Sygn. akt: KIO 2162/19
POSTANOWIENIE
z dnia 8 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 8 listopada 2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 października
2019 r. przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Inżynierii Wodnej i Ochrony Środowiska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Oleśnicy, ul. Południowa 1, 56-400
Oleśnica w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Wodociągi Kępińskie
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kępnie, ul. Wrocławska 28, 63-600
Kępno
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego:
A.
„ELEKTROMEX” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kępnie, ul.
Broniewskiego 16, 63-
600 Kępno po stronie Zamawiającego,
B.
Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych „EKO-WOD” Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy, ul. Towarowa 12-14, 58-100
Świdnica po stronie Odwołującego,
C.
ETP Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach, ul. Siemianowicka 51, 40-301 Katowice po
stronie Odwołującego,
postanawia:
umarza postępowanie;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
tytułem zwrotu uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Kaliszu.
Przewodniczący: ………………….………
Sygn. akt: KIO 2162/19
U z a s a d n i e n i e
Wodociągi Kępińskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kępnie
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r.
poz. 1986 z późn.zm.), zwanej dalej: „ustawa Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przykanalikami i przepompowniami w m. Szklarka
Mielęcka i Borek Mielęcki gm. Kępno”, nr referencyjny ZP.271.4.2019. Wartość zamówienia
przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 22 maja 2019 roku pod numerem 2019/S 098-
238179. Specyfikacja istotnych warunków
zamówienia (dalej: „SIWZ”) została zamieszczona na stronie internetowej Zamawiającego.
Zamawiający powiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty w dniu 15 października
2019 r. W dniu 25 października 2019 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Inżynierii Wodnej i
Ochrony Środowiska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Oleśnicy (dalej:
„Odwołujący”) wniósł odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego w tym m.in.:
1) wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy -
„ELEKTROMEX” Sp. z o.o. (dalej:
„ELEKTROMEX”), poprzedzonego wadliwą czynnością badania i oceny ofert,
przyznania ELEKTROMEX 20 punktów w kryterium „doświadczenia osób skierowanych do
realizacji
zamówienia dla wskazanego kierownika budowy”, o którym mowa w rozdziale 23
punkt 3 ppkt 2) SIWZ,
3) zaniechanie wykluczenia ELEKTROMEX z p
ostępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz
naruszenie innych pozostających w związku z art. 7 przepisów, tj.:
1) art. 91 ust. 1 i 2 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13, i art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez
bezpodstawne, bezzasadne i niezgodne z ustawą Pzp, postanowieniami SIWZ oraz
niezgodne z opisem kryteriów, którymi Zamawiający kierował się przy wyborze oferty
najkorzystniejszej, przyznanie ELEKTROMEX 20 punktów w ramach kryterium oceny ofert
„doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia”, o którym mowa w rozdziale
23 punkt 3 ppkt 2) SIWZ, pomimo, że ELEKTROMEX nie wykazał w formularzu ofertowym,
którego wzór stanowił Załącznik nr 1 do SIWZ, co najmniej 3 lat doświadczenia
zawodowego dla kierownika budowy,
2) art. 91 ust. 1 i 2 w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne, bezzasadne i
niezgodne z ustawą Pzp przyznanie wykonawcy ELEKTROMEX 20 punktów w ramach
kryterium oceny ofert „doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia dla
wskazanego kierownika budowy”, o którym mowa w rozdziale 23 punkt 3 ppkt 2) SIWZ, na
podstawie „Wykazu osób”, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do SIWZ, a który został
złożony przez ELEKTROMEX Zamawiającemu po terminie składania i otwarcia ofert w
Postępowaniu, podczas gdy z informacji podanych w formularzu ofertowym złożonym
przez ELEKTROMEX przed upływem terminu składania ofert nie wynika aby ww.
wykonawca rzeczywiście wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu na
podstawie którego przyznawano mu 20 punktów w ramach kryterium oceny ofert
„doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia dla wskazanego kierownika
budowy", o którym mowa w rozdziale 23 punkt 3 ppkt 2) SIWZ,
3) art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 w zw. z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne,
bezzasadne i niezgodne z u
stawą Pzp zaniechanie wykluczenia ELEKTROMEX, z uwagi
na wprowadzenie przez tego wykonawcę Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu pozwalające na przyznanie ww.
wykonawcy 20 punktów w ramach kryterium oceny ofert „doświadczenia osób
skierowanych do realizacji zamówienia dla wskazanego kierownika budowy”, o którym
mowa w rozdziale 23 punkt 3 ppkt 2) SIWZ,
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp poprzez wybór oferty
ELEKTROMEX jako najkorzystniejszej, pomimo że oferta ta została złożona przez
wykonawcę, który powinien podlegać wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 ust.
16 lub 17 ustawy Pzp oraz nie powinny mu zostać przyznane punkty w ramach
kryterium oceny ofert „doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia dla
wskazanego kierownika budowy", co po dokonaniu poprawnego badania i oceny ofert,
pozbawia oferty ww. wykonaw
cy waloru najwyżej ocenionej w postępowaniu.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności w zakresie prawidłowej oceny ofert, w
tym nakazanie przyznania ELEKTROMEX „0” (zera) punktów w kryterium doświadczenia
osób skierowanych do realizacji zamówienia dla wskazanego kierownika budowy;
4) wykluczenia ELEKTROMEX z p
ostępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17
ustawy Pzp;
nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie
ustalonych w SIWZ kryteriów oceny ofert, przy uwzględnieniu konsekwencji wynikających
z powtórnej oceny ofert.
Jak wynika z pisma Zamawiającego z dnia 29 października 2019 r., kopia odwołania wraz
z wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego została przekazana
wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu w formie elektronicznej w dniu 28 października
2019 r. W terminie ustawowym swoje przystąpienie do postepowania odwoławczego zgłosili
wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych „EKO-WOD” Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Świdnicy i ETP Spółka Akcyjna z siedzibą w
Katowicach
po stronie Odwołującego oraz „ELEKTROMEX” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Kępnie po stronie Zamawiającego.
Przed terminem posiedzenia i rozprawy, pismem z dnia 6 listopada
2019 r., które zostało
z
łożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w tym dniu w formie pisemnej w postaci
elektronicznej
, Zamawiający, prawidłowo reprezentowany, złożył odpowiedź na odwołanie,
oświadczając, że uwzględnia odwołanie w całości. W dniu 7 listopada 2019 r. wykonawca
przystępujący do postępowania po stronie Zamawiającego - ELEKTROMEX” Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością przekazał Prezesowi Izby oświadczenie o odstąpieniu od
sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego.
Skuteczne
uwzględnienie przez Zamawiającego w całości odwołania skutkuje
zakończeniem postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Zgodnie bowiem z art. 186 ust. 3 ustawy Pzp
jeżeli uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie
sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972) nakazując zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 20 000 zł
00 gr tytułem zwrotu uiszczonego wpisu.
Przewodniczący: ………………….………