Sygn. akt KIO 2170/19
POSTANOWIENIE
z dnia 13 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron w dniu 13 listopada 2019 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28
października 2019 r. przez odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzie
lenie zamówienia - Konsorcjum: Firma Handlowo Usługowa Wikant E. M.,
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe WOL-PRIM P. W., Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe GRAB-BUD Sp. z o.o. z Łodzi (ul. Popiełuszki 27/8, 94-052 Łódź) w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi (al. Tadeusza
Kościuszki 47 90-514 Łódź)
przy udziale wykonawcy:
Zakład Remontowo-Budowlany „Mal-Tap" S.W. z Piotrkowa
Trybunalskiego (ul. Armii Krajowej 33/12, 97-300
Piotrków Tryb.) - zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
postanawia:
Odrzucić odwołanie;
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum: Firma Handlowo Usługowa
Wikant E. M.
, Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe WOL-PRIM P. W.,
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe GRAB-BUD Sp. z o.o. z Łodzi (ul. Popiełuszki
052 Łódź) i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
Nie uwzględnia wniosku zamawiającego - Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi (al.
Tadeusza Kościuszki 47 90-514 Łódź) o zasądzenie na jego rzecz kosztów w kwocie 3.600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem kosztów postępowania
odwoławczego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Łodzi.
……………………………
Sygn. akt KIO 2170/19
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843.), [ustawa Pzp lub Pzp] przez
zamawiającego: Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi „Na roboty ogólnobudowlane, naprawy
główne, naprawy bieżące, konserwacje, usuwanie awarii oraz usuwanie skutków zimy oraz
inne roboty nie wymienione w cenniku robót związane z przedmiotem zamówienia w
nieru
chomościach
stanowiących
zasoby
Zarządu
Lokali
Miejskich”.
Numer
DZP.26.1.308.2019.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 22 października
2019 r. w
BZP. Także Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia w tej dacie opublikowana
została na stronie internetowej Zamawiającego. Odwołujący - wykonawcy wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum: Firma Handlowo Usługowa Wikant E.M.,
Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe WOL-PRIM P. W., Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe GRAB-BUD Sp. z o.o. z Łodzi – podał, że odwołanie zostało wniesione wobec
czynności Zarządu Lokali Miejskich z siedzibą w Łodzi polegającej na opublikowaniu w dniu
22 października 2019 r. treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - dalej SIWZ w
której określono jako jedyne kryterium oceny ofert cenę, której waga stanowi de facto 100 %,
przy jednoczesnym braku określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów
jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz
braku wykazania w z
ałączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty cyklu ich życia. Zaskarżonej czynności wykonawcy zarzucili
naruszenie: art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2a w zw. art. 2 pkt 5 lit. a w zw. z art. 36 ust. 1
pkt 13 w zw. z art. 36 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na
określenie kryterium
oceny ofert w ten sposób, że de facto wadze kryterium ceny została nadana wartość 100 %
przy jednoczesnym braku określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów
jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz
braku wykazania w załączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia. Mając przytoczone wyżej zarzuty na uwadze
wn
iósł o 1) uwzględnienie odwołania w całości; 2. nakazanie Zamawiającemu zmiany treści
SIWZ w ten sposób, by w opisie przedmiotu zamówienia wprowadził standardy jakościowe
odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazał w
z
ałączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia
koszty cyklu życia.
Odwołujący wskazał, że posiada legitymację uprawniającą do wniesienia odwołania
określoną w art. 179 ust. 1 Pzp i w szczególności wskazując na orzecznictwo i doktrynę
zamówień publicznych, podał, że (…) w przedmiotowej sprawie Odwołujący ma interes w
uzyskaniu zamówienia i interes ten jest kwalifikowaną szkodą jaka zostanie przez niego
poniesiona wskutek naruszenia przepisów Pzp przez Zamawiającego. Skutkiem zaskarżonych
czynności i zaniechań Zamawiającego jest przygotowanie i prowadzenie niniejszego
postępowania bez zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
bez poszanowania zasad proporcjonalności i przejrzystości. Powyższe przejawia się w tym,
że zastosowanie przez Zamawiającego procedury udzielenia zamówienia publicznego
określonego w PZP ma na celu wyłonienie oferty najkorzystniejszej spośród wszystkich ofert
złożonych w danym postępowaniu. Celowi temu ma służyć dobór przez Zamawiającego
odpowiednich kryteriów oceny ofert. Z kolei definicję najkorzystniejszej oferty zawiera art. 2
pkt 5 Pzp, W myśl tego przepisu ofertą najkorzystniejszą jest oferta, która przedstawia
najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia
publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Mając przytoczone przepisy na uwadze, należy
wskazać, iż w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego kryterium
ceny ofert zostało określone nieprawidłowo. Podział kryterium cena na podkryterium stawka
netto za roboczo godzinę z narzutami, w którym przyporządkowano wagę 40 % nie gwarantuje
wyboru oferty zawierającej najniższą cenę za wykonanie zamówienia. Dokonanie
odpowiednich przesunięć w poszczególnych pozycjach formularza może bowiem doprowadzić
do przyznania najwyższej liczby punktów ofercie, która nie będzie ofertą najkorzystniejszą w
rozumieniu art. 2 pkt 5 PZP, gdyż nie gwarantuje Zamawiającemu uzyskania świadczenia w
zamian za najniższą cenę. Natomiast takie działanie niewątpliwie naruszy konkurencję i równe
traktowanie wykonawców, w tym i Odwołującego, co doprowadzi do szkody w postaci
niemożliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego na podstawie art. 185
ust. 2 ustawy Pzp
przystąpił wykonawca - Zakład Remonto-Budowlany „Mal-Tap” S. W. z
Piotrkowa Trybunalskiego
wnosząc o uwzględnienie odwołania. Wskazał, że m.in. że (…)
Postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zostały sformułowane
niezgodne z prawem, naruszając zasady udzielania zamówień publicznych, co uniemożliwia
Przystępującemu ubieganie się o przedmiotowe zamówienie i uzyskanie zamówienia na
zgodnych z prawem warunkach
”.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (w piśmie z dnia 31 października 2019 r.)
