Sygn. akt: KIO 2223/19
WYROK
z dnia 20 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie
Przewodniczący: Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 listopada 2019
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 listopada 2019 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM Inżynieria,
Architektura i Doradztwo Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Ślężnej 104 lok. 1
(53-111 Wro
cław) – lider konsorcjum oraz IDOM Consulting, Engineering, Architecture
S.A.U.
z siedzibą w Bilbao przy Avda. Zarandoa 23 (48015 Bilbao, Królestwo Hiszpanii) –
partner konsorcjum w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Centrum
Unijnych Projektów Transportowych z siedzibą w Warszawie przy Placu Europejskim 2
(00-844 Warszawa)
orzeka:
Oddala odwołanie;
2. Kosztami p
ostępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu oraz IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą
w Bilbao i zalicza na
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawców tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2223/19
U z a s a d n i e n i e
Centrum Unijnych Projektów Transportowych z siedzibą w Warszawie zwane dalej:
„zamawiającym”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. - Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”, pn.:
Świadczenie usług doradztwa dla potencjalnych beneficjentów środków unijnych PO IiŚ
2020 w zakresie działań związanych z przygotowaniem i wdrożeniem Planów
Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - 10.2019.ZAM.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 20 czerwca 2019 r., pod numerem 2019/S 117-287423.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W dniu 4 listopada 2019 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
oraz IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.U.
z siedzibą w Bilbao (zwani dalej:
„odwołującym”) wnieśli odwołanie od:
niezgodnej z przepisami Pzp czynności wykluczenia odwołującego z postępowania,
pomimo iż odwołujący nie podlega wykluczeniu, w szczególności wykazał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu;
z ostrożności procesowej - zaniechania czynności, do której zamawiający był zobowiązany,
tj. zaniechania wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie Wykazu usług z
dnia 9 września 2019 r.;
prowadzenia postępowania w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art.
24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez wykluczenie odwołującego z postępowania, pomimo iż
odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu;
z ostrożności procesowej – art. 26 ust. 4 Pzp przez zaniechanie wezwania odwołującego
do złożenia wyjaśnień w zakresie Wykazu usług z dnia 9 września 2019 r.;
3. art.
7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp przez prowadzenie postępowania w
sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności oceny oferty odwołującego;
unieważnienie czynności wykluczenia odwołującego z postępowania;
z ostrożności procesowej - wezwanie odwołującego do złożenia wyjaśnień;
przeprowadzenie ponownej oceny oferty odwołującego.
Jeśli chodzi o interes do wniesienia odwołania odwołujący wskazał, że ma interes w
uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ust 1 Pzp oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego wskazanych przepisów Pzp. Odwołujący
wyjaśnił, że jest wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11) Pzp i ubiega się o udzielenie
zamówienia oraz w wyniku bezprawnych czynności zamawiającego wskazanych powyżej,
został pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia poprzez bezprawne wykluczenie go z
postępowania. Oferta odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą spośród ofert złożonych w
niniejszym postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołujący wyjaśnił, że zamawiający wskazał, że wykluczył go z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp, ponieważ Wykonawca nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W uzasadnieniu faktycznym wskazano:
a) w zakre
sie Wykazu usług z dnia 9 września 2019 r. złożonego w odpowiedzi na
wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 Pzp:
W Wykazie wykonanych usług, brak było potwierdzenia, że wskazane Usługi obejmują
zakres polegający na świadczeniu przez co najmniej 12 miesięcy, usług doradczych w
zakresie planowania i rozwoju transportu. Przedstawione usługi to opracowania służące
uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej, które nie potwierdzają wykonania
wymaganych przez Zamawiającego usług związanych z planowaniem i rozwojem transportu
(będących działaniami o charakterze szerszym niż jednostkowe inwestycje.)
b)
w zakresie Wykazu usług z dnia 9 października 2019 r. złożonego w odpowiedzi na
wezwanie do uzupełnienia Wykazu usług:
Złożony Wykaz wykonanych usług nie potwierdza jednak spełnienia warunku udziału w
postępowaniu. Wskazane w pozycji 2 i 3 Usługi nie spełniają warunku udziału w
postępowaniu w zakresie czasu realizacji. Zamawiający wymagał, aby wskazane na
potwierdzenie warunku Usługi były świadczone co najmniej 12 miesięcy, natomiast
Wykonawca wskazał Usługi, które trwały odpowiednio 3,5 miesiąca i 4 miesiące. Ponadto,
wskazana w pozycji 1 Usługa była zrealizowana przez podmiot nie będący członkiem
konsorcjum oraz nie wskazany przez Wykonawcę jako podmiot trzeci, na którego
zdolnościach Wykonawca polega.
Zamawiający w SIWZ w pkt 2.3.1) w ramach warunków udziału w postępowaniu wymagał,
aby wykonawcy wykazali się wykonaniem następujących usług:
2.3.1) wykaże, że zrealizował lub nadal realizuje, w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym
okresie, co najmniej 3 (trzy) usługi polegające na świadczeniu przez okres co najmniej 12
miesięcy, usług doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu, o wartości co
najmniej 500 000,00 PLN brutto każda.
Odwołujący wyjaśnił, że w Wykazie z dnia 9 września 2019 r. wskazał 3 usługi, wszystkie
wykonane na rzecz PKP Polskie Linie Kolejowe SA, wskazując za każdym razem, iż
Przedmiotem umowy było doradztwo w zakresie planowania i rozwoju transportu
kolejowego
. Zamawiający nie wymagał w SIWZ, aby szczegółowo opisać zakres usług.
Zamawiający w dniu 9 października 2019 r. wezwał odwołującego do uzupełnienia Wykazu
usług, wskazując jako uzasadnienie wezwania:
Przedstawiony przez Państwa Wykaz wykonanych usług nie zawiera informacji potwierdzających, że
wskazane w Wykazie Usługi spełniają wymogi określone przez Zamawiającego w ww.
warunku. Dla Usług wskazanych w poz. 1, 2 i 3 w Wykazie, brak jest potwierdzenia, że
obejmują one zakres polegający na świadczeniu przez co najmniej 12 miesięcy, usług
doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu. Przedstawione usługi to
opracowania służące uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej, które nie
potwierdzają wykonania wymaganych przez Zamawiającego usług związanych z
planowaniem i rozwojem transportu (będących działaniami o charakterze szerszym niż
jednostkowe inwestycje).
W odpowiedzi odwołujący w dniu 21 października 2019 r. wyjaśnił, iż „we wskazanych
opracowaniach Wykonawca każdorazowo dokonywał szerokiej analizy planowania i rozwoju
transportu. Zdaniem Wykonawcy usługi wskazane przez niego spełniają warunki określone w
SIWZ.” Jednocześnie Odwołujący wskazał dodatkowe opracowania.
