolimskie  160, 02-326 Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zakład  Produkcyjno  Usługowo  Handlowy  Lasów 

Państwowych ul. M. Zientary-Malewskiej 53, 10-307 Olsztyn 

orzeka: 

1.   oddala 

odwołanie. 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Orange  Polska  S.A.  al. 

Jerozolimskie  160, 02-326 Warszawa 

i zalicza w poczet kosztów postępowania 

odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00    gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy) uiszczoną przez tego wykonawcę tytułem wpisu od odwołania i: 

zasądza  od  wykonawcy  Asseco  Orange  Polska  S.A.  al.  Jerozolimskie  

160, 02-326 Warszawa 

rzecz zamawiającego - Zakład Produkcyjno Usługowo 

Handlowy  Lasów  Państwowych  ul.  M.  Zientary-Malewskiej  53,  10-307 

Olsztyn 

kwotę 3 600 zł  00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Olsztynie.  

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 2069/19 

Uzasadnienie 

Zamawiający:    Zakład  Produkcyjno  Usługowo  Handlowy  Lasów  Państwowych  w  Olsztynie 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  „Rejestratory  leśniczego  z  systemem  android"  (nr  postępowania: 

HP.270.29.2019). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej z 3 października 2019 r. pod numerem: 2019/S 191-463678. W tym samym 

dniu udostępniono również SIWZ na stronie internetowej Zamawiającego.  

Odwołujący:  Orange  Polska  S.A.,    Al.  Jerozolimskie  160,  02-326  Warszawa  wniósł 

odwołanie i zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

art. 29 ust. 2 w związku z art. 7 Ustawy pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia 

w  sposób  naruszający  zasady:  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców - z uwagi na określenie wymogów i parametrów dla sprzętu komputerowego i 

akcesoriów  w  taki  sposób,  że  aby  je  spełnić  wykonawca  musi  dostarczyć  urządzenie 

konkretnego  producenta,  które  ponadto  nie  są  uzasadnione  obiektywnymi  potrzebami 

Zamawiającego,  co  jednocześnie  w  sposób  nieuprawniony  ogranicza  krąg  podmiotów 

zdolnych do wykonania zamówienia i preferuje jednego z dostawców sprzętu i akcesoriów w 

każdej z Części zamówienia, tj. 

dla Części 1 zamówienia producenta Panasonic (model urządzenia FZ-N1), 

dla Części 2 zamówienia producenta Honeywell (model urządzenia CT60),  

dla Części 3 zamówienia producenta Datalogic (model urządzenia Memor 10), 

dla Części 4 zamówienia producenta Zebra (model urządzenia TC 57). 

art. 36 ust. 1 pkt 13 w związku z art. 7 Ustawy poprzez: 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  1  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia  przenośny  komputer  -  rejestrator  leśniczego  za  parametr  „Zasilanie”  w  sytuacji, 

gdy  zostanie  zaoferowane  przez  wykonawcę  urządzenie  spełniające  następujące 

wymaganie: „Akumulator nie mniej niż 6400 mAh przy 3.8V z gwarancją min. 12 miesięcy" co 

w  sposób  nieuprawniony  preferuje  jednego  z  producentów  urządzeń,  tj.  Panasonic  (model 

urządzenia FZ-N1),  bowiem  urządzenie tego producenta  jako jedyne może uzyskać  punkty 

za to wymaganie, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  1  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia  przenośny  komputer  -  rejestrator  leśniczego  za  parametr  „Skaner”  i  spełnienie 

przez  rejestrator  leśniczego  wymagania:  „Skaner  zamontowany  w  sposób  poprawiający 


ergonomie pracy podczas odczytu kodu np. pod kątem w stosunku do obudowy urządzenia. 

Czynność odczytu kodu i obserwacji ekranu urządzenia mogą być realizowane jednocześnie 

bez  zmiany  pozycji  urządzenia  trzymanego  w  dłoni',  co  w  sposób  nieuprawniony  preferuje 

jednego  z  producentów  urządzeń,  tj.  Panasonic  (model  urządzenia  FZ-N1),  bowiem 

urządzenie  tego  producenta,  z  uwagi  na  wskazany  przez  Zamawiającego sposób  montażu 

skanera  jako  jedyne  może  uzyskać  punkty  za  to  wymaganie.  Ponadto,  opisując  ww. 

wymaganie  w  sposób  niejednoznaczny  i  niezrozumiały  oraz  nieadekwatny  do  przedmiotu 

zamówienia,  naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  uczestników 

Postępowania,  nie  określając  w  jaki  sposób  Zamawiający  będzie  badał,  czy  zaoferowany 

przez wykonawcę skaner w urządzeniu, sposób jego zamontowania wpływa bądź nie wpływa 

na ergonomię prac, Zamawiający dodatkowo narusza art. 91 ust. 2d Ustawy, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  1  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia  przenośny  komputer  -  rejestrator  leśniczego  za  parametr  „Gwarancja”  za 

zaoferowanie  wraz  z  tym  urządzeniem  „minimum  36  miesięcy  bezpłatnej  gwarancji 

producenta  na  urządzenie  z  wyłączeniem  oznaczonych  akcesoriów  dia  których  gwarancje 

określono  na  12  miesięcy",  co  podobnie  jak  w  punktach  powyżej  jednocześnie  w  sposób 

nieuprawniony preferuje jednego z producentów urządzeń, tj. Panasonic (model urządzenia 

FZ-

N1), bowiem ten producent jako jedyny oferuje urządzenie objęte premiowaną gwarancją 

producenta, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  2  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia  przenośny  komputer  -  rejestrator  leśniczego  za  parametr  „Warunki  pracy"  i  za 

spełnienie  wymagania:  „Upadek  z  wysokości  min.  2,4  m  w  temperaturze  pokojowej’  co  w 

sposób  nieuprawniony  preferuje  jednego  z  producentów  urządzeń  tj.  Honeywell  CT-60, 

bowiem urządzenie tego producenta jako jedyne może uzyskać punkty za to wymaganie, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  3  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia przenośny komputer - rejestrator leśniczego za parametr „Zasilanie” i spełnianie 

przez rejestrator leśniczego wymagania: „System bezprzewodowego ładowania akumulatora 

umieszczonego  w  rejestratorze",  co  w  sposób  nieuprawniony  preferuje  jednego  z 

producentów urządzeń, tj. Datalogic (model urządzenia Memor 10), bowiem urządzenie tego 

producenta jako jedyne może uzyskać punkty za to wymaganie, 

przyznanie  dodatkowych  punk

tów  w  Części  3  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia przenośny komputer - rejestrator leśniczego za parametr „Masa” w sytuacji gdy 

zostanie  zaoferowane  przez  wykonawcę  urządzenie  spełniające  następujące  wymaganie: 

„Maksymalnie max. 285 g z baterią, przez co w połączeniu z wymaganiem spełnienia przez 

rejestrator  leśniczego  wymagania  „System  bezprzewodowego  ładowania  akumulatora 

umieszczonego w rejestratorze" jeden z producentów tj. Datalogic (model urządzenia Memor 


10) uzyskuje znaczną przewagę konkurencyjną, bowiem jego urządzenie jako jedyne może 

uzyskać punkty za oba wymagania, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  w  Części  4  zamówienia  w  odniesieniu  do 

urządzenia przenośny komputer - rejestrator leśniczego za parametr „Waga" w sytuacji gdy 

zostanie  zaoferowan

e  przez  wykonawcę  urządzenie  spełniające  następujące  wymaganie: 

„Maksymalnie max. 250 g z akumulatorem!', co w sposób nieuprawniony preferuje jednego z 

producentów  urządzeń,  tj.  Zebra  (model  urządzenia  TC  57),  bowiem  urządzenie  tego 

producenta jako jedyne 

może uzyskać punkty za to wymaganie, 

przyznanie  dodatkowych  punktów  we  wszystkich  Częściach  zamówienia  w 

odniesieniu  do  urządzenia  przenośny  komputer  -  rejestrator  leśniczego  za  parametr 

„Wydajność"  i  spełnienie  przez  rejestrator  leśniczego  wymagania  co  do  odpowiedniego 

poziomu wyniku testu AnTuTu, co narusza zasadę uczciwej konkurencji i równe traktowanie 

uczestników,  a  ponadto  nie  może  doprowadzić  do  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  co 

dodatkowo narusza art. 91 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt. 5 lit. a Ustawy. 

art.  36  aa  ust,  1  Ustawy  w  związku  z  art.  7  Ustawy  poprzez  zaniechanie  podziału 

zamówienia  w  określony  sposób  -  z  uwagi  na  brak  wyodrębnienia  osobnych  części 

zamówienia  dla  skanerów,  drukarek  i  ich  akcesoriów  do  dodatkowych  części  nr  5,6,7  i  8 

zamówienia.  Podzielenie  zamówienia  na  zbyt  małą  ilość  części  pomimo  obiektywnej 

możliwości dokonania takiego podziału narusza zasadę równego traktowania wykonawców i 

zachowania  uczciwej  konkurencji,  bowiem  w  sposób  nieuprawniony  ogranicza  krąg 

podmiotów zdolnych do wykonania zamówienia. 

