WYROK
z dnia 22 listopada 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 20 listopada 2019 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
7 listopada 2019 r. do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez
wykonawcę: Zakład Techniki Ochrony Środowiska Foleko sp. z o.o. z siedzibą
w
Świdnicy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Modernizacja sortowni odpadów
z
selektywnej zbiórki przy ul. Komunalnej w Lubawce (nr postępowania 21/JRP/PZ/2019)
prowadzonym przez zamawiającego: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
„Sanikom” sp. z o.o. z siedzibą w Lubawce
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Instytut
Energii sp. z o.o.
z siedzibą w Barczewie, Fostech sp. z o.o. z siedzibą w Barczewie,
FALUBAZ POLSKA S.A. S.K.A.
z siedzibą w Zielonej Górze – zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu odrzucenie oferty złożonej
wspólnie przez Instytut Energii sp. z o.o. z siedzibą w Barczewie, Fostech sp.
z
o.o. z siedzibą w Barczewie, FALUBAZ POLSKA S.A. S.K.A. z siedzibą w Zielonej
Górze z uwagi na wniesienie wadium w sposób nieprawidłowy.
2. Koszta
mi postępowania obciąża Przystępującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę 23600 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
uzasadnionych kosztów strony obejmujących wynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „Sanikom” sp. z o.o.
z
siedzibą w Lubawce prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) {dalej również: „ustawa pzp”,
„pzp”} w trybie negocjacji z ogłoszeniem nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na roboty budowlane pn. Modernizacja sortowni odpadów
z
selektywnej zbiórki przy ul. Komunalnej w Lubawce (nr postępowania 21/JRP/PZ/2019).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 12 sierpnia 2019 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2019/S_154 pod poz. 378911.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
października 2019 r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną wykonawcom
uczestniczącym w prowadzonym postępowaniu zawiadomienie o wyborze jako
najkorzystnie
jszej oferty złożonej wspólnie przez Instytut Energii sp. z o.o. z siedzibą
w Barczewie
{dalej również w skrócie: „Instytut Energii”}, Fostech sp. z o.o. z siedzibą
w Barczewie
{dalej również w skrócie: „Fostech”}, FALUBAZ POLSKA S.A. S.K.A. z siedzibą
w Z
ielonej Górze {dalej również w skrócie „Falubaz”} {łącznie dalej określanych również jako
„Konsorcjum”}.
7 listopada 2019 r.
Zakład Techniki Ochrony Środowiska Foleko sp. z o.o. z siedzibą
w
Świdnicy {dalej również: „Odwołujący”, „Foleko” lub „ZTOŚ”} wniósł w stosownej formie
elektronicznej
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg
przeka
zania jego kopii Zamawiającemu) od zaniechania wykluczenia Konsorcjum, względnie
od zaniechania wezwania Konsorcjum
do uzupełnienia dokumentów złożonych
na
potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 89 ust. 1 pkt 7b w zw. z art. 23 ust. 3
– przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
wspólnie przez Instytut Energii, Fostech oraz Falubaz z uwagi na wniesienie wadium
w
sposób nieprawidłowy, gdyż treść gwarancji ubezpieczeniowej (gwarancja
ubezpieczeniowa zapłaty wadium Nr 998-A866278 z 13.09.2019 r.) nie obejmuje
wszystkich wyżej wymienionych wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia to jest nie obejmuje Fostechu, co skutkuje niespełnieniem podstawowego
celu wnoszenia wadium, którym jest należyte zabezpieczenie roszczeń zamawiającego.
2. Art. 26 ust. 3
– przez zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia (ewentualnie
do
uzupełniania lub wyjaśnień) wykazu robót budowlanych wraz z wymaganymi
dowodami,
w sytuacji gdy złożony przez nie wykaz nie potwierdza spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej z pkt 12 ppkt 3
lit. A rozdziału VIII instrukcji dla wykonawców {dalej również: „IDW” lub „i.d.w.”}
stanowiącej część I specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również:
„specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
Unieważnienia badania i oceny ofert.
Powtórzenia badania i oceny ofert oraz odrzucenia oferty Konsorcjum.
4. Wyboru jako najkorzystniejszej
oferty Odwołującego.
Odwołujący następująco sprecyzował okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające
wniesienie odwołania.
{
ad pkt 1. listy zarzutów}
W odwołaniu zrelacjonowano następujące okoliczności odnośnie treści specyfikacji
i
gwarancji wadialnej złożonej przez Konsorcjum.
Zgodnie z brzmieniem pkt 6 ppkt 1 rozdziału XVI IDW (określającego wymagania
dotyczące wadium): W przypadku składania przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji
lub poręczeń, powinny być one bezwarunkowe, nieodwołalne i płatne w ciągu 14 dni
na p
ierwsze pisemne żądanie Zamawiającego, wykonalne na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, sporządzone zgodnie z obowiązującym prawem i winny zawierać nazwę dającego
zlecenie (W
ykonawcy), beneficjenta gwarancji/poręczenia (Zamawiającego), gwaranta/
poręczyciela (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji/poręczenia)
oraz wskazanie ich siedzib.
Zgodnie z treścią wskazanej powyżej gwarancji:
- w komparycji
określono, że Zobowiązanym (Oferentem) jest konsorcjum w składzie: Instytut
Energii jako lider konsorcjum oraz Falubaz Polska jako partner konsorcjum. Fostech nie
został wskazany w treści gwarancji. ubezpieczeniowej;
- w
§ 1 Gwarant udziela gwarancji ubezpieczeniowej na rzecz Beneficjenta tytułem
zabezpiecze
nia wadium przez Zobowiązanego;
- w
§ 2 ust. 2 uregulowano na bazie art. 46 ust. 4a i ust. 5 pzp przypadki zatrzymania
wadium, z tym że posłużono się sformułowaniami „oferta Zobowiązanego została wybrana”
i
„Zobowiązany”, zamiast zwrotów odpowiednio „wykonawca, którego oferta została wybrana”
i „wykonawca”, którymi posługują się te przepisy.
Odwołujący wywiódł, że brak wskazania w treści gwarancji wszystkich wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jest wprost sprzeczny z przywołanym
powyżej postanowieniem SIWZ (wymagającym podania nazwy wykonawcy), a także z art. 23
ust. 3 pzp, według którego przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio
do
wykonawców, i należy to potraktować jako brak wskazania nazwy wykonawcy, gdyż
Fostech nie jest
„Zobowiązanym (Oferentem)” w rozumieniu gwarancji ubezpieczeniowej
złożonej przez Konsorcjum. W tym układzie rzeczy Zamawiający nie uzyska od gwaranta
sumy gwarancyjnej, jeżeli przyczyny uruchomienia gwarancji będą leżeć po stronie tylko tego
wykonawcy należącego do Konsorcjum.
Podkre
ślił, że gwarancja ubezpieczeniowej określa swój zakres podmiotowy
precyzyjnie i jednoznacznie, a
katalog członków konsorcjum ma charakter enumeratywny
i
nie podlega rozszerzeniu o inne podmioty niewymienione w treści tego dokumentu. Celem
tej gwarancji ubezpieczeniowej jest
zabezpieczenie roszczeń Zamawiającego w związku
z
ofertą złożoną przez konsorcjum w innym składzie, czyli dotyczy jest innej czynności
prawnej podjętej przez inne podmioty. W konsekwencji jest ona bezskuteczna i nie
zab
ezpiecza roszczeń Zamawiającego.
Według Odwołującego, uwzględniając dyrektywy wykładni z art. 65 kc, w tym
okoliczności złożenia oświadczenia przez gwaranta, zasady współżycia społecznego oraz
ustalone zwyczaje, nie ma
przesłanek pozwalających zasadnie twierdzić, że przez „ofertę
Zobowiązanego” należy rozumieć inną ofertę niż złożoną wyłącznie przez wykonawców
wprost wymienionych w komparycji gwarancji
. Tak sformułowana treść gwarancji jest
klarowana i nie pozostawia wątpliwości, że zakresem ochrony ubezpieczeniowej objęte
zostały wyłącznie działania lub zaniechania Instytutu Energii i Falubazu wspólnie
ubiegających się o udzielenie przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący powołał się na stanowisko wyrażone przez Izbę w wyroku z 27 marca
2018 r. (sygn. akt KIO 464/18):
Określenie, czyją ofertę gwarancja ma zabezpieczać, jest jej
elementem niezbędnym, który nie może być wyinterpretowany z okoliczności ani
potwierdzany późniejszymi oświadczeniami gwaranta. Jest to bowiem element tworzący
treść zobowiązania gwaranta i warunkujący skuteczność ewentualnych roszczeń z tytułu
wadium.
Odwołujący stwierdził, że ewentualne argumenty odnoszące się do solidarnej
odpowiedzialności wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
pozostają bez znaczenia dla zobowiązania gwaranta, które ma charakter abstrakcyjny, czyli
niezależny od istnienia i ważności zobowiązania podstawowego leżącego u podstaw
zaciągnięcia zobowiązania z tytułu gwarancji, oraz nieakcesoryjny, czyli samodzielny,
którego istnienie i zakres nie zależy od istnienia i zakresu innego zobowiązania. Stąd nie ma
znaczenia, czy
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą
solidarną odpowiedzialność za działania lub zaniechania stanowiące podstawę zatrzymania
wadium przez zamawiającego (art. 45 ust. 4a i ust. 5 pzp). Gwarancje ubezpieczeniowe
i
bankowe są bowiem źródłem innego, odrębnego, powstałego na linii gwarant-zamawiający
zobowiązania, które kreuje jedynie treść dokumentu gwarancyjnego. Gwarancja bankowa
czy ubezpieczeniowa jest czyn
nością abstrakcyjną, czyli oderwaną od kauzy, tj. przyczyny
dokonania danej czynności. Z punktu widzenia gwarancji i gwaranta oraz beneficjenta
gwarancji istotna jest więc jej treść, a nie stosunki łączące gwaranta i wykonawcę,
wykonawcę i zamawiającego, czy też wewnętrzne stosunki wykonawców (konsorcjantów)
[wyrok Izby z dnia 21 października 2016 r. sygn. akt KIO 1833/16].
Odwołujący wywiódł, że jeżeli gwarant zdecydowałby się przyjąć swoją
odpowiedzialność również za działania i zaniechania ewentualnych i nieznanych sobie
konsorcjantów, musiałoby to znaleźć wyraz w treści gwarancji. Przejawem takiego zabiegu
m
ogłoby być wskazanie, że przez zobowiązanego (oferenta) należy rozumieć nie tylko
podmioty oznaczone w tym dokumencie, ale i wszystkich innych wykonawców, z którymi
podmioty te zdecydują lub zdecydowały się złożyć ofertę. Tymczasem na próżno szukać
w
treści powyższej gwarancji ubezpieczeniowej takich zastrzeże. Z jej treści ani wprost,
ani w
sposób dorozumiany nie wynika, aby odpowiedzialność gwaranta została rozszerzona
także poza wprost wskazane w niej „przyczyny leżące po stronie Zobowiązanego”.
