Sygn. akt: KIO 2244/19
WYROK
z dnia 21 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopad
a 2019 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 4 listopada 2019 r. przez
wykonawcę Lotof System Sp. z o.o. z siedzibą w Chojnicy w postępowaniu prowadzonym
przez
Związek Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie
przy udziale Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
/19 po stronie Odwołującego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu, co następuje:
1.1.wskazanie w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia odpadów wraz
przypisaniem im szczegółowych kodów zgodnych z klasyfikacją odpadów w zakresie:
a) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym bioodpadów i odpadów
zielonych,
b) odpadów komunalnych gromadzonych w sposób selektywny, obejmujący
przeterminowane leki i opakowania po lekach, chemikalia i opakowania po chemikaliach, w
tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe,
a także zużyte baterie i akumulatory,
1.2.wskazanie w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia informacji o
ilości poszczególnych rodzajów odpadów, o których mowa w pkt 1.1,
.podanie w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia informacji na
temat liczby, wielkości, rodzaju i przeznaczeniu pojemników służących do zbierania odpadów
komunalnych znajdujących się na poszczególnych nieruchomościach,
.zmianę treści załącznika nr 1 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
poprzez uregulowanie postanowień rozdziału I.1.6 (strona 6) stanowiącego Szczegółowy
Opis Przedmiotu Zamówienia i § 15 ust.4 i 5 projektu umowy w taki sposób, aby wykonawca
miał zapewnioną możliwość zmiany wynagrodzenia w sytuacji zmiany częstotliwości odbioru
odpadów,
W pozostałym zakresie oddala odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża Związek Gmin Dolnej Odry z siedzibą w
Chojnie i:
3.1. zalicz
a w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Lotof System
Sp. z o.o.
z siedzibą w Chojnicy tytułem wpisu od odwołania,
3.2. zasądza od Związku Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie na rzecz
wykonawcy Lotof System Sp. z o.o.
z siedzibą w Chojnicy kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiem
naście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 2244/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Związek Gmin Dolnej Odry z siedzibą w Chojnie wszczął postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
z nieruchomości zamieszkałych na terenie gmin położonych na terenie Związku Gmin Dolnej
Odry z siedzibą w Chojnie”, Znak sprawy: ZGDO.272.2.2019.
O
głoszenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia
25 października 2019 roku nr 2019/S 207-505114.
Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ Odwołujący: Lotof System Sp. z o.o. z siedzibą w Chojnicy
w dniu 4 listopada 2019 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
zarzucając Zamawiającemu obrazę następujących przepisów prawa:
I. Art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp, art. 58 § 1 i 2 ustawy z
dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145) w zw. z art. 7 ust. 1,
art. 15 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz mogący utrudniać uczciwą konkurencję, a
jednocześnie w sposób mający na celu obejście ustawy i sprzeczny z zasadami współżycia
społecznego, polegający na niedostatecznym opracowaniu opisu przedmiotu zamówienia,
przy czym zakres i rozmiar ryzyka wynikającego z przywołanych okoliczności na etapie
sporządzania oferty - w oparciu o informacje zawarte w SIWŹ - nie może być przewidziany,
co praktycz
nie uniemożliwia dokonanie prawidłowego oszacowania tego ryzyka oraz
rzetelnej kalkulacji ceny ofertowej), poprzez:
1.1. Wskazanie przez Zamawiającego, w rozdziale II Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia, (dalej także: SOPZ), iż przedmiot zamówienia obejmuje odbiór i
zagospodarowanie różnego rodzaju odpadów komunalnych bez przypisania poszczególnym
rodzajom odpadów odpowiednich kodów określonych w Rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów oraz użycie
niepre
cyzyjnego i niejednoznacznego sposobu opisania odpadów objętych zamówieniem. Z
zapisów SIWZ i SOPZ nie sposób wywieść, jakie odpady podlegają odbieraniu i
zagospodarowaniu co ma dalekosiężne konsekwencje w zakresie wykonania usługi
odbierania i zagospodaro
wania odpadów, uniemożliwia dokonanie kalkulacji ceny oferty oraz
uniemożliwia realizację szeregu obowiązków nałożonych na wykonawcę w tym m.in.
obowiązku kontroli poprawności segregacji dokonywanej przez właścicieli nieruchomości.
Ponadto nieprecyzyjny op
is przedmiotu zamówienia może wprowadzać wykonawców w błąd.
1.2. Brak określenia wielkości zamówienia objawiający się w braku wskazania ilości
odpadów poszczególnych frakcji objętych zamówieniem oraz posługiwanie się przy
opisywaniu wielkości przedmiotu zamówienia wartościami szacunkowymi. Zamawiający w
rozdziale VII SOPZ pn. „Dane ilościowe pozwalające ocenić wartość oferty”, w tabeli 2,
(strona 47 SOPZ) podał dane liczbowe dotyczące przewidzianych do zebrania z terenu
ZGDO ilość odpadów [Mg] w latach 2020 - 2021. Przy czym dane liczbowe dotyczące ilości
odpadów podane zostały w podziale na trzy grupy/kategorie odpadów i dotyczą wyłącznie:
• zmieszanych, niesegregowanych odpadów komunalnych
• segregowanych odpadów komunalne (papier, plastik, szkło, BIO, 20 01 32) - w
ujęciu łącznym;
• odpadów wielkogabarytowych.
