Sygn. akt: KIO 2271/19
WYROK
z dnia 25 listopada 2019 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2019 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 listopada 2019 r. przez wykonawcę Auto -
Trans Asfalty Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gierałtowicach
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Miejską Żory
przy udziale wykonawcy G.S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą S.G. w
Żorach zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie w części obejmującej zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy
Prawo zamówień publicznych i nakazuje zamawiającemu Gminie Miejskiej Żory
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności
badania i
oceny ofert, w tym wykluczenie z postępowania wykonawcy G.S. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą S.G. w Żorach wobec niewykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu;
oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
3. k
osztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Miejską Żory i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
t
ytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego - Gminy Miejskiej Żory na rzecz odwołującego Auto -
Trans Asfalty Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Gierałtowicach kwotę 18 900 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez
odwołującego z tytułu wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika
oraz kosztów dojazdu pełnomocnika na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 2271/19
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Miejska Żory prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na zimowe utrzymanie dróg, chodników, schodów terenowych, parkingów
w Gminie
Miejskiej Żory w sezonie 2019-2020 r. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 sierpnia 2019 r. pod
numerem 2019/S 157-388273.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.
, dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy Pzp.
W dniu 8 listopada 2019 r. wykonawca Auto -
Trans Asfalty Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gierałtowicach (dalej jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę G.S., zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ww. wykonawcy
pomimo, że nie odpowiada ona treści SIWZ;
2. art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty ww. wykonawcy jako złożonej przez wykonawcę, który winien zostać
wykluczony z postępowania wobec niewykazania spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, wykluczenia i odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę G.S. oraz uznania oferty Odwołującego za najkorzystniejszą.
Odwołujący wskazał, iż posiada interes w złożeniu odwołania, gdyż jego oferta znalazła
się na drugim miejscu w rankingu ofert, a zatem zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
wybranego przekłada się na pozbawienie Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący przywołał treść warunku udziału
w
postępowaniu określonego w pkt 5 ppkt 2 lit. c) w zw. z pkt 5A ppkt 3 lit. a) SIWZ. Wskazał,
iż wybrany wykonawca przedstawił w swojej ofercie jako dokumenty potwierdzające
wykonanie usługi jedynie ofertę, faktury i karty pracy wystawiane Odwołującemu z racji
dostarczania mu sprzętu do realizacji zamówienia odpowiadającego żądanemu
doświadczeniu, a realizowanemu przez Odwołującego na rzecz Gminy Miejskiej Żory
(załącznik do wyjaśnień z dnia 18 października 2019 r.). Oferta firmy G.S. nie została przez
Odwołującego zaakceptowana, zleceniobiorca otrzymał jedynie zlecenie sprzętowe (w
załączeniu do odwołania Odwołujący przedstawił kopię zleceń z dnia 1 grudnia 2017 i 24
października 2018). Zdaniem Odwołującego w wyjaśnieniach z dnia 18 października 2019 r.
Zamawiający został wprowadzony w błąd, iż pomiędzy usługodawcą i wynajmującym sprzęt
firmą G.S. istniała umowa ustna. Odwołujący podkreślił, że Członek Komisji Przetargowej jak
i osoba odpowiedzialna za zimowe utrzymanie d
róg w Gminie Miejskiej Żory w latach ubiegłych
potwierdza opinię, że firma G.S. nie wykonywała ZUD w pełni wszystkich zadań zgodnie z
SIWZ pkt 3.1 (a, b, c, d, e, f) a tym samym nie wykonywała samodzielnie ww. zadań ZUD.
Firma G.S.
wykonywała zadania z punktu 3.1 c i d na polecenie dyżurnego akcji zima z
ramienia Auto-
Trans Asfalty Sp. z o.o., pełniącego dyżur dla Gminy Miejskiej Żory w sezonie
2017-2018 i 2018-
2019. Wybrany wykonawca nie był stroną umowy i nie realizował
przedmiotowej usługi – na potwierdzenie powyższego Odwołujący załączył kopie umów
z
Gminą Miejska Żory. Dalej Odwołujący wskazał, iż nie jest prawdą, że wybrany wykonawca
nie mógł uzyskać referencji ze strony Odwołującego na wynajem sprzętu, bowiem wcale się
o nie
ubiegał. Zauważył także, że wybrany wykonawca twierdził w piśmie z 16 października
2019 r.
, że wykonywał usługi na rzecz Spółdzielni, która jednakże wskazała pismem
datowanym na 21 października 2019 r., iż usługa wykonywana była na drogach o długości
27,5 km -
wprowadzanie Zamawiającego w błąd art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp. Zdaniem
Odwołującego powyższe okoliczności wskazują, że wybór oferty najkorzystniejszej został
dokonany z naruszeniem przepisów ustawy Pzp, a wybrany wykonawca powinien zostać
z
postępowania wykluczony.
Zamawiający w dniu 21 listopada 2019 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o oddalenie odwołania w całości.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Zamawiający
podniósł, że Odwołujący nie wskazał, w jakim zakresie oferta wybranego wykonawcy jest
niezgodna z SIWZ i nie sposób odnieść się do tego zarzutu.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12
ustawy Pzp, Zamawiający wskazał, iż zarówno w faktur, jak i ofert przedłożonych przez
wybranego wykonawcę wynika, że przedmiotem usługi realizowanej na rzecz Odwołującego
było ZUD. Zauważył, że Odwołujący opłacał wystawiane faktury przez dwa lata nie
kwestionując ich, a także przyznał, że wybrany wykonawca wykonywał zadania z punktu 3.1
lit. c i d SIWZ
– odśnieżał, pługował i usuwał śliskość drogową, czyli zdaniem Zamawiającego
realizował usługę ZUD. Zamawiający podniósł, że to, jak należy definiować ZUD wynika
z
treści ogłoszenia (sekcji II.1.3). W jego ocenie nie budzi wątpliwości, że warunek udziału
w
postępowaniu dotyczył jedynie wykonywania usługi polegającej na odśnieżaniu,
pługowaniu, usuwaniu śliskości zimowej poprzez posypywanie piaskiem, solą dróg,
chodników, parkingów, ręczne usuwanie śniegu i śliskości zimowej ze schodów terenowych.
Interpretacja ZUD jedynie w oparciu o pkt 3 SIWZ jest nieuzasadniona i powinna uw
zględniać
treść ogłoszenia o zamówieniu. Zamawiający dodał, że z dokumentacji przedstawionej przez
wybranego wykonawcę wynika, że samodzielnie prowadził on i koordynował akcję zima na
powierzonym mu przez Odwołującego terenie. Zamawiający odniósł się także do stanowiska
wyrażonego przez jednego członka komisji przetargowej, wskazując, że zostało ono oparte na
błędnym definiowaniu ZUD. Dalej Zamawiający wskazał, że wybrany wykonawca nie ubiegał
się o referencje na wynajem sprzętu – materiał dowodowy potwierdza, że przedmiotem umowy
łączącej wybranego wykonawcę z Odwołującym nie był wynajem sprzętu, a świadczenie usługi
polegającej na ZUD. Wykonawca ubiegał się o referencje na realizację ZUD, ale Odwołujący
odmówił mu ich wystawienia, dlatego złożone zostało oświadczenie własne.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
ustawy Pzp, Zamawiający podniósł, że nie można czynić wykonawcy zarzutu, że wprowadził
Zamawiającego w błąd w zakresie długości km drogi utrzymywanej podczas realizacji usługi
na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej Żory, skoro swoją deklarację oparł on na informacjach
uzyskanych od Spółdzielni (pismo z 13 września 2019 r.). Późniejsza weryfikacja długości
drogi przez SM Żory (po złożeniu oświadczenia przez wykonawcę) nie może mieć wpływu na
ocenę tego oświadczenia.
Wykonawca G.S.
w dniu 21 listopada 2019 r. złożył pismo procesowe, w którym wniósł
o oddalenie odwołania w całości. Wskazał, że jego oferta została sporządzona zgodnie z
wymaganiami Zamawia
jącego.