Odwołujący podkreślił, że ewentualne objęcie gwarancją także działań i zaniechań
innych podmiotów niż wskazane w jej komparycji istotnie zwiększyłoby zakres
odpowiedzial
ności gwaranta. Z praktyki ubezpieczeniowej wynika, iż zakres ponoszonej
przez gwaranta odpowiedzialności jest każdorazowo weryfikowany i ustalany jeszcze przed
akceptacją treści gwarancji, w celu oszacowania ryzyka z tym związanego. Gwarant udziela
bowiem
gwarancji w celu osiągnięcia zysku, a zatem przede wszystkim na potrzeby realizacji
własnego celu gospodarczego. Gwarant sprawdza zatem szczegółowo takie parametry
wpływające na wysokość ryzyka, jak doświadczenie wykonawcy, historia w kontekście
należytego wykonywania obowiązków w ramach prowadzonej działalności czy kondycja
ekonomiczna wykonawcy, na
których podstawie decyduje o akceptacji gwarancji i kalkuluje
opłacalność dokonywanej czynności. W konsekwencji gwarant w dokumencie gwarancji
ubezpieczeniowe
j precyzyjnie określa, za jakie działania lub zaniechania i którego konkretnie
podmiotu bierze odpowiedzialność. A z uwagi na powszechnie stosowany przez
ubezpieczycieli formalizm, jakakolwiek interpretacja rozszerzająca jest niedopuszczalna.
Oczywiste jes
t, że przy tym, że w sytuacji, gdy gwarancja wystawiona jest na rzecz wyłącznie
dwóch członów konsorcjum ryzyko wystąpienia okoliczności z art. 46 ust. 4a i ust. 5 pzp jest
przecież mniejsze niż gdyby jej treść obejmowała więcej podmiotów.
Odwołujący powołał się na to, że przedstawione przez niego stanowisko znajduje
potwierdzenie w linii orzeczniczej Izby
i sądów powszechnych. Zacytował z wyroku Izby z 15
września 2014 r. sygn. akt KIO 1785/14: W przypadku, gdy ofertę składają wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, wadium może zostać wniesione przez
dowolnego z tych wykonawców. Jednakie jeżeli wadium wnoszone jest w postaci gwarancji
bankowej lub ubezpieczeniowej, w treści takiej gwarancji powinna znaleźć się informacja,
które podmioty zabezpieczają zapłatę wadium.
{ad pkt 2. listy zarzutów}
W odwołaniu zrelacjonowano następujące okoliczności odnośnie treści specyfikacji
w
zakresie warunku udziału w postępowaniu opisanego w pkt 12 ppkt 3 lit. A rozdziału VIII
IDW oraz sposobu wykazania j
ego spełnienia przez Konsorcjum.
Brzmienie warunku przed zmianą:
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie wcześniej niż
w
okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie wykonali należycie, zgodnie z przepisami prawa
budowlanego i prawidłowo ukończyli co najmniej:
a) jedno zadanie polegające na: budowie (w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. Prawo budowlane Dz. U. z 2018 r., poz.1202 z
późn. zm., zwanej dalej „ustawą
Prawo budowlane”), robotach budowlanych (w rozumieniu art, 3 pkt 7 ustawy „Prawo
Budowlane”) lub przebudowie (w rozumieniu art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane) sortowni
odpadów komunalnych zmieszanych lub surowcowych o następujących, minimalnych
wymaganiach:
• wartości robót co najmniej 16.000.000 zł z podatkiem vat(* 1),
• inwestycja dotyczyła co najmniej jednego ze strumieni odpadów o kodzie:
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (np. kod odpadu w Unii Europejskiej
- opakowania z papieru i tektury wraz z opakowaniami z tworzyw sztucznych (np. kody
odpadów w Unii Europejskiej 150101 wraz z 150102);
- zmieszane odpady opakowaniowe (np. kod odpadu w Unii Europejskiej 150106);
• inwestycja dotyczyła linii o minimalnych wydajnościach dla minimum jednego ze strumieni
odpadów:
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
– 9 Mg/h;
- opakowania z papieru i tektury wraz z opakowaniami z tworzyw sztucznych
– 3 Mg/h.
Za wykonane roboty budowlane Zamawiający uważa roboty, w których obiekt
budowlany został ukończony w taki sposób, że stanowi on całość techniczno-użytkową wraz
z instalacjami i urządzeniami, dla których wystawiono Świadectwo Przejęcia lub Protokół
Odbioru Końcowego lub Pozwolenie na Użytkowanie.
Brzmienie po zmianie z 29 sierpnia 2019 r. (opublikowanej w
„Informacji nr 1”):
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie wcześniej niż
w
okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie wykonali należycie, zgodnie z przepisami prawa
budowlanego i prawidłowo ukończyli co najmniej:
jedno zadanie polegające na: budowie (w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. Prawo budowlane Dz. U. z 2018 r., poz
.1202 z późn. zm., zwanej dalej „ustawą
Prawo budowlane”), robotach budowlanych (w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy „Prawo
Budowlane”) lub przebudowie (w rozumieniu art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane) hali
sortowni odpadów komunalnych zmieszanych lub surowcowych o następujących,
minimalnych wymaganiach:
• powierzchni zabudowy: co najmniej 1100 m2,
• inwestycja przeznaczona była na co najmniej jednego ze strumieni odpadów o kodzie:
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (np. kod odpadu w Unii Europejskiej
- opakowania z papieru i tektury wraz z opakowaniami z tworzyw sztucznych (np. kody
odpadów w Unii Europejskiej 150101 wraz z 150102);
- zmieszane odpady opakowaniowe (np. kod odpadu w Unii Europejskiej 150106);
• inwestycja przeznaczona była dla linii o minimalnych wydajnościach dla minimum jednego
ze strumieni odpadów:
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
– 30000 Mg/rok;
- opakowania z papieru i tektury wraz z opakowaniami z tworzyw sztucznych
– 7000 Mg/rok.
Za wykonane roboty budow
lane Zamawiający uważa roboty, w których obiekt
budowlany został ukończony w taki sposób, że stanowi on całość techniczno-użytkową wraz
z instalacjami i urządzeniami, dla których wystawiono Świadectwo Przejęcia lub Protokół
Odbioru Końcowego lub Pozwolenie na Użytkowanie.
Odwołujący dodał, że Zamawiający zdecydował się na wyłączenie z warunku
doświadczenia dostawy i usług instalowania linii sortowni po tym, jak jeden z wykonawców
wprost zwrócił się o wyjaśnienie w trybie art. 38 ust. 1 pzp, czy w przypadku wspólnego
ubieganie się o udzielenie zamówienia Zamawiający dopuści tzw. sumowanie
doświadczenia, to jest doświadczenia w ramach wykonania budynku z doświadczeniem
w ramach dostawy technologii.
Odwołujący wywiódł, że dodając zwrot „hala” przed wyrażeniem „sortownia odpadów
komunalnych zmieszanych lub surowcowych”, Zamawiający określił i doprecyzował,
że wykonawcy powinni się wykazać doświadczeniem w budowie, robotach budowlanych
lub przebudowie budynku
będącego halą sortowni odpadów komunalnych zmieszanych
lub
surowcowych, wyłączając z wymaganego doświadczenia samą dostawę i usługi
instalowania linii sortowni od
padów (dostawę technologii). Świadczy o tym również
wskazanie
w miejsce wartości inwestycji – powierzchni zabudowy, a w miejsce wymagania,
aby inwest
ycja dotyczyła linii – inwestycji przeznaczonej dla linii sortowni odpadów.
W ten sposób według Odwołującego Zamawiający wyeliminował istniejące wcześniej
wątpliwości, czy wykonawcy robót budowlanych powinni się wykazać doświadczeniem
w budowie, robotach budowlanych lub przebudowie hali (budynku) wraz z
dostawą linii
technologicznej. Według Odwołującego zmiana uwzględnia realia rynkowe, w których
wyspec
jalizowane podmioty w branży budowlanej nie są jednocześnie samodzielnymi
dostawcami technologii i korzyst
ają w tym zakresie z usług innych podmiotów. A zarazem
miała na celu wzrost konkurencyjności zamówienia.
Odwołujący zwrócił uwagę, że choć pojęcie „hali” nie zostało zdefiniowane przez
Zamawiającego, zgodnie z definicją przyjętą w „Słowniku języka polskiego” przez „halę”
należy rozumieć duże, przestronne pomieszczenie lub budynek. Z takim rozumieniem
pojęcia „hali” koresponduje pojęcie „budynku” zdefiniowane w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane, jako taki obiekt budowlany
, który jest trwale związany
z
gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada
fundamenty i dach.
Odwołujący zrelacjonował, że na wezwanie Zamawiającego Konsorcjum złożyło
wykaz robót budowlanych z 15 października 2019 r. (załącznik nr 7 do IDW) oraz protokół
końcowego odbioru robót z 15 stycznia 2019 r. r. dotyczący inwestycji pn. „Rozbudowa
Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Lubaniu o infrastrukturę
podstawową do przyjmowania i sortowania odpadów komunalnych oraz o niezbędną
infrastrukturę towarzyszącą na potrzeby obsługi wybudowanych instalacji zagospodarowania
odpadów – etap I”.
Odwołujący podniósł, w ramach powyższego przedsięwzięcia to on był wykonawcą
hali sortowniczej, a Falubaz
zajmował się jedynie dostawą i montażem linii sortowniczej,
co
wynika m.in. z treści wspomnianego powyżej protokołu końcowego odbioru robót.
W
załączniku nr 1 podano, że Foleko wykonało kompletną halę sortowni wraz sieciami,
przyłączeniami i instalacjami (lp. 2 , 3, 5, 6). A w załączniku nr 2, że Falubaz był dostawcą
technologii i świadczył usługi jej instalacji.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosiło przystąpienie
Konsorcjum.
Wobec dokonania powyższego zgłoszenia w odpowiedniej formie, z zachowaniem
3-dnioweg
o terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania
(zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp)
– Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 18 listopada 2019 r. oświadczył,
że uwzględnia w całości obydwa zarzuty odwołania.
Ponadto w piśmie z 19 listopada 2019 r. dodał, że określając, a następnie
doprecyzowując warunek udziału w postępowaniu, kierował się przede wszystkim przesłanką
nieograniczenia konkurencji. Tym niemniej dla jego spełnienia niezbędne było wykonanie
robót budowalnych związanych z wnoszeniem obiektu budowlanego, w tym przypadku hali,
którego wielkość określają pozostałe parametry podane w treści tego warunku.
Na posiedzeniu Konsorcjum
zgłosiło sprzeciw co do powyższej czynności
Zamawiającego.
Jedocześnie w złożonym piśmie z 19 listopada 2019 r. Przystępujący w szczególności
następująco odniósł się do zarzutów odwołania.