Z zapisów rozdziału II SOPZ wynika, że przedmiotem zamówienia objęte będą
odpady z podziałem na poszczególne frakcje (zbierane odrębnie) oraz inne, niewymienione
w tabeli 2 odpady. Ponadto zamawi
ający wskazuje, że podane dane liczbowe mające
pozwalać ocenić wartość oferty stanowią jedynie wielkość szacowaną i mogą nie
odpowiadać rzeczywistości (formularz oferty, załącznik numer 2 do SIWZ). Oznacza to, że
wykonawca w oparciu o dostępną dokumentację, na etapie składania oferty, nie jest w stanie
wywnioskować jakie ilości poszczególnych rodzajów odpadów zostały objęte przedmiotowym
postępowaniem.
1.3. Wskazanie w rozdziale IIA ust. 1, rozdziale III części A ust. 2, rozdziale II B ust.
1, rozdziale II
I części B ust, 2, rozdziale III części C Szczegółowego Opisu Przedmiotu
Zamówienia SOPZ (załącznik nr 1 do SIWZ) niedostatecznie precyzyjnych informacji
dotyczących nieruchomości objętych zamówieniem. W dokumentacji zamawiającego brak
jest przede wszystkim:
1. szczegółowego wykazu nieruchomości objętych usługą wraz z podaniem ich
adresów,
2. szczegółowego określenia lokalizacji i liczby punktów gromadzenia odpadów (dalej
także: PGO) przypisanych do danej nieruchomości/adresu,
3. informacji nt. deklaracji
właściciela nieruchomości w zakresie sposobu
gromadzenia odpadów (tj. zbierania odpadów w sposób selektywny lub nieselektywny),
4. informacji na temat liczby, wielkości, rodzaju i przeznaczeniu pojemników
służących do zbierania odpadów komunalnych znajdujących się w poszczególnych PGO.
Zbyt ogólne informacje zawarte w SOPZ, ograniczające się do wskazania liczby
nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej w poszczególnych
miejscowościach na terenie gmin oraz brak wymienionych w punktach od 1 do 4 powyżej
danych o nieruchomościach i PGO powoduje, że wykonawca nie jest w stanie zaplanować i
wycenić usługi ani ująć w kalkulacji składników potencjału i potrzebnych zasobów, które
należy zaangażować do realizacji zamówienia.
1.4. Wskazanie w rozdz
iale VII ust. 5 SOPZ sugestii w przedmiocie zapoznania się ze
„specyfiką terenu i zabudowy” na terenie gmin Banie, Bielice, Boleszkowice, Cedynia, Dolice,
Lipiany, Marianowo, Moryń, Stare Czarnowo, Warnice, położonych na terenie ZGDO oraz z
analizą Stanu Gospodarki Odpadami ZGDO dostępnych na bip.zgdo.eu. W pierwszej
kolejności należy wskazać, że zamawiający nie określił co rozumie pod pojęciem owego
zapoznania ani jakie czynności winien wykonać wykonawca. Po drugie wykonawca chcąc
zapoznać się ze „specyfikacją terenu i zabudowy” przed złożeniem oferty powinien otrzymać
od Zamawiającego co najmniej wykaz nieruchomości (adresów) wraz z informacjami, które
wskazane zostały w pkt. 1.3. W/w zapis SOPZ jest dla wykonawcy sugestią iluzoryczną,
ponieważ bez posiadania danych o lokalizacji nieruchomości, które będą objęte usługą nie
ma możliwości zapoznania się z „specyfiką terenu i zabudowy”.
1.5. Wskazanie w rozdziale VII SOPZ szacowanych danych ilościowych worków
dostarczanych przez wykonawcę (a nie maksymalnych ilości), niewskazanie w załączniku nr
2 do SIWZ (dla poszczególnych sektorów, kolumna 5 tabel) dokładnych ilości,
poszczególnych rodzajów odpadów podlegających odebraniu, a jedynie szacunkowej ilości
powoduje, że opis przedmiotu zamówienia nie jest jednoznaczny, dokładny i wyczerpujący
oraz nie uwzględnia wszystkich informacji i okoliczności koniecznych do sporządzenia
prawidłowo wycenionej oferty, jak też ofert porównywalnych; rozdział II cz. B ust. 4 - 7 nie
precyzuje liczby worków, do których przekazania będzie zobowiązany wykonawca w trakcie
wykonywania przedmiotu umowy, uzależniając ich liczbę od zapotrzebowania właścicieli, co
powoduje niemożność wyliczenia ceny za wykonywanie usługi odbioru i zagospodarowania
odpadów, w której skład wchodzi również dostarczenie worków na odpady.
1.6. Wskazanie w rozdziale III cz. A ust. 6 niewystarczającego terminu na
sporządzenie pierwszego harmonogramu odbioru odpadów, bowiem Zamawiający przyjął, iż
pierwszy harmonogram ma zostać sporządzony po zawarciu umowy, który zostanie
sporządzony w terminie 7 dni roboczych od dnia podpisania umowy na odbiór
zagospodarowanie odpadów i po otrzymaniu szczegółowej listy punktów odbioru odpadów,
przy czym szczegółową listę punktów odbioru Zamawiający ma prawo dostarczyć również w
c
iągu 7 dni roboczych od podpisania umowy, co powoduje u wykonawcy niepewność
sporządzenia pierwszego harmonogramu w terminie z uwagi na brak czasu na
przygotowanie skomplikowanego i złożonego harmonogramu i podwyższone ryzyko
nałożenia kary umownej (§ 12 ust. 1 pkt 12) projektu umowy).
