Sygn. akt: KIO 2117/19
POSTANOWIENIE
z dnia 5 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 5 listopada 2019 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21
października 2019 r. przez wykonawcę CORRADO – K. B., ul. Skautów 11B, 20-055 Lublin
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Lublin, pl. Króla Władysława
Łokietka 1
przy udziale wykonawcy BlueBrain Sp. z o.o. sp. k. z sie
dzibą w Krakowie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych dokonanie zwrotu kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy CORRADO –
K. B.
, ul. Skautów 11B, 20-055 Lublin poniesionej z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt: KIO 2117/19
Uzasadnienie
Zamawiający: Gmina Lublin, PI. Króla Władysława Łokietka 1, Lublin 20-109 prowadzi
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego; którego przedmiotem jest: Dostawa wraz
z usługą utrzymania ciągłości pracy dzierżawionych urządzeń w Gminie Lublin. (Numer
referencyjny: ZP-P-
L27l.S3.2019) Ogłoszenie o zamówieniu zostało wysłane w dniu 11
czerwca 2019 r. i opublikowane w dniu 14 czerwca 2019 r. w DUUE 2019/S 113-276593.
Informacja o wyniku postępowania została przekazana i ogłoszona w dni 11 października
2019 r. (pismo Zamawiającego z dnia 11 października 2019 r. Nr ref.: ZP-P-1.271.63.2019).
Odwołujący: K. B. CORRADO, ul. Skautów 11B 20-055 Lublin zarzuca zamawiającemu
naruszenie przepisów ustawy przez obrazę przepisów art. 24 ust 1 pkt 12 Pzp, art. 89 ust. 1
pkt 7b i 7a Pzp, art. 96 ust. 2 i 3 w związku z art. 8 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1-3 i ust. 5
rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U.2016 r. poz. 1128 ), zwanego dalej
„rozporządzeniem", art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp w art. 84 § 2 w zw. z art. 5 Kodeksu cywilnego
(dalej „Kc") w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp, w związku z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez niezgodne z
zasadami określonymi Prawem zamówień publicznych, a w szczególności z naruszeniem
zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania poprzez brak wykluczenia i odrzucenia
oferty, a następnie poprzez dokonanie bezprawnego wyboru oferty Blue Brain Spółka z
ograniczona odpowiedz
ialnością Spółka komandytowa z siedzibą; ul. ks. F. Trockiego 22,
394 Kraków, zwana dalej „Bluebrain".
Wykonawca zarzuca Zamawiającemu, iż ten naruszył następujące przepisy Pzp i Kc:
art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez brak wykluczenia Wykonawcy, który nie wykazał
potwierdzenia spełniania warunków w zakresie wiedzy i doświadczenia Wykonawcy, którego
oferta została ostatecznie wybrana, jako najkorzystniejsza;
art. 89 ust. 1 pkt 7a i 7b Pzp,
poprzez brak odrzucenia oferty Wykonawcy, który nie
zabezpieczy
ł oferty wadium (nie wniósł wadium), względnie nie przedłużył terminu związania
ofertą oraz wniósł wadium w sposób nieprawidłowy, ponieważ przedłożona wraz z ofertą
gwarancja bankowa nie obejmuje pełnego okresu związania ofertą;
art. 96 ust. 2 i 3 w zwi
ązku z art. 8 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1-3 i ust. 5 rozporządzenia
dot. jawności i udostępniania dokumentów.
art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp w związku z art. 5 i 84 § 2 Kc, w związku z art. 7 ust 1 przez
wprowadzenie w błąd Odwołującego utrzymując go w świadomości co do wysokości
środków przeznaczonych na realizację do chwili otwarcia ofert, a następnie zmieniając tę
wartość i ujawniając ją w chwili otwarcia ofert, co spowodowało, że Corrado złożyłoby ofertę
o innej treści, która w obecnych warunkach postępowania spowodowałoby, że oferta
Corrado zostałaby uznana za ofertę najkorzystniejszą; jednocześnie Zamawiający
postępując w ten sposób naruszył zasady współżycia społecznego;
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
naj
korzystniejszej, przeprowadzenie powtórnego badania i oceny ofert oraz wykluczenie
Wykonawcy Blue Brain oraz odrzucenie jego oferty, udost
ępnienie Odwołującemu protokołu
postępowania oraz załączników niezwłocznie, powtórzenia czynności wyboru oferty
najkor
zystniejszej przy zastosowaniu właściwych obiektywnie ocen ofert złożonych w
postępowaniu, a w konsekwencji dokonania czynności wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej,
względnie unieważnienie postępowania.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca
BlueBrain sp. z o.o. sp. k. siedzibą w Krakowie i wniósł o oddalenie odwołania.