Wskazując  na  powyższe  wnosi  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  odpowiedniej 

modyfikacji treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia („SIWZ") obejmującej: 

opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  będzie  jednoznaczny  i  wyczerpujący  i 

nie będzie utrudniał uczciwej konkurencji oraz będzie umożliwiał złożenie oferty, tj. w sposób 

opisany w uzasadnieniu zarzutów zawartych w niniejszym odwołaniu, 

zmianę SIWZ w części dotyczącej kryteriów oceny ofert poprzez usunięcie następujących 

parametrów technicznych punktowanych stanowiących podkryteria pozacenowego kryterium 

oceny ofert: 

parametru „Zasilanie” w Części 1 i 3 zamówienia, 

parametru „Skaner" w Części 1 zamówienia, 

parametru „Gwarancja" w Części 1 zamówienia, 

parametru „Warunki pracy ’’ w Części 2 zamówienia, 

parametru „Masa” w Części 3 zamówienia, 

parametru „Waga” w Części 4 zamówienia, 


a  w  odniesieniu  do  parametru  „Wydajność”  wnosi  o  jego  usunięcie  z  parametrów 

technicznych  punktowanych  alternatywnie  o  n

akazanie  Zamawiającemu  zmiany  opisu  ww. 

podkryterium na następujący: „Wynik testu wydajności Antutu(GPU, CPU, Pamięć) 

65 000 - 70 000 - 0pkt 70 001- 95 000- 5pkt 95001- 120 000 - 10pkt 120001 - 138 OOO - 25 

pkt. powyżej 138 000 - 35pkt". 

zmianę  sposobu  podziału  zamawiania  na  części  w  ten  sposób,  aby  urządzenia  typu 

drukarki  wraz  z  akcesoriami  i  skanery  zostały  wyodrębnione  do  osobnych  części 

zamówienia, tj. do części 5,6,7 i 8. 

Odwołujący działa na rynku objętym Postępowaniem i byłby w stanie złożyć poprawną ofertę 

w  sytuacji,  gdyby  nie  doszło  do  naruszenia  wskazanych  w  odwołaniu  przepisów. 

Kwestionowane  postanowienia  SIWZ,  w  szczególności  nieprawidłowy  i  niekompletny  opis 

przedmiotu zamówienia, uniemożliwiają Odwołującemu złożenie oferty w Postępowaniu. 

UZASADNIENIE 

Zarzut nr 1. 

Przedmiotem  zamówienia  w  Postępowaniu  jest  sukcesywna  dostawa  sprzętu 

komputerowego,  skanerów,  drukarek  oraz  innych  akcesoriów.  Zamówienie  zostało 

podzielone  przez  Zamawiającego  na  cztery  Części.  Zamawiający,  odpowiedzialny  za 

kom

pleksowe  zaopatrzenie  leśnictwa,  w  każdej  z  czterech  Części  zamówienia  oczekuje 

dostaw,  w  skład  których  wchodzą  następujące  typy  urządzeń:  przenośny  komputer  - 

rejestrator  leśniczego  wraz  z  akcesoriami  (Część  1  -  4),  skaner  biurowy  z  podajnikiem 

arkuszy (C

zęść 1), skaner kodów kreskowych (Część 3), drukarka termotransferowa wraz z 

akcesoriami  (Część  2),  drukarka  przenośna,  termiczna  do  rejestratora  leśniczego  wraz  z 

akcesoriami (Część 4). 

Parametry  minimalne  każdego  z  ww.  urządzeń  zostały  opisane  w  pkt.  3  SIWZ  Opis 

przedmiotu zamówienia. 

Co  istotne,  formułując  oczekiwania  co  do  parametrów  minimalnych  sprzętu  i  akcesoriów 

Zamawiający powinien uwzględnić wytyczne przygotowane przez Zakład Informatyki Lasów 

Państwowych  (ZILP)  w  opracowaniu  pn.  „Wykaz  minimalnych  wymagań  sprzętowych 

rejestratorów  leśniczego  z  systemem  Android  -  wersja  22  lipiec  2019",  dostępne  pod 

adresem: 

http://www.zilp.Iasv.aov.pl/documents/20581820/36210010/lesnik

wymagania 

minimalne 2019 07 22. Pdf/40c9e199-801 d-45d7-7097-7de3fd475634. 

Zresztą  sam  Zamawiający  powoływał  się  na  ww.  wytyczne  podejmując  decyzję  o 

unieważnieniu  wcześniejszego  postępowania  na  tożsamy  przedmiot  zamówienia.  W 

uzasadnieniu  decyzji  o  uniewa

żnieniu  postępowania  w  dniu  11.03.2019  r.  napisano,  iż 

„Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych nie wydała rekomendacji i minimalnych warunków 

technicznych, 

jakie muszą spełniać urządzenia mobilne do pracy z aplikacją „Leśnika+” 


Dowód: - zawiadomienie o unieważnieniu postępowania z dnia 11.03.2019 r., prowadzonego 

przez Zakład Produkcyjno Usługowo Handlowy Lasów Państwowych w Olsztynie. 

Minimalne wymagania sprzętowe rejestratorów leśniczego z systemem Android, opracowane 

przez ZILP 

to efekt pracy, której celem było przetestowanie dostępnych urządzeń pod kątem 

warunków  w  jakich  urządzenia  będą  pracować.  Jest  to  lista  kilku  urządzeń,  które  po 

przeprowadzeniu pozytywnej weryfikacji (wewnętrzne testy pod kątem zaspokajania potrzeb 

służb leśnych) zostały zakwalifikowane do wykorzystania przez jednostki organizacyjne LP. 

Dowód: - „Wykaz minimalnych wymagań sprzętowych rejestratorów leśniczego z systemem 

Android - 

wersja 22 lipiec 2019”, 

- pismo Dyrekcji Generalnej LP 

z 29.08.2019 r. dot. listy kompatybilnych urządzeń mobilnych 

współpracujących z aplikacja Leśnik +. 

W  związku  z  tym,  że  na  dzień  wszczęcia  niniejszego  Postępowania  istniały  już  i  były 

opublikowane  owe  rekomendacje  i  minimalne  parametry,  na  które  powoływał  się 

Zamawiający  w  piśmie  o  unieważnieniu  wcześniejszego  postępowania,  Zamawiający 

powinien był je uwzględnić przy opisywaniu przedmiotu zamówienia w zakresie parametrów 

minimalnych.  Natomiast  sporządzony  przez  Zamawiającego  opz  niezgodny  z  częścią 

wytycznych, co zdaniem Odwołującego ogranicza konkurencyjność tego Postępowania. 

W  wyroku  KIO  434/09  wskazano,  że:  „Określenie  przedmiotu  zamówienia  powinno  być 

poparte  obiektywnymi  i  uzasadnionymi  potrzebami  Zamawiającego.  Ograniczenie  w 

swobodzie  określenia  przedmiotu  zamówienia  wskazuje  norma  art.  29  pzp,  która  zakazuje 

takiego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  który  utrudnia  uczciwą  konkurencję  poprzez  użycie 

takich  sformułowań,  które  powodują  uprzywilejowanie  określonych  wykonawców  lub 

dyskryminowanie innych, uniemożliwiając im złożenie oferty. Przejawem naruszenia zasady 

uczciwej  konkurencji  jest  nie  tylko  opisanie  przedmiotu  zamówienia  z  użyciem  oznaczeń 

wskazujących na konkretnego producenta lub konkretny produkt albo z użyciem parametrów 

wskazujących  na  konkretnego  producenta,  dostawcę  albo  konkretny  wyrób,  ale  także 

określenie  na  tyle  rygorystycznych  wymagań  co  do  parametrów  technicznych,  które  nie  są 

uzasadnione  obiektywnymi  potrzebami  zamawiającego  i  które  uniemożliwiają  udział 

niektórych  wykonawcom  w  postępowaniu,  ograniczając  w  ten  sposób  krąg  podmiotów 

zdol

nych do wykonania zamówienia”. 

Zamawiający  jest  zobowiązany  dopuścić  konkurencję  między  wykonawcami  mogącymi 

spełnić  postawione  wymogi  w  odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia  bez  ograniczania 

dostępu  do  niego.  Stąd  istotną  czynnością  jest  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia 

przez wskazanie tych jego cech, które mają dla zamawiającego kluczowe znaczenie i które 

zgodnie  z  przepisami  prawa  uznane  mogą  zostać  za  obiektywnie  uzasadnione. 