Z powy
ższego zdaniem odwołującego wynika wprost, że wszystkie 3 usługi wskazane w
Wykazie usług z dnia 9 września 2019 r. spełniają wymagania postawione w pkt 2.3.1)
SIWZ, a tym samym odwołujący wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący wskazał też, że wyjaśnił zamawiającemu, iż wszystkie 3 usługi obejmowały
szeroką analizę planowania i rozwoju transportu.
W pierwszej kolejności odwołujący wskazał, że zamawiający nie wymagał, aby w Wykazie
usług zawrzeć jakiś opis usługi. Zamawiający zamieścił pod tabelą komentarz, że nie
dopuszcza zapisów typu „zgodne z SIWZ” lub przepisania treści SIWZ na zasadzie „kopiuj-
wklej”. Odwołujący wyjaśnił, iż działał w oparciu o ten komentarz - wskazał konkretne
projekty, podając ich szczegółową nazwę oraz wskazał na 1 z elementów usługi. Zatem w
ocenie odwołującego ten wymóg SIWZ spełnił.
Po drugie odwołujący stwierdził, że zamawiający ani wzywając go do uzupełnienia Wykazu
usług, ani wykluczając go nie podał, że usługi wskazane przez niego nie spełniają warunków
określonych w SIWZ. W każdym przypadku zamawiający wskazał jedynie, że Wykaz usług
nie zawiera jakiś informacji czy też, że brak w nim potwierdzenia, że Usługi obejmują jakiś
zakres. Odwołujący podniósł, że żadne postanowienie SIWZ nie wymagało, aby takie
informacje zawrzeć. W szczególności nie wynika to nawet z przywoływanego komentarza
zamawiającego znajdującego się pod wzorem Wykazu usług. Zatem zamawiający nie był
uprawniony do wykluczenia odwołującego, zanim nie zapoznał się z rzeczywistym zakresem
usług wskazanych w Wykazie z dnia 9 września 2019 r. W tym celu zamawiający - jeśli miał
wątpliwości - powinien wezwać odwołującego do złożenia stosownych wyjaśnień. Do czasu
bowiem uzyskania wiedzy o rzeczywistym zakresie usług ewentualne wątpliwości
zamawia
jącego dotyczyły co najwyżej treści Wykazu usług, a nie - zakresu usług
referencyjnych. Tymczasem wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp
powinno mieć miejsce w sytuacji, w której wykonawca nie posiada odpowiedniej wiedzy i
doświadczenia. Zachowanie zamawiającego w ocenie odwołującego było skrajnie
formalistyczne -
tak, jakby zamawiającego interesowała nie wiedza i doświadczenie
wykonawców, ale wyłącznie treść dokumentów.
Odwołujący stanowczo podkreślił, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, a wszystkie
trzy usługi wskazane w Wykazie usług spełniają wszystkie wymagania określone w SIWZ.
Zdaniem odwołującego przede wszystkim należy ustalić, co powinno być rozumiane pod
pojęciem „usługi doradcze w zakresie planowania i rozwoju transportu”. Zgodnie z definicją
słownika PWN przez pojęcie „transport” rozumiane jest:
transport [łac.] - zespół czynności związanych z przemieszczaniem osób i dóbr materialnych
za pomocą odpowiednich środków; obejmuje zarówno samo przemieszczanie z miejsca na
m
iejsce, jak i wszelkie czynności konieczne do osiągnięcia tego celu, tj. czynności
ładunkowe (załadunek, wyładunek, przeładunek) oraz czynności manipulacyjne (np. opłaty);
także dział gospodarki świadczący usługi polegające na przemieszczaniu osób i ładunków
W kontekście powyższej definicji odwołujący stwierdził, że wszystkie 3 usługi jednoznacznie
spełniają przedmiotowy warunek 2.3.1) SIWZ. Zakres wykonanych w ramach opracowań
prac odejmował między innymi:
a)
analizę czynności związanych z przemieszczaniem osób oraz dóbr materialnych za
pomocą odpowiednich środków (zarówno pociągów, jak i pojazdów w transporcie
drogowym) w obszarach poszczególnych Studiów Wykonalności (szczegółowe
obszary oddziaływania planowanych działań dla poszczególnych Studiów mogą
zostać wskazane przez wykonawcę);
b)
planowanie przebiegów, charakterystyk, funkcji operacyjnych dla infrastruktury
kolejowej liniowej oraz punktowej, a także analizę wpływu i integracji infrastruktury
kolejowej z infrastrukturą drogową (drogi technologiczne, przejazdy kolejowe, place
ładunkowe oraz terminale logistyczne).
W kontekście tego odwołujący wyjaśnił, że w ramach wykonywanych prac prowadził
konsultacje z operatorami logistycznymi, przewoźnikami oraz organizatorami transportu
stosownymi dla danych obszarów w celu zidentyfikowania ich potrzeb i w konsekwencji
zaplanowaniu rozwoju systemu transportowego na danym terenie. Rozwój ten dotyczy nie
tylko poprawy infrastruktury liniowej i punktowej, ale także stworzenia odpowiedniej warstwy
operacyjnej poprzez współpracę z organizatorami transportu w zakresie rozkładów jazdy,
czasów przejazdu, taboru, integracji międzygałęziowej. W ramach każdego ze studium
wykonane zostały prognozy ruchu: pasażerskiego oraz towarowego dla wszystkich gałęzi
transportu znajdujących się w analizowanych regionach oraz dla poszczególnych kategorii
ruchu pasażerskiego (lokalnego, regionalnego, międzyregionalnego i kwalifikowanego).
Prognozy te wykonuje się w wielu horyzontach czasowych z zastosowaniem kompleksowych
4-stopniowych modeli ruc
hu. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie zaplanowanie systemu
transportu umożliwiające jego optymalny rozwój poprzez właściwe zdefiniowanie inwestycji.
W niniejszym postępowaniu w ramach realizacji przedmiotu zamówienia wykonawca
zobowiązany jest do definicji wariantów inwestycyjnych (co również stanowi planowanie
rozwoju transportu) zgodnie z istniejącym kontekstem strategicznym:
a) RPO WM 2014-
2020 (Oś priorytetowa 7, Działanie 7.2);
b) RPO WSL 2014-
2020 (Oś priorytetowa 6, Działanie 6.2);
c)
Kontrakt Terytorialny
dla Województwa Małopolskiego (Uchwała Nr 224 Rady
Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r.);
d)
Kontrakt Terytorialny dla Województwa Śląskiego (Uchwała Nr 188 Rady
Ministrów z dnia 24 września 2014 r.);
e) Strategia Europa 2020;
f) Strategii Rozwoju Kraju 2020;
g) Stra
tegia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) wraz
Dokumentem Implementacyjnym do tej Strategii;
h)
Polityka Transportowa Państwa na lata 2006 - 2025;
i) Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.