Wybrany wykonawca podniósł m.in., że oferta, która była podstawą do realizacji prac na
rzecz spółki Auto Trans Asfalty Sp. z o.o., obejmowała stawkę za dobowe utrzymanie
poszczególnych rejonów w danej lokalizacji z użyciem odpowiedniego sprzętu oraz z użyciem
materiałów, a także obejmowała stawkę za dobę akcji biernej. Pisemne potwierdzenia przez
przedstawiciela Odwołującego wykonanych przez wykonawcę usług (przekazane
Zamawiającemu w ramach wyjaśnień), poświadczają w określonych terminach realizację akcji
biernej lub akcji czynnej z piaskowaniem lub bez piaskowania. Usługa - wbrew twierdzeniom
Odwołującego - nie polegała na wynajmie sprzętu, o czym świadczy rozliczanie prac za usługę
utrzymania dróg, w tym akcję bierną/czynną, czy też uwzględnienie w ofercie składanej do
Odwołującego materiałów uszorstniających drogi i chodniki (z wyłączeniem soli). Również
wykorzystanie materiałów uszorstniających w ramach realizacji usługi, było potwierdzane
w formie papierowej ewidencji zatwierdzanej przez pracownika Odwo
łującego. Zdaniem
wykonawcy to potwierdza, iż usługa realizowana na rzecz Odwołującego dotyczyła
kompleksowej usługi zimowego utrzymania dróg w zakresie wymaganym przez
Zamawiającego. Wykonawca G.S. wyjaśnił także, że złożone w postępowaniu nie były kartami
pracy, lecz dokumentami potwierdzającymi realizację usługi. Za nieprawdziwe uznał
twierdzenia Odwołującego, że przekazywał sprzęt Odwołującemu do realizacji usługi.
Dalej
wykonawca wskazał, że nie mógł uzyskać od Odwołującego referencji na wynajem
sprzętu, ponieważ nie ubiegał się o takie referencje, gdyż nie świadczył dla Odwołującego
usługi na wynajem sprzętu. Wyjaśnił, iż w piśmie do Zamawiającego oświadczył, że
Odwołujący odmówił mu wystawienia pisemnych referencji do przedmiotowego postępowania.
Zwr
ócił także uwagę, że dotychczas Odwołujący nie kwestionował faktur wystawionych przez
niego za realizację usługi, a realizację prac zaczął podważać dopiero, gdy wziął udział
w
przedmiotowym postępowaniu. Następnie podniósł, że bez znaczenia jest opinia jednego
z
członków komisji przetargowej, na którą powołano się w odwołaniu, ponieważ komisja
przetargowa dokonała wyboru oferty wykonawcy G.S. jako najkorzystniejszej. Wyjaśnił także,
że umowa pisemna pomiędzy nim a Odwołującym nie została nigdy zawarta. Odwołujący
będąc świadomym, że zlecenie podwykonawstwa wymaga szeregu czynności nie zgłosił go
jako podwykonawcy,
a zamówienie zostało wystawione na „wynajem sprzętu" przy czym w
treści powołano się na ofertę dotyczącą zimowego utrzymania dróg. Określone w zleceniu na
wynajem sprzętu stawki za dobę, są tymi samymi, które widniały w ofercie wykonawcy S.G.
dotyczącej kalkulacji cenowej za dobowe utrzymanie poszczególnych rejonów wraz z
materiałami. Dodał, że w załączonym do odwołania zleceniu widnieje zapis „zgodnie z
przesłaną ofertą". Oferty zawierały informację, że ceny ujęte w kalkulacji za dobowe
utrzymanie dróg zawierają koszt piasku uszarstwiania dróg i chodników. Również w
potwierdzeniach wykonania usługi widniej zapis „piaskowanie" - co potwierdza, że prace
realizowane przez wykonawcę obejmowały zimowe utrzymanie dróg, chodników, schodów,
parkingów, nie zaś wynajem sprzętu (lub jak to określił Odwołujący - dostarczenie sprzętu).
Odnosząc się do realizacji usług na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej Żory wykonawca
wskazał, iż złożył w postępowaniu dokument potwierdzający, że w okresie ponad 2 miesięcy
należycie zrealizował usługę ZUD na drogach o łącznej długości ponad 30km. W jego ocenie
również codzienne świadczenie usługi ZUD o długości kilkunastu kilometrów, a łącznie ponad
200 km w okresie 2 miesięcy, mogłoby stanowić aspekt do zastanowienia się w zakresie
możliwości spełnienia warunku.
Odwołujący w dniu 21 listopada 2019 r. złożył dalsze pismo procesowe, zawierające
uzupełniającą argumentację oraz dowody na poparcie stawianych twierdzeń – oświadczenie
Odwołującego, że wykonawca G.S. nie zwracał się do niego o wystawienie referencji, wydruki
z tzw. księgi akcji zima oraz noty korygujące do faktur wystawionych przez ww. wykonawcę za
realizację spornej usługi.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania, na
podstawie zgromadzonego w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Izba na posiedzeniu w dniu 22 listopada
2019 r. stwierdziła skuteczność przystąpienia
zgłoszonego do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawcę
G.S.
wobec spełnienia wymogów określonych w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp i dopuściła go do
udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze Uczestnika postępowania.
Izba uznała, iż Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp
, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o
których mowa w art. 179 ust. 1 Ustawy Pzp.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba
uwzględniła dokumentację
postępowania przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności ogłoszenie o zamówieniu,
specyfikację istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami, informację z otwarcia ofert,
ofert
ę Przystępującego, korespondencję prowadzoną przez Zamawiającego z Przystępującym
w tym wezwania Zamawiającego z dnia 26 września 2019 r., 1 października 2019 r, 14
października 2019 r., 16 października 2019 r, 21 października 2019 r. i pisma Przystępującego
złożone w odpowiedzi na te wezwania), pismo Zamawiającego z dnia 10 października 2019 r.
do Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach oraz odpowiedź Spółdzielni na to pismo, wezwanie
z
dnia 22 października 2019 r. skierowane do Odwołującego oraz odpowiedź Odwołującego
na to wezwanie, zawiadomienie z dnia 29
października 2019 r. o wyborze ofert
najkorzystniejszej. S
kład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia
Stron i Uczestnika
postępowania odwoławczego złożone w pismach procesowych (odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym Przystępującego, piśmie procesowym
Odwołującego) oraz ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 22 października 2019
roku.
Izba dopuściła ponadto dowody z dokumentów załączonych do pism Odwołującego na
okoliczności w tych pismach wskazane, tj. kopii zleceń na wynajem sprzętu z 1 grudnia 2017
r.
i 24 października 2018 r., kopii umów Odwołującego z Gminą Miejską Żory na ZUD 2017-
2018 i 2018-
2019, oświadczenia Odwołującego w zakresie wniosku Przystępującego
o
wystawienie referencji, wydruków z „księgi akcji zima” oraz not korygujących.
Izba ustali
ła, co następuje:
W punkcie II
.1.4 ogłoszenia o zamówieniu (krótki opis przedmiotu zamówienia)
wskazano:
prowadzenie i koordynowanie akcji zima,
dostarczanie materiałów uszorstniających na pobocza dróg,
zimowe utrzymanie (odśnieżanie, pługowanie, usuwanie śliskości zimowej poprzez
posypywanie piaskiem, solą dróg, chodników, parkingów, ręczne usuwanie śniegu
i
śliskości zimowej ze schodów terenowych) w Gminie Miejskiej Żory w sezonie
wywożenie śniegu,
prace naprawcze po zakończeniu akcji zima.
Ana
logiczne postanowienie znalazło się w punkcie II.2.4 ogłoszenia (opis zamówienia).
Zgodnie z
Rozdziałem 3 SIWZ przedmiotem zamówienia jest: zimowe utrzymanie dróg,
chodników, schodów terenowych, parkingów w Gminie Miejskiej Żory w sezonie 2019-2020 r.
Usługa ta polega na:
a) prowadzeniu i koordynowaniu akcji zimowej na ulicach, placach, chodnikach oraz
miejscach wskazanych przez Zamawiającego,
b)
dostarczaniu materiałów uszorstniających na pobocza dróg w miejscach i ilościach
wskazanych w załączniku nr 3,
c)
odśnieżaniu ulic, placów, chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego,
d)
usuwaniu śliskości zimowej (gołoledzi) z ulic, placów, chodników oraz miejsc wskazanych
przez Zamawiającego,
e)
wywożeniu śniegu z chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez Zamawiającego,
zgodnie z pkt 5.4. Szczegółowej Specyfikacji Technicznej (SST) pt. „Odśnieżanie drogi” –
załącznik nr 4
f)
pracach porządkowych po zakończeniu akcji zimowej polegających na naprawie szkód
spowodowanych prowadzeniem zimowego utrzymania w terminie do 14 dni po
zakończeniu akcji zimowej, zgodnie z pkt. 5.12. Szczegółowej Specyfikacji Technicznej
(SST) pt. „Zwalczanie śliskości zimowej na drodze - załącznik numer 5”.
W pkt 3.2) SIWZ wskazano
, iż zamówienie dotyczy kompleksowego utrzymania dróg,
chodników, schodów terenowych, parkingów, promenad w Gminie Miejskiej Żory (…).Z kolei
w pkt 3.6) SIWZ
podkreślono, że o rodzaju akcji w danym dniu i na danej drodze (akcja czynna,
akcja bierna)
decyduje wykonawca na podstawie występujących zjawisk atmosferycznych,
prognoz atmosferycznych, uwzględniając ewentualne polecenia Zamawiającego (…).
