Sygn. akt: KIO 2148/19
WYROK
z dnia 6 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 6 listopada 2019 r. w Warszawie w spr
awie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 22 października 2019 r.
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Gama Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie i ECCP PAX Spółka
z ograniczo
ną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie, w postępowaniu prowadzonym
przez z
amawiającego: Spółkę Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna z siedzibą w Bytomiu
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
kwotę 10 000,00 zł (dziesięć tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
…………………………..……………
Sygn. akt KIO 2148/19
U z a s a d n i e n i e
Spółka Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna z siedzibą w Bytomiu (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą: „Zabezpieczenie
przeciwpożarowe byłych terenów składowania odpadów materiałów pogórniczych w wyniku
ich zagrzania w SRK
S.A. Oddział KWK "POKÓJ I” w Rudzie Śląskiej z podziałem na: Etap I
Wykonanie rowów ekranujących odcinających, Etap 2 - Wykonanie rowu ekranującego
rozdzielającego”, numer: ZP-P-0003/19, zwane dalej Postępowaniem. Ogłoszenie
o
zamówieniu
zostało
opublikowane
w
Biuletynie
Zamówień
Publicznych
w dniu 18 czerwca 2019 r. pod numerem 562331-N-2019
. Wartość zamówienia nie
przekracza kwot określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 22
października 2019 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Gama Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie
i ECCP PAX S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworznie (dalej
Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie:
1. Art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez zaniechanie wykluczenia wykonawc
ów
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ZBR Inż-Bud II A. S. z
siedzibą
w
Libiążu
i
ZBR
Inż-Bud
II
P.
S.
z
siedzibą
w Jaworznie (dalej Konsorcjum) w sytuacji, gdy wykonawcy ci nie potwierdzili
spełnienia warunku udziału w postępowaniu polegającego na wykonaniu robót
budowlanych
polegających
na
robotach
ziemnych
związanych
z zabezpieczeniem przec
iwpożarowym na terenach przemysłowych o łącznej
wartości minimum 400 000,00 zł brutto.
2. Art. 7 ust. 1 i ust. 3 Pzp p
rzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania,
oceny i badania ofert celem wyboru oferty najkorzystniejszej zgodnie
z obowiązującymi przepisami, w tym należytym wykonaniem jednej lub kilku
robót budowlanych polegających na robotach ziemnych związanych
z zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych o łącznej
wartości minimum 400 000,00 zł brutto - referencji.
ponadto z ostrożności procesowej Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
3. Art. 26 ust. 4 Pzp przez zaniechanie zbadania czy wszystkie wymienione
w referencji Konsorcjum z dnia 29 listopada 2017 roku roboty budowlane
można zaliczyć do robót ziemnych związanych z zabezpieczeniem
przeciwpożarowym, co było wskazane w orzeczeniu Krajowej Izby
Odwoławczej w wyroku z dnia 12 września 2019 r., sygn. akt: KIO 1671/19.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, za którą uznana została
oferta złożona przez Konsorcjum.
2. wykluczenia
z postępowania Konsorcjum,
ewentualnie
powtórzenie czynności badania ofert przez zbadanie czy wszystkie wymienione
w referencji Konsorcjum z dnia 29 listopada 2017 r
. roboty budowlane można zaliczyć
do robót ziemnych związanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym.
Ponadto Odwołujący wniósł o:
dopuszczenie dowodu z opinii biegłego na okoliczność ustalenia, które z prac
wymienionych w referencjach mogą być zaliczone do robót budowlanych
polegających
na
robotach
ziemnych
związanych
z
zabezpieczeniem
przeciwpożarowym na terenach przemysłowych oraz wskazanie ich wartości brutto,
zobowiązanie Zamawiającego do udostępnienia harmonogramu rzeczowo-
finansowego i dziennika budowy lub dz
ienników budowy zadania „Roboty budowlane
w Oddziale CZOK Część II: Wymiana rurociągu p.poż. DNI 50 od szybu Gigant
do zbiornika powierzchniowego p.poż., remont stacji redukcyjnej na poz. 575 m i poz.
825 m", nr Umowy: SRK/CZOK/57/17 z 20 lipca 2017
r., na okoliczność ilości,
wartości i zakresu wykonanych prac przez Konsorcjum.