Odwołujący zaznaczył, że planowanie rozwoju, może odbywać się na różnych poziomach,
zarówno strategicznym, jaki i operacyjnym. W opracowaniach będących wynikiem realizacji
przedmiotowych 3 usług odwołujący analizował założenia strategiczne na poziomie
krajowym w celu właściwego zaplanowania regionalnego systemu transportu.
Odwołujący przedstawił w odwołaniu Opis Przedmiotu Zamówienia dla wykonanych
przedmiotowych Projektów. Wynika z nich – w jego ocenie – jednoznacznie, że wykonane
prace były usługami w zakresie planowania i rozwoju transportu. Opisy przedmiotu
zamówienia dla zrealizowanych projektów w zdecydowanej większości pokrywają się ze
sobą (zarówno w treści jak i numeracji poszczególnych zapisów) i różnią się jedynie
obszarem projektu, dlatego przytoczone wymagania były spójne dla wszystkich wykonanych
projektów.
Wskazanie społeczno-gospodarczego kontekstu planowanego przedsięwzięcia w skali
krajowej i regionalnej
(w przypadku projektu „Modernizacja linii nr 35 na odcinku Ostrołęka-
Chorzel
e” również skala międzynarodowa) wraz ze wskazaniem trendów mogących
oddziaływać na transport pasażerski i towarowy w obszarze oddziaływania projektu. W tym
zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.1. opisu przedmiotu zamówienia (zwanego dalej:
„OPZ”);
Przeprowadzenie analizy dokumentów strategicznych od poziomu regionalnego do
krajowego pod k
ątem spełnienia ich celów przez planowane przedsięwzięcie. W tym
zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.2. OPZ;
Identyfikacja obszaru oddziaływania planowanego przedsięwzięcia dotycząca
infrastruktury kolejowej, ale również dróg kołowych, wodnych, infrastruktury przeładunkowej,
terenów zamieszkałych, produkcyjnych, usługowych, turystycznych. W tym zakresie
odwołujący zacytował pkt 4.1.3. OPZ;
Identyfikacja potrzeb transportowych występujących w obszarze odziaływania projektu, w
tym poprzez przeprowadzenie konsultacji z operatorami logistycznymi, przewoźnikami oraz
organizatorami transportu stosownymi dla danych obszarów w celu zidentyfikowania ich
potrzeb i w konsekwencji zaplanowania rozwoju systemu transportowego na danym terenie.
W tym zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.4. OPZ (w przypadku projektu „Modernizacja
linii nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele” odwołujący wskazał, że występują
uszczegółowione zapisy dotyczące terminów przewidzianych na realizację zadania);
Przeprowadzenie analizy oferty w przewozach pasażerskich oraz towarowych zarówno w
transporcie kolejowym jak i w konkurencyjnych gałęziach transportu, z uwzględnieniem m.in.
częstotliwości, ceny, pojemności taboru, czasu przejazdu. W tym zakresie odwołujący
zacytował pkt 4.1.5. OPZ;
Opracowanie analizy stanu istniejącego oraz prognozy popytu na usługi transportowe w
podziale międzygałęziowym, uwzględniających założenia dla planowanego systemu
transportowego.
W tym zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.6. OPZ (w przypadku projektu
„Modernizacja linii nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele” odwołujący wskazał, że występują
uszczegółowione zapisy dotyczące terminów przewidzianych na realizację zadania);
Wskazanie problemów transportowych występujących w obszarze oddziaływania projektu
dotyczących systemu transportowego rozumianego jako całość, obejmującego wszystkie
gałęzie transportu wraz z określeniem wpływu planowanego przedsięwzięcia na ich
rozwiązanie. W tym zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.7. OPZ;
Określenie optymalnej lokalizacji punktów obsługi podróżnych w opracowywanym wycinku
sieci transporotowej uwzględniające rozmieszczenie sieci osadniczej oraz postulaty
przewoźników, organizatorów publicznego transportu zbiorowego i jednostek samorządu
terytorialnego, a także umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie planowanego systemu
transportowego.
W tym zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.8. OPZ;
Wykonanie prognoz ruchu dla rozpatrywanych wariantów planowanego przedsięwzięcia w
30-letnim horyzon
cie czasowym dla ruchu pasażerskiego i towarowego, z uwzględnieniem
takich zmiennych jak m.in. liczba ludności, PKB, zmiany struktury sieci osadniczej, zmiany
struktury produkcji.
W tym zakresie odwołujący zacytował pkt 4.1.9. OPZ.
Do odwołania załączone zostały wyciągi z odpowiednich dokumentów SIWZ.
W ocenie odwołującego jak wynika z powyższego - usługi przedstawione przez w Wykazie
usług z dnia 9 września 2019 r. spełniają postawione w SIWZ wymaganie realizacji 2 usług
doradczych w zakresie planowania i
rozwoju transportu. Dla odwołującego nie było
zrozumiałe, na jakiej podstawie zamawiający uznał, że usługi te nie spełniają
przedmiotowych wymagań SIWZ. W szczególności zamawiający nie wskazał, na czym oparł
uzasadnienie faktyczne wykluczenia odwołującego, tj. Przedstawione usługi to opracowania
służące uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej, które nie potwierdzają
wykonania wymaganych przez Zamawiającego usług związanych z planowaniem i rozwojem
transportu (będących działaniami o charakterze szerszym niż jednostkowe inwestycje).