W Rozdziale 5 SIWZ Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej. Zgodnie z Rozdziałem 5 pkt 5A ppkt 3a) SIWZ
Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony jeśli wykonawca wykonał w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy w tym okresie jedno zamówienie odpowiadające rodzajem usłudze stanowiącej
przedmiot zamówienia. Przez usługę odpowiadającą swoim rodzajem przedmiotowi
zamówienia rozumie się zrealizowanie co najmniej jednego zamówienia polegającego na
zimowym utrzymaniu dróg o łącznej długości co najmniej 30 km. Zamówienie musi obejmować
okres co najmniej 2 miesięcy. Wykonawca winien załączyć dowody określające czy ta usługa
została wykonana lub jest wykonywana należycie (w przypadku gdy usługa jest w trakcie
realizacji -
nie została zakończona - do dnia składania ofert, zrealizowany zakres usługi musi
wynosić co najmniej 2 miesiące).
Zgodnie z Rozdziałem 7 pkt 7C ppkt 1 SIWZ Zamawiający wezwie wykonawcę, którego
oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni,
terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, w tym wykazu usług wykonanych,
a
w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi
zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały wykonane
lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz lub usługi były wykonywane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny
o
obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów –
oświadczenie wykonawcy.
W postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców: Odwołujący i Przystępujący.
Przystępujący w JEDZ złożonym wraz z ofertą, w odniesieniu do warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, wskazał na realizację usług:
odśnieżania dróg i chodników na dzielnicach Gminy Miejskiej Żory w sezonie zimowym
na rzecz Odwołującego,
odśnieżania dróg i chodników na dzielnicach Gminy Miejskiej Żory w sezonie zimowym
na rzecz Odwołującego.
Zamawiający w dniu 26 września 2019 r. wezwał Przystępującego na podstawie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia JEDZ w zakresie posiadanych zdolności technicznych
i
zawodowych. W treści wezwania wskazał m.in., iż z treści JEDZ nie wynika czy usługi, które
wykonawca świadczył na rzecz Auto-Trans Asfalty obejmowały swoim zakresem zimowe
utrzymanie dróg o łącznej długości co najmniej 30 km. Ponadto z podanego opisu wynika, że
przedmiotem usług było jedynie odśnieżanie dróg i chodników natomiast warunek udziału
w
postępowaniu dotyczył zimowego utrzymania dróg (ZUD). Zamawiający wskazał, iż zgodnie
z punktem 3 SIWZ zimowe utrzymanie dróg, polega na:
1) prowadzeniu i koordynowaniu akcji zimowej na ulicach, placach, chodnikach oraz
miejscach wskazanych przez Zamawiającego,
dostarczaniu materiałów uszorstniających na pobocza dróg,
odśnieżaniu ulic, placów, chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego,
usuwaniu śliskości zimowej (gołoledzi) z ulic, placów, chodników oraz miejsc
wskazanych przez Zamawiającego,
wywożeniu śniegu z chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez
Zamawiającego,
pracach porządkowych po zakończeniu akcji zimowej polegających na naprawie szkód
spowodowanych prowadzeniem zimowego utrzymania.
Odśnieżania dróg i chodników nie można zatem nazwać zimowym utrzymaniem dróg,
a jedynie jego eleme
ntem. Istotną częścią zimowego utrzymania dróg jest prowadzenie
i
koordynowanie akcji zimowej na danym terenie, gdyż od skutecznego zarządzania tą akcją
zależy ostateczny efekt wykonywanych usług. Zamawiający nie znalazł w opisie wskazanych
usług informacji czy Przystępujący zajmował się w ramach przedmiotowych zamówień
prowadzeniem i koordynowaniem akcji zimowej.
W odpowiedzi na wezwanie Przystępujący złożył poprawiony dokument JEDZ, w którym
w odniesieniu do warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej, wskazał na realizację następujących usług:
„Zimowe utrzymanie dróg i chodników w sezonie zimowym 2017-2018 o łącznej długości
dróg przekraczającej 30 km obejmujące prowadzenie i koordynowanie akcji zimowej na
ulicach, placa
ch, chodnikach oraz miejscach wskazanych przez Zamawiającego;
dostarczanie materiałów uszorstniających na pobocza dróg; odśnieżanie ulic, placów,
chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego; usuwanie śliskości zimowej
(gołoledzi) z ulic, placów, chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego,
wywożenie śniegu z chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez Zamawiającego;
prace porządkowe po zakończeniu akcji zimowej polegające na naprawie szkód
spowodowanych prowadzeniem zimowego utrzy
mania” - usługa realizowana na rzecz
Odwołującego;
„Zimowe utrzymanie dróg i chodników w sezonie zimowym 2018-2019 o łącznej długości
dróg przekraczającej 30 km obejmujące prowadzenie i koordynowanie akcji zimowej na
ulicach, placach, chodnikach oraz miejs
cach wskazanych przez Zamawiającego;
dostarczanie materiałów uszorstniających na pobocza dróg; odśnieżanie ulic, placów,
chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego; usuwanie śliskości zimowej
(gołoledzi) z ulic, placów, chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego,
wywożenie śniegu z chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez Zamawiającego;
prace porządkowe po zakończeniu akcji zimowej polegające na naprawie szkód
spowodowanych prowadzeniem zimowego utrzymania" -
usługa realizowana na rzecz
Odwołującego;
„Zimowe utrzymanie dróg i chodników na terenach podlegających pod Spółdzielnię
Mieszkaniową w Żorach w latach 2015-2017 o łącznej długości dróg przekraczającej 30
km, obejmujące prowadzenie i koordynowanie akcji zimowej na ulicach, placach,
chodnikach oraz miejscach wskazanych przez Zamawiającego; dostarczanie materiałów
uszorstniających na pobocza dróg; odśnieżanie ulic, placów, chodników oraz miejsc
wskazanych przez Zamawiającego; usuwanie śliskości zimowej (gołoledzi) z ulic, placów,
chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego, wywożenie śniegu
z
chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez Zamawiającego; prace porządkowe
po zakończeniu akcji zimowej polegające na naprawie szkód spowodowanych
prowadzeniem zimowego utrzymania” - usługa realizowana na rzecz Spółdzielni
Mieszkaniowej
Żory;
„Zimowe utrzymanie dróg i chodników na terenach podlegających pod Spółdzielnię
Mieszkaniowa w
Żorach w latach 2017-2019, o łącznej długości dróg przekraczającej 30
km, obejmujące prowadzenie i koordynowanie akcji zimowej na ulicach, placach,
chodnikach oraz miejscach wskazanych przez Zamawiającego; dostarczanie materiałów
usz
orstniających na pobocza dróg; odśnieżanie ulic, placów i chodników oraz miejsc
wskazanych przez Zamawiającego; usuwanie śliskości zimowej (gołoledzi) z ulic, placów,
chodników oraz miejsc wskazanych przez Zamawiającego, wywożenie śniegu
z
chodników i ulic oraz innych miejsc ustalonych przez Zamawiającego; prace porządkowe
po zakończeniu akcji zimowej polegające na naprawie szkód spowodowanych
prowadzeniem zimowego utrzymania" -
usługa realizowana na rzecz Spółdzielni
Mieszkaniowej
Żory.
W
piśmie przewodnim Przystępujący wyjaśnił także, iż w złożonym wcześniej
dokumencie nastąpiło niepełne, a przez to błędne określenie opisu zrealizowanych usług.
Prawidłowy zapis został zawarty w części IV poprawionego dokumentu JEDZ. Wskazał, iż
p
race świadczone były na rzecz Auto Trans Asfalty z siedzibą w Gierałtowicach w zakresie
opisanym w pkt 3 SIWZ.
Realizacja prac odbywała się w dzielnicach Gminy Miejskiej Żory,
łączna długość utrzymania dróg znacznie przekraczała wymagane minimum 30 km.
Obsługiwane rejony: Kleszczówka (29,76 km), Baranowice i Osiedla (140 km), Kleszczów (40
km), Rowień (51 km), Rój (56 km), Rogoźna (33 km), Osiny (17 km). Jednocześnie
Przystępujący wskazał, iż w poprawionym dokumencie JEDZ w części IV kryteria kwalifikacji,
w sekcji C
: Zdolność techniczna i zawodowa wprowadzone zostało dodatkowe 3 i 4 zadanie
potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, realizowane na rzecz
Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach. Każde z wyżej opisanych zadań obejmowało zakres
podany w punkci
e 3 SIWZ, obejmowało utrzymanie dróg o łącznej długości przekraczającej
30 km oraz świadczone było przez okres przekraczający wymagane przez Zamawiającego
minimum 2 miesiące.