Postępowanie o udzielenie zamówienia musi być zatem prowadzone tak, aby nie prowadziło 


do  wyłączenia  bez  uzasadnionej  przyczyny  chociażby  jednego  wykonawcy  z  możliwości 

złożenia oferty, stwarzając korzystniejszą sytuację pozostałym wykonawcom. Zamawiający, 

dokonując opisu sposobu zamówienia w sposób eliminujący niektórych wykonawców, winien 

udowodnić, że taki opis jest uzasadniony jego rzeczywistymi potrzebami (KIO 853/15). 

postępowaniu przedmiotem zamówienia są urządzenia wraz z akcesoriami produkowane 

na  rynku  przez  kilku  producentów, którzy  są w  stanie dostarczyć  sprzęt. Jednakże wymogi 

przedmiotowe  SIWZ,  pomimo  że  nie  wskazują  bezpośrednio  z  nazwy  na  konkretne 

urządzenia,  to  jednak  czytane  jako  całość  tworzą  zestawienie  wymogów  preferujących 

zaoferowanie rejestratorów leśniczego konkretnego, jednego producenta w każdej z Części 

zamówienia.  Dokonując  dodatkowej  szczegółowej  analizy  dopuszczonych  do  zaoferowania 

rozwiązań i pozycjonując je wzajemnie do siebie, również nie sposób nie dojść do wniosku, 

że  ten  stan  rzeczy  stwarza  preferencyjne  warunki  dla  producenta  wyspecyfikowanego 

sprzętu  lub  jego  partnera/dostawcy/dystrybutora,  który  jest  w  stanie  złożyć  ofertę  w  danej 

Części zamówienia i który jako jedyny ma szansę na uzyskanie zamówienia. 

Głównym  źródłem  ograniczeń  są  pewne,  nadmierne,  szczegółowe  parametry,  które 

prowadzą do ograniczenia możliwości zaoferowania produktów innych producentów, a które 

co należy w sposób bardzo wyraźny zaznaczyć - nie mają odzwierciedlenia w obiektywnych 

potrzebach  Zamawiającego.  Potrzeby  jednostek  organizacyjnych  Lasów  Państwowych  w 

zakresie  p

arametrów  rejestratorów  leśniczego  z  systemem  Android  wynikają  wprost  z 

„Wykazu minimalnych wymagań sprzętowych rejestratorów leśniczego z systemem Android - 

wersja 22  lipiec 2019”, a przedstawione w  wykazie minimalne  parametry  powinny  stanowić 

wartość referencyjną dla Zamawiającego. 

Wskazane  niżej  postanowienia  OPZ  zamówienia  pozostają  w  sprzeczności  z  art.  29  ust.  2 

Ustawy: 

1) Dotyczące przenośnego komputera (rejestrator leśniczego) 

a) 

Parametry 

wytrzymałościowe/upadek z wysokości. 

W  pkt.  3  SIWZ  opz 

w  Części  1  minimalny  parametr  dla  „Parametru  wytrzymałościowego” 

zawiera o

pis: „Upadek z wysokości min. 2 m w pełnym zakresie temperatur roboczych”. Taki 

parametr  minimalny  preferuje  jedno  urządzenie  producenta  Panasonic  symbol  FZ-N1, 

jedynie  to  urządzenie  spełnia  ten  warunek.  W  pozostałych  Częściach  zamówienia,  które 

także  odnoszą  się  do  urządzeń  rejestrator  leśniczego  Zamawiający  zastosował  typowy  i 

osiągalny  dla  większości  urządzeń  parametr  min.  1,2  m.  Oczekiwanie,  aby  rejestrator  w 

Części 1 musiał spełniać wyższe normy nie ma uzasadnienia w potrzebach Zamawiającego. 

Z tego względu wnioskuje o zmianę wymagania na następujący: Upadek z wysokości min. 1, 

2 m w 

pełnym zakresie temperatur roboczych". 


b) 

Inne/  Pasek  na  rękę.  W  Części  2  Zamawiający  wymaga  dostawy  zestawu,  który 

będzie  zawierał  m.  in.  pasek  na  rękę,  montowany  bezpośrednio  do  obudowy.  Sposób 

montażu różni ten pasek od pasków, jakie mają być dostarczone w pozostałych Częściach 

zamówienia,  w  których Zamawiający  nie  narzuca  w  jaki  sposób  te  paski  na  rękę  mają  być 

montowane.  Wprowadzenie  wymogu  co  do  sposobu  montażu  paska  nie  daje  się 

usprawiedliwić  obiektywnymi.  Tą  samą  funkcjonalność  zapewnia  np.  pasek  na  rękę  z 

dedykowanym do terminala etui. 

Z tego też względu wnioskuje o zmianę opisu wymagania minimalnego dla parametru „Inne” 

w Części 2 zamówienia dotyczącej opisu paska na następujący: „pasek na rękę”. 

2) Dotyczące akcesoriów do rejestratora leśniczego a) nakładka typu snap z końcówką USB. 

W Części  2  i  4  zamówienia Zamawiający  wymaga dostawy  wraz  z  urządzeniem  rejestrator 

leśniczego  niestandardowego  rozwiązania  stosowanego  jedynie  przez  konkretnych 

producentów, a mianowicie:  „nakładki  z  końcówką  USB  spełniającą  jednocześnie  rotę 

ładowarki  sieciowej  i  samochodowej  z  możliwością  wykorzystania  do  transmisji  danych” 

Część 2) oraz „nakładki typu snap z końcówką USB spełniającą jednocześnie rolę ładowarki 

sieciowej i samochodowej z możliwością wykorzystania do transmisji danych" (Część 4). 

Oczekiwane  przez  Zamawiającego  funkcjonalności  można  uzyskać  przy  wykorzystaniu 

innych równoważnych rozwiązań, np. tożsamy funkcjonalnie kabel USB czy stacje dokujące. 

Wymagając  od  wykonawcy  dostawy  ww.  akcesorium  narzuca  wykonawcom  konkretne 

rozwiązanie,  co  nie  pozostaje  bez  wpływu  na  konkurencyjność  Postępowania.  Nakładki  z 

końcówką  USB  stosuje  dwóch  producentów  rejestratorów  leśniczego  z  listy  urządzeń 

rekomendowanych  do  współpracy  z  Leśnik+.  Zamawiający  stworzył  sytuację,  gdy  tylko  te 

dwa urządzenia będą spełniać postawiony warunek, a uwzględniając pozostałe wymagania 

w  ka

żdej z tych dwóch  Części  zamówienia, będzie to tylko jedno urządzenie. Dla Części 2 

zamówienia jest to Honeyweli CT60, a dla Części 4 zamówienia urządzenie Zebra TC57. W 

związku z tym Zamawiający powinien poprzestać na określeniu oczekiwanej funkcjonalności 

tj.  akcesorium  umożliwiającego  ładowanie  sieciowe,  samochodowe  i  transmisję  danych. 

Biorąc pod uwagę powyższe wnioskuje o: 

wykreślenie nakładki z końcówka USB oraz nakładki typu snap z końcówka USB spełniającą 

jednocześnie  role  ładowarki  sieciowej  i  samochodowej  z  możliwością  wykorzystania  do 

transmisji  danych  z  Cz. 

2  i  4  zamówienia  i  zastąpienie  jej  wymogiem  akceso  funkcjonalnie 

np. akcesorium umożliwiające ładowanie sieciowe, w samochodzie i transmisje danych. 

b) 

Stacja dokująca z gniazdem ładowania dodatkowej baterii, portami USB i Ethernet + 

zasilacz + kabel USB. 

Zamawiający w Części 2 wymaga m. in. akcesorium: Stacja dokująca z gniazdem ładowania 

dodatkowej  baterii,  portami  USB  i  Ethernet  +  zasilacz  +  kabel  USB.  Oczekiwane 


funkcjonalności  można  uzyskać  przy  wykorzystaniu  innych  akcesoriów,  niż  jedną  stacją 

dokującą,  z  tego  też  względu  potencjalni  wykonawcy  powinni  mieć  możliwość  doboru 

akcesoriów,  które  je  zagwarantują.  Tymczasem  Zamawiający  narzuca  wykonawcy  jedno  z 

możliwych rozwiązań, stąd wnioskuje o wykreślenie ww. akcesorium. 

c) 

moduł Ethernet do stacji dokującej. 

W Części 4 Zamawiający wymaga dostawy „Modułu Ethernet do stacji dokującej z gwarancją 

min.  24  miesiące”.  Oczekiwanie  nie  znajduje  uzasadnienia,  gdy  część  producentów 

zainteresowanych  po

siada  w  ofercie  stacje  dokujące  natywnie  wyposażone  w  Moduł 

Ethernet,  a  więc  spełniające  oczekiwaną  przez  Zamawiającego  funkcjonalność  bez 

konieczności  dostawy  dodatkowego  modułu.  Pozostawienie  ww.  parametru  min.  w  OPZ 

będzie  mieć  znaczący  wpływ  na  konkurencyjność  Postępowania,  bowiem  stawia  w 

uprzywilejowanej  pozycji  jednego  z  producentów,  tj.  producenta  Zebra  (urządzenie  TC57), 

który to takowy moduł musi zaoferować gdyż nie jest w stanie zaoferować stacji dokującej z 

modułem  Ethernet.  W  ten  sposób  Zamawiający  stworzył  wyjątkowo  korzystne  warunki 

jednemu 

z  producentów  rejestratora  leśniczego,  ograniczają  czy  wręcz  uniemożliwiając 

złożenie  oferty  innym  producentom  urządzenia,  stąd:  wnioskuje  o  wykreślenie  ww.  

akcesorium, tj. 

modułu Ethernet do stacji dokującej do oferowanego urządzenia z Części 4. 