1.7. Nadto SIWZ i SOPZ są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, bowiem
wyżej opisany stan powoduje, że za błędy i nieścisłości dokumentu sporządzonego przez
Zamawiającego, który jako „gospodarz postępowania" posiada najpełniejszą wiedzę na
temat stanu faktycznego i wszystkich okoliczności odnoszących się do przedmiotu
udzielanego zamówienia, miałby odpowiadać wykonawca, który jest dopiero zainteresowany
rozpoczęciem świadczenia usługi na rzecz zamawiającego i siłą rzeczy równie gruntownej
wiedzy na temat warunków realizacji zamówienia, nie posiada, co więcej takie
skonstruowanie SIWZ i SOPZ ma wpływ na ograniczenie konkurencji, a także
porównywalność ofert.
II. art. 3b oraz 3c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 roku
w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016r. poz. 2167), w zw. z art.
29 ust. 1 ustawy Pzp
, poprzez przerzucenie obowiązku określonego w przytoczonym
przepisie u.c.p.g. na odbiorców odpadów komunalnych (wykonawców) wyłonionych w
przetargu, w sytuacji gdy obowiązek osiągnięcia wymaganych poziomów obciąża gminy
właśnie wtedy, gdy podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości działa na
podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (art. 6f ust. 1a u.c.p.g.). Jeżeli natomiast
podmiot nie należy do tej kategorii, to z mocy art. 9g u.c.p.g. ten podmiot jest zobowiązany
do osiągnięcia odpowiednich poziomów określonych rozporządzeniem ministra. W rozdziale
V Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia (rozdział V A pkt 3., 2), B pkt 3, 2), 3), C
pkt 3., 2), 3) SOPZ) oraz z zapisach wzoru umowy (paragraf 7) wykonawca zostaje
zobowiązany zapewnić osiągnięcie w danym roku kalendarzowym poziomów odzysku,
recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów: papier,
metale, tworzywa sztuczne i szkło, zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w art. 3b
u.c.p.g. oraz zapewnić osiągnięcie w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy
odebranych odpadów komunalnych poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z rozporządzeniem o
którym mowa w art. 3 c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2018
poz. 1454 ze zm.) Co więcej, Zamawiający przewidział kary umowne za nieosiągnięcie
poziomów, których wartość odpowiada karze jaka w takim przypadku zostałaby nałożona na
Zamawiającego (§ 12 ust. 1, 2 projektu umowy). Opisane działania Zamawiającego jawią się
jako przerzucanie odpowiedzialności wynikającej z ustawy u.c.p.g. na wykonawców, którzy
nie posiadają kompetencji i uprawnień do tworzenia systemu utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy ani odpowiednich instrumentów do wpływania na efektywność
tego systemu oraz na ilość i jakość odpadów wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości,
w tym ilość i jakość prowadzonej przez mieszkańców tzw. „segregacji u źródła”.
III. Art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy Pl poprzez wskazanie w rozdziale I punkt 1, 6) SOPZ,
że częstotliwość i sposób odbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych muszą
być zgodne z Regulaminami, stanowiącymi akty prawa miejscowego, publikowane w
Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, obowiązujące od 1 stycznia
0 r. na terenie poszczególnych gmin położonych na terenie ZGDO, zwanych dalej
Regulaminami oraz uchwałą Zgromadzenia Związku Gmin Dolnej Odry w sprawie określenia
szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów
komunalnych o
d właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za
uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zwaną dalej uchwałą w
sprawie szczegółowego sposobu. Należy wskazać, że uchwała Zgromadzenia Związku Gmin
Dolnej Odry może ulec zmianie w trakcie obowiązywania umowy zawartej na podstawie
prowadzonego postępowania. Istnieje ryzyko, że wraz ze zmianą ww, aktów prawa
miejscowego zmianie ulegną istotne postanowienia mające zasadniczy wpływ na zakres i
sposób realizacji usługi, a zatem zmianie ulegnie przedmiot zamówienia. Zarówno sposób
jaki i zakres świadczenia usługi, w tym częstotliwość odbierania odpadów mają kluczowe
znaczenia dla określenia wartości oferty, a wykonawca na etapie jej składania powinien mieć
pewność, że te elementy usługi nie ulegną zmianie w toku realizacji zamówienia.
IV. Art. 5 k.c. w zw. z art. 15 ust. 1 i art.29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez ułożenie
treści stosunku prawnego w sposób sprzeciwiający się zasadom współżycia społecznego, tj.
poprzez: Wskazanie pr
zez Zamawiającego w rozdziale I pkt 2, 3, 4 SOPZ okoliczności
umożliwiających zamawiającemu zlecania innemu podmiotowi, w trakcie realizacji
przedmiotu zamówienia części zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu
odpadów komunalnych objętych tym zamówieniem. W przywołanych powyżej zapisach
zamawiający zastrzegł możliwość zorganizowania, w toku realizacji umowy: a) zbiórek
surowców wtórnych, których odbiór i zagospodarowanie powierzy innym podmiotom, b)
powierzenia zadania polegającego na prowadzeniu PSZOIC oraz odbioru i
zagospodarowania odpadów pochodzących z PSZOK innemu podmiotowi, c) utworzenia
ogólnodostępnych
punktów
gromadzenia
odpadów
i
powierzenia
odbioru
i
zagospodarowania odpadów pochodzących z tych punktów innemu podmiotowi. Takie
działanie zamawiającego powoduje, że nie jest znany przedmiot umowy, a wykonawca nie
jest w stanie określić ani oszacować wielkości zamówienia, bowiem nie ma wiedzy ani
pewności co do tego jaki strumień odpadów odbierze, przetransportuje i zagospodaruje w
ramach
umowy i jakie w związku z tym wynagrodzenie będzie mu przysługiwało. Zlecenie
innemu podmiotowi części zadania objętego umową innemu powoduje powstanie
nieuzasadnionego ryzyka po stronie wykonawcy, polegającego na ograniczeniu przedmiotu
zamówienia. Wskazanie przez Zamawiającego w rozdziale I pkt 1, 4) str. 6 SOPZ, iż
zastrzega, że podana liczba punktów odbioru może ulec zmianie w trakcie świadczenia
usługi z uwagi na zwiększenie lub zmniejszenie liczby nieruchomości na terenie gmin, przy
czym wahania te n
ie powinny przekroczyć 10 %. Zmiana ilości punktów odbioru w tym
zakresie nie wymaga zmiany umowy. Należy wskazać, że zarówno zmniejszenie jak i
zwiększenie liczby PGO może mieć istotne znaczenie dla realizacji kontraktu. Zrozumiałym
jest, że zamawiający nie ma możliwości zagwarantowania niezmienności liczby PGO
objętych umową chociażby z uwagi na zmiany demograficzne w tym migrację mieszkańców.