{ad
pkt 1. listy zarzutów}
Według Przystępującego z przywołanych w odwołaniu postanowień SIWZ nie wynika,
że Zamawiający określił jakiekolwiek specyficzne wymagania odnośnie wnoszenia wadium
przez konsorcjum, w tym konieczność identyfikacji wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia w treści gwarancji wadialnej, natomiast określa jedynie wymóg
identyfikacji zlec
eniodawcy wystawienia gwarancji, przy czym nie muszą to być wszyscy
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia.
Przy
stępujący podniósł, że nieuwzględnienie w komparycji złożonej przez
Konsorcjum gwarancji jednego z konsorcjantów nie powoduje, że złożona przez nie oferta,
jako wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w rozumienie art. 23
pzp, nie jest
właściwie zabezpieczona wadium.
Przystępujący powołał się na to, że w oświadczeniu z 19 listopada 2019 r.
adresowanego do Zamawiającego jako beneficjenta gwarancji, gwarant poinformował,
że zabezpiecza ona wszystkie przypadki związane z zabezpieczeniem wadium, zgodnie z jej
treścią, w przypadku ich wystąpienia wobec któregokolwiek z członków Konsorcjum, czyli
Instytutu Energii, Fabulazu czy Fostechu.
Przystępujący stwierdził, że zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z 15 lutego
2018 r. sygn. akt IV CSK
86/17 dotyczącego skuteczności gwarancji wadialnej bankowej
wystawionej na zlecenie i
zabezpieczającej, jak wynika z jej treści tylko ofertę składaną przez
jednego z konsorcjantów.
Przystępujący podał, że Sąd Najwyższy wskazał następujące argumenty:
Gdy
wykonawcy ubiegają się o udzielenie zamówienia wspólnie, zamówienie jest
jedno, jedna (wspólna) jest składana przez nich oferta i jako wspólne powinny być
postrzegane wszelkie obowiązki związane z jej złożeniem oraz wadium. Jedynie częściowe
wykonanie tych
obowiązków – ich wykonanie przez poszczególnych wykonawców
w odniesieniu do nich samych, bez i
ch wykonania przez pozostałych – nie ma żadnej
wartości dla zamawiającego, nie umożliwia bowiem wyboru oferty ani zawarcia umowy.
Dlatego też należy uznać, zgodnie z art. 380 § 1 kc, że wykonawcy ubiegający się wspólnie o
udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za ich wykonanie.
W
sytuacji, w której jako dłużnika (zleceniodawcę, dostawcę, wykonawcę, oferenta)
zobowiązanego do zaspokojenia zabezpieczanego roszczenia wskazano w gwarancji
jedynie jednego z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia,
a
wskazane w gwarancji przyczyny uzasadniające żądanie zapłaty pokrywają się
z wymienionymi w art. 46 ust. 4a i 5 pzp
, decydujące znaczenie dla oceny, czy wadium
wniesiono prawidłowo, powinna mieć wykładnia zastrzeżenia „z przyczyn leżących po jego
stronie” (por. art. 46 ust. 4a i ust. 5 pkt 3 pzp) – czy określenie to obejmuje sytuacje,
w
których przyczyna uzasadniająca zatrzymanie wadium tkwi wprawdzie bezpośrednio
w
zaniechaniu wykonawcy pominiętego w gwarancji, jednakże wykonawca w niej
wymieniony również ponosi za to zaniechanie odpowiedzialność. Stąd wymaga
rozstrzygnięcia, czy pojęcie „z przyczyn leżących po jego stronie” może być utożsamione
z
pojęciem „z przyczyn, za które odpowiada”. W razie odpowiedzi pozytywnej –
z
zastrzeżeniem ewentualnych, odmiennych postanowień specyfikacji istotnych warunków
zamówienia – wniesienie wadium w formie takiej gwarancji ubezpieczeniowej należałoby
u
znać za prawidłowe i skuteczne.
E
wentualne skutki niepoinformowania gwaranta o tym, że wykonawca wskazany
w
gwarancji jako dłużnik (zleceniodawca, oferent itp.) był jedynie liderem konsorcjum
(jednym z wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia), a nie
wyłącznym wykonawcą, mogłyby wpływać tylko na stosunek zlecenia gwarancji i w żaden
sposób nie oddziaływałyby na skuteczność nieakcesoryjnego zobowiązania gwaranta.
Przystępujący powołał się na to, że w ślad za powyższym orzeczeniem Sądu
Naj
wyższego poszło orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej {i zacytował fragmenty
uzasadnień wyroków wydanych: 26 lutego 2018 r. (sygn. akt KIO 251/18), 1 marca 2018 r.
(sygn. akt KIO 171/18), 16 lipca 2018 r. (sygn. akt KIO 1274/18), 21 sierpnia 2018 r. (sygn.
akt KIO 1528/18), 22 sierpnia 2018 r. (sygn. akt 1332/18),
w których dodatkowo powołano się
na kolejne orzeczenia}.
Zwrócił także uwagę, że znalazło to również potwierdzenie
w
„Informacji o działalność Krajowej Izby Odwoławczej w roku 2018 r.” {której fragment
również zacytował}.
W
podsumowaniu Przystępujący stwierdził, że w jego ocenie gwarancja wadialna
złożona wraz z ofertą jest prawidłowa, gdyż:
1. Art. 23 ust. 3 p
zp wskazuje na obowiązek stosowania przepisów dotyczących
wykonawcy do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, czyli
konsorcjum traktowane jest jako jeden wykonawca. Skoro więc obowiązki wynikające
z
art. 46 ust. 4a i 5 pzp dotyczą wykonawcy, odpowiednio dotyczą także i w takim
samym stopniu wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
2. Wraz
ze złożeniem wspólnej oferty przez konsorcjum z mocy art. 141 pzp oraz art. 370
kc w zw. z art. 366 kc w zw. z art. 14 pzp
powstaje solidarna odpowiedzialność jego
członków. Przedmiot obowiązków, których naruszenie uzasadnia zatrzymanie wadium
stanowią świadczenia niepodzielne, a wykonawcy ubiegający się o udzielenie
zamówienia wspólnie składają jedną ofertę na jedno zamówienie. Częściowe wykonanie
wszystkich obowiązków składających się na przedmiot zamówienia nie ma żadnej
wartości dla zamawiającego, ponieważ uniemożliwia wybór oferty lub zawarcie umowy.
3. G
warancja wadialna ma bezwarunkowy charakter i jest zobowiązaniem abstrakcyjnym,
w ramach którego gwarant bezwarunkowo zobowiązuje się do zapłaty określonej sumy
pieniężnej na rzecz beneficjenta gwarancji w przypadku spełnienia przesłanek
wskazanych w treści gwarancji. Zobowiązanym z gwarancji nie jest wykonawca
zlecający wystawienie gwarancji. Po wystawieniu gwarancji zleceniodawca nie ma
żadnych podmiotowych uprawnień do wpływania na treść czy realizację zobowiązań
gwarancyjnych gwaranta.
4. N
ie jest konieczne wymienienie w gwarancji wszystkich wykonawców wspólnie
ubie
gających się o zamówienie, gdyż ważny jest cel wadium, jakim jest zabezpieczenie
interesu zamawiaj
ącego, który samodzielnie ustala warunki wypłaty wadium w SIWZ,
a
obowiązująca w tym postępowaniu SIWZ w tym zakresie żadnych szczególnych
postanowień nie przewiduje.
5. Przepisy p
zp nie wymagają, aby w przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie
wadium by
ło wnoszone w szczególny sposób.
Świadczenia obciążające konsorcjum w związku z udziałem w postępowaniu,
a
zwłaszcza świadczenie polegające na złożeniu oświadczenia o zawarciu umowy, mają
charakter świadczenia niepodzielnego i w tym zakresie znajdzie zastosowanie art. 380 §
1 kc.
7. A
bstrakcyjny i samoistny charakter gwarancji powoduje, że gwarant nie może
przedstawiać wierzycielowi (zamawiającemu) zarzutów ze stosunku podstawowego.
W stosunku gwarancyjn
ym gwarant nie jest upoważniony do badania merytorycznej
zasadności zgłoszonego roszczenia przez beneficjenta gwarancji.
8. N
iezależnie od tego, po stronie którego z konsorcjantów ziszczą się przesłanki
zatrzymania wadium z art. 46 ust. 4a i 5 p
zp, gwarant będzie zobowiązany do wypłaty
beneficjentowi kwoty zabezpieczenia.
Wszystkie działania i zaniechania jednego spośród wykonawców tworzących
konsorcjum wywierają skutki prawne względem wszystkich wykonawców ubiegających
się o udzielenie zamówienia wspólnie i względem ich wspólnej oferty oraz jej
zabezpieczeń.
10. Jeden
z wykonawców lub część wykonawców tworzących konsorcjum na podstawie
pełnomocnictwa lub umowy konsorcjum może być upoważniona przez pozostałych
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do wniesienia wadium
w ich imieniu. W takim przypadku wniesienie wadium w formie gwarancji,
wskazującej
wyłącznie umocowanego lub wskazanych umocowanych, jest skuteczne wobec
wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Przystępujący powołał się również okoliczność, że umowa Konsorcjum pomiędzy
wszystkimi trzema wykonawcami
– w celu wspólnego ubiegania się o przedmiotowe
zamówienie i wspólnej jego realizacji – została zawarta 9 września 2019 r., czyli przed
zleceniem i wystawieniem gwarancji wadialnej. Przy czym zgodnie z § 3 ust. 3 tej umowy
wniesienie wadium należało do obowiązków „Lidera” (czyli Instytutu Energii) i „Partnera 1”
(czyli Falubazu), a koszty uzyskania przez nich wadium wszyscy uczestnicy Konsorcjum
ponoszą proporcjonalnie do zakresu prac.
{ad pkt 2. listy zarzut
ów}
Przystępujący podał, że zamówienie wskazane w złożonym przez Konsorcjum
wykazie
dotyczyło świadczenia kompleksowego, którego przedmiotem była rozbudowa
obiektów centrum utylizacji odpadów wraz z zakupem linii technologicznej. Zakres rzeczowy
zamówienia polegał na wykonaniu w ramach jednej inwestycji hali wraz dostawą i montażem
stanowiącej jej wyposażenie linii sortowniczej
Według Przystępującego uznać należy, że świadczenia konsorcjantów były
komplementarne i
ściśle ze sobą powiązane, gdyż ani sama hala nie była celem samym
w sobie tamtego
zamówienia, ani też linia technologiczna. Innymi słowy, gdyby nie wymóg
wykonania linii technologicznej,
konstrukcja hali nie miałaby żadnego uzasadnienia
technologicznego, gdyż jej parametry i cel byty zdeterminowane właśnie linią technologiczną,
nie zaś na odwrót.
Przystępujący dodał, że Falubaz aktywnie uczestniczył w zarządzaniu całym
kontraktem i
w wykonaniu całkowitego zakresu rzeczowego zamówienia. Podkreślił,
że wartość prac zrealizowanych przez Falubaz przekraczała udział wartościowy Foleko.