Zarzut nr 2 

Zgodnie  z  art.  36  ust.  1  pkt  13  Ustawy  siwz 

zawiera  co  najmniej  opis  kryteriów,  którymi 

zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i 

sposobu  oceny  ofert.  Zap

isy  SIWZ,  muszą  mieć  charakter  precyzyjny  i  jednoznaczny,  a 

wątpliwości  powstałe  na  tym  tle muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy.  Z  art.  91 

wynika, że zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert 

określonych  w  siwz,  którymi  mogą  być  cena  albo  cena  i  inne  kryteria  odnoszące  się  do 

przedmiotu zamówienia. Katalog pozacenowych kryteriów jest otwarty. 

Dokonując  opisu  kryterium  pozacenowego,  zamawiający  powinien  mieć  na  względzie 

konieczność  zapewnienia  równego  traktowania  wykonawców,  tak,  aby  wyłączona  była 

możliwość  dokonania  subiektywnej,  uznaniowej  i  dowolnej  oceny.  Oceny  przyznane 

poszczególnym  ofertom  na  ich  podstawie  muszą  być  porównywalne,  co  także  wymaga 

precyzyjnego skonstruowania kryteriów oceny ofert.  

W wyroku  KIO 712/15 wskazano

, że: „Kryteria oceny ofert powinna cechować: zgodność z 

zasadami przejrzystości, niedyskryminacji, równego traktowania oraz gwarancja, że oferty są 

oceniane  w  warunkach  efektywnej  konkurencji.  Opis  stosowania  kryteriów  oceny  ofert 

pow

inien być jednoznaczny, czytelny i niepozostawiający swobody interpretacji. Natomiast w 

wyroku    KIO  2744/14  czytamy:  Zasada  równego  traktowania  wykonawców  wskazuje  na 

obowiązek  jednakowego  traktowania  wykonawców  bez  ulg  i  przywilejów  zaś  zasada 


zachowania 

uczciwej konkurencji związana jest z obowiązkami, jakie nakłada ustawodawca 

na  zamawiającego  w  czasie  przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  w  tym  dokonania  rzetelnej  oceny  ofert'.  Na  aprobatę  zasługuje  również 

stanowisko  wyra

żone  w  orzecznictwie  sądów  okręgowych  zgodnie  z  którym  wymaganie 

przez  Ustawę,  aby  kryteria  oceny  ofert  były  opisane  i  wskazany  został  sposób  oceny  ofert 

należy  interpretować  w  ten  sposób,  iż  zamawiający  ma  obowiązek  wymienić  wszystkie 

kryteria, szczegółowo opisać do czego się odnoszą oraz w jaki sposób nastąpi ocena treści 

oferty  przy  ich  zastosowaniu.  Sposób  oceny  ofert  powinien  być  tak  skonstruowany,  aby 

zapewniał  obiektywną  ocenę  złożonych  ofert.  Konieczne  jest  bowiem  zapewnienie 

weryfikacji  prawidłowości  oceny  ofert  w  szczególności  przez  wykonawców  oraz  organy 

uprawnione  do  orzekania  o  zgodności  z  prawem  przeprowadzonego  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego.  Osiągnąć  można  to  wyłącznie  wtedy,  gdy 

szczegółowość,  kompletność  i  jednoznaczność  opisu  kryteriów  oceny  ofert  umożliwia 

każdemu znającemu treść ofert dokonanie ich właściwej i obiektywnie uzasadnionej oceny i 

hierarchizacji w rankingu ofert najkorzystniejszych. 

Tymczasem Zamawiający zaplanował, iż przy dokonywaniu oceny jakości złożonych ofert w 

odniesieniu  do  urządzenia  przenośny  komputer  rejestrator  leśniczego  przyzna  dodatkowe 

punkty  m.  in.  za  następujące  podkryteria,  które  w  treści  SIWZ  nazywa  parametrami 

punktowanymi: 

w Części 1 zamówienia za parametr „Zasilanie" w sytuacji, gdy zostanie zaoferowane przez 

wykonawcę urządzenie spełniające następujące wymaganie: „Akumulator nie mniej niż 6400 

mAh przy 3.8Vz gwarancją min. 12 miesięcy 

w Części 1 zamówienia za parametr „Gwarancja” i zaoferowanie wraz z tym urządzeniem 

„minimum  36  miesięcy  bezpłatnej  gwarancji  producenta  na  urządzenie  z  wyłączeniem 

oznaczonych akcesoriów dla których gwarancje określono na 12 miesięcy, 

w  Części  2  zamówienia  za  parametr  „Warunki  pracy”  i  zaoferowanie  przez  wykonawcę 

urządzenia gwarantującego „Upadek z wysokości min. 2,4 m w temperaturze pokojowej', 

w  Części  3  zamówienia  za  parametr  „Zasilanie”  i  spełnianie  wymagania:  „System 

bezprzewodowego ładowania akumulatora umieszczonego w rejestratorze”, 

w  Części  3  zamówienia  za  parametr  „Masa"  i  spełnienie  przez  rejestrator  leśniczego 

wymagania: „max. 285g z baterią”, 

w  Części  4  za  parametr  „Waga”  w  sytuacji  gdy  zostanie  zaoferowane  przez  wykonawcę 

urządzenie spełniające następujące wymaganie: „Maksymalnie max. 250g z akumulatorem.  

Opisując  tak  kryteria  oceny  ofert  Zamawiający  stworzył  korzystne  względem  pozostałych 

wykonawców  warunki  dla  konkretnych  urządzeń  w  każdej  z  poszczególnych  Części 

zamówienia,  pomimo  tego,  że  „kryteria  oceny  ofert  powinna  cechować:  zgodność  z 


zasadami przejrzystości, niedyskryminacji, równego traktowania oraz gwarancja, że oferty sa 

oceniane w warunkach efektywnej 

konkurencji” (tak w wyroku KIO 712/15).  

Dla  Części  1  zamówienia  jest  to  urządzenie  producenta  Panasonic  (model  urządzenia  FZ-

N1), bowiem jedynie to urządzenie spełnia te preferowane wymagania i za ww. punktowane 

parametry otrzyma 25 pkt. Dodając do tej punktacji punkty za parametr „Skaner" oraz „wynik 

testu  AnT

uTu",  do  których  odnosimy  się  w  dalszej  części  uzasadnienia,  tych  dodatkowych 

punktów dla oferty uwzględniającej wskazane urządzenie będzie nie mniej niż 65. 

W  Części  2  zamówienia,  preferencyjne  warunki  dla  urządzenia  Honeywell  CT60  zapewnia 

spełnianie przez to urządzenie jako jedyne wymagania dotyczącego upadku z wysokości, tj. 

upadku  z  wysokości  min.  2,4  m  w  temperaturze  pokojowej,  za  co  to  urządzenie  otrzyma 

dodatkowe punkty. 

Podobnie postąpił Zamawiający jeżeli chodzi o w Część 3 i 4 zamówienia. 

W  Części  3  zamówienia  Zamawiający  przyzna  dodatkowe  punkty  za  parametr  „Zasilanie"  i 

spełnianie  przez  rejestrator  leśniczego  wymagania:  „System  bezprzewodowego  ładowania 

akumulatora 

umieszczonego  w  rejestratorze”.  To  preferowane  wymaganie  może  spełnić 

jedynie  jedno  urządzenie,  tj.  Datalogic  (model  urządzenia  Memor  10),  a  biorąc  pod  uwagę 

punkty za wynik testu AnTuTu oraz za p

arametr „Masa” tych dodatkowych punktów dla oferty 

uwzględniającej wskazane urządzenie będzie nie mniej niż 75. 

Jeżeli  chodzi  o  Część  4  zamówienia,  to  dodatkowe  punkty  za  parametr  „Waga”  otrzyma 

jeden rejestrator leśniczego, jest nim urządzenie Zebra (model urządzenia TC 57), bowiem 

urządzenie  tego  producenta  jako  jedyne  na  rynku  spełnia  preferowane  oczekiwanie  co  do 

wagi  „max,  250  g  z  akumulatorem”.  Biorąc  pod  uwagę  przyznane  punkty  za  wynik  testu 

AnTuTu  dodatkowych  punktów  dla  oferty  uwzględniającej  wskazane  urządzenie  będzie  nie 

mniej niż 35. 