W dniu 1 października 2019 r. Zamawiający wezwał Przystępującego na podstawie art.
26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wymaganych oświadczeń i dokumentów, w tym wskazanych
w pkt 7C ppkt 1 SIWZ.
Przystępujący na wezwanie złożył m.in. wykaz usług, w którym wskazał
trzy usługi o nazwie „Zimowe utrzymanie dróg, chodników i parkingów” realizowane na rzecz
SM w Żorach o łącznej długości dróg 32 km każda, w terminach odpowiednio 1.112016-
31.03.2017, 1.11.2017-31.03.2018 oraz 1.11.2018-
31.03.2019 oraz dwie usługi realizowane
na rzecz Odwołującego o nazwach „Zimowe utrzymanie dróg i chodników w sezonie
2017/2018 na dzielnicach Miasta Żory” oraz „Zimowe utrzymanie dróg i chodników w sezonie
2018/2019 na dzielnicach Miasta Żory”. Przystępujący złożył ponadto referencje wystawione
przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Żorach, gdzie wskazano, iż Przystępujący „realizował
zadanie polegające na zimowym utrzymaniu własnym sprzętem dróg, chodników i parkingów
będących w zasobach Spółdzielni w sezonie zimowym 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019 na
terenie około 32 km w sezonie, tj. od listopada do końca marca danego roku”, a także faktury
VAT wystawione za usługę realizowaną na rzecz Odwołującego, gdzie jako nazwę wskazano
„Zimowe utrzymanie dróg i chodników w sezonie zimowym 2017/2018 na dzielnicach Miasta
Żory” oraz „Zimowe utrzymanie dróg i parkingów w sezonie zimowym 2018/2019 na
dzielnicach Miasta Żory”.
Zamawiający pismem z dnia 10 października 2019 r. zwrócił się do Spółdzielni
Mieszkaniowej Żory o wyjaśnienie czy usługa wskazana w referencjach złożonych przez
Przystępującego w każdym z poszczególnych sezonów zimowych obejmowała zimowe
utrzymanie dróg o łącznej długości co najmniej 30km z wyłączeniem długości parkingów
i
chodników. W odpowiedzi na powyższe, Spółdzielnia Mieszkaniowa Żory w piśmie z dnia 21
października 2019 r. wskazała, iż po analizie powierzchni i długości tras dróg zleconych do
zimowego utrzymania Przystępującemu w sezonach zimowych określonych w referencjach,
łączna długość trasy na drogach zrealizowanej usługi zimowego utrzymania wyniosła 27,50km
bieżących. Długość ta nie obejmuje miejsc postojowych i wjazdów na parkingi oraz chodników,
natomiast obejmuje drogi jezdne i pożarowe. Dodano, że obowiązkiem wykonawcy były
wielokrotne przejazdy w ciągu dnia na powyższych trasach, według potrzeb wynikających
z
warunków atmosferycznych.
Równocześnie, pismem z dnia 14 października 2019 r., Zamawiający wezwał
Przystępującego na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp do wyjaśnienia dlaczego
Przystępujący zakwalifikował wynajem sprzętu wraz z kierowcami na potrzeby wykonywania
zamówienia przez Odwołującego jako realizację zamówienia. Zdaniem Zamawiającego
pomimo, że Przystępujący był wynajmującym sprzęt z kierowcami, to nie realizował usługi,
a
jedynie wynajmował sprzęt, natomiast realizatorem usług był Odwołujący.
Przystępujący w piśmie z dnia 16 października 2019 r. wyjaśnił, iż przedmiotem realizacji
zamówienia dla Odwołującego była kompleksowa realizacja zadania, nie zaś wynajem sprzętu
wraz z kierowcami. Przystępujący wskazał, iż świadczył usługi jako podwykonawca
Odwołującego realizując pełny zakres usługi w ramach wyznaczonych przez Odwołującego
rejonów na terenie Żor. Na potwierdzenie powyższego przekazał kopię oferty z dnia
25.09.2018 r. jaka została przedstawiona Odwołującemu. Oferta ta została przyjęta i na jej
podstawie realizowana była usługa zimowego utrzymania dróg. Oferta z dnia 25.09.2018 r.
oraz zrealizowane pozytywnie zadania były podstawą do wystawiania comiesięcznych faktur,
których kopie Przystępujący przekazał w załączeniu do pisma oraz były podstawą do zapłaty
(Przystępujący złożył potwierdzenia przelewu). Na podstawie oferty z dnia 25.09.2018 r.
Przystępujący realizował zimowe utrzymanie dróg na następujących terenach: Kleszczówka
(29,76 km), Baranowice i Osiedla (140 km), Kleszczów (40 km), Rowień (51 km), Rój (56 km),
Rogo
źna (33 km), Osiny (17 km). Dalej Przystępujący wskazał, iż uwzględniając, że
w
przedmiotowym postępowaniu bierze udział wykonawca Auto-Trans Asfalty Sp. z o.o. na
rzecz którego realizowane były wyżej wskazane prace, pomimo należytego wykonania prac
na rze
cz tej spółki (czego potwierdzeniem na obecnym etapie są zrealizowane płatności),
Przystępujący może mieć trudności w otrzymaniu, w terminie wskazanym przez
Zamawiającego, wymaganych referencji potwierdzających należyte wykonanie usługi. Dlatego
niezależnie od powyższego w dokumencie JEDZ zawarte zostało drugie zadanie na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zadanie realizowane było na
rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach. Zamówienia na rzecz Spółdzielni realizowane były
przez okres 5-
ciu miesięcy w sezonach 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019. Realizowane
zamówienia polegały na zimowym utrzymaniu dróg o łącznej długości co najmniej 30
kilometrów w ramach każdego zamówienia z osobna. Na potwierdzenie należytego wykonania
umowy, w załączeniu Przystępujący złożył referencje wystawione przez Spółdzielnię
Mieszkaniową w Żorach.
Następnie Zamawiający pismem z dnia 16 października 2019 r., na podstawie art. 26
ust. 4 ustawy Pzp, z uwagi na brak pewności czy oferta złożona Odwołującemu z dnia 25
września 2018 r. została przyjęta i to na jej podstawie była realizowana usługa ZUD, wezwał
Przystępującego do złożenia kopii umowy łączącej go z Odwołującym, której przedmiotem
było ZUD lub innego dokumentu potwierdzającego, że taka oferta została przyjęta przez drugą
stronę.
Przystępujący w odpowiedzi (pismo z 18 października 2019 r.) wyjaśnił m.in., iż
wykonywanie usługi dla Auto-Trans Asfalty Sp. z o.o. nastąpiło w oparciu o umowę ustną.
Z wiedzy posiadanej przez
Przystępującego, Odwołujący nie dokonał zgłoszenia do
Zamawiającego jego firmy jako podwykonawcy w umowie. W załączeniu do pisma
Przystępujący przesłał kopię dwóch ofert jakie zostały złożone i przyjęte przez Odwołującego
dla usług na lata 2017/2018 i 2018/2019. Oferty te zawierały poza podstawowym zakresem
usługi, m.in. wycenę usługi związanej z akcją bierną oraz zawierały informację, iż kalkulacja
cenowa za dobowe utrzymanie poszczególnych rejonów obejmuje koszt piasku do
uszarstwiania dróg i chodników. Przystępujący podniósł także, iż zgodnie ze standardami
obowiązującymi przy wycenie usługi wynajmu sprzętu przy wynajmie sprzętu stosowane są
m.in. stawki za wynajem sprzętu za motogodzinę pracy. „Ceny pracy maszyn i sprzętu
budowlanego są to ceny zatrudnienia sprzętu lub środków transportu technologicznego,
stosowane w kosztorysach budowlanych, oparte na cenach najmu z dodaniem ewentualnych
kosztów jednorazowych. W przypadku sprzętu i środków transportu technologicznego nakłady
rzeczowe ujęte w bazie katalogowej (KNR, KNNR, itp.), służącej najczęściej za podstawę
sporządzania kalkulacji kosztorysowej, uwzględniają nie tylko czas bezpośredniej pracy
sprzętu na stanowisku roboczym, ale i czas "znormowanych” przestojów, podczas których
sprzęt nie wykonuje pracy użytkowej”. W przedstawionej ofercie dla spółki Auto Trans Asfalty
brak jest wskazań, że temat dotyczy wynajmu sprzętu. Również sprzęt jakim prowadzone są
akcje czynne jest zróżnicowany (o czym świadczy chociażby wykaz określony przez
Zamawiającego w pkt 5.A. ppkt. 3b SIWZ - zasoby wymagane przez Zamawiającego, do
których musi posiadać dostęp Wykonawca w przedmiotowym postępowaniu), a wykorzystanie
jego jest zależne od warunków pogodowych oraz potrzeb z tym związanych. Oferty dotyczyły
wykonania usługi dla spółki Auto Trans Asfalty niezależnie od rodzaju sprzętu czy
stosowanego materiału, a nie wynajmu sprzętu. Oferta obejmowała cenę ryczałtową za
realizację kompleksowej usługi w danym rejonie za dzień świadczenia usługi. Za takie
czynności były wystawiane faktury nie kwestionowane przez Odwołującego i w oparciu o nie
dokonywane były płatności na rzecz mojej firmy. Wysokość stawki za motogodzinę pracy
sprzętu jest uzależniona od jego rodzaju, więc z tego względu oferta przedstawiona
Odwołującemu nie mogła dotyczyć wynajmu sprzętu, a dotyczyła kompleksowej usługi wraz
z
materiałem wskazanym w ofercie. Na potwierdzenie realizacji prac na rzecz Odwołującego
w zakresie związanym z zimowym utrzymaniem dróg w ramach akcji czynnej i biernej
Przystępujący przesłał w załączeniu wykaz potwierdzonych przez przedstawiciela
Odwołującego realizacji utrzymania dróg, chodników schodów terenowych, parkingów
w
Gminie Miejskiej Żory w ramach akcji czynnej, akcji biernej oraz akcji czynnej
z
posypywaniem, akcji czynnej z odśnieżaniem - w datach obejmujących okres świadczenia
usługi.