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrot kosztów postępowania,
w tym zwrot kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W dniu 17 października 2019 r. Zamawiający poinformował, że jako najkorzystniejszą ofertę
w postępowaniu wybrał ofertę złożoną przez Konsorcjum. Wybór najkorzystniejszej oferty
w
postępowaniu został przeprowadzony po raz drugi, gdyż 12 września 2019 r. Krajowa Izba
Odwoławcza wydała wyrok w sprawie o sygn. akt: KIO 1671/19, którym unieważniła
poprzednią czynność wyboru najkorzystniejszej oferty i nakazała powtórzenie badania
i ocenę ofert. W uzasadnieniu orzeczenia Izba stwierdziła, że na podstawie referencji z dnia
29 listopada 2017 roku
złożonej przez Konsorcjum nie można było z całą pewnością ustalić,
czy wykonawca spełnił warunek udziału w postępowaniu, nie dało się bowiem ustalić
zakres
u i wartości robót wykonanych przez jednego z uczestników Konsorcjum. Nadto Izba
wskazała, że między Zamawiającym, a Odwołującym istniał spór, co do tego czy roboty
związane z budową rurociągu można zaliczyć do robót ziemnych. Tej okoliczności Izba nie
oceniała w postępowaniu KIO 1671/19 (jako nieujawniona wcześniej, nie mogła być objęta
odwołaniem) i miała ona znaleźć odzwierciedlenie w ponownej czynności Zamawiającego,
aby w
ykonawcy mogli podjąć decyzję, czy zgadzała się ze stanowiskiem Zamawiającego,
czy będą je kwestionować w ramach środków ochrony prawnej.
Zamawiający powtarzając czynność oceny i wyboru ofert 4 października 2019 roku wezwał
Konsorcjum
do złożenia wyjaśnień i do uzupełnienia oferty. Jednak wyjaśnienia wykonawcy
dotyczące referencji wydanej w oparciu wykonaną umowę nr SRK/Czok/57/17 z 20 lipca
2017 r. i dodatkowe dokumenty w
dalszym ciągu nie pozwalały ustalić zakresu i wartości
robót wykonanych przez członka Konsorcjum, a to z następujących powodów:
1. P
ismem z dnia 7 października 2019 r. Konsorcjum wskazało, że ZBR Inż-Bud II P. S.
w ramach umowy nr SRK/Czok/57/17 z 20 lipca 2017 r
. wykonał roboty o wartości
210,00 zł brutto. Złożyło także dodatkowe referencje.
Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział w Czeladzi CZOK w dniu 14
października 2019 r. wystawiła referencje dla Konsorcjum wykonawców, gdzie
liderem był ZBR Inż-Bud II, a członkami byli Ranbis Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
i Nowrem Group Sp. z o.o.
Referencje dotyczyły robót budowlanych o wartości
000 zł, wykonanych w oparciu umowę nr SRK/Czok/57/17 z dnia 20 lipca 2017 r.
3. W
opinii (protokole) sporządzonym przez Zamawiającego 15 października 2019 r.,
w pozycji ad.
2 pkt 2 Zamawiający wymienił roboty budowlane, które uznał za roboty
ziemne
związane
z
zabezpieczeniem
przeciwpożarowym
na
terenach
przemysłowych, które w jego ocenie wykonał ZBR Inż-Bud II A.S.. Zamawiający
ustalił wartość tych robót na 414 695,14 zł.
Ww. dokumenty
były ze sobą sprzeczne. Z referencji, które dotyczyły trzech podmiotów, oraz
dodatkowych wyjaśnień przeprowadzonych przez Zamawiającego nie można było
wywnioskować (w sytuacji gdy tylko jeden z konsorcjantów, dla których wystawiono
referencje,
wziął udział w obecnym postępowaniu), który z podmiotów wykonał prace
i w jakim zakresie.
Odnosząc się do wyjaśnień Konsorcjum dotyczących załączanych i zmienianych
kosztorysów, Odwołujący wskazał, że na stronie BIP Zamawiającego został opublikowany
zamieszczony link do przetargu pt. Wymiana rurociągu DNI 50, który odwoływał
się do materiałów postępowania, w tym do przedmiaru robót zamieszczonego przez
Zamawiającego. Przedstawiony przez Konsorcjum kosztorys, zarówno ten złożony w ramach
postępowania przed Krajowa Izbą Odwoławczą 9 września 2019 roku, jak i ten poprawiony,
były niezgodne z przedmiarem robót ogłoszonym na oficjalnej stronie internetowej
Za
mawiającego.
