Sygn. akt: KIO 2198/19
POSTANOWIENIE
z dnia 5 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 5 listopada 2019 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 października 2019r.
przez odwołującego: Medicus Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (Plac Strzelecki 24, 50-
224 Wrocław) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Wojskowy Instytut
Medyczny w Warszawie (
ul. Szaserów 128, 04-141 Warszawa)
przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego: Labo Clinic
Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Olsztynie
(ul. Dworcowa 41A/2, 10-437 Olsztyn),
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Medicus Sp. z o.o. z Wrocławia (Plac Strzelecki 24 50-224 Wrocław)
kwoty 6.750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy),
stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
……………………………
Sygn. akt KIO 2198/19
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843.), [ustawa Pzp lub Pzp] o
szacunkowej wartości przedmiotu zamówienia poniżej kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy, którego przedmiotem jest wyłonienie wykonawcy
na
„Dostawę urządzeń medycznych”. Odwołujący - Medicus Sp. z o.o. z Wrocławia zarzucił,
że Zamawiający - Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie dokonał opisu przedmiotu
zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję wskutek czego w postępowaniu
zostały naruszone następujące przepisy:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp -
zasady równego traktowania wykonawców oraz prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który utrudnia uczciwą
konkurencję;
2. art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp -
określenie opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję, a jednocześnie „sam w sobie” stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji polegający na zróżnicowanym traktowaniu klienta oraz wymuszaniu na
klientach wyboru określonego kontrahenta oraz wymuszaniu zakupu u określonego
przedsiębiorcy;
3. art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję a jednocześnie
„sam w sobie" stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na zróżnicowanym
traktowaniu klienta
oraz wymuszaniu na klientach wyboru określonego kontrahenta oraz
wymuszaniu zakupu u określonego przedsiębiorcy;
4. art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy -
z wadliwe sporządzenie specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w części dotyczącej opisu przedmiotu zamówienia;
5. art. 93 ust. 1 pkt 7 -
zaniechanie unieważnienia postępowania albowiem do czasu
obowiązywania kwestionowanych zapisów jest ono obarczone wadą uniemożliwiającą
zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego;
art. 5 kc, art. 58 § 1 i 2 kc. w związku z art. 14 ustawy Pzp - bezprawne dokonanie
czynności sprzecznej z ustawą lub mającej na celu jej obejście
7. art. 22 w zw. z art. 8 ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm. Dz. U.
2001. Nr 28, poz. 319), która stanowi, że
ograniczenia wolności działalności gospodarczej są dopuszczalne tylko w drodze ustawy
i tylko ze względów na ważny interes publiczny.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian w SIWZ -
zgodnie z żądaniami wynikającymi z uzasadnienia odwołania.
Wykonawca wskazał, że (…) Działania Zamawiającego polegające na sporządzeniu
dokumentacji przetarg
owej w sposób rażąco sprzeczny z prawem ma decydujący wpływ na
uniemożliwienie ubiegania się o przedmiotowe zamówienie publiczne na zasadach równości i
uczciwej konkurencji. Modyfikacja w sposób opisany powyżej pozwoli doprowadzić do
stworzenia stanu zgodn
ego z prawem i umożliwi protestującemu ubieganie się o zamówienie
publiczne, którym jest on zainteresowany”.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego na podstawie art. 185
ust. 2 ustawy Pzp przystąpił wykonawca Labo Clinic Spółka z Ograniczoną
Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z Olsztyna wnosząc o oddalenie odwołania.
Odwołujący w piśmie z dnia 4 listopada 2019 r. [data wpływu: 4/11/2019] wskazując
na art. 187 ust.8 ustawy Pzp
oświadczył, że cofa wniesione odwołanie.
Izba stwierdza
co następuje:
P
ostępowanie odwoławcze w tej sprawie z uwagi na złożone przez wykonawcę
oświadczenie o cofnięciu odwołania podlega umorzeniu na podstawie art. 187 ust.8 zdanie
pierwsze ustawy Pzp. Izba ponadto, zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz
na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972), orzekła również o zwrocie
na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 7.500 zł.
Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.
………………………………..