Pismem z dnia 21 października 2019 r. Zamawiający wezwał Przystępującego na
podstawie art. 26 ust. 2f ustawy Pzp do złożenia dowodów określających czy wskazane usługi
zostały wykonane należycie, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze
Przystępujący nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – jego oświadczenie. Zamawiający
wyjaśnił, że złożonych faktur nie można uznać za dokumenty potwierdzające należyte
wykonanie zamówienia, a co do zasady potwierdzić należyte wykonanie zamówienia może
wyłącznie odbiorca świadczenia. Przystępujący w odpowiedzi wskazał, iż Odwołujący, który
bierze udział w przedmiotowym postępowaniu, odmówił mu wystawienia pisemnych referencji.
Przystępujący wskazał, iż dowodem na realizację usługi są m.in. dobowe potwierdzenia
wykonywania usługi, których wykonanie potwierdzał własnoręcznym podpisem pracownik
Odwołującego. Przystępujący oświadczył, że z przyczyn o obiektywnym charakterze nie jest
w stanie uzyskać referencji od Odwołującego (wskazał, że z uwagi na fakt, że Odwołujący
bierze udział w postępowaniu, to nie jest zainteresowany wystawieniem referencji).
Oświadczył także, że wszystkie usługi zostały przez niego zrealizowane należycie.
Zamawiający, pismem z 22 października 2019 r., zwrócił się także do Odwołującego
o udzielenie
wyjaśnień lub złożenie dodatkowych dokumentów, w szczególności umowy najmu
sprzętu wraz z kierowcą pomiędzy Odwołującym a Przystępującym, na podstawie której
Odwołujący przedstawia informacje, że Przystępujący nie zrealizował ZUD. Odwołujący
w
piśmie z dnia 24 października 2019 r. podtrzymał, że Przystępujący na jego rzecz nie
realizował usługi ZUD, a jedynie usługi wynajmu sprzętu wraz z kierowcą na czas realizacji
prac. Złożył kopie zleceń z dnia 1 grudnia 2017 r. i 24 października 2018 r. Wskazał, że umowy
zawar
te wówczas z Zamawiającym zawierały definicję Zimowego Utrzymania Dróg, w której
zaledwie fragment wpisywały się prace wykonane przez Zleceniobiorcę. Podniósł, iż
Przystępujący nie wykonywał prowadzenia i koordynowania akcji zimowej; projektu organizacji
r
uchu i zabezpieczenia ruchu na czas wywozu śniegu; informowania Gminy Miejskiej Żory
o
wszelkich sprawach dotyczących utrudnień w wykonywaniu zamówienia; przekazania
codziennie Gminie Miejskiej Żory informacji o wykonanych na bieżąco pracach z podziałem
n
a poszczególne drogi oraz znajdujące się w ich ciągu chodniki i obiekty inżynierskie;
p
rowadzenia szczegółowej dokumentacji w „Książce akcji zimowej”; dostaw na bieżąco
niezbędnej dla prawidłowego wykonania usług ilości materiałów rozmrażających; zapewnienia
Gminie Miejskiej Żory dostępu do danych GPS; pełnienia całodobowego dyżuru (akcji czynnej
i biernej) oraz podejmowania decyzji o zmianie
akcji biernej na czynną. Odwołujący dodał, iż
w raportach miesięcznych ZUD nigdy nie występował przedstawiciel firmy G.S.. Odwołujący
załączył także przykładową korespondencję mailową od Zamawiającego - Gminy Miejskiej
Żory do Wykonawcy, iż zlecenia sprzętowe wykonywane przez firmę G.S. nie były
wykonywane należycie i narażały zdrowie mieszkańców Żor. Ponadto Odwołujący zwrócił
uwagę na fakt, iż skoro wykonywał ZUD w latach 2017/2018 i 2018/2019, co zostało
potwierdzone w otrzymanych r
eferencjach, to a contrario nie mógł tego samego zakresu w tym
samym czasie wykonywać inny podmiot. Oświadczył również, iż wysłał do Przystępującego
noty korygujące do faktur w związku z błędnym opisem. Nazwa przed notą korygującą:
„Zimowe utrzymanie dróg i parkingów (...)” a powinno być „Wynajem sprzętu wraz z kierowcą
na okres prowadzenia akcji zima w Mieście Żory w sezonie zimowym
Dodał, że jego
zdaniem, jeżeli Przystępujący uzupełniła swoje dokumenty o referencje/dowody na wykonanie
ZUD dla Spółdzielni Mieszkaniowej Żory w ilości 30 km dróg, to wprowadził Zamawiającego
w
błąd i tym samym Zamawiający powinien skorzystać z art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp.
Zamawiający w dniu 29 października 2019 r. zawiadomił wykonawców o wyborze jako
najkorzystniejszej w postępowaniu oferty Przystępującego, która uzyskała najwięcej punktów
według przyjętego kryterium oceny ofert (ceny).
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na uwzględnienie w części obejmującej zarzut naruszenia art. 22 ust. 1
pkt 12 ustawy Pzp.
Zgodnie z tym przepisem
z postępowania wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W ocenie Izby w przedmiotowej sprawie
zaktualizowała się przesłanka wykluczenia wykonawcy z postępowania, o której mowa w ww.
przepisie,
bowiem Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu
wskazanego w pkt 5 ppkt 2c) w zw. z pkt 5A ppkt 3a) SIWZ
. Powyższy uchybienie przejawiało
się w dwóch aspektach.
Po pierwsze Izba stwierdziła, iż pomimo szeregu wezwań kierowanych przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, Przystępujący nie wykazał, że
usługi realizowane na rzecz Odwołującego, na które powołał się w celu potwierdzenia
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, stanowiły zimowe utrzymanie dróg, o którym była
mowa w treści warunku udziału w postępowaniu.
Nie budziło wątpliwości Izby, iż pojęcie „zimowego utrzymania dróg” (dalej także jako
„ZUD”) użyte w treści spornego warunku należy interpretować w odniesieniu do przedmiotu
zamówienia. Jak wskazał Sąd Okręgowy w Toruniu w wyroku z dnia 6 lutego 2017 r., sygn.
akt X Ga 457/16/za „wymagania w zakresie doświadczenia wykonawcy służą określonemu
celowi
– wykazaniu doświadczenia i wynikającej z niego zdolności do wykonania konkretnego
zamówienia. Dlatego gdyby nawet przyjąć, że jest w niniejszej sprawie miejsce na wątpliwości
co do rozumienia wskazanych wcześniej pojęć, to ewentualna ich interpretacja musi nastąpić
przy uwzględnieniu tego, co jest przedmiotem zamówienia.” W ocenie Izby decydujące
znaczenie dla ustalenia,
jak rozumieć pojęcie zimowego utrzymania dróg, należy przypisać
treści SIWZ. Co prawda w SIWZ Zamawiający nie zawarł wprost definicji ZUD, niemniej
definicja ta pośrednio wynika z punktu 3 specyfikacji, gdzie zawarty został opis przedmiotu
zamówienia i gdzie wskazano w sposób szczegółowy na czym polega usługa zimowego
utrzymania dróg. Podkreślić trzeba, że usługa, jaką wykonawcy mieli wykazać się w celu
spełnienia jednego z warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej, miała być zamówieniem odpowiadającym rodzajem usłudze stanowiącej
przedmiot zamówienia. Zawarcie takiego odniesienia w treści warunku udziału potwierdzało,
że warunek ten należy interpretować w powiązaniu z przedmiotem zamówienia. Z postanowień
SIWZ, w
szczególności punktu 3 odnoszącego się do opisu przedmiotu zamówienia, w sposób
jednoznaczny wynika
zaś okoliczność, iż usługa zimowego utrzymania dróg nie ogranicza się
wyłącznie do odśnieżania i usuwania śliskości zimowej, tj. do prac wskazanych w pkt 3.1 lit. c)
i d) SIWZ, które Przystępujący realizował na rzecz Odwołującego. Istotnym elementem ZUD
jest chociażby wyrażony w pkt 3.1 lit. a) SIWZ obowiązek prowadzenia i koordynowania akcji
zimowej na ulicach, placach, chodnikach oraz miejscach wskazanych przez Zamawiającego.