Dowody:
Kosztorys złożony w dniu 9 września 2019 roku na rozprawie przed KIO.
Kosztorys złożony na wezwanie Zamawiającego do wyjaśnień w 14 października
2019 r.
Kosztorys zamieszczony na stronie Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A.
4. Kosztorys in
westorski Zamawiającego z cenami dla poszczególnych zadań.
Z powyższego wynika, że zakres i wartość prac wyznaczał kosztorys ogłoszony na stronie
BIP
Zamawiającego, a nie zmieniane dokumenty, które przedstawiło Konsorcjum.
Ze wszystkich prac, wymienionych w kosztorysach wskazanych jako dowody w punktach
3 i 4, tylko prace z pozycji 1
, 5, 9, 10 można było zaliczyć do robót ziemnych związanych
z zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych. Były to:
w pozycji 1 -
tyczenie geodezyjne o wartości 3 332,39 zł,
w pozycji 5 -
roboty ziemne o wartości 51 139,81 zł,
w pozycji 9 -
wymiana gruntu o wartości 16 381,48 zł,
w pozycji 10 -
mechaniczne plantowanie terenu o wartości 3.016,84 zł.
Suma brutto
wymienionych robót to 90 860,00 zł.
Nie tylko pra
c związanych z budową rurociągu nie można było zaliczyć do robót ziemnych,
ale też wszystkich tych poza wymienionymi wyżej, ponieważ roboty ziemne z uwagi
na ich
charakter i specyfikę przedmiarowania można podzielić na trzy podstawowe grupy:
1. Roboty ziemne podstawowe -
makroniwelację, wykopy szerokoprzestrzenne
pod obiekty budowlane, wykopy wąskoprzestrzenne pod rowy i instalacje, wykopy
liniowe pod drogi, nasypy, zasypki i podsypki z zagęszczeniem, niwelację
i
ostateczne kształtowanie terenu.
2. Roboty ziem
ne wykończeniowe - wyrównanie dna wykopów szerokoprzestrzennych,
wykopy pod ławy i stopy fundamentowe, profilowanie nasypów i wyrównywanie skarp,
zagęszczanie skarp i podłoży, mikroniwelację, kształtowanie małej architektury,
układanie ziemi roślinnej lub darni w terenie i na skarpach budowli ziemnej.
Roboty ziemne przygotowawcze i porządkowe - usunięcie darniny i ziemi roślinnej,
wycinanie starodrzewu, karczowanie pni i krzewów, wytyczanie budowli ziemnych,
odprowadzenie wód opadowych, czasowe obniżenie poziomu wód gruntowych,
spulchnianie gruntu spoistego, roboty ziemne porządkowe.
Zazwyczaj roboty ziemne wykończeniowe, przygotowawcze i porządkowe oraz
nie
zmechanizowana część robót podstawowych stanowią ok. 10% ogólnej wielkości robót
ziemnych.
Nawet przy
uwzględnieniu jednej z dodatkowych referencji Konsorcjum, na kwotę 59 040.00
zł brutto, nie został spełniony warunek dotyczący łącznej wartości robót minimum 400 000,00
zł brutto.
Zamawiający zaniechał przeprowadzenia opisanego wyżej badania mimo, że został do tego
zobowiązany wyrokiem KIO 1671/19.
Zamawiający 5 listopada 2019 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie wskazując m.in.:
Zgodnie z wyrokiem KIO 1671/19
Zamawiający wezwał Konsorcjum do złożenia wyjaśnień
dotyczących rozbieżności, co do zakresu wykonanych prac objętych referencjami (to jest
co do treści złożonych dokumentów), a żądaniem przez Zamawiającego wykonania jednej
lub kilku robót budowlanych polegających na robotach ziemnych związanych
z
zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych o łącznej wartości
minimum 400 000,00 zł brutto.