W odpowiedzi
na odwołanie zamawiający oświadczył, że:
1) uznaje odwołanie w zakresie części zarzutu 2 (w zakresie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 7b i
części zarzutu nr 5 tj. naruszenia art. 7 ust 1 pzp przy wyborze najkorzystniejszej oferty;
2) w pozostałym zakresie tj. zarzutów objętych numerami 1, 3 i 4 oraz części zarzutu nr 2 w
zakresie n
aruszenia art. 89 ust. 1 pkt 7a oraz części zarzutu nr 5 w zakresie naruszenia art.
7 ust. 1 pzp przy przygotowania postępowania, odwołania nie uznaje i wnosi o odrzucenie
odwołania na podstawie art 189 ust. 2 pkt 2 pzp jako wniesionego przez podmiot
nieup
rawniony, z uwagi na okoliczność, że w preambule odwołania jako Odwołujący został
wskazany: „K. B.”, a osoba o takim nazwisku nie widnieje w dokumentacji postępowania jako
Wykonawca.
Zamawiający podniósł, że powyższa argumentacja nie ma wpływu na konsekwencje uznania
zarzutu nr 2 i w konsekwencji tego również zarzutu nr 5 odwołania, ponieważ ma obowiązek
reagować ponownym prawidłowym dokonaniem czynności w miejsce wadliwie dokonanej,
niezależnie od tego, kto zauważył naruszenie ustawy.
W razie ni
euwzględnienia wniosku o odrzucenie odwołania Zamawiający wniósł o:
pozostawienie bez rozpoznania, lub odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu nr 4, na
podstawie 189 ust. 2 pkt 3 ustawy pzp, dot.
zmiany wartości zamówienia, dokonanej
podczas czynności otwarcia ofert, i powiązanego z nim zarzutem nr 5, jako złożonego po
terminie do wniesienia odwołania na tę czynność;
oddalenie odwołania w części zarzutów, objętych nr 1 i 3 oraz 2 w zakresie naruszenia art.
89 ust. 1 pkt 7 a pzp, a
w przypadku nie uwzg
lędnienia przesłanek odrzucenia odwołania w zakresie zarzutu nr 4
Zamawiający wniósł o:
oddalenie odwołania w części zarzutów, objętych nr 1, 3 i 4 oraz 2 w zakresie naruszenia
art. 89 ust. 1 pkt 7a pzp oraz 5 w zakresie naruszenia art. 7 ust 1 dotyczącego
przygotowania postępowania, jako bezzasadnych, ze względu brak podstaw faktycznych i
prawnych podnoszonych zarzutów.
Odwołujący w związku z częściowym uwzględnianiem zarzutów odwołania przez
zamawiającego złożył dnia 29 października 2019 r. pisemne oświadczenie, że na podstawie
art. 186 ust. 3a ustawy pzp wycofuje pozostałe zarzuty odwołania i wnosi o umorzenie
postępowania, o ile nie zostanie wniesiony skuteczny sprzeciw wobec uwzględnienia części
zarzutów, a także o zwrot wniesionego wpisu.
Przystępujący do postępowania po stronie zamawiającego, w odpowiedzi na wezwanie
wystosowane na podstawie § 13 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
z 2018 r
., poz. 1092 ze zm.) dotyczące złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia
sprzeciwu co do uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w
odwołaniu i w związku z wycofaniem się odwołującego w pozostałej części, oświadczył w
piśmie wniesionym dnia 4 listopada 2019 r., że nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia
odwołania przez zamawiającego w zakresie części zarzutów, w tym zarzutu nr 2 odwołania.
Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu bez udziału stron ustaliła,
że nie zachodzi przesłanka odrzucenia odwołania, w tym w szczególności wskazana przez
zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie. Oczywista omyłka pisarska w określeniu nazwy
odwołującego nie uprawnia do wnioskowania, iż odwołanie zostało wniesione przez podmiot
nieuprawniony.
Wobec uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów odwołania i cofnięcia
przez odwołującego pozostałych zarzutów, Krajowa Izba odwoławcza stwierdziła, że
postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie przepisu art. 186 ust. 3a ustawy
Prawo z
amówień publicznych.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania wydano na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1
ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972), z których wynika, że
jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu przed
rozpoczęciem rozprawy, koszty postępowania znosi się wzajemnie.
Przewodniczący: ………………………………