Wszystkie  wyżej  opisane  parametry  punktowane  są  niezgodne  z  Wykazem  minimalnych 

wymagań sprzętowych rejestratorów leśniczego z systemem Android, ale przede wszystkim 

nie mają uzasadnienia w obiektywnych potrzebach Zamawiającego. Przykładowo, wskazanie 

przez Zamawiającego jako parametru punktowanego gwarancji pochodzącej od producenta 

na okres minimum 36 miesięcy nie ma racjonalnego wyjaśnienia, bowiem z punktu widzenia 

Zamawiającego  nie  powinno  mieć  większego  znaczenia  kto  będzie  podmiotem 

zobowiązanym  do  zaspokojenia  roszczeń  Zamawiającego  wynikających  z  udzielonej 

gwarancji. 

Co  równie  istotne,  Zamawiający  nie  ma  żadnego  wpływu  na  zakres  gwarancji 

producenta, która może wobec tego być iluzoryczna  w porównaniu do gwarancji udzielonej 

przez samego wykonawcę. 


Tym 

samym  wnosi  o  usunięcie  z  kryteriów  oceny  ofert  następujących  parametrów 

technicznych punktowanych, stanowiących podkryteria pozacenowego kryterium „Parametry 

techniczne": 

parametru „Zasilanie” w Części 1 i 3 zamówienia, 

parametru „Gwarancja” w Części 1 zamówienia, 

parametru „Warunki pracy" w Części 2 zamówienia, 

p

arametru „Masa” w Części 3 zamówienia, 

parametru „Waga” w Części 4 zamówienia. 

Wskazać  należy  także  na  nieprawidłowości,  jakich  dopuścił  się  Zamawiający  przewidując 

dodatkowe 15 punktów w Części 1 zamówienia za parametr „Skaner" w sytuacji, gdy będzie 

on 

„zamontowany  w  sposób  poprawiający  ergonomie  pracy  podczas  odczytu  kodu". 

Jednocześnie Zamawiający jako przykład podaje jeden ze sposobów montażu, np. „montaż 

pod kątem  w  stosunku do  obudowy  urządzenia",  Przygotowany  przez  Zamawiającego opis 

ww.  wymagania 

jest  nieprecyzyjny,  niejasny  i  wzbudza  u  Odwołującego  uzasadnione 

wątpliwości,  w  szczególności  odnoszące  się  do  sposobu  oceny  tego  pod  kryterium  przez 

Zamawiającego. Nie widomo w jaki sposób, według jakich zasad Zamawiający stwierdzi, iż 

dany  sposób  montażu  skanera  poprawia  ergonomię  pracy,  czy  też  jej  nie  poprawia. 

Przywołanie  w  opisie  jednego  z  przykładowych,  akceptowanych  przez  Zamawiającego 

sposobów montażu, tj. montażu pod kątem w stosunku do obudowy urządzenia niewątpliwie 

sugeruje, iż jest to preferowany przez Zamawiającego sposób montażu skanera. Obecnie na 

rynku  jedynie  u

rządzenie  producenta  Panasonic  (model  urządzenia  FZ-N1)  posiada  tak 

montowany  skaner.  Tym  samym  ten  wykonawca,  który  zaoferuje  urządzenie  posiadające 

skaner  zamontowany  pod  kątem  w  stosunku  do  obudowy  urządzenia,  przy  tak 

nieprecyzyjnym  i  niejasnym  opisie  wymagania  uzyskuje  pewność  i  tym  samym  przewagę 

nad innymi wykonawcami, bowiem Zamawiający uzna ten wymóg za spełniony i tym samym 

przyzna  wykonawcy  dodatkowe  15  punktów  w  omawianym  podkryterium.  Pozostali 

wykonawcy zostaną poddani ocenie ofert w tym podkryterium według bliżej nieokreślonych i 

nie znanych im zasad. 

Przygotowując  opis  oceny  ofert,  zamawiający  powinien  mieć  na  względzie  konieczność 

zapewnienia  równego  traktowania  wykonawców,  z  czym  wiąże  się  konieczność 

skonstruowania kryteriów i sposobu ich oceny tak, aby wyłączona była możliwość dokonania 

subiektywnej, uznaniowej i dowolnej oceny. 

Zamawiający  formułując  kryteria  nawet  najbardziej  złożone  i  rozbudowane  powinien  więc 

z

adbać o to, by kryteria oceny ofert były mierzalne, ale także skonstruowane w taki sposób, 

aby  wynik  oceny  oferty  wykonawcy  był  dla  niego  wynikiem  przewidywanym.  Wymaga 

podkreślenia,  że  każdy  wykonawca  ubiegający  się  o  zamówienie  ma  prawo  do  jasnych, 


obiek

tywnych  i  weryfikowalnych  reguł,  jakimi  będzie  się  kierował  zamawiający  dokonując 

oceny ofert. Może również oczekiwać, że jego oferta będzie oceniona w sposób nadający się 

do  zweryfikowania  w  drodze  środków  ochrony  prawnej.  Swoboda  i  uznaniowość  w 

dokonywa

niu  oceny  przez  zamawiającego  oznacza  naruszenie  zasad  równego  traktowania 

wykonawców oraz zasad uczciwej konkurencji. 

Zamawiający  stworzył  sobie  możliwość  subiektywnej,  uznaniowej  i  dowolnej  oceny 

złożonych ofert, a wykonawca, który ewentualnie chciałby złożyć ofertę w Postępowaniu nie 

ma wystarczających informacji, jeszcze na  etapie przygotowywania oferty,  jak  przygotować 

ofertę konkurencyjną, aby uzyskać jak największą liczbę punktów. 

Na marginesie Odwołujący zwraca uwagę, że w innym toczącym się obecnie postępowaniu 

prowadzonym na tożsamy przedmiot zamówienia przez inną jednostkę organizacyjną Lasów 

Państwowych - Zakład w Łodzi pn. „Dostawa sprzętu komputerowego oraz akcesoriów" (nr 

sprawy:  NH.270.14.2019)  zamawiający,  po  uznaniu  zarzutów  odwołania,  zrezygnował  z 

bardzo podobnego opisu podkryterium, jaki znajdował się w pierwotnym brzmieniu SIWZ. 

W  związku  z  powyższa  argumentacją  wnosi  o  usuniecie  w  Części  1  zamówienia  z 

poza

cenowego kryterium oceny ofert „Parametry techniczne" parametru „Skaner". 

Z  kolei

,  przewidując  w  siwz  przyznanie  punktów  w  każdej  z  Części  zamówienia  za  wynik 

testu  wydajności  AnTuTu  (GPU,  CPU,  Pamięć)  dla  parametru  „Wydajność”  Zamawiający 

spowodował,  że  w  tym  Postępowaniu  może  zaistnieć  sytuacja,  że  nie  zostanie  wybrana 

oferta  najkorz

ystniejsza,  co  jednocześnie  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie uczestników Postępowania. 

Zamawiający  dla  wszystkich  Części  zamówienia  jako  jeden  z  parametrów  minimalnych 

wskazał  parametr  „Wydajność”.  Wymagania  minimalne  tego  parametru  są  wskazane 

punktami  dla  poszczególnych  części.  Punkty  za  ten  parametr  w  kryterium  „Parametry 

techniczne" do oceny jakości mieszczą się w przedziale od 20 do 30 punktów, w zależności 

od  Części  zamówienia.  Wynik  testu  AnTuTu  na  poziomie  min.  65  tys.  punktów  odpowiada 

obiektywnym  potrzebom  Zamawiającego,  na  takim  poziomie  zresztą  został  ten  parametr 

opisany  w  Wykazie  minimalnych  wymagań  sprzętowych  rejestratorów  leśniczego  z 

systemem Android.  

Odwołujący w pełni przyjmuje, iż każde postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

organizowane  jest  w  celu  zaspokojenia  określonych  potrzeb  zamawiającego,  które  w 

konsekwencji  mają  decydujący  wpływ  na  kształt  postępowania.  Wszystkie  elementy 

dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia są ustanawiane w celu uzyskania ofert, 

które  możliwie  najlepiej  odpowiadają  na  wymagania  zamawiającego.  Dotyczy  to  przede 

wszystkim kryteriów i sposobu oceny ofert, które mają zapewnić, że spośród wszystkich ofert 


złożonych  w  postępowaniu,  zamawiający  wybierze  tę,  która  najlepiej  (tj.  w  największym 

stopniu) będzie zaspokajała jego potrzeby. Dobór kryteriów oceny ofert ma zagwarantować 

Zamawiającemu  wybór  oferty  „lepszej"  jakościowo,  technicznie,  funkcjonalnie.  Kryterium 

oceny ofert związane z przedmiotem zamówienia ale nieprzyczyniające się do realizacji ww. 

celu należy  uznać  za kryterium „pozorne’',  a  więc niedopuszczalne  w  świetle  zasady  oferty 

najkorzystniejszej ekonomicznie, wyrażonej w art. 2 pkt 5 Ustawy. 

W  związku  z  powyższym  wnosi  o  zmianę  SIWZ  w  części  dotyczącej  kryteriów  oceny  ofert 

poprzez  usuniecie  w  kryterium  pozacenowym  „Parametry  techniczne"  we  wszystkich 

Częściach zamówienia parametru „Wydajność". 