W
ocenie Przystępującego udział Falubazu miał charakter rzeczywisty i kluczowy
dla
zrealizowania zamówienia w Lubaniu.
Zdaniem Przy
stępującego Odwołujący próbuje sztucznie i mechanicznie wydzielić
zakres rzeczowy, za który odpowiadali poszczególni konsorcjanci.
Według Przystępującego zarzut odwołania opiera się na nadinterpretacji wyroku
TSUE w sprawie C-387/14
Esaprojekt (choć nie został on wprost przywołany), przyjmując
w
sposób nieuprawniony, że członek konsorcjum może powoływać się tylko i wyłącznie
na taki zakres rzeczowy,
jaki sam wykonał w ramach konsorcjum. Tymczasem
w uzasadnieniu tego wyroku wskazano
, że gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem, doświadczenie to należy oceniać w zależności
od
konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy, a więc jego faktycznego wkładu
w
prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach danego zamówienia
publicznego.
Przystępujący podkreślił, że orzecznictwo Izby odnośnie posługiwania się
doświadczeniem konsorcjum uległo istotnej ewolucji i aktualnie przy ocenie dopuszczalności
powołania się przez konsorcjantów na wspólnie uzyskane doświadczenie badaniu podlegają
m.in. kwestie faktycznego wzięcia udziału w zarządzaniu kontraktem {i odnośnie tej ostatniej
kwestii zacytował jako przykładowe fragmenty uzasadnień wyroków z: 18 września 2017 r.
(sygn. akt KIO 1854/17), 2 listopada 2017 r. (sygn. akt: KIO 2007/17, KIO 2014/17),
4 grudnia
r.
(sygn.
akt
KIO
2413/17)}.
Przystępujący zwrócił uwagę,
że w okolicznościach drugiej z ww. spraw – pomimo że faktyczny udział wykonawcy
w robotach
budowlanych zrealizowanych przez konsorcjum był marginalny wartościowo
– uznano, że z uwagi na faktyczny udział w zarządzaniu kontraktem i sprawami
konsorcjum
miał on prawo powoływać się na pełne doświadczenie całego konsorcjum.
Przystępujący zacytował też następujący fragment uzasadnienia wyroku Izby z 19
kwietnia 2019 r. (sygn. akt KIO 588/19):
Natomiast przełożenie owego poglądu ogólnego
na
daną sytuację faktyczną wymaga już indywidualnej oceny zarówno elementów danego
warunku udziału w postępowaniu, jak i konkretnych działań wykonawców podejmowanych
przy konkretnej realizacji.
W skrócie można to ująć w następujący sposób: dany wykonawca
(konsorcjant
– czy to lider, czy to partner), żeby wykazać się doświadczeniem, nie musiał
wykonywać absolutnie wszystkiego w danym zamówieniu czy danej jego części, na którą się
powołuje (byłoby to sprzeczne z zasadami działania konsorcjów), ale jego udział w tym
zamówieniu (lub odpowiednio jego części – w zależności od brzmienia warunku), musi być
na tyle istotny, by zarówno ten jego udział, jak i nabyte doświadczenie, były faktyczne
i
realne, a także w miarę kompleksowe, tj. dotyczyły jak najpełniejszej części tej realizacji.
W tym kontekście podkreślił również fragmenty uzasadnienia wyroku Izby z 21
grudnia 2018 r. (sygn. akt KIO 2506/18), w którym Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Na
podstawie tych wiadomości zamawiający mógł ustalić, że cyt. „realizowane przez PBG
[wykonawcę P – przyp. Izby] prace stanowiły o istotnym zakresie ich udziału w realizacji
całego przedsięwzięcia. Do zadań tego wykonawcy należała bowiem nie tylko dostawa
agregatów, ale i dostawa innego osprzętu, montaż, uruchomienie, pomiary gwarancyjne,
szkolenia, udział w odbiorach, dokumentacja powykonawcza w określonym zakresie”.
Ponadto zakres zam
ówienia wykonany przez wykonawcę P wynosił ponad 50% całości
projektu.
Dodatkowo zamawiający podkreślił i Izba także wyraża ten sam pogląd, że roboty
ówczesnych konsorcjantów przy tłoczni J II zazębiały się i przenikały i wobec tego nie
powinny być traktowane jako rozłączne, a szczególnie dotyczące tylko marginalnych części
inwestycji tłoczni J Il.
Według Przystępującego próba zawężającego odczytywania orzeczenia w sprawie
Esaprojekt prowadziłaby w konsekwencji do uznawania że, w przypadku wspólnej realizacji
zamówienia praktycznie żaden z wykonawców nie nabywa doświadczenia, gdyż uzyskuje je
wyłącznie we fragmencie kontraktu wykonanym osobiście. Idąc dalej można byłoby
uznawać, że także w przypadku, gdy wykonawca korzystał z podwykonawców, takiego
doświadczenia nie posiada, gdyż osobiście całości świadczeń nie realizował. W takim
wypadku należałoby uznać, że również Odwołujący nie posiada wymaganego w tym
pos
tępowaniu doświadczenia, gdyż większość prac związanych z budową hali wykonali
podwykonawcy.
Zdaniem Przystępującego Odwołujący prezentuje zawężające rozumienie warunku
udziału w postępowaniu, sprowadzając go do robót budowalnych dotyczących samej hali
sortowni.
W ocenie Przystępującego warunek dotyczy budowy/robót/przebudowy hali
sortowni, co oznacza
, że dotyczy zarówno budynku (hali) sensu stricte, jak i sortowni
rozumianej jako linia te
chnologiczna i jej wyposażenie. Określenia, jakimi posługuje się
Zama
wiający (wskazując na „zadanie” obejmujące przebudowę hali sortowni czy
„inwestycję”) mają znaczenie szersze, nieograniczające się do samego budynku hali.
Ponadto w
skazówką interpretacyjną co do sposobu rozumienia warunku udziału jest
wskazanie w jego treści rozumienia wykonanych robót, które wprost wskazuje, że pod
pojęciem robót dotyczących hali sortowni Zamawiający rozumie świadczenie kompleksowe
dotyczące zarówno samej hali, jak i instalacji urządzeń linii technologicznej sortowni.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp.
Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak
podstaw do odrzucenia odwołania, na skutek wniesionego sprzeciwu
sprawa
– stosownie do art. 186 ust. 4 pzp – została skierowana do rozpoznania
na
rozprawie, podczas której Odwołujący i Przystępujący podtrzymali dotychczasowe
stanowisko.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Odwołującego i Przystępującego
do
postępowania odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
Odwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami
przepisów ustawy pzp, gdyż zaniechanie wykluczenia Przystępującego, względnie
zaniechanie wezwania go do uzupełnienia dokumentów, uniemożliwia Odwołującemu
uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć.
{rozpoznanie zarzutu z pkt 1. listy zarzutów}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
W rozdziale VI s.i.w.z. określającym wymagania dotyczące wadium Zamawiający
zastrzegł (w pkt 6), że w przypadku wadium w formie gwarancji winna ona zawierać,
po pierwsze:
nazwę
dającego
zlecenie
(Wykonawcy),
beneficjenta
gwarancji
(Zamawiającego), gwaranta (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji)
oraz wskazanie ich siedzib.
Z kolei jako piąty wymagany element treści gwarancji wskazano zobowiązanie
gwaranta do zapłacenia kwoty gwarancji w ciągu 14 dni na pierwsze pisemne żądanie
Zamawiającego zawierające oświadczenie, iż:
a) Wykonawca
w odpowiedzi na żądanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a pzp,
z przy
czyn leżących po jego stronie, nie złożył oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp, oświadczenia,
o
którym mowa w art. 25a ust. 1 pzp, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody
na
poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, co spowodowało brak
możliwości wybrania oferty złożonej przez Zobowiązanego jako najkorzystniejszej, lub
b)
Wykonawca, którego ofertę wybrano:
odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych
w ofercie,
nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn
leżących po stronie wykonawcy.
Z rozdziału IX pn. „Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia” i.d.w. wynika
w
szczególności, że:
- w
raz z ofertą wykonawca składa aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w zakresie
wskazanym przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w formie jednolitego dokumentu (JEDZ), sporządzone zgodnie
z
wzorem standardowego formularza określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji
Europejskiej wydanym na podstawie art. 59 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 80 ust. 3
dyrektywy 2014/25/UE {dalej
również: „jednolity dokument”, „JEDZ” lub „formularz JEDZ”},
przy czym w
przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców
oświadczenie na formularzu JEDZ składa każdy z nich, a oświadczenie to ma potwierdzać
spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia w zakresie,
w
jakim każdy z tych wykonawców powyższe wykazuje – każdy podmiot składa odrębny
formularz podpisany kwalifikowanym podpisem elektroniczny i k
ażdy JEDZ należy złożyć
w postaci osobnego pliku {patrz pkt 1 ppkt 1};
- p
oświadczenia za zgodność z oryginałem dokumentów składanych w celu potwierdzenia
braku podstaw wykluczenia (takich jak: informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 pzp; zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu
skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków,
wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert,
lub innego dokumentu
potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym
organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami
lub
grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie
lub
rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji
właściwego organu; zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego albo innego
dokumentu potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek
na
ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące
przed upływem terminu składania ofert, lub innego dokumentu potwierdzającego,
że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności
wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane
prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie
w
całości wykonania decyzji właściwego organu; odpis z właściwego rejestru lub z centralnej
ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu
do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 1 pzp) wykonawcy
dokonuje ten wykonawca spośród wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, którego dany dokument dotyczy {patrz pkt 22
w zw. z pkt 9}
Reasumując, z postanowień instrukcji dla wykonawców wynika, że Zamawiający
nie
tyle wymagał wskazania w treści gwarancji wykonawcy, na którego zlecenie została ona
wystawiona, ale konkretnego „Wykonawcy”, którego ofertę ta gwarancja zabezpiecza,
co
oznacza, że w przypadku skorzystania z przewidzianej w art. 23 pzp możliwości
wspólnego ubiegania się o udzielenie tego zamówienia, należało wskazać wszystkich
wykonawców.
Ponadto
w
instrukcji dla wykonawców określono kategorie oświadczeń
lub
dokumentów, których prawidłowe złożenie zależy od woli danego wykonawcy wspólnie
ubiegającego się o udzielenie zamówienia, gdyż musi on złożyć JEDZ oraz dokumenty
na potwierdzenie braku podstaw do jego wykluczenia (
ewentualnie poświadczyć ich
zgodność z oryginałem).