Niemniej jednak ryzyko wynikające ze zmniejszenia lub zwiększenia liczby PGO objętych
umową nie może zostać przerzucone na wykonawcę. Zamawiający przewidując zmiany w
zakresie przedmiotu umowy winien przewidzieć możliwość zmiany wynagrodzenia
przysługującego wykonawcy.
V. Art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5, 3531 k.c. poprzez niewprowadzenie
w projekcie
umowy jednoznacznych i precyzyjnych postanowień umownych odnoszących się
do zmiany umowy w zakresie wynagrodzenia w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia
ilości (liczby) nieruchomości oraz zmiany stawki opłat za przyjęcie odpadów w instalacji
przetwarzającej odpady komunalne - postanowienie projektu umowy nie określają charakteru
oraz warunków wprowadzenia zmiany wynagrodzenia, w szczególności nie określają, w jaki
sposób wynagrodzenie zostanie we wskazanych przypadkach podwyższone, a właściwie
wyłączają możliwość podwyższenia wynagrodzenia.
VI. Art. 7 ust. 1, art. 14, art. 15 ustawy Pzp
w zw. z art. 483 § 1 Kodeksu cywilnego
poprzez rażące naruszenie równości stron stosunku cywilnoprawnego oraz znaczne
przekroczenie zasady swobody umów w wyniku określenia warunków umowy w sposób
sprzeczny z zasadą równości i uczciwej konkurencji, przyznania Zamawiającemu
uprawnienia żądania od Wykonawcy kar umownych w wysokościach (rażąco wygórowanych)
sprzecznych z zasadami współżycia społecznego oraz ze społeczno - gospodarczym
przeznaczeniem tychże kar oraz wymierzania kar w przypadku wystąpienia okoliczności, na
które wykonawca nie ma wpływu.
Powołując się na wyżej wskazane zarzuty wnosił o:
1. Uwzględnienie odwołania w całości.
2. Nakazanie Zamawiającemu:
2.1. Zmia
nę SIWZ i SOPZ poprzez doprecyzowanie tj. opisanie jakie przedmioty,
elementy, opakowania, substancje podlegają odbiorowi i zagospodarowaniu w ramach
każdej frakcji odpadów wymienionych w rozdziale II część A, B i C SOPZ objętych
zamówieniem, z uwzględnieniem przypisania poszczególnym rodzajom odpadów
odpowiednich kodów odpadów wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9
grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów, a także przewidzenie w projekcie runowy
klauzul adaptacyjnych regulujących kwestię zmiany sposobu definiowania selektywnej
zbiórki w regulaminie, w celu zachowania spójności pomiędzy aktami prawa miejscowego a
obowiązkami kontraktowymi.
2.2. Zmianę SIWZ i SOPZ i zamieszczenie w SOPZ lub innym dokumencie SIWZ
szczegółowych danych opisujących przedmiot zamówienia z uwzględnieniem informacji o
ilości poszczególnych rodzajów odpadów przewidzianych do odebrania i zagospodarowania
w okresie trwania umowy.
2.3. Zmianę SIWZ i SOPZ i zamieszczenie w SOPZ lub innym dokumencie SIWZ
szczegółowych danych, wskazanych w punkcie I.I.3., opisujących przedmiot zamówienia z
uwzględnieniem informacji niezbędnych do prawidłowej interpretacji i nie budzących
wątpliwości treści SIWZ oraz pozwalających na rzetelne opracowanie przez wykonawcę
oferty, w tym cen
y za wykonanie przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem uwag
poczynionych w zarzucie I. 1.3.
2.4. Usunięcie postanowienia wskazanego w rozdziale VII ust. 5 SOPZ, alternatywnie
opisanie szczegółowo przedmiotu zamówienia poprzez zamieszczenie w SOPZ lub innym
dokumencie SIWZ szczegółowych danych opisujących przedmiot zamówienia z
uwzględnieniem informacji niezbędnych do prawidłowej interpretacji i nie budzących
wątpliwości treści SIWZ oraz pozwalających na rzetelne opracowanie przez wykonawcę
oferty w tym cen
y za wykonanie przedmiotu zamówienia oraz umożliwiających zapoznanie
się wykonawcy z przedmiotem zamówienia, w tym specyfiką terenu i zabudowy.
2.5. Zmianę SIWZ i SOPZ i zamieszczenie w SOPZ lub w innym dokumencie SIWZ
danych ilościowych określających maksymalną liczbę worków jaka zostanie dostarczona
przez wykonawcę w ramach zaproponowanej ceny ofertowej.