Zarzut nr 3 

Podział  zamówienia  na  części  spełnia  w  zamówieniach  publicznych  bardzo  ważną  funkcję, 

mianowicie  zwiększa  konkurencję.  Wprawdzie  w  art.  36aa  ust.  1  Ustawy  ustawodawca 

wskazał,  że  zamawiający  może  (a  nie  musi)  podzielić  zamówienie  na  części,  określając 

zakres  i  przedmiot  tych  części,  jednak  w  świetle  Dyrektywy  klasycznej  2014/24/UE  Urząd 

Zamówień Publicznych przyjął interpretację, że swoboda zamawiającego w tym zakresie jest 

ograniczona. W odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących tego podziału („czy zamawiający, 

który  dokonuje  podziału  zamówienia  na  mniej  części  niż  jest  to  możliwe,  narusza  przepisy 

ustawy  Pzp",  opublikowanej  na  stronie  www.uzp.gov.pl)  UZP 

wskazał,  że  „prawidłowość 

postępowania zamawiającego, który nie dokonał podziału zamówienia na tyle części, na ile 

jest  to  potencjalnie  możliwe,  oceniana  musi  być  każdorazowo  przy  uwzględnieniu 

całokształtu okoliczności sprawy". Jednocześnie UZP podkreślił, że wprawdzie zamawiający 

podejmuje  decyzję  o  podziale  w  zależności  od  swoich  potrzeb,  jednak  musi  kierować  się 

także zasadą zachowania uczciwej konkurencji. 

Podobnie  wypowiada  się  KIO.  Prezentowany  jest  pogląd,  że  prawo  przyznane 

zamawiającemu  w  świetle  przepisu  art.  36aa  nie  jest  prawem  bezwzględnym  i  podlega 

kontroli pod względem zgodności z zasadami udzielania zamówień, a w szczególności, czy 

niedopuszczenie  do  składania  ofert  częściowych  nie  prowadzi  do  naruszenia  zasady 

wyrażonej w art. 7 ust. 1 Ustawy (m. in. wyrok KIO 557/14; KIO 570/14; wyrok KIO 694/13). 

Zdaniem  Odwołującego,  w  przedmiotowym  postępowaniu  zaniechanie  polegające  na 

podziale zamówienia na zbyt małą ilość części stanowi o poważnej wadzie Postępowania. 

Zamawiający  planuje  dokonać  połączonych  zakupów  w  każdej  z  Części  zamówienia 

(rejestrator leśniczego z drukarką albo rejestrator leśniczego ze skanerem) pomimo tego, że 

odsprzedaje  je 

osobno,  według  cen  jednostkowych  wskazanych  w  ofercie  dostępnej  m.  in. 

na stronie internetowej Zamawiającego. 

Taka zresztą jest potrzeba użytkowników - nadleśnictw, które na bieżąco dokonują zakupów 

osobno samych rejestratorów, także realizując je wprost u Odwołującego.  


Nie 

ma  zatem  żadnego  uzasadnionego  obiektywnie  powodu,  dlaczego  Zamawiający  w 

Postępowaniu  żąda  dostaw  rejestratorów  razem  z  drukarkami  czy  skanerami  poza  celem 

ograniczenia  konkurencyjności  tego  Postępowania,  Nie  można  tej  decyzji  uzasadnić  także 

tym,  że  są  to  wyspecyfikowane  urządzenia  dedykowane  do  rejestratorów.  Potwierdza  to 

analiza SIWZ w zakresie parametrów technicznych skanerów czy drukarek, ale także np. to, 

jakie  drukarki  są  przedmiotem  zamówienia  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Lasy 

Państwowe - Zakład Usługowo-Produkcyjny Lasów Państwowych w Łodzi. 

Dowód: wyciąg z SIWZ w Łodzi w postępowaniu pn. „Dostawa sprzętu komputerowego oraz 

akcesoriów” (nr sprawy: NH.270.14.2019). 

Drukarki,  będące  przedmiotem  zamówienia  w  obu  postępowaniach:  w  Łodzi  i  w  Olsztynie 

znacznie się różnią, nie istnieje zatem żadna konieczność powiązania rejestratora leśniczego 

z  danym  typem  drukarki  czy  skanera.  Każde  z  tych  urządzeń  może  stanowić  odrębny 

przedmiot zamówienia. Ryzyko polegające na tym, że Zamawiający w ten sposób nabędzie 

drukarkę niekompatybilną z rejestratorami leśniczego nie wystąpi chociażby z tego powodu, 

że taki warunek zawarł Zamawiający w opisie parametrów technicznych drukarki w Części 4 

zamówienia,  która  ma  być  kompatybilna  z  zakresie  współpracy  z  urządzeniem  rejestrator 

leśniczego przez port RS232 lub bluetooth. 

Złożenie  ofert  na  konkretne  grupy  urządzeń,  tj.  osobne  oferty  na  urządzenia  przenośny 

komputer - 

rejestrator leśniczego wraz z akcesoriami oraz osobne oferty na drukarki wraz z 

akcesoriami  i  na  skanery  nie  przyniosłoby  żadnego  uszczerbku  Zamawiającemu,  a  wręcz 

przeciwnie, stworzyłoby szansę na uzyskanie większej ilości ofert przez łatwiejszy dostęp do 

Postępowania  dla  innych  wykonawców,  a  to  niewątpliwie  przełożyłoby  się  na  ich 

konkurencyjność. 

Z  teg

o też powodu wnosi o zmianę sposobu podziału zamawiania na części w ten sposób. 

aby 

urządzenia  typu  drukarki  wraz  z  akcesoriami  i  skanery  zostały  wyodrębnione  do 

osobnych części zamówienia, tj. do części 5.6.7 i 8. 

Do  odwołania  załączono:  1.  Zawiadomienie  o  unieważnieniu  postępowania  z  dnia 

019  r.,  prowadzonego  przez  Zakład  Produkcyjno  Usługowo  Handlowy  Lasów 

Państwowych  w  Olsztynie;  2.  Wykaz  pn.  „Wykaz  minimalnych  wymagań  sprzętowych 

rejestratorów  leśniczego  z  systemem  Android  -  wersja  22  lipiec  2019”;  3.  Pismo  Dyrekcji 

Generalnej  Lasów  Państwowych  z  dnia  29.08.2019  r.  dot.  listy  kompatybilnych  urządzeń 

mobilnych  współpracujących  z  aplikacją  Leśnik  +;  4.  Oferta  ważna  na  zamówienie  złożone 

od  13.03.2019  r.;  5. 

Wyciąg  z  siwz  Łodzi  w  postępowaniu  pn.  „Dostawa  sprzętu 

komputerowego oraz akcesori

ów" (nr sprawy: NH.270.14.2019).  


Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że: 

1/ uwzględnia następujące zarzuty odwołania: 

W zakresie żądania zmiany wymagania minimalnego w Części I dla parametru „Parametry 

wytrzymałościowe”  w  pkt  3  siwz  opz  z  „Upadek  z  wysokości  min.  2  m  w  pełnym  zakresie 

temperatur  roboczych”  na  zapis  „Upadek  z  wysokości  min.  1,2  m  w  pełnym  zakresie 

temperatur roboczych (zarzut 1 pkt 1 lit a odwołania); 

W części II z zamówienia Przenośny komputer – rejestrator leśniczego odnośnie parametru 

„warunki pracy”  w zakresie żądania wykreślenia wymagania preferowanego uwzględnianego 

przy ocenie jakości o treści: „Upadek z wysokości 2,4 m w temperaturze pokojowej (zarzut 2 

odwołania); 

w części III zamówienia Przenośny komputer – rejestrator leśniczego odnośnie parametru 

„Zasilanie” w zakresie żądania wykreślenia wymagania preferowanego uwzględnionego przy 

ocenie jakości o treści: „System bezprzewodowego ładowania akumulatora umieszczonego 

w rejestratorze: (zarzut 2 odwołania); 

w  częściach  I-IV  zamówienia  Przenośny  komputer  –  rejestrator  leśniczego  odnośnie 

parametru  „wydajność”  w  zakresie  żądania  zmiany  wymagania  preferowanego 

uwzględnianego  przy  ocenie  jakości  w  każdej  części  na  zapis  o  treści:  „Wyniki  testu 

wydajności AnTuTu (GPU, CPU, Pamięć)”. Punktacja do oceny jakości: 

„65 000 – 70 000  - 0 pkt 

– 95 000 – 5 pkt 

– 120 000 – 10 pkt 

– 138 000 – 35 pkt”. 

Zamawiający wniósł o oddalenie pozostałych zarzutów odwołania.  

Ad zarzut nr 1 wskazał, że wytyczne co do minimalnych wymagań sprzętowych rejestratorów 

leśniczego  z  systemem  Android  opracowane  prze  Zakład  Informatyki  Lasów  Państwowych 

są wydawane po przeprowadzeniu testów na różnym sprzęcie, są pomocne przy opisywaniu 

przedmiotu  zamówienia,  lecz  nie  ma  obowiązku,  by  wymagania  zamawiającego  były 

identyczne z wymaganiami minimalnymi. Zamawiający w zależności od swoich potrzeb może 

określić  swoje  wymagania  na  poziomie  wyższym  o  wskazanych  w  wytycznych.  Ponadto 

wymagania minimalne, jak i dokumenty na ten temat mają charakter wewnętrzny zawierając 

pomocne  wskazówki,  ale  to  zamawiający  formułuje  wymagania  minimalne  co  do 

zamawianego sprzętu, a nie jednostka określająca wytyczne. 