Uniqa Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. z siedzibą w Łodzi jako „Gwarant”
w wystawionej 13
września 2019 r. w związku z ogłoszonym przez Zamawiającego jako
„Beneficjenta (Organizatora Przetargu)” przetargiem (którego nazwę oraz oznaczenie
dokładnie podano) w „Gwarancji ubezpieczeniowej zapłaty wadium” nr 998-A866278
15/0024 (złożonej przez Konsorcjum tytułem zabezpieczenia zapłaty wadium)
jako „Zobowiązanego (Oferenta)” określiło konsorcjum w składzie Instytut Energii sp. z o.o.
z siedzibą w Barczewie („Lider Konsorcjum”), Falubaz Polska S.A. S.K.A. z siedzibą
w Zielon
ej Górze („Partner Konsorcjum”);
zobowiązało się nieodwołalnie i bezwarunkowo do zapłacenia na rzecz Beneficjenta,
w
razie wystąpienia jednej z sytuacji określonych w art. 46 ust. 4a i ust. 5 pzp, tj. gdy:
oferta Zobowiązanego została wybrana, ale:
a)
Zobowiązany odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego
na
warunkach określonych w ofercie,
b)
Zobowiązany nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
c)
zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn
leżących po stronie Zobowiązanego,
Zobowiązany w odpowiedzi na żądanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a pzp,
z
przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp, oświadczenia,
o
którym mowa w art. 25a ust. 1 pzp, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody
na
poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, co spowodowało brak
możliwości wybrania oferty złożonej przez Zobowiązanego jako najkorzystniejszej.
N
a podstawie treści powyższej gwarancji ani nawet oświadczenia z 19 listopada
r. {a więc wydanego już na potrzeby tej sprawy odwoławczej} nie sposób stwierdzić,
że Gwarant znał treść „Umowy Konsorcjum nr 1/09/2019” zawartej 9 września 2019 r.,
w
szczególności wiedział, że Instytut Energii jako „Lider” oraz Falubaz jako „Partner 1” są
obowiązani i uprawnieni do wniesienia wadium w imieniu Konsorcjum {§ 3 ust. 3 tej umowy},
a tym samym zlecając wystawienie gwarancji działają również w imieniu i na rzecz Fostechu
jako „Partnera 2”. Jednocześnie oczywiste jest, że powyższe postanowienie umowne nie
stało na przeszkodzie, a kolejność zdarzeń wręcz sprzyjała temu, aby wskazać w komparycji
gwarancji jako „Zobowiązanego (Oferenta)” konsorcjum w pełnym składzie.
Reasumując, z powyższego dokumentu wynika jednoznacznie, że gwarancja została
wystawiona
w związku ze złożeniem w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego oferty przez konsorcjum składające się z dwóch wymienionych jego
treści spółek. Jednocześnie Przystępujący nie wykazał, aby okoliczności towarzyszące
wystawieniu gwarancji pozwalały na interpretację, że przez „Zobowiązanego (Oferenta)”
należy rozumieć konsorcjum, w którego skład wchodzą nie tylko Instytut Energii i Falubaz,
ale i Fostech
, czyli Konsorcjum, które faktycznie złożyło ofertę w tym postępowaniu.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zarzut odwołania jest zasadny.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 pzp
z postępowania wyklucza się wykonawców, który
nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert. Z kolei według art. 45 ust. 3 pzp
wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert. Ponadto art. 46 ust. 4a pzp
stanowi,
że zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca
w
odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust 3 pzp, z przyczyn leżących po jego
stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 pzp,
pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa
w art. 24 ust. 2 pkt 5 pzp
, lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, lub nie
wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp,
co
powodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako
najkorzystniejszej. Dodatkowo według art. 46 ust. 5 pzp zamawiający zatrzymuje wadium
wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana: 1) odmówił podpisania
umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie; 2) nie
wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy; 3) zawarcie umowy
w
sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie
wykonawcy. W
świetle powyższych przepisów za brak wadium wypełniający ww. przesłankę
wykluczenia
uznać należy nie tylko fakt niewniesienia wadium w ogóle, ale także wniesienie
wadium w sposób nieprawidłowy – wadium, które w świetle zidentyfikowanych okoliczności
faktycznych lub prawnych nie będzie mogło posłużyć do zabezpieczenia roszczeń
zamawiającego np. na skutek wad stanowiącej wadium gwarancji ubezpieczeniowej,
a w
konsekwencji nieskuteczności gwarancji.
W realiach niniejszej sprawy wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia złożyli wadium w formie gwarancji ubezpieczeniowej, która jest jedną form
wniesienia wadium dopuszczoną przepisami ustawy (art. 45 ust. 6 pkt 4 pzp). Gwarancja
ubezpieczeniowa, mimo jej powszechnego stosowania w obrocie,
nie doczekała się jednak
szczegółowego uregulowania w prawie polskim, w szczególności nie ma przepisów, które
obligowałyby do złożenia gwarancji ubezpieczeniowej o określonej treści. Dlatego też strony
w drodze umownej mogą kształtować zobowiązania wynikające z umowy gwarancji, w tym
zakres odpowiedzialności gwaranta. Jednakże skoro wykonawcy wchodzący w skład
Konsorcjum
zdecydowali się na wniesienie wadium w formie gwarancji ubezpieczeniowej,
musiała ona spełnić podstawy cel wadium, jakim jest należyte zabezpieczenie roszczeń
Z
amawiającego i właśnie ten aspekt wyznacza skuteczność gwarancji wadialnej.
Prz
ypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego
wyrażonym w wyroku Sądu Najwyższego z 15 lutego 2018 r. sygn. akt IV CSK 86/17
wniesienie wadium w formie gwarancji ubezpieczeniowej można uznać za prawidłowe
i
wystarczające tylko wtedy, gdy stwarza dla zamawiającego podstawę do żądania
od
gwaranta zapłaty oznaczonej kwoty pieniężnej niezależnie od tego, który z wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia doprowadził do ziszczenia się
przesłanek określonych w art. 46 ust. 4a i 5 pzp. Już tylko z tej przyczyny stanowisko
Przystępującego odnośnie tego, że zabezpieczenie interesów zamawiającego wyłącznie
w
kontekście działań lidera Konsorcjum (lub wskazanego w treści gwarancji partnera
Konsorcjum)
i tych zależnych od niego jest wystarczające dla spełnienia przesłanki
s
kuteczności gwarancji wadialnej, nie znajduje swojego uzasadnienia. Tym bardziej,
że s.i.w.z. (a konkretnie i.d.w. we wskazanych powyżej postanowieniach) przewidywała
kategorie oświadczeń lub dokumentów dotyczących drugiego z partnerów Konsorcjum
(Fostech)
, które musiałby być podpisane lub złożone (lub poświadczone za zgodność
z
oryginałem) także przez ten podmiot i nie mogło zostać to konwalidowane samodzielnie
przez Instytut Energii jako lidera Konsorcjum
. To z kolei mogło doprowadzić do ziszczenia się
pr
zesłanek określonych w art. 46 ust. 4a i 5 pzp. Tym samym zabezpieczenie wyłącznie
przed konsekwencjam
i działań lub zaniechań lidera i jednego spośród partnerów Konsorcjum
nie mogło w pełni realizować interesów Zamawiającego.
Przechodząc do dalszych rozważań, przypomnieć należy, że o przesłankach realizacji
gwarancji decyduje
– jak to Sąd Najwyższy wyjaśnił i podkreślał – treść gwarancji.
W
sytuacji, w której jako dłużnika (zleceniodawcę, dostawcę, wykonawcę, oferenta, czy jak
w
tym przypadku „Zobowiązanego”) zobowiązanego do zaspokojenia zabezpieczanego
roszczenia wskazano w gwarancji nie wszystkich
wykonawców ubiegających się wspólnie
o
udzielenie zamówienia, a wskazane w gwarancji przyczyny uzasadniające żądanie zapłaty
pokrywają się z wymienionymi w art. 46 ust. 4a i 5 pzp, decydujące znaczenie dla oceny,
czy
wadium wniesiono prawidłowo, powinna mieć wykładnia zastrzeżenia sformułowanego
jako „z przyczyn leżących po jego stronie" (por. art. 46 ust. 4a i ust. 5 pkt 3 pzp).
Zgodnie ze wskazówkami Sądu Najwyższego w powyżej wskazanym orzeczeniu
rozważenia wymaga – w świetle czynników wskazanych w art. 65 kc (zwłaszcza ustalonych
zwyczajów, praktyki ubezpieczeniowej) – czy wyżej wskazane określenie obejmuje sytuacje,
w których przyczyna uzasadniająca zatrzymanie wadium tkwi wprawdzie bezpośrednio
w
zaniechaniu wykonawcy pominiętego w gwarancji, jednakże wykonawcy w niej wymienieni
również ponoszą za to zaniechanie odpowiedzialność. Innymi słowy, czy pojęcie „z przyczyn
leżących po jego stronie” może być utożsamione z pojęciem „z przyczyn, za które
odpowiada”.
Po dokonaniu analizy zgodnie z wytycznym
i Sądu Najwyższego skład orzekający Izby
uznał, że dokument złożony przez Konsorcjum nie czynił zadość obowiązkowi skutecznego
wniesienia wadium, gdyż nie spełniał opisanych wyżej wymogów.
Dostrzeżenia wymagało w pierwszej kolejności, że konieczność wypłaty przez
gwaranta kwoty zabezpieczonej w gwarancji ubezpieczeniowej składanej tytułem wadium
w
sytuacjach wynikających z art. 46 ust. 4a i ust. 5 pzp nie może budzić wątpliwości.
W
szczególności za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której wypłata kwoty
z
gwarancji zależy od dobrej woli gwaranta, bądź pozostaje uzależniona od interpretacji tej
gwarancji dokonywanej wbrew jej treści. Ponadto obowiązek złożenia prawidłowego wadium
spoczywa na tym wykonawcy, który chce nim zabezpieczyć swą ofertę. Mając świadomość,
że wadliwie wniesione wadium stanowi przesłankę dla wykluczenia wykonawcy
z
postępowania, powinien dbać o swoje interesy i dołożyć wszelkiej staranności by dokument
został złożony prawidłowo. Jak wskazuje się w orzecznictwie, treść gwarancji składanych
tytułem wadium powinna być jasna, przejrzysta i czytelna (por. wyrok Sądu Okręgowego
we
Wrocławiu z 11 lipca 2013 r. sygn. akt X Ga 189/13). Ponadto ustawa pzp w 45 ust. 6
określa dopuszczalne formy wadium, z których wszystkie powinny w jednakowy sposób
zapewniać zaspokojenie roszczeń zamawiającego i być tak samo łatwo egzekwowalne jak
wadium wniesione w gotówce. Powyższe dotyczy również gwarancji ubezpieczeniowej.
Z
treści gwarancji musiała zatem wynikać konieczność wypłaty przez ubezpieczyciela kwot
wymienionych w gwarancji w sytuacjach, które zgodnie z art. 46 ust. 4a i ust. 5 ustawy pzp
uprawniają zamawiającego do zatrzymania wadium.
W opisa
nych powyżej realiach tej sprawy, ponieważ ofertę w postępowaniu złożyło
trzech
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (art. 23 pzp),
mo
żliwość zaspokojenia interesów Zamawiającego, tj. uzyskanie zagwarantowanej zapłaty
wadium musiało obejmować wszystkie wskazane działania lub zaniechania „Wykonawcy”
(według terminologii gwarancji „Zobowiązanego”) rozumianego w tym przypadku jako trzech
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, ewentualnie w treści
gwarancji ubezpieczeniowej wyra
źnie lub choćby w wystarczającym stopniu zrównane
musiały zostać pojęcia „z przyczyn leżących po stronie Zobowiązanego” oraz „ z przyczyn,
za które Zobowiązany odpowiada”.