2.6. Zmianę SIWZ i SOPZ i zamieszczenie w SOPZ lub w innym dokumencie SIWZ
(rozdział III cz. A ust, 6) precyzyjnego i realnego terminu na sporządzenie pierwszego
harmonogramu tj. w terminie 14 dni roboczych od otrzymania od Zamawiającego
szczegółowej i aktualnej na dzień przekazania bazy danych zawierającej co najmniej
informacje o: a) Lokalizacji (ad
resie) nieruchomości objętych usługą, b) Liczbie i lokalizacji
PGO na danej nieruchomości, c) Sposobie gromadzenia odpadów oraz frakcjach odpadów,
które mają być odbierane z danego PGO, d) Liczbie, rodzaju i przeznaczeniu pojemników
ustawionych w poszczególnych PGO.
2.7. Usunięcie z SIWZ i SOPZ postanowień dotyczących nałożenia na wykonawców
obowiązków osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego
użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazanych do składowania, o których mowa w przepisach art.
3b i 3c u.c.p.g -
to jest zapisów zamieszczonych w rozdziale V pkt 1 i 2 SOPZ oraz w § 7
projektu umowy (załącznik nr 9 do SIWZ).
2.8. Usunięcie z SIWZ i SOPZ postanowień dotyczących zapewnienia osiągnięcia w
danym roku kal
endarzowym poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i
odzysku następujących frakcji odpadów: papier, metale, tworzywa sztuczne i szkło oraz
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do
składowania, o których mowa w przepisach art. 3b i 3c u.c.p.g to jest zapisów
zamieszczonych w rozdziale V A pkt 3,2); B pkt 3, 2), 3); C pkt 3, 2), 3), a także usunięcie §
7 projektu umowy (załącznik nr 9 do SIWZ).
2.9. Zmianę SIWZ i SOPZ poprzez doprecyzowanie zapisów SOPZ w rozdziale I pkt
1, 6) str. 6, w taki sposób, aby wykonawca miał gwarancje niezmienności warunków
realizacji umowy w tym częstotliwości odbierania odpadów, sposobu i zakresu świadczenia
usługi, bądź alternatywnie wprowadzenia zapisów gwarantujących, że jeśli zmianie ulegną
parametry świadczenia usługi zmianie ulegnie także wynagrodzenie przysługujące
wykonawcy.
2.10. Usunięcie z SIWZ i SOPZ postanowień umożliwiających zamawiającemu
zlecania innemu podmiotowi
, w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia części zadania
polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych objętych tym
zamówieniem - rozdział I pkt 2, 3, 4 SOPZ.
2.11. Nakazanie wprowadzenia do treści projektu umowy w § 14 (załącznik nr 9 do
SIWZ) postanowienia w zakresie zmiany postanowień zawartej umowy w przypadku zmiany
obowiązujących przepisów, zmian wynikających ze zmiany regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie gmin oraz innych aktów prawa miejscowego warunkujących realizację
przedmiotu umowy”.
2.12. Nakazanie wprowadzenia do treści projektu umowy konieczności zmiany
umowy w zakresie wynagrodzenia w przypadku wzrostu lub zmniejszenia ilości odpadów
objętych zamówieniem, a także wzrostu lub zmniejszenia liczby obsługiwanych PGO.
2.13. Nakazanie wprowadzenia do treści projektu umowy możliwości zmiany umowy
w zakresie wynagrodzenia z uwagi na zmianę stawki opłat za przyjęcie odpadów w instalacji
przetwarzającej odpady komunalne oraz zmian stawek za unieszkodliwianie odpadów
komunalnych zmieszanych w instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, poprzez
wprowadzenie do projektu umowy (§ 14) następującego postanowienia: „Zamawiający
zmieni wynagrodzenie, o którym mowa w § 8, w sytuacji wzrostu cen za odbieranie odpadów
komun
alnych, związanych ze zmianą stawki opłaty środowiskowej ustalanej przez Ministra
Środowiska. Zamawiający zmieni wynagrodzenie określone w § 8 z tytułu zmiany w …..r.,
ceny za unieszkodliwianie odpadów komunalnych zmieszanych w instalacji przetwarzania
odp
adów komunalnych”, przy równoległym usunięciu § 14 ust. 4 projektu umowy.
2.14. Nakazanie usunięcia z treści projektu umowy § 12 ust. 1 pkt 1) i 2) (załącznik nr
9 do SIWZ).
2.15. Nakazanie zmniejszenia rażąco wygórowanych kar umownych ujętych w
projekci
e umowy w § 12 ust. 1 pkt 3) - 27) (załącznik nr 9 do SIWZ).
2.16. Nakazanie doprecyzowania treści projektu umowy w § 12 ust. 1 pkt 12), 13),
14), 17) ( załącznik nr 9 do SIWZ) w sposób umożliwiający obiektywne ustalenia winy
wykonawcy i odstąpienie od karania za okoliczności występujące niezależnie od woli
wykonawcy.
Ponadto wnosił o:
Zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według norm
przepisanych, w tym kosztów zastępstwa według spisu, który przedłożony zostanie na
rozprawie.
W dniu 7 listopada 2019r.
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami z
siedzibą w Warszawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie
materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym ogłoszenia, Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 18
listopada 2019 r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień Izba
postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Izba
ustaliła, że Zamawiający w piśmie z dnia 17 listopada 2019r. dokonał częściowej
modyfikacji SIWZ, a w
swojej odpowiedzi na odwołanie z dnia 18 listopada 2019 r.