Odnośnie  zarzutu  faworyzowania  w  każdej  części  urządzenia  konkretnego  producenta 

wskazał, że każde z zakwestionowanych zapisów odzwierciedla realne jego potrzeby, a nie 

jest dowolnym opisem mającym preferować którekolwiek urządzenie czy producenta. 


Odnosząc się do kolejnych zarzutów zamawiający wskazał, co następuje. 

Uwzględnił  żądanie  zmiany  wymagania  minimalnego  w  cz.  I  dot.    parametru 

wytrzymałościowego w zakresie odporności na upadek z wys. min. 1,2 m w pełnym zakresie 

temperatur roboczych. 

Podtrzymał  wymóg  zestawu  z  paskiem  na  rękę  montowanym  do  obudowy,  akcesoriów  do 

rejestratora 

– nakładka typu snap z końcówką USB, stacji dokującej z gniazdem ładowania 

dodatkowej  baterii,  portami  USB  i  Ethernet  +  zasilacz  +  kabel  USB.  Wskazał,  że  dokonał 

zmiany  zapisów  siwz  z  „Moduł  Ethernet  do  stacji  dokującej  z  gwarancją  min  24  m-ce”  na 

„Stacja  dokująca  z  portami  USB  +  zasilacz  sieciowy  +  kabel  USB    +  Moduł  Ethernet  z 

gwarancją min. 24 miesiące”. 

Odnośnie  zarzutu  nr  2  dotyczącego  kryteriów  oceny  ofert  podtrzymał  wymogi  wskazał  na 

potrzebę urządzenia w cz. 1 z akumulatorem nie mniej niż 6400 mAh z gwarancją min. 12 

miesięcy.  W  tej  części  przewidział  dodatkową  punktację  za  min.  36  miesięcy  bezpłatnej 

gwarancji producenta. 

W cz. 1 dokonał zmiany w parametrze „Skaner” dnia 18.10.2019 r. 

Dokonał zmian postanowień siwz w kolejnych częściach, dnia 28 października 2019 r., tego 

dnia opublikował zmiany i przedstawił jako załącznik do złożonego pisma procesowego.  

Odnośnie zarzutu nr 3 uznał zarzut za bezzasadny wskazując że nie ma obowiązku dzielenia 

zamówienia.  Zależało  mu  na  zamówieniu  całości  (kompletu)  u  jednego  wykonawcy  między 

innymi  z  uwagi  na  kompatybilność  dostarczonych  drukarek  czy  skanerów  z  rejestratorami. 

Zamówienie  sprzętu  u  jednego  dostawcy  zapewni  połączenie  urządzeń  ze  sobą  w  ten 

sposób,  aby  uzyskać  ich  współpracę.  Z  doświadczenia  wynika,  iż  często  gdy  sprzęty 

współpracujące ze sobą zakupione zostały w przetargu od różnych dostawców powstawały 

problemu  z  ustaleniem,  który  z  dostawców  jest  odpowiedzialny  za  okoliczność,  że  sprzęty 

nie  pracują  prawidłowo.  Taka  sytuacja  była  powodem  do  przerzucania  między  dostawcami 

odpowiedzialności  za  nieprawidłowe  działanie  sprzętu,  co  utrudnia  realizację  umowy, 

chociażby  uprawnień  wynikających  z  gwarancji  czy  rękojmi  i  wydłużało  czas  reakcji  na 

zgłaszane  usterki.  Podkreślił  swobodę  autonomicznego  podejmowania  decyzji  co  do 

celowości podziału zamówienia na części.  

Stwierdził,  że  odwołujący  nie  wskazał  w  jaki  sposób,  brak  podziału  zamówienia  w  tym 

postępowaniu  ograniczałby  konkurencyjność.  Zamawiający  zdecydował  się  na  połączenie 

rejestratorów  z  drukarkami  i  skanerami  w  zestawy  nie  po  to,  aby  ograniczać  konkurencję, 

lecz by mieć pewność, że zakupione zestawy będą pracować jako komplet i razie problemów 

technicznych  dostawca  rejestratora  nie  odeśle  zamawiającego  do  dostawcy  drukarki  i 

odwrotnie.  Ma  równie  znaczenie  to,  że  zabezpieczony  w  zamówieniu  zestaw  zastępczy  w 

razie uszkodzeń czy awarii przyjedzie sprawny, kompletny i gotowy  – po wgraniu aplikacji i 


wykonaniu  niezbędnych  ustawień  –  będzie  natychmiast  gotowy  do  pracy,  bez  potrzeby 

czekania na brakujące elementy.  

W  t

rakcie  rozprawy,  w  związku  ze  stanowiskiem  zamawiającego  przedstawionym  w 

odpowiedzi  na  odwołanie,  Odwołujący  oświadczył,  że  cofa  zarzuty  odwołania  dotyczące 

opisu przedmiotu zamówienia w części, w której nie zostały one uwzględnione. 

W  zakresie  zarzutów  dotyczących  kryterium  oceny  ofert  oświadczył  kolejno  z 

uwzględnieniem zarzutów opisanych na stronie 2 i 3 odwołania ze wskazanie kolejnych tiret:  

Zarzut dotyczący zasilania podtrzymał; 

Zarzut  dotyczący  skanera  cofnął  wobec  dokonanej  zmiany,  przez  zamawiającego, 

która jest kwestionowana w odrębnym postępowaniu’ 

3.  W zakresie gwarancji zarzut podtrzym

ał; 

4.  Zarzut d

otyczący warunków pracy został uwzględniony przez zamawiającego; 

5.  Zasilanie - 

jak wyżej;  

6.  Masa 

– zarzut cofnął; 

7.  Waga - wobec dokonanej zmiany cof

nął zarzut; 

8.  Testy 

– jak wyżej, tj. cofnął zarzut wobec dokonanej zmiany siwz. 

Ponadto 

odwołujący podtrzymał zarzut zaniechania podziału zamówienia na części. 

Odnośnie  wymogu  dot.  zasilania  złożył  zestawienie  urządzeń  spełniający  wymagania,  z 

których  każde  odpowiada  warunkom  konkretnej  części  zamówienia  (4  urządzenia)  oraz 

urządzenie planowane do zaoferowania przez Odwołującego, które nie spełnia warunków dla 

żadnej z 4 części. 

Stwierdz

ił,  iż  pomimo  zmiany  specyfikacji  nadal  urządzenia  wskazane,  jako  preferowane 

zostaną najwyżej ocenione w kryteriach oceny ofert. 

Wynik  oceny  jest  z  góry  znany  Zamawiającemu  wobec  wcześniejszych  ocen  Zakładu 

Informatyki  Lasów  Państwowych.  Uzyskanie  w  postępowaniu  konkurencyjnego  wyniku 

wymagałoby  znaczącego  obniżenia  ceny  dla  zrekompensowania  niskiej  oceny  w  kryterium 

pozacenowym (jakościowym). 

Stwierdz

ił,  że  kryterium  gwarancji  i  pojemności  akumulatora  zostały  dobrane  na  korzyść 

preferowanego urządzenia. 

Stwierdz

ił, że w rzeczywistości sama pojemność akumulatora nie jest gwarancją czasu pracy 

urządzenia z uwagi na różny przewidywany pobór energii. 


Przypom

niał,  że  wszystkie  wskazane  przez  zakład  informatyki  urządzania  uznano  za 

spełniające wymagania z programem Leśnik +. 

W zakresie okresu gwarancji tylko jedno urządzenie posiada wymagany okres minimalny to 

jest wskazane przez Odwołującego. 

Zauważył, że dla pozostałych części nie pozostawiano wymogu gwarancji w takim wymiarze. 

Pod

trzymał zarzut 3 dotyczący zaniechania podziału zamówienia na części i przypomniał, że 

w każdej części przewidziano komputer - rejestrator leśniczego oraz dodatkowe urządzenie, 

które  musi  współpracować  z  rejestratorem  i  spełniać  wymóg  współpracy  z  rejestratorem  z 

każdej części zamówienia. 

Oceni

ł,  że  brak  jest  funkcjonalnego  związku  między  komputerem  a  urządzeniem 

uzasadniającego żądanie łączonego zaoferowania tych urządzeń, które w praktyce obrotu są 

urządzeniami odrębnymi i tak też oferowanymi w branży Zamawiającego. 

Powiązanie  takich  urządzeń  w  SIWZ  jest  nieracjonalne  i  utrudnia  przygotowanie  oferty 

wykonawcom. 