W odpowiedzi z
7 października 2019 roku Konsorcjum przesłało przedmiary i kosztorysy
robót wykonanych podczas realizacji urnowy numer SRK/Czok/57/17 z 20 lipca 2017 roku
dla SRK S.A. Oddział w Czeladzi Centralny Zakład Odwadniania Kopalń, referencje
potwierdzające wykonanie robót na rzecz następujących przedsiębiorstw: SKANSKA S.A.
z siedzibą w Zabrzu, PUPH „PROGEO” Sp. z. o.o. z siedzibą w Katowicach oraz
ON-SERVICE Sp. z o.o. z siedzib
ą w Trzebini. Po przeanalizowaniu nadesłanych
dokumentów, Zamawiający ze względu na niemożliwość określenia wartości robót ziemnych
wykonanych podczas realizacji umowy numer SRK/Czok
/57/17 oraz sprzeczności
w przedstawionych kosztorysach i przedmiarach, po raz kolejny
wezwał Konsorcjum
do uzupełnienia dokumentacji w taki sposób, aby było możliwe stwierdzenie spełnienia
lub niespełnienia warunku w zakresie doświadczenia.
W efekcie Konsorcjum
przesłało referencje wystawione przez SRK S.A. Oddział w Czeladzi,
Centralny
Zakład Odwadniania Kopalń oraz wyjaśnienie, co do nieścisłości
w przedstawionych poprzednio
dokumentach. Referencje te w sposób nie budzący
wątpliwości obejmowały roboty wymagane przez Zamawiającego na potrzeby potwierdzenia
spełniania warunku w zakresie doświadczenia podmiotu ubiegającego się o realizację
zadania.
W odniesieniu do zakresu
robót jaki wykonał wykonawca ZBR Inż-Bud Il A. S. jako lider
konsorcju
m wykonującego umowę numer SRK/Czok/57/17 podmiot ten oświadczył, że
wykonał wszystkie roboty budowlane w ramach umowy, za wyjątkiem remontu stacji
redukcyjnej (wykonanego przez uczestnika konsorcjum -
PW „RANBIS” S.C.) oraz przewiertu
sterowanego,
zgrzewania i wyciągania rur (wykonanego na zlecenie przez wykonawcę ZRB
Janicki). Roboty te wyceniono s
umarycznie na kwotę 203 590,00 zł brutto przy całkowitej
wartości zamówienia 811 800,00 zł. Na potwierdzenie powyższych okoliczności Konsorcjum
z
łożyło następujące dokumenty:
1. Porozumienie wykonawcze zawarte 20 lipca
2017 roku pomiędzy ZBR Inż-Bud Il
A.S.,
a PW „RANBIS” S.C., w którym określono szczegółowy zakres prac do
wykonania przez strony,
2. f
akturę wystawioną przez PW „RANBIS” S.C. na kwotę 190 000 zł brutto,
fakturę wystawioną przez ZRB J. na kwotę 13 590,00 zł brutto.
Przedstawione dokumenty nie budz
iły wątpliwości, co do zakresu wykonanych prac
i wysokości udziału przedsiębiorstwa ZBR Inż-Bud Il A. S.. Ponadto Konsorcjum wyjaśniło,
że trzeci uczestnik konsorcjum wykonującego umowę numer SRK/Czok/57/17 wycofał się z
prac ze
względu na realizację innych zamówień, w związku z czym nie został ujęty w
Porozumieniu wykonawczym.
W odniesieniu do referencji wystawionych przez SRK S.A.,
Oddział w Czeladzi CZOK
Zamawiający wyjaśnił, że uwzględniały one jedynie roboty ziemne wykonane przy realizacji
umowy. M
ając na uwadze wymienione wyżej – porozumienie i faktury, Zamawiający uznał,
że całość robót ujętych w spornych referencjach wykonało przedsiębiorstwo ZBR Inż-Bud Il
A. S..
Zamawiający nie uwzględnił wszystkich z podanych w referencji robót, a jedynie te które
odp
owiadały charakterowi prac do wykonania przy realizacji zadania czyli:
roboty ziemne wykonywane koparkami przedsiębiernymi - wartość 102 951,45 zł,
pełne umocnienie ścian wykopów - wartość 75 271 zł,
podłoża pod kanały i obiekty z materiałów sypkich gr. 20 cm i 30 cm - wartość 145
528,72 zł,
4. wymiana gruntu -
wartość 23 114,08 zł,
5. mechaniczne plantowanie terenu spychaczami
gąsienicowymi - wartość 2 229,69 zł
6. podbudowa pod
powierzchnię z płyt betonowych - wartość 6 559,55 zł.