Każda z 3 usług obejmowała swoim zakresem planowanie i rozwój transportu o charakterze
szerszym - co wykazano poprzez wskazanie na obiektywne i niesporne postanowienia
SIWZ.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: International Management
Services Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie i W. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W dniu 18 listopada
2019 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający nie podzielił zarzutu odwołującego, w zakresie naruszenia art. 24 ust. 1
pkt 12 Pzp i wyjaśnił, że w toku oceny i badania dokumentów formalnych odwołującego,
stwierdz
ił, że przedstawiony na wezwanie Wykaz usług nie potwierdza spełnienia
określonych w SIWZ warunków udziału w postępowaniu dotyczących doświadczenia
odwołującego. Wskazał, że w celu oceny spełnienia warunku dotyczącego zdolności
technicznej lub zawodowej, p
ismem z dnia 9 września 2019 r. (znak pisma: BA-
WZ.241.10.2019.AB.28) wezwał odwołującego do złożenia Wykazu wykonanych usług
potwierdzającego, że odwołujący zrealizował lub nadal realizuje, w okresie ostatnich trzech
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy w tym okresie, co najmniej 3 (trzy) usługi polegające na świadczeniu przez okres co
najmniej 12 miesięcy, usług doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu o
wartości co najmniej 500 000,00 PLN brutto każda. Przedstawione przez odwołującego, w
odpowiedzi na wezwanie, w Wykazie wykonanych usług usługi nie spełniły wymogów
określonych dla ww. warunku. Usługi wskazane w poz. 1, 2 i 3 Wykazu nie polegały bowiem
na świadczeniu przez co najmniej 12 miesięcy usług doradczych w zakresie planowania i
rozwoju transportu. Przedstawione przez odwołującego usługi stanowiły opracowania
służące uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej, nie zaś wymagane w
warunku doświadczenia usługi polegające na doradztwie w zakresie planowania i rozwoju
transportu. Zamawiający zauważył, że usługi związane z planowaniem i rozwojem transportu
mają charakter szerszy niż opracowanie przygotowane dla jednostkowej inwestycji.
Zamawiający wskazał, że mając świadomość, iż opracowania z zakresu SUMP (Planów
Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) stanowią stosunkowo nową dziedzinę planowania
transportu, formułując warunek udziału w postępowaniu, nie ograniczył kręgu wykonawców
wyłącznie do tych posiadających doświadczenie w zakresie SUMP, lecz umożliwił celem
spełnienia warunku. wykazanie się doświadczeniem w świadczeniu usług doradczych w
zakresie planowania i rozwoju transportu. w zakresie adekwatnym do przedmiotu
zamówienia.
Zamawiający wyjaśnił, że jest Państwową Jednostkę Budżetową, działającą na podstawie
zarządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w graniach przewidzianych działalnością
statutową. Zgodnie z upoważnieniem statutowym realizuje zadania związane z oceną
projektów inwestycyjnych z sektora transportu przewidzianych i dofinansowywanych ze
środków Unii Europejskiej. Ocena projektów inwestycyjnych dokonywana jest na podstawie
ustanowionych wymogów oraz warunków i następuje na podstawie dokumentacji
aplikacyjnej przygotowanej przez wnioskodawcę projektu. Obligatoryjnym składnikiem
dokumentacji aplikacyjnej jest Studium Wykonalności (SW) lub Rezultaty Studium
Wykonalności (RSW), które w sposób precyzyjny dotyczą warunków realizacji danego
przedsięwzięcia inwestycyjnego. Odwołujący – zdaniem zamawiającego – wywodzi, iż
przedstawione przez niego w Wykazie usług SW to opracowania w zakresie planowania i
rozwoju transportu. Podkreślenia wymaga fakt, iż w ocenie zamawiającego SW nie jest
dokumentem mającym cechy planowania rozwoju transportu. Całość SW skupia się bowiem
na przedsięwzięciu wskazanym przez inwestora, określeniu jego zakresu oraz uzasadnieniu
konieczności jego realizacji.
Z
amawiający wyjaśnił, zgodnie z definicją Komisji Europejskiej (1997 r.) „...studium
wykonalności stanowi analizę proponowanego projektu inwestycyjnego, która ma ustalić, czy
proponowana inwestycja jest na tyle atrakcyjna, aby uzasadniać dalsze szczegółowe prace
przygotowawcze. Niekiedy, zwłaszcza gdy zarysowana jest jedynie ogólna koncepcja
projektu inwestycyjnego, sporządzane jest również wstępne studium wykonalności,
przeprowadzane w fazie identyfikacji. Ma ono na celu zapewnienie, że wszystkie znaczące
problemy zostały zidentyfikowane, rozwiązania alternatywne ocenione. Jest ono podstawą
do pierwszej oceny merytoryczno-techni
cznej projektu inwestycyjnego”.
Prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych;
Analiza stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru;
Analizy marketingowe i ruchowe wariantów inwestycyjnych oraz podsumowanie Fazy;
4. Analizy tech
niczne wszystkich wariantów inwestycyjnych projektu, wraz z oszacowaniem
kosztów;
Środowisko
Analiza środowiskowa
- Inwentaryzacja przyrodnicza
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej wraz z załącznikami (w tym KIP)
Opracowanie raportu OOŚ (opcjonalnie);
Analiza kosztów i korzyści oraz podsumowanie Fazy Il;
Opracowanie dokumentacji do następnych etapów realizacji projektu;
8. Opracowanie OPZ/PFU.
Zamawiający stwierdził, że ma świadomość, że opracowanie SW (dotyczy do również SW
sporządzonych przez odwołującego, które wskazał w Wykazie) wymaga od wykonawcy
sporządzenia szeregu szczegółowych analiz i obliczeń, przy czy kluczowym celem jest
uzasadnienie realizacji konkretnego zamierzenia inwestycyjnego, w tym przedłożenie
optymalnego wariantu inwestycyjnego.
Zgodnie z przywołanymi definicjami utrwalonymi w
literaturze, celem sporządzenia SW jest udokumentowanie możliwości wykonalności
wybranego wariantu inwestycyjnego projektu przy założonej efektywności kosztowej i
harmonogramie prac. Mając na uwadze powyższe, doświadczenie wskazane przez
odwołującego odnosi się do sporządzania dokumentacji dotyczącej rozwiązania problemu
transportowego na poziomie pojedynczego zamierzenia inwestycyjnego.
Biorąc pod uwagę kontekst zamówienia oraz jego cele (wskazane w Opisie Przedmiotu
Zamówienia) z punktu widzenia zamawiającego istotne jest, aby wykonawca posiadał
doświadczenie w wykonywaniu doradztwa i opracowywania dokumentów na poziomie
strategii odnosząc się do zagadnień z obszaru prowadzenia polityki transportowej.
Dorad
ztwo takie charakteryzuje się dużo szerszym i bardziej przekrojowym podejściem,
biorąc pod uwagę, że jego celem jest rozwiązanie nie konkretnego, pojedynczego problemu
transportowego, a zdefiniowanie systemu komplementarnych działań, które umożliwią
osiągnięcie celów określanych na poziomie korzyści społecznych i ekonomicznych, nie
odnoszących się ściśle do wdrożenia jednego tylko zamierzenia inwestycyjnego.