Obowiązek ten wskazuje, że zakres usługi ZUD jest szeroki i nie sprowadza się li tylko do
odśnieżania i usuwania gołoledzi na polecenie usługodawcy, lecz do zarządzania całym
procesem utrzymania dróg w okresie zimowym, tj. jego prowadzenia i koordynowania,
decydowania o tym kiedy podjąć akcję czynną i jakich zasobów kadrowych, sprzętowych
w
tym celu użyć. Znajduje to potwierdzenie w treści SIWZ, gdzie w pkt 3.2) oraz 3.6)
Zamawiający podkreślił, iż zamówienie dotyczy kompleksowego utrzymania dróg, a o rodzaju
akcji w danym dniu i na danej drodze (akcja czynna, akcja bierna) decyduje co do zasady
wykonawca na podsta
wie występujących zjawisk atmosferycznych, prognoz atmosferycznych.
W ten właśnie sposób należało także interpretować pojęcie zimowego utrzymania dróg
wskazane w treści warunku udziału w postępowaniu.
Izba nie przyznała racji Zamawiającemu, który wskazywał, iż pojęcie ZUD należy
interpretować wyłącznie na gruncie treści ogłoszenia o zamówieniu. Powyższe stanowisko nie
znajduje oparcia w treści przepisów, ani w poglądach doktryny czy orzecznictwa. Słusznie
podnosił Odwołujący, że ogłoszenie zawiera co do zasady krótki opis przedmiotu zamówienia,
a jego szczegółowa specyfikacja znajduje się w SIWZ. Zamawiający w swoich wywodach
całkowicie pominął treść SIWZ i jej znaczenie dla interpretacji spornego warunku,
deprecjonując jej wartość i nie odnosząc się do zakresu ZUD opisanego w SIWZ. Co istotne,
argumentacja
Zamawiającego prezentowana w postępowaniu odwoławczym pozostaje
w
oczywistej sprzeczności z jego stanowiskiem zakomunikowanym Przystępującemu w toku
postępowania o udzielenie zamówienia. Mianowicie, Zamawiający w treści skierowanego do
Przystępującego wezwania z dnia 26 września 2019 r. do uzupełnienia JEDZ wprost wyjaśnił,
że „Odśnieżania dróg i chodników nie można nazwać zimowym utrzymaniem dróg, a jedynie
jego elementem. Istotną częścią zimowego utrzymania dróg jest prowadzenie i koordynowanie
akcji zimowej na danym terenie, gdyż od skutecznego zarządzania tą akcją zależy ostateczny
efekt wykonywanych usług”. Zamawiający sam zatem wskazał, że odśnieżanie to jedynie
jeden z elementów zimowego utrzymania dróg i podkreślił wagę innego istotnego elementu tej
usługi, tj. prowadzenia i koordynowania akcji zimowej.
Pomimo tak sformułowanego wezwania Przystępujący w wyjaśnieniach poprzestał na
lakonicznym stwierdzeniu
, że zakres jego usług wskazanych w wykazie obejmował zakres
podany w punkcie 3 SIWZ.
Przystępujący na żadnym etapie wyjaśnień (przy czym podkreślić
należy, że kwestia zakresu przedmiotowego usługi realizowanej na rzecz Odwołującego była
pr
zedmiotem szeregu wezwań) nie wykazał, że usługa ta stanowiła kompleksowe zimowe
utrzymanie dróg, w szczególności, że do zadań Przystępującego należało także
koordynowanie i prowadzenie akcji zima w powierzonych mu przez Odwołującego do
utrzymania dzielni
cach Miasta Żory. Na powyższe nie wskazuje żaden z dokumentów
złożonych przez Przystępującego w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w tym także
wykazy wykonanych prac potwierdzone podpisem Odwołującego. Przystępujący nie wyjaśnił
nawet na czym konkretnie polegały jego zadania, a przede wszystkim czy to on samodzielnie
odpowiadał za koordynowanie i prowadzenie prac w powierzonych mu dzielnicach, decydując
o podjęciu danego rodzaju akcji i przyjmując za to odpowiedzialność, podczas gdy
Zamawiający w wezwaniu zwracał uwagę na kluczowe znaczenie tego aspektu. W ocenie Izby
samo sformułowanie „zimowe utrzymane dróg” użyte przez Przystępującego w treści ofert czy
faktur nie przesądza o faktycznym zakresie realizacji usługi. Twierdzenia Przystępującego, iż
Odwołujący zaakceptował tak zatytułowane oferty, a faktury zaczął kwestionować dopiero na
potrzeby przedmiotowego postępowania, również nie stanowią wystarczającego dowodu -
sam Przystępujący zaakceptował przecież zlecenia wystawione przez Odwołującego,
a
zatytułowane „dostawa sprzętu wraz z kierowcą”, nie kwestionując wówczas, że użyta
w
zleceniach nazwa usługi może nie odpowiadać faktycznemu zakresowi realizacji usług.
W
ocenie Izby kwestia przyjętego nazewnictwa ma znaczenie drugorzędne - istotny jest
faktyczny zakres prac realizowanych przez Przystępującego na rzecz Odwołującego.
Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy potwierdza, że Przystępujący realizował na rzecz
Odwołującego część zadań powierzonych Odwołującemu na podstawie umów zawartych
z Z
amawiającym na zimowe utrzymanie dróg w Gminie Miejskiej Żory w sezonach 2017/2018
oraz 2018/2019, przy czym na jego podstawie w sposób nie budzący wątpliwości da się ustalić,
że Przystępujący realizował prace wskazane w pkt 3.1 lit. c) i d) SIWZ, czyli jeden z elementów
usługi ZUD. Analiza materiału dowodowego nie pozwala na stwierdzenie, że Przystępujący
wykazał, iż to on odpowiadał za prowadzenie i koordynowanie akcji zima we wskazanych
dzielnicach Miasta Żory. Za niewystarczające w tym zakresie należy uznać ustne
oświadczenie Przystępującego złożone na rozprawie, że to on był osobą do kontaktów
w
odniesieniu do realizacji usług na powierzonym mu obszarze. Odwołujący przeczył temu
faktowi
, wskazując, iż Przystępujący realizował zadania na polecenie dyżurnego akcji zima
z
jego strony, powołując się w tym zakresie także na stanowisko osoby dedykowanej do
obsługi kontraktu ze strony Zamawiającego.
W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła, że Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5 ppkt 2c) w zw. z pkt 5A ppkt 3a) SIWZ, a tym
samym powinien podlegać wykluczeniu z postępowania wobec uprzedniego wyczerpania
przez Zamawiającego instytucji wezwania do uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów
i
złożenia wyjaśnień w tym zakresie.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp potwierdził się także w zakresie
dotyczącym niezłożenia przez Przystępującego referencji lub innych dokumentów
wystawionych przez Odwołującego potwierdzających należyte wykonanie usług świadczonych
na rzecz Odwołującego w sezonie 2017/2018 i 2018/2019 na terenie Miasta Żory przy braku
wykazania, że z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Przystępujący nie był
w
stanie uzyskać tych dokumentów.
Jak wskazano w pkt 7C ppkt 1 SIWZ, Zamawiający na potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5 ppkt 2c) w zw. z pkt 5A ppkt 3a) SIWZ,
wymagał złożenia wykazu usług wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania
i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów
określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym
dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot,
na rzecz lub usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są
wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie
jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy. Powyższy wymóg jest
zgodny z warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126), gdzie w § 2 ust. 4 pkt 2
wskazano, iż w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w
postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej
zamawiający może żądać następujących dokumentów: wykazu dostaw lub usług wykonanych,
a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz z załączeniem dowodów
określających czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy
czym dow
odami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez
podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej
przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów
oświadczenie wykonawcy.