Wartość robót uznanych przez Zamawiającego za odpowiadające wymogom SIWZ -
414 695,14 zł, stanowiła sumę kwot z referencji przedstawionych przez Konsorcjum
w
uzupełnionych dokumentach. Zamawiający wziął pod uwagę jedynie te referencje, które
nie
budziły wątpliwości, co do spełnienia warunków określonych w SIWZ tj..
referencje wystawione przez PUP
H „PROGEO” Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach,
referencje wystawione przez SRK
S.A. Oddział w Czeladzi CZOK z zastrzeżeniem
uwag wskazanych powyżej (co do charakteru uwzględnionych prac).
Zamawiający wziął pod uwagę jedynie roboty spełniające wymagania zawarte w SIWZ,
to jest roboty budowlane polegające na robotach ziemnych zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 roku w sprawie wykazu robót budowlanych
związanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych. Załącznik
do w/w Rozporządzenia określa roboty ziemne jako: roboty wykopaliskowe, podsypywanie
gleby, niwelowanie i równanie terenu budowy, kopanie rowów, usuwanie skał, wysadzanie
itp. Argument
Odwołującego, co do niemożności zaliczenia prac wykonanych przez
przedsiębiorstwo
ZBR
I
nż-Bud
Il
A.
S.
do
robót
ziemnych
związanych
z zabezpieczeniem przeciwpożarowym był wobec powyższego niezasadny.
Odwołujący w przytoczonym w odwołaniu podziale robót ziemnych z uwagi na charakter
i specyfikę przedmiarowania nie podał wykładni prawnej stanowiącej podstawę tego
podziału. Zamawiający nie określił zakresu w jakim wykonywane roboty ziemne miały być
związane z zabezpieczeniem przeciwpożarowym nie chcąc ograniczać konkurencji.
W ocenie Zamawiającego rurociąg przeciwpożarowy niewątpliwie stanowił element
zabezpieczenia przeciwpożarowego i wszelkie roboty ziemne wykonane przy jego budowie
lub wymianie można było uznać za spełniające warunki określone w SIWZ.
Bio
rąc pod uwagę powyższe całkowicie niecelowe byłoby korzystanie z opinii biegłego
na okoliczność ustalenia, które z prac wymienionych w referencjach Konsorcjum mogły być
zaliczo
ne do robót budowlanych polegających na robotach ziemnych związanych
z zabezpi
eczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
, tj. zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez
zaniechanie wykluczenia
z postępowania Konsorcjum w sytuacji, gdy nie potwierdziło
ono
spełnienia warunku udziału w postępowaniu polegającego na wykonaniu robót
budowlanych polegających na robotach ziemnych związanych z zabezpieczeniem
przeciwpożarowym na terenach przemysłowych o łącznej wartości minimum 400
000,00 zł brutto nie potwierdził się.
Zgodnie z punktem 5.3.
SIWZ określającym warunki udziału w postępowaniu:
„1. Zamawiający uzna warunek w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże się:
b) należytym wykonaniem robót budowlanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - jedną lub
kilkoma robotami budowlanymi polegającymi na robotach ziemnych związanych z
zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych o łącznej wartości
minimum 400 000,00 zł brutto wraz z dowodami określającymi czy te roboty budowlane
zostały wykonane należycie”.
Zamawiający nie zdefiniował, ani nie doprecyzował sposobu rozumienia słowa „związanych”
w przytoczonym wa
runku udziału w postępowaniu. Z tego względu słowo to należało
interpretować zgodnie z jego językowym znaczeniem tj. jako mające związek, mające coś
wspólnego z kimś lub z czymś.