Zdaniem zamawiającego wykazane przez odwołującego w Wykazie usługi polegające na
sporządzeniu SW, odnoszą się do jednostkowych inwestycji kolejowych. Natomiast
zamawiający wymagał, aby wykonawcy udokumentowali swoje doświadczenie w zakresie
planowania i rozwoju transportu, co jest pojęciem szerszym niż jednostkowa inwestycja, na
co wskazuje przedmiot zam
ówienia opisany w dokumentacji przetargowej. Zamawiający
celowo określając warunek udziału w postępowaniu posłużył się stwierdzeniem „transportu”,
a nie „projektu transportowego” lub „projektu infrastruktury transportowej”, wskazując na
konieczność wykazania doświadczenia o znacznie szerszym zakresie niż jednostkowe
inwestycje. Zgodnie z twierdzeniem zamawiającego Plany Zrównoważonej Mobilności
Miejskiej, które są przedmiotem doradztwa planowanego w ramach prowadzonego
postępowania, stanowią kompleksowe opracowania, w których analizowany jest szereg
zagadnień, w tym wpływ różnych gałęzi transportu, a nie jednostkowych inwestycji. Podając
zakresy poszczególnych elementów SW, odwołujący powołuje się kilkukrotnie na projekt pt.
„Modernizacja linii nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele”. Projekt ten realizuje cele Strategii
Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2030 w obszarze Przestrzeń i Transport i
wynika wprost z dokumentu z zakresu planowania i rozwoju transportu, jakim jest w tym
przypadku Plan Wykonawczy
do Strategii Województwa Mazowieckiego do 2030 r. w
obszarze Przestrzeń i Transport stanowiącym załącznik do uchwały nr 1546 Zarządu
Województwa Mazowieckiego z dnia 4 października 2016 r. W tym kontekście, opracowanie
SW dla tego projektu służy wyłącznie zoperacjonalizowaniu i zoptymalizowaniu realizacji tej
konkretnej, zidentyfikowanej wcześniej na poziomie dokumentu, z zakresu planowania i
rozwoju transportu, inwestycji. Podkreślenia wymaga fakt, że zamawiający posiadał wiedzę
umożliwiającą prawidłowe zweryfikowanie Wykazu usług przedstawionego przez
odwołującego (które zawierały opracowania SW dla projektów kolejowych), dlatego też
jednoznacznie stwierdził. że nie potwierdzają one spełnienia warunku udziału w
postepowaniu. tzn. nie stanowią usługi doradztwa w zakresie planowania i rozwoju
transportu. Uzupełniony na wezwanie zamawiającego drugi Wykaz usług, również nie
potwierdził spełnienia postawionego przez zamawiającego warunku. Zamawiający wymagał,
aby wskazane na potwierdzenie warunku usługi były świadczone co najmniej 12 miesięcy,
natomiast odwołujący na wezwanie do uzupełnienia, wskazał usługi. które trwały
odpowiednio 3,5 miesiąca i 4 miesiące. Ponadto zamawiający wskazał, że usługa wskazana
w pozycji 1 uzupełnionego Wykazu była zrealizowana przez podmiot nie będący członkiem
konsorcjum oraz nie wskazany przez odwołującego jako podmiot trzeci, na którego
zdolnościach odwołujący miał polegać podczas realizacji przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący oświadczając. że ma doświadczenie w realizacji projektów z zakresu planowania
i rozwoju transportu, powinien przedstawić wykaz takich usług, które w spełnienie tego
warunku się wpisują. Zwrócił również uwagę na fakt, że odwołujący w uzasadnieniu
zawartym w odwołaniu, na stronie 9 pkt 19 odwołania, sam potwierdza, że tylko 2 usługi
wskazane w uzupełnionym Wykazie spełniają wymagania zamawiającego określone w
SIWZ, a przedstawione w odwołaniu zakresy zrealizowanych SW, utwierdzają tylko
zamawiającego w przekonaniu czym jest SW i jaki jest jego zakres i cel przygotowania. Tym
bardziej, że w wielu miejscach odwołania sam odwołujący podkreśla, że wykonane usługi ich
zakres miały na celu uzasadnienie inwestycji/projektu/przedsięwzięcia będącego
przedmiotem SW. Warte podkreślenia w ocenie odwołującego jest także to, iż ani odwołujący
ani żaden inny wykonawca zainteresowany przedmiotowym zamówieniem nie zadawał pytań
do dokumentacji przetargowej w omawianym zakresie w trakcie wyznaczonego terminu
składania ofert, co potwierdza. że zapisy SIWZ były wystarczająco jasne i klarowne. Jak
wynika z powyższego, w opinii zamawiającego, odwołujący, pomimo przedstawionych
uzupełnień nie wykazał w sposób określony w SIWZ spełnienia warunków udziału w
postępowaniu. W związku z powyższym, Zamawiający uznał zarzut za bezzasadny.
W od
powiedzi na zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 26 ust. 4 Pzp, poprzez
zaniechanie wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie Wykazu usług z dnia
9 września 2019 r. zamawiający wyjaśnił, że odwołujący oświadczając wstępnie w
dokumencie „Metodyka zarzadzania realizacją Usługi” złożonym wraz z ofertą, że ma
doświadczenie w realizacji projektów z zakresu planowania i rozwoju transportu, powinien
przedstawić Wykaz takich usług. które w spełnienie tego warunku się wpisują. Zgodnie ze
złożoną ofertą oraz dokumentem - „Metodyka zarzadzania realizacją Usługi”, odwołujący
informował zamawiającego o bogatym doświadczeniu w wykonywaniu Planów
Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, strategii rozwoju transportu miejskiego oraz
masterplanów dla ośrodków na całym świecie. Zamawiający zauważył, że nie zgadza się
także z uzasadnieniem odwołującego zawartym na stronie 3 pkt 9 odwołania, że
„...zachowanie Zamawiającego jest skrajnie formalistyczne tak, jakby Zamawiającego
interesowało nie wiedza i doświadczenie wykonawców, ale wyłącznie treść dokumentów...”.
Zamawiający mając na uwadze własne doświadczenie oraz pewność co do braku spełnienia
warunków określonych w SIWZ przez wskazane w Wykazie usługi, zgodnie z procedurą Pzp,
wezwał odwołującego od razu do uzupełnienia dokumentu — Wykaz wykonanych usług.
Zamawiający wskazał, że powyższe działanie nie miało na celu otrzymania kolejnych
formalnych dokumentów jako samych dokumentów. Zgodnie z przepisami Pzp zamawiający
zobowiązany jest każdorazowo zbadać czy wykonawca, którego oferta została oceniona
najwyżej posiada odpowiednie doświadczenie i będzie w stanie zrealizować przedmiot
zamówienia polegający na świadczeniu usług doradczych na wysokim poziomie, zgodnie z
oczekiwaniami zamawiającego.