Skład orzekający w pełni podziela pogląd wyrażony w przywoływanym przez
Odwołującego wyroku Izby z dnia 4 stycznia 2018 r., sygn. akt KIO 2671/17, iż treść ww.
przepisu wskazuje na to, że wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego
zobowiązany jest podjąć starania w celu pozyskania dokumentu potwierdzającego należyte
wykonanie zamówienia od podmiotu, na rzecz którego było ono realizowane. Dopiero
w
sytuacji, gdy dokumentu takiego nie będzie w stanie pozyskać, uprawniony jest do złożenia
w tym przedmiocie oświadczenia, przy czym brak możliwości pozyskania ww. dokumentu musi
wynikać z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze. Z przepisu tego należy również
wywieść, że składając zamawiającemu oświadczenie, o którym mowa powyżej, wykonawca
powinien wskazać zamawiającemu, że nie był w stanie pozyskać stosownych dokumentów,
a
zatem, że podjął środki w celu ich pozyskania, ale środki te okazały się nieskuteczne, a także
określić przyczynę nie uzyskania takich dokumentów, przy czym przyczyna ta powinna mieć
obiektywny charakter.
Mając powyższe na uwadze, Przystępujący, decydując się na posłużenie oświadczenie
własnym, zobowiązany był wykazać, że nie był w stanie uzyskać dokumentów od
Odwołującego, a nadto, że przyczyna takiego stanu rzeczy była uzasadniona i miała
obiektywny charakter. Tymczasem
Przystępujący nie wykazał nawet, że podjął starania w celu
pozyskania dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie zamówienia od podmiotu, na
rzecz którego było ono realizowane, tj. Odwołującego. Zauważyć należy, iż Przystępujący
w
odpowiedzi na wezwanie wystosowane do niego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp pominął
całkowicie kwestię referencji, składając wraz z wykazem usług jedynie faktury VAT wystawione
za realizację usług na rzecz Odwołującego, a zatem dokumenty inne niż pochodzące od
podmiotu, na rzecz którego usługa była wykonywana. Następnie, w wyjaśnieniach z dnia 16
października 2019 r., Przystępujący zasygnalizował jedynie, iż może mieć trudności
w
otrzymaniu, w terminie wskazanym przez Zamawiającego, wymaganych referencji
potwierdzających należyte wykonanie usługi, a to ze względu na fakt, że Odwołujący sam
bierze udział w postępowaniu. Przystępujący nie przedstawił wówczas jednakże żadnych
szczegółowych informacji czy w ogóle zwrócił się do Odwołującego o wystawienie referencji
i
czy napotkał z tego tytułu jakieś problemy. Swoje działanie oparł na hipotetycznych
przewidywaniach,
składając w miejsce poświadczenia odbiorcy usług dokumenty wystawione
przez siebie samego (faktury, oferty).
Dopiero na kolejne wezwanie Zamawiającego, w dniu
22 października 2019 r., Przystępujący wskazał, że Odwołujący odmówił mu wystawienia
referencji. Odwołujący ponownie nie wyjaśnił jednak kiedy i w jakiej formie zwracał się do
Odwołującego, jak również nie wskazał kiedy i w jakiej formie nastąpiła odmowa wystawienia
dokumentu ani jakie były jej przyczyny. Sam Przystępujący upatrywał przyczynę odmowy
w fakcie
brania przez Odwołującego udziału w przedmiotowym postępowaniu, przy czym
należy wskazać, że była to jedynie niczym nie poparta hipoteza.
Przystępujący nie przedstawił żadnych okoliczności, które uprawdopodabniałyby, że
podjął jakiekolwiek starania o wystawienie referencji. Lakoniczne twierdzenia Przystępującego
zawarte w
pismach złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia nie zostały poparte
żadnymi szczegółowymi danymi (chociażby co do daty wystąpienia o referencje czy daty
uzyskania odmowy
ich wystawienia), nie mówiąc już o jakichkolwiek dowodach. Tymczasem
należyta staranność wykonawcy wymaga, aby podjął on w celu uzyskania referencji
odpowiednie środki, a w przypadku braku możliwości ich uzyskania przedstawił
zamawiającemu wiarygodne dane potwierdzające po pierwsze podjęcie tych środków, a po
drugie uzasadnioną przyczynę o obiektywnym charakterze, która uniemożliwiła uzyskanie
referencji pomimo podjęcia tych środków. Danych takich ani dowodów Przystępujący nie
przedstawił także na rozprawie. Zdaniem Izby nie stanowi wiarygodnego dowodu
o
świadczenie złożone do protokołu przez Przystępującego w postępowaniu odwoławczym,
jakoby
zwracał się do Odwołującego o wystawienie referencji w formie ustnej, czemu zresztą
Odwołujący zaprzeczał. Zdaniem Izby Przystępujący nie dochował w tym zakresie należytej
staranności. W dobie rozwoju technologii i postępującej elektronizacji nie przysporzyłoby
Przystępującemu jakichkolwiek problemów zwrócenie się do Odwołującego o wystawienie
referencji chociażby za pośrednictwem poczty e-mail, tudzież w innej formie umożliwiającej
proste wykazanie, że okoliczność ta miała faktycznie miejsce i w jakim czasie. Zamiast tego
Przys
tępujący poprzestał na złożeniu innych dokumentów niż wystawione przez odbiorcę
usługi, nie wyjaśniając w sposób dostateczny, że w ogóle podjął środki w celu ich pozyskania
i że Odwołujący faktycznie odmówił mu wystawienia referencji. Tymczasem Odwołujący
kwestionował powyższe, podtrzymując, że wniosku o wystawienie referencji w ogóle nie
otrzymał.
W konsekwencji
Izba uznała, iż Przystępujący nie wykazał podstaw do złożenia
Zamawiającemu oświadczenia własnego w miejsce dokumentów potwierdzających należytą
realizację usług wydanych przez podmiot, na rzecz którego usługi te były wykonywane,
a zatem
nie potwierdził w sposób wymagany przez Zamawiającego i wynikający z przepisów
prawa
należytego wykonania usługi realizowanej na rzecz Odwołującego.
W tym stanie rzeczy
, biorąc pod uwagę oba omówione powyżej aspekty, Izba
stwierdziła, iż Przystępujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
o
którym mowa w pkt 5 ppkt 2c) w zw. z pkt 5A ppkt 3a) SIWZ, a zatem powinien zostać
wykluczony z postępowania, jak stanowi art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Jedynie na marginesie -
odnosząc się do powiązania przez Odwołującego zarzutu
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp - Izba wskazuje,
iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Izby art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, w myśl którego
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert, nie znajduje
zastosowania w po
stępowaniach jednoetapowych. Przepis ten dotyczy postępowań
prowadzonych w trybach dwuetapowych i obejmuje przypadki, w których wykonawca nie
zakwalifikowany do kolejnego etapu mimo wszystko składa ofertę. Tym samym ww. regulacja
nie znajduje zastosowania
w tej sprawie, jako że postępowanie prowadzone jest w trybie
przetargu nieograniczonego. W takiej sytuacji wykluczenie wykonawcy z postępowania rodzi
skutek z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, tj. uznania oferty takiego podmiotu za odrzuconą, co
następuje ex lege.
W
pozostałym zakresie Izba oddaliła odwołanie.
Izba nie uwzględniła zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp wobec braku
przedstawienia w odwołaniu jakichkolwiek podstaw faktycznych mających potwierdzać, że
oferta złożona przez Przystępującego nie odpowiada treści SIWZ. Podkreślić należy, że
zgodnie z utrwalonym orzecznictwem
podstawą zarzutu jest nie tylko przywoływana podstawa
prawna, ale również konkretna i precyzyjna podstawa faktyczna. Norma wyrażona w art. 192
ust. 7 ustawy Pzp wyznacza z
akres rozstrzygnięcia Izby, który z kolei determinowany jest
treścią odwołania, tj. kwestionowaną w nim czynnością oraz jasnymi i skonkretyzowanymi,
przed upływem terminu na wniesienie odwołania, zarzutami składającymi się z dwóch warstw
- prawnej oraz
faktycznej. Tym samym to na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa
ciężar skonkretyzowania stawianych zarzutów na wspomnianych wyżej płaszczyznach (por.
m.in. wyrok KIO z dnia 14 kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 433/18). W konsekwencji
Odwołujący, stawiając zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt ustawy Pzp (który stanowi, że
z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy) powinien był wykazać, że
t
reść oferty Przystępującego nie odpowiada ukształtowanym przez Zamawiającego i zawartym
w SIWZ konkretnym wymaganiom.
W treści odwołania nie podjęto nawet próby wykazania, że
pomiędzy ofertą Przystępującego a treścią SIWZ zachodzi merytoryczna niezgodność.
