Sygn. akt: KIO 2092/19
POSTANOWIENIE
z dnia
29 października 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Luiza Łamejko
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu
29 października 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu w dniu 17 października 2019 r. przez wykonawcę
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., ul. J. Malczewskiego 24, 26-609 Radom
w postępowaniu
prowadzonym przez
Skarb Państwa - Inspektorat Uzbrojenia, ul. Królewska 1/7, 00-909
Warszawa
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., ul. J. Malczewskiego 24, 26-609 Radom kwoty
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od d
nia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Przewodniczący : ………………………………
Sygn. akt: KIO 2092/19
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa - Inspektorat Uzbrojenia (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu
ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę taktycznych
systemów symulacji pola walki. Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy
z dnia 29 stycznia 20
04 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 poz. 1986 ze zm.), zwanej
dalej: „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 26 sierpnia 2019 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod pozycją 2019/S 163-401573.
W dniu
17 października 2019 r. wykonawca Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec następujących
czynności i zaniechań Zamawiającego:
nieprawidłowego określenia
przedmiotu zamówienia będącego następstwem zmiany
ogłoszenia z dnia 8 października 2019 r., co uniemożliwia ustalenie, co jest przedmiotem
niniejszego zamówienia oraz potencjału wymaganego do udziału w niniejszym postępowaniu
i realizacji zamówienia;
2) zaniechania
ustalenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu, który umożliwiałby wykonawcom rzetelne przygotowanie ww. wniosku,
w tym analizę i sprawdzenie dokumentów i informacji koniecznych do ustalenia zasad
udziału wykonawcy w niniejszym postępowaniu (samodzielnie czy w ramach konsorcjum)
oraz opracowania racjonalnego ekonomicznie wniosku;
3) ustalenia
warunków udziału w niniejszym postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
w sposób nieproporcjonalny i nieadekwatny do przedmiotu zamówienia;
4) narzucenia wykonawcom ws
pólnie ubiegającym się o udzielenie niniejszego zamówienia
zakresu pełnomocnictwa, które zostanie udzielane liderowi konsorcjum;
5) prowadzenia
postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców oraz z naruszeniem zasad proporcjonalności
i przejrzystości, tj. nieprawidłowego oznaczenia przedmiotu zmówienia, który uniemożliwia
Zamawiającego oraz potencjału wymaganego do udziału w niniejszym postępowaniu
i realizacji zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
- art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp poprzez nieprawidłowe określenie przedmiotu zamówienia
w ogłoszeniu o zamówieniu, tj. brak informacji o liczbie systemów i symulatorów będących
przedmiotem zamówienia oraz jednoznacznego wskazania rodzajów symulatorów podlegających
dostawie w ramach Części nr I zamówienia (sekcja 11.1.5 ogłoszenia);
- art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 9a ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 131ia pkt 5 lit. a)
ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez ustalenie
terminu składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, który uniemożliwia wykonawcom rzetelne
przygotowanie
ww. wniosku, w tym analizę i sprawdzenie dokumentów i informacji koniecznych do
ustalenia zasad udziału wykonawcy w niniejszym postępowaniu (samodzielnie czy w ramach
konsorcjum) oraz opracowania racjonalnego ekonomicznie wniosku, tj. niewyznaczenie
dodatkowego i niezbędnego czasu na sprawdzenie i zapoznanie się ze zmianami ogłoszenia z dnia
8 października 2019 r., które mają istotne znaczenie dla przygotowania wniosku (sekcja IV.3.4
ogłoszenia);
- art. 22 ust. 1a ustawy
Pzp poprzez określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz nadmierny
w stosunku do poziomu koniecznego do oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania
niniejszego zamówienia (sekcja II 1.2.3 ogłoszenia);
- art. 23 ust. 2 ustawy Pzp poprzez ustalenie w pkt 3
wniosku o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu, obowiązku umocowania przez wykonawców ubiegających się wspólnie
o przedmiotowe zmówienie pełnomocnika łącznie do reprezentowania i do zawarcia umowy (pkt 3
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu);
- art. 186 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykonania
czynności zgodnie z zarzutami i żądaniami zawartymi w odwołaniu Thales Polska Sp. z o.o. z dnia 5
września 2019 r., tj. zaniechanie ustalenia warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
finansowej i technicznej oraz terminu składnia wniosków o dopuszczenie do postępowania na
poziomie wnioskowanym w odwołaniu z dnia 5 września 2019 r., pomimo że Zamawiający -