W świetle powyższego, zamawiający uznał wezwanie odwołującego do wyjaśnienia zakresu
usług przedstawionych przez niego w Wykazie za zbędny, co potwierdzają przedstawione w
odwołaniu zakresy zrealizowanych SW. Utwierdziły one tylko zamawiającego w przekonaniu,
że same SW nie mogą być potwierdzeniem dla wymaganych w warunku usług polegających
na usługach doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu. Tym bardziej, że w
wielu miejscach odwołania, tak jak już zostało to wcześniej wskazane, sam odwołujący
podkreśla, że wykonane usługi i ich zakres miały na celu uzasadnienie
inwestycji/projektu/przedsięwzięcia będącego przedmiotem SW. W związku z powyższym,
zamawiający uznał zarzut za bezzasadny.
W zakresie ostatniego z podniesionych w odwołaniu zarzutów zamawiający
podkreślił, że zarzutom odwołującego w zakresie uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców przeczą działania zamawiającego, który ocenił wszystkich wykonawców
ubiegających się o realizację zamówienia w identyczny sposób zapewniający uczciwą
konkurencję. Zamawiający wyjaśnił, że mając świadomość, iż opracowania z zakresu SUMP
(planów zrównoważonej mobilności miejskiej) stanowią nową dziedzinę planowania w
obszarze transportu, formułując warunek udziału w postępowaniu, nie ograniczył kręgu
wykonawców wyłącznie do tych posiadających doświadczenie w zakresie SUMP, lecz
umożliwił również wykazaniem się doświadczeniem świadczenia usług doradczych w
zakresie planowania i rozwoju transportu. Postanowienia SIWZ nie budziły wątpliwości
potencjalnych wykonawców, co potwierdza fakt, że w trakcie prowadzonego postepowania
do przedmiotowego zakresu nie wpłynęły żadne pytania ani odwołania. W związku z
powyższym, zamawiający uznał zarzut za bezzasadny.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwag
ę stanowiska stron oraz dowody dołączone do odwołania, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez zamawiającego przepisów Pzp może spowodować poniesienie przez
niego szkody polegającej na utracie możliwości uzyskania zamówienia. Nie została
wypełniona także żadna z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania,
wyn
ikających z art. 189 ust. 2 Pzp.
Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: International Management Services Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie i W. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwanych dalej: „zgłaszającym
przystąpienie”), który zgłosili swoje przystąpienie do udziału w postępowaniu odwoławczym
po stronie zamawiającego.
Przesłanki przystąpienia uregulowane zostały w art. 185 ust. 2 Pzp, który stanowi, że
wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia
doręcza się Prezesowi Izby w postaci papierowej albo elektronicznej opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Dodatkowo, zgodnie § 5 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań z dnia 7 maja
2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1092)
Odwołanie wraz z załącznikami oraz zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, wnoszone w formie
pisemnej w postaci elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
oraz dalsze pisma w sprawie wnoszone w tej postaci przekazuje się za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki
podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu.
Jak ustaliła Izba, zamawiający przekazał informacje o złożonym odwołaniu wraz z
jego kopią pozostałym wykonawcom składającym oferty w postepowaniu za pomocą poczty
elektronicznej w dniu 5 listopada 2019 r. W związku z tym zakreślony w art. 185 ust. 2 zd. 1
trzydniowy termin na zgłoszenie przystąpienia upłynął w dniu 8 listopada 2019 r. Zgłaszający
przystąpienie w dniu 8 listopada 2019 r. przesłał wiadomość e-mail na adres:
, w której poinformował, iż z powodu komunikatu błędu w przesyle
drogą elektroniczną przystąpienia do przedmiotowego postepowania odwoławczego,
przesyłał w załączeniu dokumenty, które próbował wielokrotnie przesłać za pomocą ePUAP.
Ponadto zgłaszający przystąpienie poinformował, że wysłał ww. wiadomość e-mail również
dla celów dowodowych. Do wiadomości załączone zostały: plik samego podpisu z
rozszerzeniem xades, informacja z KRS jednego z konsorcjantów oraz wiadomości
potwierdzające zawiadomienie odwołującego i zamawiającego o zgłoszonym przystąpieniu.
Na
stępnie zgłaszający przystąpienie w dniu 12 listopada 2019 r. przesłał wiadomość e-mail
na wskazany wcześniej adres, do której oprócz wskazanych wcześniej załączników
przesłanych w mailu z dnia 8 listopada 2019 r. załączył także pismo w formacie pdf.
stano
wiące przystąpienie do odwołania.
Z powyższego bezsprzecznie wynika, że zgłoszenie przystąpienia zostało przesłane,
nie za pośrednictwem skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej
Urzędu, jak wymaga ww. rozporządzenie, ale za pomocą poczty elektronicznej. Ponadto
Izba stanęła na stanowisku, że wskazywane przez zgłaszającego przystąpienie w
wiadomości e-mail z dnia 8 listopada 2019 r. błędy w przesyle drogą elektroniczna, należy
uznać za okoliczność niepotwierdzoną. Zgłaszający przystąpienie ani do maila z dnia 8
listopada 2019 r., ani do maila z dnia 12 listopada 2019 r. nie załączył żadnych dowodów
potwierdzających czasowe niedziałanie skrzynki podawczej Izby w wyniku awarii lub
zaistnienia
innych okoliczności powodujących niemożność z jej skorzystania np. przerwę
techniczną. Zgłaszający przystąpienie mógł przesłać komunikat o czasowej awarii skrzynki
lub zrobić zrzut z ekranu, na którym potwierdzona zostałaby informacja o niemożności z jej
skorzystania. W związku z tym Izba uznała, że zgłaszający przystąpienie przesłał swoje
pismo w sposób niezgodny z dyspozycją art. 185 ust. 2 zd. 2 Pzp w związku z § 5
r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1092) w
sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań.
Po drugie pismo w postaci elektronicznej z informacją o zgłoszonym przystąpieniu
zostało przesłane do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dopiero w dniu 12 listopada 2019
r. czyli już po terminie na zgłoszenie przystąpienia, który upłynął w dniu 8 listopada 2019 r.
