Sygn. akt: KIO 2210/19
POSTANOWIENIE
z dnia 18 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 18 listopada 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 października 2019 r. przez wykonawcę Kolumna
Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie w postępowaniu
prowadzonym przez
Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku,
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o.
z siedzibą w Lublinie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych
zero groszy
), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2210/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku [dalej „Zamawiający”]
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na
usługę transportu pacjentów dializowanych w Uniwersyteckim Szpitalu
Klinicznym w Białymstoku (znak postępowania: 95/2019).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 24
października 2019 r. pod numerem 2019/S 206-502198.
W dniu 31
października 2019 r. wykonawca Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed
Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ustawy Pzp w zw. z art. 161ba ust. 1 i 2 ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, poprzez brak
wskazania pkt 10 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik do formularza ofertowego, że
transport pacjentów leżących zostanie wykonany pojazdami (iloma i jakich typów pojazdów), i
ich wyposażeniem zgodnym z normą PN-EN 1789, co powoduje, iż opis przedmiotu
zamówienia powinien zostać doprecyzowany o takie postanowienia zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń
gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2295, z 2018 r.
poz. 2012, 2013 i 2376 oraz z 2019 r. poz. 77), w brzmieniu zmienionym w drodze
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 lutego 2019 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (Dz. U. z 2019 r., poz.
1), które to naruszenie dodatkowo utrudnia uczciwą konkurencję, gdyż istnieje ryzyko, że w
braku literalnego postanowienia zostaną złożone oferty o nieporównywalnej treści,
2. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób nieprecyzyjny, niewyczerpujący i utrudniający uczciwą konkurencję, a to przez brak
wskazania w SIWZ, informacji dotyczącej transportu pacjentów dializowanych min.:
harmonogramu dializ, ilości transportów łączonych pacjentów, podziału na grupy
transportowe, stanu zdrowia pacjentów oraz o sposobie transportu i pomocy (transport
w pozycji leżącej, na wózku - pomoc z wniesieniem/zniesieniem, pomoc w dojściu do
pojazdu/stacji dializ), co utrudnia złożenie oferty i w efekcie czego złożone oferty mogą się
okazać nieporównywalne, gdyż Zamawiający nie uwzględnił wszystkich wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
3. art. 29 ust. 1 i 2 i 3 ustawy
Pzp w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy o systemie oceny zgodności
oraz 70b ust. 1 i 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym i w zw. z art. 161ba ust. 1 i 2 ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, poprzez
wskazanie w pkt 16 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik do formularza ofertowego, iż
„Miejsca siedzące w pojeździe muszą być wyposażone w fotele z zagłówkami, trzypunktowe
pasy bezpieczeństwa, a przestrzeń pasażerska w klimatyzację i ogrzewanie. Ponadto
Zamawiający wymaga, aby środki transportu posiadały podłogę z wykładziną antypoślizgową
w przestrzeni p
asażerskiej, wykończoną listwami aluminiowymi, fotele muszą być mocowane
do podłogi w sposób zapewniający ich przesuwanie w przód i tył w celu zmiany odległości
miedzy nimi, fotele z regulacją oparcia. Ponadto pojazdy o podwyższonym progu muszą
posiadać stopnie boczne z atestem lub najazdy dla wózków, uchwyty pomocne przy
wsiadaniu, zapewniać możliwość przewożenia osób niesprawnych ruchowo”:
co powoduje, że z postępowania zostają wykluczeni Wykonawcy których samochody
posiadają inne wyposażenie, a zgodna z SIWZ będzie tylko oferta, w której treści zaoferowane
zostaną pojazdy Volkswagen Transporter T6, gdyż na rynku tylko ten konkretny pojazd spełnia
powyższe wymagania co do wyposażenia w fotele mocowane do podłogi
w sposób zapewniający ich przesuwanie w przód i tył w celu zmiany odległości między nimi,
fotele z regulacją oparcia, w połączeniu z pozostałymi parametrami wskazanymi w SIWZ,
w konsekwencji czego Zamawiający dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję i wskazujący de facto na źródło i pochodzenie produktów
oferowanych przez wykonawcę, podczas gdy nie jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu
zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie
dokładnych określeń, a taki opis przedmiotu zamówienia stawia w uprzywilejowanej pozycji
wykonawców dysponujących pojazdami Volkswagen Transporter T6,
co powoduje brak wskazania w opisie przedmiotu zamówienia, że przedmiotowe zamówienie
powinno zostać wykonane pojazdami, w stosunku do których wydana została homologacja
fabryczna odpowiednio pojazdu kompletnego, sanitarnego lub do transportu osób
niepełnosprawnych ruchowo (stosownie do danego zadania), pomimo ustawowego wymogu
wykonania usług transportu sanitarnego pojazdami spełniającymi odpowiednie normy
techniczne pod rygorem niedopuszczenia ich do obrotu w RP,
4. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 2 pkt 13 ustawy Pzp poprzez wskazanie w pkt 19 opisu
przedmiotu zamówienia - załącznik do formularza ofertowego, że: „Zleceniobiorca ma
obowiązek utrzymania codziennie środków transportu w stanie gotowości do świadczenia
usług wraz z kierowcą i sanitariuszem (w razie zaistniałej potrzeby)”, przy jednoczesnym
wskazaniu, że wykonawcy przysługuje wynagrodzenie jedynie za ilość przejazdów, co narusza
zasadę odpłatności zamówień publicznych w ten sposób, że wykonawca pozostający w
gotowości wykonuje tym samym zamówienie, jednakże nie otrzymuje za nie wynagrodzenia,
5. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób nieprecyzyjny, niewyczerpujący i utrudniający uczciwą konkurencję, a to przez brak
wskazania w SIWZ, informacji dotyczącej wymogu minimalnej obsady transportowej tj.: dwóch
osób (kierowca oraz sanitariusz) przy transporcie łączonym pacjentów dializowanych, co
powoduje brak zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa i opieki dla pacjentów
pozostających w pojeździe w przypadku odprowadzenia jednego pacjenta przez kierowcę do
domu, co utrudnia złożenie oferty i w efekcie czego złożone oferty mogą się okazać
nieporównywalne, gdyż Zamawiający nie uwzględnił wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Wobec ww. zarzutów Odwołujący wniósł o:
1. odnośnie zarzutu nr 1 - dokonania zmiany pkt 10 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik
formularza oferty, poprzez doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia i wprowadzenie
wymogu, iż transport pacjentów w pozycji leżącej zostanie wykonany pojazdami i ich
wyposażeniem zgodnym z normą PN-EN 1789 wraz z podaniem typu i ilość wymaganych
pojazdów do realizacji przedmiotowego zamówienia,
2. odnośnie zarzutu nr 2 - dokonanie zmiany opisu przedmiotu zamówienia - załącznik
formularza oferty poprzez doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia i wprowadzenie
informacji o: harmonogramie dializ,
ilości transportów łączonych pacjentów, podziału na grupy
transportowe, stanu zdrowia pacjentów oraz o sposobie transportu i pomocy
(transport w pozycji leżącej, na wózku - pomoc z wniesieniem/zniesieniem, pomoc w dojściu
do pojazdu/stacji dializ),
3. odn
ośnie zarzutu nr 3 - dokonania zmiany w pkt 16 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik
formularza oferty, w brzmieniu: „Pojazdy, służące do transportu muszą posiadać aktualne
badania techniczne, ABS, pakiet ubezpieczeń OC i NNW obowiązujący dla każdego pojazdu.
Pojazdy musza być utrzymane w należytej czystości (konieczny jest harmonogram mycia i
sprzątania kabiny pojazdu - nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu). Pojazdy wraz z wyposażeniem,
transportujące pacjentów w pozycji leżącej muszą spełniać wymogi zgodne z normą PN-EN
1789, natomiast transport pozostałych pacjentów powinien odbyć się pojazdem z homologacją
dla pojazdu kompletnego, z pełnym wyposażeniem, przy czym powinien to być pojazd do
przewozu osób niepełnosprawnych”,
4. odnośnie zarzutu nr 4 - dokonania zmiany poprzez:
1) dodanie w formularzu ofertowym 95-2019 -
zapisu: „Dodatkowo Zamawiający zobowiązuje
się do zapłaty za godzinę czasu pracy zespołu transportowego stawki ryczałtowej
wynagrodzenia w wysokości…, zgodnie ze złożoną ofertą”,
2) dodanie w
§ 8 ust. 2 wzoru umowy 95-2019 - słów: „Dodatkowo Zamawiający zobowiązuje
się do zapłaty za godzinę czasu pracy zespołu transportowego stawki ryczałtowej
wynagrodzenia w wysokości ...zgodnie ze złożoną ofertą”,
5. odnośnie zarzutu nr 5 - dokonania zmiany SIWZ poprzez:
1) dodanie do opisu przedmiotu zamówienia - załącznik do formularza oferty, zapisu
w brzmieniu: „Zamawiający wymaga przy transporcie łączonym pacjentów (przewozu dwóch i
więcej osób) obsady minimalnej zespołu transportowego w ilości dwóch osób w tym kierowca”,
2) zmianę ostatniego zdania pkt 15 opisu przedmiotu zamówienia - załącznik do formularza
oferty, w brzmieniu: „W jednym samochodzie może być przewożonych max 7 pacjentów.”
Do postępowania odwoławczego, w terminie, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy
Pzp, nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu 15 listopada 2019 r.
Odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie w niniejszej sprawie.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek cofnięcia odwołania wystąpiły
przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy
Pzp. Zgodnie bowiem z ww. przepisem, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli
cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Cofnięcie odwołania jest nieograniczonym uprawnieniem odwołującego do czasu
zamknięcia rozprawy. Tym samym skuteczne cofnięcie odwołania znosi wszelkie skutki
prawne związane z jego wniesieniem.
W takim przypadku, Izba jest zobowiązana do umorzenia postępowania odwoławczego
i orzeczenia o zwrocie odwołującemu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
W tym stanie rzeczy Izba
– zgodnie z przepisem art. 187 ust. 8 zd. pierwsze ustawy
Pzp
– postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz
na podstawie § 5 ust. 1
pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972 ze zm.) Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości
,00 zł.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………..