W pierwszej kolejności Izba odniosła się jednak do kwestii solidarności zobowiązania
współkonsorcjantów względem zamawiającego, przyjmując za Sądem Najwyższym,
że zobowiązanie to ma taki właśnie, tj. solidarny charakter. Według Przystępującego
p
owodować to miało automatyzm w przyjęciu, że skoro podmioty odpowiadają za wykonanie
bądź niewykonanie zobowiązania solidarnie, a odpowiedzialność zleceniodawców (lidera
i
pierwszego partnera konsorcjum) ujawnionych w treści gwarancji względem
Z
amawiającego nieodłącznie wiąże się także z odpowiedzialnością za działania trzeciego
członka (drugiego partnera) Konsorcjum, winno mieć to odzwierciedlenie w ocenie
skuteczności udzielonej przez gwaranta gwarancji ubezpieczeniowej zapłaty wadium.
Zdaniem składu orzekającego Izby solidarność Współkonsorcjantów względem
Z
amawiającego nie miała zasadniczego znaczenia dla rozstrzygnięcia. Natomiast takie
znaczenie ma w
yłącznie okoliczność, którą potwierdził także i Sąd Najwyższy
w
przywołanym powyżej orzeczeniu, że zobowiązanie gwaranta jest zobowiązaniem
abstrakcyjnym, tj. niezależnym od istnienia i ważności zobowiązania podstawowego,
leżącego u podstaw zaciągnięcia zobowiązania z tytułu gwarancji oraz samodzielnym
(nieakcesoryjnym), którego istnienie i zakres nie zależy od istnienia i zakresu innego
zobowiązania. Charakter, istnienie, zakres samodzielnego zobowiązania gwaranta określa
sama umowa gwarancji ubezpieczeniowej. Abstrakcyjny i nieakcesoryjny charakter gwarancji
bankowej potwierdza regulacja zawarta w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
(t.j.
Dz. U. z 2012 r, póz. 1376 ze zm.). Zgodnie z art. 81 tej ustawy gwarancją bankową jest
jednostronne zobowiązanie banku-gwaranta, że po spełnieniu przez podmiot uprawniony
(beneficjenta gwarancji) określonych warunków zapłaty, które mogą być stwierdzone
określonymi w tym zapewnieniu dokumentami, jakie beneficjent załączy do sporządzonego
we wskazanej formie żądania zapłaty, bank ten wykona świadczenie pieniężne na rzecz
beneficjenta gwarancji -
bezpośrednio albo za pośrednictwem innego banku. Art. 87 ust. 2 tej
ustawy stanowi natomiast o wymagalności roszczeń z tytułu gwarancji bankowej, choćby
zobowiązanie, z którym gwarancja była związana, już wygasło. Uprawnia to tym samym
stwierdzenie, iż ani sposób ukształtowania, ani treść stosunku prawnego podstawowego
(zamawiający - wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia) nie mają
wpływu na zakres odpowiedzialności gwaranta. Odpowiedzialność ta jest bowiem
wyznaczona samą treścią gwarancji. Z pewnością zaś rozważania dotyczące gwarancji
bankowej należy odnieść także i do gwarancji ubezpieczeniowej, mając na względzie
zarówno podobieństwo jak i charakter oraz cel obu dokumentów.
Tym samym gwarant zobowiązany będzie do wypłaty sumy gwarancyjnej wyłącznie
w
przypadku zaistnienia zdarzeń objętych samą treścią gwarancji, tak w granicach jej
przedmiotowego,
jak i podmiotowego zakresu. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 7
stycznia 1997 r. (
sygn. akt I CKN 37/96), istota gwarancji przejawiająca się w odrębności
przedmiotu zobowiązania gwaranta od długu głównego, przesądza, że wyłącznie
rozstrzygającymi o odpowiedzialności gwaranta są postanowienia zawarte w treści
oświadczenia (listu gwarancyjnego) skierowanego do beneficjanta gwarancji. Powoływanie
się przez zamawiającego na okoliczności dotyczące jego relacji z wykonawcami wspólnie
ubiegającymi się o udzielenie zamówienia nie będzie skuteczne względem gwaranta.
W
efekcie okoliczność, że wskazany w treści gwarancji podmiot, którego działań
lub
zaniechań dotyczyć miałaby odpowiedzialność gwaranta, byłby w ramach stosunku
podstawowego
współdłużnikiem
solidarnym,
nie
mogłaby
stanowić
podstawy
do
rozszerzenia odpowiedzialności gwaranta na działania i zaniechania innych podmiotów,
niewymienionych w gwarancji.
Zatem nawet jeśli – jak w niniejszej sprawie – członkowie Konsorcjum są zobowiązani
solidarnie wobec Zamawi
ającego, to wciąż byłaby to jedynie cecha stosunku podstawowego
(zamawiający-wykonawcy), niewpływająca na treść stosunku gwarancji. Jeżeli natomiast
gwarant zdecydowałby się wziąć odpowiedzialność również za działania i zaniechania
ewentualnych i nieznanyc
h sobie konsorcjantów wykonawców zlecających udzielenie
gwarancji, musiałoby to znaleźć odzwierciedlenie w treści gwarancji ubezpieczeniowej.
Przejawem takim mogłoby być wskazanie, że przez wykonawcę (zlecającego, według
terminologii analizowanej gwarancji
„Zobowiązanego”) należy rozumieć nie tylko podmioty
oznaczone w tym dokumencie, ale i wszystkich
wykonawców, z którymi zdecydują
lub
zdecydowały się one złożyć ofertę. Tymczasem na próżno szukać w treści powyżej
wskazanej gwarancji ubezpieczeniowej takich
zastrzeżeń lub choćby ujawnienia
świadomości gwaranta co do działania zlecających również w imieniu innego podmiotu.
Przeciwnie, podkreślane jest wielokrotnie przejęcie odpowiedzialności za zachowanie
wyłącznie „Zobowiązanego”, i leżące po „jego” stronie (nie „podmiotów powiązanych” czy
„innych współwykonawców”), jako podmiotu w sposób pełny i kompletny zdefiniowanego już
w komparycji gwarancji ubezpieczeniowej. Nie zaznaczono w tym miejscu by działał bądź
zamierzał działać także w imieniu i na rzecz innych podmiotów, bądź by uzgodniono objęcie
działań i zaniechań takich podmiotów definicją „przyczyn leżących po stronie
Zobowiązanego”. Przeciwnie, z jej treści – ani wprost, ani w sposób domniemany – nie
wynika by rozszerzona została odpowiedzialność gwaranta także poza wprost wskazane
w
niej „przyczyny leżące po stronie Zobowiązanego”. Wyłącznie zatem od dobrej woli
gwaranta bądź ewentualnie wykładni treści tej gwarancji, poczynionej wbrew jej treści,
uzależnione byłoby przyjęcie, że obejmowała także przyczyny, za które zleceniodawca
ogólnie „jest odpowiedzialny”.
Podkreślić należy, że ewentualne przyjęcie o objęciu gwarancją także i „przyczyn,
za
które Zobowiązany odpowiada” istotnie zwiększyłoby zakres odpowiedzialności gwaranta.
A
wziąć pod rozwagę należy, iż z praktyki ubezpieczeniowej wynika, iż zakres ponoszonej
przez gwaranta odpowiedzialności jest każdorazowo sprawdzany i ustalany jeszcze przed
akceptacją gwarancji, w celu oszacowania ryzyka z tym związanego. Gwarant udziela
bowiem gwarancji w celu o
siągnięcia zysku a zatem przede wszystkim realizacji własnego
celu gospodarczego. Weryfikuje zatem szczegółowo kondycję ekonomiczną wykonawcy,
na
podstawie czego decyduje o akceptacji gwarancji i kalkuluje opłacalność dokonywanej
z
nim czynności. Stąd zdaniem składu orzekającego Izby gwarant w dokumencie gwarancji
ubezpieczeniowej precyzyjnie określa, za jakie działania lub zaniechania i jakiego podmiotu
bierze odpowiedzialność.
W konsekwencji
uznać należy, iż w treści tejże gwarancji znajduje odzwierciedlenie
wyłączny – zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy – zakres odpowiedzialności gwaranta.
Oczywistym jest, że w sytuacji, gdy gwarancja wystawiona jest na rzecz wyłącznie
na
niektórych członków Konsorcjum ryzyko wystąpienia okoliczności z art. 46 ust. 4a i ust. 5
pzp
może być przecież inne niż gdyby jej treścią objęte było więcej podmiotów. Biorąc
powyższe pod uwagę, aby uznać złożenie gwarancji ubezpieczeniowej za skuteczne,
z
przedłożonego przez Konsorcjum dokumentu gwarancji powinien w jakikolwiek sposób
wynikać obowiązek gwaranta zapłaty kwoty zabezpieczonej gwarancją, jeżeli okoliczności
z art. 46 ust. 4a i ust 5 pzp
dotyczyć będą „Wykonawcy" rozumianego jako wszyscy
członkowie konsorcjum, które złożyło ofertę, bądź, że dotyczy warunków aktualizujących
odpowiedzialność gwaranta rozumianych szerzej aniżeli „leżących po stronie wykonawcy”.
Tymczasem z treści przedłożonej przez Konsorcjum gwarancji ubezpieczeniowej
okoliczności takie w żaden sposób nie wynikają i nie sposób ich na żadnej podstawie
domniemy
wać czy uzyskać w drodze wykładni gwarancji. Okoliczności, jakie należy brać pod
uwagę przy dokonywaniu wykładni umowy (co stosować należy i do gwarancji) to przede
wszystkim: zgodny zamiar stron i cel umowy, literalne brzmienie spornego postanowienia
oraz
całej umowy, kontekst słowny, w jakim postanowienie to zostało użyte w umowie,
a
nadto szeroko rozumiany kontekst sytuacyjny towarzyszący zawarciu danej umowy,
przykładowo: czynności dokonywane przez strony przed zawarciem umowy, a związane już
z jej zawa
rciem, czas, miejsce, przedmiot umowy, doświadczenie jej stron w obrocie,
sytuacja osobista stron, itp. (por. m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 14 września
2017 r. sygn. akt I ACa 309/17, LEX nr 2402400
). A jak już wyżej nadmieniono – za
przyjęciem, że gwarant swoją wolą obejmował nie tylko odpowiedzialność za wskazany w jej
treści jako zleceniodawca podmiot, ale także inne, współdziałające z nim podmioty, a także
inne przesłanki aktualizujące jego odpowiedzialność niż wprost określone „przyczyny leżące
po stronie Zobowiązanego” nie przemawiają ani literalne brzmienie gwarancji, ani ustalone
zwyczaje, ani praktyka ubezpieczeniowa,
ani żadna inna okoliczność. A z uwagi
na powszechnie stosowany przez ubezpieczycieli formalizm gwarancji, jakakolwiek
interpretacja rozszerzająca nie jest zdaniem składu orzekającego Izby dopuszczalna.