Obowiązkiem zamawiających jest ustanawianie warunków udziału w postępowaniu zgodnie
z zasadą proporcjonalności, co oznacza między innymi, że warunki mają być adekwatne
do przedmiotu zamówienia. Przedmiotem zamówienia w postępowaniu jest, zgodnie
z treścią Załącznika nr 2 do SIWZ, „wykonanie robót budowlanych w zakresie
zabezpiecz
enia przeciwpożarowego byłych terenów składowania odpadów materiałów
pogórniczych w rejonie byłej hałdy, znajdujących się na obszarze SRK S.A. Oddział
w Rudzie Śląskiej, Kopalnia Węgla Kamiennego Pokój I. Prace winny być wykonane zgodnie
z Dokumentacją pracy badawczo – usługowej pn.: Projekt techniczny awaryjnego
zabezpieczenia
przeciwpożarowego
terenów
składowania
odpadów
materiałów
pogórniczych w wyniku ich zagrzania w SRK SA Oddział KWK Pokój I w Rudzie Śląskiej przy
ul. Ni
edurnego 13 na działce 2704/234 wykonaną przez Główny Instytut Górnictwa
w Katowicach oraz Uwarunkowaniami techniczno
– organizacyjnymi stanowiącymi załącznik
do Umowy.
Zgodnie z powyższymi wytycznymi zakres zadania obejmuje 2 etapy:
Etap 1
– Wykonanie rowów ekranujących odcinających,
Etap 2
– Wykonanie rowu ekranującego rozdzielającego".
Interpretacja warunku udziału w postępowaniu z punktu 5.3.1. lit. b SIWZ z uwzględnieniem
przedmiotu zamówienia prowadzi do wniosku, że wykonawcy biorący udział w postępowaniu
mieli obowiązek wykazać się realizacją jednej lub kilku robót budowlanych o łącznej wartości
minimum 400 000,00 zł brutto, polegających na wykonaniu robót ziemnych na terenach
przemysłowych z uwzględnieniem faktu, że te roboty ziemne miały mieć związek
z zabezpieczeniem przeciwp
ożarowym. Jak już wspomniano charakter tego związku
nie został przez Zamawiającego doprecyzowany, zatem przyjąć należy, iż dopuszczalne było
wykazanie się robotami ziemnymi (z poszanowaniem treści warunku udziału
w postępowaniu) w dowolny, racjonalny sposób związanymi z zabezpieczeniem
przeciwpożarowym.
Odwołujący
wskazywał,
że
Zamawiający
postąpił
nieprawidłowo
uznając,
że na potwierdzenie spełnienia przedmiotowego warunku przez Konsorcjum mogło
ono wykazać się zrealizowaniem robót związanych z budową rurociągu przeciwpożarowego.
W ocenie Izby nie ulega wątpliwości, że tego rodzaju rurociąg, stanowi element infrastruktury
przeciwpożarowej zatem roboty ziemne związane z jego budową są tym samym robotami
związanymi z zabezpieczeniem przeciwpożarowym w rozumieniu SIWZ.
Na podstawie dokumentacji z postępowania, w szczególności dokumentów dotyczących
oceny
przez Zamawiającego spełniania przez Konsorcjum warunków udziału
w postępowaniu Izba doszła do przekonania, że zarzut nr 1 odwołania jest nieuzasadniony.
Zamawiający najpierw ustalił – przez odpowiednie wezwania do wyjaśnień skierowane
do Konsorcjum, szczegółowy zakres robót wynikający ze złożonych przez Wykonawcę
referencji, a następnie w odpowiedni sposób dokonał kwalifikacji tych robót przez pryzmat
war
unku udziału określonego w punkcie 5.3.1. lit. b SIWZ. W ocenie Izby Zamawiający
prawidłowo ustalił, że łączna wartość robót ziemnych związanych z zabezpieczeniem
przeciwpożarowym na terenach przemysłowych wykonanych przez Konsorcjum w ramach
zadań, których dotyczyły sporne referencje wynosiła 414 695,14 zł.
Z powyższych względów zarzut nr 1 odwołania został oddalony.
Wobec powyższych ustaleń, co do działań Zamawiającego w ramach oceny spełniania przez
Konsorcjum warunków udziału w postępowaniu, Izba uznała za niezasadny także zarzut nr 3
odwołania, tj. zarzut naruszenia „art. 26 ust. 4 Pzp przez zaniechanie zbadania czy wszystkie
wymienione w referencji Konsorcjum z dnia 29 listopada 2017 roku roboty budowlane można
zaliczyć do robót ziemnych związanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym, co było
wskazane w orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku z dnia 12 września 2019 r.,
sygn. akt: KIO 1671/19
”. Wbrew stanowisku Odwołującego Zamawiający w należyty sposób
zbadał przedmiotowe referencje.