wniósł o odrzucenie odwołania w całości na podstawie art. 189 ust.2 pkt 6 i ust. 3 w związku z
art.
180 ust.2 ustawy prawo zamówień publicznych. Także o zasądzenie od odwołujących się
solidarnie zwrotu kosztów zastępstwa prawnego w wysokości 3600 zł. W uzasadnieniu
wniosku o odrzucenie wskazał na następujące okoliczności: (…) Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty ogólnobudowlane, naprawy
główne, naprawy bieżące, konserwacje, usuwanie awarii oraz usuwanie skutków zimy oraz
inne roboty nie wymienione w cenniku robót związane z przedmiotem zamówienia w
nieruchomościach stanowiących zasoby Zarządu Lokali Miejskich, nr DZP.26.1.308.2019.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Sformułowane w odwołaniu zarzuty nie
mieszczą się w katalogu art. 180 ust. 2 pkt 1-6 ustawy Prawo zamówień publicznych, który
stanowi podstawę wniesienia odwołania. Zarzuty odwołującego się nie dotyczą - wbrew
przywołanej w odwołaniu podstawie prawnej - opisu przedmiotu zamówienia, a treść
odwołania nie wskazuje na jakiekolwiek nieprawidłowości w tym zakresie”.
Izba mając na uwadze ustalony stan faktyczny zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust.2 pkt 6 w zw. z art. 180 ust.2
ustawy Pzp.
W tym
postępowaniu wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Przedmiotowe zamówienie (na drobne roboty
ogólnobudowlane, naprawy główne, naprawy bieżące, konserwacje, usuwanie awarii oraz
usuwanie skutków zimy oraz inne roboty nie wymienione w cenniku robót związane z
przedmiotem zamówienia w nieruchomościach stanowiących zasoby Zarządu Lokali
Miejskich)
składa się z pięciu części, a jego wartość określona została przez Zamawiającego
na kwotę netto 5.860.070,66 zł. Odwołanie natomiast dotyczy innych czynności niż określone
w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 180 ust.
2 Pzp: „2. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje
wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej
ręki lub zapytania o cenę; 2) określenia warunków udziału w postępowaniu; 3) wykluczenia
odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; 4) odrzucenia oferty odwołującego;
5) opisu przedmiotu zamówienia; 6) wyboru najkorzystniejszej oferty”.
Odwołanie - stosownie do postanowień art. 180 ust. 3 Pzp (…) powinno wskazywać
czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z
przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania”.
M
ając na uwadze poglądy orzecznictwa i doktryny dotyczące wykładni art. 180 ust. 2 Pzp
Izba stwierdza, że tylko od podejmowanych przez zamawiającego działań (lub zaniechań)
wskazanych wprost w punktach od 1 do 6
w postępowaniu „podprogowym” (o wartości
mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp)
wykonawca może skutecznie odwoływać się o ile w jego przekonaniu zostały podjęte lub
zaniechane z naruszeniem przep
isów ustawy Pzp. Tym samym od innych czynności bądź
zaniecha
ń nie wymienionych w ust.2 wskazanego artykułu, w tym związanych z określeniem
kryteriów oceny ofert, odwołanie nie przysługuje. I w takim przypadku do odwołania ma
zastosowanie wskazany art. 189 ust.2 pkt 6 ustawy Pzp.