Prawidłowość gwarancji nieobejmującej wszystkich członków konsorcjum nie może
być również wywodzona z faktu, że gwarancja wadialna jest bezwarunkowa i płatna
na
pierwsze żądanie. Bezwarunkowość nie oznacza bowiem, że gwarant ponosi
odpowiedzialność za zdarzenia, których nie objął ochroną, w tym za działania
lub
zaniechania podmiotu niewskazanego w treści gwarancji. Jak wskazał Sąd Najwyższy
w wyroku z 25 stycznia 1995 r. (sygn. akt
III CRN 70/94) wypowiadając się
o
odpowiedzialności gwaranta z gwarancji bezwarunkowej i na pierwsze żądanie,
odpowiedzialność ta nie jest nieograniczona i nie może być traktowana w sposób
bezwzględny. W wyroku tym Sąd stwierdził, że bank, który udzielił drugiemu bankowi
(kredytodawcy) gwarancji bezwarunkowej i na pierwsze żądanie może uchylić się
od
spełnienia świadczenia, jeżeli żądanie beneficjenta jest sprzeczne z treścią gwarancji
(art. 353
kc) albo st
anowi nadużycie prawa (art. 5 kc). Żądanie wypłaty z gwarancji
w
związku z działaniem lub zaniechaniem wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia w sytuacji, gdy zgodnie z treścią gwarancji dotyczy ona zdarzeń
związanych z udziałem w postępowaniu niektórych wykonawców, byłoby sprzeczne z treścią
tej gwarancji. W doktrynie wskazuje się, że gwarant może bronić się względem beneficjenta
zarzutami w
ynikającymi z treści gwarancji {M. Pyziak-Szafnicka. Gwarancja autonomiczna,
1994 nr 2, s. 20, A. Szpunar, Zabezpieczenia osobiste wierzyt
elności, Sopot 1997, s. 173; G.
Tracz, Umowa gwarancji
, Kraków 1998, s. 261, Z. Radwański, J. Panowicz-Lipska,
Zobowiązania-część szczegółowa, Warszawa 2008, s. 273, T. Spyra, [w:] F. Zoil (red.),
Prawo bankowe. Komentarz. Tom I
, Kraków 2005, s. 790, za Poręczenia i gwarancja
bankowa
, R. Trzaskowski, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2011, s. 283).
Z uwagi na powyższe skład orzekający Izby nie mógł podzielić stanowiska
Przystępującego, że powyższa gwarancja ubezpieczeniowa wystawiona na dwóch członków
Konsorcjum zabezpiecza interesy Z
amawiającego, a tym samym jest prawidłowa. Skład
orzekający Izby w pełni podzielił zatem stanowisko i argumentację Sąd Okręgowego
w
Gdańsku wyrażone w uzasadnieniu wyroku z 27 lutego 2019 r. sygn. akt XII Ga 555/19
{wy
danego, co istotne, po przywoływanym przez Przystępującego wyroku Sądu
Najwyższego}, wskazujące na konieczność objęcia treścią gwarancji wszystkich podmiotów
wchodzących w skład konsorcjum, które jest również ugruntowane w orzecznictwie
{por.
wyroki zespołów arbitrów z: 25 września 2002 r. sygn. akt UZP/ZO/O-1221/02, 24
stycznia 2006 sygn. akt UZP/ZO/0-
149/06, wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z: 20 lipca
2010 r. sygn. akt KIO 1408/10,
15 września 2014 r. sygn. akt KIO 1785/14, 7 stycznia 2015 r.
sygn. akt KIO 2694/14, 5 maja 2015 r. sygn. akt KIO 813/15, 22 maja 2015 r. sygn. akt KIO
974/15, 1 lipca 2015 r. sygn. akt KIO 1251/15,
17 września 2015 r. sygn. akt KIO 1936/15, 5
lutego 2016 r. sygn.
akt KIO 82/16, 8 października 2015 r. sygn. akt: KIO 2067/15, 2069/15,
2071/15, 2 listopada 2015 r.
sygn. akt KIO 2287/15, wyroki sądów powszechnych: Sądu
Okręgowego w Katowicach z 24 marca 2005 r. sygn. akt III Ca 39/05, Sądu Okręgowego
w
Warszawie z 10 września 2015 r. sygn. akt XXIII Ga 1041/15, Sądu Okręgowego
w Gd
ańsku sygn. akt XII Ga 697/15). Pogląd taki wyrażany jest również w piśmiennictwie
{por. m.in.
Gwarancja ubezpieczeniowa członka konsorcjum jako wadium w postępowaniu
o
uzyskanie przez konsorcjum zamówienia publicznego, Eugeniusz Kowalewski, Władysław
Wojc
iech Mogilski, Wiadomości Ubezpieczeniowe 1/2014, Michał Makowski, Gwarancja
bankowa jako forma wniesienia wadium
– kontrowersje interpretacyjne, PZP 2008, nr 2).
W ocenie składu orzekającego Izby konieczne było bowiem wymienienie w treści
gwarancji bądź wszystkich wykonawców, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie
zamówienia publicznego (w myśl art. 23 ust. 1 w związku z ust. 3 pzp), a co najmniej
zasygnalizowanie, że strona stosunku „gwarancyjnego” działa także w imieniu i na rzecz
inny
ch uczestników jako wykonawców – którzy wspólnie złożyli lub złożą w postępowaniu
przetargowym ofertę – po to, aby gwarant mógł prawidłowo zidentyfikować, kto jest
wykonawcą w postępowaniu przetargowym. W ten sposób wykluczone zostałyby zaś
wszelkie wątpliwości interpretacyjne związane z ustalaniem zakresu zobowiązań
ubezpieczyciela,
a tym samym gwarancja spełniłaby swój cel, tj. zabezpieczyła interes
finansowy z
amawiającego (jako beneficjenta) poprzez wypłatę mu określonej kwoty
pieniężnej przez gwaranta – zakład ubezpieczeń w przypadku, gdy zobowiązany –
zleceniodawca gwarancji (lub inny podmiot z nimi
powiązany i objęty zakresem gwarancji)
nie wywiąże się ze swych powinności. Tymczasem zdaniem składu orzekającego Izby w tej
sprawie zach
odzi bardzo poważne ryzyko, że Zamawiający z uwagi na nieścisłości co do
podmiotowego i przedmiotowego zakresu gwarancji
nie uzyskałby od gwaranta sumy
gwarancyjnej, jeżeli przyczyny uruchomienia gwarancji będą leżeć po stronie tylko tego
wykonawcy należącego do konsorcjum, który nie jest objęty tą gwarancją. A raz jeszcze
zwrócić należało na uwagę, iż sytuację taka nie ma charakteru hipotetycznego.
Reasumując, w warunkach niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego zaktualizowały się przesłanki do unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz unieważnienia czynności badania i oceny ofert a także
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym wykluczenia Konsorcjum z tego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
{rozpoznanie zarzutu z pkt 2. li
sty zarzutów}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia tego zarzutu ma właściwa interpretacja
warunku udziału w postępowaniu z pkt 12 ppkt 3 lit. A. rozdziału VIII i.d.w., gdyż strony sporu
z brzmienia tego postanowienia, w tym z jego zmiany w stosunku do pierwotnie
sformułowanego, wyprowadzają diametralnie odmienne wnioski.
Przede wszystkim dopiero
po ustaleniu, co było wymagane od wykonawcy w ramach
tego warunku, można przejść do badania, czy został on spełniony przez Konsorcjum, dzięki
wiedzy i doświadczeniu, które Falubaz nabył z racji zrealizowania wspólnie z ZTOŚ
zamówienia w Lubaniu.
Odnotować trzeba, że zamawiający przy określaniu warunków udziału
w
postępowaniu dysponują dużym luzem decyzyjnym, którego granice wyznaczają
generalne dyrektywy wynikające z art. 22 ust. 1a pzp, aby warunki te były proporcjonalne
do
przedmiotu zamówienia oraz umożliwiały ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, co może w szczególności polegać na określeniu minimalnych
poziomów wymaganych zdolności (w tym przypadku technicznych lub zawodowych,
o
których mowa w art. 22 ust. 1b pkt 3 pzp). Ponieważ powyższe kryteria mają charakter
nieostry,
Zamawiający mają duży margines swobody co do tego, w jakiej proporcji ustalą
warunek
w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz jakie aspekty związane z tym
przedmiotem zamówienia uznają za istotne dla oceny zdolności wykonawcy do jego
prawidłowej realizacji.
Poza wszelkim sporem jest okoliczność, że przedmiot tego zamówienia obejmuje
budowę sortowni odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki, co obejmuje przede
wszystkim wybudowanie nowej hali sortowni oraz dostawę i montaż w tej hali urządzeń
technologicznych instalacji do sortowania takich odpadów {patrz pkt 1 oraz lit. d. oraz m.
rozdziału III i.d.w. dotyczącego opisu przedmiotu zamówienia}. Wykonawca powinien
w
związku z tym przewidzieć i zaprojektować wszelkie roboty budowlane, dostawy i usługi
konieczne oraz wymagane pod względem technicznym, technologicznym i prawnym
dla
osiągnięcia tego celu {patrz 3 od końca zdanie rozdziału III i.d.w.}.
Niewątpliwie warunek w pierwotnym brzmieniu w pełni odzwierciedlał ten złożony
charakter przedmiotu zamówienia, obejmującego zarówno roboty budowalne, jak i dostawy
urządzeń technologicznych wraz z ich instalacją, które łącznie prowadzą do osiągnięcia
zamierzonego rezultatu, jakim jest uzyskanie nadającej się do użytkowania sortowni
odpadów. W uproszczeniu pierwotnie sformułowany warunek wymagał wykazania się
należytym zrealizowaniem analogicznego do objętego przedmiotem zamówienia
przedsięwzięcia dotyczącego sortowni odpadów o określonej wydajności, którego skala
została też określona przez ustalenie wartości samych robót budowlanych. Innymi słowy
Zamawiający początkowo uznał, że dla wyłonienia wykonawcy zdolnego do należytego
wykonania tego zamówienia celowe będzie wymaganie doświadczenia w uprzedniej
realizacji
zamówienia o porównywalnym zakresie przedmiotu zamówienia w każdym jego
aspekcie.
Natomiast warunek w ostatecznym
brzmieniu kładzie nacisk na budowlany aspekt
przedsięwzięcia tj. na należyte wykonanie obiektu budowlanego w postaci hali o określonej
powierzchni zabudowy. Jednocześnie nie abstrahuje zupełnie od złożonego charakteru
przedmiotu zamówienia, skoro wymagane jest, aby uprzednio zrealizowana należycie hala
przeznacz
ona była na sortownię odpadów o określonej wydajności. Zamawiający
najwyraźniej ostatecznie uznał, że kluczowe znaczenie dla oceny zdolności wykonawcy
do
realizacji przedmiotowego zamówienia ma posiadane przez niego wiedzy i doświadczenia
odnośnie robót budowalnych dotyczących obiektu hali przeznaczonej na sortownię odpadów
o określonej skali. Natomiast nie uznał już za konieczne, aby wykonawca dysponował wiedzą
i doświadczeniem odnośnie urządzeń technologicznych sortowni, które zostały w tej hali
zainstalowane.