Izba nie uwzględniła ponadto zarzutów naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej
„kryteriami selekcji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych dokumentów. Zgodnie zaś z przepisem art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp
z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Rato legis tych uregulowań jest eliminacja
z
postępowań takich wykonawców, których działanie cechuje zamiar wprowadzenia w błąd
zamawiającego, a także wykonawców, który wprowadzają zamawiającego w błąd na skutek
swojego lekkomyślnego lub niedbałego zachowania. Przy lekkomyślności wykonawca zdaje
sobie sprawę z tego, że określone zachowanie może prowadzić do naruszenia zobowiązania,
ale bezpodstawnie sądzi, iż uda mu się jednak tego uniknąć. Przy niedbalstwie natomiast
wykonawca nie zda
je sobie sprawy, choć powinien, że określone zachowanie prowadzić
będzie do naruszenia przez niego zobowiązania.
Należy mieć na względzie, iż art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp to przepisy
o
charakterze sankcyjnym, których konsekwencją jest wykluczenie wykonawcy
z
postępowania, nie jest dopuszczalna ich wykładnia rozszerzająca, a ich stosowanie winno
mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach, w których okoliczności stanu faktycznego wskazują
w
sposób bezsporny na istniejące po stronie wykonawcy zamierzone działanie lub rażące
niedbalstwo (pkt 16) albo na lekkomyślność lub niedbalstwo (pkt 17), którego skutkiem było
wprowadzenie Zamawiającego w błąd. Podejmując decyzję o wykluczeniu wykonawcy
z
postępowania Zamawiający musi mieć na uwadze sankcyjny charakter przepisu art. 24 ust.
1 pkt 17 ustawy Pzp i wynikające z niego dotkliwe dla wykonawcy konsekwencje w postaci
wyeliminowania go z postępowania. Oznacza to, że zastosowanie tego przepisu wymaga
zachowania przez Zamawiającego szczególnej ostrożności i nie może budzić wątpliwości. Izba
zwraca ponadto uwagę, iż ciężar wykazania zaistnienia wszystkich przesłanek, o których
mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp spoczywa na tym, kto ze swojego twierdzenia
w
tym przedmiocie wywodzi skutek prawny, domagając się wykluczenia wykonawcy
z
postępowania. Wskazuje na to bezpośrednio art. 190 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym
strony i
uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Jako, że to Odwołujący domagał się
wykluczenia Przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy
Pzp, to na nim spoczywał ciężar dowodu w tym zakresie.
Tymczasem
Odwołujący
w postępowaniu
odwoławczym
nie
wykazał,
że
w
okolicznościach stanu faktycznego zachowaniu Przystępującego można przypisać
lekkomyślność czy niedbalstwo, a tym bardziej zamiar wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
W treści odwołania jedynie szczątkowo zasygnalizowano, że za wprowadzające w błąd należy
uz
nać oświadczenie Przystępującego o zawarciu umowy ustnej z Odwołującym. W ocenie Izby
posłużenie się powyższym stwierdzeniem nie świadczyło o wprowadzeniu Zamawiającego
w
błąd - Przystępujący jedynie wytłumaczył, że pomiędzy nim a Odwołującym nie została
zawarta
umowa pisemna. Nie budził wątpliwości Izby fakt, że Odwołujący i Przystępujący
w
istocie zawarli umowę, okoliczność, że ww. strony wiązała umowa nie była w gruncie rzeczy
sporna -
Odwołujący nie kwestionował, że Przystępujący realizował usługi na jego rzecz
w
sezonie zimowym 2018/2019 i 2017/2018, sporny był jedynie zakres tych usług (czyli
przedmiot umowy).
Powołanie się przez Przystępującego na okoliczność zawarcia umowy
ustnej, zdaniem Izby
było swojego rodzaju skrótem myślowym, wynikało z wnioskowania
a contrario
, że nie zawarto umowy pisemnej, którą można byłoby przedstawić
Zamawiającemu. W ocenie Izby Odwołujący nie dowiódł również, by Przystępujący wprowadził
Zamawiającego w błąd twierdzeniem, że Odwołujący odmówił mu wystawienia referencji. Jak
wskazano już we wcześniejszej części uzasadnienia Przystępujący w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia nie wykazał, że podjął dostateczne środki w celu uzyskania
referencji, które uprawniałyby go do posłużenia się dokumentami innymi niż wystawione przez
podmiot, na rzecz którego usługi wykonano, co nie jest jednakże równoznaczne
z
przypisaniem mu zamiaru wprowadzenia Zamawiającego w błąd i świadomego podania
informacji nieprawdziwych. Materiał dowodowy zgromadzony w sprawie nie przesądza
w
sposób jednoznaczny, że Przystępujący nie ubiegał się o referencje, przesądza natomiast
o tym, że Przystępujący nie dołożył należytej staranności w celu ich pozyskania i wykazania
Zamawiającemu, że zachodzi uzasadniona przyczyna o obiektywnym charakterze
uprawniająca do posłużenia się dokumentami własnymi.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp
nie potwierdził się także
w odniesieniu do
przekazanych Zamawiającemu przez Przystępującego informacji
dotyczących usług zrealizowanych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach. Co prawda
n
ie budzi wątpliwości Izby, iż Przystępujący wykazując się realizacją usługi na rzecz
Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach podał niezgodne ze stanem faktycznym dane w zakresie
długości dróg objętych zimowym utrzymaniem, niemniej ww. wykonawcy nie sposób przypisać
winy w takim działaniu. Jak wynika z materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie
Przystępujący swoje oświadczenie o długości dróg objętych zimowych utrzymaniem w ramach
realizacji usług na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej w Żorach oparł bezpośrednio na treści
oświadczenia ww. Spółdzielni zawartego w treści referencji z dnia 13 września 2019 r.
Przystępujący nie miał podstaw, aby kwestionować wiarygodność tego oświadczenia. Dopiero
analiza powierzchni i długości tras, z wyłączeniem miejsc postojowych i wjazdów na parkingi
oraz chodników przeprowadzona przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Żorach na prośbę
Zamawiającego doprowadziła do ustalenia, że długość utrzymywanego odcinka wynosiła 27,5
km. Skoro zatem sam odbiorca usługi ustalił rzeczywistą długość utrzymywanego przez
Przystępującego odcinka dróg dopiero po dokonanej w tym celu dalszej, szczególnej analizie,
wcześniej pozostając w przekonaniu, że długość dróg kształtuje się w granicach ok. 32 km, to
nie sposób przypisywać Przystępującemu niedbalstwa w przedstawianiu informacji
Zamawiającego, nie mówiąc już o istnieniu po jego stronie intencji wprowadzenia
Zamawiającego w błąd.
Mając na uwadze wszystko powyższe, Izba uznała, że odwołanie zasługuje na
uwzględnienie w części i na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 3 pkt 1
i 2 lit. a) i b) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), zasądzając od
Zamawia
jący na rzecz Odwołującego kwotę w łącznej wysokości 18 900 zł stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania
(w kwocie 15
000 zł), wynagrodzenia pełnomocnika (w kwocie 3 600 zł) oraz kosztów dojazdu
n
a rozprawę (w kwocie 300 zł).
Ponadto Izba wskazuje, iż podziela pogląd ugruntowany w orzecznictwie sądów
powszechnych, jak i prezentowany w
orzecznictwie Izby, że w przypadku rozstrzygnięcia,
w
którym część odwołania wniesionego do Krajowej Izby Odwoławczej zostaje oddalona, zaś
część uwzględniona zasada odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego
oznacza co do zasady
obowiązek stosunkowego rozdzielenia kosztów postępowania
odwoławczego w takiej części, w jakiej odwołanie odniosło skutek (por. m.in. postanowienie
Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2018 r., sygn. akt XXIII Ga 830/18,
postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2017 r. sygn. akt XXIII Ga
1886/17, wyrok KIO z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 630/18, wyrok KIO z dnia 5
kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 525/18, KIO 526/18, wyrok KIO z dnia 5 października 2018 r.,
sygn. akt KIO 1894/18). Izba zważyła jednakże, że częściowe uwzględnienie odwołania
w
zakresie określonym w punkcie 1 sentencji wyroku czyniło w pełni zadość żądaniu
Odwołującego, którym objęte było wykluczenie Przystępującego z postępowania i uznanie
jego oferty za odrzuconą. Finalny wynik postępowania odwoławczego prowadził zatem do
sytuacji, w
której pomimo oddalenia odwołania w zakresie obejmującym część zarzutów,
istotna waga
zarzutów uwzględnionych, spowodowała, iż zapadłe rozstrzygnięcie jest w pełni
zgodne z
żądaniem Odwołującego zgłoszonym w odwołaniu, wszystkie podniesione zarzuty
zmierza
ły bowiem do wyeliminowania Przystępującego i jego oferty z postępowania
o
udzielenie zamówienia i skutek ten został osiągnięty. W konsekwencji kosztami
postępowania obciążono Zamawiającego w całości.
Przewodniczący: ……………………………….………