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia odwołanie w następującym zakresie:
Zarzut I.1.1 w zakresi
e dotyczącym dodania do szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia załącznika nr 5 – zawierającego zestawienie ilości odebranych
odpadów na terenie gmin ZGDO z podziałem według kodów właściwych dla zebranych
odpadów.
Zarzut I.1.2 w zakresie dotyczącym dodania do Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia załącznika nr 5 – zawierającego zestawienie ilości odebranych
odpadów na terenie gmin ZGDO z podziałem wg kodów właściwych dla zebranych odpadów.
Zarzut I.1.3 w zakresie dotyczącym dodania do Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia załącznika nr 4 – zawierającego dane adresowe punktów odbioru
na terenie gmin ZGDO.
Zarzut I.1.4 w zakresie dotyczącym dodania do Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia załącznika nr 4 – zawierającego dane adresowe punktów odbioru
na terenie gmin ZGDO.
Zarzut I.1.5
– uwzględniono w całości.
Zarzut I.1.6
– w zakresie wydłużenia terminu na sporządzenie pierwszego
harmonogramu do 10 dni roboczych oraz dodania do Szczegółowego Opisu Przedmiotu
Zamówienia.
Zarzut II
– w zakresie obniżenia wysokości kary umownej.
Zarzut III
– uwzględniono w całości.
Zarzut VI
– w zakresie dotyczącym obniżenia wysokości kar umownych oraz
modyfikacji § 12 ust.1 pkt 12, 14.
W pozostałym zakresie Zamawiający wnosił o oddalenie odwołania.
Izba stwierdziła również, że na rozprawie pełnomocnik Odwołującego oświadczył, że
cofa zarzuty cofa zarzuty I.1.3. ppkt 1 i 2, 1.4.; 1.5.; 1.6; 1.7; oraz zarzut VI.
Mając na uwadze okoliczność wycofania przez Odwołującego wyżej wskazanych
zarzutów, Izba doszła do przekonania, wobec braku przedmiotu sporu w tym względzie, że
należało uznać zarzuty te za bezprzedmiotowe do rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.
Przechodząc do rozpoznania meritum sprawy, po przeprowadzeniu posiedzenia i
rozprawy w ramach postępowania odwoławczego, Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisu art. 29 ust.1 ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający powinien uregulować treść
SIWZ
w sposób objęty zarzutami i wnioskami odwołania.
Jedna z podstawowych dyrektyw odnoszących się procedury przygotowania
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego została określona w przepisie art.29
ust.1 ustawy Pzp, który stanowi, że przedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty.
Analizując treść SIWZ w zakresie objętym niektórymi zarzutami odwołania, Izba
stanęła na stanowisku, że Zamawiający uchybił w części powyższym regułom przetargu
publicznego.
Zebrany w sprawie materiał dowodowy wskazuje, że Zamawiający w treści SIWZ
pominął te istotne elementy opisu przedmiotu zamówienia, które ujął dopiero w modyfikacji z
dnia 17 listopada 2019 r., a także przyznał na rozprawie, co znalazło odzwierciedlenie w
części nakazanej sentencji wyroku dotyczącej zarzutów I.1.1. i I.1.2.
Izba nie uznała za wystarczające wyjaśnienia Zamawiającego, że pominął kody ww.
odpadów z tego względu, że w swoich dotychczasowo realizowanych zamówieniach nie
raportował takich odpadów, bowiem nie były one dotychczas zbierane, a także że określone
kody, które dotyczyły przeterminowanych leków i odpadów wielkogabarytowych, chemikaliów
i opakowań po nich, w tym farb, rozpuszczalników, olejów odpadowych, zużytych baterii i
akumulatorów, zużytego sprzętu elektronicznego mogą w miejscu odbioru w instalacji zostać
skla
syfikowane i przypisane pod zupełnie innym kodem.
Powyższe, argumenty nie mogą usprawiedliwiać zaniechania wykonania obowiązku
Zamawiającego wynikającego z ustawy Pzp poprzez pominięcie określonych kodów
odpadów wraz z podaniem ich danych liczbowych.
W związku z tym Izba w pkt 1.1 sentencji wyroku nakazała Zamawiającemu
wskazanie w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia odpadów wraz
przypisaniem im szczegółowych kodów zgodnych z klasyfikacją odpadów w zakresie:
a) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym bioodpadów i odpadów
zielonych,
b) odpadów komunalnych gromadzonych w sposób selektywny, obejmujący
przeterminowane leki i opakowania po lekach, chemikalia i opakowania po chemikaliach, w
tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, a także zużyte baterie i akumulatory.
Orzeczen
ie o tym obowiązku w pozostałym zakresie, wobec treści modyfikacji SIWZ
z dnia 17 listopada 2019 r. w odniesieniu do pozostałych kodów wraz podanymi
przyporządkowanymi do nich ilościami odpadów, a także z powodu braku zastrzeżeń
Odwołującego w tym zakresie, Izba uznała za bezprzedmiotowe.
Odnośnie zarzutu I.1.3. pkt 3 Izba nie znalazła podstaw do jego uwzględniania, a to z
uwagi na treść przepisu art.6 m ust.1b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
który stanowi, że Rada gminy określając wzór deklaracji może wymagać podania
następujących danych:
imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca
zamieszkania lub siedziby;
adres nieruchomości;
dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi;
numer telefonu właściciela nieruchomości;
adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości;
inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego;
informacje dotyczące posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania
w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
Zdaniem Izby powyższy przepis ustawy w sposób enumeratywny wymienia obowiązki
właściciela nieruchomości wobec gminy, a wobec tego żądanie od niego dodatkowych
informacji może być potraktowane, jako nieuprawnione wkraczanie gmin w sferę prawa
podmiotowego jednostki.