Izba ustaliła, że Zamawiający po unieważnieniu czynności wyboru, jako najkorzystniejszej,
oferty Konsorcjum
(w wyniku orzeczenia KIO 1671/19) dwukrotnie wystosował
do Konsorcjum wezwania do wyjaśnień dotyczących złożonych przez Wykonawcę
dokumentów, za każdym razem wskazując jako podstawę prawną czynności art. 26 ust. 4
Pzp
(„Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia
wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1”).
W wezwaniu z 4 października 2019 r. Zamawiający wskazał, że „działając na podstawie
art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych wzywa do wyjaśnienia pozycji 1 tabeli
Załącznika nr 6 do oferty "Doświadczenie Wykonawcy" przesłanego na wezwanie
Zamawiającego. Z dołączonych referencji na potwierdzenie należytego wykonania
przedstawionej roboty
budowlanej nie wynika jednoznacznie na jaką kwotę zostały
wykonane roboty ziemne w zakresie realizacji zadania, jak również nie wynika, który
z konsorcjantów roboty te wykonał. Zgodnie z powyższym Zamawiający zwraca
się do Państwa o wyjaśnienie dokumentów oraz wykazanie dowodów w przedmiotowym
zakresie”. W odpowiedzi Konsorcjum złożyło wyjaśnienia wraz z dowodami, ale ze względu
na kolejne wątpliwości co do ich treści Zamawiający wystosował ponowne wezwanie
na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp:
„W nawiązaniu do otrzymanego pisma z dnie 07.10.2019 r.
Zamawiający działając na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych
wzywa do złożenia wyjaśnienia rozbieżności w przedłożonych dokumentach, tj. braku
poz. 6 z kosztorysu ofertowego przedłożonego jako dowód na rozprawie KIO w dniu
09.09.2019 r. w sprawie o sygnaturze 1671/19 (Wykopy z załadunkiem ręcznym
i transportem na odległość do 1 km - grunt kt. III) w przedstawionej książce przedmiarów,
c
o uniemożliwia dokonanie oceny oferty pod kątem spełnienia warunków udziału
w postępowaniu”. W odpowiedzi na powyższe wezwanie Konsorcjum złożyło kolejne
wyjaśnienia wraz z odpowiednimi dowodami. Dokumentacja postępowania potwierdza,
że Zamawiający dokonał prawidłowej oceny tych dowodów, czego wyrazem było m. in.
ustalenie
przez niego wspomnianej wyżej wartości robót ziemnych (414 695,14 zł).
Zarzut nr 2 nie potwierdził się.
Odwołujący sformułował stawiany Zamawiającemu zarzut jako naruszenie „art. 7 ust. 1 i ust.
3 ZamPublU poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania, oceny i badania ofert
celem wyboru oferty najkorzystniejszej zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym
należytym wykonaniem jednej lub kilku robót budowlanych polegających na robotach
ziemnych związanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym na terenach przemysłowych
o łącznej wartości minimum 400 000,00 zł brutto - referencji”.
W pierwszym rzędzie stwierdzić należy, że obowiązkiem Odwołującego było określenie
zarzutu w sposób jednoznaczny. O ile brak podstaw do przyjęcia, że Odwołujący
celowo w niejasny
sposób sformułował zarzut, o tyle niewątpliwym jest, iż z przytoczonego
wyżej zdania, można się co najwyżej domyślać jakiego rodzaju działania bądź zaniechania
Zamawiającego kwestionował Odwołujący. Przepisy stanowiące podstawę prawną zarzutu
brzmią:
art. 7 ust. 1 Pzp: „Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności
i przejrzystości”,
art. 7 ust. 3 Pzp: „Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie
z przepisami ustawy
”.
Izba nie dopatrzyła się w czynnościach Zamawiającego żadnych przejawów naruszenia
zasad uczciw
ej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a wybór najkorzystniejszej
oferty został dokonany zgodnie z przepisami Pzp. Tym samym, wobec braku stwierdzenia
naruszenia przez Zamawiającego dyspozycji ww. przepisów Pzp zarzut nr 2 został oddalony.
Bior
ąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…………………………..……………