Odwołujący zarzuty podnoszone w odwołaniu odniósł niewątpliwie – wbrew twierdzeniom
wykonawcy -
do kryteriów oceny ofert wskazując (jako okoliczności faktyczne), że odwołanie
dotyczy czynności związanej z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w której
określono jako jedyne kryterium oceny ofert cenę, której waga stanowi de facto 100 %, przy
jednoczesnym braku określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych
odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz braku wykazania
w załączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu
zamówienia koszty cyklu ich życia. Zaskarżonej czynności (okoliczność prawna) Odwołujący
zarzuc
ił naruszenie: art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2a w zw. art. 2 pkt 5 lit. a w zw. z art. 36
ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 36 ust. 2 pkt 13 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp z uwagi na
określenie
kryterium oceny ofert w ten sposób, że de facto wadze kryterium ceny została nadana wartość
100 % przy jednoczesnym braku określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów
jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz
braku wykazania w załączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie
przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia.
Kluczowy zarzut dotyczy zatem
naruszenia art. 91 ust.1 Pzp zgodnie z którym: „1.
Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia”. Także dalsze przepisy, które w związku z tym
zarzutem wskazał wykonawca (art. 91 ust. 1 i 2 w związku z art 36 ust. 1 pkt 12 i 13 oraz art.
2 pkt 5 Pzp)
referują do kryteriów oceny ofert.
Na marginesie,
mając na uwadze tylko doświadczenie życiowe, nie jest zrozumiała dla
Izby argumentacja wykonawcy
, że Zamawiający nie do wszystkich elementów przedmiotu
zamówienia zastosował ustalone standardy jakościowe oraz, że nie są one łatwe do
zdefiniowania dla przeciętnego klienta, a ponadto że do niektórych elementów opisu
przedmiotu zamówienia Zamawiający ustalił standard indywidualnie, co powoduje, że nie
może być z samej istoty standardem, o którym mowa w art. 91 ust. 2a Pzp. W tym miejscu
Izba zwraca uwagę, że wskazane w odwołaniu (zdaniem Odwołującego przykładowo) pozycje
z załącznika nr 1.1 Kosztorys nakładczy do części 1, w poz. 1, 28, 56, 59, 67, 69, 72, (których
obmiary
i nakłady zostały ustalone przez Zamawiającego w oparciu o analizę indywidualną –
wg twierdzeń wykonawcy) dotyczą takich prac jak: czyszczenie kielni, rynien z liści,
sprzątnięcia i wyniesienia nieczystości do kosza na śmieci, zamontowanie nawiewnika w
r
amie (….), awaryjne otwarcie drzwi (…), wymiana skrzynki na listy z opisem modułu i z
wymaganą normą i RBH, odmrażanie i udrożnianie koszy zlewowych, dorobienie klucza,
dojście na teren nieruchomości - to nie przykładowe, ale wszystkie pozycje, co do których
odnoszą się takie adnotacje jak „analiza indywidualna” lub „wycena wykonawcy”. Izba zwraca
też uwagę, że każde zamówienie publiczne jest dedykowane do profesjonalnego
przedsiębiorcy. W tym przypadku do wykonawcy potrafiącego sprostać pracom z zakresu
ro
bót ogólnobudowlanych, napraw głównych, napraw bieżących, konserwacji, usuwania awarii
oraz usuwani
a skutków zimy oraz innych robót nie wymienionych w cenniku robót związanych
z przedmiotem zamówienia w nieruchomościach stanowiących zasoby Zarządu Lokali
Miejskich
, co do którego postawiono opisane w specyfikacji wymagania (wymagania co do
doświadczenia firmy i osób skierowanych do realizacji prac). Tym samym przykładowo
awaryjne otwarcie drzwi czy dorobienie klucza, odmrażanie koszy zlewowych czy wyniesienie
nieczystości do kosza na śmieci nie wymaga, zdaniem Izby, pogłębionych analiz
(szczegółowego ustalenia standardów jakościowych przez tego Zamawiającego)
niezbędnych dla przedstawienia stawki roboczogodziny przez przedsiębiorcę.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosownie do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
Izba nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego w kwocie 3.600 zł (pomimo korzystnego na jego rzecz
rozstrzygnięcia) mając na uwadze treść przedłożonej faktury. W opisie usługi wskazano
bowiem, że to wynagrodzenie dotyczy przede wszystkim obsługi prawnej wydziału zamówień
publicznych, której nabywcą jest Miasto Łódź, a odbiorcą Zarząd Lokali Miejskich i przy takim
opisie usługi Izba uznała, że nie można uznać obsługi wydziału za uzasadnione koszty strony
postępowania odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika w
postępowaniu odwoławczym przez KIO z racji zastępowania adwokata z Kancelarii
Adwokackiej Adwokat M.S.. na podstawie substytucji (o innym zakresie) przez innego
adwokata.
………………………………..