Izba uznała za w pełni uzasadnione żądanie Odwołującego, mieszczące się w
zarzucie I.1.2 ppkt 4, podania w treści SIWZ informacji na temat liczby, wielkości, rodzaju i
przeznaczeniu pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych znajdujących się
na poszczególnych nieruchomościach.
Według zapatrywania Izby Zamawiający jest zobowiązany do wyczerpującego opisu
przedmiot zamówienia, z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Do takich okoliczności – w ocenie Izby - należą informacje odnoszące się liczby,
wielkości, rodzaju i przeznaczeniu pojemników służących do zbierania odpadów
komunalnych, które umożliwiają wykonawcy prawidłowe zorganizowanie usługi, zarówno w
aspekcie potencjału technicznego, jak i osobowego, a także dokonanie rzetelnej i
rzeczywistej wyceny świadczenia.
W zakresie zarzutu
II Izba doszła do przekonania, że nie został on dostatecznie
wykazany przez Odwołującego.
Izba u
staliła, że Zamawiający w rozdziale V 3.1 i 3.2 Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia Zamawiający postanowił, że Wykonawca zobowiązany jest:
1) dysponować narzędziami do stałego prowadzenia ewidencji usług odbioru z
nieruchomości zamieszkałych odpadów komunalnych zmieszanych,
2) zapewnić osiągnięcie w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy
odebranych odpadów komunalnych poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z rozporządzeniem o
którym mowa w art. 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2018
poz. 1454 ze zm.).
Nadto, Izba stwierdziła, że § 7 wzoru umowy Zamawiający uregulował kwestie
wymaganych poziomów recyklingu w następujący sposób:
1. Wykonawca zo
bowiązany jest do osiągnięcia na terenie gmin wchodzących w
skład ZGDO, poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów
komunalnych składających się z papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, określonego w
przepisach ustawy z dni
a 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U z 2018r. poz. 1454 ze zm.) z zastrzeżeniem, że poziom będzie obliczony na
podstawie wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia
2016r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku
innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016r. poz. 2167).
2. Wykonawca zobowiązany jest do osiągnięcia na terenie gmin wchodzących w
skład ZGDO, w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych,
poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania, określonego w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996
r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 ze zm.),z
zastrzeżeniem, że poziom będzie obliczany na podstawie wzoru określonego w
Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017r. w sprawie poziomów
ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz. U. z
2017 r. poz. 2412)
3. Weryfikacja wykonania przez Wykonawcę obowiązku opisanego w ust. 1 - 2
dokonana zostanie przez Zamawiającego na podstawie sprawozdań rocznych, o których
mowa w art. 9n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach (Dz. U. z 2018 r., poz.1454).
W swojej argumentacji do zarzutu II
Odwołujący wywodził, że domaga się zdjęcia
jakiejkolwiek odpowiedzialności z tytułu nałożonego na niego obowiązku osiągnięcia
określonego poziomu recyklingu, podczas gdy sam przyznał, że ma pewien wpływ na
uzyskanie tego poziomu.
Przy czym Izba dostrzegła, że niektóre stwierdzenia w tej mierze znajdują się w
samym odwołaniu, gdzie Odwołujący wyjaśnił, że „…nie może ponosić wyłącznej
odpowiedzialności za osiągnięcie poziomów recyklingu oraz ograniczenia masy odpadów
poddawanych składowaniu.” i przyznał, że „…sposób zagospodarowania odpadów w pewnej
mierze zależy od wykonawcy.”.
Izba zauważyła również, że okoliczność istnienia wpływu wykonawców na osiągnięcie
na
terenie gmin wchodzących w skład ZGDO, określonego poziomu recyklingu wynika
również z dokumentów prywatnych - opinii ekspertów złożonych przez Przystępującego,
które potwierdzają taki udział wykonawców pewnym stopniu.
W opinii z dnia 18 listopada 2019 r.
dr inż. E. d. B. wyrażono pogląd, że „Wpływ
wykonawcy usług związanych z ich realizacją jest bardzo ograniczony,…”.
Natomiast, w opinii z dnia 18 listopada 2019 r. Przewodniczący Komitetu Ochrony
Środowiska Krajowej Izby Gospodarczej przyznał, że „…podmioty odbierające odpady z
terenu gmin…nie powinny ponosić wyłącznej odpowiedzialności za realizację poziomów
ustawowych gmin.”.
Wskazane stanowiska ekspertów z rynku odpadów doprowadziły Izbę do wniosku, że
Odwołujący ma jednak wpływ na możliwość uzyskania określonego poziomu recyklingu.
Odwołujący w treści samego zarzutu II argumentował, że pełna odpowiedzialność w
zakresie
obowiązku osiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu spoczywa na
Zamawiającym, podczas gdy powyższe zebrane dowody świadczą o tym, że wykonawca ma
również wpływ na osiągnięcie danego poziomu recyklingu.
W związku z rozpoznawanym zarzutem Izba ustaliła, że Zamawiający w modyfikacji z
dnia 17 listopada 2019 r. obniżył kary umowne z tytułu omawianej odpowiedzialności za brak
osiągnięcia określonego poziomu recyklingu, podczas gdy Odwołujący nie zaproponował w
tej materii jakichkolwiek
konkretnych postanowień regulujących kwestie związane z
podziałem odpowiedzialności z tego tytułu pomiędzy nim a Zamawiającym.