Powyższe oznacza, że zgłaszający przystąpienie przesłał swoje pismo w sposób niezgodny
także z treścią art. 185 ust. 2 zd. 1 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała zgłoszone przystąpienie przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: International Management Services Sp.
z o.o.
z siedzibą w Krakowie i W. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, za nieskuteczne.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:
1) dokumentacji przekazanej w postaci elektronicznej zapisanej na
płycie CD, nadesłanej
przez zamawiającego do akt sprawy w dniu 8 września 2019 r., w tym w szczególności z
treści:
SIWZ wraz z załącznikami;
wezwania do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 Pzp z dnia 9 września 2019
r.;
- wykazu wykona
nych usług złożonego przez odwołującego w odpowiedzi na powyższe
wezwanie i podpisanego w dniu 20 września 2019 r.;
wezwania do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp z dnia
9 października 2019 r.;
wykazu wykonanych usług złożonego przez odwołującego w odpowiedzi na powyższe
wezwanie
i podpisanego w dniu 21 października 2019 r.;
informacji o wykluczeniu odwołującego z postępowania oraz odrzuceniu jego oferty z dnia
24 października 2019 r.;
załączonych do odwołania wyciągów z przywołanych w nim specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Izba nie zaliczyła na poczet materiału dowodowego dokumentów złożonych przez
zgłaszającego przystąpienie wraz z pismem z dnia 20 listopada 2019 r., ponieważ
zgłaszający przystąpienie nie został dopuszczony jako uczestnik postępowania
odwoławczego.
I
zba ustaliła co następuje
W rozdziale V pkt 2.3.1) SIWZ
zamawiający postawił warunek w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, zgodnie z którym miał uznać ww. warunek za spełniony, jeżeli
wykonawca:
wykaże, że zrealizował lub nadal realizuje, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie,
co najmniej 3 (trzy) usługi polegające na świadczeniu przez okres co najmniej 12 miesięcy,
usług doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu, o wartości co najmniej 500
000,00 PLN brutto każda.
W rozdziale VII pkt 2 ppkt 8 na potwierdzenie spełnienia ww. warunku wykonawca miał
złożyć wykaz wykonanych usług.
W o
dpowiedzi na wezwanie z dnia 9 września 2019 r. skierowane przez zamawiającego w
trybie art. 26 ust. 1 Pzp, odwołujący złożył wykaz wykonanych usług, w którym na spełnienie
ww. warunku
podał trzy usługi.
W piśmie z dnia 9 października 2019 r., stanowiącym wezwanie skierowane do
odwołującego w celu uzupełnienia dokumentów i oświadczeń zamawiający wskazał, że:
Przedstawiony przez Państwa Wykaz wykonanych usług nie zawiera informacji
potwierdzających, że wskazane w Wykazie Usługi spełniają wymogi określone przez
Zamawiającego w ww. warunku. Dla Usług wskazanych w poz. 1, 2 i 3 w Wykazie, brak jest
potwierdzenia, że obejmują one zakres polegający na świadczeniu przez co najmniej 12
miesięcy, usług doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu. Przedstawione
usługi to opracowania służące uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej,
które nie potwierdzają wykonania wymaganych przez Zamawiającego usług związanych z
planowaniem i rozwojem transportu (będących działaniami o charakterze szerszym niż
jednostkowe inwestycje)
. W związku z powyższym, zamawiający wezwał odwołującego na
postawie art. 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia dokumentu – wykaz wykonanych usług wraz z
załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane
należycie.
Odwołujący pismem z dnia 18 października 2019 r. w pierwszej kolejności poinformował
zamawiającego, że: W nawiązaniu do pisma o numerze BA-WZ.241.10.2019.AB.32 z dnia
09.10.2019 r. będącego wezwaniem do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń, niniejszym
Wykonawca pragnie wyjaśnić, iż we wskazanych opracowaniach Wykonawca każdorazowo
dokonywał szerokiej analizy planowania i rozwoju transportu. Zdaniem Wykonawcy usługi
wskazane przez niego spełniają warunki określone w SIWZ. Następnie zaś odwołujący
wyjaśnił, iż: Niemniej Wykonawca aby zadośćuczynić wymaganiom Zamawiającego,
wskazuje dodatkowe opracowanie wykonane przez Wykonawcę – zgodnie z załączonym
wykazem usług oraz referencjami. Wykonawca jednocześnie wskazuję, że IDOM
INGENIERIA Y CONSULTORIA
, S.A.U.” to poprzednia nazwa IDOM CONSULTING,
ENGINEERING, ARCHITECTURE S.A.U. Spółka zmieniła jedynie nazwę, nie jest to nowy
podmiot prawa handlowego
. Do tego pismo został załączony wykaz wykonywanych usług,
podpisany w dniu 21 października 2019 r., w którym odwołujący podał trzy usługi. Usługi
podane w tym wykazie były inne niż te wskazane w wykazie wykonanych usług, złożonym w
odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z dnia 9 września 2019 r.
Zamawiający pismem z dnia 24 października 2019 r. wykluczył odwołującego z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp wskazując, że odwołujący nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W uzasadnieniu wykluczenia zamawiający
wyjaśnił, że:
Zamawiający, w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp (pismo nr BA-WZ.241.10.2019.AB.28 z dnia
września 2019r.) wezwał Wykonawcę do złożenia, aktualnych na dzień złożenia,
oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
ustawy Pzp.
Wykonawca, w wyznaczonym terminie złożył wymagane oświadczenia i
dokumenty, jednak złożony Wykaz wykonanych usług oraz Wykaz osób nie zawierał
informacji potwierdzających spełnienie przez Wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu. W Wykazie wykonanych usług, brak było potwierdzenia, że wskazane Usługi
o
bejmują zakres polegający na świadczeniu przez co najmniej 12 miesięcy, usług
doradczych w zakresie planowania i rozwoju transportu.
Przedstawione usługi to
opracowania służące uzasadnieniu realizacji konkretnej inwestycji transportowej, które nie
potwierd
zają wykonania wymaganych przez Zamawiającego usług związanych z
planowaniem i rozwojem transportu (będących działaniami o charakterze szerszym niż
jednostkowe inwestycje).
Zamawiający w dniu 9 października 2019r., (pismo nr BA-WZ.241.10.2019.AB.32) wezwał
Wykonawcę do uzupełnienia Wykazu wykonanych usług oraz wyjaśnienia Wykazu osób.
Wykonawca w wyznaczonym terminie złożył stosowne wyjaśnienia dotyczące informacji
zawartych w Wykazie osób oraz uzupełnił Wykaz wykonanych usług. Złożony Wykaz
wykonanych usług nie potwierdza jednak spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Wskazane w pozycji 2 i 3 Usługi nie spełniają warunku udziału w postępowaniu w zakresie
czasu realizacji. Zamawiający wymagał, aby wskazane na potwierdzenie warunku Usługi
były świadczone co najmniej 12 miesięcy, natomiast Wykonawca wskazał Usługi, które
trwały odpowiednio 3,5 miesiąca i 4 miesiące. Ponadto, wskazana w pozycji 1 Usługa była
zrealizowana przez podmiot nie będący członkiem konsorcjum oraz nie wskazany przez
Wykonawcę jako podmiot trzeci, na którego zdolnościach Wykonawca polega.
Ponadto w ww. piśmie zamawiający poinformował, że ofertę wykonawcy wykluczonego,
zgodnie z art. 24 ust. 4 Pzp,
uznaje się za odrzuconą.
