Sygn. akt: KIO 2224/19
POSTANOWIENIE
z dnia 14 listopada 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2019 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4
listopada 2019 roku przez wykonawcę Operibus Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
w Jaworznie
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Zielona Góra – Miejski Zakład
Komunikacji w Zielonej Górze
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz Operibus
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Jaworznie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2224/19
Uzasadnienie
Zamawiający – Miasto Zielona Góra – Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze –
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej
dalej „ustawą P.z.p.”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dostawa tablic
elektronicznych wraz z montażem oraz rozbudową i poszerzeniem o nowe funkcje systemu
dynamicznej informacji pasażerskiej.
W dniu 4 listopada 2019 roku wykonawca Operibus Sp. z o.o. w Jaworznie
wniósł
odw
ołanie, zarzucając zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 1 ustawy P.z.p.
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny i nie wyczerpujący za pomocą niedostatecznych określeń i nie
uwzględniając wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty w zakresie możliwości wykonania integracji dostarczanych tablic z
wdrożonym u zamawiającego systemem dynamicznej informacji pasażerskiej oraz
rozszerzenia tego systemu o nowe funkcjonalności, w tym m.in. :
a)
Zamawiający nie udostępnił opisu systemu i eksploatowanych tablic przystankowych,
nie
przewiduje udostępnienia kodów źródłowych niezbędnych do integracji ani
protokołów komunikacyjnych, nie zapewnił współpracy z dotychczasowym dostawcą
systemu a s.i.w.z.
zawiera odesłanie do kontaktu z podmiotem trzecim tj. dostawcą
obecnie wdrożonego u zamawiającego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej;
b)
Zamawiający
zaniechał
określenia
szczegółowych
parametrów
systemu
informatycznego eksploatowanego u z
amawiającego do zarządzania firmą, z którym
to dostarczone oprogramowanie mają zostać zintegrowane (część III s.i.w.z. rozdział
III pkt B ppkt 4);
c)
Zamawiający zaniechał dokonania opisu rozwiązań/parametrów dotyczących
urządzeń lokalizujących kontrolerów biletowych,
d)
Zamawiający zaniechał dokonania opisu rozwiązań/parametrów dotyczących
urządzeń lokalizujących pojazdy.
art. 29 ust. 2 i art. 29 ust. 3 ustawy P.z.p. poprzez faktyczne zaniechanie dopuszczenia
rozwiązań równoważnych do opisanego w Części III s.i.w.z. systemu dynamicznej
informacji pasażerskiej, którego dostawcą jest firma TRAPEZE POLAND spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością, i wskazanie na jedynego wykonawcę, który może
wziąć udział w postępowaniu oferując jedno rozwiązanie.
art. 7 ust 1 ustawy P.z.p.
poprzez rażące naruszenie zasady równego traktowania i
zachowania uczciwej
konkurencji ze względu na powyżej wskazane naruszenia w zakresie
opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny i uprzywilejowujący jednego
wykonawcę.
Pismem z dnia 8 listopada 2019
roku, zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Art. 186 ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p. stan
owi, iż w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem, że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca.
Tym samym stwierdzić należy, iż na skutek uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca Izba uznała, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art. 186
ust. 2 zd. pierwsze ustawy P.z.p.
Rozstrzygając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność,
iż koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy P.z.p., orzekając
o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez odwołującego na rachunek Urzędu
Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………….