Jednocześnie, Izba nie dostrzegła naruszenia przez Zamawiającego przepisu art.29
ust.1
ustawy Pzp poprzez określenie odpowiedzialności wykonawcy za osiągnięcie
określonych poziomów recyklingu poprzez odpowiednie zastosowanie wzoru z
rozporządzenia Ministra Środowiska.
Wymaga zauważenia, że kognicja Izby ogranicza się jedynie do stwierdzenia
naruszeń ustawy Pzp, a nie do oceny zachowania gmin na gruncie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach.
Za uzasadniony Izba uznała zarzut III jako, że sam Zamawiający go uwzględnił w
ca
łości, a zatem – zdaniem Izby przyznał fakty na podstawie, których Odwołujący
sformułował ten zarzut.
W związku z tym, nakazanie Zamawiającemu zmianę treści załącznika nr 1 do
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia poprzez uregulowanie postanowień rozdziału
I.1.6 (strona 6) stanowiącego Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia i § 15 ust.4 i 5
projektu umowy w taki sposób, aby wykonawca miał zapewnioną możliwość zmiany
wynagrodzenia w sytuacji zmiany częstotliwości odbioru odpadów, należało uznać za w pełni
właściwe i celowe, jako, że odpowiadało zasadzie swobody umów.
W zakresie IV zarzutu Izba ustaliła, że w rozdziale I Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia Zamawiający uczynił następujące zastrzeżenia:
2. Zamawiający zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia w trakcie realizacji
przedmiotu zamówienia, w ramach organizowanych kampanii edukacyjnych, zbiórek
surowców wtórnych, których odbiór i zagospodarowanie może zostać zlecone innym
podmiotom niż Wykonawca. W związku z powyższym Wykonawcy nie będą z tego tytułu
służyły żadne roszczenia.
3. Zamawiający zastrzega sobie prawo do prowadzenia lub powierzenia prowadzenia
Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, zwanych dalej PSZOK, innemu
podmiotowi niż Wykonawca, lub powierzenia odbioru i zagospodarowania odpadów
komunalnych zgromadzonych w ramach PSZOK innemu podmiotowi niż Wykonawca. W
związku z powyższym Wykonawcy nie będą z tego tytułu służyły żadne roszczenia.
4. Zamawiający zastrzega sobie prawo do uruchomienia ogólnodostępnych punktów
zbier
ania odpadów komunalnych wskazanych w uchwale w sprawie szczegółowego
sposobu, w szczególności w celu gromadzenia zużytych opon oraz odpadów
wielkogabarytowych, oraz powierzenia odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych
zgromadzonych w ramach ogólnodostępnych punktów innemu podmiotowi niż Wykonawca.
W związku z powyższym Wykonawcy nie będą z tego tytułu służyły żadne roszczenie.
Nadto, Izba stwierdziła, że Zamawiający w rozdziale I 1.4) Szczegółowego Opisu
Przedmiotu Zamówienia zawarł informację, że liczba punktów odbioru została określona na
podstawie posiadanych danych przez ZGDO według stanu na dzień 30 czerwca 2019 r.
Zamawiający zastrzega, że podana liczba punktów odbioru może ulec zmianie w trakcie
świadczenia usługi z uwagi na zwiększenie lub zmniejszenie liczby nieruchomości na terenie
gmin wskazanych powyżej, przy czym wahania te nie powinny przekroczyć 10 %. Zmiana
ilości punktów odbioru w tym zakresie nie wymaga zmiany umowy.
W związku z zaskarżeniem powyższych postanowień SIWZ, Izba stanęła na
stanowisku, że Odwołujący nie ma racji, bowiem postanowienia te stanowią wyraźne
wyłączenia przedmiotowe, które nie rodzą po jego stronie jakichkolwiek zobowiązań
umownych.
Jeżeli zatem, SIWZ nie przewiduje określonego zakresu przedmiotu zamówienia do
realizacji i jest to świadoma decyzja Zamawiającego, to nie można zarzucić mu naruszenia
przepisu art.29 ust.1 ustawy Pzp, skoro zakres wyłączenia przedmiotowego został już
określony.
W odniesieniu do zarzutu V I
zba uznała, że nie może być mowy o naruszeniu zasady
swobody umów przy uwzględnieniu interesów dwóch stron umowy.
Stosownie do przepisu art.353
kodeksu cywilnego
strony zawierające umowę mogą
ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się
właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Z powołanego wyżej przepisu prawa wynika jednoznacznie, że do zawarcia umowy
konieczne jest zgodne oświadczenie woli dwóch stron, a nie jest wystarczająca jedynie wola
jednej z nich.
Nie
zależnie od powyższego Odwołujący w nawiązaniu do zarzutu IV i V nie
skonkretyzował zakresu swojego żądania, co właściwie nie dało Zamawiającemu możliwości
do odniesienia się do tego zarzutu i ewentualnego rozważenia w tym zakresie
uzasadnionego interesu wykonawcy.
Ostatecznie,
złożone przez Odwołującego na rozprawie, w trakcie prezentacji
stanowiska końcowego, kopie dokumentów jako dowody bez ich opisania i określenia stanu
rzeczy, a także bez skonstruowania przez Odwołującego w oparciu o ten opis stosownej
argumentacji dowodowej, w warunkach przedstawienia tylko ogólnych tez dowodowych, Izba
potraktowała za nienadające się do rozstrzygnięcia tej sprawy i postanowiła te wnioski
dowodowe
oddalić, opierając się o zebrany już wcześniej i omówiony powyżej materiał
dowodowy.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O koszt
ach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:…………………………