Jak wynika z okoliczności towarzyszących zmianie, taka była też intencja
Zamawiającego. Warunek został zmieniony bowiem po tym, jak jeden z wykonawców
zainteresowanych udziałem w postępowaniu zapytał, czy w przypadku wspólnego ubiegania
się o udzielenie zamówienia dopuszczalne jest takie łączne jego spełnienie, że jeden
z
wykonawców wykonał halę sortowni odpadów, dla której wartość robót budowalnych
wynosiła 4 mln zł, a drugi wykonał dostawę wraz z montażem i uruchomieniem linii
do
segregacji odpadów, przy czym zsumowana wartość tych dwóch odrębnych
przedsięwzięć wyniosła 16 mln zł. Zamawiający nie tylko zrezygnował z określenia skali
wykonanych robót budowalnych za pomocą określenia ich wartości, ale zmienił brzmienie
warunku w taki sposób, że spełnia go samodzielnie ten z wykonawców z konsorcjum
opisanego w pytaniu, który wykonał roboty budowalne. Natomiast jednocześnie samo
wykonanie dostawy i
instalacji urządzeń technologicznych składających się na linię sortowni
odpadów przestało być elementem ocenianym w ramach warunku. W tym sensie zmiana
warunku miała służyć rozszerzeniu konkurencyjności postępowania, na co powołał się
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie.
Natomiast
dzięki pozostawieniu bez zmiany brzmienia postanowienia definiującego
wykonane
{w domyśle należycie} roboty budowalne (jako takie, w wyniku których powstał
obiekt budowlany stanowi
ący całość technologiczno-użytkową wraz z instalacjami
i
urządzeniami, czyli nadająca się do użytkowania sortownia odpadów) nadal jest wymagane,
aby roboty budowalne opisane w treści zmienionego warunku umożliwiły osiągnięcie
analogicznego do objętego tym zamówieniem rezultatu. Innymi słowy nawet po zmianie
brzmienia warunku wykonawca nie może powołać się na wiedzę i doświadczenie wynikłe
z
realizacji robót budowalnych dotyczących hali przeznaczonej na sortownię odpadów, jeżeli
taka sortow
nia faktycznie nie powstała, nie nadawał się do użytkowania lub nie została
odebrana przez inwestora.
Niesporne by
ło, że w ramach opisanej w wykazie złożonym przez Konsorcjum jako
„Inwestycja polegająca na przebudowie sortowni odpadów komunalnych surowcowych
o
następujących parametrach: opakowania z papieru i tektury wraz z opakowaniami
z tworzyw sztucznych o minimaln
ej wydajności 3 Mg/h” oraz „Rozbudowa Regionalnej
Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Lubaniu o infrastrukturę podstawową
do
przyjmowania i sortowania odpadów komunalnych oraz o niezbędną infrastrukturę
towarzyszącą na potrzeby obsługi wybudowanych instalacji zagospodarowania odpadów –
etap I” wykonanej od 6 kwietnia 2018 r. do 15 stycznia 2019 r. na rzecz Zakładu Gospodarki
i
Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą w Lubaniu, Falubaz nie wykonywał żadnych robót
budowlanych,
które leżały w wyłącznej gestii Foleko.
Powyższe potwierdza również umowa konsorcjum zawarta pomiędzy tymi
wykonawcami 2 marca 2018 r. w
Świdnicy, w szczególności załącznik nr 1 dotyczący
podziału zakresu prac, robót, dostaw i usług objętych powyższym zamówieniem. Zgodnie
z
§ 3 umowy pn. „Zakres prac” dokonano w tym załączniku szczegółowego podziału prac
(zakresu rzeczowego) objętych przedsięwzięciem w taki sposób, że wszystkie roboty
budowlane dotyczące poszczególnych obiektów, w tym hali sortowni, przypadły Foleko,
a Falubaz
odpowiadał za dostawę i montaż urządzeń składających się na linię
technologiczną sortowni.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Potwierdził się zarzut, że Konsorcjum nie wykazało spełnienia obowiązującego
w
postępowaniu warunku udziału w postępowaniu, gdyż w ramach przedsięwzięcia
wskazaneg
o w złożonym przez nie wykazie Falubaz nie mógł zdobyć wiedzy i doświadczenia
związanych z robotami budowlanymi dotyczącymi hali sortowni, które Zamawiający uczynił
punktem odniesienia dla oceny zdolności wykonawcy do realizacji przedmiotowego
zamówienia.
Izba nie podzieliła argumentacji Przystępującego, który usiłował niejako przez
pryzmat wyroku
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r. w sprawie
C-387/14 (Esaprojekt sp. z o.o. przec
iwko Województwu Łódzkiemu) zinterpretować warunek
udziału w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia, czyli odwrócić właściwą kolejność
rozumowania, która wymaga, jak to już powyżej zaznaczono, wpierw ustalenia, jaka była
treść tego warunku. Dopiero wtedy można się bowiem zastanawiać – biorąc pod uwagę
wskazówki wynikające z uzasadnienia tego orzeczenia – czy dla spełnienia tego warunku
wystarczające jest wiedza i doświadczenie nabyte przez Falubaz jako współkonsorcjanta
przy realizacji innego zamówienia.
Przede wszystkim z uwagi na
ustalone powyżej rozumienie obowiązującego w tym
postępowaniu o udzielenie zamówienia warunku dotyczącego wiedzy i doświadczenia
wykonawcy
argumentacja Przystępującego jest bezprzedmiotowa, gdyż jest oparta
na
błędnym założeniu, że de facto treść warunku nie uległa żadnej istotnej zmianie.
Tymczasem skoro Falubaz faktycznie nie wykonywał żadnych robót budowlanych w ramach
zamówienia wskazanego w wykazie, nie sposób twierdzić, że Konsorcjum potwierdziło w ten
sposób spełnianie warunku, którego istotą było posiadanie wiedzy i doświadczenia
dotyczących właśnie robót budowalnych. W takim przypadku powoływanie się
na wspomniane orzeczenie TSUE
nic nie wnosi do sprawy, gdyż nie sposób z niego
wywieść, że z racji samego udziału w konsorcjum dopuszczalne jest powoływanie się
na
doświadczenie w realizacji robót budowalnych, które faktycznie wykonał w całości inny
współkonsorcjant.
Warto przypomnieć, że Trybunał w wyroku z 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14
(Esaprojekt)
orzekł wręcz przeciwnie, że gdy wykonawca polega na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem, doświadczenie to należy oceniać w zależności
od
konkretnego zakresu udziału tego wykonawcy, a więc jego faktycznego wkładu
w
prowadzenie działań, które były wymagane od tej grupy w ramach danego zamówienia
publicznego. Wykonawca nabywa bowiem realne doświadczenie nie przez sam fakt bycia
członkiem grupy wykonawców i bez względu na to, jaki miał w tę grupę wkład, lecz wyłącznie
poprzez bezpośredni udział w realizacji przynajmniej jednej z części zamówienia, do którego
całościowego wykonania zobowiązana jest ta grupa wykonawców. Z czego wynika,
że wykonawca nie może polegać, na potrzeby wykazania wymaganego przez instytucję
zamawiającą doświadczenia, na realizacji świadczeń przez innych członków grupy
wykonawców, w których realizacji faktycznie i konkretnie nie brał udziału. Co doprowadziło
Trybunał do konkluzji, że art. 44 dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej
dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy,
należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on, by wykonawca biorący
indywidualnie udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu publicznym,
jeżeli faktycznie i konkretnie nie uczestniczył w jego realizacji.
Z kolei w wyroku z 18 kwietnia 2019 r. (sygn. akt
KIO 588/19) Izba zauważyła,
że przełożenie tej ogólnej tezy na daną sytuację faktyczną wymaga indywidualnej oceny
zarówno elementów danego warunku udziału w postępowaniu, jak i konkretnych działań
wykonawców podejmowanych przy konkretnej realizacji. W skrócie można to ująć
w
następujący sposób: dany wykonawca (konsorcjant – czy to lider, czy to partner), żeby
wyka
zać się doświadczeniem, nie musiał wykonywać absolutnie wszystkiego w danym
zamówieniu czy danej jego części, na którą się powołuje (byłoby to sprzeczne z zasadami
działania konsorcjów), ale jego udział w tym zamówieniu (lub odpowiednio jego części –
w zal
eżności od brzmienia warunku), musi być na tyle istotny, by zarówno ten jego udział, jak
i nabyte doświadczenie, były faktyczne i realne, a także w miarę kompleksowe, tj. dotyczyły
jak najpełniejszej części tej realizacji.
Reasumując, choć Izba już wielokrotnie wypowiedziała się, w jaki sposób
rozstrzygnięcie w sprawie Esaprojekt znajduje przełożenie w różnych stanach faktycznych,
w
żadnej z tych spraw nie oznaczało to uznania, że wykonawca powołujący się
na
doświadczenie zdobyte w ramach konsorcjum w ogóle nie musiał w jego ramach
bezpośrednio wykonywać zakresu prac objętych treścią warunku udziału w postępowaniu.
Natomiast z
upełnie nieprzekonujące, bo sprzeczne z rzeczywistym stanem rzeczy,
są twierdzenia Przystępującego o rzekomej niemożności rozgraniczenia zakresu świadczeń
wykonanych przez Foleko i Falubaz w ramach zam
ówienia dotyczących sortowni w Lubaniu,
czy też o rzekomym decydującym udziale Falubazu w zarządzaniu realizacją tego
zamówienia. W istocie jest to tylko nieudolna próba wpasowania się w okoliczności faktyczne
innych
spraw uprzednio rozstrzygniętych przez Izbę, które w oczywisty sposób nie przystają
do
ustalonego powyżej stanu faktycznego w tej sprawie.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego:
art. 89 ust. 1 pkt 7b
miało wpływ na wynik prowadzonego przez niego postępowania
o
udzielenie zamówienia, wobec czego – działając na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt
1 ustawy pzp
– orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 ustawy pzp, z uwzględnieniem art. 186 ust. 6 pkt 3 ustawy
pzp. W
pierwszej kolejności zaliczono do tych kosztów uiszczony przez Odwołującego wpis –
zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Ponadto stosowanie do art. 186 ust. 6 pkt 3 lit
. b kosztami postępowania odwoławczego
obciążono Przystępującego, od którego – zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b
rozporządzenia – zasądzono na rzecz Odwołującego poniesione przez niego koszty z tytułu
uiszczonego wpisu od
odwołania oraz uzasadnionych kosztów strony obejmujących
wynagrodzenie pełnomocnika.