w odpowiedzi na odwołanie - uwzględnił w całości wszystkie zarzuty przedstawione w tym
zasady
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności zmiany ogłoszenia o zamówieniu z dnia 8 października 2019 r.;
nakazanie Zamawiającemu, z uwzględnieniem zasad uczciwej konkurencji, przejrzystości
i proporcjonalności oraz zarzutów przedstawionych w niniejszym odwołaniu, powtórzenia czynności
zmiany ogłoszenia o zamówieniu w zakresie określonym w pkt 3 poniżej;
nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu,
które spowodują usunięcie naruszeń przepisów Pzp wskazanych w odwołaniu:
a) z
mianę terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dzień 15
grudnia 2019
r. (sekcja IV.3.4 ogłoszenia);
b)
jednoznaczny opis przedmiotu zamówienia poprzez określnie liczby poszczególnych systemów
i symulatorów będących przedmiotem zamówienia w ramach poszczególnych części, które
Zamawiający zamierza nabyć w ramach niniejszego postępowania (sekcja 11.1.5 ogłoszenia
o zamówieniu);
c)
określenie zdolności technicznej na poziomie pozwalającym ustalenie zdolności wykonawców do
wykonan
ia niniejszego zamówienia, tj. w odniesieniu do Części nr 1 zobowiązanie wykonawców do
wykazania realizacji jednej dostawy LSS, które umożliwiają przeprowadzenie ćwiczenia taktycznego
z nie mniej niż 30 obiektami rozumianymi jako żołnierze lub sprzęt wojskowy o wartości dostaw nie
mniejszej niż 20.000.00 zł oraz w odniesieniu do Części nr 2 realizacji jednej dostawy STWPW
(sekcja III
.2.3 ogłoszenia o zamówieniu);
d)
zmianę pkt 3 wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu poprzez umożliwienie
wykonawco
m ubiegającym się wspólnie o przedmiotowe zmówienie wyboru zakresu
pełnomocnictwa udzielanego liderowi konsorcjum, tj. do reprezentowania w postępowaniu albo
reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego;
4) przeprowadzen
ie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania oraz przedłożonych
w trakcie rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą na okoliczności w nim powołane;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu poniesionych kosztów
związanych z wniesieniem odwołania.
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W dniu
28 października 2019 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił zarzuty podniesione w odwołaniu w następującym zakresie:
zarzut podniesiony w pkt 1 ppkt 2) i pkt 2 tiret drugi odwołania uszczegółowiony w części IV ppkt
2), tj. naruszenia art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 9a ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 131ia
pkt 5 lit. a) ustawy Pzp w zw. z art. 7 ustawy Pzp poprzez ustalenie
terminu składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, który uniemożliwia wykonawcom rzetelne
przygotowanie
ww. wniosku, w tym analizę i sprawdzenie dokumentów i informacji koniecznych do
ustalenia zasad udziału wykonawcy w niniejszym postępowaniu (samodzielnie czy w ramach
konsorcjum) oraz opracowania racjonalnego ekonomicznie wniosku, tj. niewyznaczenie
dodatkowego i niezbędnego czasu na sprawdzenie i zapoznanie się ze zmianami ogłoszenia z dnia
8 października 2019 r., które mają istotne znaczenie dla przygotowania wniosku (sekcja IV.3.4
ogłoszenia);
- zarzut podniesiony w pkt
1 ppkt 4) i w pkt 2 tiret czwarty odwołania uszczegółowiony w części IV
ppkt 4), tj. naruszenia art. 23 ust. 2 ustawy Pzp poprzez ustalenie w pkt 3 wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu, obowiązku umocowania przez wykonawców ubiegających się wspólnie
o przedmiotowe zmówienie pełnomocnika łącznie do reprezentowania i do zawarcia umowy (pkt 3
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu);
- zarzut podniesiony w pkt
1 ppkt 1) w zakresie uszczegółowionym w części IV ppkt 1) lit. b).
W dniu 29 października 2019 r. Odwołujący złożył pismo, w którym oświadczył, że z uwagi
n
a uwzględnienie przez Zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, na
podstawie art. 186 ust. 3a ustawy Pzp
cofa pozostałe zarzuty zawarte w odwołaniu, tj. w pkt 1 ppkt 1
i pkt 2 tiret pierwszy (w zakresie niewskazania liczby systemów i symulatorów będących
przedmiotem zamówienia), pkt 1 ppkt 3 i pkt 2 tiret trzeci (w zakresie warunków technicznych
udziału w postępowaniu) oraz pkt 2 tiret piąty (w zakresie zaniechania wykonania czynności zgodnie
z zarzutami i żądaniami Thales Polska Sp. z o.o. zawartymi w odwołaniu z dnia 5 września 2019 r.
Na posiedzeniu w dniu 29 października 2019 r. Odwołujący podtrzymał stanowisko
przedstawione
w ww. piśmie. Oświadczył, że cofa wszystkie zarzuty, które nie zostały uwzględnione
przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 października 2019 r.
ustawy Pzp, postanowiła postępowanie odwoławcze umorzyć.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp
w zw. z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść art. 186 ust. 6
pkt 1
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marc
a 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący : ………………