Izba zważyła co następuje
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie należy wskazać, że całe odwołanie jak i argumentacja podniesiona przez
odwołującego na rozprawie zbudowane zostały i odnosiły się do pierwotnie złożonego przez
odwołującego wykazu wykonanych usług, opatrzonego datą 20 września 2019 r. Odwołujący
nie odniósł się merytorycznie do okoliczności złożenia kolejnego wykazu wykonanych usług,
opatrzonego datą 21 października 2019 r., złożonego na wezwanie zamawiającego
skierowane w trybie art. 26 ust. 3 Pzp.
Izba uznała, że zastosowany przez odwołującego sposób argumentacji nie mógł
doprowadzić do uwzględnia odwołania. Niezależnie od stanowiska odwołującego nie można
w ocenie Izby pominąć okoliczności, że odwołujący w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust.
3 Pzp, złożył nowy wykaz wykonanych usług i to ten wykaz należało potraktować jako punkt
wyjścia do rozstrzygnięcia postawionych zarzutów. Warto wyjaśnić, że na rozprawie
odwołujący na pytanie przewodniczącego składu orzekającego wyjaśnił, ze drugi wykaz
wykonanych usług opatrzony datą z 21 października 2019 r. złożył z ostrożności procesowej.
Ponadto w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia dokumentów z
dnia 9 pa
ździernika 2019 r. odwołujący poinformował, że we wskazanych opracowaniach
każdorazowo dokonywał szerokiej analizy planowania i rozwoju transportu oraz jego
zdaniem
usługi wskazane przez niego spełniają warunki określone w SIWZ.
Izba stanęła na stanowisku, że intencja odwołującego, która spowodowała złożenie
nowego wykazu wykonanych usług nie ma znaczenia wobec następujących okoliczności.
P
rzedmiotowe postepowanie zostało wszczęte i jest prowadzone w tzw. procedurze unijnej,
gdyż szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 1 Pzp przedmiotem odwołania jest każda czynność
zamawiającego niezgodna z przepisami Pzp podjęta w postępowaniu o udzielenie
zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na
podstawie Pzp. Możliwość zaskarżania czynności i zaniechań zamawiającego została
wydatnie ograniczona w odniesieniu do postępowań o wartości poniżej tzw. progów unijnych,
określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Niemniej w przedmiotowej sprawie odwołujący miał możliwość wniesienia odwołania od
czynności zamawiającego z dnia 9 października 2019 r. polegającej na wezwaniu
odwołującego do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp, jednak tego nie
uczynił. Jak wskazano powyżej odwołujący poinformował w swoim piśmie w odpowiedzi na
wezwanie o tym, że w jego zdaniem usługi podane w „pierwszym” wykazie wykonanych
usług są zgodne z SIWZ, niemniej tak lakoniczne stwierdzenie trudno uznać za próbę
argumentacji, którą można było potraktować jako merytoryczną polemikę z czynnością
zamawiającego. Jak wynika z treści wezwania z dnia 9 października 2019 r. zamawiający
wprost wskazał, że podane przez odwołującego usługi nie potwierdzają spełniania warunku
dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej. Odwołujący już po otrzymaniu tego pisma
musiał mieć świadomość, że zamawiający kwestionował spełnienie przez niego warunku, ale
nie prow
adził merytorycznej polemiki z zamawiającym oraz złożył „nowy” wykaz wykonanych
usług. Odwołujący dopiero na etapie postępowania odwoławczego starał się udowodnić, że
usługi podane w „pierwszym” wykazie wykonanych usług potwierdzają spełnienie warunku
udzi
ału w postępowaniu.
Zamawiający w ocenie Izby nie mógł brać pod uwagę „pierwszego” wykazu, ponieważ
odwołujący złożył kolejny wykaz zawierający inne usługi i tylko nim związany był
zamawiający. W przeciwnym razie w postępowaniu funkcjonowałyby dwa wykazy, które
zawierałyby różne usługi, co byłoby zdaniem Izby sprzeczne z podstawowymi zasadami
systemu zamówień publicznych wskazanymi w art. 7 ust. 1 Pzp, a szczególnie z zasadą
przejrzystości.
Jeśli chodzi o usługi podane przez odwołującego w wykazie złożonym w odpowiedzi
na wezwanie do uzupełnienia dokumentów, który jak wskazano powyżej powinien być brany
pod uwagę przy ocenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej, to należy wskazać, że nie potwierdzają one spełnienia
przedmiotowego warunku. Zamawiający w piśmie z dnia 24 października 2019 r.
stanowiącym informację o wykluczeniu odwołującego z postępowania podał uzasadnienie
swojego stanowiska, które nie było kwestionowane przez odwołującego. Izba uznała, że
stan
owisko zamawiającego było prawidłowe i w okolicznościach przedmiotowej sprawy nie
budziło żadnych wątpliwości.
W związku z powyższym Izba stanęła stanowisku, że odwołujący nie wykazał
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej,
czynność zamawiającego o wykluczeniu odwołującego była prawidłowa, a tym samym zarzut
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp został oddalony.
Nie potwierdził się także zarzut podniesiony przez odwołującego z ostrożności
procesowej tj. zarzut
naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp. Zgodnie z treścią tego przepisu
zamawiający wzywa, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia wyjaśnień
dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1. W ocenie Izby
obowiązek wynikający z art. 26 ust. 4 Pzp, aktualizuje się w sytuacji, gdy złożone
oświadczenia lub dokumenty budzą wątpliwości zamawiającego i może on zostać
zastosowany w przypadku niejasności albo wewnętrznej sprzeczności w przedłożonych
przez wykonawcę dokumentach potwierdzających spełnianie warunków o charakterze
podmiotowym czy też przedmiotowym.
Mając na uwadze stanowisko Izby przedstawione powyżej należy wskazać, że
zamawiający nie mógł zastosować art. 26 ust. 4 Pzp, ponieważ zamawiający nie mógł mieć
wątpliwości, że złożony przez odwołującego wykaz wykonanych usług (w odpowiedzi na
wezwanie zamawiającego o uzupełnienie dokumentów) nie potwierdził spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej. Tym samym Izba
uznała, że zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp należy oddalić.
W wyniku oddalenia wszystkich powyżej wskazanych zarzutów, Izba oddaliła jako
bezzasadny także zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp,
ponieważ w stanie przedmiotowej sprawy nie można było uznać, aby zamawiający prowadził
postępowanie w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp, orzeczono jak w
sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp tj.
stosownie do wyniku sprawy oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego
koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego.
Przewodniczący: …………………………….