Zestawienie  wymogów  w  kwestionowanych  częściach  służy  preferowaniu  określonych 

dostawców.  Złożył  druki  zamówienia  na  sprzęt  oferowany  przez  zakład  usługowo 

produkcyjnych  Lasów  Państwowych  w  Łodzi  ze  specyfikacją,  gdzie  oferuje  się  odrębnie 

drukarek,  skaner  i  czytnik.  Przypom

niał,  że  do  odwołania  załączył  podobną  ofertę  na 

odrębne urządzenia pochodząca od Zamawiającego. 

Przypom

niał, że Zamawiający sam jest dystrybutorem poszczególnych odrębnych urządzeń. 

Stwierdz

ił,  że  zestawienie dostaw  dowolnie wybranych  urządzeń,  jak w  specyfikacji  nie ma 

uzasadnienia. 

Jako  dostawca  rejestratorów  stwierdził,  że  niniejsze  postępowanie  jest 

jedynym na przedmiot zamówienia w zestawie z innym urządzeniem. 

Podtrzymując wcześniejsze stanowisko ponownie stwierdził, iż kryterium dotyczące zasilania 

jest wadliwie sformułowane i nie gwarantuje dużego i sprawniejszego działania, a akumulator 

także może być zainstalowany w urządzeniu o gorszych pozostałych  parametrach. 

Zamawiający  podtrzymał  stanowisko  przedstawione  w  złożonym  piśmie  przypomniał,  że 

parametry zasilania i 

gwarancji są preferowane, czyli dodatkowo punktowane. 

Stwierdz

ił,  że  ma  prawo,  z  uwagi  na  swoje  potrzeby,  określać  warunki  dostawy 

uwzględniające  jego  specyfikę  i  nie  ma  obowiązku  ściśle  stosować  minimalnych  warunków 

określonych przez ZILP. 

Stwierdz

ił, że nie preferuje konkretnego urządzenia, natomiast opisane w SIWZ przedmioty 

mają  służyć  do  wykonywania  szeregu  różnorodnych  czynności  w  złożonych  strukturach 


Państwowego Gospodarstwo Leśnego „Lasy Państwowe” – jednostki organizacyjnej w skład 

której wchodzi Zamawiający. 

Oceni

ł, że pojemność akumulatora ma znaczenie w części opisanej w piśmie i wskazał na to, 

iż  przewiduje  zwiększenie  wymaganej  pojemności  energetycznej  i  wydajności  z  uwagi  na 

przyszły zakres prac i szeroką gamę usługi (np.: Mapa Leśnik plus). 

Stwierdz

ił,  że  określenie  czasu  gwarancji  w  części  pierwszej  jest  uzasadnione,  a  wymóg 

gwarancji producenta uzasadni

ł negatywnymi doświadczeniami z dostawcami, od których nie 

można było wyegzekwować roszczeń. 

Zestaw

ienie określonych urządzeń w poszczególnych częściach ma ułatwić eksploatacje, a 

także wyegzekwowanie ewentualnych roszczeń  od jednego  dostawcy  w  razie wad,  usterek 

lub braków. 

W  przedstawionym  stanie  sprawy,  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  zamawiającego  i 

od

wołującego skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej zważył, co następuje. 

Niespornie  odwołujący  dysponuje  legitymacją  czynną  do  wniesienia  odwołania  na 

postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  zdefiniowaną  normatywnie  w 

art.  179  ust.  1 

ustawy  pzp.  Na  takim  etapie  postępowania  wystarczająca  jest  bowiem 

deklaracja zainteresowania postanowieniami siwz z ewentualnym zamiarem wzięcia udziału 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.  

Po  rozważeniu  zarzutów  podtrzymanych  przez  odwołującego  wskutek  podjętych  czynności 

przez  zamawiającego,  w  tym  w  szczególności  dokonania  modyfikacji  postanowień  siwz., 

Izba  uznała,  że  odwołanie  obejmujące  wyżej  wskazane  zarzuty  wobec  zamawiającego, 

podlega oddaleniu.  

Brak  sporu  w  zakresie  opisu  przedmi

otu  zamówienia  oznacza  w  istocie  rzeczy,  że  w 

odróżnieniu  od  stanu  pierwotnego,  odwołujący  nie  jest  pozbawiony  możliwości  złożenia 

oferty  na  przedmiot  zamówienia  z  wykorzystaniem  urządzeń,  którymi  dysponuje  w  swojej 

bieżącej praktyce handlowej.  

Sporne  nat

omiast  pozostają  postanowienia  opisujące  pozacenowe  kryteria  oceny  ofert,  dla 

których  przypisana  jest  znacząca  waga  procentowa/punktowa.  W  zakresie  wymogów 

punktowanych  w  każdej  z  czterech  części  zamówienia,  odwołujący  najprawdopodobniej 

prawidłowo  zidentyfikował,  jakie  modele  urządzeń  dostępnych  na  rynku  właściwym,  mogą 

uzyskać korzystniejszą punktację w toku oceny ofert. Ta okoliczność jednak nie przesądza o 

słuszności  postawionej  tezy,  iż  zamawiający  formułując  treść  kryteriów,  założył  z  góry 

faworyzowan

ie  określonych  konkretnych  produktów  konkretnego  producenta,  o  określonym 


symbolu danego modelu. W tym zakresie zarzut w ocenie Izby nie został udowodniony.  W 

szczególności  zasadne  jest  uznanie,  że  dla  niektórych  rejestratorów  w  określonej  części 

zamówienia,  preferowany  jest  w  ramach  punktacji  w  kryterium  pozacenowym  produkt  o 

przedłużonym  okresie  gwarancji  producenta,  a  także  wyposażony  w  źródło  energii  o 

wysokiej  wydajności,  wyróżniającej  się  na  tle  najczęściej  spotykanych  na  rynku.  Ponownie 

należy  przy  tym  przypomnieć,  że  oceny  powyższe  toczą  się  w  obszarze  kryteriów  oceny 

ofert, zatem także produkty z niższymi parametrami są dopuszczane do zaoferowania przez 

wykonawców,  przewidujących jedynie ewentualnie niższą ocenę  w kryterium  z możliwością 

jej zrównoważenia w innych kryteriach.   

Za nie mające znaczenia w sprawie skład orzekający uznaje rekomendacje udzielane przez 

Zakład  Informatyki  Lasów  Państwowych,  które  jakkolwiek  przydatne  zamawiającemu 

ustalającemu  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  opis  kryteriów  oceny  oferty,  nie  mogą 

zastąpić  zamawiającego,  który  ma  autonomiczną  pozycję  w  toku  prowadzonego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  jest  zdefiniowany  w  art.  2  pkt  12 

ustawy  pzp.  Również  odmienna  metoda  dokonywania  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

podziału  zamówienia  na  części  i  sposób  prowadzenia  postępowania  na  analogiczny 

przedmiot zamówienia przez podobną jednostkę organizacyjną, tu wskazaną jako zakład w 

Łodzi,  nie  ma  związku  i  wpływu  na  samodzielność  zamawiającego  w  niniejszym 

postępowaniu.  

Warto  w  tym  miejscu  zauważyć,  że  koncepcja  wymogu  ofert  na  urządzenia  zestawiane  w 

kompletach tak, jak dokonał tego zamawiający, nie powinna być uznana za zmierzającą do 

naruszenia  uczciwej  konkurencji  i  dostępu  do  zamówienia.  Za  wiarygodną  uznać  należy 

argumentację  zamawiającego,  że  zamiar  jego  podyktowany  jest  doświadczeniem  w 

użytkowaniu zakupionego sprzętu komputerowego z akcesoriami w sytuacji awarii którego z 

urządzeń,  wymagającej  interwencji  dostawcy/producenta  zwłaszcza  w  ramach  realizacji 

roszcz

eń z tytułu rękojmi i gwarancji. Naturalne jest, że uzyskanie zaspokojenia od jednego 

kontrahenta  jest  uproszczone  w  porównaniu  z  ewentualnym  sporem  z  większą  liczbą 

wykonawców, z których każdy dostarczył odrębną jednostkę sprzętową.  

Naruszenia art. 36aa 

ustawy pzp w działaniu zamawiającego Izba nie dopatrzyła się.  

W konsekwencji kryteria zakwestionowane nie narusza

ją przepisów ustawy pzp wskazanych 

przez  odwołującego.  Należy  przy  tym  zauważyć,  że  nie  ma  podstaw  do  twierdzenia,  że 

potencjalny  wykonawca  po

winien  mieć  zapewnione  takie  warunki  udziału  w  postępowaniu, 

tak  przedmiotowe,  jak  i  podmiotowe,  oraz  tak  sformułowane  kryteria  pozacenowe,  które 

zapewnią mu najlepszą pozycję przy ocenie ofert. Teza taka z założenia jest nieprawidłowa.  

W  takim  stanie  rzeczy,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie  pierwsze  ustawy  pzp, 

orzeczono  jak  w  sentencji.  O  kosztach  skład  orzekający  Izby  orzekł  na  podstawie  art.  192 


ust. 9 i 10 ustawy pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w sprawie wysok

ości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący:  ………………………………